|
Motto : |
“La carte române, la învăţătură, |
|
dacă voieşti o soartă în lume!”
|
|
Mitropolit Andrei Şaguna |
Munţii Apuseni ai României
au luat naştere prin sudarea pe linia Arieşului a două părţi
de relief distincte. Una - Apusenii nordici - venind de la NV şi alta
- Apusenii sudici - din zona Vardar (Iugoslavia). Acest lucru s-a întâmplat
la începutul senonianului. Au urmat alte faze geologice cu erupţii
vulcanice şi depuneri flişoide. Aşa s-a format “muzeul
mineralogic” natural numit Munţii Apuseni.1
Când şi cum au ajuns
oamenii să pună stăpânire pe culmile Apusenilor printre
care curgeau ape limpezi, pe fundul cărora străluceau firicele
de aur şi argint, nu se ştie precis.
Locuitorii acestor meleaguri
sunt români care îşi mai spun şi moţi. Originea acestui
supranume a preocupat pe mulţi. Cele mai vechi ştiri le avem de
la Homer (probabil între sec. XII-XIII î. Chr. care îi numeşte pe
strămoşii noştri “moţaţi” sau cu moţ 3.
Moţul din Cîmpeni,
Rubin Patiţia, în cartea sa “Ţara Ţopilor” aduce
dovezi că şi Constantin Porfirogenetul (913-959), în veacul al
X-lea d. Chr. le zicea acestor locuitori ai Daciei “Tzopan” adică
ţopi, oameni cu chică, nume folosit şi azi pentru unele
zone ale Arieşului. 3
Germanii colonizaţi în
Munţii Apuseni i-au numit pe băştinaşi, după
podoabele capilare “Zopfiger Walach” adică valahi cu chică.
4
Toţi fac, deci,
aprecieri şi îi definesc pe moţi după podoaba capilară
(cu moţ) şi ignoră multe trăsături specifice
acestor români din Munţii Apuseni.
Ştiinţele
secolului XX ne ajută să înţelegem modul de viaţă,
comportamentul şi psihicul oamenilor din această zonă
geografică.
Pornind de la lucrările
lui Descates (1635) asupra cristalizării fulgilor de zăpadă,
Henri Coandă în urma a numeroase observaţii şi studii a
creat o teorie cu privire la influenţarea structurilor biolgice aparţinând
unor grupuri umane, de către apa din respectivele regiuni ale
globului. Referindu-se la aceste cercetări, savantul român spunea:
“Eu cred că ceea ce numim mimetism, în realitate, un fenomen
datorat apei pe care individul o absoarbe sub diverse forme: băuturi,
legume, fructe, carne - toate alcătuite din apă... Dar apa,
compoziţia sa chimică (izotopică mai ales) diferă de
la o regiune la alta şi conferă oamenilor caractere proprii
zonelor în cauză... “Suntem fii ai acestui pământ, ai
locului unde ne-am născut, noi şi părinţii noştri”.
Studiile de biochimie ne-au dezvăluit realitatea ştiinţifică
a acestei afirmaţii. Odată cu apa şi alimentele din solul
care a nutrit fie plantele fie animalele, în organism trec infime cantităţi
de substanţe anorganice: fier, zinc, magneziu etc.
Se pare însă că
nu numai “maşina” - trupul - se află sub incidenţa
compoziţiei chimice a pământului, ci şi procesele psihice.
5
Această descoperire a
lui Heni Coandă încearcă să explice micile deosebiri
dintre românii din Oltenia, Ţara Moţilor, Moldova ş.a.
Munţii Apuseni au
oferit, prin bogăţiile subsolului, condiţii de viaţă
îmbelşugată pentru cei care le-au stăpânit. Din
nefericire, nu moţii au avut parte de această zestre naturală,
ci cotropitorii. Moţii s-au ales cu munca, suferinţa şi
umilinţa.
Experienţa tristă
pe care au avut-o moţii de mai multe ori, cu cei pripăşiţi
printre ei, i-au determinat să fie neîncrezători faţă
de interlocutori şi de aici s-a tras concluzia eronată că
moţii sunt inospitalieri. În realitate moţul e un om de omenie
şi de îndată ce e câştigat pentru o idee, pentru a întreprinde
ceva, se poate conta pe el până la sacrificiu.
