România este patria noastră şi a tuturor românilor.

     E România celor de demult şi-a celor de mai apoi
     E patria celor dispăruţi şi a celor ce va să vie.

Barbu Ştefănescu Delavrancea

Administrarea afacerilor publice în gândirea poetului naţional Mihai Eminescu

 

Domeniul politic, practica guvernării, sunt prezente în aria de preocupări a tuturor marilor spirite ale umanităţii, indiferent în ce ramură a ştiinţei se afirmă sau îşi canalizează eforturile creatoare. Explicaţia constă în aceea că actul de creaţie ştiinţifică, culturală sau artistică este menit să facă viaţa omului mai bună, mai frumoasă, mai plină şi chiar mai interesantă. Dar un asemenea obiectiv depinde, în mare măsură, şi de modul cum este guvernată societatea, de câtă satisfacţie este în stare puterea politică să creeze în plan social şi în ce măsură reuşeşte ea să vină în întâmpinarea orizontului de aşteptări al maselor largi de cetăţeni. Ori se ştie că administrarea afacerilor publice este un domeniu în care se confruntă o diversitate de interese şi, de multe ori, serviciul public, de care ar trebui să beneficieze societatea în ansamblul ei, ajunge să fie deturnat în contul unei elite din arcul guvernamental. Tocmai de aceea, guvernarea societăţii nu le este indiferentă oamenilor de spirit, oamenilor cu adevărat de factură umanistă. Ei se simt responsabili faţă de viitorul ţării şi al naţiunii din care, organic şi spiritual, fac parte. Aceasta face ca ei să nu-şi mărginească actul de creaţie, să nu-l izoleze de climatul social-politic în care trăiesc. În momente de instabilitate politică şi instituţională când administraţia se dovedeşte incapabilă să gestioneze domeniile vitale pentru prezentul şi viitorul unei naţiuni, oamenii de spirit, oamenii de factură umanistă, mai ales, nu pot rămâne indiferenţi faţă de ceea ce se întâmplă cu ţara lor, faţă de modul cum este cârmuită societatea. Fie că se implică direct în actul de guvernare, asumându-şi riscurile inerente unor astfel de acţiuni, fie că încearcă să-l influenţeze cu personalitatea lor, cu opera lor, cu mesajul lor.

 Acesta, cred, că este şi motivul pentru care Mihai Eminescu, geniul poeziei universale, luceafărul poeziei româneşti, nu s-a limitat doar la a scrie versuri. El s-a aplecat, cu multă dăruire şi chiar cu o oarecare responsabilitate şi datorie faţă de neamul său, şi asupra problematicii guvernării, a organizării şi funcţionării instituţiilor statului, elaborând concepte doctrinare demne de toată admiraţia. Opera lui publicistică, rezervată unor analize de mare profunzime şi realism asupra vieţii politice şi a problematicii guvernării este la fel de vastă ca şi cea poetică.

Dacă avem în vedere că o asemenea tematică ocupă un loc generos chiar şi în poemele sale, vom constata că această preocupare n-a fost deloc una secundară în viaţa şi creaţia sa, atât de tumultuoasă şi de prolifică într-un spaţiu existenţial atât de scurt. Doar enumerând câteva din aceste studii cred că ne putem da seama de importanţa pe care poetul a acordat-o domeniului politic şi cât de mult l-a preocupat viaţa românilor, militând incisiv pentru ameliorarea actului de guvernare, în care el vedea rădăcina relelor şi nedreptăţilor din ţară. Iată, deci, câteva din aceste studii: Politica orientală în veacul al VIII-lea; Drepturile românilor; Marile puteri încalcă tratatele internaţionale; Forţa dreptului faţă cu dreptul forţei; Dreptul nostru istoric; Reacţie şi liberalism în România; Îmbunătăţirea stării românilor; Lupta dintre liberali şi conservatori; Misiunea noastră ca stat; O lovire de stat; Trecutul partidelor noastre; Lupta noastră; Condiţia existenţei noastre: echilibru între puteri; Idealul unui om de stat; Rivalitatea politică şi economică; Arta guvernării.

Eminescu a trăit într-o perioadă în care statul român, născut, nu de puţin timp, în urma actului istoric al unirii celor două principate, Moldova şi Ţara Românească, dar, mai ales, din reformele realizate de domnul unirii, Alexandru Ioan Cuza, faţă de care poetul a nutrit o preţuire fără seamăn, încerca să-şi dezvolte şi să-şi întărească instituţiile pe baza regulilor guvernământului democratic.

