ANA
SELEJAN:
„Lucian Blaga, biografie şi creaţie”
Contribuţii critice
(Editura Muzeului Literaturii Române, București, 2020, 270 p.)
Nu
se putea, precum confrații sibieni Mircea Tomuș, Ilie Guțan,
Ion Dur, Ioan Mariș ș.a., ca istoricul și criticul literar Ana Selejan,
ani buni conducător de doctorat în domeniul Filologie (specializarea
Literatura română) la Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu, laureată a
Academiei Române, a Uniunilor de Scriitori din România și Republica
Moldova pentru volumele sale de analiză privind „trădarea
intelectualilor”, „reeducarea și prigoană”
și „literatura în totalitarism” (apărute în intervalul 1992-2000), să nu
se aplece și asupra „biografiei” și „creației” lui Lucian Blaga, cu o
atentă observație privind diferite aspecte ce i-au marcat viața și
opera. Cu atât mai mult cu cât, evocând locuința din Sibiu a avocatului
Lionel Blaga (strada Cristian, nr. 30), unde adesea poetul venea să-și
viziteze familia fratelui, aflăm că aceasta se află situată „foarte
aproape de casa mea”, autoarea dovedindu-se astfel cunoscătoare foarte
bună a orașului în care poetul, transferat cu Universitatea de la Cluj,
a locuit, în
anii 1940-1946, în casa soției lui Caius Brediceanu, fratele Corneliei,
pe strada Bedeus 5, azi Ion Codru Drăgușanu...
Contribuțiile critice
din volumul Lucian Blaga, biografie și creație se referă, așadar,
la două „aspecte”: primul urmărind foarte îndeaproape biografia
propriu-zisă a scriitorului, celălalt, mai extins (pp. 79-270), privind
poezia (cu deosebire ciclurile postume „Cântecul focului” și „Corăbii cu
cenușă”), teatrul (dramele „Daria” și „Anton Pann”), proza
autobiografică („Hronicul...” și „Luntrea lui Caron”) și filosofia
(„Diferențialele divine”).
Parcurgând o bibliografie foarte strânsă (lucrările lui Basil Gruia,
„Jurnalul” Corneliei Blaga-Brediceanu, monografia în patru volume a lui
Ion Bălu, lucrarea lui Vasile Băncilă, volumul memorialistic cu ineditul
epistolar editat de Dorli Blaga, dicționarul nostru cuprinzând în două
volume „Oamenii din viața lui Lucian Blaga”, unele evocări din „Isvoade”
și alte mențiuni bio-bibliografice), istoricul și criticul literar Ana
Selejan îl are în vedere pe „Lucian Blaga în zodia neașezării”:
„Pe cât de
«așezată»,
rotundă,
coerentă
e opera, cu filoane de idei care irigă
și
se completează
în
poezie, filosofie, dramaturgie, pe atât
de ne-așezată
a fost viața
creatorului de ficțiune
și
de sistem filosofic. Așa, locuințele (multe) în care au trăit Blaga și
familia; așa, localitățile (cinci) în care și-a făcut studiile; așa,
locurile (cinci) de tipărire a cărților; așa, cariera de oaspete; așa,
multele călătorii în străinătate; așa, călătoriile în țară; așa,
deambulările de faun, de prin 1941, de la o muză la alta...”
Inventariind toate acestea, pe baza propriilor scrieri dar și a altora
mărturisitoare, inclusiv corespondența purtată de poet cu familia,
prieteni, cunoscuți etc., autoarea realizează un punctual traseu
biografic al poetului, care interesează nu atât ca aspect al
„neașezării” zodiacale ci ca edificare a unui destin sublimat în operă,
căci nu atât „domiciliile”, „locuințele”, „localitățile” etc.
cutreierate și catagrafiate ca atare, - care desigur țin de biografia
cunoscută în general, - ne atrag atenția, ci felul în care acestea au
constituit sugestii, puncte de corespondență sufletească și spirituală,
regăsindu-se în poezie, proză, scrierile cu caracter autobiografic.
Este, altfel zis, vorba, de „clădirea de sine și freamătul intrinsec
al operei”, după cum arătam și noi în lucrarea „Lucian Blaga –
dinamica antinomiilor imaginare” (Media Concept, Sibiu, 2005). Observam
acolo că 1917 este anul unor mari hotărâri, când începe, de fapt, „epoca
reformaţiunii mele (…) de renaştere, transformare, transfiguraţiune”,
când în sufletul său „cineva
începuse să
cânte”.
Rănit cumplit de refuzul Bredicenilor de a consimţi la căsătoria cu fata
visurilor sale, tânărul Lucian trăieşte „clipa
supremă”, a
marilor decizii, mobilizându-şi toate energiile în făurirea unui ideal
existenţial
şi
a afirmării de sine. „Pactul mefistofelic” făcut
cu sine relevă
o impetuoasă
frenezie dionisiacă,
iar apropierea lui de nietzscheanismul expansiv
şi
profetic are un sens clarificator, structurant, atât în plan uman cât
şi
spiritual (unele versuri trimit direct la Ditirambii lui Dionysos).
Există, în toată această perseverentă dorinţă de afirmare individuală
şi
realizare profesională, un impuls lăuntric nestăvilit, care ne aminteşte
de „oamenii demoniaci” (asupra cărora eseistul va reflecta în Daimonion),
de locul demoniacului în metafizica lui Goethe, de scrutarea
„inconştientului psihanalitic” ori de teoria kantiană a geniului.
Sentimentul demoniacului, împărtăşit
acum, expressis verbis, de tânărul Blaga,
şi
decantat într-o creaţie literară cu bătaie mai lungă, este, cum se vede,
unul mobilizator, de răzvrătire împotriva convenţiilor frenatorii
şi
prejudecăţilor de clasă mic-burgheze. Manifestat ca o forţă
extraordinară în dialectica lui antrenantă, demoniacul devine „forţă
antinomică încorporată”, expansionist-explozivă, – „ein positiv
Formwidriges” (P.
