Capul de
Bour
cuman din
edificiile
romano-catolice
din
Alba
Capul de
Bour cuman
din edificiile
romano-
catolice
din
Alba
În Biserica
rom-catolică din
Abrud am
găsit în acest
an Capul
de Bour.
Există explicaţii:
Ştefan cel Mare
a avut
proprietăţi în
Transilvania:
la Cetatea
de Baltă
în Alba,
la Feleac
în Cluj,
la Ciceu
în Bistriţa-
Năsăud, la
Boian în
Sibiu. La
cetăţile Ciceu
şi Boian încă
există Capul de Bour.
Recent am
găsit Capul
de Bour
la două
familii
… maghiare:
-
Balassa şi
-
Barlabassy
Ungurii îi spun „Cap de Zimbru”.
Capul de
... „Zimbru”
al familiei
Balassa
este
amintit şi
de heraldistul
Dan
Cernovodeanu1 şi
se află
în lucrarea
despre Arad
a marelui
istoric Marki
Sandor, la Biblioteca din
Arad.
Capul de
Bour
al familiei
Barlabassy se
află atât
pe
plafonul
capelei
integrată
în
Catedrala
rom-cat
din
Alba Iulia
- Lazo
chapel, -
după numele
episcopului care a
iniţiat
construirea ei
- cât
şi pe
plafonul unei
biserici,
reformate
acum,
din
secuime
(Idrifaia).
Cele două
blazoane aparţin
lui Leonard
Barlabassi (1455-1525);
el a
fost
vice-voievod
de Transilvania
(1501-1525) şi proprietar lângă Ocna Mureş -
Alba,
a construit
o biserică
în Tg.
Mureş (unde
a şi
fost înmormântat)
şi
o
alta
în
secuime
(Idrifaia),
pe
plafonul căreia
se află
blazonul cu
Capul de
Bour în zi de azi,
aşa cum am scris şi mai sus.
Leonard,
Ioan
şi
Mihail
au
fost
fiii
lui
Ioan
Barlabassi, castelan
de Alba
Iulia. Ioan
Barlabassi III
l-a
înfiat
pe Ioan
Lászai
(1448-1523),
viitorul
episcop de
Alba Iulia,
nimeni altul
decât acel
Lazo, care a construit capela pomenită mai sus.
Se presupune
că Barlabassi
se trage
din familia
BORŞA
(Roland
de
Borşa
a
fost
acel
cuman,
voievod
de
Transilvania,
care, împreună
cu alţi
cumani, l-a
asasinat
pe
Laslo
Craiul
(Ladilsau
IV
Cumanul
- 1290).
Este evident
că blazonul
Cap de
Bour
s-a
perpetuat în
familia
Barlabassi în
forme foarte
puţin diferite de
cele
pe care
le admirăm.
Deci, este
cert că
blazonul
lor,
Cap
de
Bour,
este
mai
vechi
decât
cel
al
Moldovei lui Petru II Muşat (1379-1391).

Capul
de Bour din Abrud
Faţada
capelei Catedralei
romano-catolice
din Alba
Iulia
 comună,
origine divulgată
de „semiluna”
islamică şi
de
„stea”;
o
origine
tătaro-cumană.
Mă
refer
la
tătarii
islamici, adică la „Cumanii Negri”.
Blazonul familiei valahe, maghiarizate,
Barlabas-
sy Leonard: stânga -
Idrifaia/Harghita, dreapta - pe
tavanul Catedralei rom-cat. Alba Iulia.
Pe blazonul din capelă
nu apare semiluna, care apare la Idrifaia.

Blazonul familiei valahe, maghiarizate, Balassa
Clanul
cumano-khazar
„Aba”
–
care-a
dat
ungurilor
pe
regele
păgân
Samuel
Aba
-
armonizează
numele
Balassa
şi
Barlabassa
cu
numele
cuman
Basarab,
aşa
că
între
Balassa,
Barlabassi,
Basarab
şi
Aba
nu
pot
exista
diferenţe
care
să
nu-şi
găsească
-
chiar
în
condiţii
de
maximă
exigenţă
-
rezonanţa
etnică
comună:
VALAHO-CUMANĂ.
Amestecul
valaho-
cuman
are
acel
amestec
catolico-islamic
de
secol
XIII-
XIV,
cunoscut
şi
suportat
cu
stoicism
de
Papă
(vezi cazul
Laslău
Cumanul).
