Cu
puţin timp în urmă, mai precis la 15 octombrie 2004, Arhivele
Naţionale din Alba Iulia au împlinit 50 de ani de activitate.
Istoriceşte privind lucrurile, perioada aceasta nu pare prea lungă,
dar ea a însemnat un efort continuu pentru îmbogăţirea bazei
documentare şi punerea ei în valoare, ceea ce compensează pe
deplin „tinereţea” instituţiei.
Fundaţia
„Alba Iulia 1918 pentru unitatea şi integritatea României”,
precum şi revista ei „Dacoromania”, au intenţionat încă
de la data evenimentului să-l consemneze, dar lipsa, de moment, a spaţiului
tipografic necesar, nu ne-a permis să o facem decât acum, ca un semn
de omagiu şi de apreciere a activităţii acestei
prestigioase instituţii de cultură din urbea noastră şi,
desigur, a harnicului şi competentului ei personal, de ieri şi
de azi, care a ridicat-o la acest nivel.
Judeţul
Alba este aşezat în partea de vest a zonei centrale a României, pe
cursul mijlociu al râului Mureş, în zona de confluenţă a
acestuia cu Târnavele, Ampoiul şi Sebeşul. Având, în
ansamblu, o formă triunghiulară, judeţul Alba se întinde
pe o suprafaţă de 6230 km2, reprezentând 2,6Î din totalul suprafeţei
ţării. Între cele 41 de judeţe ale ţării, Alba
ocupă locul al 16-lea ca suprafaţă, depăşind cu
156 km2
media pe ţară (6074 km2).
Ţinuturile
Albei, veche vatră de formare şi de continuitate a poporului român,
au fost martore la aproape toate evenimentele de importanţă
fundamentală din istoria noastră naţională.
Numele
provine de la Alba Iulia, aşezare străveche, situată în
centrul acestor ţinuturi, care a impus mai apoi numele său
şi formaţiunilor politice şi administrative în care s-a
integrat de-a lungul vremurilor. De altfel, Alba Iulia reprezintă o
adevărată sinteză a istoriei noastre naţionale. Simpla
înşirare a denumirilor sale, în succesiunea lor cronologică pe
parcursul a două milenii: Apoulon - Apulum - Bălgrad - Alba
Iulia, reflectă nu numai această strălucită sinteză,
ci şi un concludent exemplu de continuitate a populaţiei
autohtone. Continuitatea în aceste locuri se explică atât prin
marile virtuţi ale poporului nostru, cât şi prin condiţiile
naturale deosebit de favorabile vieţii umane, căile de comunicaţie
numeroase şi lesnicioase şi poziţia strategică excepţională.
Până
în prezent, cele mai vechi urme arheologice de locuire descoperite pe
teritoriul judeţului Alba datează din epoca neolitică - a
pietrei şlefuite şi găurite - (cca. 5000 de ani î.e.n.).
Vestigiile arheologice se încadrează în culturile de tip „Turdaş”,
„Lumea Nouă” şi „Petreşti”. De remarcat că
ultimele două s-au descoperit pentru prima dată pe aceste
meleaguri, impunându-se ca tipuri în literatura de specialitate, iar
prima se află foarte aproape de limitele judeţului, în direcţia
VVS
Cele
mai importante sunt însă descoperirile din epoca fierului, epocă
în care s-a afirmat cultura materială şi spirituală a
geto-dacilor. Sunt cunoscute astăzi aşezarea fortificată de
la Teleac (lângă Alba Iulia), reşedinţa unei uniuni
tribale geto-dacice ce domina cursul mijlociu al Mureşului, şi
cetatea dacică Apoulon de la Piatra Craivii (20 km. N de Alba Iulia),
amintită de izvoarele antice scrise împreună cu regele dac
local Rubobostes.
După
cucerirea Daciei de către romani, cetatea Apoulon a fost dărâmată,
iar cuceritorii construiesc în locul ei, pe actuala vatră a oraşului
Alba Iulia, un puternic castru, căruia îi dau numele de Apulum, menţinând
toponimicul dacic latinizat şi asigurând astfel continuitatea
localităţii.
Din
glorioasa epocă romană (106—271 e.n.) au rămas numeroase
vestigii arheologice pe întregul teritoriu al judeţului Alba. Între
acestea, mai importante din punct de vedere documentar-istoric sunt
monumentele epigrafice, tablele cerate, construcţiile, operele de artă,
ceramica şi monedele. Centrele arheologice cele mai importante din
această epocă sunt la Alba Iulia, Zlatna, Roşia Montană
şi Abrud. În epoca romană reşedinţa provinciei Dacia
Superior era Apulum, sediul Legiunii a XIII-a Gemina, ridicat în anul 180
la rangul de colonie şi devenind, astfel, cel mai important centru
urban şi economic al Daciei Romane.
