Biserica ortodoxă română, dacă a fost
nedespărţită de sufletul Neamului, se datoreşte simţului
de jertfă a slujitorilor ei, cari în vremurile de grea încercare
pentru Neam, au urmat şi ei poporul la aceiaşi umilitoare robotă,
ca nişte Părinţi buni şi îndrumători adevăraţi
pe drumul suferinţelor în nădejdea mântuirii.
Să ne gândim la vremile veacului al XVIII-lea când
Neamul nostru, hărţuit şi de cei ce nu-l puteau suferi ca
naţiune şi de cei ce crâşneau din dinţi pentru
statornicia lui în credinţă, care îi făcea să
respingă linguşitoarele promisiuni de a trece la
catolicism şi la calvinism, rămânând mai bine cu suferinţa
după cap dar’ cu altarele lor strămoşeşti, cari
s’au ridicat, la cea mai sublimă treaptă a suferinţei
şi a biruinţei virtuţilor creştineşti.
Deodată cu durerea Neamului românesc de a vedea închişi
la Alba-Iulia pe Horia, Cloşca şi Crişan, în mişcarea
cărora sufletul poporului românesc vedea răsărind zorii
dreptăţii sale, apare dintr’odată, ca din necunoscut,
protopopul Bălgradului, Nicolae Raţiu, parohul Bisericii
româneşti neunite, cu hramul „Buna Vestire”, azi Biserica
Centrală Ortodoxă Română din Alba iulia şi cu
sufletul său plin de bogăţia sentimentelor creştineşti
şi româneşti, se apropie cu darurile altarului, de figurile încătuşate
ale eroilor trădaţi şi sortiţi muceniciei celei mai
amare, pentru îndrăzneala lor de a fi cerut dreptate pentru un neam
oropsit şi petrecând cu ei clipe de înălţare în taina
sfintei spovedanii, le împărtăşeşte sfânta merinde,
ca cea mai vie răsplată pentru tăria credinţei lor
şi a jertfirei de sine pentru ideal, ce ajungea la împlinire, numai
peste 133 ani.
Câtă luptă cu sine nu va fi avut acest preot
şi duhovnic, el, care simţea la fel cu cei ce erau înlănţuiţi
ca să biruiască omul durerii din eul său şi să
deschidă celor osândiţi la grelele munci, perspectiva unei răsplătiri
vecinice, după expirarea durerilor cu care erau sortiţi să
plătească îndrăzneala de a fi urnit prea de vreme piatra
nedreptăţii de pe soarta Neamului românesc.
Aici, în această lucrare sfântă a
spovedaniei, se arată adevăratul preot, care prin dibăcia
cuvântului ieşit din gura lui, deschisă, a vorbit celor pierduţi
pentru viaţa aceasta de pe pământ în numele lui Iisus Hristos,
Fiul lui Dumnezeu, celui răstignit pentru păcatele lumii, dar
care prin crucea Sa a biruit moartea şi a mântuit neamul omenesc.
De bună seamă că, dacă Horia şi
Cloşca s’au prezentat cu fruntea senină în faţa
groaznicelor chinuri, inventate de călăul lor Grancea Rakoczi,
spre a-i menţine cât mai mult în viaţă şi a le
prelungi, chinul frângerii oaselor cu roata, apoi se datoreşte în
mare parte darului cu care preotul şi protopopul Nicolae Raţiu
i-a ştiut pregăti sufleteşte, însoţindu-i pe drumul
calvarului cu crucea suferinţei dar şi a biruinţei în mână.
El vedea chiar cununile luminatelor răsplătiri pogorându-se pe
capetele mucenicilor, aşa încât nu i-a fost silă a săruta
obrazul batjocorit şi desfigurat a lui Horia zicând: „Prin mine
te sărută un neam întreg”.
Şi totuşi el, protopopul, în faţa
groaznicelor lovituri în plin ce se dădeau cu roata în oasele lui
Cloşca, celui mai rezistent dintre eroi, copleşit de povara
durerii lui şi a neamului său, a leşinat la acest spectacol
îngrozitor.
