|
Remember (1989 – 1990)
Istoria, în speţă cea apropiată, se scrie în funcţie de felul cum este
percepută ea. Aceasta, percepţia, depinde de factori obiectivi şi
subiectivi, printre cei din urmă (dar nu în ultimul rând) situându-se
interesele personale, de grup, de neam, de ţară.
Aşa
stând lucrurile, nu există o singură istorie ci, dacă nu o multitudine,
măcar două – trei.
Ca
atare, nu am pretenţia că ceea ce va urma este istoria unei anumite
perioade, ci percepţia mea (subiectivă, evident) şi a altora (care s-au
exprimat asemănător şi...convenabil mie!) asupra respectivei perioade.
Acestea
fiind spuse, să lămuresc şi motivul revenirii: constatând că anumite
abordări din Istorie Adnotată m-au făcut ţinta unor interpelări,
m-am simţit obligat (să încep)
să
răspund.
Numai că,
deja la prima încercare
(„Târgu
Mureş
-
Martie 1990”),
răspunsul
–
date fiind complexitatea problemei
şi
intervalul
(„mort”)
dintre apariţiile
trimestriale ale revistelor la care colaborez
– s-a transformat, volens-nolens, dintr-un articol într-un volum. Pe de
altă parte, volumul cu pricina, tot vrând-nevrând, a lărgit, în
progresie geometrică, aria nedumeririlor (cu sau fără ghilimele) şi a
„interpelărilor” aferente.
Asta
fiind situaţia, prima „punere la punct” (Târgu Mureş - Martie 1990)
fiind accesibilă în biblioteci şi pe internet, pentru restul
întrebărilor (primare sau secundare) voi recurge la o abordare care să
excludă, pe cât posibil, perspectiva de-a genera noi nedumeriri.
*
„Decembrie 1989”, în percepţia multora dintre noi, părea un moment
capabil de a se constitui într-o „oră astrală” a României. De unde
această şansă? Pentru a o putea circumscrie şi motiva, va trebui să
reamintim nişte repere:
1/.,
deşi europeni din totdeauna, prin poziţia noastră geografică am
suportat, de-a lungul secolelor, toate vicisitudinile impuse de fluxul
migrator asiatic, spre deosebire de zonele occidentale ale
continentului;
2/.,
aceste vicisitudini, cărora li s-a adăugat, pe parcurs, situarea noastră
la confluenţa intereselor expansioniste a trei imperii, ne-au întârziat,
în timp, evoluţia
şi
afirmarea ca stat naţional
unitar, suveran
şi
independent;
3/.,
aceeaşi configuraţie geografică şi geopolitică a plasat România într-un
alt spaţiu spiritual-confesional, cel ortodox;
4/.,
unitatea noastră naţională şi statală, după simbolicul episod „Mihai
Viteazul” şi după „unirea mică” din 1859, s-a realizat abia în
1918-1920;
5/.,
perioada interbelică, în loc să consolideze această unitate, a
şubrezit-o, pregătind dezastrul din 1940;
6/., miopia clasei noastre politice şi, bineînţeles, interesele de
moment ale „Aliaţilor”, determinate de contextul istoric, au dus, în
perioada post-belică, la abandonarea totală a României în sfera de
influenţă sovietică;
7/., aceeaşi miopie, dublată de prelungirea în timp a „spiritului
yaltez”, a grăbit instaurarea comunismului în România, amplificând şi
gradul de aservire a ţării faţă de Moscova comparativ cu alte state ale
„Lagărului Socialist”; (În sprijinul celor de mai sus pot invoca, de
pildă, acel celebru „vin americanii” şi instigările, cărora li s-a dat
curs inclusiv de către partidele istorice, de a organiza o rezistenţă
armată anticomunistă în aşteptarea acestei veniri, sau un alt moment al
trădării occidentalilor, cel cu observatorii de la „alegerile” din 1946,
care au semnat o declaraţie comună de presă conform căreia respectivele
alegeri ar fi fost perfect democratice şi corecte!);
8/., în condiţiile date, cu clasa politică exterminată (în parte şi
datorită propriei miopii sinucigaşe) şi înlocuită cu una de import (din
care nu lipseau nici „cozile de topor” – cu precădere aparţinând unor
alte „seminţii”!), cu armată sovietică de ocupaţie în ţară, singura
formă de disidenţă cu şanse de reuşită era cea care viza emanciparea din
statutul de colonie sovietică şi virarea spre un regim naţional-comunist
