NICOLAE PAULESCU
– un savant de elită şi un sfânt printre savanţi
– Nouă decenii de la trecerea în eternitate –
Paşii,
mesajele şi manifestările lui Dumnezeu, în istoria omenirii, se întrevăd
şi se aud, sunt perceptibile simţurilor şi rezonabile pentru cei ce ,,au
ochi de văzut şi urechi de auzit”, cu toate că inimile multora ,,s-au
învârtoşat”, s-au împietrit (Isaia 6, 10) din pricina infatuării, a
exaltării raţiunii proprii, a programului ştiinţific şi tehnic, care au
dus la instaurarea unei autonomii idolatre şi la abandonarea relaţiei cu
Divinul.
Cu toate
escapadele prin care a trecut raţiunea şi cunoaşterea umană, traversând
de la renaştere prin iluminism, pozitivism, scientism, materialism,
marxism şi, îndeosebi, captivanta teorie a evoluţionismului, care a
diminuat, diluat şi, apoi, destructurat grav bazele teismului creştin,
negându-i veridicitatea, omenirea contemporană, în toată
compartimentarea ei ideologico-socială, n-a ajuns la stadiul de
abandonare totală a sacrului sau la ateizare, aşa cum prognozau
ideologii marxismului şi comunismului ateu. Credinţa în Dumnezeu şi
practicarea religiozităţii constituie încă interes pentru multe
categorii de oameni, pentru unele chiar majoritar. Încă şi în rândul
savanţilor, ultimele descoperiri pe tărâm ştiinţific au revigorat şi
chiar implantat credinţa în Divinitate, ca de exemplu FRANCIS COLLINS
(n. 1950) – celebru medic genetician american –, care a început să
creadă în Dumnezeu după ce a decriptat prima hartă a genomului uman în
anul 20001. Un alt savant contemporan, Stephen M. BARR (n.
1953) – fizician american, profesor de fizică la Universitatea Delaware
–, confirmă faptul că ştiinţa adevărată ne indică drumul spre credinţă:
,,Consider că numeroase descoperiri din ştiinţa modernă confirmă
aşteptările creştinilor mai mult decât pe ale materialiştilor. Nu între
Ştiinţă şi Credinţă este controversă, ci între materialism şi religie;
Ştiinţa nu este totuna cu materialismul = filosofia ce exclude divinul
şi spiritualul. Căutarea adevărului totdeauna ne conduce, în cele din
urmă, înapoi la Dumnezeu”2. Cu toate eforturile şi presiunile
protagoniştilor naturalişti, neo-marxişti sau pretinşi ,,progresişti” de
a dărâma edificiul credinţei şi moralităţii tradiţionale, deseori, în
mod vehement sau agresiv, mai ales prin media şi mijloacele de educaţie,
totuşi flacăra religiozităţii încă mai arde puternic în sufletul multora
şi, surprinzător, într-un studiu efectuat în 1996 între oamenii de
ştiinţă, 39,6% îşi afirmau credinţa în Dumnezeu, iar într-un raport
realizat în 2005 asupra premianţilor Nobel din secolul al XX-lea,
două-treimi (65,4%) s-au declarat creştini3.
Deşi
Dumnezeu este absolut, atotputernic, infinit, atotştiutor etc., totuşi
existenţa şi manifestările Lui nu sunt constrângătoare, nu forţează, nu
obligă, nu constituie o autoritate care se impune în orice condiţii.
Prezenţa şi lucrarea Lui nu este una obsedantă sau anihilatoare a
libertăţii şi demnităţii fiinţelor raţionale, ci, dimpotrivă, este una
de parteneriat pe baza libertăţii, conştiinţei şi responsabilităţii
reciproce. De aceea, Dumnezeu nu obligă, ci îndeamnă, nu forţează, ci
îmbie, nu sileşte, ci cheamă prieteneşte. El nu se impune încât să fim
constrânşi a-L accepta. Credinţa se dobândeşte în urma ascultării,
căutării, cunoaşterii, în urma interesului în acest sens, de multe ori
cu efort şi sacrificiu, de aceea practicarea şi promovarea ei e un merit
şi un dar al lui Dumnezeu pentru cei ce au intrat în posesia ei.
O
credinţă superficială, de formă sau de paradă, este puţin eficientă, pe
când o credinţă puternică, vie, viguros ancorată ca doctrină şi viaţă
practică, e mobilizatoare şi operatoare la toate nivelele
comportamentului uman. Viaţa credinciosului se află într-o permanentă
raportare cu Divinul, într-o interacţiune cu Acesta, simţind şi
conştientizând în permanenţă această relaţie, pe care nu o poate
destructura nicio ideologie ateistă. Prezenţa şi conlucrarea
credinciosului cu Dumnezeu este o realitate evidentă, bine conturată sub
toate aspectele, încât a o abandona constituie o absurditate, un non-sens,
o nebunie, cum se exprimă psalmistul (Ps.13, 1).
„Creştinismul”,
care constituie apogeul credinţei şi religiozităţii divino-umane, „e cel
mai aproape de legea fundamentală a universului”4, de aceea
el „nu este un sistem în afară de noi, ci este o viaţă înlăuntrul nostru”,
afirma, pe bună dreptate, criticul şi moralistul elveţian Al. VINET
(1797-1847)5. „Tot ce este mai bun în civilizaţie e dat de
creştinism şi se menţine acum prin puterea lui, iar fără de el e
destinat pieirii, pentru că, din cauza influenţei de mai multe veacuri a
creştinismului în istorie, cu Evanghelia trăiesc şi inconştient se mişcă
chiar şi cei care neagă creştinismul şi atribuie succesele culturii
umanităţii independente de creştinism. Părerea necredincioşilor că acum
lumea civilizată poate trăi şi fără creştinism este o pură iluzie...
