Răzbate prin veacurile istoriei românilor ecoul faptelor măreţe
de arme şi credinţă săvârşite de vrednicii noştri
înaintaşi întru libertatea şi prosperitatea neamului românesc.
Rezonanţa lor ne impresionează adânc, căci trăim
vremurile de început de mileniu în care se împlinesc 130 de ani de la
moartea “craiului munţilor” eroul nostru naţional Avram
Iancu, cel mai mândru dintre craii ce i-au călăuzit pe români
spre împlinirea idealurilor de dreptate şi libertate, spre
cultivarea mândriei de a fi român.
Sosise “primăvara popoarelor” în statele civilizate ale Europei.
Ardeau în inimi rămăşiţe din flăcările răscoalei
lui Horea, iar munţii fierbeau din nou. Se percepeau unde din vibraţia
dorului de libertate. Nemulţumirile minerilor supuşi la robote
şi silnicii se înfrăţeau cu şuvoiul fluviului de
revoltă.
Detaşamente de vrednici luptători pentru sfânta cauză a
libertăţii au oferit în revoluţie şi locuitorii Roşiei
Montane.
Străvechea aşezare din munţi, acest sfânt meleag de
vrednicie şi de jertfă, colţ pitoresc de pământ românesc
din sfânta noastră Transilvanie, a fost din nou teatru al crâncenelor
bătălii dintre viteaza oaste a lui Avram Iancu şi trupele
invadatoare a lui Emeric Hatvany şi Kemeny Farkaş.
Sute de mineri, eroi cunoscuţi şi necunoscuţi, s-au aruncat
în luptă pe viaţă şi pe moarte. Mai departe de Roşia
Montană, duşmanii năvălitori veniţi dinspre Brad,
nu au putut pătrunde în Ţara Moţilor, fiind opriţi de
zidul viu al legionarilor conduşi de Avram Iancu împreună cu
prefecţii Simion Balint, Nicolae Vlăduţiu şi Simion
Groza, tribunul Mihail Andreica din Câmpeni, george Gritta, Nicoleae
Mestecanu, Alexandru Boieriu şi Avrion Teleki din Roşia Montană.
La sfârşitul lunii octombrie 1848 a fost reorganizată primăria
de la Roşia montană, admiţându-se în administraţie
conducători români şi unguri, precum şi amândouă
limbile.
În acea toamnă a lui 1848, roşienii în frunte cu Simion Balint
erau pregătiţi de luptă şi ofereau praful de puşcă
necesar în luptă, după cum rezultă dintr-o scrisoare
adresată de către Avram Iancu la 12 octombrie 1848 din Cricău,
prin care îi cerea lui Simion Balint această substanţă
explozivă.
În luna martie 1848 moţii lui Iancu erau împresuraţi din toate
părţile de forţele armatei maghiare, Munţii Apuseni
deveniseră un adevărat bastion al libertăţii. Minerii
de la Roşia Montană erau antrenaţi în părţile
unde se dădeau lupte grele pentru apărarea acestui bastion,
dovadă că “la baie la împărăţie” rămăseseră
numai străjile, ajunse să rabde foame, potrivit scrisorii
adresate la 14 martie 1849 de către prefectul Nicolae Vlăduţiu:
“Frate Iancule! Străjile de la baia împărătească
mor de foame că nici bani, nici bucate nu au. Se roagă de ai
putere, să le faci ceva milostivire, ca să nu fie ei cei dintâi
care vor muri de foame. Roşia 14-a martie 1849, Nicolae Vlăduţiu.
În acele zile, legăturile cu centrele de aprovizionare de la câmpie
s-au întrerupt cu desăvârşire, Munţii erau complet blocaţi.
La mizeriile de neîndurat se adaugă şi faptul că oamenii
înregimentaţi în tabere nu mai puteau câştiga nimic pentru
traiul vieţii. Minerii nu-şi mai puteau schimba aurul, Iancu a
încercat să-l transporte la Alba Iulia, dar intreprinderea s-a
dovedit riscantă.