Tillich, Das Dämonische, apud
L. Blaga, Daimonion, Cluj,
1930, p. 87).
„Daimonul” goetheean inspiră poetului nostru nu numai o luciditate
lăuntrică scrutătoare (ochiul interior al
conştiinţei) în asumarea acelei Lebensphilosophie, ca
şi
în consolidarea unui ideal de viaţă, în freamătul pasional al fiinţării
metafizice. Cu o luciditate dureros de angajantă
şi
justiţiară, tânărul Blaga se pune încă de acum „în slujba demonului
lăuntric de care a fost totdeauna dominat”, cum va menţiona, mai târziu,
într-o scrisaoare
către
Melania Livadă,
însăşi
Cornelia Blaga, declanşatoarea „scânteii
divine” a
liricii
şi
protagonista acestui moment crucial în viaţa lui Lucian Blaga.
Demersul nostru hermeneutic și pluriperspectivist asupra imaginarului
poetic și conceptual, încercând să surprindă „eul” profund
şi
misterios al creatorului, refăcea, de fapt, itinerarul clădirii de
sine
şi
devenirii artistice,
„laboratorul” psiho-mental în care s-a plămădit sistemul de imagini al
universului artistic. Căci, într-o congruență
firească
și
destul de probantă
cu „metafizică” artistului, definitorie este acea prodigioasă „sensibilitate
metapsihică” (Marcel
Raymond), configurând în
atâtea
şi
atâtea metafore revelatorii, capabile a se organiza într-un
„sistem de imagini” coerent
şi
probant, în definirea unui inconfundabil mit
personal
(Charles Mauron), a unei proeminente personalităţi artistice ce domină,
după spusa lui Constantin Noica, secolul al XX-lea.
Există o „logică” intrinsecă, de mare freamăt conceptual-ideatic, a
actului de creaţie, ce angajează opera pe relaţia „existenţei
întru mister
şi
pentru revelare”,
de unde
şi
datoria criticului de a pune în evidenţă mecanismul imaginaţiei, modul
în care spiritul vizionar creator, cu antenele
şi
„transformatoarele” sale hipersensibile, intră în rezonanţă cu
realitatea profundă, mundană, de substrat, a operei, cu zonele latente,
în care pulsiunile miticului trimit mesaje privind o abisală experienţă
creatoare.
Privită din acest unghi, opera lui Lucian Blaga atestă, dincolo de
așezarea sa sub o zodie itinerantă („zodie a neașezării”), acea „cohérence
interne”, caracteristică indubitabilă a marilor creaţii, dimpreună
cu „l’intention fondamentale”, congruentă cu „le projet qui
domine leur aventure”, cum s-ar exprima Jean-Pierre Richard.
În acest sens, ideea abordării
creaţiei lui Lucian Blaga, îndeosebi poezia (dar
şi
dramaturgia ori scrierile memorialistice), din perspectiva unui
principiu lăuntric, coerent, dinamic
şi
ordonator, în regimul prodigios al antinomiilor imaginare,
legitimează un demers critic deopotrivă probant
şi
funcţional.
Scindată între reificările planului imanent (implicând planul
biografic)
şi dorul
de transcendenţă,
înfiorând cosmosul vegetal
şi
anorganic, lirica lui Lucian Blaga, în calitatea ei de onto-poetică
referenţială a modernităţii, este mereu ventilată
şi
animată de freamătul marilor antinomii, un principiu atât de generos în
producerea de variabile textuale. „Între aceşti doi poli –
observa criticul
Şerban
Cioculescu – ai revelării hărăzite cosmosului, dar refuzată
individului conştient, pendulează creaţia poetică a lui Lucian Blaga.”
Foarte interesant de urmărit, relaţia imanent-transcendent pe care se
ordonează liniile de forţă ale imaginarului conceptual
şi
artistic, încearcă să păstreze integralitatea factorilor constituenți,
adică „să nu jertfească nici una din cele două mari polarităţi ale
lirismului său”, după cum observă acelaşi critic că i-ar sta bine unei
exegeze probante
şi
coerente a Operei.
Aşadar, optăm nu pentru o înţelegere
maniheică a structurilor antinomice (care se ciocnesc, se întrepătrund,
se concurează, îşi
stau faţă în faţă, disonant
şi
„recesiv”, în eventuale determinări reciproce, gata oricând ca una să ia
locul alteia), ci pentru o lectură „empatetică” („close reading”),
prin care se pătrunde în profunzimea operei, observându-se acolo
legăturile din dosul covorului, cum se spune, constituenţii semnificaţiilor
metaforice
şi
simbolice, raporturile autorului cu lumea sensibilă, în sensul
armoniilor
şi
dizarmoniilor incitante, dar
şi
în spiritul provocărilor
şi
atitudinilor abordate. Altfel zis, acele constante ale
structurării
imaginarului artistic, fără
de care
„mitologia”
operei, peisajul
interior al
acesteia nu se lasă
dezvăluit.
Astfel,
în orice abordare de acest fel obligatoriu este
apelul la istoria individului, la poetica textelor, la fenomenologia
imaginarului, la psihologia artistică, la psihanaliză, la arhetipologie
şi
estetica mitului, năzuind la alcătuirea unui „portret artistic” cât mai
apropiat de imaginea reală
şi,
desigur, potrivit perspectivei stilistice a genului, la decantarea cosmopeei
poetice blagiene,
înţeleasă
de autorul Trilogiei culturii ca
operă
de artă.
*
Revenind la „Domiciliile lui Lucian Blaga”, autoarea constată că în cei
66 de ani trăiți, poetul a locuit în nu mai puțin de 12 localități, câte
o singură dată sau revenind, mai ales în cei 13 ani când s-a aflat „în
serviciul diplomației” (1926-1939).