Un obiectiv foarte greu de atins, în primul rând datorită practicilor medievale ale trecutului, adânc înrădăcinate în mentalitatea şi conduita politică a multora dintre contemporani, aspiranţi la funcţii publice şi apoi, din cauza imixtiunilor puterilor străine în treburile interne ale tânărului stat, unde voiau să-şi conserve privilegiile şi să menţină în continuare controlul asupra factorilor interni de putere, motiv pentru care încercau, pe toate căile, să împiedice procesul de consolidare şi întărire a noilor instituţii administrative. Perioada domniilor fanariote, care, în marea lor majoritate, se dobândeau „fie prin conspiraţii interne, fie prin intrigi şi tocmeli la Constantinopole”1, după cum relatează însuşi Mihai Eminescu într-unul dintre articolele sale politice, a lăsat urme adânci în mentalitatea exponenţilor locali ai puterii, precum şi în percepţia de către populaţie a serviciului public de autoritate.

Chiar dacă prin Convenţia de la Paris, îmbunătăţită substanţial prin Statutul Dezvoltător al lui Cuza, ni se stabilise „pentru prima oară regimul parlamentar, sistemul reprezentativ, cu supremaţia majorităţilor, cu miniştri responsabili, cu organizarea partidelor, luptând pentru idei câteodată, pentru putere totdeauna”2, totuşi nu se putea aştepta, într-un timp atât de scurt, ca practicele de tip fanariot ale guvernării să fie abandonate şi să lase loc principiilor şi regulilor democratice. Cu toată voinţa şi îndrăzneala Domnului Unirii, Alexandru Ioan Cuza, şi al sfetnicilor săi apropiaţi şi cu gândire progresistă, care au reuşit totuşi să pună bazele instituţionale ale statului român modern, metehnele vechiului sistem de guvernare n-au putut fi dezrădăcinate, aşa după cum s-a dorit şi după cum reclama nevoia de progres a societăţii româneşti. Ele au continuat să persiste încă multă vreme şi să constituie o frână în procesul de modernizare a statului şi a societăţii. N-am greşi cu nimic dacă am afirma că şi astăzi mai sunt sesizate în conduita guvernanţilor astfel de practici, cum ar fi servilismul faţă de anumite puteri străină, gestionarea în propriul interes a funcţiei publice, tentaţia trădării, ignoranţa şi chiar dispreţul faţă de interesele şi drepturile maselor largi de cetăţeni etc. Şi astăzi, citându-l pe Eminescu, se dobândesc posturi publice, chiar guvernamentale, prin „intrigi” şi „tocmeli”, de această dată nu la Constantinopole ci la alte centre de putere străine.

Insistând asupra rolului partidelor în viaţa politică, Eminescu mai întâi le defineşte, arătând că prin partid „se înţelege o grupare a unui oarecare număr de oameni făcând parte dintr-o adunare legiuitoare, care se conduc de aceleaşi idei şi cari caută a obţine majoritatea în ţară şi în adunare pentru programul lor, spre a putea în numele acelei majorităţi pune în practică teoriile politice”.3 Prin urmare, „nu poate fi o cestiune de partide într-o ţară care nu se bucură de regimul reprezentativ şi parlamentar”.4

Dar nici în vremea lui şi, din păcate, nici astăzi, după mai bine de un secol şi jumătate, aşa zisele partide nu se călăuzesc, uneori nici măcar teoretic, după aceste principii şi reguli. Ce alt exemplu mai edificator, în această privinţă, ar putea fi invocat pentru susţinerea acestei constatări decât bâlciul alegerilor, care a devenit de la o etapă la alta tot mai nesuferit şi mai respingător pentru majoritatea cetăţenilor, ajungând ca aceştia să-şi abandoneze, pur şi simplu, cel mai important drept politic într-o democraţie, dreptul de vot. Nu confruntare politică democratică, nu programe realiste pe care masele să le înţeleagă, nu comunicare sinceră în privinţa intenţiilor şi scopului pentru care se solicită votul alegătorilor. Frauda electorală este la ordinea zilei şi ea continuă cu obrăznicie pentru că autoritatea publică investită s-o sancţioneze este capturată de structura ocultă de putere din aparatul de stat. Dezvăluiri şocante de fraudă evidentă din timpul scrutinului local de la sectorul 1 Bucureşti de anul trecut, de exemplu, lasă justiţia în continuare în stare de pasivitate şi această atitudine nu poate avea nicio altă explicaţie decât tocmai implicarea ei în fapte atât de grave.