Lumea civilizată, care s-a lepădat de creştinism, ca ramurile şi
frunzele rupte din copac, poate rămâne încă verde, un timp oarecare, dar
o aşteaptă moartea...” 6. În acelaşi context apreciativ se
înscrie şi afirmaţia profesorului universitar şi geograf român Simion
MEHEDINŢI (1869-1962): „Singur creştinismul poate da omului demnitatea
de om, căci singur el întruneşte la un loc condiţiile indispensabile
pentru progresul social...” 7. Şi adăugăm acestor afirmaţii
şi atitudini încă una desprinsă din analizele şi concluziile unui
gânditor şi savant din aceeaşi pleiadă de analişti şi observatori, care,
pe baza demnităţii, verticalităţii şi competenţei profesionale şi
morale, şi-a luat curajul de a introduce bisturiul în ideologia infectă
şi sufocantă a lumii moderne şi contemporane şi a îndepărta primejdia
contaminării de „forţele demonice” ce subminează şi ameninţă civilizaţia
umană. Este vorba de prestigiosul medic, savant român, fiziolog,
descoperitorul insulinei, Dr. Nicolae PAULESCU (1869-1931), spre care
năzuim a ne apropia cu deosebit respect şi consideraţie şi a-i reliefa
meritele, acum, la 90 de ani de la trecerea lui în lumea drepţilor, în
eternitate. Dar să nu uităm de admirabila afirmaţie a savantului
Paulescu: „Creştinismul este unica zare care deschide istoriei româneşti
şi europene porţile veşniciei” 8.
Să-mi
fie iertat acest periplu introductiv, puţin întortocheat şi anevoios,
prin care am încercat accesul spre viaţa şi opera marelui savant,
întrucât o abordare directă şi verticală mi se părea prea îndrăzneaţă.
*
Este o
datorie morală şi o responsabilitate creştină românească să ne arătăm
recunoştinţa faţă de semenii noştri, mai ales faţă de cei care au fost
pentru noi şi posteritate modele de viaţă, de credinţă şi călăuze
luminoase spre tot ceea ce înnobilează existenţa umană (Evrei 13, 7).
„Mesajul
esenţial al vieţii şi operei lui Nicolae C. PAULESCU constă tocmai în
această reliefare a unităţii dintre natural şi supranatural”, pe care în
mare parte societatea contemporană a abandonat-o şi renegat-o, desigur
cu grave „consecinţe teoretice şi practice” 9. Meritul
esenţial al lui Paulescu constă în faptul că un savant laic, dar,
desigur, creştin, accentuează realitatea că „naturalul şi supranaturalul
nu se exclud, ci se completează: „Hristos n-a venit să strice natura, ci
s-o desăvârşească, căci natura e creaţia lui Dumnezeu, iar creştinismul
e revelaţia aceluiaşi Dumnezeu” 10.
Caracteristica dominantă a marilor noştri voievozi şi eroi, precum
Ştefan cel Mare, Mihai Viteazul şi alţii, după cum şi a oamenilor de
cultură şi ştiinţă din spaţiul românesc, a fost religiozitatea sau
încadrarea în „legea românească şi creştinească”, ca de pildă Eminescu,
Brâncuşi, Enescu, Iorga şi mulţi alţii, având conştiinţa că „neamul
românesc este unul din neamurile cele mai înzăstrate cu daruri
sufleteşti”, „că Dumnezeu ne-a dat tot ce trebuie pentru ca să ne facem
vrednici de numele de români” 11. În viaţa şi activitatea
acestor personalităţi, din mediul administrativ şi cultural, precum şi
al oamenilor de rând, predomina ca model Iisus Hristos şi învăţătura Sa12.
O
personalitate remarcabilă din pleiada acestor români generoşi este Prof.
Dr. Nicolae C. Paulescu, un om de ştiinţă, un savant celebru şi,
totodată, o flacără nestinsă a credinţei în duh românesc. Pe bună
dreptate şi în chip realist îl caracteriza Nicolea Iorga: ,,...a trăit
ca un mucenic şi a murit ca un sfânt; el înfăţişează în chipul cel mai
expresiv pe învăţatul român, aşa cum îl fac cele mai bune tradiţii ale
ţării, e icoana adevăratului om de ştiinţă, pentru care ştiinţa este
scară către Dumnezeu şi oglindire a duhului românesc în lucrurile
Adevărului. Ştiinţa e universală pentru că ştiinţa este singurul adevăr;
dar adevărul acesta e umbra de lumină din adevărul cel mai presus de
adevăr: Dumnezeu. El e şoapta de taină a veşniciei în frământarea de lut
a timpului. De aceea, rădăcinile lui se învăluie în falduri de mister: e
cărare spre oceanul cel necuprins al Dumnezeirii” 13 sau –
cum îl numeşte actorul şi eseistul Dan Puric – „un ciudat amestec de
mucenic cu savantul român” 14.
Medicul
şi profesorul Nicolae Paulescu a consolidat un impresionant edificiu
teoretic al ştiinţei creştine, fiind cel mai important promotor român al
creaţionismului şi finalismului existenţial, având o argumentaţie solidă
sub toate aspectele: ştiinţifică, filosofică şi teologică. De aceea s-a
afirmat despre el, în mod just, că este „cel mai mare interpret
ştiinţific al divinităţii” 15. El este întruchiparea reală a
savantului român. A criticat darwinismul, dovedind netemeinicia
materialismului, afirmând cu toată responsabilitatea că „ideea de
Dumnezeu este noţiunea fundamentală, fără de care ştiinţa cade în
absurd” 16. „Materialismul, ca şi complementul său generaţia
spontană, nu sunt decât nişte sisteme greşite, care nu au nimic comun cu
ştiinţa” 17.
