|
-expresie
a voinţei de emancipare socială
Izbucnită la sfârşitul lui octombrie 1784 Răscoala de sub
conducerea lui Horea, Cloşca şi Crişan a cuprins rapid întreg
Zarandul, răspândindu-se cu repeziciune spre comitatele învecinata.
Cetele, ajunse pe Valea Mureşului, venind din Zarand, încep pregătiri
pentru a ataca cetatea Devei, unde se refugiase-ră numeroşi
nobili împreună cu oficialităţile comitatului Hunedoara.
Cele două atacuri din 6 şi 7 noiembrie 1784 asupra Devei nu au
izbândit. Cu toate acestea răscoala cuprindea noi teritorii în munţi,
spre Turda şi Cluj, pe Târnave, pe Valea Streiului, pe Mureş până
la Arad. Era momentul de vârf al răscoalei, era momentul când
ţăranii răsculaţi se simţeau victorioşi, era
momentul când a apărut “Ultimatumul lui Horea”.
Documentul este bine cunoscut şi prin conţinutul său viza
lichidarea proprietăţii de tip feudal şi a privilegiilor
nobiliare. Ultimatumul prin cele patru puncte programatice viza, de fapt,
transformarea societăţii transivănene într-una de tip
modern, având la bază proprietatea liberă şi omul liber de
orice îngrădire. Nobilii să nu mai fie, să-şi părăsească
pentru totdeauna moşiile, iar acestea să fie împărţite
la poporul de rând. Ei nobilii, să trăiască dintr-o slujbă
împărătească, unde o vor găsi, precum şi să
plătească dare ca tot poporul. Aceste prevederi însemnau de
fapt nici o deosebire, însemnau constituirea în Transilvania (dacă
s-ar fi realizat) a unei societăţi moderne, capitaliste. şi
toate aceste înainte cu cinci ani înaintea izbucnirii Revoluţiei
franceze care a zdruncinat din temelii întreaga Europă şi a însemnat
începutul constituirii unor state moderne de tip capitalist.
În mod normal, acest document (ultimatum) a stârnit interesul şi
controverse în lumea celor care s-au aplecat mai cu atenţie asupra
evenimentelor din toamna şi primăvara anilor 1784-1785. Afirmaţii
că este o contrafacere, că a fost adus din afara participanţilor
la răscoală, că este o contrafacere ulterioară, că
este pur şi simplu un fals au circulat şi mai circulă din păcate.
Ultimatumul adresat nobilimii şi oficialităţilor refugiate
în cetatea Devei în numele lui Horea se păstrează în original
la Arhivele Naţionale Deva. El a fost întocmit la 11 noiembrie 1784
şi este înregistrat la comitat sub numărul 886 pe ziua de 13
noiembrie. Numărul de înregistrare şi data prezentării
este scrisă cu aceeaşi mână care a făcut înregistrările
la comitat în tot cursul lunii noiembrie 1784.
Într-o scrisoare din 6 decembrie 1784 adresată comitatului
Hunedoarei, Carolus Brunek seful oficiului sării de la Şoimul
face istoricul ultimatumului cerând recunoaşterea meritelor sale,
pentru a fi cunoscute comitatului “punctele de pacificare” cerute de
corifeii răscoalei. La dânsul s-au prezentat cei trei delegaţi
ai răsculaţilor, cerându-i să semneze şi să
transmită cererile lor tablei comitatului. Documentul este scris de o
mână, Brunek doar semnează. Comparând semnătura lui
Brunek de pe ultimatum cu cele de pe alte documente scrise în întregime
de el nu lasă nici un dubiu asupra autenticităţii.
Cine a conceput, cine a sistematizat ultimatumul? Aplecându-ne cu mai
multă atenţie asupra realităţilor din vremea răscoalei,
asupra tuturor frământărilor legate de acesta, tragem concluzia
că aceasta este o operă locală, transilvăneană, născută
din greutăţile şi aspiraţiile unei pături de
oameni tot mai înstăriri capabili să susţină o elită
intelectuală la nivelul comunităţilor săseşti,
preoţi şi dascăli care la rândul lor erau pe deplin
receptivi la ideile iluminismului european contemporan.
Pe de altă parte, ultimatumul a fost conceput şi redactat în
zona Bradului, centru minier în deplină afirmare la data izbucnirii
răscoalei. Adăugăm că minele de aur din zona Bradului,
în proporţie de 70-80% erau în mâinile unor întreprinzători
români şi că lucrătorii acestora erau în proporţie
de 90 - 95% de asemenea români. Administrarea şi exploatarea acestor
mine presupun cunoştinţe mai multe şi o anumită
emancipare în raport cu marea masă a ţăranilor ardeleni.
