Câţi vorbim o limbă şi purtăm un nume
|
Toţi s-avem o ţintă şi un singur dor - |
Mândru să se-nalţe peste toate-n lume
|
Steagul Tricolor, |
George Coşbuc |
“Culorile steagurilor celor două
Principate române s-au stabilit odată cu Regulamentele organice şi
anume, pentru Moldova albastră şi roşie, iar pentru Muntenia
albastră şi galbenă. În Principatul Ţării Româneşti
culorile au fost menţinute până în anul 1834, când s-au înlocuit
cu roşu, galben şi albastru, iar în Moldova s-au menţinut până
pe timpul lui Alexandru Ioan Cuza.
În Principatul Ţării Româneşti
steagurile date oştirii, pe timpul Domnului Alexandru D. Ghica au fost
folosite până în vremea lui Alexandru Ioan Cuza. S-a adoptat numai
sistemul înlocuirii monogramelor domneşti de pe colţuri. În
Moldova se înlocuiau steagurile la fiecare schimbare de Domn, culorile rămânând
aceleaşi.
Pe steagurile din Moldova se afla, nelipsit,
capul de bour, dar pe unele şi imaginea sfântului Gheorghe în costum
de cavaler. Cele din Muntenia aveau, începând cu anul 1834, un vultur. Ale
Dorobanţilor de judeţe de aici mai aveau în plus şi emblema
judeţului propriu. Pe fiecare din steagurile acestora se afla înscris
numele şi numărul corpului de armată căruia îi aparţinea.
În timpul Domnitorului Alexandru Ioan Cuza s-a adoptat, pentru însemnele
ambelor ţării, Tricolorul roşu, galben şi albastru, cu o
cravată albastră, iar deasupra inscripţia - ONOARE PATRIEI
şi acvila romană cu crucea în cioc.
Acest steag, cu Tricolorul naţional, s-a împărţit
oştilor militare deşi în Convenţia de la Paris din 7/19
august 1858, se prevedea ca oştile ambelor ţări să păstreze
steagurile avute pe atunci, urmând să poarte în viitor câte o
banderolă albastră, după modelul prezentat de Convenţie.
Modelul de steag din 1861 (sau 1863) este format
din trei fâşii: roşie, galbenă şi albastră; au pe
ele acvila, pe pieptul căreia este aplicat un scut cu Stema
Principatelor Unite; capul de bour într-o parte şi acvila în cealaltă;
pe colţurile flotante ale steagului se afla litera A închisă, cu
câte o ghirlandă de ramuri de dafin.
Acest model de steag distribuit pe timpul lui
Alexandru Ioan Cuza s-a menţinut şi sub Principele Carol I, până
în anul 1874, deşi Constituţia din 1866 schimbase dispunerea
orizontală a culorilor. Conform acestei Constituţii precum şi
a articolului 6 al legii din 1867 şi al celei din 1872, culorile
drapelului trebuiau dispuse vertical, în următoarea ordine: albastru lângă
hampă, galbenul la mijloc iar roşul la margine. Tot aceste legi
mai prevedeau ca drapelul armatei să aibe la mijloc stema ţării
iar cel al autorităţilor civile să nu poarte stemă. Cu
toate acestea când s-au confecţionat drapelele diferitelor regimente
s-au produs unele intervenţii la drapelul armatei. Astfel, Stema
Ţării a fost înconjurată de o ghirlandă de frunze de
laur, argintii; în cele patru colţuri ale pânzei drapelului s-a cusut
cifra regelui Carol I, de aur, încoronată şi înconjurată
tot de o ghirlandă de frunze de laur argintii. Această structură
a Drapelului armatei s-a menţinut până sub regii Ferdinand I
şi Carol II.
După Marea Unire de la Alba Iulia, din 1
Decembrie 1918, s-a aşezat la mijlocul drapelului Stema nouă a
ţării, iar la colţurile pânzei, cifra celor doi regi.
˛˛˛
“Steagul este simbolul suveranităţii
statului asupra teritoriului naţional. Pentru armată Steagul este
emblema fiinţei sale, simbolul către care se îndreaptă
aspiraţiile tuturor celor care luptă uniţi în jurul lui; el
are un caracter qvasi-sacru. De aceea jurământul de credinţă
a ostaşilor armatei se depune pe steag.”
Faţă de Drapelul Naţional trebuie
să avem întotdeauna o atitudine adecvată şi să manifestăm
un respect particular. La sfârşitul secolului XIX şi în primele
decenii ale celui următor, la o manifestare civilă sau la o paradă
militară, trecerea Drapelului impunea atitudini şi comportamente
demne şi civilizate ale fiecăruia dintre noi: poziţie dreaptă,
întreruperea oricărei conversaţii, descoperirea capului,
adoptarea unei poziţii respectuase, decente, etc. Existau fireşte
şi excepţii de la această atitudine obligatorie, însă
acestea erau reprobate, sancţionate exemplar, supuse oprobiului public
pe loc, pentru a nu se mai repeta.