„Ştiinţa
vieţii, afirma savantul, m-a condus să zic: cred în Dumnezeu. Aceeaşi
ştiinţă mă aduce acum să adaug: şi în Iisus Hristos!... pentru că
Evanghelia e suprema treaptă a ştiinţei” 18.
Scriitorul şi eseistul Nicolae Steinhardt, în „Jurnalul Fericirii”, se
arată uimit de informaţia primită de la doctorul Răileanu, că profesorul
Paulescu, înainte de a-şi începe cursul, rostea întotdeauna rugăciunea
„Tatăl nostru” 19.
Paulescu
a fost „cel mai important profesor de medicină din Bucureşti”, dar „de o
modestie ieşită din comun”, însă „de o rigoare totală”. La el nu
funcţionau intervenţiile pentru ca unii studenţi să treacă la examene.
„Prefera să stea cu studenţii peste vară să-i ajute să înveţe, dacă nu
puteau trece examenul, dar nu altfel”. De aici a întâmpinat şi multe
adversităţi din partea unor colegi.
„Era cel
mai de temut, dar şi cel mai iubit profesor de medicină” 20.
Cel care
a descoperit „genialitatea” lui Paulescu a fost profesorul francez, una
din gloriile ştiinţei medicale, pe lângă care s-a format şi despre care
s-a spus că „omenirea n-a avut medic mai mare ca Lancereaux”. Alături de
acest celebru savant a lucrat Paulescu ca medic internist. A susţinut
trei doctorate: în Medicină (1897), în Ştiinţele Naturale (1899) şi în
Chimie organică (1901). I se oferă o catedră la Universitatea din
Freiburg, pe care o refuză, întorcându-se în capitala ţării, unde este
numit profesor de Fiziologie la Facultatea de Medicină21.
Opera lui medicală este sintetizată în două mari tratate, cu un mare
răsunet în literatura de specialitate: Traité de Medicine (5 volume) şi
Traité de Physiologie médicale (3 volume). Încă din 1921, savantul român
trimite patru comunicări către Societatea de Biologie din Paris cu
privire la descoperirea pancreinei (o primă formă de insulină), pe care
revista „Archives Internationales de Physiologie” din august publică
primul memoriu exaustiv despre descoperirea tratamentului antidiabetic.
La fel, în ţară, Ministerul Industriei şi Comerţului îi eliberează, pe
data de 10 aprilie 1922, brevetul nr. 6255, pentru descoperirea
pancreinei. Cu toate acestea, după 7-8 luni de la apariţia în presa
internaţională a lucrărilor de pionierat ale lui Paulescu, doi tineri
cercetători canadieni din laboratorul de fiziologie a profesorului J.J.
Mac Leod de la Universitatea din Toronto îşi fac publice rezultatele lor
în aceeaşi direcţie, pentru care vor primi Premiul Nobel în 1923.
Protestele savantului român şi ale susţinătorilor lui s-au dovedit
zadarnice, fiindu-i furat meritul pentru marea descoperire
ştiinţifico-medicală. De abia după 50 de ani, specialiştii
internaţionali vor recunoaşte paternitatea descoperirii insulinei,
marelui savant român22.
Vom reda
în continuare câteva secvenţe din gândirea paulesciană, de o înaltă
ţinută ştiinţifică şi morală, actuale şi pentru zilele noastre.
Instinctele sunt legile divine care funcţionează în toată natura vie, în
scopul conservării şi perpetuării vieţii. În lumea animală, instinctele
funcţionează fără greş, ele sunt adevărate minuni, imprimate de
Dumnezeu, iar fiinţele vii le îndeplinesc întocmai şi nedeliberat. Omul,
în schimb, nu este înarmat cu toate instinctele cu care e înzestrat
animalul, pentru că viaţa omenescă n-are instinctul ca principiu de
organizare, ci sufletul conştient şi voluntar, de aceea omul este
capabil de progres, de civilizaţie. Instinctele la om, nu sunt
atotputernice, nu sunt irezistibile. Omul deţine voinţa ca funcţiune a
sufletului, ce-i dă posibilitatea de a rezista impulsurilor instinctive.
Plăcerea e numai un mijloc care-l determină pe individ să asculte de
impulsurile instinctului23.
Profesorul Paulescu împarte instinctele în două mari grupe: individuale
şi sociale, care la rândul lor le subgrupează: cele individuale în: a)
de nutriţie; b) de apărare; c) de reproducere; iar cele sociale: a) de
familie; b) de trib şi de naţiune; c) de umanitate24.
Patima
este altceva decât căutarea exclusivă a plăcerii, ce rezultă din
satisfacerea unei trebuinţe instinctive deviate sau alterate. Rădăcina
patimilor este voinţa pervertită. Remediul moral e tot voinţa, ea le
poate înfrâna25.
Instinctului de reproducere îi corespunde patima desfrâului, sub toate
formele ei, prin instinctul genital numit voluptate senzuală, dând
naştere la cel mai abject dintre viciile omeneşti – desfrânarea. El
distruge familia, tinereţea, neamurile şi civilizaţia, „e viermele
civilizaţiilor prea înaintate şi, mai ales, al civilizaţiilor factice”.
El distruge temelia familiei, izvorul natural şi nesecat al omenirii26.