Începând cu Lancrămul
natal (părăsit
în
1908,
după
moartea tatălui,
mama Nina mutându-se cu copiii la Sebeș), Blaga a locuit, succesiv, la
Brașov (1906-1908), Sebeș (1902-1906, 1909-1920), Sibiu (1914-1917),
Viena (1916-1917, revenind mereu la examene și susținându-și doctoratul
în 1920), Cluj (1921-1924), Lugoj (1924-1926), Varșovia (atașat de
presă, nov. 1926-nov. 1927), Praga (1 nov. 1927-31 martie 1928), Berna
(2 apr. 1928-30 oct. 1932), Viena (consilier și secretar de presă,
1932-1937), Berna (6 febr. 1937-apr.1938), Lisabona (ministru
plenipotențiar al Legației, 11 martie 1938-1 aprilie 1939).
Din vremea diplomației datează și unele călătorii la Paris și Milano
(1928), la Geneva pentru a-l întâlni pe Titulescu în interes diplomatic,
în sudul Franței (1929), la Heidelberg (aug. 1930), Frankfurt ( aug.
1930), dar și la Mannheim, Freiburg, Speyer, Worms, Köln
şi
altele din
țara
renană, după mărturisirea poetului, în Valea Ronului sau în Alpii
elvețieni, precum
și
la Lausanne pentru a-l vedea pe Mahatma Gandhi (1931), în sudul
Portugaliei (9-10 iulie 1938, cf. jurnalului Corneliei). Iată un
fragment din escaladarea Alpilor, menit a susține ideea noatră privind o
tratare punctuală a tuturor călătoriilor/ vizitelor/ excursiilor cu
drept de evidențiere/ sublimare/ transfigurare în operă: „Undeva pe înălţimile
din preajma Zermattului, la o cumpănă de ape, îmi trecu într-o zi prin
minte imaginea unui marş peste Alpi al copiilor, care, în anul 1212, au
pornit din Apus spre
Ţara
Sfântului Mormânt.
În câteva zile am alcătuit, pornind de la această imagine, proiectul
unei drame. Reîntors la Berna, am scris în curs de câteva luni
Cruciada copiilor.”
Sau această trecere prin nordul Spaniei (prin Burgos), în ultimul an al
războiului civil, cu prilejul revenirii din
țară
„la postul meu din Portugalia”, în decembrie 1938: „După o călătorie de
8 ceasuri, de la Paris într-un expres de o eleganţă ireproşabilă, doar
uşor desuetă, am trecut într-un tren spaniol, care de asemenea purta
numele de «expres»,
dar care era de-o înfăţişare
dezolantă. Vagonul de dormit avea geamurile sparte. După patru ani de
război civil, nu te puteai aştepta la altceva. Trenul nu era încălzit.
Afară ger cumplit de iarnă seacă (…) Nu voi uita niciodată fumurile din
Burgos, care se înălţau
la cer ca să demonstreze nu
ştiu
ce geometrie a paralelelor verticale. Mă simţeam cumva înălţându-mă
la cer, cu acele fumuri din acea Spanie, pe care o vedeam întâia oară.”
(MIRCEA POPA, Din caietele Elenei Daniello. LUCIAN BLAGA – amintiri
din călătorii, în „Apostrof”, nr. 5/ 2015).
*
După ce în 1935 cumpărase clădirea „Belvedere” cu 21 de camere din Vatra
Dornei (pensiune pierdută în 1946), în perioada 1938-1947 Blaga va
deține o locuință de vacanță pe Dealul Dumitra din Bistrița, locuind
totodată ca profesor universitar la Cluj (1939-1940), apoi, după
Diktatul de la Viena, la Sibiu (1940-1946), din nou la Cluj, din 1946,
până la sfârșitul vieții (6 mai 1961).
Pe lângă acestea sunt de amintit
și
unele temporare locuiri sau de „cariera de oaspete a lui Lucian Blaga”,
oaspete drag al verișorului învățător Romul Bena, la Purcăreți, al lui
Andrei Oțetea la Sibiel, al Veturiei Goga la Sibiu, al prietenului
inginer Marin Ciortea la Axente Sever, lângă Copșa Mică, al preotului
Vasile Dobre, fost coleg de Teologie, la Căpâlna, în 1944, 1954, 1956
ș.a., al avocatului Bazil Gruia la Ocna Mureșului, după 1950, al
familiei Cornel & Viorica Manta/ Marioara Manta, la Gura Râului, între
1952
și
1959... Multe din aceste locuri (și oameni desigur) se vor regăsi
transfigurate în opera poetică, dramatică, precum și în proza
memorialistică, inclusiv în romanul cu caracter autobiografic „Luntrea
lui Caron”... Se adaugă la acestea sejurul de șase săptămâni din vara
lui 1918 de la Măgura Pianului, în tovărășia unor veri și verișoare,
între care reținem pe Romi, Teofil și Vichi Bena, sora acestora,
viitoarea universitară clujeană Victoria Bena-Medean..
Avem, așadar, un Lucian Blaga pe „itinerarii românești”, „excursionist”
(1920-1959) la București (deplasarea la București nu fusese chiar
„excursie”!), Colibița, Oașa, „la Turtucaia, lângă Dunăre” în 1926, o
deplasare misterioasă (deși Turtucaia este în Bulgaria!), la Păltiniș
(între 1934 și 1952), la Brăila (1936, vizitându-l pe Vasile Băncilă),
în Munții Făgărașului, pe Valea Brezei, la invitația lui Marin Ciortea
(1946), căruia îi dedicase volumul sponsorizat „Religie și spirit” din
1942, în Munții Vlădeasa, la Valea Drăganului, invitat de dr. orelist
Mihai Iubu (1950-1958), la Costești-Grădiștea, în
toamna lui 1957, invitat de istoricul C. Daicoviciu. Sau ipostaza de
„vilegiaturist” la Sovata, Ocna Sibiului, Geoagiu Băi, deși poetul
structural nu era un viator, un turist care merge peste tot cu
același elan, fapt observat și de Vasile Băncilă: „Blaga n-avea nimic
din această psihologie (...), fiindcă cei ca el sunt sedentari, dar se
simt ai universului.” Nu e de neglijat nici epistolarul cu Domnița
Gherghinescu-Vania, din care rezultă drumurile făcute în anii 1943-1944
la Brașov sau la sanatoriile în care era internată „muza poeziei”
(Predeal, Moroeni etc.).
