TUDOR (THEODOR) DIN VLADIMIRI
O personalitate complexă a istoriei naţionale
Tudor “cere ca statul să se facă românesc…”
Nicolae Bălcescu
Pictură de Theodor Aman
Anul acesta se împlinesc 255 de ani de la nașterea lui Tudor
Vladimirescu și 200 de ani de la mișcarea de emancipare națională pe
care a condus-o.
Din „Memoriul lui Gheorghe Duncea”, fost căpitan în oastea lui Tudor,
prieten și colaborator apropiat al acestuia, aflăm informații prețioase și
inedite despre viața și activitatea sa. Fratele lui Gheorghe Duncea,
Gherasim Duncea, fusese călugăr la
mănăstirea Schitul Topolnița. Acesta făcea
des drumuri în Mehedinți și Dolj după ajutoare pentru mănăstire. Cu acel
prilej, i-a cunoscut în satul Vladimiri pe Tudor, pe mama sa, Ana,
văduvă și pe frații acestuia, Para și Constandina. După spusele lui
Gherasim, Tudor s-ar fi născut
pe la 1766. A rămas,
de timpuriu, orfan de tată,
Constantin, supranumit Ursu. Călugărul a fost impresionat de sărăcia
acestei familii de moșneni1. Gherasim l-a luat pe Tudor și
l-a dus la fratele său, Gheorghe Duncea din Prejna. Acolo l-a învățat să
scrie și să citească. Văzându-l foarte inteligent, călugărul l-a dus pe
Tudor la boierul Ioan Glogoveanu din Baia de Aramă, „și a vorbit cu
acesta ca să-l ducă împreună
cu fiul său la Craiova, să învețe carte boierească.”
Acolo, la Craiova, Teodor, învățând trei ani carte boierească și limba greacă,
a ajuns la boieria de sluger2. Atunci Glogoveanu l-a numit
mai mare peste moșiile sale din Baia de Aramă, Glogova și Filiași.
Casa memorială Tudor Vladimirescu 
Exista obiceiul ca la moșiile boierești din Țara Românească să se
crească cirezi mari de vite, care să fie apoi vândute în
Transilvania, de unde obțineau
profituri frumoase. Tudor și-a propus ca din acest profit
al comerțului cu vite să cumpere arme și să-și alcătuiască o armată ca
să plece contra stăpânirii. La târgul din Hațeg, Tudor se întâlnea des
cu Horea, „însă el nu putea să pornească odată cu Horea fiind prea tânăr
atunci, având numai 18 ani și nepregătit.”
Cunoscând oamenii și realitățile din țară, Tudor, „prea bunul și
înțeleptul sluger...care gânditu-s-au să ne scape biata noastră Țară
Românească de grecii jupuitori și de ciocoii noștri, boierii români,
care unitu-s-au de-ampreună cu grecii să ne despoaie pe noi țăranii
de totul nostru avut”,
ne spune Gheorghe Duncea.
La 20 aprilie 1805, Tudor vine la Prejna și,
împreună cu Gheorghe
Duncea, organizează în secret revoluția. Împreună ctitoresc biserica din
Prejna pe care o sfințesc în 1806. Prin urmare, Tudor, om credincios,
punea revoluția pe care o pregătea sub semnul unei justiții divine care
trebuia făcută în țară. După sfințirea bisericii, slugerul Tudor a luat
pe cei 3.000 de panduri care au participat la acest eveniment și au
plecat cu toții, sub comanda lui, ca voluntari în armata rusă la
războiul ruso-turc din anii 1806-1812. Au participat la luptele din
jurul Calafatului, peste Dunare, la Lom-Palanca și în munții Balcani.
Cula de la Cerneţi 
Tudor s-a remarcat prin capacități militare
și organizatorice
deosebite, prin vitejie și prin disciplina perfectă a trupelor sale de
panduri. Pentru aceste merite, Tudor a primit gradul de locotenent în
armata rusă și a fost decorat cu Ordinul ”Sfântul Vladimir” cu spade și
gratificat cu un inel de aur cu o piatră prețioasă, gravat cu inițialele
țarului Alexandru I. Aceste distincții i-au asigurat protecția consulului
Rusiei
și
calitatea de sudit3 rus, iar prevederile tratatului de pace
de la București l-au apărat de răzbunarea turcilor.
