.................
Începând cu
anul 1201 toată zona auriferă din Munţii Apuseni este menţionată
cu numele de Terra Obruth.
În cuprinsul
acestui ţinut este atestată aşezarea românească sub
numele de Kerpenyes (1595), Kerpenis (1733), Kerpényes
(1750), Kerpenyes (1760-1762), Kerpenyes, Cărpiniş (1854),
Abrudkerpenycs (1913)1.
Se cuvine menţionată
şi dinamica în timp a populaţiei comunei Cărpiniş. În
1854 (1325 locuitori), 1857 (1375 locuitori), 1869 (1478 locuitori), 1880
(1431 locuitori), 1890 (1393 locuitori), 1900 (1514 locuitori), 1933 (
1516 locuitori), 1941 (1693 locuitori), 1956 (1798 locuitori), din 1968 a
intrat în componenţa comunei Roşia Montană2.
Într-o statistică
mai amplă din anul 1900 aflăm despre Cărpiniş următoarele:
aparţinea de comitatul Alba, plasa Roşia Montană (Vereşpatachi),
avea suprafaţa de 3.640 iugăre (1 iugăr =5575 m2), o populaţie civilă de 1513 şi 1 militar (total 1514).
După sex erau: 778 bărbaţi şi 736 femei. După vârstă:
219 (sub 6 ani), 182 (6-11 ani), 104 (12-14 ani), 154 (15-19 ani), 394
(20-39 ani), 327 (40-59 ani), 134 (60 ani şi peste). După starea
civilă: 754 necăsătoriţi, 644 căsătoriţi,
115 văduvi, 1 divorţat. După naţionalitate: 14
maghiari, 1500 români. Din totalul populaţiei numai 29 ştiau să
vorbească ungureşte. După religie: 9 romano-catolici, 68
greco-catolici, 1433 ortodocşi, 3 reformaţi şi 1 unitarian.
Din totalul populaţiei numai 430 ştiau să scrie şi să
citească. Locuinţele erau făcute din: piatră sau cărămidă
(3), vălătuci sau pământ (1), din lemn (356). Acoperişul
caselor din: şindrilă sau scânduri (359), paie (1). În total
erau 360 de case în Cărpiniş3.
Pentru a înţelege
mai bine cauzele care i-au determinat, pe românii din Cărpeniş,
să se ridice la luptă să vedem pe scurt care le-au fost stăpânii
asupritori. La 1201 toată Terra Obruth a fost dată de regele ungur
banului Gyula şi după el lui Zubuslaus Secuiul. În 1271, întregul
ţinut a fost dăruit de ştefan al V – lea capitlului
catolic transilvănean. În 1366 regele Ludovic cel Mare confirmă
stăpânirea capitlului asupra Ţării Abrudului, asupra moţilor
iobăgiţi.
Satele din jurul
Abrudului: Abrudsat, Bucium şi Cărpiniş s-au dezvoltat ca o
necesitate pentru impulsionarea mineritului. Aşa s-a întâmplat
şi în timpul voievodului local menţionat pe la 1547 cu numele
de Iacob.
În 1491, Abrudul
(partea locuită de unguri şi germani) obţine dreptul de oraş
liber. Partea românească a aşezării devine Abrudsat şi
rămâne mai departe în stare de iobăgie, ca şi Cărpinişul
şi Buciumul.
După Mohacs,
principii Transilvaniei au secularizat moşiile episcopiei catolice
şi ale capitlului, devenind stăpânii întinselor domenii din
Munţii Apuseni. Au confirmat privilegiile Abrudului (din care făcea
parte şi Roşia Montană şi Corna). Iată-i pe moţi
ajunşi pe mâna fiscului.
Când erau în
criză de bani principii zălogeau moşiile fiscului.
Sigismund Báthori a donat lui Matei Szöllösy de Deva comunele româneşti
Cărpiniş şi Muşca. În 1608 Matei Kósa şi Paul
Fodor au răscumpărat în numele minerilor din Abrud domeniile Muşca
şi Cărpiniş cu 400 de florini ungureşti. În 21
Decembrie 1611, Matei Kósa a fost pus în posesia integrală a Cărpinişului
de către Gabriel Báthory. Posesia a fost confirmată în
1619 de Gabriel Bethlem.
