Când şi cum a desenat Vaticanul frontierele României?
Nicicând și nicicum!
Despre
ce este vorba? Despre o confuzie manipulatorie, folosită deja imediat
post-decembrist și reluată, iată, în zilele noastre, sub titlul de mai
sus (pe care l-am preluat și noi – adăugându-i un semn de întrebare).
Să
începem cu...începutul (Citez dintr-un articol publicat de mine în
decembrie 1995 în săptămânalul Timpul – 7 zile în România și în lume
și reluat, în 2002, în volumul
Secesiunea Ardealului,
Ed. Carpatica, Cluj Napoca, pag. 194-195):
...În seara zilei de 1 decembrie 1995, la o oră târzie, „Viața
Spirituală” ne-a oferit o emisiune dedicată, aparent, Sărbătorii Noastre
Naționale și semnificației trecute și prezente a acesteia. Aparent,
pentru că în mai multe rânduri, spiritul și mesajul emisiunii a devenit
atât de străin de tot ce putea să însemne unitate și interes național,
încât nu ne venea să ne credem ochilor și urechilor. Drept care, n-am
reușit să reținem decât trei secvențe, altminteri cât se poate de
edificatoare. Să încercăm să le redăm esența.
S-a
afirmat, la un moment dat, că Marea Unire din 1918 a fost excluziv opera
Bisericii Greco-Catolice. După care, imediat, a urmat întrebarea: „Ce
făcea în acest timp Biserica Ortodoxă” Din cele ce au urmat, rezulta că
nimic.
Următoarea secvență a fost susținută de către doi reprezentanți ai
Bisericii Catolice Orientale de rit bizantin (fostă greco-catolică),
care se lăudau că deja din 1853 o bulă papală conferea autoritate
ecleziastică Bisericii Unite cu Roma, exact în limitele granițelor ce
vor fi stabilite – și din punct de vedere politic și administrativ – în
1920, la Trianon. (De parcă Vaticanul n-ar fi avut altă grijă decât să
netezească drumul românilor ardeleni spre „unirea cu țara”!? – nota mea
Z.M.)
A
treia secvență, cu care s-a și încheiat emisiunea, după menționarea
faptului că prima catedrală ortodoxă s-a construit abia după Marea
Unire, ne arăta, insistent și din diferite unghiuri nu catedrala
clujeană cu pricina, ci biserica romano-catolică maghiară Szent Mihály
din aceeași localitate!
Fără
comentarii, deocamdată. (...)
Pentru
ca, după azi-mâine 30 de ani, să primesc pe E-mail, de la una din
„surse”, următorul material („asezonat” cu niște hărți și cu un impozant
portret al Papei Pius al IX-lea – prezentat ca „primul lider mondial
care a recunoscut teritoriul de drept al națiunii române”). Reproduc
(aproape) integral respectivul material, care ar putea fi doar ridicol
și amuzant, dacă n-ar fi antiortodox, antiromânesc și secesionist:
În
26 noiembrie,1853 avea loc prima recunoaștere internațională a
existenței națiunii române. Ea venea cu șase ani înainte
de Unirea lui Alexandru Ioan Cuza, în condițiile în care marile puteri
considerau că principatele Moldovei și Valahiei sunt doar niște
provincii privilegiate ale Imperiului Otoman, Basarabia fusese ocupată
de Rusia, iar Bucovina, Transilvania, Maramureșul, Crișana și Banatul
făceau parte din Imperiul Austriac.
Recunoașterea națiunii române a fost făcută de Vatican, într-un document
care a avut o importanță decisivă în conturarea frontierelor României de
azi. În data de 26 noiembrie 1853, Papa de la Roma emitea o serie de
acte de o importanță fundamentală pentru români. Este vorba de bule
papale prin care era restabilită autonomia bisericească deplină a
Bisericii Unite cu Roma, Greco-Catolică. Până atunci cele două eparhii
române greco-catolice depindeau de mitropolitul catolic de Esztergom,
din Ungaria. Însă, acum 165 de ani, Vaticanul decidea restabilirea
mitropoliei greco-catolice, care depindea direct de Sfântul Scaun..