Țarul Rusiei i-a
dat și un regiment de cazaci, pe care să-l aibă la îndemână întotdeauna.
A căpătat învoirea de la marele țar ca toate armele pe care rușii le
dăduseră pandurilor, ca să lupte cu ele în război, să rămână acestora.
După terminarea războiului, armele au fost depozitate la Cerneți, la
cula4 de la via slugerului, în paza regimentului de
cazaci.
Întors în țară, după război, slugerul Tudor a fost numit din nou vătaf
de plai5 la Cloșani, „ceea ce l-a pus în legătură cu
caimăcămia Craiovei și l-a făcut cunoscut
în cercurile largi ale Olteniei.”
Tudor va păstra această funcție până la sfârșitul anului 1820, când va
fi chemat la București pentru marea lui misiune revoluționară. Cât timp
a fost vătaf de plai, Tudor s-a
îndeletnicit cu comerțul, arendășia și morăritul. Așa a
reușit să agonisească o avere însemnată. El deținea câteva moșii la
Cerneți, Cloșani, Purcari, Topolnița, Baia de Aramă. Ridică biserica din
Prejna și începe construirea bisericii de la Cloșani. Avea o cârciumă și
mai multe mori de apă. Călătorea la Pesta, Viena și la sud de Dunăre.
În secret pregătea mișcarea revoluționară. Cârciumile și hanurile au
devenit obiective conspirative, cu ajutorul cărora strângea informații
și bani pentru a cumpăra arme și a-și organiza o armată. I-a organizat
pe panduri în cete de haiduci cu care a împânzit munții din primăvară și
până în toamnă, de la Vârciorova până la Tismana. La cetele de haiduci
panduri s-au adăugat și cei 500 de sârbi aduși de Tudor din Serbia, după
înfrângerea răscoalei lui Karagheorghe. “Acești sârbi au fost aduși
la Prejna și împărțiți în cete de haiduci prin acești munți și care
jefuiau pe ciocoi, pe greci și pe turci.” Grupurile de panduri
“erau de o credință nemaipomenită. Ei erau jurați că nu lucrează decât
pentru prea bunul și înțeleptul sluger Teodor. Toți banii pe care îi
luau din jafuri îi depuneau la Gheorghe Duncea, la preotul Nicolae Marcu
și la cârciuma făcută de Teodor.” Din acești oameni și-a întocmit
slugerul Teodor armata lui pentru răzmeriță.
Ca om umblat, Teodor și-a însușit multe cunoștințe, vorbea curent
limbile greacă, germană și rusă, cunoștea pravilele, adică
legile, dreptul. Pentru a lichida moștenirea soției lui Nicolae
Glogoveanu, decedată la Viena și pentru a-i aduce în țară fetița, Tudor
va face o călătorie la Viena în perioada congresului de pace (14 iunie
- 26 decembrie 1814). Cunoscând limba germană a putut să urmărească
problemele politice care se dezbăteau în presa din Viena. Cu multă
abilitate, diplomație și competență rezolvă cu bine toate problemele
boierului Glogoveanu.
Întors în
țară, la începutul anului 1815, Tudor află că adalâii6
din garnizoana otomană din insula Ada-Kaleh au jefuit
județele Mehedinți și Gorj și i-au distrus gospodăria sa din Cerneți,
luându-i și toate bucatele. Astfel, într-o zi, nu în timp de război, ci
în timp de pace, bandele de adalâi i-au distrus agoniseala mai multor
ani, iar protecția rusă nu l-a ajutat cu nimic. Trupele trimise de
Poartă să curețe Oltenia de adalâi au pricinuit pagube și mai mari.
Ispravnicul județului Mehedinți, Nicolae Glogoveanu, căruia Tudor îi
făcuse atâtea servicii, într-un rând i-a călcat moșia ca să-i dărâme
moara. Căutând dreptate la divanul domnesc, Tudor pierde procesul cu
Nicolae Glogoveanu.
Aceste evenimente l-au afectat profund și l-au îndârjit. Contactul
zilnic cu o administrație coruptă și cu o justiție venală îl exasperează
și-l revoltă pe Tudor din Vladimiri.