Eminescu s-a dovedit un condei extrem de aspru în demascarea acestei maniere de a guverna, dând în vileag nenumărate cazuri de corupţie şi fraude săvârşite de acei „oameni care văd în stat un mijloc de a face avere de a-şi câştiga nume, de-a ajunge la ranguri şi demnităţi”.5

Multe dintre aceste analize pot constitui şi astăzi adevărate rechizitorii pentru ceea ce se întâmplă în zona afacerilor publice. S-au reactivat cu prea multă uşurinţă năravurile, aş spune de tip medieval, pe care le-a blamat şi Eminescu la timpul său. Prea multă necinste şi nepricepere se întâlneşte şi astăzi în guvernarea ţării, iar urmările, nu numai că ne afectează prezentul, dar ne închid şi perspectivele unei evoluţii spre normalitate.

Măsura întregii guvernări este dată de starea economică, culturală şi spirituală a poporului. „De când lumea – spune Eminescu – nu s-a văzut ca un popor să stea politiceşte sus şi economic jos; amândouă ordinele de lucruri stau într-o legătură strânsă; civilizaţia economică e muma celei politice”.6

Iată, deci, adevărata măsură a eficienţei actului de guvernare. Câţi dintre guvernanţii noştri de după 1990 ar accepta să se confrunte cu o asemenea măsură? Nu numai economic unde, într-adevăr, declinul depăşeşte orice închipuire, dar şi din punct de vedere cultural, spiritual, al siguranţei naţionale, al ordinii publice şi, în general, a tot ce ţine de viaţa omului şi a comunităţii, regresul este indiscutabil.

Eminescu nu se pronunţă pentru un liberalism excesiv, justificându-şi critica pe ideea că societatea nu poate să lase pe seama oricui prestarea anumitor servicii de interes public, servicii care ar trebui să răspundă unor rigori şi exigenţe, astfel gândite încât să devină repere valorice pentru întreaga societate. „Şcoala? Libertatea învăţământului. Fiecare – fie ori nu calificat – are dreptul de a deschide şcoli şi de-a instrui generaţii întregi în lucruri ce el nu le ştie. Biserica? Nu este o instituţie istorică a naţionalităţii ci...treaba comunei. Fiecare e liber de-a avea morala care-i convine, chiar dacă ea e imorală. Meserie? Fiecare e liber a o profesa, chiar cârpaci fie şi a concura în mod neonest pe meseriaşul cu zeci de ani cu deprindere industrială care-şi pune nu numai munca, dar chiar onoarea profesiei în lucrurile ce le produce.”7

Acelaşi „liberalism primitiv”, de care vorbea şi Eminescu la timpul său, s-a răspândit cu prea mare repeziciune în societatea românească postdecembristă şi în numele unei aşa zise „libertăţi descătuşate” foarte mulţi indivizi şi-au asumat dreptul de a face ce vor, de a se comporta cum doresc, dând frâu liber propriilor porniri instinctuale, fără să mai ţină seama de faptul că, trăind în societate, omul trebuie să-şi cenzureze acţiunea atât spre binele său cât şi al comunităţii căreia îi aparţine. Acest tip de liberalism a devenit un factor de stimulare a comportamentelor decadente, a egoismului, desfrâului, lăcomiei, imoralităţii etc., subminând, astfel, unitatea şi coeziunea poporului. Rezultatul este la îndemâna oricui să-l constate: am ajuns o ţară prăbuşită, nu numai economic, ci şi în privinţa învăţământului, a culturii, a vieţii spirituale, a patrimoniului etc. Poate că cel mai grav lucru care s-a produs în anii din urmă nu este altul decât faptul că ne-am degradat ca popor. Orice s-ar spune acest fapt este destul de vizibil.

Excesul de liberalism din zilele noastre, întreţinut şi stimulat, din câte se pare, de anumite forţe interesate să ne slăbească din ce în ce mai mult, a degenerat în libertinaj, cea mai afectată fiind tânăra generaţie.