La 3 mai 1849, deputatul Ioan Dragoş se întorcea de la Debreţin
la Abrud, încunoştiindu-i pe moţi despre pretenţia lui
Kossuth, ca aceştia să depună armele. Încălcând
armistiţiul, la 6 mai 1849, în timpul tratativelor sosea la Abrud,
Emeric Hatvani.
Deja la 7 mai, prefecţii Buteanu şi Doba fuseseră puşi
sub pază la locuinţele lor din Abrud, iar oamenii de frunte
fuseseră arestaţi, ca şi preoţii. La vederea trupei
maghiare, un român din Roşia, Crişănuţiu, s-a
exprimat către ei” să nu se bucure prea de timpuriu, ci mai întâi
să aştepte ce vor zice la aceasta moţii”. Atunci Hatvani
s-a înfuriat într-atâta, încât pe acel nefericit l-a ucis cu mâna
sa. Căzuse prima victimă din rândul roşienilor.
La cererea maghiarilor din Roşia, au fost trimise aici două
trupe de honvezi, cărora li s-au alăturat cca 400 de maghiari
români bine înarmaţi. Aceştia au început jaful şi
incendiile.
La Roşia, Avram Iancu ocupase înălţimile ce dominau şoselele
spre Abrud şi Câmpeni, primejduind comunicaţiile dintre Hatvani
şi soldaţii trimişi la Roşia. Hotărând să-l
atace pe Hatvani, la 8 mai Avram Iancu şi-a împărţit
cetele de moţi în şase coloane. Pe dealurile dintre Abrud
şi Roşia au fost aşezate gloatele tribunului Mihail
Andreica. În culmea disperării, soldaţii şi ungurii din Roşia
l-au atacat de cinci ori pe Andreica, fiind respinşi tot de atâtea
ori. Seara, ceata lui Andreica i-a pus pe fugă, una dintre companii
fiind măcelărită aproape în întregime. Câţiva
insurgenţi s-au refugiat la Abrud, alţii s-au ascuns în mine,
ca pe vremea lui Horea, dar şi acolo au fost căutaţi şi
ucişi. Din trupa astfel risipită, un mic detaşament
unguresc a dat foc caselor românilor din Roşia, răzbunându-se
astfel pentru bătaia primită. Surprinşi de un detaşament
de lăncieri români, s-a produs un măcel care a durat până
noaptea târziu. Au căzut dintre duşmani 300 de morţi
şi câţiva răniţi, iar dintre români numai un mort
şi câţiva răniţi.
Către miezul nopţii, vâlvătaia focului din Roşia se
vedea din tabăra lui Hatvani de la Abrud. Dar, pentru această
teribilă înfrângere de la Roşia, în seara acelei zile Hatvani
se răzbunase pe românii din Abrud, împuşcându-i în piaţă.
A doua zi, în 9 mai, la ora 3 primul atac l-a dat Avram Iancu, dinspre Roşia,
împreună cu coloana lui Andreica. Cu ataâta furie s-au aruncat luptătorii
viteazului tribun asupra duşmanului încât în mai puţin de o
oră l-a împins până în faţa Abrudului, “Lupta o
comanda Iancu, urmărind cu atenţie toate fazele. Alerga personal
în punctele unde focul duşmanului i se părea mai primejdios, îmbărbăta
şi împărţea porunci.
Pe măsură ce se înnopta, poporul devenit parcă sălbatic
se comporta tot mai curajos. Trupa de la Roşia împrăştiată
în jurul oraşului, respingea eroic, cu foc neîntrerupt pe duşmani.
În îndârjirea ce domnea, isprăvind cartuşele, ar fi fost în
stare să lupte numai cu baioneta. După mărturisirea lui
Avram Iancu, gloria zilei îi revine mai cu seamă prefectului Vlăduţiu
care a hotărât izbânda. Faptele de arme a lui Andreica şi popa
Groza sunt pe măsură.