Deși sunt menționate reflectările în operă ale unor vizite, excursii,
deplasări, sejururi etc., ar fi foarte interesant de urmărit, în
poeziile, piesele de teatru și proza memorialistică, felul în care
locuri și oameni devin punctual elemente constitutive ale imaginarului
artistic, așa cum „Tulburarea apelor” amintește de Sibiel, „Arca lui
Noe” de „experiențele prototipale” din lunile petrecute la Căpâlna sau
„Anton Pann” de legătura poetului cu Domnița „nebănuitelor trepte”
ș.a.m.d.
*
În ultimul deceniu, universitara sibiană
Ana Selejan a prezentat, la sesiunile de comunicări
științifice
din cadrul Festivalului Internațional
„Lucian
Blaga”
de la Sebeș-Alba,
și
unele comunicări privind „aspecte ale poeziei” acestuia, mai exact
„situația ineditelor” (relevând fie amprenta mitică a unor poezii din
tinerețe neincluse de autor în primele două volume, „Poemele luminii” și
„Pașii Profetului”, fie elemente expresioniste, fie „retorica” acestor
texte „neincluse” în ediții antume și postume etc.). Regăsim, cu
plăcere, toate aceste considerații privind poezia blagiană din tinerețe,
precum și comentariul asupra unor volume postume, așa cum le-a organizat
poetul înainte de moarte, precum „La curțile dorului” („fizionomia”
volumului), „Corăbii cu cenușă” („dialectica imaginarului”) și „Cântecul
focului” (noua „zariște” a poeziei de dragoste, poetica acesteia,
„adorație și simțualitate” etc.)... Oricum, postumele „depășesc numărul
antumelor”, iar zecile de „inedite”, marcate, după cum observă autoarea,
de „gheara leului”, sunt la rândul lor „inconfundabile și autentic
blagiene”.
Ne-a reținut atenția comentariul la ciclurile amintite, rămase postume,
întrucât, cum se știe, editarea antumă a poeziei lui Lucian Blaga se
încheiase încă
din 1943, odată
cu volumul
„Nebănuitele
trepte”.
Poezia scrisă
între timp a fost ordonată
de Blaga în ciclurile
Vârsta de fier, 1940-1944,
Corăbii cu cenușă, Cântecul focului și Ce aude unicornul. Sub un
alt titlu, „Mirabila sămânță”, Dorli Blaga publica alte zeci, peste 30,
scrise în intervalul 1959-1960, titlu schimbat de editorul George Gană,
începând cu ediția din 1982 (apoi 1995 și 2007), sub titulatura
Ultimele poezii (1958-1960), reordonând cronologic poemele, ceea ce
poetul nu făcuse când alcătuise cele patru cicluri pentru ediția G.
Ivașcu (din 1962, EPL), care, conform contractului semnat de poet pe
patul de moarte, cuprindea o selecție de 95 de poezii din respectivele
cicluri ordonate de Blaga între 1957 și 1959 (a doua ediție va apărea în
1966, întregită fiind cu un număr de 69 de „Alte poezii”, pentru ca în
1967 același editor să publice opera poetică cvasiintegrală, după ediția
din 1942 și după cea postumă din 1966, inclusiv alte șapte titluri, în
total 364 de poeme). Abia în 1974 vor apărea cele două volume de
„Opere”, sub îngrijirea lui Dorli Blaga, publicând poezia postbelică în
cele patru cicluri gândite de autor. Procesul editării științifice va fi
preluat, apoi, de George Gană, prin edițiile de la „Humanitas”,
menționate.
Urmărind „dialectica imaginarului” în Corăbii cu cenușă, volum
mai puțin cercetat dar „cu o mare densitate și dinamică tematică,
într-un fel atipic blagian”, dna Ana Selejan observă lipsa unei tematici
predilecte („o tematică-corolar”), în jurul căreia să graviteze alte
teme și motive, așa cum își structurează poetul volumele antume și cum,
de fapt, se întâmplă și cu celelalte trei cicluri postume. Dacă în
„Vârsta de fier, 1940-1944” se face simțită din plin, dar și în formule
ambiguizate, „presiunea istorică”, dacă în „Cântecul focului” tema
centrală este „iubirea”, iar în „Ce aude unicornul” accentul cade,
fabulos, pe metafora-simbol a poetului, înfruntând Timpul și Istoria, în
„Corăbii cu cenușă” am avea o varietate de teme, de la artele poetice,
poezia religioasă și metafizică, la tematica erotică, descriptivă și
cosmică, a tradiției și strămoșilor, a liricii ocazionale etc., Blaga
încercându-și aici „toată claviatura temelor sale, distribuind câte
două, trei, până la șase sonuri (adică poezii!) la o temă!”. Oare, nu în
toate volumele se pot găsi teme și motive asemănătoare, „Corăbii cu
cenușă” nefiind, credem noi, decât o frumoasă metaforă integratoare a
„claviaturii” tematice și motivice vizând Timpul care macină
existențele, care alunecă spre moarte cu „corăbiile” existenței pline de
o „materie” decantată poetic. Într-un expresionism „clasicizat”, poetul
pune în vibrație un melos al împăcării cu soarta, cu o pacificare
sufletească și spirituală evidentă. Un sentiment de împlinire autumnală,
dar și o trăire de împăcări, de armonizare a contradicțiilor, de
„supreme” și „molcome” arderi, de senine gravități. Însăși autoarea
remarcă în final că „cenușa este vie, arde poetic cu aceeași intensitate
și chiar cu aceleași semnificații!”, deși vremurile „s-au schimbat, au
devenit vitrege și neprielnice pentru creatori, dar poezia rămâne!”
