|
Teritoriul actual al judeţelor
Alba şi Hunedoara, străbătut de frumoasa vale a Mureşului
şi a Streiului, sprijinit la sud de o parte din Carpaţii
Meridionali, iar la nord cuprinzând o zonă importantă a Munţilor
Apuseni, a constituit din cele mai vechi timpuri o cetate naturală în
această "inimă" a României.
Bogăţiile naturale, alături
de condiţiile bune care au existat pe aceste meleaguri, au favorizat
apariţia şi existenţa aşezărilor omeneşti cu
mult înaintea altor state din Europa.
Descoperirile de la Cioclovina,
Ohaba Ponor, Turdaş, Deva, Crăciuneşti şi altele din
judeţul Hunedoara la fel ca şi cele din judeţul Alba de la
Teleac, Lumea Nouă, Petreşti, Pianu, Răhău, Piatra
Craivii etc, precum şi senzaţionala descoperire din anul 1961 de
la Tărtăria, privind tăbliţele de lut, ce reprezintă
cea mai veche scriere cunoscută până în prezent, cu o vechime
de cca 5500 ani, sunt mărturii suficiente din acest punct de vedere.
Determinate mai ales de bogăţiile
naturale precum şi de aşezarea geografică, o serie de
evenimente importante din istoria neamului românesc s-au desfăşurat
pe teritoriul actual al acestor judeţe încă de la începutul
erei noastre.
"Dacia Felix" adică
Dacia cea bogată unde "curgea lapte şi miere" a fost
"râvnită" din vechime de multe popoare din jur şi mai
de departe.
Cele două războaie ale
românilor de cucerire a Daciei precum şi stabilirea în Ţara Haţegului
a capitalei noii provincii: COLONIA ULPIA TRAIANA AUGUSTA DACICA (108-110)
pentru o perioadă relativ scurtă, capitala fiind mutată
definitiv la APULUM, mai în centrul provinciei de unde drumurile, atât
de necesare, se răspândeau în toate direcţiile iar apropierea
de bogăţiile munţilor Apuseni a fost criteriul hotărâtor.
Dovada este faptul că
romanii, timp de 165 de ani cât au stăpânit Dacia au "cărat"
la Roma cca. 85 vagoane aur curat. Săptămânal scoteau 205 phunţi
de aur (1 phunt = 0,5 kg).
După înfrângerea lui
Decebal, romanii, cu tezaurul capturat şi dus la Roma, au avut
posibilitatea să scutească de impozit pe locuitorii capitalei
imperiului roman pe o perioadă de un an de zile, acordându-le fiecăruia
şi câte un premiu de 650 denari, pe lângă faptul că timp
de 123 zile s-au finanţat serbările de la Roma (cei 10.000 de
gladiatori şi 11.000 animale sălbatice).
Desfăşurarea în
continuare a evenimentelor istorice în acest teritoriu, demonstrează
cu prisosinţă relaţiile strânse care au existat între
populaţia din această parte a Transilvaniei determinate de
interesele şi idealurile lor comune.
În acest sens avem posibilitatea
de a scoate în evidenţă luptele împotriva turcilor, din Ţara
Haţegului (septembrie 1420), lupta de la Sîntimbru (18 martie 1442)
condusă de Iancu de Hunedoara, bătălia de pe Câmpul Pâinii
(13 octombrie 1479, pe valea Mureşului între Şibot şi Orăştie)
precum şi răscoala condusă de Horea, Cloşca şi
Crişan (1784-1785) şi Revoluţia Română din
Transilvania de la 1848-1849.
În acelaşi timp, pe aceste
meleaguri s-au desfăşurat şi evenimente istorice
religioase, importante pentru credinţa străbună şi
care fac parte din istoria neamului nostru.
Românii au fost încreştinaţi
din cele mai vechi timpuri, iar bisericile din Ţara Haţegului,
din localităţile Densuş, Streisângiorgiu, Peşteana
şi Sântămăria Orlea atestate din sec. XII-XIII la care se
adaugă cele multe din sec XIV-XV construite de cnejii şi juzii
români din localităţile: Haţeg, Tustea, Vad, Sânpetru,
Ostrov, Remetea, Clopotiva, Colţi, Răchitova, Ciula Mare, Grădişte,
Valea Dâljii, Râul de Mori, Măteşeşti, Sălaşul
de Sus, Paroşi, Râul Alb, Râul Bărbat, Galaţi, Livadia, Bărăşti
şi nu în ultimul rând Mănăstirea Prislop, confirmă
cu prisosinţă credinţa străbună şi
continuitatea neamului românesc pe aceste meleaguri de basm.
