Încercarea de maghiarizare a ceangăilor în 1946-1947
Ceangăii - populaţie de origine românească, ce suferise cu secole în
urmă un început de maghiarizare a limbii şi, ca să-şi păstreze
naţionalitatea, se refugiase peste munţi, în Moldova – au înfruntat, în
perioada contemporană, repetate presiuni pentru a se declara maghiari.
Aşa s-a întâmplat şi în anii 1946-1947.
În perioada respectivă, in mod repetat, Legiunea de Jandarmi Bacău
anunţa trimiterea unor emisari din Ungaria în zona locuită de ceangăi,
aducând instrucţiuni pentru maghiarizarea acestora. Iniţiatorii
instrucţiunilor era Biserica Catolică maghiară, diverse organisme
religioase, asociaţii zise culturale şi organisme centrale ale Statului
Maghiar; se înscriau în politica revizionistă generală a Budapestei
care, de la Trianon, nu a încetat niciodată. Totodată, unii dintre
ceangăii câştigaşi de şovinismul maghiar erau chemaţi în Ungaria, unde
erau instruiţi, revenind apoi în România, deveneau, astfel, principali
propagatori ai revizionismului maghiar. Fenomenul era bine cunoscut de
către autorităţile romaneşti, şi a constituit subiectul multor note şi
rapoarte ale acestora, dar, reacţia a fost legată strict de lupta
politică de la Bucureşti, de interesul Partidului Comunist Român de a-şi
atrage organizaţiile politice ale maghiarilor din România, pentru
acapararea puterii în stat; pentru ca i s-au satisfăcut cererile, cel
mai adesea antirmâneşti, Uniunea Populară Maghiară se va situa de partea
PCR în alegerile parlamentare din 1946.
La 6 februarie 1947, Legiunea de Jandarmi Bacău anunţa Miniterul
Afacerilor Interne, cu raportul nr.44.564, că "trimişi din Budapesta
cutreeră satele de ceangăi din judeţul Bacău", ca reprezentanţi ai
iredentismului maghiar, transmiţând ştiri şi instrucţiuni. Astfel de
rapoarte către Conducerea MAI urmeaza şi în martie, aprilie, mai 1947.
Înştiinţări similare erau trimise inspectoratului de Jandarmi Iaşi, care
subordona toete jandarmeriile din Moldova. Prin nota nr.1789/21
februarie 1947, se anunţa că o parte din ceangăii comunei Gârleni
întreţin legături cu centrul iredentist maghiar din Ungaria, de aici
primesc instrucţiuni, prin internediul unor emisari. Avizată din două
părţi asupra fenomenului, Direcţie Generală a Poliţiei, Poliţia de
Siguranţă, va cere Inspectoratului General al Jandarmeriei, pe 8 martie
1947, să i se comunice şi ei rezultatele cercetărilor privind
activitatea iredentistă a Ungariei în zona Moldovei. Situaţia era
considerata atât de alarmantă încât, pe 11 martie 1947, IGJ va trimite o
informare şi către MAI.
În unele
documente apar şi nunele emisarilor veniţi de la Budapesta. Unul dintre
ei, Ştefan Dogaru, era menţionat în nota nr, 2006/26 martie 1947 a
Legiunii de Jandarmi Bacău: ajunsese în România, după o şedere de patru
ani în Ungaria. În alt document este prezentată activitatea lui Toth
Gheorghe, care "a venit cu instruţiuni precise de felul cum să acţioneze
pe teren iredentist". Mai erau menţionaţi Frâncu Gheorghe, Vaidoc Mihai,
Duma Gheorghe. Ajunşi în Ţară, dirijarea lor era făcută de către Uniunea
Populară Maghiară (urmaşă a MADOEZ-ului) , organizaţie croata şi condus.
PCR.
În judeţul
Bacău, UPM fusese înfiinţată, la 17-18 august 1946, în comunele
Faraoani, Claja, Luizi Călugăra, Lespezi - unde emisarii Conducerii
centrale au fost ajutaţi de Ştefan Dogaru. Populaţia, însă, a reacţionat
ostil faţă de iredentiştii unguri . Faptul a stârnit supărarea
Budapestei, care a trimis ordin de intensifcare a acţiunii. Foarte
supărată s-a arătat şi conducerea UFM, care a acuzat "politica şovina a
românilor"; şi a ameninţat cu ruperea legăturilor cu PCR, încetarea
sprijinului politic acordat acestuia. Cum, se apropiau alegerile
parlamentare, şi PCR nu putea să-şi permită pierderea unui aliat,
Conducerea comunistă a ordonat ministerului de Interne, care-1 avea în
frunte pe Teohari Georgescu, originar din judeţul Bacuu, să-i reprime pe
ceangăii care se considerau români, Ca urmare, propaganda revizionista
în judeţul Bacău va reîncepe, chiar mai intens - conform unui report din
14 septembrie 1946, de data aceasta, principalul ei conducător va fi
Frâncu Gheorghe; tocmai venise - foarte bine instruit - din judeţul
Alba, unde fusese cantor la o biserică romano-catolică maghiară. Adusese
cu sine şi importante sume de bani, trimise de la Budapesta pentru a
sprijini propaganda.