Şi în privinţa şcolii viziunea Poetului a fost una extrem de realistă şi de luat în seamă de aşa zişii reformatori ai învăţământului de astăzi. „...pentru a ajunge la maturitate – spune Eminescu - se cere educaţie. Precum copiii nu pot fi în şcoală absolut liberi, ci trebuie să înveţe, trebuie să se supuie disciplinei, trebuie să se deprinză a face singuri temele şi socotelile pe cari numai profesorul le ştia mai nainte...”8

Dar ce se întâmplă astăzi cu învăţământul românesc ne arată că acesta se îndepărtează tot mai mult de principiile pe care Eminescu le-a formulat cu autoritatea geniului său şi, mai ales, cu grija şi răspunderea faţă de viitorul acestui neam. Fenomenul degradării pe ansamblul său ne dă de gândit că sunt acţiuni premeditate prin care se urmăreşte, printre altele, înstrăinarea tinerei generaţii de valorile noastre naţionale. Efectele sunt deja uşor de sesizat.

Într-un proces de aşa-zisă democratizare a învăţământului, autoritatea şcolii a decăzut, ajungându-se ca în multe privinţe actul decizional să fie transferat asupra elevilor sau studenţilor. Se înţelege că, pe această cale, multe dintre obligaţiile lor şcolare şi-au pierdut din importanţă, fiind tratate ca activităţi benevole, iar prin aşa zisă reconsiderare a relaţiei profesor – elev sau student au fost incitate elementele recalcitrante din rândul tinerilor să provoace acte de dezordine şi nesupunere. În unele din lăcaşurile instituţiilor de învăţământ se petrec chiar lucruri abominabile care, datorită mediatizării, au ajuns să creeze o stare de îngrijorare atât din partea tinerilor cât şi a părinţilor.

Deşi degradarea învăţământului se accentuează pe zi ce trece, nimeni nu-şi asumă însă vreo responsabilitate. Ca într-un carusel al deşertăciunii titularii acestui portofoliu, mulţi dintre ei neavând nici o legătură profesională cu domeniul, o dau înainte cu „reforma” şi toate aberaţiile lor, deşi produc efecte catastrofale, sunt considerate măsuri de stimulare a progresului şi a performanţei în învăţământ. Toţi vorbesc de situaţia dezastruoasă în care se găseşte învăţământul românesc, însă măsurile pe care le iau, în loc să ducă la o ameliorare a situaţiei existente, din contra, adâncesc şi mai mult prăpastia.

Dacă avem în vedere că la această stare de lucru se asociază şi decadenţa din mediile extraşcolare, unde bântuie fel de fel de curente care le inoculează tinerilor comportamente huliganice, cu excese de violenţă, demobilizându-i, totodată, de la eforturile pe care ar trebui să le depună pentru a învăţa şi a se pregăti, ne facem o imagine deloc optimistă cu privire la calitatea generaţiei care va prelua destinele acestei ţări.

Aproape în toate domeniile s-au încercat fel de fel de asemenea formule străine, sub presiunea unor organisme internaţionale, adevărate centre de putere mondială, iar rezultatele, dezastre incontestabile, sunt la îndemâna oricui să le constate.

Eminescu, ca de alt fel toţi marii oameni de spirit pe care ia avut neamul românesc, s-a pronunţat categoric împotriva acestei modalităţi de a guverna, respectiv printr-o politică străină de realităţile noastre interne. „Natura poporului – spune Eminescu – instinctele şi înclinările lui moştenite, geniul lui, care adesea, neconştiut, urmăreşte o idee pe când ţese la războiul vremii, acestea să fie determinante în viaţa unui stat, nu maimuţăreala legilor şi obiceiurilor străine. Deci, din acest punct de vedere, arta de a guverna e ştiinţa de-a ne adapta naturii poporului, a surprinde oarecum stadiul de dezvoltare în care se află şi a-l face să meargă liniştit şi cu mai mare siguranţă pe calea pe care a apucat.....nu reforme introduse în mod clandestin, necerute de nimeni sau vulgarizate ca o marfă nouă sau ca un nou spectacol.”9

