|
Motto:
“Câte sate româneşti atâţia Horea sunt în Ardeal”
(Din memorialul de protest al nobilimii maghiare din Transilvania, către
împăratul Iosif al II-lea, 1785)
Cu
toate că despre Horea, marele căpitan al răscoalei
ţăranilor români din Transilvania, din 1784-1785 ne-au rămas
puţine informaţii documentare, personalitatea acestuia s-a
imprimat atât de adânc în conştiinţa poporului nostru, încât
a căpătat dimensiuni de legendă. Motto-ul vine să
confirme că încă din timpul răscoalei numele lui devenise
cunoscut în Transilvania şi peste hotare, semănând groaza în
rândurile nobilimii încât aceasta vedea în fiecare iobag român un
Horea potenţial, gata să ridice satele la luptă pentru
ruperea lanţurilor iobăgiei seculare.
Se
împlinesc 270 de ani de la naşterea lui Horea, marele erou al
istoriei care a crezut cu tărie că nici jertfa supremă nu e
prea mare pentru eliberarea poporului său de asuprirea socială
şi naţională. La interogatoriul din iarna anul 1785 de la
Alba Iulia, declară că se numeşte Ursu Nicula, alias Horea
de 54 de ani, iobag din Albac, atunci comuna Rîul Mare. În testamentul său,
scris de Popa Raţiu din Alba Iulia se declară tot de 54 de ani,
se numeşte Horea Vasile, zis Nicula Ursu, porecla Ursu fiind un
supranume foarte răspândit în Munţii Apuseni, iar Horea, derivă
de la “a hori” ceea ce în dialect local înseamnă “a doini”,
deoarece printre alte însuşiri frumoase o avea şi pe aceea de a
cânta din fluier. S-a născut în satul Arada, azi comuna Horea, care
ţinea atunci de Rîul Mare, azi comuna Albac. Casa părintească
modestă construită din lemn, se afla pe dealul Fericetului sau
Ferigetului, pe locul numit Cusdie şi s-a păstrat până la
sfârşitul secolului al XIX-lea, pe care a mai văzut-o şi a
schiţat-o istoricul Niculae Densuşianu, autorul primei
monografii despre răscoala lui Horea, Cloşca şi Crişan
apărută la aniversarea centenarului răscoalei în 1884.
În
urbariul din 1745 al comunei Rîul Mare apare menţionată văduva
lui Toader Nicula cu doi fii: Vasile de 12 ani şi Gavrilă de 6
ani, cu stare materială foarte modestă. Vasile ar putea fi
Horea, deoarece în testament purta şi acest nume. Socotind anii după
procesul verbal al interogatoriului de la Alba Iulia, în care se declară
în 1785 de 54 de ani, dar după conscripţie nereieşind decât
52 ani, acest lucru nu trebuie să ne neliniştească deoarece
datele conspiraţiilor privitoare la etatea copiilor sunt adesea
relative. Părinţii îşi declarau copii mai mici, când se
apropiau de vârsta maturităţii, pentru ai scuti mai mulţi
ani de robota iobăgiei. Declaraţia sa la interogatoriul din Alba
Iulia rămâne şi pe mai departe, privitor la vârstă, cea
reală. A fost căsătorit cu Ilina şi a avut doi
feciori, pe Ioan sau Ionuţ, cel mai mare de circa 20 ani în 1784,
foarte activ în timpul răscoalei, încât apare în postura de al
patrulea căpitan, şi pe Luca mai
tânăr. În timpul răscoalei alături de Horea mai
apar activi doi fraţi: Petru Nicula şi Demian Nicula.
Descrierile
oficiale ni-l prezintă pe Horea, de statură mijlocie, ţinută
dreaptă, faţă lunguiaţă, frunte înaltă, nas
ascuţit, păr şi mustaţă brun-roşcată,
iar îmbrăcămintea ţărănească specifică
locului. Descrierile oficiale corespund foarte bine cu portretele
executate în timpul răscoalei mai ales în desenele lui Koréh
şi portretele în ulei păstrate la Muzeul Naţional de
Istorie din care desprindem, în primul rând figura luminoasă cu
ochi albaştri expresivi, frunte înaltă cu semichelie,
deosebindu-l total de Cloşca şi Crişan. Autorităţile
care au avut vreo legătură cu el îl caracterizează ca
sprinten la minte. Probabil ştia să scrie şi să
citească, deşi la interogatoriu neagă acest lucru.