Toata iarna 1946-1947, Legiunea de Jandarmi Bacău anunţa că agenţii
iredentismului maghiar „îndeamnă localnicii să nu asculte de preoţii şi
învăţătorii români şi să ceara înlocuirea lor cu cei de naţionalitate
maghiară”. De asemenea, se cerea înlocuirea limbii române cu cea
maghiară în biserici, şcoli, primării. Toate acestea l-au făcut pe
secretarul Episcopiei Catolice din Iaşi, de care depindeau ceangăii
catolici, să întreprindă o anchetă în zonă, referitoare la „opunerea
populaţiei de a se introduce limba maghiară la slujbele religioase”.
Ancheta a început din comuna Gârleni, acolo unde se părea a fi cea mai
puternică acţiune iredentistă, conducătorul ei era preotul Minuţ Ianos,
Dar, nu-i atrăsese pe majoritatea ceangăilor, localnici, ancheta a
descoperit că preotul Minuţ avea doar cinci adepţi. În altă comună,
însă, Parincea, fuseseră atrase de anunţatele avantaje budapestane, 14
familii de ceangăi, acestea întocmiseră chiar actele necesare pentru a
emigra în Ungaria. De asemenea, din comuna Sănduleni, până în aprilie
1947, plecaseră în Ungaria 31 ceangăi.
La fel ca în
toată Transilvania, majoritatea propagandiştilor iredentismului maghiar
din Moldova, îşi duceau acţiunea sub steagul democraţiei şi, ca să nu
fie deranjaţi de autorităţi, cei mai mulţi se înscriseseră nu doar în
UPM, ci şi în Frontul Plugarilor şi, mai ales, în PCR. Faptul era adesea
consemnat în documentele MAI,13 un raport din 8 martie 1947 menţiona
„elementele iredentiste, membrii ai Partidului Comunist din judeţul
Bacău”; la 4 aprilie se scria despre, „instigatori veniţi din Ungaria,
unii membrii ai PCR”; la 7 mai se menţiona că „cei mai mulţi instigatori
sunt înscrişi în PCR şi FP, şi la acest adăpost suspectează orice
intervenţie a jandarmilor”. Fiind membrii ai PCR, semnalarea activităţii
lor antistatale era imediat interpretată ca o acţiune anticomunistă, şi,
deci, antidemocratică - în viziunea autorităţilor din acel moment,
democraţi fiind doar comuniştii şi aliaţii lor. Aceia care făceau
asemenea semnalări erau repede etichetaţi drept reacţionari, fiind
pasibili de represalii. Ca urmare, însuşi comandantul Legiunii de
Jandarmi Bacău, căpitanul Fosie Nicolae, într-un raport către IGJ din 4
aprilie 1947, se vedea nevoit să întrebe cum să acţioneze: „În urma
acestor rapoarte, subsemnatul mă văd suspectat de Organizaţia PCR Bacău.
Faţă de cele de mai sus, cum şi de faptul că ceangăii din raza acestui
judeţ susţin că sunt români şi nu le trebuie limba maghiară [subl.n.],
vă rugăm să binevoiţi a dispune să ni se comunice dacă acţiunea
Organizaţiei politice[UFM] este legală pentru ceangăii din acest judeţ,
pentru a şti în viitor modul de procedare în această privinţă, pentru a
nu fi expuşi la neplăceri”. La 16. aprilie, Inspectoratul de Jandarmi
Iaşi intervine în aceeaşi problemă la IGJ, cerând să se dea ordin de
urmărire a UPM, „care intensifica propaganda iredentistă în rândurile
ceangăilor din judeţul Bacău. Solicităm aceasta pentru că organele
Jandarmereşti să fie puse la adăpost de orice surprize, mai ales că
anumiţi indivizi, sub masca partidelor democrate, acţionează în direcţia
iredentismului maghiar”. IGJ s-a temut să ia singur o hotărâre, de
aceea, a făcut raport la MAI, pe 7 mai 1947. Dar, cum ministrul de
Interne era un reprezentant al PCR, Teohari Georgescu, aprobarea
urmăririi UPM nu a venit.