Eminescu n-a fost şi nici nu putea fi indiferent faţă de soarta neamului său. Spiritul său luminat i-a permis să înţeleagă fenomenologia socială şi politică, mecanismele guvernării, problematica atât de nebuloasă a intereselor ce se confruntau în arealul puterii. Prin urmare, analizele lui s-au dovedit a fi adevărate rechizitorii de condamnare a celor care îşi adjudecau puterea pentru a-şi satisface propriile interese sau de partid, înşelând încrederea maselor prin invocarea demagogică a principiilor democratice de guvernare. „Dacă noi ne-am preocupa numai de interesul de partid – spune Eminescu – şi n-am prevedea că dezastrele financiare şi economice ce ameninţă ţara au să cadă mai mult asupra celor nevinovaţi decât asupra celor vinovaţi, am putea sta nepăsători în faţa operei de distrugere a ordinii politice şi economice, întreprinsă şi continuată cu atâta stăruinţă de către puternicii zilei. Situaţia însă e prea gravă ca să nu denunţăm ţării pe aceia cari sunt adevăraţii vinovaţi şi, plini de încredere în simţul deşteptat al tuturor oamenilor de bine, credem că lumina va creşte mereu până ce adevărul se va deosebi de minciună.”10

Din câte se vede, Eminescu era optimist şi încrezător în îndreptarea lucrurilor, ceea ce îl mobiliza să lupte împotriva nedreptăţilor şi a relelor politice, să-i demaşte pe cei care prejudiciau interesul public, uneori cu implicaţii deosebit de grave pentru viitorul naţiunii.

Păstrând proporţiile, am putea spune că problemele actuale ale guvernării României poartă, încă, pecetea timpului pe care-l demască Eminescu şi, din păcate, instituţiile de putere ale satului nu prea au progresat pe calea democratizării, iar viaţa politică devine tot mai mult un domeniu de confruntare a intereselor de grup în detrimentul celor naţionale. Poate din aceste motive, oamenii de bine din România contemporană şi mă refer la cei cu o pregătire solidă şi cu pricepere, experimentată în diverse domenii de interes şi utilitate publică, cu o morală sănătoasă, iau distanţă de politică, deşi insatisfacţia şi dezgustul faţă de ceea ce se întâmplă în sferele puterii le încearcă şi ei ca, de alt fel, marea majoritate a populaţiei. Se pare că, deocamdată, noi nu ne învrednicim de aceeaşi încredere pe care o avea Eminescu în viitorul României. Să sperăm, totuşi, că este o stare trecătoare şi să năzuim că acea lumină în care credea şi Eminescu ne va ajuta şi pe noi să găsim calea spre adevăr şi dreptate.

Opera politică a Luceafărului poeziei româneşti, după cum am mai subliniat, este impresionant de vastă şi, în acelaşi timp, surprinzător de actuală. Textele pe care le-am selectat, pentru a sublinia actualitatea gândirii sale politice, cred că ne conving de această realitate. Dar nu numai atât, ele cred că ne conving şi de valoarea excepţională, teoretică şi practică, a acestei opere. Cunoscător profund a ceea ce a creat mai de preţ gândirea umană în domeniul filozofiei politice, Eminescu a realizat, la rândul său, o operă care, prin valoarea ei excepţională, poate intra în panteonul de aur al culturii universale.

Actualitatea operei sale politice ne mai lămureşte însă un lucru şi anume motivul pentru care anumiţi indivizi, ajunşi pe căi oculte în sferele puterii dar care sunt ostili neamului nostru, servind interesele acaparatoare ale unor puteri străine, încearcă, pe diferite căi, să-l defăimeze, să-i minimalizeze personalitatea. Ei cred că în felul acesta opera eminesciană va pierde în credibilitate şi nu va mai avea forţa de persuasiune şi cultivare a spiritului naţional, pe care-l vad ca un obstacol în realizarea intereselor lor oculte. „Eminescu trebuie contestat şi demitizat – trona categoric, un anume Cezar Preda, lacheu patentat din grupul „elitist” de care s-a înconjurat fostul preşedinte, Traian Băsescu – dar nu pentru rudimentele sale de gândire politică. Din acest punct de vedere, el e realmente nul.”11 Deci „Eminescu trebuie demitizat”! Şi poate că acest lucru trebuie făcut cât mai repede, după cum lasă să se înţeleagă stilul categoric în care ni se cere acest lucru. Vedeţi cum se demască nemernicii!? Nu mai au răbdare. Le stă Eminescu în cale şi nu-şi pot definitiva planurile diavoleşti.