Enervant
pentru
prea
mulţi
naţionalişti.
Ungurii
n-au
niciun
interes
să
dezvăluie
originea valahă
a familiilor
Balassa şi
Barlabassa, pe
care o
ascund sub
un sâcâitor
proto-globalism
maghiar,
prea
hipsteresc
pentru
unguri,
care-s
totuşi
prea
naţionalişti
să
poată
fi
concomitant
şi
hipsteri.
Dacă
ungurii
n-ar
fi
fost
naţionalişti,
Occidentul
i-ar
fi
distrus
ca
pe
noi
sau
i-ar
fi
asimilat
ca
pe
celţi,
ca
şi
pe
cei
din
familiile
Balassa
şi
Barlabassi,
în
fi
Comparaţi cele
două blazoane,
ale celor
două
familii
-
Balassa
şi
Barlabassi
-
cu
blazoanele
moldovene: pe
toate apare
semiluna
şi steaua.
Este imposibil
ca originea
blazoanelor
familiilor „maghiare” şi
a celor
moldoveneşti să
nu fie
una
Aici fac
o precizare:
mongolii au
fost islamizaţi de
cumani şi
nu invers,
aşa se
face că
mongolii din
Ilhanatul
Persiei
au
rămas
neislamizaţi,
pe
când
mongolii din
Hanatul de
Aur au
fost islamizaţi
de cumanii din subordine, adică de „Cumanii Negri”.
Este cert
şi deja
este recunoscut
că mongolii
din Hanatul de
Aur au
preluat
civilizaţia
cumană, adică
a
tătarilor
(unul
din
numele
cumanilor
anterior
apariţiei
mongolilor).
Mongolii
s-au
integrat
civilizaţiei
cumane.
„Cumanii
negri”,
urmaţi
imediat
de
„Valahii
Negri”.
Cine
şi
când
a
înnobilat
familiile
Balassa
şi
Barlabassa?
- Mongolii
în 1241
sau mai
bine zis
cumanii.
Cumanii pe ei înşişi.
Călugărul
Rogerius,
martor
al
marii
invazii
mongole
din
1241,
povesteşte
în
Cântec
de
Jale
(Carmen
Miserabile)
-
cu
referire
la
suferinţele
transilvănenilor
din
perioada
aceleiu invazii
- cam
cum s-a
produs
înnobilarea
cumano-valahilor
din
perioada
năvalei
mongole,
când
valahii
au
fost
suspectaţi că au participat la atacul mongol:
După ce
(mongolii, nota
mea) au
prins câţiva inşi
care
se ascunseră
prin păduri
le-au dat
drumul spunându-le
că oricine
ar voi
să li
se supună,
li se va
da libertatea
de a
veni acasă,
însă
într-un
anumit timp.
Oamenii
au
dat
crezământ
acestor
vorbe
ale
lor,
fi
din
cauza
lipsei
de
hrană
mureau
de
foame.
Astfel
toţi
câţi
mai
rămăseseră
în
viaţă
s-au
întors
pe
la
casele
lor.
Şi
cum
pădurile
erau
mari,
popor
nenumărat
stătea
ascuns
în
ele;
aşa
că
ţara
s-a
populat
la
cale
de
trei
zile
şi
fi
sat
şi-a
ales
dintre
tătari
ca
rege
pe
cine
a
dorit.
După
ce
s-a
făcut
aceasta,
fi
era
timpul
secerişului,
au
strâns
cu
toţii
recolta
şi
au
adunat-o
în
hambare
împreună
cu
paiele
şi
cu
fânul....
Şi-au
ales
cneji,
adică
balivi
care
să
facă
dreptate,
să
le
procure
cai,
animale,
arme,
daruri
şi
veşmintele
trebuincioase.
Şi
astfel
gazda
mea
era
dintre
domnii
aceştia
şi
conducea
aproape
o
mie
de
case.
Şi
erau
aproape
o
sută
de
cneji.
Aveam
pace,
târguri
şi
fi i
se
dădea
dreptate
ce
i
se
cuvenea
...
Cnejii
se
adunau
aproape
în
fi
e
săptămână
...
(Şt.Pascu,
L.
Maior,
Culegere....,
I,
p.32-33).
O sută
de cneji
înmulţit cu
o mie
de oameni
dă o sută
de mii de oameni,
probabil toţi capi de
familie. Mult!