autohton – ceea ce s-a şi realizat (retragerea armatei sovietice şi a
tuturor comisarilor şi consilierilor, inclusiv KGB, caz singular în
Lagărul Socialist; declaraţia de independenţă din 1964, refuzarea
„planului Valev”, refuzarea participării la invadarea Cehoslovaciei şi
condamnarea fermă a acestui act de agresiune etc. etc. etc.);
9/., în continuare, în condiţiile date, ce altceva s-ar mai fi putut
întreprinde – cu şanse de reuşită, fireşte, nu după modelul utopic al
revoluţiei ungare din 1956 – atunci când „Primăvara de la Praga” sau
„Solidaritatea” din Polonia îşi propuseseră, în programele lor, exact
ceea ce, la vremea respectivă, se realizase deja în România? (N-o spun
eu, ci un reprezentant de marcă al disidenţei poloneze – Adam Michnik –
într-un dialog televizat cu Nicolae Manolescu, pe la mijlocul anilor
nouăzeci!);
10/.,
cât priveşte perioada anilor optzeci, când tot ceea ce s-a câştigat până
atunci (mai puţin apreciabila independenţă faţă de Moscova) s-a dus de
râpă, o disidenţă reală şi eficientă era greu de realizat, în condiţiile
în care orizontul acesteia, de esenţă (cel mult) gorbaciovistă, se lovea
de rezistenţa acerbă şi patologică (diabet cu complicaţii majore – pe un
fond de paranoia
„înflorită”)
a lui Ceauşescu.
(Aşa zişii „disidenţi târzii” ai deceniului cu pricina au fost, cu
foarte rare excepţii, disidenţi de conjunctură, fabricaţi şi protejaţi
din afară, iar evoluţia lor post-decembristă confirmă, cu prisosinţă,
acest lucru).
Asta fiind situaţia în decembrie 1989, când, trebuie s-o recunoaştem, nu
se prea spera la mai mult decât la nişte reforme gorbacioviste, cine îşi
putea asuma răspunderea schimbării, pe cine se puteau bizui oamenii
ieşiţi în stradă, dacă nu pe marginalizatul „eşalon II”, pe disidenţa de
partid?
Şi iată-ne ajunşi în miezul problemei. Înainte de a merge mai departe,
va trebui, însă, să aruncăm o privire asupra contextului internaţional
al momentului, în speţă asupra culiselor acestuia, care ne trimit tot la
Moscova şi la un echivalent de Yalta, echivalent ce, culmea ironiei,
rimează perfect cu aceasta şi la propriu. Iată câteva repere
revelatoare, despre care scriu de peste 30 de ani, fără documente sau
alte surse ascunse
(şi
care, astăzi,
sunt confirmate de tot ce s-a declasificat pe parcurs; scuze pentru repeţirile
iterative!).
În 18
decembrie 1988, (George Bush preşedinte ales, dar neînscăunat încă) are
loc o discuţie Bush – Baker – Kissinger, urmată de deplasarea ultimului
la Moscova, pentru a negocia cu Gorbaciov, în numele preşedintelui ales
al SUA, viitorul Europei Centrale şi de Est. (Cele rezumate mai sus au
fost publicate în New York Times, la data de 28 martie 1989, sub titlul,
mai mult decât sugestiv, de „Yalta II” şi au fost reproduse şi în
volumul „La cele mai înalte nivele” de Michael Beschloss şi Strobe
Talbot – Editura Elit, 1995). De menţionat că Strobe Talbot a fost, pe
parcurs, omul nr. 2 al Departamentului de politică externă al SUA, fiind
„mâna dreaptă a d-nei Allbright.
În decembrie 1994, Mihail Gorbaciov acordă TVR un interviu (consemnat de
Felicia Meleşcanu), în care (după ce afirmă că URSS – deşi avea mână
liberă din partea Occidentului – nu a intervenit în evenimentele din
1989, în sensul că nu a împiedicat în nici un fel desfăşurarea spontană
a evenimentelor) declară, la un moment dat, că „Cei ce au preluat,
în decembrie 1989, puterea în România merită toate felicitările pentru
performanţa de a fi reuşit să preîntâmpine războiul civil şi
dezmembrarea ţării!” (Ne întrebăm, de ce să ducă un război
civil, într-un stat naţional unitar, la dezmembrarea ţării? Şi dacă a
existat acest pericol real – după cum o afirmă unul din principalii
protagonişti de la Malta – cine a elaborat scenariul care trebuia să
inducă un „război civil” menit să ducă la dezintegrarea respectivă?).