În ceea ce privește
Cântecul focului,
cel mai amplu și riguros ciclu de postume, alcătuit din 65 de poezii
elaborate, cu mici excepții, în anii 1951-1957, am avea de a face cu „o
poetică a liricii erotice”, exprimată de însuși poemul ce dă titlul
ciclului, proiectând sentimentul ardent al erosului într-un spațiu
mirific fabulos, simbolic și deopotrivă ocrotitor. Și pentru a-și
ilustra convingerile critice, autoarea identifică în imaginile textelor
acel „scenariu erotic blagian”, în care atotprezent este sentimentul de
„nesfârșită adorare” a chipului feminin, de punere în evidență a
fascinului trezit în sufletul poetului de imaginea eternului feminin,
întruchipat bunăoară de Elena Daniello (confidenta din ultimii zece ani
de viață) pentru care creează portrete de felul acesta: „Arama
grea ca vinul – părul,/ sprâncenele ușor piezișe,/o cută vertical pe
frunte/ vădind trecutul de restriște./Umeri mărunți, suflet de vară/ în
bluza verde-albăstrie(...)”. E o „vară de noiembrie”, altfel zis o „vară
a Sfântului Martin”, depășind exultările expresioniste ale poeziei din
tinerețe, un timp așezat, de regăsire și trăire a erosului până la
esențe, pregătind retragerea „în efigie” a cuplului prin arderea
„supremă”, „ultimă”, odată cu roadele brumate din livezi și cu imaginea
arcadică a peisajului „mioritic”...
„Cine cunoaște cât de cât opera și viața lui Lucian Blaga, scrie dna Ana
Selejan, știe că omul acesta nu știa altceva să facă decât să scrie; iar
scrisul era fundamental condiționat de iubire sau măcar de o atitudine
admirativă sau laudativă. Fermentul principal al creației blagiene,
impulsul genezic creator, îl regăsim în unul din aceste sentimente de
anturaj.”
A treia secțiune a volumului este rezervată pieselor de teatru „Daria”
(1925) și „Anton Pann” (a zecea piesă, scrisă în 1945 și tipărită abia
în 1970), provenind din etape diferite ale creației dramatice. Prima ar
reprezenta o „blagianizare a psihodramei” cu „discretă insinuare a
mitului” (inspirată dintr-o întâmplare ce are legătură cu sora poetului,
Letiția), defectul piesei constând „în lipsa de contur și desfășurarea
clară” a planurilor existențial și mitic, precum și în „viteza
evenimențială”. Așadar, o antinomie între lumea dată, „universul
constrângător” (în care se desfășoară drama familială Daria-Filip, prin
rigiditate de morală mic-burgheză) și mirajul ieșirii, al eliberării
(„planul mitic, ascuns, de adâncime, care explică o parte a
consecințelor tragice”). Piesa a fost mai mult criticată sau acceptată
cu rezerve decât elogiată, totuși, observă autoarea, în ea întâlnim
raportul „biografism și ideologie”, subiectul de „inspirație” brașoveană
(Vlaicu, „braț al satirei didactice”, având un corespondent real în
profesorul de greacă Paul Budiu de la Gimnaziul greco-ortodox brașovean,
evocat cu mult umor și în „Hronic”), culminând cu „Anton Pann”,
Brașovul dovedindu-se a fi „o puternică sursă de inspirație, mai mult
decât Sibiul și Clujul, orașe în care Blaga a locuit.” Întruchipând
multe din „calitățile erosului tragic”, Daria trece „de la
sublim la pathos”, în eliberarea instinctelor sale reprimate,
dorind să trăiască în vocea „sângelui”, instinctual, ceea ce vine în
contradicție cu ordinea normală. „Ea nu are conștiința vinei, motiv
pentru care suferința sa de personaj tragic nu are măreție”, conchide
autoarea. Deși piesa este o „dramă complexă, evenimențială, cu certe
elemente spectaculoase”, încercând o racordare a dramaturgiei lui Blaga
la moda timpului (Pirandello, Ibsen) și la literatura autohtonă (Camil
Petrescu).
În privința
lui
„Anton
Pann”,
comentatoarea scrie despre
„spectacular
și
scenicitate”, reținând ideea lui Eugen Todoran că în aceasta Blaga ar
proiecta „imaginea Poetului-Profet (...), poetul înțelept, un visător și
sentimental”, oricum este vorba, cum observa G. Gană, de „drama
creatorului” care, alături de „Meșterul Manole”, adâncește „elementele
de paratext” (geneză, mărturisiri, raportul adevăr istoric-ideologie),
însă „nici mediul, nici figurile n-au consistență”. Configurând
evenimente din ultimul an de viață a lui Anton Pann, un petrecăreț
trist, petrecându-și timpul între biserică și cârciumă și visând la
marea operă, piesa ar ilustra drama artistului boem în căutare de
inspirație, dorind să-și ferească familia de atingeri maculante, în timp
ce de talentul lui profită Coana Safta, „managerul lui Pann”, și
tipograful Ciurcu. Protagonistul își justifică „jocul” și „focul”, sub
forma unui crez poetic bazat pe necondiționata libertate, într-un
moment în care
„în/
din viața
poetului intrau
și
ieșeau
muzele: Domnița,
Coca Rădulescu,
Eugenia Mureșanu...”
Părăsit
de soție
și
fetiță,
Pann va fi împușcat
de un amorez gelos pe nume Napoleon Furnică
(ce
nume oximoronic!)
și
va încheia un contract de tipărire
a operei sale cu tipograful Ciurcu. Va rămâne
tot sărac
și,
în plus,
„slăbit
de boală”,
chinuit de amintiri
și
dor. Concediat de la biserică
și
cu sechestrul pus pe tipărituri,
Anton participă
deghizat la balul mascat al urbei, unde
o întâlnește pe Ioana travestită în „Catinca” (i-a inspirat Cântecul
mut). Drama este încă o piesă desfășurată între „document și
ficțiune”, căci într-adevăr
Anton Pann, autor al „Spitalului Amorului”, în 1830, la 33 de ani, a
fost cântăreț la biserica Sf. Nicolae din Schei, unde erau duși elevii
gimnaziști (vezi „Hronicul”), și a scris cântece haiducești despre Iancu
Jianu, unul din tovarășii lui Grozea, după cum arată G. Gană. „Sabia” și
„pana” ar exprima foarte bine, după autoare, problematica și sensul
dramei, după cum însăși conchide Coana Safta într-o replică cu tâlc
destul transparent și aluziv: „Vezi, Anton Pann, ce poți păți când,
nepoftit, te pui să muți, cu toate ale lui, Răsăritul în Apus!”