Toți contemporanii care l-au cunoscut au relevat caracterul său sobru
și aspru. Portretul pe care
i-l face Zilot Românul7 este edificator: „Cu adevărat avea
omul și duh firesc și vorba lui puțină și totdeauna pe gânduri; și când
îl frigea cărbunele ce-l avea ascuns în inimă scăpa o vorbă desperată
asupra tiraniei.”
Aceste însușiri avea să le pună Tudor în slujba misiunii sale
revoluționare: o minte ageră, o largă experiență în cunoașterea
oamenilor, o voință puternică, un dar natural de comandant și hotărârea
de a merge până la capăt. Istoricul Florin Constantiniu
îl
prezintă astfel: „Era un om energic, decis, cu spirit de inițiativă
și cu lecturi istorice.”
Un contemporan, care l-a văzut și a stat de vorba cu Tudor Vladimirescu,
deși nu îi era nici prieten și nici admirator, ni-l descrie precum
urmează: „Om de statură mai înalt decât de mijloc, talia bine
proporționată, fața blondă, mustața galbenă, părul castaniu, obrazul mai
mult rotund decât oval, nici prea durduliu, nici prea slab, cu o mică
bărbie, om nu urât; sta drept, țanțoș, vorba brevă8, răstită
și destul de elocventă, aier de comandant; pe atunci, când l-am
cunoscut, să fi avut 40 de ani... Netăgăduit este că era om de inimă.
Cine știe ce ar fi fost într-o altă sferă, într-o altă epocă, cu
spiritul mai cultivat, un asemenea om! Avea stofă de om mare, dar
timpul, locul și mijloacele i-au lipsit.”
Capacitatea de comandă
și
prestigiul de care se bucura
în
Oltenia,
îl
recomandau pe Tudor Vladimirescu ca fiind omul ideal de a i se
incredința conducerea mișcării
de emancipare.
La 19 ianuarie 1821, a murit ultimul domn fanariot al Țării Românești,
Alexandru Suțu (1758-1821). Imediat după moartea sa, la București, se
constituie un ”Comitet de oblăduire”, care urma să cârmuiască țara până
la numirea unui nou domn. Trei mari boieri, Grigore Brâncoveanu,
Grigore Ghica și Barbu Văcărescu, membri ai Comitetului de oblăduire,
încheie un act secret cu Tudor, prin care îl împuterniceau
să declanșeze acțiunea militară. „Fiindcă este să se facă obștescul
folos neamului creștinesc și patriei noastre drept aceea ca niște buni
și credincioși frați creștini toți și iubitori neamului, pe
dumneata sluger Teodore te-am ales să ridici norodul în
arme și să urmezi precum ești povățuit.”
Tudor a încheiat o înțelegere secretă și cu fruntașii eteriști, Iordache
Olimpiotul și Ioan Farmache, prin care cei trei se angajau ca „prin
puterea armelor noastre, să ne eliberăm de sub jugul apăsător al
barbarilor și să ridicăm semnul biruitor al crucii izbăvitoare.”
Oastea lui Tudor trecând Oltul - litografie de Carol Isler
Părăsind Bucureștiul, Tudor se va îndrepta spre Oltenia, de unde va
începe acțiunea revoluționară. Scopul mișcării inițiate era de a obține
independența Principatelor. Tudor făgăduia tuturor „Dreptate și
Slobozenie”. Proclamația de la Padeș era un act mobilizator la luptă împotriva regimului fanariot
și a boierilor care l-au susținut. De la Tismana, Tudor adresa Porții un
arz9,
în care își afirma
fidelitatea față de stăpânirea otomană și declara că mișcarea lui e
îndreptată împotriva domnilor fanarioți, care, în unire cu boierii,
„ne-au prădat și ne-au despoiat încât am rămas numai cu sufletul”.
Acest demers avea menirea să prevină intervenția militară otomană. În
același timp, el a informat pe împărații
Rusiei și Austriei cu privire la motivele care au ridicat poporul
împotriva asupritorilor săi și „avu îndrăzneala să ceară spijinul și
intervenția celor doi împărați.”
În
Oltenia, Tudor își organizează armata formată din unități de panduri și
arnăuți pe care o numește „Adunarea norodului”.