Populaţia daco-romană
creştină, până la înfiinţarea mitropoliilor din
Ţara Românească (1359) şi Moldova (1392-1401) depindea de
ierarhia bisericească din sudul Dunării.
Biserica românească din
Ardeal şi Ungaria îşi trimiteau preoţii pentru sfinţire
la Vidin şi Siliştea, care aparţineau de arhiepiscopia de
la Ohrida.
În această situaţie
s-au aflat mănăstirile şi bisericile din zona Aradului
şi din Ţara Haţegului, determinate în mod sigur de aşezarea
geografică şi a drumurilor din acea perioadă.
Conducătorii şi populaţia
creştină prin
reprezentanţii respectivi, din zona Alba Iuliei, aveau relaţii
directe cu centrul religios din Bizanţ.
Cneazul GYULA (GYLA, IULIU) DUX
MAGNUS ET POTENS (duce mare şi puternic) ocrotind creştinismul,
în anul 956 a fost invitat la Constantinopol de către împăratul
Constantin Porfirogenetul, care l-a primit cu toate onorurile cuvenite
oaspeţilor de seamă, acordându-i titlul de PATRICIUS, iar
patriarhul Bizanţului THEOPHILACTUS la hirotonit ca episcop pe
HIEROTHEUS care probabil o perioadă de timp a folosit ca biserică,
lăcaşul de cult creştin - ROTONDA ECLESIA - care a fost dărâmată
de către unguri, iar pe locul respectiv, au construit biserica
episcopiei romano-catolice.
"Fundaţiile de piatră
(existente parţial şi astăzi) atestă o biserică
cu plan circular cu absidă semicirculară la est, monument a cărui
origine se datează în sec. IV-lea perpetuându-se în arhitectura
bizantină şi românească până în sec. XI-XIII".
(din: "De la vechea Mitropolie Ortodoxă a Transilvaniei la
Episcopia de la Alba Iulia")
Mănăstirea Prislop,
este o perlă în frumoasa Ţară a Haţegului, în
apropierea masivului munţilor Retezat, unde marele naturalist şi
patriot albaiulian Alexandru Borza în anul 1935 a creat "Parcul Naţional
Retezat" pe o întindere de cca 38.000 ha, fiind unul dintre cele mai
frumoase parcuri naturale din Europa la data respectivă.
Locul ales de călugărul
Nicodim pentru construirea mănăstirii se aseamănă cu
un colţ de rai pe pământ, situat la o altitudine de 640 m
într-o poiană mirifică înconjurată de dealuri
domoale, atrăgătoare.
Călugărul Nicodim a
fost organizatorul şi îndrumătorul monahismului românesc în a
doua jumătate a veacului XIV-lea.
Sprijinul material privind
construcţia mănăstirii, după istoricul Ştefan
Meteş, revine domnitorului Ţării Româneşti, Mircea
cel Bătrân, iar după Radu Popa "primii bănuiţi
ar putea fi cnejii de la Silvaşu".
Rolul principal însă, l-a
avut călugărul Nicodim aşa după cum rezultă
şi din "Istoria Critică a Românilor" de B.P. Haşdeu
(1873) vol. I, care, pe baza unor documente sârbeşti şi a unei
cronici bulgare, rezultă că locul de naştere a călugărului
Nicodim a fost oraşul "trans-danubian PRILEPU sau PRILIPU aşezat
între Albania şi Macedonia nu departe de OCHRIDA.
Prin intercalarea unui
"s" la mijlocul cuvântului călugărul Nicodim a dorit
să boteze numele de PRISLOP locului unde a venit să se
stabilească, în amintirea localităţii natale.
Poemul scris de călugărul
EFREM: "PLÂNGEREA SFINTEI MĂNĂSTIRI A SILVAŞULUI DIN
EPARHIA HAŢĂGULUI DIN PRISLOP" este o cronică rimată
care cuprinde 710 versuri care întăreşte datele cu privire la
Nicodim, ca primul ctitor al Mănăstirii Prislop.