Piesa este scrisă, arată autoarea, „cu gândul la anii săi de liceu și la
Domnița”, figura lui Anton Pann, a cărui „Poveste a vorbei” poetul o
cunoștea încă din copilărie, fiind evocată încă din 1926 într-un articol
din revista „Banatul” (nr. 8-9), reprodus în „Ferestre colorate” (Arad,
1926) și apoi în „Zări și etape” (1968). Scriind piesa „Anton Pann”, cu
acțiunea petrecându-se într-o urbe „la întretăierea a două împărății,
prin 1830”, autorul – dominat de această stare de spirit - nu făcea
decât să „blagianizeze” intens personajul, „răsfrângând asupra lui o
serie de idei, gânduri, trăiri, visuri și experiențe proprii de viață!”
Ultima secțiune a lucrării, Proza autobiografică, aduce în
atenție scrierile „Hronicul și cântecul vârstelor”, încheiat în 1946 la
Sibiu, în trei redactări și publicat postum, în 1965. Are 50 de
capitole, începând și sfârșind cu versuri. Este o „cântare a celor trei
vârste” (copilăria, adolescența și prima tinerețe), un document
autobiografic fără de care este imposibilă înțelegerea corectă a vieții,
dar și a începuturilor literare și operei de tinerețe, mergând de la
naștere până la sfârșitul anului 1920, când obține doctoratul și se
căsătorește la Cluj cu „subiectul absolut al poemelor mele”, studenta
medicinistă Cornelia Brediceanu. Autoarea scrie despre „lirismul
amintirilor din copilărie”, dar și despre „«Romanul» adolescenței”, cu
experiența de școlar brașovean care la 19 ani, în 1914, trece cu brio
examenul de maturitate, ieșirea din adolescență făcându-se cu
perspectiva întunecată a războiului, la care își aduc contribuția cei
trei frați, Lionel, Liciniu și Longin... Ultimii șase ani din viață,
evocați în 22 de capitole, poetul îi petrece „Sub o stea norocoasă”
(1915-1920). Sunt anii studiilor universitare, la Teologia din Sibiu și
apoi la Facultatea de Filosofie a Universității din Viena, ai drumurilor
la Viena, ai prieteniei apropiate cu fiica marelui patriot bănățean din
Lugoj, avocatul Coriolan Brediceanu (mort la 7 februarie 1909, la câteva
luni după preotul Isidor Blaga, tatăl poetului, 5 august 1908), ai
războiului, cu evenimentul nefericit al morții lui Tit-Liviu, în mai
1916, la Budapesta
(îngropat
însă
în
cimitirul ortodox din Orăștie, nu la Cugir, p. 222 – în vara lui 2006
i-am identificat acolo, mai sus, pe terasă, crucea din sigă/ piatră
nisipoasă, cu litere aproape șterse!). Sunt anii importanți ai
„reformațiunii mele”, cum declară într-o scrisoare tânărul iubitei sale
vieneze, ai participării sale alături de întreaga suflare a Ardealului
la Adunarea Națională de la 1 Decembrie 1918 de la Alba Iulia, în
sfârșit anii debutului poetic și filosofic, ai recunoașterii sale ca
poet modern, drept un „dar” pe care Ardealul îl făcea României întregite
cu prilejul Marii Uniri, după cuvintele lui Nicolae Iorga...
Cealaltă lucrare comentată este „romanul de sertar Luntrea lui Caron”,
elaborat în anii 195o-53 și 1956-57, despre a cărui „geneză, specific
epic și ideologie” autoarea face referințe corecte, bazate pe o
bibliografie recunoscută. În cele 20 de capitole, romanul evocă
evenimente din răstimpul 1944-1957, Blaga scindându-se, gemelar, în
personajele Axente Creangă, poetul, și Leonte Pătrașcu, filosoful, două
fațete ale aceleiași personalități („Romancierul însuși se scindează,
gemelar, în două personaje...”), ilustrând la un loc complexitatea
creației blagiene. Atât creația cât și autorul ei sunt puse „în
contextul istoriei vrăjmașe trăite de autor”, declarat „dușman al
poporului”, martor la „comunizarea României” pas cu pas „după Scriptura
stalinistă”, cum scria însuși Blaga, trăind la un moment dat cu frica de
a fi arestat noaptea, când începea să umble „duba neagră”. Comentatoarea
urmărește câteva nuclee epice, tehnica camuflării, toposuri
și,
desigur, personaje, romanul având o
„dimensiune
ofensivă,
criticistă
și
esopică”.
Dintre procedeele
„camuflării” epice sunt menționate: temporalitatea „destul de
imprecisă”, folosirea inițialelor, folosirea personajelor „categoriale”,
onomastica aluzivă, anagrama etc. Romanul, scris la persoana întâi și
purtând titlul „Robie pământească, robie cerească” (titlu schimbat în
1989 în presă și de editori, cu unul mai comercial!) , are, dincolo de
ficționalități, o „dimensiune documentară” exactă, privind oameni,
locuri, evenimente, dar mai ales persoana poetului-filosof, confruntat,
la început, în primăvara lui 1944, pentru cinci luni, cu refugiul la
Căpâlna, apoi cu starea de dizgrație în care îl ține regimul politic
opresor, fiind interzis ca poet, filosof, profesor și academician (Ana
Selejan este autoarea a șase volume „Literatura în totalitarism”,
1994-2000, investigând „ravagiile realismului socialist în răstimpul
1949-1960, volume reeditate între 2005 și 2014). Roman subversiv,
„Luntrea lui Caron” este printre primele noastre scrieri care au
demascat fața odioasă a totalitarismului adus pe tancurile Armatei Roșii
„eliberatoare”, iar dacă romanul ar fi căzut în mâna inchiziției
comuniste, Blaga, „poet al burgheziei în putrefacție”, s-ar fi ales,
fără drept de apel, cu ani grei de închisoare, chiar la „canalul” la
care făcea aluzie într-o scrisoare trimisă fiicei sale Dorli, la
București.