Mitropolia era compusă din vechea eparhie de Alba Iulia și Făgăraș,
ridicată de acum înainte la rangul de arhiepiscopie, cu sediul la
Făgăraș, din episcopia greco-catolică de Oradea precum și din două noi
episcopii înființate atunci: cea de Gherla și cea de Lugoj. Documentele
papale sunt importante pentru că ele trasau și granițele de vest ale
mitropoliei greco-catolice. Aceste granițe coincid aproape perfect cu
cele stabilite la finalul Primului Război Mondial și restabilite la
finalul celui de al II-lea Război Mondial. Practic, decizia Vaticanului
din 1853 a contat decisiv în faptul că în cadrul Conferinței de Pace de
după Primul Război Mondial, marile puteri au decis să atribuie României
orașe precum Oradea, Satu Mare și Aradul!
Însă documentele papale mai sunt importante și dintr-un alt motiv.
Pentru prima oară, un lider mondial, Papa Pius al IX-lea, recunoștea
existența națiunii române, pe care o numea
ca atare, nu plebs sau natio valahica, așa cum era denumită în
documentele internaționale de până atunci. În epocă, existența națiunii
române era încă subiect de controversă, pentru că românii trăiau sub
dominația a trei imperii: cel otoman, cel rus și cel austriac, iar unii
încercau să promoveze ideea că moldovenii, de exemplu, ar fi o națiune
diferită de cea românească. (...)
Restabilirea autonomiei bisericii unite a românilor ardeleni a fost o
modalitate prin care împăratul Franz Joseph a răsplătit loialitatea
românilor în timpul revoluției de la 1848. La 11 ani după restabilirea
mitropoliei greco-catolice din Transilvania, era restabilită și
mitropolia ortodoxă, iar românii erau scoși de sub dependența față de
patriarhia sârbească de la Karlovitz. (...)
De unde
să începem „autopsia” unui text, practic, „mort în fașe”? Poate de la
câteva flagrante contradicții în termeni.
Ce
deosebire de fond este între „națiunea română” și „natio valahica”?!
Una
este să vorbești despre o națiune și alta să-i recunoști, politic,
existența și drepturile aferente!
Avram
Iancu, prin emisarii săi, a primit de la Kossuth Lajos următorul
răspuns: „Recunoașterea ca națiune se obține cu arma în mână”! Asta – și
nu loialitatea față de împărat – a determinat poziția românilor
ardeleni
în 1848, când n-a fost vorba de revoluție ci de un război menit să
schimbe jugul austriac cu unul unguresc!
Cât
privește „loialitatea” greco-catolică, este suficient să amintim că
singurul român care a votat, la Dieta de la Cluj din 29 mai 1848, pentru
alipirea Ardealului la Ungaria a fost tocmai episcopul uniat Ioan
Lemeni! (voi reveni)
Bula
papală din 1853 a conferit recunoaștere ecleziastică uniților - și nu
națiunii române!
Frontierele politice ale României n-au nimic de a face cu cele
ecleziastice uniatice!
Papa
n-a recunoscut nici un teritoriu de drept politico-administrativ al
națiunii române!
Bula
papală respectivă nu „restabilea” nimic. Nici autonomia deplină a
Bisericii Unite, care în 1905 încă era sub autonomie romano-catolică,
nici mitropolia, pentru că singura mitropolie românească din Ardeal a
fost cea ortodoxă din Alba Iulia, de pe vremea lui Mihai Viteazul!
Românii
din Ardeal au fost recunoscuți ca națiune iar limba română a fost
declarată ca a treia limbă oficială în teritoriu abia în 1864, după
Dieta de la Sibiu, datorită remarcabilelor eforturi diplomatice ale
mitropolitului ortodox Andrei Șaguna, situație ce a durat, din păcate,
doar până în 1868, dualismul („kieggyezés”, „kaiserlich und königlich”)
încheiat cu un an înainte debutând, din partea ungară, cu desființarea
„Dietelor” și a hotărârilor aferente.
Cât
privește granița de Vest, cel mai înverșunat militant pentru ca numitul
„Partium” (Satu Mare, Carei, Oradea, Arad etc.) să rămână Ungariei a
fost tocmai premierul Zitti al Italiei!