În Transilvania şi în zona Bradului, evident, trăia un număr
mare de soldaţi şi „gradaţi” români lăsaţi
la vatră sau veniţi în concedii şi care au servit sau
serveau în regimentele împărăteşti, regimente care la rândul
lor au colindat Europa şi implicit au intrat în legătură
cu ideile la modă ale vremii.
Ideile cuprinse în ultimatum nu sunt o apariţie meteorica. Ele au
circulat încă din timpul conscripţiilor militare din vara
anului 1784 pe întreaga arie de desfăşurare a răscoalei.
Le găsim exprimate parţial sau în totalitate, îngrozind şi
motivând nobilimea să ceară anularea conscripţiei. La
Hapria, satul care a plecat primul la conscripţie, oamenii afirmau că
pe nobili îi vor scoate din sat, la fel şi cei din Sângătin
şi Liorint. La Şard, oamenii afirmau că nobilii urmează
să trăiască cum vor şti, pentru că ei nu îi vor
mai sluji. Aceleaşi afirmaţii pe Mureş, în comitatul
Hunedoara şi în Tara Haţegului. Din perioada conscripţiei
întâlnim şi o primă sistematizare a revendicărilor
ţărăneşti. Astfel, locuitorii satului Bozias de pe Târnave,
în casa preotului stabileau condiţiile pentru care se înscriau ca
militari:
„ l. Domni pământeşti
să nu mai slujească.
2. Pământurile şi
apartenenţele pe care le locuiesc să fie pe veci ale lor.
3. Să fie scutiţi de
contribuţie regească.
4. Exerciţii militare să
facă numai o dată pe an."
Aceleaşi idei le regăsim exprimate şi cu prilejul anulării
conscripţiei militare dar şi în timpul răscoalei. Potrivit
anchetei Iancovics, Horea comunică răsculaţilor că s-a
ridicat din poruncă împărătească pentru a-i înlătura
pe domnii, cei care se împotrivesc să-i omoare, iar cei care nu, să-i
lege şi să-i ducă la Viena, iar averile lor să le
prade. În satul Musca, Horea cerea cetelor sale de asemenea să-i înlăture
pe nobili precum şi pe slujbaşii Domeniului Zlatna, iar sarcini
să nu mai presteze deloc. Cloşca la rându-i strigă în
Baia de Arieş la 9 noiembrie că e poruncă să-i
nimicească pe nobili.
Aceleaşi idei le întâlnim şi în comitatul Hunedoarei. Printre
cetele care se pregătesc să atace Deva, nobila Barbara Gorffy a
auzit pe răsculaţi discutând că nu au altceva de făcut
decât să înlăture pe toţi nobilii şi să le ia
averile. Ideile desfiinţării nobilimii şi împărţirea
averilor acestora le întâlnim şi în revendicările formulate
de ţărani cu ocazia armistiţiilor încheiate în diferite
locuri cuprinse de răscoală.
Ideile ultimatumului le găsim, aşadar, prezente atât în gura
conducătorilor cât şi în rândul mulţimii răsculaţilor
şi în toate zonele afectate de răscoală. Mai trebuie adăugat
faptul că atestările păstrate sunt cuprinse în acte
oficiale, ori este ştiut că oficialitatea a reuşit să
prindă doar partea din frământările profunde ale vremii.
Dar acest lucru mai înseamnă că ideile ultimatumului erau
prezente şi în rândul nobilimii şi oficialităţilor.
Concluzionând, “Ultimatumul lui Horea” este momentul de vârf al răscoalei.
El exprima de fapt, aspiraţiile societăţii, europene de la
sfârşitul sec al XVII-lea, anticipând programele Revoluţiei
franceze. Dorinţele de emancipare, general europene, de la sfârşitul
secolului îsi găsesc în Transilvania forme specifice de exprimare.
Speranţele şi amploarea mişcărilor legate de conscripţia
militară din vara lui 1784 sunt tocmai o expresie a acestei dorinţe
de emancipare. Răbufnirea din toamna anului 1784, cel putin în faza
de început, nu a fost altceva decât rezultatul dezamăgirilor legate
de dorinta de emancipare. Trecând peste timp, forţele angajate în
confruntările din 1784 le vom găsi prezente în luptă, la
alte potente, în 1848, când naţiunea română se afirmă
explicit la Blaj.
M.
Cerghedean
|
|