Un alt individ, tot din sferele puterii, un antiromân declarat, dar, culmea, fost director, în două mandate, la Institutul Cultural Român, l-am numit pe Horia Roman Patapievici, şi-a permis şi el să-l atace pe Eminescu, afirmând că acesta „nu ne mai poate apărea decât ca exasperant de învechit… Iar cultura din ultimii ani, în luptă pentru integrarea europeană, nu doreşte decât să scape de tot ce este „învechit”- adică să fie progresistă. Pentru nevoia de chip nou a tinerilor, care în cultura română de azi doresc să-şi facă un nume bine văzut în afară, Eminescu joacă rolul cadavrului din debara.”12

Articolul cu pricina a provocat aprinse dispute în presa românească. Marea majoritate a reacţiilor au fost de condamnare a acestui atac obraznic, ceea ce l-a determinat pe autor să-şi „clarifice” punctul de vedere, încercând să inducă ideea că a fost greşit înţeles. Nu! N-a fost greşit înţeles. Opinia individului nu este una singulară, accidentală. Ea se înscrie într-un plan mai amplu de demitizare a celui care întruchipează esenţa spiritualităţii româneşti, sau după cum spunea Titu Maiorescu „cea mai înaltă încorporare a inteligenţei româneşti”. Obstacularea promovării în străinătate a operei lui Mihai Eminescu, precum şi a altor corifei ai culturii naţionale, atribut al ICR, al cărui buget, surprinzător, a crescut substanţial pe timpul directoratului acestui individ, ar fi, să zicem, tot o chestiune de percepţie greşită? Sau faptul că în programa şcolară Eminescu este tot mai cenzurat, până ce, doamne fereşte, va dispărea de tot, să fie o problemă ce ţine de modernizarea învăţământului, după nişte proiecte pe care o parte dintre noi ne încăpăţânăm să nu le acceptăm? Sau defăimarea altor valori naţionale, sub patronajul aceluiaşi ICR, să fie oare „manifestări artistice” contemporane al căror mesaj noi nu-l înţelegem? Nu! Îl înţelegem foarte bine. Sunt încercări disperate ale celor crescuţi şi dresaţi într-un mediu ostil poporului român de ne eroda şi submina identitatea naţională şi dreptul istoric de a ne păstra tradiţiile, cultura, de a ne educa tânăra generaţie în spiritul apartenenţei la acest neam. În august 2016 academicianul Sorin Dumitrescu atrăgea atenţia într-o şedinţă ţinută în Aula Academiei Române că ”în aceste zile, vânzătorii de pământ românesc, veritabili vânzători de ţară, sunt dublaţi de intelectualii vânzători şi ei de valori, adevăraţi uzurpatori ai axiologiei identitare. În ordine spirituală, colonizarea axiologică se execută într-ascuns, la adăpostul vacarmului politic generat de scenariul public al pedepsirii corupţilor. Ca urmare, colonizatorul poate umbla liniştit la tabloul de siguranţe ale sistemului de valori identitare, fără ca cineva să observe.”13 Deci, dacă românii vor fi în continuare nepăsători şi-i vor lăsa pe cei de teapa lui Patapievici să ne umble la ”blocul de siguranţe” al identităţii naţionale, vom rămâne pe întuneric şi să nu pierdem din vedere că mulţi dintre noi deja orbecăiesc în obscuritatea identitară.

Le spunem însă tuturor acestor detractori că spiritul eminescian nu este antieuropean şi, prin urmare, al cultiva şi, mai ales, a educa tânăra generaţie în acest spirit nu contravine cu nimic valorilor europene. Eminescu s-a dovedit a fi mult mai european decât unii activişti de astăzi ai europenismului, numai că el n-a înţeles comuniunea ca un proces de renunţare la identitatea naţională. Din contra, dragostea lui de neamul din care s-a plămădit s-a făcut simţită şi în aceste analize, prin evidenţierea patrimoniului etno-cultural, geografic şi istoric cu nimic mai prejos ca cel al altor naţii, patrimoniu care ne dă dreptul şi ne obligă în acelaşi timp să ne cultivăm şi să ne afirmăm identitatea, nu într-o manieră exclusivistă, xenofobă. Nu, Eminescu n-a fost nici xenofob, nici antisemit. A fost însă naţionalist, afirmându-şi cu mândrie identitatea şi militând ca poporul său să nu fie batjocorit, să nu devină o naţiune secundară într-o familie europeană.