Acea
graniță o datorăm unei înțelegeri prealabile cu Antanta, lui Brătianu și
reginei Maria, lui Emmanuel de Martonne și Robert Ficheux, „curățeniei”
făcute în 1919 în Ungaria lui Kun Béla și, bineînțeles, Rezoluțiunii de
la 1 decembrie din Alba Iulia. Să fie clar!!!
Referitor la pretinsul monopol uniat și la ortodocșii care nu făceau
nimic am scris mai multe cărți. Nu pot, totuși, să nu reamintesc câteva
„fleacuri”:
Principalul inițiator (alături de Bariț și Cipariu) al ASTRA, cel ce a
dobândit recunoașterea
ei oficială și primul ei președinte – a fost ortodoxul Andrei Șaguna!
De
departe, cel mai important mecena al tinerilor care au studiat la Viena,
Roma etc., a fost ortodoxul Emanoil Gojdu!
„Poetul
pătimirii noastre” și conducătorul „Tinerilor Oțeliți” a fost ortodoxul
Octavian Goga!
Cel ce
a redactat „Proclamația de la Oradea”, cel ce a redactat și rostit
discursul cu care s-au deschis lucrările de la 1 decembrie 1918 Alba
Iulia, cel ce a conceput și rostit („intra muros”) „Rezoluțiunea”, cel
ce a condus delegația care urma să o prezinte spre semnare regelui
Ferdinand a fost ortodoxul Vasile Goldiș!
Iar cel
ce, cu moții lui instruiți ca o veritabilă armată și-a câștigat toate
bătăliile, transformând „Apusenii” într-o inexpugnabilă cetate a fost
ortodoxul Avram Iancu!!!
Pe de
altă parte, înșiși „Corifeii Școlii Ardelene” (Samuil Micu, Gheorghe
Șincai, Petru Maior) au fost o viață întreagă prigoniți de propriul lor
episcop unit – Ioan Bob, pentru că întrețineau relații cu „schismaticii”
(ortodocși) de dincoace și de dincolo de Carpați!!!
Încă ceva ce nu se prea știe (sau nu se vrea a fi știut): primul punct
al programului Partidului Național Român (PNR), partid cu o apreciabilă
majoritate greco-catolică, era nu alipirea la România, ci autonomia
Ardealului. Și nu era vorba de un prim pas – ci de un regionalism
funciar. Care și astăzi mai are pusee de înflorire. De fapt, de la
început era o utopie: învingătorii aveau nevoie de un „cordon sanitar”
puternic (Cehoslovacia, România, Iugoslavia – Mica Antantă) nu de o
fărmițare. Drept care „autonomiștii” nu aveau nici o șansă. Dar
regionalismul a rămas. Argumente, dovezi? Există cu duiumul. Una mai
grăitoare decât alta. Prima și cea mai nerăstălmăcibilă a fost
boicotarea fățișe și publică a încoronării din 1922 (Ferdinand și Maria)
de la Alba Iulia. De unde Maniu și tot staful său greco-catolic a
absentat! Mai mult: membrii și simpatizanții PNR au fost instigați
(inclusiv prin presă) la neparticipare! Gest ce a stârnit ecouri
deosebit de favorabile în presa maghiară a vremii!!!
Mai
vreți? – că mai am destule. De pildă, „Marea Adunare de la Alba Iulia”
din 1928. Când Maniu a adunat 100.000 de oameni (printre ei și câteva
mii de mineri!) pentru un marș asupra capitalei, spre „a strivi capul
șarpelui liberal”! Consultați presa vremii (inclusiv pe cea europeană)
dacă sunteți sceptici! (În ultimul moment s-a renunțat la această
„mineriadă” în fașe!)
Mai pot
să vă recomand „Memorandul adresat regelui”, „Concordatul cu Vaticanul”,
„Constituția federalistă” a lui Romul Boilă (nepot de-a lui Maniu) etc.
Să ne
întoarcem, însă, la Vatican-ul care „trasează” granițe. Citez din
„Românii din Ungaria” a lui Huszár Antal, Ed. Regală Maghiară, 1907,
„pentru uz confidențial”, pag. 57:
Episcopul Lemeni a participat activ la mișcările politice din 1848.