În
momentul prinderii s-au găsit asupra lui o pecete personală,
ceară de pecetluit, un condei şi un creion. Acestea sunt dovezi
sigure că Horea a manifestat un mare interes pentru cunoaşterea
şi comunicarea prin scris a doleanţelor iobăgimii române
în faţa autorităţilor şi a poruncilor către căpitani
în timpul răscoalei. Se ştie, de asemenea, că el a
utilizat pe nobilul Alexandru Chendi din Cîmpeni, pentru a-i scrie
corespondenţa în limbile latină şi germană cu autorităţile.
Pe lângă alte însuşiri Horea era şi bun cioplitor în
lemn. Fiind un moţ a peregrinat mult pe drumurile ţării, a
văzut şi cunoscut foarte bine marile suferinţe ale iobăgimii
române din Transilvania, nedreptăţile şi exploatarea la
care a fost supusă şi a înţeles năzuinţele
poporului nostru spre libertate. Om dârz şi hotărât, Horea
devine purtătorul de cuvânt al moţilor în încercarea lor de a
obţine drepturile pe cale petiţională. Astfel încep cele
patru lungi şi anevoioase călătorii la Viena la curtea
imperială unde petiţiile colective ale satelor din Apuseni duse
de Horea şi de tovarăşii săi sperau să fie
ascultate.
Prima
călătorie la Viena a avut loc în 1779, Horea având alături
pe Dumitru Todea, un alt mare luptător pentru drepturile moţilor,
pe Cloşca şi pe Gavrilă din Rîul Mare. A doua călătorie
a efectuat-o în anul 1780 împreună cu Cloşca, obţinând
din partea curţii imperiale un ordin pentru cercetarea plângerilor
moţilor de pe urma căruia nu s-a ales nimic, fapt care-l
determină să pornească în cea de a treia călătorie
în 1782, despre rezultatul căreia nu se cunosc amănunte.
În
mai 1782 a avut loc incidentul din târgul Cîmpenilor, în urma căruia
Dumitru Todea a fost condamnat la moarte, iar Horea pus sub urmărirea
autorităţilor. Acest lucru nu-l sperie şi în primăvara
anului 1783 Horea se află în fruntea celei de-a patra delegaţii
care căuta drumul Vienei şi revenea abia în 1784 cu un ordin al
calcelariei imperiale către guvernul Transilvaniei prin care se cerea
apărarea satelor din munţi de abuzul funcţionarilor
fiscului.
Incidentul
de la Curechiu, 2 noiembrie 1784 a fost scânteia care a aprins marea răscoală.
În fruntea ei s-a aflat Horea, numit căpitanul cel mare, Cloşca
şi Crişan, căpitani. Toţi trei s-au pus în fruntea moţilor
în primele zile ale răscoalei intrând în 5 noiembrie în Cîmpeni,
iar în 6 noiembrie în Abrud, după care căpitanii se despart.
Crişan conduce răscoala în părţile Zarandului şi
Mureşului, iar Cloşca în Valea Arieşului. Horea a rămas
în munţi să coordoneze întreaga activitate a răsculaţilor.