Viaţa
umană oscilează între două abisuri: abisul de lumină al sensurilor
spirituale şi abisul de întunecare al împătimirii diabolice. Voinţa e
singura putere care poate rezista impulsurilor instinctive, depăşindu-le
sau disciplinându-le27.
Mântuitorul Iisus Hristos a oferit oamenilor posibilitatea de a realiza
ceea ce pare irealizabil. Există în om (de altfel, şi la animale)
sentimentul recunoştinţei faţă de fiinţa care i-a făcut vreun bine. Ori,
fiecare om, a cărui inteligenţă s-a putut ridica la noţiunea de
Dumnezeu, recunoaşte în Fiinţa Divină pe autorul existenţei sale şi pe
împărţitorul bunurilor de care se bucură, astfel că este imposibil ca el
să nu resimtă o nesfârşită recunoştinţă faţă de această fiinţă
dumnezeiască de la care a primit totul. Totodată, Dumnezeu vrea ca
recunoştiinţa pe care I-o datorăm s-o manifestăm faţă de semenii noştri
(Matei 5, 44)28.
Ştiinţa
cea adevărată este lipsită de orgoliul luciferic al pseudo-savanţilor,
ce vor să înlăture pe Dumnezeu de la conducerea universului; dimpotrivă,
pentru toţi marii savanţi ai omenirii, ştiinţa este mărturia adevărului
creat despre adevăratul Creator şi Necreat. Aşadar nu haos, nu
întâmplare, nu hazard, ci lege, armonie, adevăr şi lumină, toate
plămădite prin voia lui Dumnezeu29.
Omul nu
poate fi creator de cultură întrucât este animal, ci numai întrucât
depăşeşte biologia, spre a-şi ancora viaţa sub zările de taină şi mister
ale spiritului30.
„În
afara creştinismului, împotriva lui Hristos, Europa nu mai are niciun
destin civilizatoriu; sub aceste zări anticreştine, unicul ei destin
posibil este barbaria”. Destinul Europei, ca şi destinul întregii
omeniri, are o singură împlinire: Hristos; destinul României, fragment
din destinul european, are o singură poartă de lumină: Hristos. Credinţa
în Hristos e singură în stare să civilizeze pe om. Hristos este temelia,
viaţa şi desăvârşirea civilizaţiei, a adevăratei civilizaţii umane31.
Iată-ne,
aşadar, în faţa unui savant autentic, care şi-a ancorat şi fundamentat
concepţia ştiinţifică despre lume şi viaţă pe piatra credinţei şi
învăţăturii creştine instituită de Mântuitorul Iisus Hristos, Fiul lui
Dumnezeu întrupat.
Ceea
ce-l distinge, însă, pe marele nostru savant Paulescu este faptul că,
mai presus de toate, a fost „un Om de o aleasă ţinută morală”. Viaţa lui
pământească a fost fără de prihană, aproape o viaţa de anahoret,
dedicată în totalitate studiului şi competenţelor ştiinţifice, dar,
totodată, şi urcării spre desăvârşirea morală. De aceea, nu-i de mirare
că vărul său primar Cincinat Pavelescu îi scria în 1921 din Paris
următoarele: „N-am îndrăznit să mă compar cu tine. Tu eşti un sfânt şi o
minte largă, întărită de o voinţă neînduplecată şi de o putere de
renunţare excepţională… După tine va rămâne o operă întreagă şi pilda
unei vieţi de apostol…”32.
Frecventa cu regularitate „Biserica Ene” din Bucureşti, unde se spovedea
şi se împărtăşea, la fel şi biserica „Sfântul Mina”, unde rostea uneori
câte un cuvânt de învăţătură. Era un om foarte religios, fiind totodată
ales ca epitrop al bisericii lui parohiale. Umbla, de obicei, în haine
albe, simbolul curăţiei şi al sfinţeniei. N-a fost căsătorit33.
Înalta
ţinută şi aşezare morală paulesciană reiese şi din câteva gânduri sau
mărturisiri:
-
Educaţia creştină a tineretului este unica salvare a neamului;
-
Creştinul trebuie să citească cel puţin o dată pe an Sfintele Evanghelii;
-
Dumnezeu este iubire. Iubirea trebuie să stea în inima vieţii umane ca
paradisul visurilor noastre să devină realitate. Prin iubirea plăcerii
ne robim, prin iubirea lui Dumnezeu ne eliberăm;
- Iisus
Hristos este mai adânc decât toţi filosofii, mai divin decât toţi
întemeietorii de religii, mai sublim decât toţi moraliştii, mai puternic
decât toţi conducătorii de popoare. Om desăvârşit şi pur ca o lacrimă de
rouă a zorilor, a cărui neprihănire atinge cerul. Asemenea Lui nu a fost
om pe pământ;
- Viaţa
care nu simte prezenţa lui Dumnezeu în lume se afirmă în anarhie.
Dumnezeu e temelia şi încoronarea ştiinţei şi a vieţii umane;
-
Adevărata civilizaţie nu poate fi decât creştină. Credinţa în Hristos e
singura în stare să civilizeze pe om;
-
Hristos e piatra de temelie a istoriei noastre. Creştinismul este unica
zare care deschide istoriei româneşti porţile veşniciei34.
Scurta
noastră incursiune în viaţa şi activitatea prodigioasă a medicului,
profesorului şi savantului român Nicolae Paulescu, desfăşurată sub
deviza moralităţii şi demnităţii creştine, la cele mai înalte cote,
confirmă indubitabil afirmaţia marelui istoric Nicolae Iorga în
necrologul intitulat „Moartea unui învăţat” din „Neamul Românesc”: „… a
trăit ca un mucenic şi a murit ca un sfânt” 35. De asemenea,
un emoţionant necrolog îi compune şi medicul evreu Aurel Abramovici
(1883-1942), fost student de-al său: „De o probitate examplară în
lucrările ştiinţifice şi de o corectitudine dusă până la extrem în
raporturile lui cu studenţii… Profesorul Paulescu a atins uneori
genialitatea…” 36.