Au trecut de atunci un şir de ani iar vălul uitării
pare că s’ar aşterne tot mai mult pe faţa lor, dacă
n’ar îi rămas opera lui încă mărturie vie printre noi.
Acest neobosit protopop, înzestrat cu o putere de muncă
deosebită, nu s’a lăsat copleşit de vremile potrivnice
dezvoltării noastre, ci cu străduinţa enoriaşilor săi,
unii distinşi şi remarcaţi negustori macedo-români, a clădit
şi dat destinaţiei sublime Biserica zidită de el la anul
1793, înzestrată cu o minunată podoabă de sculptură
şi pictură, care şi azi stârneşte admiraţia
tuturor vizitatorilor ei.
Între cei mulţi, a fost admirată în anii trecuţi
şi de regretatul profesor Nicolae Iorga, care a dispus restaurarea
ei, însă vremile potrivnice, care au culminat până la
asasinarea lui mişelească nu i-au dat răgaz a-şi împlini
dorinţa.
Dar protopopul Nicolae Raţiu a patronat şi
condus lucrările de zidire a bisericilor din Maierii Alba-Iulia,
1795; din Oarda de jos, 1796 şi peste tot s’a folosit de toate
mijloacele spre a întări cu semne văzute şi altare măreţe,
credinţa, ce era singura tovarăşe de suferinţă
neamului românesc.
Protopopul Nicolae Raţiu a fost şi un
intelectul distins, lucru ce se desprinde şi din opera scripturistică
eternizată în protocoalele parohiei centrale din Alba-Iulia,
cari mărturisesc pe omul ordonat, cult şi cu multă
autoritate.
Nici nu putea îndeplini un rol atât de greu, ca cel al mângâierii
eroilor mucenici Horia, Cloşca şi Crişan în supremele lor
clipe de zbucium sufletesc, decât un preot distins şi cu mult duh
preoţesc, cu prestanţă şi autoritate părintească.
Şi aceste calităţi le-a întrunit într’un mod fericit
protopopul Nicolae Raţiu.
A murit la 11 Aprilie 1805, la vârsta de abia 55 ani
şi a fost îngropat la 13 Aprilie de către preotul şi urmaşul
său Nicolae Panovici, lângă Biserica ridicată de el.
"Ctitor al acestei biserici intre anii
1783-1787 si slujitor al ei pana la sfarsitul vietii - 11 apr.
1805. Duhovnic al eroilor martiri pentru neam si credinta HORIA,
CLOSCA si CRISAN. Asistent la tragerea lor pe roata in 28 febr.
1785 pe Dealul Furcilor din Alba Iulia.
Am asezat acestea pe mormantul lui urmasii de
azi ca recunostinta si promenoire vesnica !
Alba Iulia 28 febr. 1968" |
|
Vremile vitrege prin cari a mai trebuit să străbată
neamul românesc, i-au risipit mormântul, din care, acum doi ani, am dat
de crucea modestă ce străjuia la căpătâiul lui şi
al preotesei sale Agaftia, dar pomenirea lui va fi neuitată atâta
vreme cât neamul nostru se va cinsti cu memoria martirilor Horia, Cloşca
şi Crişan, care nu pot fi smulşi din sufletele noastre,
concrescute cu virtuţile pentru care ei au trăit, luptat şi
murit.
Acesta este protopopul de vrednică pomenire Nicolae
Raţiu al Bălgradului.
Prin sufletul lui şi al fiilor adăpaţi de
mireazma altarelor româneşti, trăieşte şi nădăjdueşte
azi şi în viitor neamul nostru românesc şi va birui în măsura
în care virtuţile sale creştineşti vor fi stăpâne pe
destinul nostru.
Protopopul
Alexandru BABA
(Material
publicat în „Aupulum” Nr. 1, în anul 1939. Protopopul Alexandru Baba
a slujit o perioadă îndelungată şi grea, la biserica
„Buna Vestire” din centrul oraşului Alba Iulia construită de
Nicolae Raţiu protopopul Bălgradului).
|
“...