Deplasările lui se limitează între Albac, Cîmpeni, Abrud,
Bistra, Lupşa şi Bucium. După încercarea unor juzi şi
gornici de a-l prinde la Bucium, fiind eliberat imediat de poporul condus
de Ion Dandea, Horea şi-a limitat şi mai mult deplăsările
în zonă. După acest incident Horea, dându-şi seama că
autorităţile nutresc gânduri de-al prinde şi-a alcătuit
o gardă personală formată din feciori devotaţi aleşi
din zona superioară a Arieşului, evitând în acelaşi timp
să înopteze în sate, plecând seara spre destinaţii
necunoscute. Avea coştiinţa că răscoala trebuie să
se lărgească şi să cuprindă cât mai multe sate
din Transilvania. Astfel, după ce ea a izbucnit în Valea Mureşului,
Arieşului şi Ampoiului, el a trecut la 15 noiembrie la Mărişel
cu gândul să răscoale satele din zona Huedinului, şi să
propage răscoala spre nordul Transilvaniei în comitatele Sălaj
şi Satu Mare. El cunoştea aceste locuri şi spera să
reuşească în tentativa de a cuprinde în vârtejul răscoalei
toată Transilvania. Prin satele prin care a trecut Horea a numit căpitani,
la Bucium pe Ion Petruţa şi Ionuţ Dandea, la Muşca pe
Toma Petruţ, la Lupşa pe popa Pop Simion şi pe alţii.
Primul
căpitan al răscoalei de la 1784 a fost permanent preocupat să
realizeze o conducere unitară a răscoalei care să poată
dirija operaţiunile pe teatrul de luptă şi să trateze
cu autorităţile prezentând doleanţele poporului în mod
unitar ca venind din partea reprezentanţilor aleşi de acesta.
Această preocupare a lui Horea s-a manifestat mai pregnant după
încheierea armistiţiilor de la Valea Bradului, Tibru, Baia de Arieş
şi Inuri, când răscoala a început să se domolească,
lucru de care el şi-a dat seama. În acest scop Horea a lansat în
jurul datei de 18 noiembrie o chemare adresată tuturor satelor din
Valea Arieşului pentru o mare adunare la Cîmpeni. Chemarea a
lansat-o prin căpitanii săi şi se adresa judelui din Ponor,
Ioan Dandea din Bucium, şi Pop Simion din Lupşa, aceştia având
misiunea s-o transmită mai departe tuturor satelor. Horea dorea ca la
apropiata întâlnire cu colonelul Schultz la Cîmpeni (21 noiembrie 1784)
să prezinte un plan unic de acţiune în vederea începerii unor
tratative între răsculaţi şi gubern.
De
asemenea, Horea credea că o masivă prezenţă a
poporului la Cîmpeni va putea influenţa pe reprezentantul împăratului
să accepte condiţiile puse de capii răscoalei. Din unele
informaţii documentare a reieşit faptul că Horea dându-şi
seama că răscoala nu-şi va putea atinge scopurile a nutrit
gândul de a se justifica şi pentru aceasta a avut intenţia de a
chema în munţi pe episcopul ortodox Nichitici pentru a-i cere să
intervină pentru a rezolva doleanţele răsculaţilor.
Din toate aceste gânduri nu s-au putut realiza nimic. Contactul de
Schultz la Cîmpeni a fost dur, acesta a cerut poporului necondiţionat
predarea căpitanilor. Mulţimea prezentă acolo a refuzat
categoric acest lucru, mişcându-se şi luând în mijlocul ei pe
Horea şi Cloşca pentru a-i proteja împotriva atitudinii ostile
a căpitanului şi a trupei imperiale. După eşecul
tratativelor de la Cîmpeni, Horea a încercat o reactivare a răscoalei,
poporul închizând cu buşteni drumurile de acces spre munţi
şi producându-se ciocniri armate între răsculaţi şi
armata imperială la Ponor, Valea Poienii, Rîmeţi, Bistra, Lupşa
şi Valea Vinţului. S-a spulberat astfel credinţa poporului
în promisiunile “bunului împărat”, Horea era conştient,
după mărturia lui Alexandru Kendi şi regreta că nu a
început răscoala primăvara şi nu iarna pentru că ar
fi reuşit să învingă chiar şi armata imperială,
dar şi aşa, el era hotărât de-a reîncepe răscoala în
primăvara următoare.
Era
convins, după aceleaşi mărturii, că lui i se vor alătura
toată suflarea iobăgimii din principatul Transilvaniei şi
dacă ar porunci nu numai iobagii români, dar şi iobagii unguri
s-ar alătura pentru a curma cu forţa starea de iobăgie în
care se află.