Constatând
faptul că Jandarmeria doar înregistrează activitatea lor, fără a lua
măsuri pentru a o stopa, propagandiştii UPM şi-au intensificat
acţiunile. Un raport al IGJ către MAI, din 21 aprilie 1947, semnat chiar
de inspectorul general, general Ion Alistar, constata că propaganda
şovină maghiară din judeţul Bacău s-a amplificat, „dedându-se la
manifestări cu caracter rasial, care cauzează nemulţumiri în rândul
masei locuitorilor”; propagandiştii budapestani cereau imperativ
ceangăilor să intre în UPM. Se sublinia faptul că, pe lângă cei veniţi
din Ungaria ca să-i „îndrumeze” pe localnici, veneau, cu acelaşi scop,
şi unguri din Transilvania. Dar, se aprecia, rezultatele ofensivei
antiromaneşti erau minore.
„În ceea ce priveşte atitudinea ceangăilor localnici, parte sunt pentru
MADOST, însă o majoritate covârşitoare solicită asimilarea cu Poporul
Român.”[subl.n.] Fără efect a rămas şi răspândirea unei broşuri de
propagandă budapestană cu titlul Nemzeti Kivánságok (Dorinţe naţionale)
. Printre „dorinţe” erau folosirea limbii maghiare în toate instituţiile
publice (p.4), la CFR şi Poştă, cu accent deosebit (p.7); în
localităţile cu 20 copii maghiari (ceangăi) , se putea solicita
îndeplinirea acestor „dorinţe”.
Pentru a-i impresiona pe ceangăi, s-a ajuns chiar la violenţa fizică. În
comuna Lespezi, câţiva propagandişti maghiari în frunte cu preotul Minuţ
Ianos, au pătruns în biserică în timpul slujbei religioase, i-au bătut
şi alungat pe enoriaşi, pentru că se slujea în limba română. Era un
sacrilegiu, care a provocat o nemaiîntâlnită încordare în comună.
Protopiatul romano-catolic din Bacău a fost nevoit să intervină,
suspendându-l pe preotul iredentist. Dar „suspendarea nu s-a efectuat în
practică, întrucât în urma intervenţiilor MADOSZ-ului, a fost menţinut
mai departe în serviciu”. Un reprezendant al Conducerii UPM a venit în
grabă de la Bucureşti şi împreuna cu prefectul, a mers la Gârleni şi
Lespezi; au vorbit cu protopopul. Ameninţător, preotul Dumău este
întrebat de ce s-a opus introducerii limbii maghiare în biserica.
Consemnând ancheta şi presiunile ce se făceau dinspre PCR şi UPM,
comandantul Legiunii de Jandarmi Bacău scria: „Semnalăm această acţiune
ce se duce pentru introducerea limbii maghiare în biserică în mijlocul
populaţiei ceangăieşti, întrucât reuşita acestei acţiuni într-o comuna
ar atrage după sine introducerea limbii maghiare în toate comunele
ceangăieşti din acest judeţ şi din Moldova, motiv după aceea de
expansiune teritorială în Ardeal, prin schimbul de populaţie ceangăiască
din Moldova în Ardeal şi a populaţiei româneşti din Ardeal în Moldova,
în locul celei ceangăieşti.
De asemenea, ar atrage după sine şi considerarea populaţiei ceangăieşti
ca populaţie minoritară.” Cazul a ajuns şi în Parlament, unde Eduard
Racoviţă, deputat de Bacău îl prezintă, şi-i trimite o telegramă
ministrului Cultelor şi Artelor, tătărescianul Radu Roşculeţ; acesta va
răspunde, tot printr-o telegramă: „Am dat ordin cu dispoziţiuni ca
slujba religioasă de la Parohia Lespezi-Gorleni, Bacău, să se facă în
limba română. În acest sens s-a comunicat Episcopiei Catolice din Iaşi
şi Eparhiei Catolice de Bacău.” Dar, lucrurile nu s-au liniştiţi
acţiunea iredentista avusese deja urmări. Într- un raport către MAI, din
18 mai 1947, IGJ anunţa că „ceangăii din satul Lespezi, pendinte de
comuna Gârleni, judeţul Bacău, s-au împărţit în două tabere, unii voind
a introduce limba maghiară în biserică şi şcoală, iar alţii cer cu
insistenţă înlăturarea acesteia”. S-a ajuns la permanente certuri pe
această temă şi chiar la bătăi, situaţia fiind foarte încordată: „Se
întrevăd incidente sângeroase într-un viitor foarte apropiat.”
Prof.
univ.dr Petre ŢURLEA
|
|