Întrucât clerul şi românii
din împrejurimi nu au acceptat să-şi trădeze credinţa
străbună şi să treacă la greco-catolicism,
"gloriosul" general Adolf Bucow care s-a luptat cu bisericile
şi mănăstirile ortodoxe a românilor, în anul 1762 a
incendiat mănăstirea şi a alungat pe toţi călugării,
distrugând pentru mult timp un astfel de centru de cultură şi
de credinţă străbună.
Călugărul Efrem,
alungat peste munţi, a scris această cronică rimată
care a fost descoperită de Cezar Boliac la Mănăstirea Căldăruşani
- lângă Bucureşti - în sec. al XIX-lea.
Cele câteva versuri menţionate
mai jos redă cu fidelitate simţirea
românilor din acea perioadă:
"... Şi neamul nostru din vrăşmăşie
Să se întoarcă iarăşi la frăţie
Căci precum românii prin viaţă se alege
Se cade să fie toţi de o lege
La legeea cea strămoşească
Iar nu la legea papistăşească
Căci nu va fi spre un folos
UNIAŢIA ce s-au scos
Ci numai ca să ne răsnească
De fraţii din Ţara Românească
Şi din Ţara Moldovinească
Ba încă şi între noi din Ardeal
Să bage pe cel viclean
Să nu ne mai putem înţelege,
Nici din saşi şi din unguri a ne mai alege"
La mănăstirea Prislop
(1404-1405) călugărul Nicodim a copiat
un "Tetraevanghelier" pe pergament împodobit cu
frontispicii şi miniaturi care se află la Muzeul de Artă
şi Istorie Naţională de la Bucureşti.
În continuare mănăstirea
Prislop a devenit o şcoală de cultură bisericească cu
călugări evlavioşi a căror reprezentanţi au rămas
în istorie ca personalităţi demne de urmat. În aceeaşi
perioadă s-a înfiinţat o şcoală pentru cântăreţi
şi viitori preoţi.
La mijlocul sec. 16-lea a existat
o episcopie a Silvaşului care a avut reşedinţa la Mănăstirea
Prislop şi care era subordonată Mitropoliei Ortodoxe a
Transilvaniei de la Alba Iulia fiind considerată cea mai bogată
din Ardeal la data respectivă.
Preotul Ioan din Peşteana în
anul 1553 a fost trimis în Ţara Românească la Târgovişte,
unde a fost sfinţit ca episcop de către mitropolitul ANANIE.
Perioada de "înflorire"
şi de reafirmare a Mănăstirii Prislop a fost cea din a doua
parte a sec. al XVI-lea, unde, în perioada 1575-1580 a "vieţuit"
Domniţa Zamfira, fiica domnitorului Ţării Româneşti,
Moise Vodă, care a restaurat biserica mănăstirii între
anii 1564-1580 devenind al doilea ctitor a mănăstirii iar în
anul 1580 când a murit a fost înmormântată de către stareţul
Ioan de Prislop în pronaosul mănăstirii.
Relaţiile dintre Mitropolia
Ortodoxă (veche) a Transilvaniei de la Bălgrad (Alba Iulia)
şi bisericile din Ţara Haţegului în sec. XVI-XVII-lea au
fost permanente.
Dieta de la Turda din anul 1579 a
înlesnit ca: "popii româneşti să-şi aleagă
episcop românesc pe cine vor voi".
După decesul mitropolitului
Cristofor, în toamna anului 1579, preoţii români la sinodul
constituit, au ales pe GEHENADIE (I) de la Prislop, care a fost sfinţit
la Târgovişte ca mitropolit al "întregului ţinut din
Ardeal şi a Orăzii-mari" cu reşedinţa la Alba
Iulia.
Reşedinţa Mitropoliei
Ortodoxe a Transilvaniei în aceea perioadă se afla înafara
zidurilor cetăţii Bălgradului, în zona actuală a străzii
V. Alecsandri unde exista şi funcţiona singura biserică a
românilor din Alba Iulia, confirmată la pct. d - CHIEFA DE GRECI -
din harta "PIANTA D'ALBA IULIA", întrucât clădirea
mitropoliei din incinta cetăţii se află într-o stare
avansată de degradare din motive lesne de înţeles.