În timpul răscoalei
a dat dovadă de curaj, iniţiativă şi pricepere în
conducerea operaţiilor militare. A manifestat un înalt spirit
umanist neputându-i-se imputa nici un omor sau vreun exces comis de răsculaţi
din ordinele lui. A ocrotit bunurile fiscului şi multe familii de
origine maghiară şi germană au fost salvate de el de furia
maselor răsculate. În acest sens stau mărturie depoziţiile
aceluiaşi Cheni în faţa comisiei de anchetă, care susţine
că Horea nu a dat niciodată ordine răsculaţilor să
omoare pe nobili şi pe unguri.
Din aceste puţine
informaţii putem cunoaşte pe Horea, omul, moţul simplu,
priceput la toate, care a căutat pretutindeni de lucru pentru a-şi
putea agonisi o bucată de pâine. Este demn, ştie că
asuprirea este nedreaptă că poporul român nu trebuie să
sufere. caută pe cale legală să uşureze soarta
iobagilor, se consfătuieşte totdeauna cu satele şi le sfătuieşte
să fie solidare şi să-şi trimită jalbele începând
de la nivelul domeniului Zlatnei, a comitatului Albei, guberniului şi
până la curtea imperială din Viena. El se oferă
să meargă la mari depărtări, să fie purtătorul
de cuvânt al moţilor până în faţa celei mai înalte
instanţe, curtea imperială. Insuccesele repetate nu-l
demoralizează, insistă de mai multe ori deoarece era convins că
dreptatea este de partea lui şi a celor mulţi din neamul său
care trăiau pe tot întinsul Transilvaniei.
Nu
cedează nici în faţa ameninţărilor şi alege în
cele din urmă calea răscoalei, asumându-şi o imensă răspundere
de care era conştinent, dat fiind atitudinea sa demnă şi neînfricată
manifestată în faţa călăului din Alba Iulia.
Înfrângerea
răscoalei a însemnat pentru Horea şi căpitanii lui o amară
deziluzie. Şi-a dizolvat trupa la 14 decembrie 1784 şi s-a
retras împreună cu Cloşca în pădurea Scoruşet din
Munţii Gilăului. Horea ca şi ceilalţi căpitani
considera doar o amânare a răscoalei. Venirea primăverii ar fi
însemnat ieşirea lor din ascunzători şi reînceperea răscoalei.
Această idee a fost exprimată atât de Horea, cât şi de
mai mulţi căpitani şi iobagi, în faţa comisiei de
anchetă de la Alba Iulia.
Prinşi
la 27 decembrie prin trădarea unor gornici (paznici de pădure)
şi oameni ai stăpânirii străine, Horea şi Cloşca
au fost legaţi în lanţuri duşi şi întemniţaţi
în celulele cetăţii din Alba Iulia. O mare şi grea suferinţă
aveau să îndure aceşti martiri ai neamului nostru. Purtaţi
în timp de iarnă, spre a fi arătaţi poporului, prin satele
pe dreapta şi pe stânga Mureşului de la Alba Iulia la Deva,
Horea şi Cloşca au fost apoi supuşi începând cu 28
ianuarie 1785 şi până în 4 februarie la un lung şi greu
interogatoriu. Lui Horea i s-au pus 119 întrebări la care a răspuns
fie parţial, dar de cele mai multe ori a negat cu demnitate chiar
şi faptele cele mai evidente probate cu martori. Acelaşi lucru
l-a făcut şi Cloşca. Stând împreună în aceeaşi
celulă aceşti doi căpitani au adoptat aceeaşi
atitudine faţă de interogatoriu sperând să-l întârzie cât
mai mult şi să amâne sentinţa. Totuşi Horea ştia
că va fi executat, mărturisind acest lucru, într-o noapte tânărului
soldat român Alexandru Bota din părţile Năsăudului ce
executa serviciul de gardă la celula lui. Se declară nevinovat
şi cerea să i se aducă actele ce-i fuseseră confiscate
odată cu raniţa în momentul prinderii şi să fie înfăţişat
împăratului. Dispariţia acestor documente nu fac decât să
sporească enigmele în legătură cu călătoriile
sale la Viena şi întrevederea cu împăratul Iosif al II-lea.
