|
După cum se ştie, dorinţa de
unitate naţională a românilor s-a manifestat la aceştia începând
din deceniile premergătoare revoluţiei de la 1848, care coincid
cu manifestarea în sânul acestora, pe plan politico-cultural, a
românismului burghez î a unei avansate conştiinţe naţionale.
Dacă în această
primă fază, manifestarea acestei dorinţe nu ţinea cont
de realitatea concretă şi de posibilităţile reale
de înfăptuire, începând cu anul revoluţionar 1848, s-a înţeles
că, într-o primă faza era posibilă şi trebuia urmărită
deocamdată, doar unirea Moldovei cu Ţara Românească,
teritorii care pe atunci erau dependente de "omul bolnav al
Europei", Imperiul Otoman.
Deocamdată nu se putea pune problema unirii Transilvaniei şi
Bucovinei cu aceste teritorii, devenite în 1859-1862, România, deoarece
Imperiul Habsburgic, care le stăpânea, imperiu reorganizat şi
revitalizat prin aranjamentul dualist din 1867, sub numele de Imperiul
Austro-Ungar, s-a menţinut timp de câteva decenii, încă, ca o
mare putere a Europei.
Cu toate acestea, după constituirea României sub domnia lui
Alexandru Ioan Cuza, ca stat naţional modern, şi după dobândirea
de către aceasta a deplinei sale independenţe de stat, în
1877-1878, lupta românilor pentru desăvârşirea unităţii
lor naţionale s-a dezvoltat necontenit, aceasta luând proporţii
deosebite pe măsura apariţiei semnelor decăderii şi
destrămării Imperiului Austro-Ungar.
Această posibilitate, care a încurajat lupta pentru eliberare naţională
a tuturor popoarelor asuprite din
imperiu - cehi, slovaci, polonezi, sârbi, croaţi, italieni, români
- s-a evidenţiat cu tărie în anii primului război mondial,
cu deosebire în anii 1917-1918.
Într-o perioadă când victoria militară a vreo uneia din cele
două gigantice coaliţii sau tabere angajate în război,
Antanta sau Tripla Alianţă (Puterile Centrale), era încă
în cumpănă, un mare număr de prizonieri ai armatei
austro-ungare, din rândul popoarelor asuprite, căzuţi mai ales
în Rusia şi Italia, au constituit puternice unităţi de
voluntari, care s-au angajat în războiul contra Puterilor Centrale,
cu gândul de a contribui la înfrângerea patriei lor vitrege,
asupritoare.
O asemenea acţiune
semnificativă au organizat prizonierii români transilvăneni
şi bucovineni din Rusia şi Italia, deşi contra acesteia s-a
desfăşurat o puternică contrapropagandă, mai ales din
partea prizonierilor maghiari şi a mişcării bolşevice
de stânga, care în Rusia a biruit în octombrie 1917. În condiţiile
în care mişcarea politică de a luat proporţii mari în
Ungaria, la început sub dominaţia unor elemente social-democrate,
iar aceste elemente s-au situat pe
poziţia menţinerii integrităţi Ungariei
"istorice", soldaţii şi ofiţerii maghiari aflaţi
ca prizonieri în Rusia, s-au postat în marea lor majoritate alături
de mişcarea bolşevică rusă, contra ideii
României Mari, sub domnia regelui Ferdinand I de Hohenzollern. Propaganda
maghiară, pentru aderarea la revoluţia bolşevica rusă,
a căutat s-o combată pe cea a voluntarilor români, angajaţi în
slujba unităţii naţionale româneşti, luând, îndeosebi,
forma răspândiri printre ofiţerii şi soldaţii români,
a unor manifeste de acest conţinut.
Într-un asemenea manifest, adresat "Fraţilor soldaţi români"
se spunea:
|
"Noi, muncitorii şi plugarii unguri, care nu demult am ţâpat
lanţurile şi jugul grofilor şi magnaţilor, cu dragoste
frăţească ne adresăm către voi (...) Noi, soldaţii
roşii unguri, când ne luptăm pentru dreptate, egalitate şi
frăţietate, iar nu pentru domnii cei mari, vă rugăm să
veniţi în rândurile noastre (...) Noi vrem pace pe pământ,
care pace s-o legăm, noi, soldaţii roşii unguri, cu voi soldaţii
români, iar nu cu grofii şi bogătanii. Fraţi români !