Referindu-ne la prezentarea Drapelului Naţional
în momentul intonării Imnului Naţional la solemnităţile
de la mormântul Eroului Necunoscut, de la mormintele şi monumentele
eroilor şi martirilor neamului românesc, amintim că, în deceniul
al patrulea al secolului XX, au fost adoptate măsuri concrete care
reglementau riguros modul de defăşurare a acestor momente solemne.
Din păcate, în ultima vreme, Tricolorul
este expus fără discernământ, fără elementara
condiţie de afişare, astfel încât este adesea sfâşiat, înfăşurat
pe hampă, decolorat, ajuns într-o poziţie cu semnificaţie
denaturată. Acestea nu se datorează exclusiv ignoranţei,
lipsei de educaţie patriotică ci şi unui gest premeditat.
Tricolorul este prins adesea de hampă în poziţii improprii. Este
obligatoriu să se ştie că întotdeauna albastru trebuie să
fie în partea superioară. Prinderea pe hampă a celor trei culori,
pe orizontală, este inadmisibilă, etc.
Pentru a evita astfel de situaţii edificiile
mai vechi aveau fixate, încă din faza de proiect, suporturi metalice
în trei poziţii: pentru expunerea curentă, la un unghi de 45 de
grade; pentru expunere în bernă, la un unghi de 90 de grade; pentru
expunere alături de alte drapele naţionale. Observăm
frecvent, în zilele noastre, Drapelul Naţional expus printre ale unor
partide politice, ba uneori printre cele ale unor firme. Să fie aceste
moduri de expunere datorate ignoranţei sau unui act deliberat, care în
ultimă analiză este o grosolană tratare jignitoare a
Simbolului Naţional?
Modul de comportare faţă de Drapelul Naţional
cu prilejul diferitelor manifestaţii este şi el frecvent jenant,
deranjant. După fixarea pe hampă, şi modul în care este
purtat sau adesea fluturat, se constată că purtătorul
Drapelului Naţional nu este conştient de menirea pe care şi-a
asumat-o. Comparând modul sobru, demn, serios în care este purtat Drapelul
Naţional în fruntea unei formaţiuni militare vom înţelege cât
de mare este diferenţa.
Este de asemenea de neconceput ca mulţi
primari de comune, dar şi de oraşe să apară la diferite
ceremonii oficiale, încins cu eşarfa
Tricoloră în care culoarea roşie este în partea superioară.
Întâlnim frecvent şi situaţii incalificabile în care Tricolorul
Naţional este folosit ca fond pentru diverse texte sau chiar firme
comerciale. Observăm adesea numeroase etichete în paginarea cărora,
peste Tricolor sunt înscrise texte sau simboluri ale unor producători
de mărfuri. Elocvent în acest sens este modul în care Societatea Naţională
a Căilor Ferate Române a imprimat, pe fiecare vagon de marfă,
Tricolorul Naţional, cu inscripţia, MARFĂ, pe culoarea galbenă.
Enumerarea unor astfel de situaţii aberante este infinit mai mare, din
păcate.
“Toate aceste situaţii condamnabile,
deseori nepermise, sunt în mod nejustificat acceptate, ignorându-se total
faptul că în subconştientul multora dintre noi se imprimă
impresia falsă că oricine este liber să folosească
Tricolorul Naţional după bunul plac, în interes sau în scop
meschin, ceea ce nu arareori se dovedeşte a fi atentat subtil şi
poate intenţionat, la importanţa Tricolorului nostru.
Suntem martorii erupţiei simbolurilor naţionale
ale altora, în ultimul deceniu, iar noi nu promovăm o politică
adecvată şi consecventă de educare a atitudinii faţă
de simbolul sacru naţional. Trebuie făcută o analiză
critică şi pertinentă a acestei situaţii grave, trebuie
luate măsuri eficiente care să reglementeze folosirea
Tricolorului. Trebuie eliminate cât mai curând situaţiile semnalate
mai sus, şi multe altele, care în fapt sunt acte de blasfemie la
adresa Simbolului nostru naţional, pe care cu toţii avem obligaţia
şi datoria patriotică de a-l respecta aşa cum se cuvine.”
Semnalarea noastră este, credem, un început
timid dar necesar.
Prof. dr. Cloşca L. BĂLUŢĂ
Bibliografie selectivă
P.V. Năsturel, “Steagul, stema română”,
Bucureşti, 1903; R. Rosetti, “Când s-a adoptat steagul tricolor la
noi”, în Analele Academiei Române, Bucureşti, 1930; “Stema României.
Originea şi evoluţia ei istorică şi heraldică”,
în Boabe de grâu, 1931; “Enciclopedia României”, vol. I, Bucureşti,
1938, p. 78-82; V.Z. Teoderescu, “Drapelul Naţional al României”,
articol de presă, 2001.
|
|