Iar Crişan a tăcut, ca să vorbească
vremurile”. |
Răscoala
ţărănească de la 1784 condusă pe Horea, Cloşca
şi Crişan reprezintă cel mai însemnat moment din lupta
seculară pentru pământ şi o viaţă mai bună
dusă de ţărănimea din Transilvania.
Chemaţi de la coarnele plugului, fără
să aibă diplomă de nobil, cu atât mai puţin croană,
ţăranii din Munţii Apuseni au încins sabia şi au
pornit lupta pe viaţă şi pe moarte contra asupritorilor.
Horea,
Cloşca şi Crişan, martirii neamului românesc, se înalţă
din negura vremurilor ca o mărturie solemnă a dragostei de neam
pentru care au dat tot ce au avut mai scump: viaţa.
Horea
şi Cloşca au fost frânţi cu roata la Alba Iulia, pentru că
împreună cu Crişan – mort în mod misterios în temniţă
- au încercat să elibereze poporul român din Ardeal de urgia lanţurilor
cu care ungurii i-au ferecat pe români.
La
sfârşitul tragic al acestor eroi, s-a adus multă lume, mânată
cu biciul, să fie martoră la tragedia ce se desfăşoară
înaintea ochilor lor, să vadă cum se zdrobeşte cu o roată
bucată din bucată acelora care au îndrăznit să răzbune
veacurile de umilire.
Cetatea Alba Iulia era cernită de jale. Iobagii înaintau cu căciulile
în mâini, cu faţa suptă de durere, cu ochii adânc întristaţi
în orbite, legănându-se în mers. Sunt aduşi de zbirii judeţelor,
ai guvernului ardelean.
Pentru că au vrut să scuture jugul unguresc, sub conducerea lui
Horea, Cloşca şi Crişan, iobagii au fost învinşi. În
28 februarie 1785, conducătorii lor executaţi prin zdrobire cu
roata.
Horea şi Cloşca au fost striviţi cu roata ucigătoare.
Asupra lui Crişan planează un mister. S-a sugrumat sau a fost
sugrumat? Asupra acestui aspect dorim să poposim.
CRIŞAN
(1733-1785) – o moarte misterioasă
Al doilea vicecăpitan al lui Horea a fost Gheorghe Crişan, născut
în comuna Vaca pe Valea Crişului Alb şi domiciliat în Cărpiniş,
comuna lui Cloşca. Era căsătorit şi avea un fiu cu
numele Ion. În tinereţe fusese soldat într-un regiment de
infanterie transilvănean. Crişan a fost, se consideră,
capul militar al răscoalei şi de numele lui se leagă acţiunea
din care a izbucnit răscoala. El a condus în răscoală
importantul efectiv ţărănesc, care a acţionat fulgerător
în Munţii Apuseni: la Mesteacăn, la Curechi, în Crişcior
şi Brad, în Ribiţa, Baia de Criş, Blăjeni. Era plin
de iniţiativă, înfocat şi mândru.
Crişan a fost cel mai energic în cursul revoluţiei. Unde era
nevoie, acolo îl aflai. Avea cunoştinţă de carte, studiind
în copilărie la şcoala din Abrud.
A fost sever chiar şi faţă de românii care nu s-au unit îndată
cu revoluţionarii.
Răscoala iobagilor fiind înfrântă de forţele armatei de
represiune, conducătorii ei au fost prinşi. Mai întâi Horea
şi Cloşca, la 27 decembrie 1784, în pădurea Scoruşet.
În timpul cât i-au prins pe Horea şi Cloşca, Horea scoate din sân
nişte acte şi le aruncă în foc, care le mistuie într-o
clipă.