Istoricul Ştefan Meteş
în "Istoria bisericii şi a vieţii religioase a românilor
din Transilvania şi Ungaria", vol. I, scoate în evidenţă
activitatea mitropolitului Ghenadie, de la Alba Iulia, privind tipărirea
de cărţi bisericeşti.
În anul 1580, la Sebeş a
tipărit prin CORESI, "Sbornicul slavonesc", afirmând:
"Nu mi-am dat nici o odihnă, nici genelor mele somn şi nici
avere dată mie de D-zeu n-am cruţat-o, până ce nu am ajuns
să sfârşesc acest lucru văzând în timpurile din urmă
din partea popoarelor de altă credinţă, mare stricăciune
şi cădere a sfintelor biserici precum şi împuţinarea
dumnezeieştilor cărţi".
Cu înţelegerea
mitropolitului Ghenadie, judele Braşovului, Luca H. a tipărit între
anii 1580-1581 "Evangheila cu învăţătură"
în limba română care a fost răspândită în toate ţinuturile
româneşti.
După moartea lui Ghenadie,
la finele lunii februarie 1585 sinodul preoţilor, a ales pe stareţul
Ioan, deasemenea de la mănăstirea Prislop "om erudit, cumpătat,
modest, cu viaţa curată şi religioasă" care în
luna August a anului 1585 a fost sfinţit la Târgovişte ca
mitropolit de către Serafim".
Rolul şi importanţa
mitropolitului Ioan de Prislop a crescut determinat de eveninentele
istorice care se desfăşurau în perioada respectivă, precum
şi de timpul mai îndelungat de păstorire în scaunul
mitropolitan de la Alba Iulia faţă de predecesorii şi urmaşii
săi.
Ascensiunea domnitorului
Ţării Româneşti - Mihai Viteazul - şi pericolul
invaziei otomane, a influenţat pozitiv, tratatul încheiat cu
Sigismund Bathory la data de 20 mai 1595.
O delegaţie numeroasă
din Ţara Românească în frunte cu boierii, fraţii Buzeşti
şi Teodor Rudeanu împreună cu mitropolitul Eftimie şi
episcopii Teofil al Râmnicului şi Luca al Buzăului sosiţi
la Alba Iulia au obţinut de la Sigismund Bathory ca oficial, toate
bisericile ortodoxe din Transilvania să fie sub jurisdicţa
mitropolitului de la Târgovişte.
Cu această ocazie Mihai
Viteazul a avut posibilitatea să se întâlnească cu
mitropolitul Ioan de Prislop şi să cunoască starea precară
a Mitropoliei Ortodoxe Române din Transilvania, fapt ce l-a determinat să
intervină şi să obţină de la principe încuviinţarea
de a construi o nouă clădire pentru mitropolia ortodoxă a
românilor din Transilvania, după ce mitropolitul Ioan de la Prislop
a obţinut jurisdicţie peste "soboarele româneşti din
tot Ardealul".
Mihai Viteazul a realizat la Alba
Iulia baza uneia dintre cele mai importante instituţii ale românilor
din Transilvania: MITROPOLIA ORTODOXĂ A BĂLGRADULUI despre care
marele istoric N. Iorga a afirmat că "a fost cel mai trainic
şi mai de folos aşezământ al neamului românesc de peste
munţi".
Într-un timp record, de numai un
an -1597- au reuşit să construiască o nouă catedrală
precum şi clădirile aferente pentru Mitropolia Ortodoxă Română
din Transilvania, iar mitropolitul Ioan de Prislop a avut un rol important
la această realizare.
Împreună cu
unificatorul de neam, Mihai Viteazul au fost inspiraţi de a construi
clădirea mitropoliei sub forma triconc precum şi de a fi sfinţită
cu hramul "Sfânta Treime", fapt ce a corespuns cu prima unire a
tuturor românilor din cele trei principate: Ţara Românească,
Moldova şi Transilvania.
De la "Ioan Vlădica de
la Bălgrad" după cum a afirmat istoricul Ştefan Meteş,
avem cea mai veche scrisoare românească, cunoscută până
acum din condeiul unui arhiereu din Ardeal.