Veniţi la noi să începem frăţietatea şi să
facem pace (...) Trăiască frăţietatea ! Trăiască
pacea! Jos cu domnia grofilor, boierilor şi magnaţilor!''
|
În rândurile armatei roşii şi ale
partidului bolşevic au fost atrase şi grupe de prizonieri români,
fie ataşate unor unităţi cu componenţă
predominant maghiară, fie unor detaşamente de compoziţie multinaţională.
Au fost şi apeluri ale soldaţilor roşii români, în care
se spunea:
|
"Noi, românii din Ardeal şi Banat, blestemăm orice
război sângeros. Noi nu mai vrem rege, ci o republică a
poporului. De ce fraţii noştri, totuşi,
fruntaşii noştri ne părăsesc şi nu
lucrează pentru binele nostru, ci pentru mărirea regelui
Ferdinand de Hohenzollern (...)Noi,
românii din Ardeal şi Banat, suntem atât de cuminţi,
ca să putem merge singuri, de bună voie, pe drumul
nostru. Ardealul şi Banatul să fie al ardelenilor. Nu ne
trebuiesc noi stăpâni. Boierii din România să ne lase
în pace."
|
Asemenea manifeste şi apeluri, de un conţinut duşmănos
idealului naţional românesc, redactate şi tipărite de
prizonierii unguri sau de elementele bolşevice din Rusia, se găsesc
într-un număr important în fondul fostului fruntaş voluntar
Pompiliu Nistor din Braşov la Arhivele Naţionale din Braşov.
Şi în fondurile documentare ale Muzeului Naţional al Unirii
din Alba Iulia se găsesc un număr important de documente de un
conţinut asemănător, provenind de pe teritoriul Ungariei
şi Transilvaniei, unde au fost întocmite în 1918-1919, mai ales după
izbucnirea revoluţiei din Ungaria şi instaurarea guvernului de
orientare social-democrată, condus de premierul Mihaly Karoly, la sfârşitul
lui octombrie 1918. Acest guvern, ca si cel de orientare bolşevică,
instaurat la Budapesta în martie 1919, s-a situat de la început pe poziţia
menţinerii intacte a Ungariei "istorice", care încă
din veacurile evului mediu cuprindea şi Transilvania, Banatul, Crişana
şi Maramureşul.
Acest lucru s-a vădit înca din 13-14 noiembrie 1918, în cursul
tratativelor româno-maghiare, în cadrul cărora, sociologul maghiar
"democrat", Iassy Oskar, a depus toate eforturile pentru păstrarea
integrităţii politice a Ungariei, în faţa dorinţei
şi solicitărilor liderilor români ai Consiliului Naţional
Român Central de a li se preda autoritatea sau "imperiul"
asupra teritoriilor româneşti de pe cuprinsul regatului Ungariei.
În săptămânile care au precedat Marea
Adunare Naţională de la Alba Iulia, din 1 Decembrie 1918, când
Europa a cunoscut o mare răspândire a ideilor social-democrate,
burghezia naţională românească, grupată în cadrul
Partidului Naţional Român, a acceptat ca ea să constituie
Consiliul Naţional Român Central, împreună cu secţia română
a Partidului Social-Democrat din Ungaria, pe bază de paritate, din câte
6 membri pentru fiecare formaţiune politică.
Deşi
ambele au pornit, la 30/31 octombrie 1918, împreună în direcţia
înfăptuirii idealului românesc, a existat o mare temere că
social-democraţii români se vor lăsa atraşi de confraţii
lor de clasă maghiari, care se vedea că depuneau toate
eforturile în acest sens. De aceea, a produs o mare bucurie, anunţul
de la mijlocul lui noiembrie 1918, din ziarul social-democrat român
"Adevărul", că social-democraţii români rămân,
în continuare, "de perfect acord" cu Partidul Naţional Român.