Când moţul a prins
dragoste faţă de carte, faţă de şcoală a
fost în stare de mari sacrificii. În multe comune bisericeşti
(parohii) unde nu erau edificate încă şcoli, preotul sau
cantorul aduna copiii în propria casă pentru a face şcoală
cu ei.
În Transilvania existau
aproape 2000 de şcoli populare (la 1892) necuprinse în bugetul
statului, ci întreţinute de români, care nu ezitau să-şi
sacrifice ultimul bănuţ atunci când era vorba de cultura şi
educaţia copiilor.
“Atunci când un popor,
asuprit cum suntem noi, după ce şi-a plătit toate
impozitele către stat, mai susţine, absolut de bună voie,
cu contribuţii private 3000 de şcoli, dovedeşte că
setea de cultură a acestui popor este nelimitată şi că
el ar fi atins gradul de civilizaţie mult mai ridicat dacă n-ar
fi fost mereu împiedicat să-şi dezvolte aptitudinile”. 6
În timp ce la Paris (1910)
inventatorul român Henri Coandă realiza primul zbor din lume cu un
avion cu reacţie, inventat şi construit de el, moţii din
Mogoş-Mămăligani lansau (în 1911) un cutremurător
apel (vezi fig.) către inimile române, pentru a fi ajutaţi să-şi
facă şi ei şcoală din zid, fiindcă în cea de
ramuri verzi de lemn nu mai aveau voie să facă lecţii. 7
Potrivit legii lui Appanyi,
clădirea şcolii trebuie să fie din zid (piatră, cărămidă)
iar sala de clasă să aibă înălţimea de 3,80 m
şi un spaţiu în care să încapă până la 100 de
elevi, prevăzută cu geamuri mari. Biserica trebuia să facă
dovada că are adunaţi de la credincioşi, cel puţin 600
de coroane pentru plata învăţătorului. La rândul său
învăţătorul trebuia să ştie limba maghiară
iar elevii să promoveze şi la această limbă.
Neputând să îndeplinească
toate aceste condiţii draconice, din cauza sărăciei
bietului român, şcolile se închideau una după alta.
Faţă de cele 6000
şcoli existente în 1899, în 1914 nu se mai desfăşura învăţământ
în altă limbă decât cea maghiară decât în 3321.8
Iată acum părerea
unui american: “Prin faimoasa lege Appanyi destinată în intenţia
legiuitorului din 1907 să sfărâme cea mai puternică redută
a rezistenţei românilor din Transilvania: şcoala”.
“Popor de ţărani,
românii îşi păstrau fiinţa lor naţională prin
menţinerea limbii materne. Şcoala primară constituia armătura
întregii vieţi româneşti pe care se sprijinea întreg viitorul
neamului românesc din Ardeal”. 9
Prof. Ilie FURDUIU
NOTE
1. Marcian Bleahu şi colab, (1976), în
“Geologia Munţilor Apuseni”. Ed. Academiei, Buc., pp. 577-596.
2. Mircea Muşat, (1980), “Izvoare străine
despre strămoşii poporului român. Culegere de texte”, pp. 19.
Ed. Academiei (îl citează pe N.S. Derjavin), “Istoria Bulgariei”
(1945, p. 52. Ed. Acd. de Şt. Moscova).
3. Rubin Patiţia, (1912), “Ţara ţopilor”
4. Ioan Rusu Abrudeanu, (1928), “Moţii,
calvarul unui popor eroic dar nedreptăţit”, p. 123.
5. Daniel Cocoru, (1981), “20 de ştiinţe
ale sec. XX”, Ed. Albatros, pp. 91-95.
6. I. Coja, (1990), “Transilvania invincibile
argumentum”, p. 264 (citat din A.C. Popvici - 1892).
7. Fond: Protopopiatul ortodox Cîmpeni, dos. nr.
1/1911, fila 5; la Direcţia judeţeană Alba a Arhivelor Naţionale.
8. Francisc Păcurariu, (1988), “Românii
şi maghiarii de-a lungul veacurilor”. Ed. Minerva, Bucureşti,
p. 298.
9. Milton G. Lehrer, (1991), “Ardealul pământ românesc -
Problema Ardealului văzută de un american”, p. 308.
|