S-a
stins pe data de 17 iulie 1931, într-o zi de duminică, când clopotele
chemau la Liturghie, şi a fost înmormântat în 19 iulie la Cimitirul
Bellu. I s-a respectat dorinţa de a fi „îngropat simplu, creştineşte,
să-i fie rezemat capul pe Tricolorul Neamului Românesc, iar deasupra
să-i fie aşezat chipul însângerat de spini al Mântuitorului” 37.
În urma
campaniei internaţionale iniţiate de fiziologul scoţian Ian Murry, în
1968, pentru restabilirea adevărului, căreia i se alătură şi un grup de
specialişti români, în frunte cu Prof. Dr. Ioan Pavel, Comitetul Nobel
recunoaşte meritele şi prioritatea savantului român Nicolae Paulescu în
descoperirea tratamentului antidiabetic, insulina, dar exclude
posibilitatea unei reparaţii oficiale. Abia în 1976 apare volumul „The
priority of N.C. Paulescu in the descovery of insulin”, de Prof. Ioan
Pavel, la Editura Academiei, Bucureşti, sprijinit de numeroase mărturii
ale unor savanţi internaţionali38. Pe fondul reconsiderării
postcomuniste a unor personalităţi remarcabile ale culturii şi ştiinţei
din trecutul românesc, în 1990 Dr. N. Paulescu este numit membru post
mortem al Academiei Române39.
În ziua
de 23 mai, anul 2001, la împlinirea a 80 de ani de la descoperirea
insulinei şi a 70 de ani de la trecerea în veşnicie a marelui savant N.
Paulescu, în Aula Academiei Române este organizată o sesiune
comemorativă de Secţia de Ştiinţe Medicale a Academiei, anul 2001 fiind
declarat „Anul Paulescu”. Tot în acest an comemorativ, între 12-14
iunie, a avut loc, la Sinaia, Simpozionul Internaţional „Nicolae
Paulescu after 80 years since insulin discovery”, iar pe 31 august, la
Universitatea de Medicină şi Farmacie „Carol Davila”, s-a desfăşurat
Simpozionul „80 de ani de la descoperirea insulinei”, care a fost onorat
şi de prezenţa preşedintelui I.D.F. (Federaţia Internaţională de
Diabet), sir George Alberti. De asemenea, în parcul U.M.F. a fost
dezvelit un monument dedicat memoriei savantului Nicolae C. Paulescu40.
Marele
merit al medicului, profesorului şi savantului român Nicolae Paulescu
constă, îndeosebi, în faptul de a deovedi pe baza argumentelor
ştiinţifice şi logice erorile materialismului şi evoluţionismului,
precum şi impactul negativ asupra progresului ştiinţific şi asupra
civilizaţiei umane. „Materialismul înseamnă ignoranţă”. Adepţii
materialismului, etichetându-şi pe nedrept şi abuziv concepţia lor ca
ştiinţifică, „au reuşit să manevreze conştiinţele multora încât le este
ruşine să pronunţe public cuvântul «Dumnezeu», cu toate că marii
savanţi, creatorii şi gloriile ştiinţei au admis toţi şi chiar au
proclamat existenţa lui Dumnezeu” 41.
Paulescu
a pus rezultatele cercetării sale în slujba apărării credinţei teiste şi
creştine, impunându-se astfel ca un veritabil promotor şi apologet al
creştinismului. Aşa cum a concluzionat şi Prof. Dr. Constantin Ionescu –
Târgovişte, descoperirea insulinei este „cea mai mare descoperire
medicală din ultimul mileniu” 42, aducând multor bolnavi mari
şi multe beneficii, vindecându-le şi prelungindu-le viaţa.
Religiozitatea, moralitatea, viaţa şi activitatea întreagă a lui
Paulescu, aşa cum am arătat, poartă amprenta unei credinţe solide,
luptătoare, iertătoare, învăluită în virtutea cea mai de preţ, care este
modestia, smerenia, singura care deschide calea sfinţeniei.
Aşadar,
în urma tuturor celor expuse şi afirmate cu temeinicie, după umila mea
opinie, medicul, profesorul şi savantul român Nicolae Paulescu merită să
fie canonizat şi aşezat în rândul sfinţilor români ca protector al
tuturor medicilor şi savanţilor români credincioşi. Propunem acest gând
spre analiza şi aprofundarea Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe
Române. Până la împlinirea unui secol de la trecerea lui în veşnicie
(2031) s-ar putea parcurge toate demersurile şi etapele în realizarea
acestui deziderat. Ar fi un gest de înaltă nobleţe şi recunoştinţă
pentru acest prestigios savant din partea Bisericii Ortodoxe Române, pe
care a iubit-o, apărat-o şi cinstit-o din tot sufletul şi cu toată
dăruirea.
*
Din
nefericire, lucrurile nu stau atât de simplu şi de limpede, deoarece
nici vicleanul sau opozantul prin excelenţă a lui Dumnezeu şi al
oamenilor, adică diavolul, nu este impasibil, ci într-o permanentă
acţiune de subminare şi anihilare a valorilor divine şi umane.