După
retragerea armatei şi administraţiei romane la sud de Dunăre
(anul 271 e.n.), populaţia geto-dacă şi daco-romană rămâne
pe loc, organizată în obştii conduse de bătrânii cei mai
înţelepţi şi de şefii locali. Năvălirile
popoarelor migratoare nu au putut distruge această organizare şi
nici dezrădăcina pe băştinaşi de pe meleagurile
lor.
În
această epocă frământată s-au format poporul român
şi limba română. Când, în veacul al VII-lea, s-au răspândit
pe teritoriul etnic românesc triburile slave, procesul de formare a
poporului român şi a limbii române a intrat în ultima sa fază.
Totodată, au început să apară primele formaţiuni
statale ale poporului român, sub forma cnezatelor şi a
voievodatelor, printre care şi voievodatul Bălgradului. Centrul
său, Bălgradul (Alba Iulia), este pomenit în cronicile
bizantine la anul 950 ca „urbs magnum” (oraş mare), cu precizarea
că a fost construit de către romani. Aceleaşi cronici
informează că Gyla, conducătorul local, a fost primit cu
mare cinste la Constantinopol de către împăratul bizantin, iar
la întoarcere a adus cu sine un episcop, cu scopul, desigur, de a promova
ritul bizantin între românii din teritoriul aflat sub jurisdicţia
sa.
Când,
prin secolul X, atrase de bogăţiile naturale ale Transilvaniei,
primele triburi maghiare pătrund pe teritoriul acesteia, ele găsesc
populaţia românească bine organizată din punct de vedere
politico-militar şi administrativ-teritorial. Numai datorită
acestei organizări a fost posibilă dârza rezistenţă
armată opusă invadatorilor, astfel încât cucerirea provinciei
s-a putut realiza numai treptat, prin înaintări succesive de la Vest
la Est, care au durat până prin secolul al XIII-lea. La anul 1002,
regele Ştefan I al Ungariei, atras de bogăţiile voievodului
Bălgradului, pentru a pedepsi nesupunerea acestuia şi pentru a
rezolva conflictul de natură religioasă ivit între ei, îl atacă
la Alba Iulia şi îl face captiv, împreună cu familia şi
cu bogatul său tezaur.
Stăpânirea
maghiară în aceste locuri va fi însă mai mult nominală, până
spre ultimul sfert al veacului al XII-lea, când peste teritoriul
voievodatului Bălgradului a fost suprapus comitatul regal Alba, iar
Alba Iulia devine cetate regală. Comitatul Alba, pomenit în
documente din anul 1177, a fost cel mai întins ca suprafaţă
dintre cele 7 comitate ale Transilvaniei. El cuprindea întregul teritoriu
dintre valea Mureşului şi Carpaţii Meridionali, din Munţii
Apuseni până la pasul Oituz din Carpaţii Orientali. Prin deducţie,
rezultă că tot atât de întins a fost şi voievodatul Bălgradului.
Cu
ocazia marii invazii tătare de la 1241-1242 oraşul Alba Iulia
şi împrejurimile sale au fost devastate. Oraşul este donat apoi
de către regele Bela al IV-lea episcopiei romano-catolice, pierzându-şi,
astfel, privilegiile de oraş liber şi, totodată, posibilităţile
de dezvoltare. Din cauza exploatării nemiloase a populaţiei
şi a acaparării abuzive de noi proprietăţi, promovate
de către marele domeniu feudal care devine episcopia catolică,
Alba Iulia va mai fi atacată şi incendiată şi cu alte
prilejuri (atacul saşilor de la 1277, luptele de rivalitate cu
voievodul Toma din 1340-1341 şi altele). Totuşi, importanţa
politică a oraşului se va menţine prin tradiţie,
astfel că, la 1291, regele Andrei al III-lea a ţinut aici prima
adunare nobiliară a Transilvaniei pentru îndreptarea stărilor
din voievodat, la care au participat, deopotrivă, nobilii români,
maghiari, saşi şi secui.