După victoria lui Mihai
Viteazul de la Şelimbăr (18/26 oct. 1599) mitropolitul Ioan de
Prislop s-a aflat în fruntea alaiului care l-a primit în Alba Iulia la
data de 21 Oct. / 1 Nov. 1599 timp în care întreg teritoriul
Transilvaniei a trecut sub autoritatea domnitorului, iar biserica românilor
a avut un moment de speranţă, dar, doar, pentru scurt timp.
Sărbătorile de Crăciun
din anul 1599, precum şi cele prilejuite de noul an - 1600 - Mihai
Viteazul le-a petrecut la Alba Iulia, participând la slujbele religioase
care s-au desfăşurat în noua clădire a Mitropoliei
Ortodoxe a Transilvaniei, ctitorită de domn şi care s-au ţinut
de către mitropolitul Ioan şi patriarhul de la Târnava,
Dionisie Rally care l-a însoţit pe Mihai Viteazul în Transilvania
şi care după datină l-a stropit
cu aghiasmă, urându-i domnie lungă.
Dionisie Rally a fost înrudit cu
familia Cantacuzino, iar istoricul N. Iorga susţinea că acesta a
fost duhovnicul şi sfetnicul voievodului până la sfârşitul
vieţii.
După înfrângerea lui Mihai
Viteazul în lupta de la Mirăslău (18 Sept. 1600) dintr-o
informaţie mai târzie evidenţiată de către Adrian
Andrei Rusu, rezultă că domnitorul pentru un scurt timp s-a
refugiat la Mănăstirea Prislop însoţit probabil de
mitropolitul Ioan de Prislop.
Dieta de la LETZFALU din 25 Oct.
1600 a dispus persecutarea nemiloasă a călugărilor români,
"... nici un popă românesc să nu poată intra niciodată
din cele două ţări române, iar călugării de tot
să fie proscrişi din toată ţara. De se va afla vreunul
că a intrat sau va intra în ţară, pe acela să-l prindă
şi să-l despoaie ori şi unde".
După asasinarea lui Mihai
Viteazul (9/19 Aug. 1601) speranţele românilor s-au destrămat.
Cronicarul George Brancovici,
fratele mitropolitului Sava de la Bălgrad, care a copilărit în
cetatea de la Alba Iulia între anii 1656-1678 ne relatează o ştire
extrem de importantă care se referă la trupul lui Mihai Viteazul
care a fost adus şi înmormântat Prin grija lui Ioan de Prislop în
Mitropolia Transilvaniei ctitorită de domnitor. Odată cu înlăturarea
lui Mihai Viteazul a dispărut şi mitropolitul Ioan care probabil
s-a retras în Ţara Haţegului acolo, de unde a plecat la Mănăstirea
Prislop; iar slujitorii Mitropoliei au fost alungaţi din Alba Iulia.
După o perioadă grea
şi mai puţin cunoscută, apar ca urmaşi a lui Ioan de
Prislop, Spiridon (1605) Teoctist, Sava I, Teofil de la Prislop.
Importanţa Mănăstirii
Prislop ca centru religios şi de cultură a românilor din această
zonă a ţării, precum şi relaţiile strânse care
au existat cu Mitropolia de la Bălgrad s-a dovedit din nou şi
prin alegerea lui Teofil ca al treilea mitropolit al Bălgradului
promovat de la Prislop la data de 21 febr. 1615, întărit fiind de către
principele G. Bethlen. Cu această ocazie în diploma respectivă
s-a prevăzut ca toate averile şi moşiile luate de la preoţi
şi de la Bisericile românilor de către "nobili şi alţi
străini" să fie siliţi a le restitui.
Interesant şi important
pentru Mănăstirea Prislop au fost constatările
specialistului Adrian Andrei Rusu redate în cartea Ctitori şi
biserici din Ţara Haţegului până la 1700, "Triconcul
bisericii mănăstireşti are bune analogii la dispăruta
catedrală mitropolitană de la Alba
Iulia, care ne-ar face să bănuim că a existat o relaţie
între cele două şantiere de (re)construcţie, dacă nu
cumva relaţia existase doar între ctitorii cei noi şi vlădica
Ioan".
Mitropolia de la Alba Iulia
ctitorită de marele unificator de neam românesc, continua tradiţia
triconcurilor munteneşti din sec. XIV-lea.