La 4 aprilie
1604, Gheorghe Basta întăreşte drepturile Abrudului asupra
satelor: Abrudsat, Bucium, Cărpiniş şi Muşca. La 7
august 1607, principele Sigismund Rákoczi donează din nou şi pe
vecie Abrudului satele: Bucium, Abrudsat, Cărpiniş şi Muşca.
Moţii din aceste localităţi aveau acum obligaţii nu
numai faţă de Abrud ci şi faţă de principe cu
produsele agricole. Aceste sate au scăpat de sub jurisdicţia
Abrudului abia după 1651.
Începând cu
primul urbariu (ansamblul slujbelor şi prestaţiilor datorate de
iobagi stăpânului feudal) sunt menţionaţi în Cărpiniş
14 capi de familie iobagi şi 2 văduve şi 13 locuri de casă
pustii. Cărpinişul avea de plătit 5 florini taxă
urbarială iar pentru răscumpărarea sarcinilor câte 150 de
pisete aur (1 pisetă = a 50 – a parte dintr-o marcă) plus o
oaie din zece şi dacă nu erau zece, 2 dinari de fiecare.
În cele 16
gospodării din Cărpiniş existau: 8 cai, 14 boi, 44 vaci, 70
oi, 7 porci. Pe văile din sat erau 6 şteampuri cu câte 6 maiuri.
Mulţi moţi de aici lucrau ca argaţi la târgoveţii din
Abrud.
În 1667, Mihail
Apafi scria despre moţii din Cărpiniş, Bucium şi
Abrudsat că: „sunt datori faţă de noi cu 300 pisete aur
pe an”, după ce au plătit tributul către sultan. Pe lângă
acestea mai trebuiau să dea 36 de pisete aur administratorului din
Zlatna (Ioan Batizi Şard). Predicatorul ungur din Abrud era plătit
de ei cu câte 45 florini ungureşti anual.
La jefuirea celor
trei sate i-au parte şi nobilii şi târgoveţii din Abrud.
Satele erau jefuite prin ocuparea samavolnică a pământurilor.
La aceste jafuri au luat parte şi slujbaşii domeniilor încuscriţi
cu nobilii din Abrud. În 1684 erau în mâna celor din Abrud 60 de şteampuri
ale românilor din Abrudsat. La fel s-a comportat şi familia Ranta
din Abrud. Lacoma familie Ranta a acaparat multe locuri şi şteampuri
ale ţăranilor din Cărpiniş, Bucium şi Abrudsat.
La începutul
anului 1686, tributul faţă de turci era de 60 florini de poartă
şi apoi încă 40 de florini.
După 1676,
jugul de lemn turcesc este înlocuit cu birul german (austriac).
Numărul
capilor de familie din satul Cărpiniş nu este constant. În 1652
erau 16 capi de familie iobagi. În 1691 (15), 1692 (16), 1698 (12 iobagi
şi 4 jeleri), 1704 (28 iobagi şi 4 jeleri), 1714 (56 iobagi
şi 10 jeleri), 1715 (42 iobagi şi 12 jeleri), 1721 (28 iobagi
şi 6 jeleri), 1724 (76 iobagi şi 7 jeleri), 1731 (80 iobagi),
1746 (54 iobagi şi 1 jeler), 1750 (96 iobagi şi 14 jeleri), 1773
(175 total), 1820 (178 iobagi şi 20 jeleri).
Sustragerea de la
recensământ era o formă de luptă contra asupririi. În
1773, recenzorii au descoperit în Cărpiniş 89 de capi de
familie nerecenzaţi. Începând cu anul 1741 au fost interzise curăturile
(defrişările). Contravenienţii se pedepseau cu o amendă
de 40 florini. Urbariul din 1731 ne arată şi obligaţia de
robotă datorată sticlăriei din Roşia Montană.
Aceasta a fost răscumpărată cu câte 50 de florini de către
fiecare sat. În zonă sunt construite tăurile (lacuri) pentru
şteampuri. Se extrage tot mai mult aur de la an la an. În 1710
(13.630 pisete), 1720 (34.949 pisete), 1730 (49.450 pisete) şi în
1740 (52.195 pisete)sunt schimbate.
Pentru
practicarea agriculturii în zona Cărpiniş s-au făcut mereu
defrişări pentru creşterea sesiilor (lotul de pământ
pe care iobagul îl deţinea de la stăpânul de moşie şi
pentru folosirea căruia era supus la robotă, zeciuială
şi la alte slujbe). În 1704 erau în Cărpiniş 21 de sesii,
în 1715 (36 sesii), în 1731 (67 sesii), 1746 (18 sesii) iar 1750 (66
sesii). În aceeaşi ani au fost un număr diferit de capi de
familie. În 1704 (32 capi de familie), în 1715 (66 capi de familie), în 1731 (80 capi de familie), în
1746 ( 55 capi de familie) şi în 1750 (116 capi de familie).