Sentinţa pronunţată la 26 februarie a fost o simplă
formalitate deoarece “bunul împărat” a ordonat încă din 10
ianuarie 1785 executarea lor.
Metoda
de execuţie aleasă, zdrobirea cu roata, s-a pretat la o desfăşurare
publică la care au luat parte peste 6000 oameni, dintre care câte 6
ţărani, 3 bătrâni şi 3 tineri din fiecare sat şi
comună din cele patru comitate unde s-a desfăşurat răscoala.
Prin executarea publică autorităţile urmăreau
intimidarea poporului român prin mijloace psihologice, deoarece circulau
zvonuri că Horea nu este prins şi răscoala va începe în
primăvară. Comportarea demnă a lui Horea şi Cloşca
în faţa roţii călăului în dimineaţa zilei de 28
februarie 1785 a stârnit admiraţia celor de faţă şi a
fost consemnată în corespondenţa şi ziarele vremii.
Numeroase stampe cu figura lui Horea şi a celorlalţi căpitani
ca şi scene din timpul răscoalei au circulat în întreaga Europă.
Horea a suportat dârz şi neînduplecat marele supliciu, moarte de
martir şi erou cu credinţa tare în destinul neamului românesc.
Corpul i-a fost despicat în patru şi expus în ţeapă în
conformitate cu sentinţa, în zonele unde răscoala a atins o cotă
maximă. Memoria lui însă a rămas vie în conştiinţa
poporului nostru, fiind eternizată de versuri şi poveşti
populare.
Generaţia
revoluţionară de la 1848 a acordat lui Horea şi răscoalei
ţărăneşti de la 1784 importanţa cuvenită
considerând-o o verigă importantă în lupta dreaptă a
poporului român din Transilvania pentru eliberare socială şi naţională.
Avram Iancu, moţ şi el de pe meleagurile domeniului de mai sus,
indignat de hotărârile nedrepte ale Dietei din Cluj recunoştea
că libertatea va putea fi cucerită numai “cu lancea lui
Horea”. Horea a devenit în conştiinţa generaţiilor ce au
urmat un erou şi un martir al întregii noastre naţiuni. El este
însă în primul rând fiul meleagurilor noastre, un demn
reprezentant al epocii sale, creat de condiţiile generale şi
locale ale societăţii feudale din Transilvania în faza de destrămare.
Numele lui a intrat în legendă. Nu există sat, munte, vale
şi drum din Munţii Apuseni şi din alte părţi ale
Transilvaniei să nu fie legat de numele lui Horea, despre care s-a
ţesut o poveste, o legendă, o întâmplare din timpul răscoalei.
De atunci generaţiile i-au cinstit faptele şi numele, poeţii
l-au cântat cu versuri de foc, scriitorii l-au asemănat cu piatra
dură a Detunatei, iar poporul l-a
numit ca şi pe Iancu, crăişorul lui, conducătorul lui.
Istoricii i-au dedicat tomuri, iar generaţiile ce au urmat după
marea unire din 1918 şi până astăzi i-au ridicat monumente
din bronz şi din piatră pretutindeni în ţară şi
mai ales pe meleagurile natale, spre a-i cinsti memoria. Horea, a devenit
un nume specific românesc pe care l-au purtat
şi-l poartă astăzi, sute şi mii de feciori ai
ţării iar şcoli şi instituţii de prestigiu ale
marilor oraşe, poartă numele lui ca un simbol al eternităţii,
al împlinirii marilor sale idealuri pentru care s-a jertfit.
Dr.
Gheorghe Anghel
HORIA, medalie de bronz executată de un sculptor vienez necunoscut. O
copie în ipsos se află la Muzeul Brukenthal din Sibiu.
HORIA, portret în ulei executat de pictorul Anton Steinwald din Sibiu,
pentru Contele Iankovics. Originalul se păstrează la Muzeul
Brukenthal din Sibiu şi o variantă la Muzeul Naţional din
Budapesta.
HORIA, pastel, după natură, executat de studentul Sigismund Koéh
din Aiud. Originalul a ars în 1848 şi s-a păstrat parţial
la Colegiul reformat din Aiud.
|
|