Peste o lună, la 30 ianuarie, a fost prins şi Crişan. A fost
prins la Mogoş, prin trădare. Crişan a fost dus la Alba
Iulia păzit de 64 de soldaţi. N. Densuşianu arată că
a fost închis în fortăreaţă, în temniţele de sub
edificiul cel vechi al gărzii. Cercetarea căpitanilor răscoalei
a fost încredinţată de împărat comisarului conte
Iankovits. Horea a fost ascultat de 6 ori, Cloşca de asemenea, iar
Crişan de 2 ori.
Horea a negat orice participare şi a afirmat că nu ştie de
nici o revoluţie, fără să spună cauzele şi
scopul şi nici nu a acuzat pe nimeni.
Ştia că de 4 ani nobilii au umblat să-l prindă pentru că
a fost la împărat. El nu a avut nici o influenţă asupra răscoalei.
N-a pus pe nimeni căpitan. Nu ştie nici scrie, nici citi. A fost
prins de 7 gornici. Nu a fost la Mesteacăn, nici nu ştie că
acolo a fost o adunare. Nu îl cunoaşte pe Gheorghe Crişan
şi nici nu ştie cum a început revoluţia. Tot aşa şi Cloşca. Nu
a fost căpitan în răscoală, nu a ameninţat pe nimeni
şi n-a îndemnat pe nimeni.
Ei n-au recunoscut nimic şi nu au arătat cu degetul spre nimeni.
Sunt conştienţi să suferă pentru o cauză dreaptă,
cauza ţărănimii iobăgite şi a poporului împilat.
Curajul şi hotărârea de care au dat dovadă, mândira
şi demnitatea în faţa trădătorilor, stoicismul cu
care au înfruntat caznele şi umilirile la care au fost supuşi,
cu care au primit o moarte atât de crudă îi ridică în rândurile
martirilor neamului, cărora le aducem adâncul nostru prinos de
recunoştinţă.
Gheorghe Crişan declară că a dat poruncă poporului să
se ducă la biserica din Mesteacăn, unde le-a poruncit să-şi
ia merinde, şi în ziua următoare să fie la Curechi, de
unde vor pleca la Alba Iulia. Cauza răscoalei a fost greutatea
serviciului iobăgesc şi refuzul nobililor şi funcţionarilor
de a comunica rezoluţiunile împăratului. Interogarea lui s-a
terminat după cele 47 de întrebări, iar la 13 februarie 1785 a
fost găsit mort.
Contele Iankovits raportează împăratului că Crişan s-a
sugrumat cu cureaua de la opinci. El nu era păzit în închisoare ca
şi Horea şi Cloşca.
S-au făcut cercetări, despre rezultatul cărora n-a rămas
nici o urmă. Au dispărut.
Ca urmare, s-a lăţit vestea că Crişan s-a sugrumat. Toţi
scriitorii unguri, germani şi mulţi români au primit această
veste.
... Probabil că a fost altfel? Împăratul a fost neliniştit
în ceea ce priveşte cercetarea căpitanilor. Nobilii şi
magnaţii unguri îl acuzau că el l-ar fi îndemnat pe Horea să
se răscoale contra lor.
În instrucţiunile ce le-a dat comisarului Iankovits, împăratul
scrie că “are speranţă că nu se va dovedi că
din ţară sau afară din ţară să fi fost îndemnat
la revoluţie pe Horea”. Guvernatorul Bruckental îi scria încă
înainte de 13 decembrie 1784 că “dacă nu l-ar opri treburile
sale ar veni pesonal să vadă cum stau lucrurile, deoarece
chestiunea aceasta are o mare importanţă pentru monarhie”. Împăratul
îi era teamă ca din mărturisirile căpitanilor să nu
se conchidă că “este complice de autor moral al revoluţiei,
din cauza reformelor sale sociale, pe care guvernul ardelean nu le-a
aplicat”.
Acum, revenind la moartea lui Crişan, se pot afirma următoarele:
Horea şi Cloşca au negat tot. N-au acuzat pe nimeni, deci
declaraţiile lor nu erau supărătoare pentru nimeni.