Se
ştie că marea răscoală ţărănească
de la Bobâlna din anii 1437-1438 a fost provocată, printre altele,
şi de măsurile severe de constrângere economică luate de către
episcopul catolic din Alba Iulia, Gheorghe Lepeş. Ea s-a întins
şi pe Valea Mureşului, la Aiud şi în satele din jur. Acelaşi
episcop va fi unul dintre iniţiatorii odiosului pact al marii
nobilimi cu clerul şi cu fruntaşii saşi şi secui,
cunoscut în istoriografie sub denumirea de „Unio Trium Nationum”,
instrument de asuprire a ţărănimii iobage, în special a
celei româneşti, timp de mai multe secole.
De
meleagurile Albei este legat şi numele marelui conducător de oşti
împotriva turcilor, nobilul român Iancu de Hunedoara, care avea domenii
la Teiuş şi la Stremţ şi care a fost de mai multe ori
în cetatea Alba Iulia. El şi-a ales ca necropolă familială
catedrala catolică din Alba Iulia, unde este înmormântat împreună
cu fratele său mai mic şi cu cel mai mare dintre fiii săi.
După
informaţiile furnizate de documentele timpului, războiul
ţărănesc împotriva nobilimii condus de către Gheorghe
Doja (1514) a cuprins şi ţinuturile Albei, îndeosebi pe Valea
Mureşului şi în părţile Trascăului. Numai aşa
se explică de ce, după cumplitul masacru a lui Doja, o parte a
corpului său a fost ţintuită de poarta cetăţii
Alba Iulia, pentru a îngrozi pe iobagi.
Din
anul 1541, după căderea Budei şi transformarea Ungariei
centrale în paşalâc turcesc. Transilvania devine principat autonom,
cu reşedinţa la Alba Iulia şi sub vasalitatea Imperiului
otoman. Scăpat de sub jurisdicţia nefastă a episcopiei
catolice şi devenit oraş liber princiar, oraşul Alba Iulia
cunoaşte o epocă de mare înflorire sub aspect economic,
edilitar şi cultural, care a ţinut peste un secol. În capitala
principatului, la Alba Iulia, se afla reşedinţa principilor;
aici se ţineau de obicei dietele şi se luau hotărâri în
politica internă şi externă a statului şi tot aici se
primeau marii suverani ai timpului, soliile şi trimişii
diplomatici.
Această
epocă a rămas nemuritoare în tradiţia istorică a
poporului român prin măreaţa înfăptuire a lui Mihai
Viteazul din anii 1599-1600. Vajnic luptător pentru libertatea şi
neatârnarea ţărilor române, conştient că numai prin
unirea tuturor forţelor româneşti vor putea fi menţinute
şi apărate această libertate şi neatârnare, Mihai
Viteazul trece la acţiuni hotărâte. Aşa cum se ştie,
el trece cu armata în Transilvania şi, învingând în lupta de la
Şelimbăr (28 octombrie 1599), la l noiembrie 1599 intră
triumfător în Alba Iulia. El se va numi aici domn al Ţării
Româneşti şi al Transilvaniei, va pune bazele cancelariei sale,
care emitea actele oficiale în limba română, alături de cele
în limbile latină şi slavă, şi va lua măsuri de
organizare a ţării în funcţie de noile condiţii. În
luna mai 1600 el lichidează şi pericolul provocat de înţelegerile
dintre Ieremia Movilă, domnul Moldovei, cu polonii de a-i uzurpa
domnia, alungându-l pe acesta şi alăturând Moldova statului
unificat. Într-un document din 27 mai 1600, el se va intitula „Domn al
Ţării Româneşti şi al Ardealului şi Moldovei”.
S-a
înfăptuit astfel, pentru prima dată în istoria noastră,
unirea politică a celor trei ţări româneşti,
dezideratul permanent al poporului nostru din cele mai vechi timpuri.
Pentru un timp scurt, mai puţin de 4 luni, Alba Iulia, vechea capitală
a Daciei Superioare, devine capitala noului stat unificat, rămânând
în conştiinţa generaţiilor care au urmat ca simbol al unităţii
naţionale.
După
invazia turco-tătară din anul 1658, Alba Iulia fiind complet
distrusă şi prădată, sediul comitatului Alba şi
ceea ce a mai rămas din Colegiul Academic întemeiat de Gabriel
Bethlen s-au mutat la Aiud, iar ultimul principe, Mihail Apafi, a locuit
mai mult la Făgăraş.