Nedumerirea autorului cu privire
la faptul că o perioadă scurtă (în jurul anului 1629) Mănăstirea
Prislop a avut hramul "Sfânta Treime" la fel ca şi
Mitropolia lui Mihai Viteazul, se poate explica având în vedere şi
situaţia grea în care se afla "biserica" românilor. Înainte
şi după această perioadă hramul mănăstirii a
fost şi a revenit la "Sfântul Ioan Botezătorul".
Ambele centre de cultură
şi ale credinţei străbune (Alba şi Prislop) au fost
distruse în sec. 18-lea odată cu trecerea Transilvaniei sub stăpânirea
Imperiului Habsburgic în acţiunile dure întreprinse cu privire la
catolicizarea românilor.
Mitropolitul Athanasie Anghel împreună
cu 38 preoţi ortodocşi, aici, la Alba Iulia la data de 7 Oct.
1698 (stil vechi) au trădat credinţa străbună şi
au hotărât unirea cu Biserica Romei.
Prin declaraţia dată la
Viena în luna Martie 1701, Athanasie, s-a lepădat de orice legătură
cu domnul muntean Constantin Brâncoveanu, la fel şi de mitropolitul
din Ţara Românească, unde fusese sfinţit cu puţin
timp în urmă (1698).
Athanasie Anghel din mitropolit
ortodox, ajuns episcop gr. catolic, cu ajutorul autorităţilor
habsburgice în anul 1701 au alungat pe românii ortodocşi din
Mitropolia Ortodoxă a lui Mihai Viteazul precum şi din cea de a
doua biserică a românilor care funcţiona în partea de jos a
oraşului Alba Iulia.
Datorită acestor evenimente
grave, la scurt timp, în anul 1702, şi-a încetat definitiv
activitatea şi renumita tipografie care a funcţionat pe lângă
Mitropolia Ortodoxă a Bălgradului şi unde cu ajutorul maiştrilor
tipografi de peste munţi s-au tipărit numeroase lucrări
şi cărţi importante pentru neamul românesc (GROMOVNICUL,
TREPETNICUL, PARACLISUL PRECESTEI,
ŞAPTE TAINE, PĂSCĂLIA, SINTAXUL SLAVON, CATECHISMUL
CREŞTINESC, NOUL TESTAMENT DE LA BĂLGRAD, PSALTIREA,
MOLITVENICUL, BUCOAVNA, PÂINEA PRUNCILOR şi altele).
Situaţia a devenit dramatică
după anul 1711, când după înăbuşirea răscoalei
curuţilor, habsburgii au hătărât printre altele dărâmarea
în cea mai mare parte a oraşului Alba Iulia în vederea construirii
cetăţii.
"Justificat" de această
acţiune, au fost dărâmate toate clădirile bisericilor care
au fost a românilor ortodocşi din Alba Iulia: vechea clădire a
mitropoliei, clădirea mitropoliei construită de Mihai Viteazul,
precum şi biserica românilor din oraşul de jos, care de fapt se
afla la marginea "glacisului" proiectat.
Materialele rezultate din
demolarea celor de mai sus au fost folosite la reconstruirea celor două
biserici, în oraşul de jos, în jurul cărora s-au format
cartierul Lipoveni şi Maieri.
Tiparniţa, împreună cu
o serie de obiecte bisericeşti, inclusiv unele drapele de luptă
ale lui Mihai Viteazul au fost luate şi trecute în proprietatea
episcopiei greco-catolice urmând traseul parcurs: CARTIERUL MAIERI - FĂGĂRAŞ
- BLAJ.
În timpul revoluţiei de la
1848-1849 majoritatea obiectelor istorice şi a celor bisericeşti
au fost distruse de revoluţionarii maghiari.
Distrugerea bisericilor şi a
mănăstirilor din Transilvania împreună cu o serie de
documente istorice, constituie o mare pierdere pentru neamul românesc iar
lipsa lor se va resimţi permanent.
În ceea ce priveşte Mănăstirea
Prislop trebuie arătat că după anul 1762 a fost preluată
de gr. catolici şi a fost restituită bisericii ortodoxe în anul
1948.