Adversarii unirii tuturor românilor în jurul României, au avut la îndemână
o serie de argumente tari în favoarea lor. Ele au fost oferite în primul
rând de scăderile regimului social-politic din România, căruia
i se imputa, îndeosebi, reprimarea sângeroasă a răscoalei
ţărăneşti din 1907 şi, în general, lipsa unui
sistem democratic. Faptul că Ungaria şi Austria au devenit
republici în octombrie-noiembrie 1918, în timp ce România a rămas
în continuare monarhie, sub conducerea regelui Ferdinand de Hohenzollern,
a oferit propagandei maghiare argumente în plus, contra întregirii naţionale
româneşti în jurul regatului României.
De aceea, nu este de mirare, că, în
contextul discutării şi stabilirii textului proiectului de
rezoluţie al Marii Adunări Naţionale de la Alba Iulia, s-a
conturat şi s-a manifestat un serios curent pentru unirea "cu
condiţii", curent vehement combătut de reprezentanţii
Partidului Naţional Român şi în general de majoritatea opiniei
publice româneşti, după care unirea trebuia să se facă
imediat şi nepătată cu nimic, urmând ca apoi ţara întregită
să cunoască toate transformările democratice necesare. La capătul
unor discuţii aprinse, care au avut loc în clădirea
hotelului principal al oraşului, (din păcate, demolată în
1988-1989) unde astăzi se înalţă clădirea băncii
"Dacia Felix", respectivul document avea să îmbrace o formă
de compromis, de natură a satisface toate opiniile.
Aceeaşi temere şi grijă a existat
şi în cadrul adunării oficiale a delegaţiilor adunării,
în număr de 1228, întruniţi în sala mare a Cercului Militar
din Alba Iulia (astăzi, Sala Unirii), unde a existat o mare dorinţă
de unanimitate de vederi şi pentru care s-a conturat o mare grijă,
mai ales, când a luat cuvântul social-democratul Iosif Jumanca.
S-a manifestat un adevărat sentiment de uşurare,
atunci când Iosif Jumanca a afirmat clar că social-democraţii
români sunt adepţi ai dreptăţii sociale, dar în primul rând
îşi doresc un stat naţional întregit, după realizarea căruia,
vor urmări şi reforme democratice largi.
Analiza atentă a documentelor
propagandistice contrare unirii, ne arată că unele dintre
acestea au avut autori nemijiociţi maghiari, altele au fost realizate
de români aderenţi ai stângii.
Primele se remarcă printr-o mare stângăcie
de limbă şi mai ales prin vizibile dezacorduri. De exemplu, într-un
manifest intitulat "Fraţi Români", se spune: "Războiul
s-a gătat, împreună cu robie. Revoluţie a gonit regele,
care n-a voit să facă pacea. Acuma nu e regat, ci republica,
unde toate vor fi aşa cum vrem noi. Numai să ne băgăm
de seamă. Să nu lăsăm, să ne însală cineva.
Unii voiesc, că ne alăturam la România, unde deocamdată
rege şi boieri poruncesc. Pentru aceea ne-am slobozit în Ţara
Ungurească, să mergem la România în slujbă nouă? Aşa
de nebuni nu vom fi.
Guvernul nou republican va da pământ la toţi
pământeni. Guvernul de la România nu dă nimica.
Deoarece nu am pierdut mintea, să mergem pe
acolo. Noi, Românii, din Ardeal şi Banat, ne vom alcătui ţara
separată, unde noi vom domni. Pe noi nu ne atacă nime, nici noi
nu voim, să facem reu la nime. Să băgăm de seamă,
să fie rânduială şi liniştire în satele noastre.
Noi pretindem de la guvernul ţara acela,
care cuvine oare-şi-căruia, dar nu sântem hoţi, ci Români
bieţi, harnici şi cinstiţi cari voesc să lucră în
pacea bună şi coînţelegere".