Robia cerească
înseamnă,
dincolo de cea
„pământească”,
„revanșă
și
ispășire”,
partea a doua a romanului punând accent pe
tema iubirii,
pe aspirația în idealitatea erotică, așa cum Axente trăiește acest
miracol față de Ana Rareș, care, spre deosebire de alte personaje
atestate, reprezintă o sumă de trăsături feminine, reale și desigur
imaginare, rotunzindu-se într-o „construcție simbolică”, spre deosebire,
bunăoară, de Dora, soția, „personaj șters, cu rare apariții în roman”
(cum, desigur, l-a și intenționat autorul, într-un sens discret). Roman
de dragoste „de la primul la ultimul capitol”, Luntrea lui Caron
evocă, în sens platonician, două tipuri de feminitate, femeia ideală,
iconizată, uraniană (Ana Rareș) și femeia simțurilor, pandemiană
(Octavia Olteanu, poetă și gospodină), față de care Axente Creangă își
„joacă” rolul, când înflăcărat de ideal, când incitat de simțuri
telurice, între „idolatrie” și tentă „vulgarizatoare”... Scenele de la
casa brodnicului, popa Olteanu, apreciate de alți comentatori a fi de un
„realism mitic” (amintind de realismul magic sud-american), sunt
considerate de autoare a umple pagini de „un fantastic nereușit”,
romanul manifestând, în cadrul relației Axente-Ana și o „tentă
livrescă”, unele poeme făcând apoi parte din ciclul „Cântecul
focului”... Ba romanul are chiar o dimensiune eseistică („trend
livresc și documentaristic”) prin „Minciunile lui Dumnezeu”, scrise de
filosoful Leonte sau consemnate de la acesta de Ana Rareș, pe care
Axente se străduiește să le descifreze, toate făcând parte din opera
filosofică a lui Leonte Pătrașcu (Stratul mumelor, Fârtate și
Nefârtate, Isus-Pământul, Inorogul, Luminism moral, Patrie și înviere
etc.).
Desigur romanul are și o „dimensiune critică”, prin comentariile lucide
și acide privind societatea românească, de la instalarea comunismului
(perioada de tranziție spre totalitarism, 1945-1948), la abuzurile și
siluirea ideologică a unui întreg popor ținut în frâu cu armele
Securității și cu spectrul aruncării în pușcării. În acest sens,
scrierea este un veritabil roman politic despre cea mai neagră
perioadă din istoria românească, când imbecilitatea ideologică pusese
stăpânire pe o țară întreagă, sperând în
zadar în ajutorul Occidentului, care ne lăsase, după înțelegerea de la
Yalta din 1945, în ghearele stalinismului criminal și pustiitor, victimă
de prim-plan fiind însuși autorul.
Ultimul articol privește o scriere filosofică: „Realism metaforic în
Diferențialele divine” (încheiată în 1939 și tipărită în 1940), un
fel de „cheie de boltă a sistemului său filosofic”, care până atunci
avea doar două trilogii: „Trilogia cunoașterii” (1931-1934) și „Trilogia
culturii” (1936-1937), fiind în curs de elaborare și editare „Trilogia
valorilor” (din care în 1939 apăruse „Artă și valoare”). Proiectul
„sistemului filosofic” viza alte două trilogii, „cosmologică” (din care
urma să facă parte ca primă operă „Diferențialele divine”) și, alta,
„pragmatică”... Într-un testament editorial din 1959, Blaga schița
planul „sistemului” său filosofic în patru trilogii, „Trilogia
cosmologică” urmând a-l încheia prin „Diferențialele divine”, „Aspecte
antropologice” (1947-1948) și „Ființa istorică” (carte definitivată în
1959).
„Diferențialele divine”, scrisă la casa de vacanță de la Bistrița în
vara lui 1939, inaugura metafizica cosmologică blagiană („întâiul braț
al Trilogiei”, scrie Ana Selejan), considerată de filosof drept „cupolă”
a edificiului său filosofic, operă concluzivă, catalizatoare („cerc
ultim menit a închide în ocolul său pe toate celelalte”). Blaga
își
începe lucrarea privind
„noua
teorie cosmogonică”
cu
„Modelele
genezei”,
„obârșia
lumii”
și
a omului, cu referiri la
„pomelnicul
sistemelor defuncte”
(cu
unii contemporani se va răfui
în
paginile revistei sale de filosofie
„Saeculum”,
din 1943-1944, publicând polemici, pamflete, răspunsuri,
luări
de atitudine etc.). Își
propune, încă din prefață, ca, în explicarea cosmogenezei, să evite
referința la orice „fapt empiric” și, deopotrivă, la metaforele cu
substrat empiric, deși recunoaște că orice cosmogonie „nu se poate
dispensa de metaforă”. Dacă o va face, atunci metaforismul nu va avea
„niciun echivalent simetric în lumea empirică”.
În cele 17 capitole din cele 150 de pagini Blaga scrie despre
„Marele
Anonim, generatorul”,
„Diferențialele
divine”,
„Modurile
ontologice”,
„Teoria
unităților
formative”,
„O
explicație
metaforică
a evoluției”,
„Între
Fond Anonim
și
indiviziune”,
„Organizarea
spațiului”
și
„Despre
istorie”.
Prevăzând
anumite critici
și
contra-argumente ale confraților,
logicianul Blaga discută,
în capitolul final „Paradoxele concepției”, eventuale obiecții sau
contradicții „care ar putea fi identificate la prima vedere, făcând
vulnerabilă teoria sa metafizică, contradicții pe care, desigur, le
infirmă.”