Tot felul de intrigi se ţes şi astăzi pentru a ne minimaliza rolul pe care merităm să-l avem pe scena vieţii politice internaţionale „Nenorocitele astea de ţări ale noastre – spunea Eminescu la vremea lui - sunt demult, dar mai cu seamă de la fanarioţi încoace, scena unui joc de intrigi internaţionale, cari se ţes, se încălcesc, dar din nenorocire se discălcesc totdeauna în defavorul lor şi mai cu seamă a elementului românesc din ele”14

Nu cumva aşa se petrec lucrurile şi astăzi? Nu cumva interesele ce şi le dispută marile puteri în spaţiul geografic al României, cu complicitatea condamnabilă a oficialilor români, a căror autoritate se bizuie mai mult pe sprijin extern decât intern, reprezintă una din cauzele fundamentale ale decăderii ţării?

În concluzie, cred că avem datoria, cel puţin cei care mai credem în românism, cei care mai simţim că aparţinem neamului românesc şi ne mai încearcă vreun sentiment de mândrie naţională, cei care conştientizăm că atacurile împotriva identităţii noastre naţionale nu sunt deloc o himeră, să-l apărăm pe Eminescu. Avem nevoie de Eminescu, avem nevoie de spiritul său nealterat. Spiritul său este pavăza noastră şi, din păcate, acest lucru îl ştiu mai bine neprietenii noştri.

Cred că ar trebui să încetăm a ne mai tângui şi să trecem la acţiuni mai hotărâte. Să milităm pentru a-l reaşeza pe Eminescu în locul pe care-l merită şi, în primul rând, în tot ceea ce înseamnă învăţământ. Degeaba ne străduim noi să cultivăm spiritul eminescian în festivităţi care devin din păcate din ce în ce mai restrânse, dacă tânăra generaţie continuă să fie intoxicată cu învăţătură internaţionalistă sau, mai nou, globalistă, în genere potrivnică identităţii de neam.

Eminescu nu trebuie să lipsească, nu numai din manualele de literatură română, dar şi din cele de filozofie, istorie, geografie, astronomie, ştiinţe politice, juridice, diplomaţie etc. Dar, din câte se constată, şi din cele de literatură se străduie adepţii globalismului să ni-l scoată. Nu multe popoare se pot mândri cu un asemenea geniu. Noi nu ne învrednicim nici măcar să-l cinstim cum se cuvine. Şi avem atâta nevoie de el! Neprietenii ştiu de ce. Tocmai din acest motiv caută să ni-l defăimeze, să ni-l demitizeze.

Cred că ar trebui să regretăm că nici generaţia noastră n-a reuşit să facă România pe care şi-a dorit-o, cu atâta ardoare, Mihai Eminescu, cel mai mare poet al neamului nostru, dar şi cel mai sincer şi mai statornic iubitor de neam. Măcar să nu ne abandonăm datoria de a milita continuu pentru a-i păstra neîntinată memoria şi a-i cultiva spiritul şi să facem în aşa fel încât detractările împotriva lui să rămână fără audienţă şi totodată să devină condamnabile pe arii sociale din ce în ce mai extinse. Să milităm, în primul rând, ca Eminescu să-şi redobândească locul cuvenit în programele şcolare, pentru că fără el tânăra generaţie va continua să rătăcească, iar peste ani nu va mai avea nici măcar cine să-l apere.

 

conf.univ.dr.  Alexandru AMITITELOAIE

 

 

Note

1 Mihai Eminescu, Trecutul partidelor noastre, 26 februarie 1880, din volumul Eminescu, sens, timp şi devenire istorică, volum îngrijit de Gh. Buzatu, Şt. Lemny, Ioan Saizu, Universitatea „Al. I. Cuza”, Iaşi, 1988, p. 217

2 Ibidem

3 Idem p. 216

4 Ibidem

5 Mihai Eminescu, Arta guvernării, 1 aprilie 1882, idem p. 380

6 Mihai Eminescu, Civilizaţia economică şi politică, idem, p. 416

7 Idem, p. 418

8 Ibidem

9 Mihai Eminescu, Arta guvernării, idem p. 381.

10 Mihai Eminescu, Trecutul partidelor noastre, idem p. 218

11 Revista „Lumea”, nr. 3/2008, p. 102

12 Articolul Inactualitatea lui Eminescu în ,,anul” Caragiale, semnat de H.-R. Patapievici, Flacăra, nr.1-2, 2002, p. 86.

13 https://www.rostonline.ro/2016/08/sorin-dumitrescu-cere-academiei-sa-se-opuna-colonizarii-axiologice-si-identitare-a-grupurilor-soros-in-romania/

14 Mihai Eminescu, Şi cum vin cu drum de fier, 22 ianuarie 1880, idem, p.