Pentru ca, la aproape un deceniu de la momentul cu pricina, după ce
desfăşurarea evenimentelor din zonă venea să confirme – pentru orice
observator avizat şi obiectiv – amestecul hotărâtor al marilor puteri
(şi în ciuda părerii contrare a consilierului prezidenţial Zoe Petre:
„La Malta nu s-a hotărât nimic în ceea ce ne priveşte!”), Dan Amedeo
Lăzărescu, istoric şi senator liberal, să afirme, sub titlul „De-o fi
una, de-o fi alta, de-o fi Yalta, de-o fi Malta”, că în 1989, la Malta,
Bush şi Gorbaciov, împreună cu reprezentantul Vaticanului au pus la cale
viitorul Europei Centrale şi de Est, hotărând o reîmpărţire a
continentului, de această dată pe criterii confesionale, pe o linie ce
corespunde perfect cu cea pe care o va propune şi fundamenta
„ştiinţific” Samuel Huntington, linie ce urma să separe Europa catolico
– protestantă de cea ortodoxă. (Mai mult, Dan Lăzărescu afirma că
viitoarea desprindere a Sloveniei şi Croaţiei catolice, inclusiv preţul
instrumentării acesteia, au fost stabilite tot atunci şi acolo). Mai
trebuie amintit că celebra „linie Huntington” era prezentată (şi) ca
graniţă reală a Europei şi a pactului euro-atlantic (în ciuda faptului
că Grecia ortodoxă era membră UE şi NATO iar Turcia musulmană era membră
NATO!). După cum, mai trebuie reamintită şi impertinenţa de a devia
linia respectivă pe arcul Carpaţilor, incluzând în Europa catolico –
protestantă şi Ardealul, locuit în proporţie de 80% de români
ortodocşi!!!
În lumina celor de mai sus, este greu de admis caracterul spontan
şi
independent al evenimentelor ce au marcat,
în
1989,
destinele
ţărilor
aparţinătoare
„Lagărului
Socialist”.
Dar, bineînţeles,
cei ce au ieşit
în stradă
în România, cei ce au făcut
posibilă
„fraternizarea
cu armata”
şi
răsturnarea
dictaturii nu aveau de unde să
ştie
de sfatul de taină
de la Moscova
şi nici de cele puse la cale mai târziu, la Malta. Pe de altă parte,
„lumina verde” dată de mai marii lumii putea fi operantă doar în cazul
ţărilor ce au recurs la modelul „revoluţiei de catifea”, ţări în care
schimbarea s-a făcut cu acordul şi colaborarea respectivelor conduceri
comuniste (aflate sub controlul total al KGB!!!). Ceea ce în România era
de neconceput. Ca atare, revoluţia din decembrie 1989 din România n-a
fost o lovitură de stat (care presupune preluarea puterii de către un
segment al acesteia), n-a fost o revoltă populară, ci o revoluţie –
pentru că a răsturnat vechiul regim şi a făcut posibilă instaurarea unei
noi puteri, agreată de oamenii din stradă (în baza proclamaţiei din 22
decembrie care abroga legile şi decretele ce încălcau drepturile omului,
legifera pluripartidismul, libertatea cuvântului, a presei etc. şi
promitea alegeri generale în maximum 5 luni), putere provizorie iniţial
de nimeni contestată public.
Un lucru este cert: evenimentele din decembrie 1989 au fost precedate de
elaborarea unui scenariu pe viitor la viitorul Europei Centrale şi de
Est (unde se află, fireşte, şi România), scenariu care prevedea
declanşarea unui „război civil” (în România – iniţial!) urmat de
dezmembrarea ţării (Moldova „Mare” la URSS, Ardealul la Ungaria,
Dobrogea la Bulgaria!). Şi mai rezultă, fără echivoc,
că,
în perioada cu pricina, mult hulita conducere
provizorie post-decembristă
a României a reuşit
să
dejoace scenariul respectiv, evitând războiul
civil (Armata versus Securitatea, Ardealul versus Vechiul Regat, românii
ardeleni versus minoritatea maghiaro-secuiască,
„Dreapta”
versus
„Stânga”,
federalizarea versus statul unitar etc.)
şi
dezmembrarea
ţării.
Şi
asta,
practic, împotriva voinţei celor două (sau trei?) mari puteri care au
hotărât, împreună, reîmpărţirea continentului (pe criterii
confesionale!?) şi un anume viitor pentru ţările cu pricina (sau pentru
anumite părţi ale acestora!).
Scepticii să se uite în jur: Cehoslovacia ruptă în două, Iugoslavia
„atomizată”. Singura rămasă fără dezmembrări post-decembriste este
România.
Deocamdată!
(Va urma)
Zeno
MILLEA
|
|