Un alt manifest-apel, având, se pare, un autor român, întocmit după
rechemarea armatei române la arme, în noiembrie 1918, se adresa pe larg
soldaţilor, ţăranilor şi muncitorilor români, cam în
acelaşi sens.
|
"Stăpânirea v-a chemat din nou sub
arme. N-aţi putut încă vedea pe ai voştri, nu v-aţi
putut vedea de sărăcia voastră, şi din nou, cu
sacul în spate, vă trimit în cazărmi şi în tranşee,
pentru ca să aveţi din nou cunoştinţă cu
generalii boieri, care n-au avut pentru voi altă dragoste decât
a bătăii şi schingiuirii. Foametea şi bolile
care au decimat pe fraţii voştri în războiul
trecut, vă pândeşte iarăşi.
Pentru ce această nouă mobilizare? Când
acum doi ani s-a început războiul, capitaliştii,
boierii şi ciocoii spuneau că ei urmăresc prin
aceasta libertatea fraţilor noştri din Transilvania
şi Bucovina. Muncitorii şi ţăranii de acolo
vor putea să-şi facă orice guvern voesc. Aţi
auzit despre revoluţia, care s-a petrecut în toată
Austro-Ungaria? Aţi auzit că în toate aceste
ţări a fost proclamată republica?
Drept că muncitorii şi ţăranii
n-au devenit pe deplin stăpâni, dar au cu mult mai multe
drepturi, decât voi în România.
Atunci care este scopul războiului cel nou?
(...)
Capitaliştii, boierii şi generalii români
vă înşeală. Ei vă duc nu să liberaţi
pe românii de peste munţi, ci să-i subjugaţi, ei vă
duc să luptaţi împotriva revoluţiei sfinte,
eliberatoare a popoarelor.
Ştiţi că acum un an revoluţia
bolşevică din Rusia a adus la putere în această
ţară pe muncitori şi ţărani. Aţi
aflat că Rusia este azi o republică a Sovietelor
(Sfaturilor). Aceasta înseamnă că în loc de Cameră
şi Senat (unde sunt aleşi duşmanii poporului, călăii
lui), în fruntea ţărei se află Sovietele
(Sfaturile) muncitoreşti şi ţărăneşti (...)
Pilda poporului rus a fost urmată de
ţăranii din Germania, Austria şi Ungaria. Stăpânirea
româna se teme că şi muncitorii din România vor acelaşi
lucru, Iată pentru ce sunteţi mobilizaţi, stăpânirea
din România vrea să facă din voi călăii
revoluţiei din Rusia şi Ungaria.
Pe transilvăneni îi aşteaptă acum aceeaşi soartă
oropsită, care au adus stăpânirea românească/pentru/ţăranii
şi muncitorii din Basarabia." |
Dar această propagandă maghiară sau de stânga, de inspiraţie
maghiară, foarte puternică în 1918-1919 în Transilvania, nu a
fost lăsată fără replică de propagandă
unionistă românească, care avea avantajul de a corespunde simţămintelor
vitale ale poporului român, pe care nici un apel la democraţie nu le
putea anula.
O replică hotărâtă contra propagandei maghiare duşmănoase
ideii româneşti de unire, dădea la 25 noiembrie 1918, Consiliul
Naţional Român din Oraştie, sub semnătura preşedintelui
sau Dr. Aurel Vlad. În cuprinsul acestuia se arăta:
|
"Fraţi Românii
Agenţi de-ai guvernului unguresc răspândesc
proclamaţii între popor, făcând propagandă contra
alipirii noastre cătră România.
O mie de ani am fost sub stăpânirea
ungurească, o mie de ani am suferit şi acum guvernul
unguresc ne promite marea cu sarea, ca să rămânem mai
departe în tovărăşie cu ungurii.
Alţii, ca să strice rosturile şi
fericirea neamului românesc, zic să nu ne alipim cătră
România, ci să formăm noi singuri o ţară
separată, adică noi, românii, să formăm două
ţări slabe, şi nu una mare şi tare, o Românie
Mare, puternică şi unitară.
Fraţi Români, îndemnurile acestea vin de
la duşmanii neamului nostru, cari cu orice preţ voesc să
împiedice unitatea şi fericirea neamului Românesc.