Creşterea
numărului de familii a dus la fărâmiţarea sesiilor. În
1704, 21 familii aveau câte o sesie iar 11 nu aveau deloc. În 1715, 36
aveau sesii iar 4 nu aveau. În 1731, 67 aveau câte o sesie, 10 aveau ˝
sesie şi 5 nu aveau nimic. În 1746, 3 aveau sesii întregi, 15 câte
˝ sesie, 7 câte 1/3 sesie, 5 câte 1/4 sesie şi 11 nu aveau nimic.
În 1750, 38 aveau câte o sesie, 12 câte ˝ sesie, 34 câte Ľ sesie şi 6 nu aveau nimic.
În 1748 apare în
Transilvania regulamentul silvic după care lemnele se dau numai cu
autorizaţie. Tot în 1748 s-au construit topitoriile de aur de la
Zlatna care foloseau lemne şi mangal. Tăiatul şi
transportul acestora cădea în sarcina iobagilor.
Iobagii care nu
mai puteau suporta obligaţiile fugeau din localitate. Din Cărpiniş
au fugit în 1652 (2 iobagi), în 1691 (2 iobagi), în 1692 (2 iobagi), în
1698 (4 iobagi), în 1704 (3 iobagi), în 1715 (7 iobagi), în 1731 (2
iobagi), în 1745 (14 iobagi) şi în 1755 (9 iobagi). Cei mai mulţi
fugari erau plugari.
În 1750, din Cărpiniş
au fugit 9 capi de familie. Dintre fugiţi 17 erau băbaţi,
17 femei, în total 34.
Pentru păşunatul
animalelor cei din Cărpiniş erau obligaţi să arendeze
munţii de la baronul Gheorghe Haler din Comitatul Cluj.
În anul 1770
sunt construite 4 cuptoare de topit aur la Baia de Arieş. Ca urmare a
denunţului făcut de Macavei Bota a fost numită de către
Maria Tereza o comisie care a constatat că 4.333 capi de familie nu
figurau în registrele contribuabililor (Zlatna – 303, Petroşeni
– 37, Galaţi – 22, Feneş – 70, Presaca – 13, Abrudsat
– 123, Bucium – 115, Cărpiniş – 89, Muşca – 40,
Bistra – 518, Râul Mare (Arieşul Mare) – 1151,Vidra – 848,Câmpeni
978 si Buces 26.
Creşterea
permanentă a obligaţiilor iobagiilor fiscului îi determina să
trimită delegaţi la împăratul de la Viena. În 1779, Horea
şi Cloşca din Cărpiniş, în numele comunelor cu iobagi
fiscali, (Râul Mare, Vidra, Bistra şi a celorlalte comune de pe
domeniul fiscal Zlatna) cu următoarea plângere:
1.
li s-au luat păşunile din păduri
2.
pământul lor e neproductiv şi nu-i poate hrăni
3.
la topitoriile din Zlatna trebuie să transporte 3.000 de stânjeni
de lemne de foc în loc de 800 ca mai înainte
4.
30 de creiţari pentru tăierea unui stânjen la distanţă
mare, uneori se lucrează 9 zile la un stânjen, iar cu mai puţin
de 6 creiţari pe zi nu se poate hrăni
5.
pentru tăiatul lemnelor sunt scoşi 200 – 250 oameni
odată, fără a se ţine seama de trebuinţele lor
personale care rămân în seama bătrânilor şi a copiilor
6.
sunt scoşi să sape şanţuri la distanţe de
9 zile, fără plată şi fără mâncare
7.
sunt obligaţi să transporte 130 câble de orz pentru berăria
din Galaţi (lângă Zlatna), ceea ce le ia 12 zile în timpul cărora
îşi lasă gospodăria în voia soartei
8.
sunt jecmăniţi de către proprii lor juzi
9.
înainte aveau dreptul să taie lemne din pădurile vecine
pentru grinzi, scânduri şi laţuri, cu care făceau negoţ
pentru ca să poată trăi; acum trebuie să le cumpere cu
bani.