După
tratatul de la Blaj (1687), cetatea Alba Iulia a fost predată
trupelor imperiale austriece care au ocupat palatele, şcolile şi
celelalte construcţii monumentale aflate în incinta sa. Mai târziu,
după construirea marii fortăreţe între anii 1715-1738,
Alba Iulia a devenit unul dintre cele mai importante centre militare din
Transilvania şi din Imperiul habsburgic.
Înstăpânirea
Imperiului habsburgic asupra Transilvaniei a accentuat asuprirea socială
şi naţională a poporului român. Pe acest fond va începe
epoca marilor lupte pentru libertate şi afirmare naţională.
Deschizătorul de drumuri în aceste lupte avea să fie Inochentie
Micu Clain. Cu abilitate, acesta mută reşedinţa episcopiei
greco-catolice la Blaj, aproape de Alba Iulia, cu intenţia de a
continua rosturile fostei mitropolii ortodoxe române, rectitorite de
Mihai Viteazul şi desfiinţate mai apoi de către autorităţi,
pentru a se şterge orice urmă a marilor înfăptuiri de
aici, după care începe necruţătoarea sa campanie de
memorii către curtea imperială şi dietă privind situaţia
de înrobire şi drepturile naţiunii române. Din
acel moment, Blajul devine centrul politic al românilor din Transilvania.
Puternica
dezvoltare a forţelor de producţie din Transilvania, în cea de
a doua jumătate a secolului al XVIII-lea, va adânci criza relaţiilor
de producţie feudale. Pe acest fond apare curentul ideologic
iluminist românesc, manifestat pe plan cultural, cunoscut sub denumirea
de „Şcoala ardeleană”. Acesta a avut apogeul între
deceniile 8 al secolului al XVIII-lea şi 3 al secolului următor,
iar centrul la Blaj. Corifeii săi, Gheorghe Şincai, Samuil Micu,
Petru Maior şi alţii, şi-au pus întreaga operă în
slujba luptei de obţinere a drepturilor sociale şi politice
pentru naţiunea română, drepturi pe care le-au fundamentat
ştiinţific. Pe de altă parte, ei au abordat probleme ale
filologiei şi filozofiei româneşti, propagând ideea ridicării
poporului român prin cultură.
Înăsprirea
exploatării feudale va duce, în anul 1784, la declanşarea marii
răscoale a iobagilor conduşi de Horea, Cloşca şi Crişan,
răscoală cu caracter antifeudal şi de eliberare naţională.
Ea
s-a desfăşurat cu violenţă şi pe meleagurile
Albei. Aici au avut loc 3 dintre cele 4 armistiţii încheiate între
răsculaţi şi armata imperială (Tibru, Sălciua,
Alba Iulia), care au dus în cele din urmă la înfrângerea răscoalei.
După ce au fost prinşi, conducătorii
răscoalei au fost închişi şi anchetaţi la Alba Iulia.
Crişan se sinucide în celulă pentru a scăpa de chinuri sau
a fost asasinat pentru că a relatat ceea ce nu trebuia spus. Apoi, în
ziua de 28 februarie 1785, Horea şi Cloşca sunt ucişi în
public prin cea mai cumplită tortură a timpului, frângerea cu
roata.
Sub
presiunea marilor frământări ale maselor, tânăra
burghezie română intră în acţiune cu scopul de a obţine
drepturi sociale şi naţionale pentru întreaga naţiune.
Dezvoltând ideile lui Inochentie Micu Clain, la 1791, reprezentanţii
„Şcolii ardelene” formulează celebrul „Supplex libellus
Valachorum”, memoriu revendicativ adresat împăratului Leopold al
II-lea în numele întregii naţiuni române şi, în acelaşi
timp, primul program politic al burgheziei române în formare. Supplexul
va fi respins de către dieta Transilvaniei. Aceeaşi soartă
o va avea şi cel de al doilea, mai bine fundamentat ştiinţific,
din anul 1792.
In
prima jumătate a secolului al XIX-lea, condiţiile de exploatare
şi de asuprire naţională determină mari agitaţii
şi mişcări de protest, mai ales în rândurile moţilor
din Munţii Apuseni, care vor culmina cu declanşarea revoluţiei
de la l848-1849. În Transilvania, cele mai importante evenimente ale
acestei revoluţii s-au petrecut pe meleagurile Albei. Cele trei Adunării
Naţionale (aprilie-mai-septembrie) s-au ţinut la Blaj. Cu ocazia
celei din 3/15 mai 1848, cei 40.000 de delegaţi, reprezentând pe românii
din toate colţurile Transilvaniei, au proclamat naţiunea română
ca naţiune de sine stătătoare, au adoptat programul politic
al acesteia şi au instituţionalizat Adunarea Naţională
ca for suprem de reprezentare. De atunci locul adunării poartă
numele de „Câmpul Libertăţii”,
Pe
teritoriul comitatului Alba Inferioară şi, parţial, pe al
celor din jur, se vor organiza prefecturile lui Iancu, Axente şi
Balint, fiecare dintre ele alcătuite din mai multe legiuni de lăncieri
şi puşcaşi, ca formaţiuni de gardă naţională.