Mitropolitul Ardealului Nicolae Bălan
la data de 25 Nov. 1948 a adus de la Mănăstirea Brâncoveanu - Sâmbăta
de Sus, pe ieromonahul Arsenie Boca, care prin străduinţa sa îndelungată
a reuşit pe bună dreptate să devină cel de al treilea
ctitor al acestei mănăstiri.
La lucrările de restaurare
şi de înfrumuseţare a locului a fost sprijinit la început de
fratele Nicolae Zaharie iar ulterior, Direcţia Monumentelor Istorice
din Bucureşti şi arh. Ştefan Balş au contribuit
substanţial la modul în care se prezintă astăzi. Pe plan
local un rol important l-a avut fostul director al IJGL Hunedoara-Deva,
Viorel Răceanu.
Astăzi Mănăstirea
Prislop, păstorită cu multă competenţă de stareţa
Pavelida Munteanu împreună cu maicile de la mănăstire, au
reuşit ca acest aşezământ monahal cu o viaţă
duhovnicească aleasă, să fie ridicat şi menţinut
la importanţa şi valoarea pe care o reprezintă.
Mănăstirea Prislop, Mănăstirea
Râmeţ, Mănăstirea Brâncoveanu de la Sâmbăta de Sus,
la fel ca şi multe altele din Transilvania avem posibilitatea plăcută
de a afirma că aceste lăcaşuri de credinţă străbună
şi cultură s-au renăscut din cenuşe şi merită
să fie preluate în evidenţele UNESCO la fel ca şi mănăstirile
din Bucovina.
Dacă istoricul G.I. Brătianu
afirma despre neamul românesc prin titlul unei cărţi "O
ENIGMĂ ŞI UN MIRACOL ISTORIC: POPORUL ROMÂN" noi avem
posibilitatea de a afirma cu certitudine astăzi, că, existenţa
şi dăinuirea credinţei străbune pe meleagurile
Transilvaniei este un adevărat miracol divin.
Mitropolia Ortodoxă a
Transilvaniei a fost desfiinţată acum 300 de ani după care
la scurt timp au fost dărâmate şi clădirile respective.
După o perioadă îndelungată,
la data de 17 Oct. 1975 s-a înfiinţat Episcopia Ortodoxă română
de Alba Iulia cu primul său ierarh - Prea Sfinţitul Emilian -
care în urma retragerii din 1990, a fost ales ca episcop de către Sfântul
sinod Prea Sfinţitul Andrei.
Recent, în anul 1998, Episcopia
Ortodoxă de Alba Iulia a fost ridicată la rangul de
Arhiepiscopie.
Astăzi când în întreaga
ţară se desfăşoară numeroase şi variate acţiuni
de reparare a nedreptăţilor trecutului, considerăm că
reînfinţarea Mitropoliei Ortodoxe Române de Alba Iulia, reprezintă
un act normal de dreptate şi de mândrie naţională.
Importanţa evenimentelor
istorice şi religioase, desfăşurate în timp, aici, la Alba
Iulia la care se adaugă realizările, experienţele acumulate
precum şi condiţiile create începând cu anul 1975 şi până
în prezent, sunt argumente care confirmă şi dorinţa
marelui istoric şi patriot Onisifor Ghibu din Mărginimea
Sibiului (Sălişte) care cu mult timp în urmă susţinea
următoarele:
"ALBA IULIA TREBUIE SĂ
REDEVIE CE A FOST ŞI CEEA ESTE MENITĂ SĂ FIE" O CETATE
SFÂNTĂ A ROMÂNISMULUI ŞI A ORTODOXISMULUI"
ec. Ioan Străjan
Bibliografie
Cronica Mănăstirii Prislop
De la vechea Mitropolie Ortodoxă a Transilvaniei la
Episcopia de Alba Iulia
Şematismul veneratului cler al arhidiecezei
Metropolitane Greco-Catolice Române de Alba Fulia şi Făgăraş
pre anul Domnului 1900 de la Sfânta Unire - 200 -
Ctitori şi biserici din Ţara Haţegului până
la 1700 de Adrian Andrei Rusu
Istoria bisericii şi vieţii religioase a românilor
din Transilvania şi Ungarie (1935) de istoricul Ştefan Meteş
Impactul Romei asupra Daciei de Paul Lazăr
Tonciulescu
Cronica Banatului de
Nicolae Stoica de Haţeg
|