Crişan, din contră, recunoaşte tot şi declară drep
cauză a revoluţiei “sarcinile grele puse de nobili şi
neexecutarea ordinelor împăratului de către nobili”. Mai
departe nu a putut merge cu acuza, căci a murit. Al cui a fost
intreresul? Nu se ştie. A fost al nobililor, ca să nu fie arătaţi
înaintea împăratului drept cauză a răscoalei? A fost al
comisiei, ca să nu fie nevoită a arăta împăratului
şi alte cauze pe care le-ar fi declarat Crişan? Nu se ştie.
Raportul generalilor arată că Crişan s-a sugrumat cu legăturile
de la opinci sau tivul cămăşii, întrebuinţând o
piatră cu ajutorul căreia a învârtit legătura până
murit. Se poate?
Un om care se sugrumă sucind legătura cu ajutorul unei pietre, când
aceea îl strânge de gât, nu mai poate răsufla. În mod firesc îi
slăbeşte puterea, ameţeşte şi lasă piatra
din mână, iar piatra ce o întrebuinţează ca sfârlează
se mişcă înapoi. Atunci omul e liberat de strânsoare, primeşte
din nou aer şi, deci, revine la viaţă. Eu cred că în
acest mod omul nu se poate sugruma. Crişan a fost un om hotărât,
energic, n-a fost un laş care să-şi ia viaţa. El a
declarat care sunt cauzele răscoalei şi de aceea a trebuit să
i se astupe gura pe veci, ca să nu mai acuze şi pe alţii.
|
Inaugurarea Casei memoriale Crisan |
Iată ce ne face să presupunem că Crişan a fost sugrumat
în închisoare de mâini criminale. “El nu s-a omorât, ci a fost omorât
de duşmani”.
Această moarte misterioasă a lui Crişan n-a împiedicat
comisia ca, la 16 februarie, să-l condamne la moarte, să-i taie
trupul în patru părţi şi să le expună în acele
locuri unde a luptat.
Rezultatul formal al cercetărilor în cauza morţii lui Crişan
a rămas îngropat între scrisorile militare. Comisia grăbind
cercetările, a adus sentinţa de moarte.
Toată
nobilimea cerea moartea celor trei căpitani. Trebuiau să moară,
pentru că iobagii, sub conducerea lor, au îndrăznit să
afirme că ţara aceasta este românească, să spună
că nobilii nu au nici un drept la acest pământ stropit de
lacrimile şi sângele poporului românesc. Sfârşitul a urmat curând.
Cum a murit Crişan, martirul de la 1785, ar putea povesti numai
pietrele zidurilor reci ale temniţelor cetăţii din Alba
Iulia. O moarte misteriasă, neelucidată până în zilele
noastre, dusă cu el în mormânt împreună cu secretele şi
adevărurile care nu trebuiau cunoscute.
Cert este că poporul nostru a ştiut să cinstească aşa
cum se cuvine jertfa supremă a celor trei martiri ai neamului românesc.
În calendarul de suflet şi simţire românească, moţii
au trecut spre veşnică pomenire această “Sfântă
Trinitate de martiri”.
|
Prapur cu chipul lui Horea, Closca si Crisan
din interiorul bisericii ortodoxe Crisan |
Părintele
Eugen GOIA
Bibliografie selectivă
1. Florian Dudaş – Răscoala lui Horea,
Bucureşti, 1984.
2.
Rubin Patiţia – [ara [opilor, Orăştie, 1912.
3.
Ştefan Pascu – Revoluţia populară sub conducerea lui
Horea, Bucureşti, 1984.
4.
Titus Furdui – O scrisoare a lui Horea scrisă în comuna
Sohodol, în [ara Moţilor, vol. III, 1974.
5.
Prof. Virgil Cucui – Răscoala lui Horea, Cloşca şi Crişan,
Cluj, 1993.
6.
Pr. Goia Eugen – [ara Moţilor, vatră de istorie şi
spiritualitate românească - Crişan, 1733-1785, Editura
Clusium, Cluj-Napoca, 2000.
|