Lemeni, împreună cu episcopul ortodox de Sibiu (Andrei Șaguna) au condus
marea adunare națională de la Blaj, din 15 mai 1848, desfășurată pe
„Câmpia Libertății”, unde pentru prima dată românii din țară și-au
formulat revendicările.
Episcopul Lemeni a participat și la Dieta de la Cluj, din 29 mai 1848,
care a proclamat unirea Ardealului cu Ungaria. Mulțimea (de unguri –
n.m.) care aștepta în stradă a primit cu urale de bucurie vestea
proclamării unirii, ovaționându-i mai ales pe deputații sași și pe
episcopul Lemeni – care au votat și ei pentru unire. Norodul (maghiar –
n.m.) entuziast a pătruns în sala de ședințe
și, luându-l pe umeri, l-a coborât pe Lemeni în stradă, l-a urcat pe un
scaun și i-a înmânat drapelul roșu-alb-verde pe care scria „Unio vagy
halál” (Unire sau moarte!).
Să
vedem și varianta din „Révai Nagy Lexikona”, volumul 6 (Duc-Etele) pag.
599:
Ioan
Lemeni, episcopul greco-catolic de Făgăraș, rămâne fidel unirii
(Ardealului cu Ungaria, în 1848 – n.m.), în schimb episcopul ortodox
Andrei Șaguna se opune acesteia și e gata să declare război maghiarimii!
Iată,
așadar, că Biserica ce se bate în piept
că a realizat, singură, Marea Unire din 1918, în 1848 milita și își
dădea binecuvântarea tot pentru unirea Ardealului, dar cu Ungaria!!!
O altă
dovadă, recentă, că în sferele ce patronează uniatismul nimic nu s-a
schimbat în ceea ce privește apartenența de drept a Ardealului? Există
nenumărate, ne vom mărgini, însă, la una singură, perfect edificatoare.
Vom reproduce, în acest sens, din articolul „Vatikáni határmodositás”
(Vaticanul modifică granițe) apărut în revista maghiară „Erdélyi
Magyarság” (noiembrie
1993, pag.24), care se ocupă de efectele Bulei Papale emise de către
Ioan Paul al II-lea, la data de 2 iunie 1993. Este vorba de crearea
Episcopiei din Debrețin, care preia două treimi din teritoriul celei de
Oradea, în speță câteva județe aflate la marginea de Est a Ungariei
(deci, o târzie rearondare, o mult întârziată punere în concordanță a
granițelor de subordonare ecleziastică cu cele politice), și de reacția
unor înalte fețe bisericești romano-catolice, din Ungaria și România,
față de ordonanța papală. Iată declarațiile acestora:
Tempfli Jozsef (episcop romano-catolic de Oradea): „Dezaprob total
această rearondare. Nu-l condamn pe Sfântul Părinte, ci pe consilierii
săi, care l-au sfătuit greșit. Eu cred însă în miracolele istoriei,
pentru că ele există. Cine și-ar fi închipuit, în urmă cu cinci ani (ne
aflăm în 1993 – n.m.), că în România vor fi schimbări sau că cele două
Germanii se vor unifica?”
Gyulai Endre (episcop de Szeged-Csanád): „În cazul modificării
granițelor Ungariei, Vaticanul se va reacomoda la situația nou creată.”
Szendi Jozsef (cardinal, capul Bisericii Romano-Catolice din Ungaria):
„Presupunerea că Vaticanul, prin rearondarea episcopiei de Oradea, ar fi
recunoscut Trianonul este o pură tâmpenie! Trianonul nu poate fi
recunoscut de nici un om cu mintea întreagă, de nici un european, pentru
că Trianonul este o rușine mondială. Există remediu pentru nedreptatea
care ne-a fost impusă. Noi îl cunoaștem, dar actuala situație politică
din Europa Centrală încă nu ne permite o rezolvare ideală”.
Așa cu
Vaticanul, care nu ne-a desenat nicicând frontierele!
Dar,
Doamne, cu câtă plăcere le-ar redesena – la prima ocazie potrivită!!!
Stimată
„sursă” (prieten din adolescență), terminați cu manipulările (sau
provocările?) ce mizează pe o presupusă ignoranță a cititorilor. Sunt
contraproductive – și de orice numai de învrăjbiri în plus nu avem
nevoie. Acum și aici!
Zeno MILLEA
|