Ceea
ce-l discreditează pe marele savant, în faţa celor ce nu-i acceptă
opiniile, sunt acuzele că s-ar fi orientat politic pe linia fascismului
şi antisemitismului, devenind co-fondator al Ligii Apărării
Naţional-Creştine în 1923 şi membru al Mişcării Legionare, având astfel
o orientare politică de extremă dreaptă. Aşa că, în ciuda tuturor
contribuţiilor savantului român în domeniul descoperirii hormonului
antidiabetic, marea monografie occidentală „The Pancreas: An Integrated
Textbook of Basic Science, Medicine, and Surgery”, de peste 1000 de
pagini, apărtură în Anglia în anul 2008, nici nu aminteşte de Nicolae
Paulescu. Din nefericire, dublu standard este aplicat exclusivist pe
motive politice sau de altă natură, ceea ce face ca savantul austriac
Max Clara, care s-a folosit în cercetările sale de cadavrele victimelor
naziste, şi alţii de acest fel, austrieci şi germani, să fie prezenţi în
Analele Federaţiei Internaţionale de Diabet, însă Paulescu lipseşte şi
de aici43. Nici Enciclopedia Universală Britanică, apărută la
Editura Litera, Bucureşti, 2010, concepută în 16 volume, în aproape 6000
de pagini, din care peste 1000 de articole vizează realităţi româneşti,
nu face nici cea mai mică referire la savantul român N. Paulescu.
Adevărul este că adeseori sancţiunile politice sunt extremiste şi
fundamentaliste. Ceea ce trebuie avut în vedere este faptul că mişcările
naţionaliste, legionare şi antisemite au luat naştere la noi pe fondul
propagandei comuniste, antinaţionale şi a promovării semitismului
bolşevic, cu multe manifestări radicale. De aceea, după victoria
forţelor de stânga, mişcările de dreapta, naţionaliste şi creştine, au
fost dezavuate şi condamnate iremediabil. S-au făcut, desigur, şi
abuzuri, de-o parte mai puţine, de cealaltă cu duiumul, dar asta nu
înseamnă a desfiinţa oameni şi a-i exclude din memoria umanităţii
(damnatio memorie sau erasio nominis).
Este
dureros când adevărul, dreptatea, ştiinţa autentică, sunt etichetate şi
tratate printr-un exclusivism politic ori ideologic.
Din cele
relatate în prima parte reiese cu claritate că Paulescu nu poate fi
etichetat ca naţionalist, ci eventual ca patriot înflăcărat pentru
valorile creştine tradiţionale, ameninţate de ideologia bolşevică
materialistă şi atee. La fel nici antisemit, întrucât am invocat elogiul
în necrolog a medicului evreu Aurel Abramovici, fost student al său,
care-l aprecia „de o corectitudine dusă până la extrem” şi un om care „a
atins uneori genialitatea”, precum şi N. Steinhardt, evreul încreştinat
mai târziu în închisorile comuniste, uimit de faptul că Paulescu rostea
rugăciunea „Tatăl nostru” la începutul fiecărui curs universitar.
Avocatul
diavolului are totdeauna partea şi poziţia lui ţesută inteligent cu
acuzaţii compromiţătoare, dar realitatea trebuie bine analizată şi
cumpănită. Într-adevăr, în „Apărarea Naţională” din 22 noiembrie 1925,
N. Paulescu lansează acuze grave la adresa semitismului masonic de
orientare bolşevică, dar acestea, din păcate, nu sunt scorniri ale
imaginaţiei, ci au fost în unele cazuri realităţi dureroase, reliefate
şi de alte surse din presa vremii. Desigur că după instalarea, cu
tancurile sovietice a „liftei” masonice şi bolşevice în România, aceştia
şi-au pus în aplicare spiritul de revanşă fără reticenţe. Este îndeobşte
cunoscută această practică a ideologiilor şi structurilor totalitariste.
În faţa
acestor situaţii şi poziţii exclusiviste, trebuie să dăm dovadă de
înţelepciune, de multă chibzuinţă, să aplicăm principiul şi dictonul
enunţat încă din antichitate de Tacitus (55-120) – istoric, scriitor şi
om politic roman44 – (Analele I, 1): Sine ira et studio
(Fără ură şi părtinire) sau de ceea ce Sfinţii Părinţi numesc dreapta
socotinţă sau discernământul despre care Sfântul Antonie (251-356)
şi Sfântul Ioan Damaschin (675-749) afirmă că este „cea mai mare virtute”
sau „împărăteasa şi virtutea virtuţiilor” 45.
Iată
drumul şi soluţia spre marea iubire, de Dumnezeu, de semeni, de neamul
românesc şi creştinesc, de marile valori ale culturii, istoriei,
ştiinţei şi demnităţii româneşti, pe care avem datoria morală, religiosă
şi patriotică să le actualizăm, promovăm şi să le păstrăm cu sfinţenie
spre folosul şi mântuirea generaţiilor viitoare.
Dixi et
salvavi animam meam!
Pr. Lect.
Univ. Dr. Vasile BORCA,
Baia
Mare
Bibliografie
ALECSANDRI Vasile,
Românii şi poezia lor, în vol. „Călătorie în Africa. Proză”,
Bucureşti, Ed. Minerva, 1984, col. BPT nr. 4.
BRICIU Alexandru,
Dialog cu prof. dr. Constantin IONESCU – TÂRGOVIŞTE – Nicolae
Paulescu: „Soluţia este iubirea”, în „Ziarul Lumina”, ediţia de
Transilvania, anul III, nr. 192 (2298) din 22 august 2012.
BUNEA Ion,
Pr. Prof., Prof. Dr. Nicolae C. Paulescu (1869-1931) – Evocare,
în „Îndrumător bisericesc”, Cluj-Napoca, 1982
CODRESCU Răzvan,
De la Eminescu la Petre Ţuţea, Bucureşti, Ed. Anastasia, 2000.