La 11 mai Hatvani, înfrânt se retrăgea spre Brad. Să ne întoarcem
la Roşia Montană şi să ne închipuim tabloul
dezastrului semănat aici. Grămezi de scrum se ofereau privirilor
celor înfometaţi şi înspăimântaţi la culme. Ieşiţi
din văgăuni, se încovoiau de foame, după cum glăsuieşte
un document al acelor zile. În numele locuitorilor Roşiei Montane,
Alexandru Batanki solicita lui Avram Iancu ajutoare pentru curmarea crizei
de alimente: “Prea onorate domnule prefect! Mă rog cu înşinuntare
de prea onoratul domn prefect a se milostivi ceva rânduială de trai
la slujitorii cei împărăteşti, din mărirea domnului
prefect a ne rândui, că alminterea suntem de pierit, că nici
bani, nici bucate nu căpătăm de nicăierea - de două
zile n-avem nimica, numai zeamă de buruieni am gustat. Miluieşte-te
prea onorate, barem cu ceva bucate a ne ajuta, ori de o fi mod de
slobozire să scoatem plăţile din cassa cea împărătească
din Offenbaia. Pentru toate acestea, mă rog de prea onoratul domn
prefect, de nu într-una, barem în cealaltă parte din mărirea
domnului ceva rânduială a ne porunci. 14-lea mai 1849 din Roşia.
Alexandru Batanki Huttman împărătesc”.
Dar Emericc Hatvani s-a întors. Şi au venit alte zile de sălbatică
răfuială, iar Roşia revedea iar teatrul unor grave confruntări.
La 16 mai, Hatvani trimitea la Roşia o companie de Honvezi pentru a
duce la Abrud familiile de unguri rămase.
La Corna erau trimise patrule în recunoaştere. Ademeniţi de nădejdea
că scapă din munţi, mulţi unguri din Roşia i-au
urmat pe honvezi, dar au fost împrăştiaţi de o ceată
de români.
În cadrul acestui şir de lupte, în aceeaşi aripă stângă,
pe aceleaşi dealuri ale Roşiei, a fost aşezat tot Andreica,
iar la Corna cetele lui Vlăduţiu.
În ziua de 17 mai, Hatvani a reuşit să ducă la Abrud vreo
400 de unguri din Roşia, ce fuseseră ascunşi în mine,
trimiţând aici husari şi un tun. Lupta a fost crâncenă
“dintre români au pierit mai mult de 40 de oameni” Între ei s-a găsit
o femeie îmbrăcată în haine bărbăteşti, căci
şi roşiencele luptau pe viaţă şi pe moarte în apărarea
Roşiei.
Lupta s-a încins în dimineaţa zilei de 18 mai după răsăritul
soarelui. La poalele masivului Cârnic s-a dat o luptă îndârjită.
Despre lupta din acea zi Hatvani scria: “cât de mare să fi fost
numărul acestui popor răsculat, nu pot şti cu siguranţă,
dar afirm hotărât că de fiecare om dintre ai mei, reveneau 50
de români. O răscoală generală la care din regiunea
Abrudului, cuibul rebeliunii, a luat parte mic şi mare, cu cel mai înverşunat
fanatism”.
În hălzile de steril din vecinătatea cârnicului se mai păstrează
şi acum sicriele cu osemintele celor veniţi la Roşia după
pământ şi apă au primit, ca şi cei care au înroşit
cu sânge locul care şi acum se numeşte “Tăul
secuilor”.
La apărare, lua parte acum toată suflarea din munţi. Duşmanul
ataca cu stăruinţă acum spre Roşia şi Corna. Înfrângerile
le-a suportat tot Hatvani. Pentru a-şi acoperi retragerea, a mai
trimis o companie pe “Dealul băieşilor”. În această încleştare
se arunca asupra lui focul ucigător al prefectului Vlăduţiu,
iar trupele lui Simion Balint soseau numeroase de pe Arieş, în
timpul încăierării, împingându-l la Bucium, unde a fost
zdrobit şi pus pe fugă, ultimul ordin dat în această ultimă
bătălie pierdută devenind proverbial: “Să fugă
fiecare cum poate!”.