Dacă îndrăznesc
să se plângă slujbaşilor lor, îi aşteaptă puşcăria,
bătaia, (şi aşa fost ucis în bătaie Gavril Todea de
80 de ani).
Comisia care ancheta plângerea celor din
Vidra şi Râul Mare primeşte şi de la iobagii fiscali din Cărpiniş
şi Bucium următoarele plângeri:
1.
capitaţia minerilor din Cărpiniş era mai înainte de
1 florin; nu de mult i s-a mai adăugat un supliment de 20 de crăiţari
aşa numita „acreşcenţă”. Înainte darea
locuitorilor din Bucium era de 300 florini acum este de 1700 florini
şi după fiecare florin se plăteşte 5 „acreşcenţă”
(cota adiţională) de 6 creiţari.
2.
sunt grevaţi cu o taxă domanială mai mare decât cea
prevăzută, decât privilegiile lor
3.
de 4 ani, juzii n-au mai dat socoteală de preţul
produselor în natură predate armatei
4.
cu titlul de cheltuieli comune pentru cele 2 sate, juzii au încasat
sume însemnate în ambele sate
5.
sunt împovăraţi peste măsură cu tăiatul
lemnelor şi cu cositul gratuit
6.
sunt obligaţi să plătească pentru locurile de
mină situate în afara hotarului lor 20 de creiţari
7.
ei nu îşi mai pot lărgi puţinul pământ
cultivabil de care dispun, fiindcă cele mai multe păduri sunt
oprite
8.
sunt mânaţi la tăiatul lemnelor fără să
li se dea mâncare
9.
ei nu sunt opriţi de la folosirea lemnelor, dar când vor
lemne de mină trebuie să slujească şi să plătească
prea mult pentru ele
10. li se răpesc
fâneţele
11.au prea puţine
semănături, de aceea duc lipsă de alimente
12.au câte 2
juzi de fiecare sat, unul numit de domeniu iar celălalt de comitat,
dar nici unul nu le poate fi de folos
Din cauza lăcomiei slujbaşilor,
fiscului, iobagii recurgeau la fugă şi la răscoală.
După relementarea din 1775 când au crescut zilele de robotă cu
vitele de două ori, oamenii şi-au vândut vitele.
Recensământul din 1781 înregistra 92
de capi de familie fugiţi din Cărpiniş. Dintre aceştia
75 erau plugari, 8 cerşetori şi restul meseriaşi.
Uniaţia a fost combătută cu
mult succes în munţii Apuseni de către călugărul
Sofronie. Viena s-a văzut nevoită să recunoască
biserica ortodoxă şi dreptul de a avea episcop. Pentru
combaterea exceselor funcţionarilor fiscului, moţii iobagi ai
fiscului împărătesc se hotărăsc să trimită
delegaţii la împărat pentru rezolvarea doleanţelor. Nicola
Vasile Ursu_- Horea din Crângul Fericet, aparţinând de Râul Mare,
pe urmă de Albac iar azi de comuna (Arada) – Horea, însoţit
de Ioan Oarga – Cloşca din Cărpiniş, încep deplasările
la Viena în 1779; 1780; 1782 şi ultima în anii 1783 – 1784.
deplasările delegaţiilor au fost subvenţionate de iobagii
fiscului. Pentru cheltuieli Cloşca a primit câte 20 de florini de la
locuitori din Bucium, Abrudsat şi Cărpiniş pentru fiecare
deplasare. La 1 Aprilie 1784, Horea şi însoţitorii au fost
primiţi în audienţă de împăratul Iosif al II –
lea.
Pentru a stoarce cât mai mulţi bani
pentru fisc şi pentru buzunarul lor au propus şi s-a aprobat, începând
cu 1781, introducerea arendei. Din cauza arendei s-au dublat preţurile.
Datorită arendaşilor au avut loc şi ciocnirile din târgul
de la Câmpeni din 1782.
Conscrierea iobagilor pentru grăniceri
din 1784 a fost ordonată de împărat şi transmisă pe
cale oficială la Sibiu şi Alba Iulia şi nu prin Horea
şi însoţitorii săi. Amploarea neaşteptată a luat-o
conscrierea de la Alba Iulia a unui număr din ce în ce mai mare de
iobagi, şi din localităţile foarte departe de graniţă,
care nu puteau îndeplini sarcina de grănicer. Nobilimea a intrat în
panică deoarece pierdea forţe de muncă. De notat că nu
au mers să se conscrie iobagii fiscului din munţii Apuseni.