IDEM,
Doctorul N.C. Paulescu, cel mai mare interpret ştiinţific al
Divinităţii, în revista „Lumea credinţei”, noiembrie 2009.
CRAINIC Nichifor,
Nicolae Paulescu, fondatorul naţionalismului creştin, în vol. „Apologii
contemporane. Dr. Nicolae Paulescu sau Ştiinţa Mărturisitoare”,
Bucureştu, Ed. Christiana, 2002.
CRIVEANU Nifon,
Mitrop., Cugetări şi maxime pentru viaţă, Bârda, Ed. „Cuget
Românesc”, 2008.
*** Filocalia sfintelor nevoinţe ale desăvârşirii,
vol. 4, trad. din lb. greacă, introducere şi note de Pr. Prof. Dr.
Dumitru Stăniloae, Bucureşti, Ed. Harisma, 1994.
GALERIU Constantin,
părintele, Despre Doctorul Paulescu, în revista „Lumea
credinţei”, noiembrie 2009.
GOIA Eugen,
Pr., Prof. Dr. Nicolae C. Paulescu, o viaţă închinată lui
Dumnezeu şi ştiinţei româneşti. Insulina – după 90 de ani, în rev.
Dacoromania, nr. 56, 2011.
*** Mic Dicţionar Enciclopedic, Bucureşti, Ed. Enciclopedică
Română, 1972.
MIHĂLCESCU Irineu şi VASILESCU Emilian,
Apărarea credinţei – lecturi apologetice, Bucureşti, Ed. „Cugetarea”,
1937.
MLADIN Nicolae,
Doctrina despre viaţă a profesorului Nicolae Paulescu, Iaşi, Ed.
„Periscop”, 1997.
PAULESCU C. Nicolae,
Dr., Fiziologie filosofică.
Cele partru patimi şi remediile lor,
Bucureşti, Ed. Cartea Românească, 1921.
IDEM,
Fiziologie filosofică (1). Noţiunile de „suflet” şi „Dumnezeu” în
fiziologie, ediţie îngrijită de dr. docent Vasile TRIFU,
Bucureşti, Ed. „Credinţa strămoşească”, 2007.
IDEM,
Instincte sociale, Patimi şi Conflicte, Remedii morale, Bucureşti,
Ed. „Credinţa Strămoşească”, 2009.
PÂRJA Gheorghe,
Patima din culise, editorial în „Graiul Maramureşului”, nr. 6228
din 8 septembrie, 2010.
PETRINA Liviu şi SIGARTEU PETRINA Laura,
Dicţionarul Savanţii lumii cred în Dumnezeu, Bucureşti, Ed.
Maritain, 2019.
PURIC Dan,
Despre omul frumos, Bucureşti, 2009.
RESTIAN Adrian, Prof. Univ., ZĂGREAN Leon, Prof. Univ., COLIŢĂ
Cezar-Ivan, Drd.,
Lungul drum al ştiinţei spre credinţă, în rev. „Ortodoxia”
(revista Patriarhiei Române), nr. 4 (octombrie-decembrie), 2020.
SORESCU Vasile, Pr.,
Omul – tainică făptură, Ed. Elpis, 1997.
STEINHARDT Nicolae,
Jurnalul Fericirii, Cluj-Napoca, Ed. Dacia, 1991.
STRĂJAN Ioan, Ec.,
Simbolul Naţional, Drapelul Tricolor Românesc în date şi mărturii,
în revista „Dacoromania”, nr. 94, Alba Iulia, 2019.
TIMIŞ Ioniţa, Prof. Drd.,
Principiul finalităţii organismului uman în Biologia creaţionistă
contemporană, în anuarul „Ortodoxia maramureşeană”, nr. 11, Baia
Mare, 2006.
VLĂDUCĂ Ion,
Mic dicţionar de Apologetică ortodoxă, Bucureşti, Ed. Bizantină,
2002.
Note
1
Liviu PETRINA şi Laura SIGARTEU PETRINA, Dicţionarul Savanţii
lumii cred în Dumnezeu, Bucureşti, Ed. Maritain, 2019, p. 193;
Prof. Univ. Adrian RESTIAN, Prof. Univ. Leon ZĂGREAN, Drd. Cezar-Ivan
COLIŢĂ, Lungul drum al ştiinţei spre credinţă, în rev. „Ortodoxia”
(revista Patriarhiei Române), nr. 4 (octombrie-decembrie), 2020, p. 179.
2
Apud L. PETRINA şi L. SIGARTEU PETRINA, op. cit., p. 56.
3
Apud Prof. Univ. Adrian RESTIAN, Prof. Univ. Leon ZĂGREAN, Drd. Cezar-Ivan
COLIŢĂ, op. cit., p. 179; Liviu PETRINA, Exordiu, p. XXVI, în
vol. „Dicţionarul Savanţii lumii cred în Dumnezeu”.
4
Nicolae STEINHARDT, Jurnalul Fericirii, Cluj-Napoca, Ed.
Dacia, 1991, p. 184.
5
Apud Nifon CRIVEANU, Cugetări şi maxime pentru viaţă,
Bârda, Ed. „Cuget Românesc”, 2008, p. 73.
6
Este afirmaţia justă a juristului şi istoricului german BLÜNTZIL
(1808-1881), apud ibidem, p. 172-174.
7
Apud N. CRIVEANU, op. cit., p. 188.
8
Apud Nicolae MLADIN, Doctrina despre viaţă a profesorului
Nicolae Paulescu, Iaşi, Ed. „Periscop”, 1997, p. 73.
9
Răzvan CODRESCU, De la Eminescu la Petre Ţuţea, Bucureşti,
Ed. Anastasia, 2000, p. 66.