Din acest moment,
Tudor aprecia, realist, fapta
sa:
„Mai înainte de a fi ridicat steagul spre a cere drepturile patriei
mele, m-am îmbrăcat cu cămașa morții.”
Deplasarea „Adunării norodului” spre București a avut caracterul unui
„marș strategic”, disciplinat. Boierii au încercat să limiteze amploarea
acțiunii lui Tudor. Unitățile de panduri trimise de către aceștia în
întâmpinarea lui Tudor au fost împrăștiate sau încorporate forțelor
sale.
Eteriștii, în frunte cu Alexandru Ipsilanti,
pătrund în Moldova,
dedându-se la acte de violență și cruzime care au
produs panică printre locuitori. Proclamația lui Alexandru Ipsilanti
arăta că scopul său este trecerea în Grecia
și
că, dacă turcii ar invada țara, „o strașnica putere se află gătită
să pedepsească îndrăzneala
lor”.
În
aceeași zi, 23 februarie,
ministrul de externe al Rusiei, contele Capodistria, anunța
desolidarizarea Rusiei de faptele și declarațiile lui Ipsilanti
și
exprima acordul pentru intervenția militară otomană. Peste cinci zile,
la 28 februarie, țarul însuși, aflat la Congresul Sfintei Alianțe de la
Laybach (Liubliana), a dezavuat
și acțiunea lui Tudor.
Marii boieri divaniți, la aflarea acestei vești, au fugit la Brașov,
lăsându-l pe Tudor fără susținerea politică pe care și-o asumaseră.
În noul context politic,Tudor poartă tratative cu înaltul cler și cu
dregătorii rămași în București,
cu care va încheia o înțelegere, lăsându-le lor aparența puterii, în
realitate el exercitând
o autoritate legală. Timp de o lună și jumătate, Tudor a administrat
țara, încât poporul l-a numit „Domnul Tudor”.
Eteriștii sosesc în București în frunte cu Ipsilanti, care își
stabilește tabăra la Colentina. Câteva zile mai târziu, Tudor s-a
întâlnit cu Alexandru Ipsilanti. Cei doi nu s-au putut pune de acord,
fiecare urmărind interesele poporului său. Ipsilanti urmărea
subordonarea mișcării lui Tudor, ori acesta nu a acceptat. Cu trei zile
înainte de sosirea lui Ipsilanti la Colentina, Tudor declarase: „Eu
nu sunt dispus să vărs
sângele
românilor pentru Grecia și nu vreau ca printr-o măsură nesocotită și
pripită să intreprind ceva în detrimentul poporului român”.
Cei doi s-au pus de acord asupra unei delimitări teritoriale a
autorității lor: zona de sub munte din Muntenia intra sub controlul
eteriștilor, Oltenia și județele din Câmpia Munteniei sub acela al lui
Tudor. Alexandru Ipsilanti intenționa să-și organizeze o bază de
rezistență în teritoriul aflat sub controlul lui, așa că s-a retras spre
Târgoviște.
Scrisorile schimbate de Ipsilanti cu Tudor oglindesc ruptura dintre cele
două mișcări care aveau interese divergente. „Să ne fie îngăduit a
vorbi deschis - răspunde Tudor la 14/24 aprilie prin intermediul
boierilor dregători
- fiindcă lucrurile au ajuns prea departe...Ce poate fi comun între
greci și daci (români) ?... Ne-au făgăduit că vin numai în trecere pe la
noi și acum se întăresc pe pământul țării noastre, disprețuiesc guvernul
legitim, distrug orânduielile...cer lucruri cu neputință de la un popor
lipsit...”
Căutând o soluție la noul context creat de dezavuarea Rusiei, Tudor a
intrat în negocieri cu pașalele de la Vidin, Silistra și Brăila,
asigurându-i că el s-a ridicat numai împotriva domnilor fanarioți, fără
să
se abată de la datoria de supunere și credință față de Poartă. El
solicită Înaltei Porți înlăturarea regimului fanariot și revenirea la un
regim politic național, ușurarea sarcinilor fiscale ale principatelor
față de puterea suzerană. Pașii i-au cerut să depună armele și să li se
alăture în anihilarea detașamentelor eteriste. Tudor nu
dă
curs acestor cereri și se pregătește
de rezistență.