Tocmai de aceea, toţi Românii de omenire,
într-un glas trebuie să strige, sus şi tare;
Trăiască
România Mare!"
Consiliul
Naţional Român
Dr.
Aurel Vlad
preşedinte"
|
Asemenea replici la propaganda antii-românească şi
antiunionistă au dat şi Consiliile Naţionale Române din
alte centre, ca de pildă cel din Sibiu, mai ales prin intermediul
valoroasei prese sibiene.
Într-adevăr, cu toate eforturile
propagandei maghiare de a determina pe Români să nu asculte de îndemnurile
pro-unioniste ale connaţionalilor lor, un număr imens al
acestora a dat ascultare acestora, ţinând să fie prezent la
Marea Adunare Naţională de la Alba Iulia, din 1 Decembrie 1918,
astfel încât - după cum anticipa ziarul "Libertatea'' din Oraştie,
nimeni "să nu poată zice nici mâc, că n-a fost
reprezentat poporul Român întreg la adunare".
Deosebit de receptiv a fost cunoscutul
manifest-apel lansat de la Blaj în 24 noiembrie 1918, prin ziarul
"Unirea", în care se spunea: "Veniţi la Alba Iulia!
Fraţi Români! Veniţi cu toţii la Marea Adunare Naţională
care se va ţine la 1 Decembrie în Bălgradul lui Mihai Viteazul.
Veniţi cu miile, cu zecile de mii. Lăsaţi grijile voastre
acasă, căci în această zi vom pune temelia unui viitor
fericit pentru întreg neamul Românesc (...) E ziua când se va hotărâ
asupra sorţii noastre pentru o veşnicie".
În acelaşi ziar, câteva zile mai târziu,
cărturarul blăjean Octavian Prie publica articolul intitulat
"Unitatea naţională", în care se răspundea clar
propagandei duşmănoase, de stânga, arătându-se că
unirea Românească era un imperativ major. "Celelalte se vor
face, când vom vorbi de o singură naţiune, de un singur
teritoriu Românesc... Nu există azi Român, care să nu dorească
ocazia aceasta, cu impetuozitate vulcanică. În faţa acesteia,
dispar toate veleităţile, toate consideraţiile de ordin
particular. Acum e momentul să înfăptuim visul nostru de aur.
Ne scapă, în veci nu-l mai prindem. Îl înfăptuim, am clădit
marea operă pentru eternitate".
Uriaşul succes al propagandei Româneşti
pentru participarea cât mai masivă a poporului Român la măreaţa adunare, a fost consemnat, în primul rând de ziarul "Românul"
din Arad, care la 27 noiembrie 1918, remarca deja: "Glasul nostru are
un puternic răsunet în toate colţurile locuite de români
şi în toate păturile neamului nostru. Azi nu este suflet românesc
care să nu fie pătruns de dorul: "La Alba Iulia!". Nu
sunt trenuri de ajuns, ţăranii pleacă pe jos, înfruntând
greutăţile unui drum lung de iarnă, dar se duc(...) Un
astfel de popor nu poate fi robul unui alt popor! Mergem pe jos, pe sus,
în văzduh, în gând, şi, acolo vom fi toţi, într-o
suflare, ţărani şi cărturari, să strigăm într-un
singur glas şi o dorinţă, să ştie lumea întreagă
că nu mai vrem, că nu putem fi iobagi".
Deşi argumentele din manifestele maghiare
erau puternice, mai ales prin faptul că România mamă era
departe de a fi un stat democratic, iar ideile democratice cunoşteau
o mare răspândire în epocă, bătălia propagandistică
din 1918-1919 s-a soldat cu o strălucită victorie românească.
Propaganda duşmănoasă, bazată pe argumente oricât de
puternice, nu a putut înfrânge cu nimic dorinţa unanimă românească,
bazată pe mersul firesc al istoriei, de a se construi o singură
ţară unită, românească, ceea ce s-a decis la Alba
Iulia la 1 Decembrie 1918 şi a fost aprobat şi confirmat pe plan
internaţional la Trianon - Paris, la 4 iunie 1920.
Dr. Nicolae JOSAN
|
|