Au urmat zilele lui iunie 1849 şi luptele lui Simion Balint cu
Invadatorul Kemeny Farkaş.
Diviziile lui Balint, Vlăduţiu şi Moldovanu îl atacau pe
baronul Kemeny. Un aport deosebit au avut tunurile procurate de tribunul
George Gritta, şi o eroică participare a avut vânătorul
Jurca Todoruţ din Roşia. Punând puşca pe ţeava
tunului, acesta ţinea mai întâi cu puşca şi apoi trăgea
cu tunul, pricinuind mari pierderi duşmanului.
La 15 iunie 1849, în urma dezastrului pe care i l-a provocat Simion
Balint în lupta de la Bucium, plecând definitiv înfrânt, baronul
Kemeny a exclamat: “Dracu să se mai bată cu popii!”.
Teatrul operaţiunilor în revoluţie s-a mutat în altă
parte, duşmanul a fost întors din drumul său spre Ţara Moţilor,
iar Roşia Montană rămânea pustiită de oameni, distrusă
de incendii, cu biserica romano-catolică dărâmată sub
loviturile tunurilor.
Acestea sunt câteva din episoadele prin care Roşia Montană
şi locuitorii ei înscriau paginile revoluţiei, imprimată
adânc în istoria ei. Eroii s-au conturat puternic în aprigele lupte.
Din rândul lor, străluceşte ca un astru spectrul marelui Avram
Iancu.
Au urmat anii de refacere. Până la sfârşitul secolului al
XIX-lea Roşia Montană renăscuse din cenuşă,
precum se refăcuse şi în urma răscoalei lui Horea. Oamenii
vrednici minerii roşieni şi-au reluat munca grea şi plină
de riscuri, au răscolit măruntaiele ascunse ale munţilor,
şi-au refăcut casele şi
biserica ce se prezintă asemeni unei catedrale, încât la
trei decenii după revoluţie localitatea arăta ca un orăşel,
unele construcţii dăinuind şi în prezent.
Însoţit de fluierul pribegiilor sale, Avram iancu revenea aici
adesea, la vechii tovarăşi de luptă, o luptă pe care o
condusese cu bărbăţie şi eoism.
Chiar duşmanul său, un ofiţer ungur care a luptat aici în
oastea lui Kemeny îl caracterizase cu multă admiraţie: “Apărea
între ai săi întotdeauna mai strălucitor decât alţii,
astfel că îl admirau ca fermecaţi, cu toate că ştia să-i
ţină în frâu. Încrederea aceasta şi-a câştigat-o
cu caracterul său, prin judecăţile drepte, prin sfatul,
ţinuta şi învăţăturile pe care le împrăştia.
Avea ceva în fiinţa lui, o ţinută, o grandeţe şi
o dibăcie pentru care e numit Craiul de către aderenţii săi”.
El este înscris pentru vecie în panteonul nemuririi, ca toţi eroii
neamului românesc. Fie ca marile lor fapte, izvorâte din dragostea adâncă
faţă de poporul şi patria română, să ne călăuzească
pe noi şi pe toţi urmaşii noştrii, în veacul vecilor!
“Eroii nu ne părăsesc nicicând, / Li se aud trecând prin
secolii paşii, / Noi trecem toţi, dar ei rămân vibrând, /
Mereu contemporani cu toţi urmaşii.”
Roşia Montană, 2 decembrie 2002.
Profesor
Ruxandra Manta
Roşia
Montană - Preşedinta Subfilialei Roşia Montană, a
Societăţii “Avram Iancu”
|
1
Decembrie 2002 - Alba Iulia
Participanţii de la
Congresul Spiritualităţii Româneşti la bustul lui
"Avram Iancu".
|
|
|