10
Apud Nichifor CRAINIC, Nicolae Paulescu, fondatorul
naţionalismului creştin, în vol. „Apologii contemporane. Dr. Nicolae
Paulescu sau Ştiinţa Mărturisitoare”, Bucureştu, Ed. Christiana, 2002,
p. 100.
11
Vasile ALECSANDRI, Românii şi poezia lor, în vol.
„Călătorie în Africa. Proză”, Bucureşti, Ed. Minerva, 1984, col. BPT nr.
4, p. 106-108.
12
Pr. Eugen GOIA, Prof. Dr. Nicolae C. Paulescu, o viaţă
închinată lui Dumnezeu şi ştiinţei româneşti. Insulina – după 90 de ani,
în rev. Dacoromania, nr. 56, 2011, p. 72.
13
Nicolae IORGA, în „Neamul românesc” din 29 iulie 1931.
14
Dan PURIC, Despre omul frumos, Bucureşti, 2009, p. 103.
15
Apud Prof. Drd. Ioniţa TIMIŞ, Principiul finalităţii
organismului uman în Biologia creaţionistă contemporană, în anuarul
„Ortodoxia maramureşeană”, nr. 11, Baia Mare, 2006, p. 95.
16
Apud Ion VLĂDUCĂ, Mic dicţionar de Apologetică ortodoxă,
Bucureşti, Ed. Bizantină, 2002, p. 89.
17
Apud Irineu MIHĂLCESCU şi Emilian VASILESCU, Apărarea
credinţei – lecturi apologetice, Bucureşti, Ed.
„Cugetarea”, 1937, p. 88.
18
Ibidem, p. 117, 149.
19
Apud Alexandru BRICIU, Dialog cu prof. dr. Constantin IONESCU
– TÂRGOVIŞTE – Nicolae Paulescu: „Soluţia este iubirea”, în „Ziarul
Lumina”, ediţia de Transilvania, anul III, nr. 192 (2298) din 22 august
2012, p. 5.
20
Ibidem.
21
Pr. Eugen GOIA, op. cit., p. 72.
22
Ibidem; Răzvan CODRESCU, Doctorul N.C. Paulescu, cel
mai mare interpret ştiinţific al Divinităţii, în revista „Lumea
credinţei”, noiembrie, 2009, p. 44; Gheorghe PÂRJA, Patima din
culise, editorial în „Graiul Maramureşului”, nr. 6228 din 8
septembrie, 2010, p. 1.
23
Mitrop. Nicolae MLADIN, Doctrina despre viaţă a prof. Nicolae
C. Paulescu, p. 48-54.
24
Dr. Nicolae C. PAULESCU, Fiziologie filosofică (1). Noţiunile
de „suflet” şi „Dumnezeu” în fiziologie, ediţie îngrijită de dr.
docent Vasile TRIFU, Bucureşti, Ed.
„Credinţa strămoşească”, 2007, p. 108-109; Instincte sociale, Patimi
şi Conflicte, Remedii morale, Bucureşti, Ed. „Credinţa Strămoşească”,
2009, p. 83-84.
25
N. MLADIN, op. cit., p. 54; Pr. Prof. Ion BUNEA,
Prof. Dr. Nicolae C. Paulescu (1869-1931) – Evocare, în „Îndrumător
bisericesc”, Cluj-Napoca, 1982, p. 278.
26
N. MLADIN, op. cit., p. 54; Dr. Nicolae C. PAULESCU,
Fiziologie filosofică.
Cele partru patimi şi remediile lor,
Bucureşti, Ed. Cartea Românească, 1921, p. 11-12.
27
Dr. N. PAULESCU, Instincte sociale, Patimi şi Conflicte,
Remedii morale…, p. 130.
28
Ibidem, p. 252-253.
29
M. MLADIN, op. cit., p. 70.
30
N. PAULESCU, Cele patru patimi şi remediile lor, p. 157.
31
M. MLADIN, op. cit., p. 72.
32
Pr. Prof. Ion BUNEA, op. cit., p. 278-279; Pr. Eugen
GOIA, op. cit., p. 72-73.
33
Pr. Eugen GOIA, op. cit., p. 73; Alexandru BRICIU,
op. cit., p. 5; Părintele GALERIU, Despre Doctorul
Paulescu, în revista „Lumea credinţei”, noiembrie 2009, p. 45.
34
Apud Pr. Eugen GOIA, op. cit., p. 73.
35
N. IORGA, în „Neamul Românesc” din 29 iulie 1931.
36
Publicaţia „Bucureştii medical” din august 1931.
37
Apud Ec. Ioan STRĂJAN, Simbolul Naţional, Drapelul Tricolor
Românesc în date şi mărturii, în revista „Dacoromania”, nr. 94, Alba
Iulia, 2019, p. 44-45.
38
Liviu PETRINA şi Laura SIGARTEU, Dicţionarul Savanţii lumii
cred în Dumnezeu, p. 675.
39
Ibidem, p. 673.
40
Ibidem, p. 675.
41
Ibidem, p. 674.
42
Apud Ibidem, p. 675.
43
Apud „Confronting Anatomy’s Nazi Past”, Science, 16 July 2010, vol. 329,
no 5989, p. 274-275.
44
Mic Dicţionar Enciclopedic, Bucureşti, Ed. Enciclopedică Română,
1972, p. 1638.
45
Apud Pr. Vasile SORESCU, Omul – tainică făptură, Ed.
Elpis, 1997, p. 5; Filocalia (românească), vol. 4, Bucureşti, Ed.
Harisma, 1994, p. 212.
|
|