Deci,
familiile
de
„cumani-valahi”
din
Transilvania
şi
cele
colonizate
între
Tisa
şi
Dunăre
au
fost
instalate
de
MARILE
invazii
mongole,
din
1241 şi
1285,
ca
şi de
cele intermediare,
ca un
fel de
miliţii
în Regatul
Ungar.
Deci, valahii
suspectaţi că
au ajutat
mongolii au
fost de
fapt cumanii;
şi aici
avem de-a
face cu
o suprapunere
a
cumanilor
cu
valahii.
Una
din
multele.
Acele
miliţii
mongolo-tătare
au
fost
atunci
ca
şi
komisarii
ruşi
sau
occidentali
la
noi,
acum;
sarcina
lor
a
fost
să
supravegheze
ungurii,
preluând
şi
perpetuând
în
Transilvania
denumirea
formelor
administrative,
mai
degrabă
specific
cumane
decât
mongole:
-
Rada
(Arada
Horii
provine
de
la
Rada,
care
este
de
fapt
consiliul
de
conducere,
denumire
folosită
şi
de
Horea
pentru
Arada
în
nedumerirea
istoricului
David
Prodan, cât
şi de
Ştefan cel
Mare (vezi
istoricul Al.
Boldur)),
-
Baştan
–
cuvânt
referitor
la
şef,
cuvânt
mongol,
posibil cuman,
-
Dimoră
sau
Timoră;
munţii moţilor
sunt plini
de „dimore”.
Dimorele din
moţime sunt
nişte locuri mai
ridicate, folosite ca locuri de păscut pentru cai.
Moţul Rubin
Patiţia, fiu
al protopopului
ortodox din Câmpeni,
istoric şi
avocat, a
scris despre
Capul de
Bour
din
capela
integrată
Catedralei
rom-cat
de
la
Alba
Iulia.
Informaţia
lui
Rubin
Patiţa
a fost
preluată
cu aproximaţii de istoricul Ştefan Meteş:
În
pridvorul
catedralei
romano-catolice
din
cetatea Alba-Iulia
se afla
încă pela
1895 o
placă de metal
cu emblemele
celor două
ţări stăpânite
de Mihai,
care
apoi a
fost delăturată,
dar pe
plafon se
vedea în
1909 stema
Ţării Româneşti
şi a
Moldovei. Comunicate
de
martorul
ocular
advocatul
Rubin
Patiţa din
Alba-Iulia într-o
publicaţie
ocazională
din acest oraş2.
Am aflat
că blazoanele
se
afla
în acea
capelă.
Rămânem
cu
un
avertisment
şi
cu
o
stare
de
panică:
ungurii
(romano-catolici)
au
ciordit
blazonul!
Aşa a fost?
Episcopul
Ioan/Janos
Laszai
(Lazo
Chapel),
de la
Alba Iulia
- înfiat
de familia
Barlabassy -
a obţinut după
lungi insistenţe
aprobarea Papei
de a construi
capela. Capela
a fost
sfinţită în
1512. Cum
nu
a
avut
bani,
Lazo
şi-a
onorat
donatorii
cu
plasarea
blazoanelor în
capelă; un
blazon cu
Capul de
Bour a
fost
al
unchiului
său,
Le(o)nard
Barlabassy,
conform
iniţialelor
L.B.
pe
care
le
vedem
pe
blazon,
iar
celălalt
a
fost
al
lui
Ioan
Barlabassi,
fratele
lui Leonard
şi fiul
lui Ioan
Barlabassi III.
Despre blazonul
lui
Ioan
Barlabassi,
fiul
lui
Ioan
Barlabassi
III,
aflăm
dintr-un
extras
din
cartea
lui
Şandor
Barlabassi,
publicat pe
internet, că
a constat
într-un

- Blazonul Cumanilor - stânga.
- Blazonul Principatelor
Unite, la 1600, de Mihai Viteazu
- centru (observaţi asemănarea izbitoare a celor doi lei
cu leul din blazonul cumanilor!).
- Blazon de pe plafonul capelei Catedralei din Alba I, de lângă
Capul de Bour - dreapta.
Este posibil ca Haşdeu să fi crezut, pentru moment, că Ursu din
dreapta este Leul şi că
Leul şi cu Capul de Bour
ar fi blazoanele celor
două principate, cum scrie chiar Rubin
Patiţia.