Aceste legiuni, sub conducerea prefectului general Avram Iancu, vor duce
greul în luptele cu armatele maghiare de încercuire a Munţilor
Apuseni, umplându-se de glorie.
Realizarea
statului naţional român în anul 1859, prin unirea Moldovei cu
Ţara Românească, avea să redeschidă speranţele
românilor transilvăneni după cruntele deziluzii şi umilinţe
la care au fost supuşi după revoluţia paşoptistă.
Avram Iancu, aflat pe meleagurile natale, şi Timotei Cipariu din Blaj
se pronunţă pentru refacerea statului dac, iar doi elevi din
Blaj vor trece în anul 1860 Carpaţii pentru a se înrola în armata
română.
Impresionante
manifestări de entuziasm şi fraternitate au cuprins masele de
români din Alba în timpul războiului de independenţă a
României de la 1877—1878, cauza întregului nostru popor. La Alba
Iulia. Abrud, Blaj şi în alte zeci de localităţi din
comitatul Alba au luat fiinţă comitete de femei care au colectat
bani, alimente, medicamente şi alte materiale necesare soldaţilor
români răniţi pe front. Aceste colecte au continuat pe cale
particulară după ce autorităţile au desfiinţat
aceste comitete. Dar ajutorul nu s-a manifestat numai sub formă de
bunuri materiale. Documentele amintesc numele a numeroşi tineri din
Blaj, din Munţii Apuseni şi din alte părţi ale
Transilvaniei care au trecut clandestin frontiera în România, unde, înrolându-se
ca voluntari în armata română, au luptat pentru înfăptuirea
idealului naţional.
Manifestări
ample şi pline de energie au fost organizate de către românii
din comitatul Albei cu prilejul Memorandumului de la 1892-1895, cea mai
importantă acţiune politică românească de după
revoluţia paşoptistă. Ei au sprijinit ideea elaborării
şi înaintării Memorandumului împăratului prin numeroase
telegrame trimise Comitetului Central al Partidului Naţional Român
şi prin Rubin Patiţia, avocat din Alba Iulia, membru al acestui
comitet. În delegaţia formată din cele 300 de persoane care
s-au deplasat la Viena pentru a preda Memorandumul, multe erau de pe
meleagurile Albei.
Din
perioada reluării activismului politic, au rămas memorabile
amplele manifestări naţionale de la Blaj, când, în 1911, s-a sărbătorit
de către românimea de pe ambele versante ale Carpaţilor 50 de
ani de la înfiinţarea ASTREI şi de la Alba Iulia, când, în
1912 (29 mai), peste 20.000 de români din întreaga Transilvanie, în
frunte cu protipendada lor politică, au protestat solemn împotriva
intenţiei oficialităţilor de la Budapesta de a anexa un
mare număr de localităţi româneşti din NV provinciei
la episcopia greco-catolică de HAJDUDÖRÖG, mijloc de maghiarizare
prin biserică a credincioşilor români din zonă.
Înainte
de izbucnirea primului război mondial, la 31 mai 1914, în Alba Iulia
are loc o mare adunare cu caracter politic, care urma să stabilească
drumul ce trebuia urmat de către români în urma eşuării
noilor tratative din anii 1913-1914 cu guvernul maghiar. La scurt timp după
deschidere, adunarea a fost oprită însă prin forţa armată.
Dar
procesul istoric era ireversibil. In condiţiile pierderii războiului
şi a dezagregării armatelor sale, uriaşul imperiu poliglot
şi multinaţional austro-ungar s-a prăbuşit. Pe baza
principiului autodeterminării, naţiunile eliberate s-au
constituit în state naţionale. Românii aflaţi în afara graniţelor
României au optat pentru unirea cu patria mamă, realizând statul naţional
unitar român. Actul final al îndelungatului proces istoric de realizare
a unităţii naţionale şi de stat a românilor a avut
loc la Alba Iulia, la l decembrie 1918, prin unirea Transilvaniei cu România,
în urma hotărârii Marii Adunări Naţionale întrunite
aici. Masele populare din teritoriul Albei au avut un rol însemnat în
pregătirea condiţiilor de desfăşurare a Marii Adunări
Naţionale.
