Conştiinţa de a fi român
Herodot îi menţionează pe tracii din sud-estul Europei ca „cel mai
numeros popor din lume după indieni”. Cele trei tăbliţe de ceramică
găsite la Tărtăria – Alba împreună cu alte obiecte se pare că făceau
parte dintr-un cult religios cu o vechime de 7-8 mii de ani.
Tracii din nordul Dunării erau numiţi Daci, Geţi, menţionaţi ca „popor
nemuritor”; cei din sudul Dunării, din Bulgaria, Grecia, Iugoslavia erau
cunoscuţi ca Macedoneni, din care făceau parte cilopii, arhitecţii
renumiţi ai antichităţii, iar în evul mediu zidari destoinici; Pelasgii
sunt menţionaţi ca educatori şi artişti, de la care grecii au învăţat
arta sculpturii; Cabirii erau orientatori spirituali. Toţi aveau ca
îndeletniciri de bază păstoritul şi agricultura.
Tracii au scris puţin, iar o parte din scrieri au dispărut; sunt de
amintit scrierile lui Orfeu, Istoria Ionienilor din Cadmus, o parte din
lucrările lui Pindar, care a scris istoria războiului din Peloponez şi
care este cunoscut internaţional ca grec.
Istoria, dar mai ales arheologia oferă date concludente că Tracii erau
locuitorii sud-estului european înaintea Romanilor şi Grecilor.
„Teogonia lui Hesiod” pare că este o paralelă laică a Genezei din Biblie.
Tracul teban se prezintă ca „păstor inspirat de muze”; desigur că a
cules tradiţii populare, le-a orânduit cu îndemânare şi talent şi le-a
lăsat omenirii.
În Dacia romană, au emigrat numeroase grupuri din imperiul roman, urmaţi
de slavi şi în afară de năvălitorii consideraţi ca accidentali, greci
care au fost asimilaţi pe parcurs de băştinaşi. Poporul a fost
încreştinat de preoţi modeşti, ca o altoire pe spiritualitatea localnică
a lui Zamolxis. Noi nu avem o dată istorică a încreştinării.
În anul 1420 Cristophoro Buondelmonte în descrierile sale îi prezintă pe
locuitorii Dachiei ca „oameni paşnici, ospitalieri, care atunci când
sunt invadaţi devin ostaşi aprigi”.
Până în secolul trecut, aproape 2/3 din teritoriul României era acoperit
de păduri. Munţii şi colinele împădurite au devenit scuturi de apărare
şi prieteni devotaţi românilor. Graniţele claselor sociale s-au
autodesfiinţat, grupuri mici au format familii mari, păstrând legături
între ele, adoptând ca autoritate orientarea bisericii constituită în
secolul al treilea. Năvălirile au durat aproape un mileniu. Aceasta este
epoca de formare a „Conştiinţei de a fi Român”, timpul de consolidare şi
adâncire a spiritualităţii poporului. Unitatea şi ierarhia au fost
mijloace practice ale coeziunii – în acelaşi timp locală şi naţională.
În numele acestei unităţi „Dachia Magna” a realizat Mihai Viteazul prima
reunificare. Reunificare plătită, în faţa aroganţei imperiale, cu viaţa.
Trăind în afara istoriei oficiale şi a conceptului de stat constituit,
Românii au citit icoanele din biserici şi şi-au îmbogăţit cultura cu
folclor, ca şcoală logică a frumosului, iar viaţa spirituală a fost
răsfăţată de natură, ca prietenă devotată. Bisericile au devenit loc de
educaţie spirituală şi civică; cu toată modestia lor aparentă au depăşit
ca valoare cosmică măreţia palatelor, a cetăţilor şi a catedralelor
abundente din vestul european, care au încântat şi încântă pe iubitorii
de creaţii artistice, dar nu i-a ajutat pe vestici să dezvolte frumosul
etern prin spiritualitate practică cu simplitate şi modestie deosebită.
Păstoritul şi agricultura sunt considerate ca fiind îndeletnicirile
popoarelor necivilizate; la Români fac parte din viaţa lor. Amintim
celor obsedaţi de magia industriei şi a comerţului că Mântuitorul lumii
s-a născut într-o iesle de păstori, primii care I s-au închinat
pruncului – Dumnezeu au fost păstori şi El este păstorul omenirii. La
sărbătoarea Naşterii Mântuitorului „Trei păstori se întâlniră”… este
unul din colindele care se cântă în fiecare casă românească. În Mioriţa,
păstorul cântă simbolic „Conştiinţa de a fi Român” ca expresie
spirituală a poporului.
Păstorul este legat de sfinţii din calendar:
„La Sfânta Maria Mare
Pleacă oile de-avale
Şi se duc şi nu mai vin
pân’la Sfântul Constantin”…
Agricultura împleteşte simbolic istoria cu belşugul:
„S-a sculat mai an, Bădiţa Traian
Ş’a încălecat pe-un cal cu şaua de aur”…
Iar Pluguşorul continuă cu speranţa prosperităţii agricole:
… „ Semne bune anul are,
Semne bune de belşug ca şi brazda de sub plug”…
Vasile Alecsandri a fost proclamat de poeţii neolatini „Regele poeziei”
pentru cea mai frumoasă poezie dedicată latinităţii:
… „În ziua cea de judecată
Când faţă’n cer cu Domnul Sfânt
Latina Gintă va fi întrebată
Ce a făcut pe acest pământ,
Ea va răspunde sus şi tare
«O Doamne’n lume cât am stat,
Sub ochii tăi plini de-admirare
Pe Tine Te-am reprezentat»”
În ziua în care inima Românilor va putea vedea Roma lui Remus şi Romulus
se va împlini „Cuvântul”: „Şi vom fi iar ce am fost şi chiar mai mult
decât atât” Românii regăsindu-şi ordinea, disciplina în pacea şi
liniştea astrală, netulburaţi de vuietul furtunii existenţiale.
„Conştiinţa de a fi Român”, chiar dacă nu este trâmbiţată internaţional
este înregistrată în „Cartea Vieţii” din rânduiala divină. Nu sunt
categoric aleasa pământului, dar fac parte din grupul celor care ţin
aprinsă făclia „Conştiinţei de a fi Român”.
Luminiţa
Cornelia ZUGRAVU
|