Dan Cernovodeanu scrie că Mihai
Viteazu şi-a ales
arbitrar, la întâmplare, însemnul heraldic cu cei doi lei
pentru ţara
Românească. Dan
Cernovodeanu nu
a ştiut
ceea ce
ştim noi
şi ceea
ce ni
se confirmă
şi aici:
cumanii au
fost de sânge românesc, aşa cum au scris
Petru
Maior,
Gheorghe Şincai, Samuil
Micu şi deci Mihai Viteazu
a ales cei doi lei
cumani în cunoştinţă de cauză
    
Imaginea din dreapta jos, a lui Ştefan de Mare, este cuprinsă în
cartea Muşatinii,
a istoricului Ştefan
S. Gorovei. În afara imaginii cunoscute a lui Ştefan cel Mare,
celelalte imagini sunt din Biserica rom-cat din Abrud.
cap de
bizon, care
a fost
înlăturat („delăturat”)
cu ocazia
ultimelor renovări:
Din
cartea
scrisă
de
Barlabassi
Sandor,
strănepotul
lui Barlabassi
Lenard: „Un
patron
al Renaşterii
în
Transilvania
în
secolele
XV-XVI:
Barlabassi
Lenard”.
„His coat-of-arms,
which depicted
a bison
head could be
found on
the main
ledge of
the northern
main
facade
(disappeared
during
later
renovations)”
Stema sa,
care înfăţişa
un cap
de bizon,
putea fi găsită
pe marginea
principală a
faţadei principale
nordice (dispărută în timpul renovărilor ulterioare)
Numai după
o descindere
de două
zile la
Alba Iulia
am
reuşit
să
afl
adevărul:
Blazonul
Capul
de Bour
de pe
tavanul capelei
din Alba
Iulia nu
are nicio legătură
cu
principatul
Moldova, nici
cu Mihai
Viteazu
şi nici
cu Unirea
din 1600.
Nu există
nimic să
aibă a
face cu
blazonul Ţării
Româneşti; acel
Urs sau Leu,
în două
picioare, de
lângă Capul
de Bour
– al
lui Barlabassi
Le(o)nard, din
catedrala din
Alba Iulia, nu
are legătură
cu stema
Ţării Româneşti
de pe vremea lui
Mihai
Viteazu.
Şandor
Barlabassi,
nepotul
lui
Lenard
Barlabassi,
a scris
despre un
moment al
reabilitării
Catedralei; probabil
că
atunci
a
fost
retrasă
emblema
despre
care
Rubin Patiţia
a scris-insinuant
că „a
fost delăturată”;
pe
acea
emblemă
au
existat
semiluna
şi
steaua:
islamice.
Cu
Ioan,
Ioan
III
şi
Ioan
II,
Ioan
I
Barlabassi,
ajungem foarte
aproape de
perioada
înnobilării lor: 1241.
Am citit
undeva, dar
nu mai
găsesc unde,
că
istoricul Bogdan
Petriceicu Haşdeu
văzuse ceea
ce scrie Rubin
Patiţia. Eu
cred că
Haşdeu a
fost ajuns în
Bucureşti din
urmă, de
nedumeririle din
catedrala de la
Alba Iulia,
ca urmare
l-a rugat
pe Rubin
Patiţia să revadă blazoanele din capela Catedralei.
În
ceea ce
priveşte blazonul
din biserica
rom-cat din Abrud,
lucrurile par
a fi
mai greu
de descâlcit.
Există dovezi
certe care
vorbesc de
la sine
despre o posesie
românească a bisericii: picturile din altar şi, mai
ales, asemănarea
capului uman
de lângă
Capul de Bour
cu capul
lui Ştefan
cel Mare.
Nu pare
deloc întâmplătoare.
De fapt
nici nu-i
cine ştie
ce drum
de la Feleac
sau de
la Cetatea
de Baltă
la Abrud,
oraşul aurului.
Cărei naţiuni
vii nu-i
trebuie
aur,
în afara
românilor?
ing. Ioan COSTEA
Note:
1
Dan Cernovodeanu,
Ştiinţa şi
arta heraldică
în România,
Ed. Ştiinţifică
şi Enciclopedică,
Buc., 1977,
pg. 94
2
Ştefan
Meteş,
Istoria
bisericii
şi
a
vieţii
religioase
a
românilor
din
Transilvania
şi Ungaria,
Cap. Mihai
Viteazul
şi Biserica
Românească din
Ardeal,
Editura Librăriei
Arhidiecezane,
Sibiu, 1935, pg. 179
|