La începutul lunii mai, trupele otomane pătrund masiv în Țara
Românească, îndreptându-se spre Craiova, București și Moldova. Tudor
părăsește Bucureștiul cu scopul de a ajunge în nordul Olteniei, la
mănăstirile fortificate de el. Se
îndreaptă spre Pitești, dar podul peste Argeș este blocat de trupele lui
Iordache Olimpiotul, fapt ce l-a silit să se retragă spre Golești,
unde și-a stabilit tabăra.
În oastea pandurilor
se produsese o ruptură profundă între Tudor și ostașii săi, cauzată de
disciplina severă, absența unor beneficii și perspectivele întunecate.
Cu ajutorul lui Hagi Prodan, Dimitrie Macedonschi și a unor căpitani de
panduri nemulțumiți de Tudor, Iordache Olimpiotul vine în tabăra lui
Tudor, îl arestează și-l duce la Târgoviște, unde Alexandru Ipsilanti
poruncește să fie omorât fără judecată. În noaptea de 26/27 mai, Tudor a
fost torturat în mod bestial (a fost eviscerat de viu) apoi trupul său a
fost măcelarit și aruncat într-o fântână părăsită.
O parte a armatei lui Tudor s-a dispersat, alta s-a unit cu eteriștii.
Resturile armatei lui Tudor s-au retras în mănăstirile din Oltenia,
unde au rezistat mai bine de o lună atacurilor otomane.
Forțele otomane au zdrobit detașamentele eteriste din Țara Românească
în lupta de la Drăgășani și în Moldova, în luptele de la mânăstirea
Secu
și de la Sculeni.
Ambele țări au fost ocupate de otomani timp de 16 luni, supuse unei
represiuni și unui jaf care le-a ruinat și le-a depopulat.
Nu încheiem înainte de a cita pe academicianul Florin Constantiniu: „Ceea
ce se anunţa o revoluţie a rămas o răscoală. De reţinut este
solidaritatea din faza de pregătire şi de debut a tuturor forţelor
social-politice ale societăţii româneşti în efortul de emancipare de sub
dominaţia Porţii, solidaritate care a unit sub acelaşi steag pe marele
boier şi pe pandurul ţăran”.
Tudor (Theodor) din Vladimiri, a rămas în istorie și în conștiința
românilor ca personalitatea care a contribuit la abolirea regimului
fanariot și la restaurarea domniilor pământene, deschizând epoca „renașterii
naționale”.
Profesor
Paula OLȘANSCHI
Note:
1
Țăran liber, posesor în devălmășie al unei proprietăți de pământ
moștenite de la un străbun comun.
2
Boier însărcinat cu strângerea dării în vite tăiate sau cu
aprovizionarea (cu carne tăiată) curții domnești și a armatei.
3
Locuitor din Țările Române aflat sub protecția unei puteri străine,
având prin aceasta dreptul la o jurisdicție specială, la anumite
privilegii fiscale.
4
Tip de construcție semifortificată, specifică secolelor XVIII și XIX,
răspândită în întregul spațiu balcanic.
5
Conducător al plăieșilor care păzeau un plai (ținut) sau o trecătoare.
6
Locuitor al unei insule.
7
Zilot Românul (pseudonimul lui
Ștefan Ioan Fănuță,
n. ~ 27 decembrie 1787, București - d. 12 noiembrie 1853, București) a
fost un istoric, jurist, poet și cronicar român.
8
Scurtă; din lb. franceză bref = pe scurt.
9
Plângere scrisă.
Surse bibliografice:
- Giurescu, C. Constantin, Giurescu, C. Dinu, Istoria românilor,
Editura Albatros, București, 1971, R.S.R.
- Oțetea, Andrei, Istoria poporului român, Editura Științifica,
București,1970
- Constantiniu, Florin, O istorie sinceră a poporului român,
Editura Univers Enciclopedic, București, 1997
- Stănciulescu, Alexandru-Bârda, O mărturie contemporană puțin
cunoscută despre Tudor Vladimirescu,
în volumul,
Obârșia neamului nostru,
Editura Cornul Abundenței, Craiova, 2020
- Bălcescu,
Nicolae, Mersul revoluției în istoria românilor, în Cântarea
României-Antologie, Editura pentru literatură, București,1966.
|
|