Încercând să
schițeze
„miezul
concepției
metafizicii cosmologice”
din acest volum, autoarea menționează
că
în
centrul metafizicii sale Blaga îl
așază
pe Marele Anonim,
„generatorul”,
precum în lucrările anterioare, bunăoară în partea a treia a „Trilogiei
cunoașterii” denumită „Censura transcendentă” (1934): „Să-l
denumim simplu și cumsecade: Marele Anonim.” Un Tată extramundan!
Este vorba de „Misterul existențial central”, față de care se raportează
omul cu posibilitățile sale de cunoaștere limitate, căci Marele Anonim
instituie în fața agentului cunoscător „cenzura transcendentă”,
apărându-se de violentarea misterului său intrinsec
„în
sens absolut”,
așa
cum omul este păzit
de razele solare nimicitoare... Important e faptul că,
dincolo de teologie, Marele Anonim nu este învestit cu însușiri
divine („Ne-am
ferit pe cât a fost posibil să dăm Marelui Anonim epitetul de Dumnezeu”),
fiind o entitate absolută, autarhică, suficientă sieși, un mit metafizic
central, singular, plenitudinal, care se apără, un „Deus absconditus”,
concentrat doar pe „centralismul” și „echilibrul” său și veghind mereu
la orice tendință de „uzurpare” a poziției sale care ține sub control
lumea, regenerând-o. Un generator de „diferențiale divine”, care
ar fi un fel de emisiuni atomice, segmente simple și minimale din
energia creatoare, „picuri nedesăvârșiți de dumnezeire”. Lumea întreagă
nu este decât rezultatul efortului de voință al Marelui Anonim, al
controlului său centripet, asigurând astfel continuitatea și echilibrul
lumii, prin „posibilitățile sale reproductive firești”. „Creatura” – ca
formă de vârf a unei diferențieri divine, singura care ar putea avea
aspirații uzurpatoare față de „generatorul” absolut - , adică omul
este o ființă „plenară sub unghi ontologic”. În calea năzuinței
acestuia spre cunoașterea absolută, Marele Anonim instituie un zid de
netrecut, o „censură transcendentă” (numită când „înfrânare”,
când
„conversiune”
transcendentă).
În acest fel
Misterul în care se învăluie Marele Anonim, cu centralismul său
universal, devine perpetuu, zădărnicindu-se orice act „revelator”.
Textul lucrării filosofice cuprinde și alte concepte („pluralitatea
spațiului”, „haosul diafan” etc.), precum și unele figuri și desene
menite a vizualiza schematic aceste „gânduri cosmologice”,
Diferențialele divine fiind cea mai ilustrată carte cu astfel de
„imagini simbol”...
O poziție mai tranșantă va avea filosoful în volumul următor al
trilogiei, „Religie și spirit” (1942), marcând ruptura definitivă de
lumea teologilor și chiar cu revista „Gândirea” (al cărei unul din
întemeietori fusese în 1921), după atacurile venite din partea lui
Dumitru Stăniloaie în cartea-replică din același an, considerând
ideea-concept a Marelui Anonim o „construcție subiectivă” anticreștină,
antirevelaționistă, lipsită de etică, drept o elucubrație metafizică, un
Demiurg negativ, un uzurpator al figurii ideale tradiționale despre un
Dumnezeu conceput de creștinism, potrivit poetului, ca un „cumulard de
perfecțiuni”. Blaga e acuzat de un fel de „agnosticism”, altul decât cel
clasic, prin accentul pus pe noțiunea de Mister și „pe rostul creator
al necunoașterii”. Sau altfel zis : „E un kantianism poetic recunoscând
tot atât mitului, poeziei și cugetării sistematice de-a cunoaște,
mai bine zis de a nu cunoaște realitatea.” (D. Stăniloaie, Poziția
dlui Lucian Blaga față de creștinism și ortodoxie, Editura Pandeia,
București, 1993, p. 9).
Referindu-se și la alte lucrări/ concepte alte filosofului, teologul
afirma că „răsăritul ortodox nu e dominat numai de convingerea că
transcendentul coboară, ci și de conștiința că el nu coboară decât dacă
omul se silește prin eforturile proprii să se facă apt să-l primească”,
iar ceea ce ar scăpa filosofului ar fi că „nu există religie fără
credință” și că „raționalitatea” cu care-l înzestrează pe Marele Anonim
nu este o „punte de contact, ci mai curând un izolator”, ca în tradiția
gândirii de la Platon la Aristotel și de la Hegel la Hartmann (op.
cit., p. 21).
*
„Lucian Blaga, biografie și creație” este, în totalitate, o
lucrare coerentă, aducând contribuții critice bazate pe o altfel
de privire a biografiei blagiene, controlată îndeaproape de textele de
referință în materie, dar și pe o înțelegere hermeneutică de profunzime
a operelor comentate, cu observații valide estetic, fapt menționat de
editor pe coperta a IV-a:
„Noua carte de critică și istorie literară a Anei Selejan este o altfel
de monografie despre Lucian Blaga, viața și scrierile mai puțin vizitate
de criticii literari – cu accente puse altfel, fie asupra unor
informații noi, fie asupra altora marginalizate sau numai uitate, dar
care, plasate în contexte adecvate, își dezvăluie forța revelatorie și
de semnificare. Se recompune, astfel, din contextualizări, asocieri și
argumentări interesante, plasate într-o cronologie discretă,
neostentativă, imaginea autentică, fascinantă, complexă, chiar
dramatică, a omului și scriitorului Lucian Blaga.”
Subscriem cu bucuria de a menționa că, în rândul veritabililor blagologi
de azi, numele criticului și istoricului literar Ana Selejan se impune
cu distinctă pasiune și nedezmințit profesionalism.
Prof.
dr. Zenovie CÂRLUGEA
Târgu-Jiu
|
|