Tergiversarea definitivării situaţiei
celor conscrişi a dus la nemulţumirea iobagilor. Gheorghe Golda
– alias Gherghe Giurgiu-Crişan de loc din satul Vaca de lângă
Brad, stabilit în Cărpiniş, Crângul Dăroaia, a organizat
cu crişenii săi adunarea de la Mesteacăn în 31 octombrie
1784 şi deplasarea spre Alba Iulia pentru a fi primiţi grăniceri
şi a primi arme. Urmăriţi de autorităţi sunt ajunşi
noaptea la Curechiu în 1 Noiembrie 1784 şi se trage foc de armă
asupra lui Crişan. Însoţitorii răspund la foc cu bâte
şi pietre pentru că nu aveau arme la ei. Loviturile primite de
atacatori s-a soldat cu uciderea acestora. Zadarnic a încercat Crişan
să-i mai înduplece pe iobagi să mai continue drumul spre Alba
Iulia fiindcă aceştia s-au hotărât să se răzbune
pe nobilii care îi asupreau. Acţiunea lui Crişan şi a
iobagilor însoţitori a fost o legitimă apărare.
După ce este stăpân pe Valea Crişului
Alb, Crişan şi o parte din răsculaţi se îndreaptă
spre Abrud - Câmpeni. La Păltiniş, lângă muntele Vâlcan
pe hotarul comunei Blăjeni, apare şi Horea împreună cu Cloşca.
Se ia jurământul răsculaţilor.
Iobagii se răzbună de regulă
pe stăpân. În bazinul Arieşului, iobagii erau ai fiscului. Cei
atacaţi sunt funcţionarii hrăporeţi ai fiscului fără
deosebire de rang sau etnie.
La această răscoală preoţii
satelor se împart în 2 tabere. Sunt preoţi care merg alături
de răsculaţi şi botează pe cei convertiţi la
credinţa românească, iar alţii se opun şi cad victime
precum popa Avram Şuluţ
din Cărpiniş.4
Bucăţi din trupurile lui Crişan
şi Cloşca au fost expuse în Cărpiniş pentru înspăimântarea
celor care ar mai îndrăzni să ceară dreptate.
Şi după această răscoală,
moţii din Cărpiniş au avut de luptat cu fiscul sperând că
împăratul le va da dreptate. Nu am întâlnit cazuri când moţii
care au acţionat fiscul în judecată pentru încălcarea înţelegerilor
să fi câştigat.
În revoluţia de la 1848 – 1849 îi
găsim în primele rânduri pe cei din Cărpiniş comandaţi
de vrednicul lor preot Ioan Fodorean.
Preotul Grigore Sima lui Ioan se remarcă
în lupta memorandistă (1892 – 1895). Este şi învăţător
şi redactor al revistei „Foişoara”.
La evenimentele din anii 1918 – 1919 se
remarcă preotul Pompiliu Piso, preşedinte al Consiliului Naţional
Român local. A fost delegat la Adunarea de la 1 Decembrie 1918 din partea
cercului Ighiu.
Garda naţională locală a
fost condusă de sublocotenentul Ionuţ Aurel şi fruntaşul
Lazăr Romulus.5
Frigul, distanţa şi sărăcia
au fost cauzele, că, din Cărpiniş au participat un număr
mai mic la Marea Adunare de la 1 Decembrie 1918 de la Alba Iulia decât ar
fi dorit.
Iată-i în imagine pe cei care au
sfidat frigul şi s-au dus să fie alături de delegaţii
care hotărau Unirea cu ţara Mamă.
Profesor
Ilie Furduiu
Moţii din Cărpiniş (de lângă Abrud)
participanţi, alături de primarul Fer Ion,
la 1 Decembrie 1918 la Alba Iulia.
BIBLIOGRAFIE
1. Coriolan
Suciu (1966) „Dicţionar Istoric al localităţilor din
Transilvania”
2. Ilie
Furduiu (1974), „Ţara Abrudului” lucrare de Gr. I – mss.
3. XXX
„Magyar Statisztikai (1902) pentru 1900”, pp. 378 – 379
4. Tóth
Zolthan (1955), „Mişcările ţărăneşti din
Munţii Apuseni până în 1848”
5. XXX
„Oameni şi fapte din trecutul judeţului Alba în memoria urmaşilor”,
Ed. Muzeul Naţional al Unirii Alba Iulia, p. 346
|