După
constituirea României Mari, zona Albei, ca de altfel întreaga provincie
a Transilvaniei, s-a integrat în ampla dezvoltare, pe toate planurile, a
statului român unificat, rezultat al sporirii resurselor materiale şi
umane. Documentele timpului ne arată însă că nu a fost uşor.
Ţara răvăşită de războiul îndelungat purtat
pe teritoriul său, cu tezaurul pierdut, cu economia dezorganizată
şi secătuită, dar, mai ales, cu imensele sacrificii şi
suferinţe umane moştenite, avea să păşească
greu spre starea de stabilitate necesară progresului. Cu atât mai
mult cu cât, vechii duşmani, dar şi alţii noi apăruţi,
o ameninţau încă, întârziind binemeritata pace. Starea de
asediu instituită în Transilvania, până târziu (prin 1924),
mai ales la vest de aliniamentul Sighet-Apahida-Aiud-Alba Iulia-Petroşani,
nu avea darul să liniştească pe românii de aici. Liniştea
va veni abia după ce trupele române, la care s-au alăturat
şi cele ale moţilor din Munţii Apuseni, au alungat trupele
republicii sovietice maghiare până la Budapesta (aprilie-august
1919) şi după ce s-a semnat la Trianon (Paris) tratatul de pace
între puterile aliate, incluzând şi România, şi Ungaria (4
iunie 1920). Din păcate, momentul Trianonului va însemna, în
continuare, o amplă dezvoltare a iredentismului maghiar din România
(cu deosebire în zonele sale de vest), precum şi declanşarea acţiunilor
revizioniste ale statului ungar faţă de prevederile tratatului
de pace, ceea ce va menţine o stare de permanentă nelinişte
în sufletele românilor.
Viaţa
trebuia însă să meargă înainte. După adoptarea, încă
în luna decembrie 1918, a Decretelor-Legi privind votul universal şi
reforma agrară, au urmat măsurile de redresare economică
şi de ajutorare a celor ce au suferit din cauza războiului
(arestaţi, exilaţi, invalizi, văduve şi orfani de război,
etc.) şi a populaţiei lipsite de mijloace de trai.
Adoptarea
reformei agrare în Transilvania (provizoriu la 12 septembrie 1919 prin
Consiliul Dirigent şi definitiv la 30 iulie 1921 prin Parlamentul României),
a Constituţiei României din anul 1923, precum şi a legilor de
unificare a ţării, vor stimula şi dezvoltarea zonei Albei.
S-a revenit la vechile denumiri româneşti ale oraşelor şi
satelor, s-au întocmit stemele acestora, s-au schimbat denumirile străzilor
şi s-au creat instituţiile româneşti necesare progresului
în toate sectoarele de activitate.
Scurta
perioadă interbelică, deşi frământată de zvârcolirile
iredentiste, revizioniste şi revanşarde aflate în ascensiune,
precum şi de puternica criză economică dintre anii
1929-1933, a însemnat totuşi, un progres real pentru ţara
noastră. Aplicarea principiilor „prin noi înşine” (liberal)
şi „al porţilor deschise” (naţional-ţărănist)
avea să deschisă o competiţie interesantă în
dezvoltarea economico-socială a ţării, aflată pe calea
căutării unei soluţii optime.
Au
urmat însă cele 4 dictaturi (regală: 10 febr. 1938 – 6 sept.
1940; militaro-fascistă: 6 sept. 1940 – 24 ian. 1941; militară:
24 ian. 1941 – 23 aug. 1944 şi comunistă: 23 aug. 1944 –
dec. 1989) în timpul cărora România a pierdut teritorii, a fost
atrasă în cel de al doilea război mondial şi apoi
abandonată în sfera de influenţă a comunismului răsăritean.
Deşi,
în perioada interbelică, localităţile cu rezonanţă
istorică în conştiinţa românilor, aflate pe meleagurile
Albei (Alba Iulia, Blajul, Abrudul, etc.), nu au avut o dezvoltare
economică şi edilitară pe măsura importanţei lor,
ele au rămas, cu tot „arhaismul lor”, eterne puncte de atracţie
pentru toată suflarea românească. Au rămas celebre marile
adunări naţionale, cu sute de mii de participanţi, de la
Alba Iulia (15 oct. 1922 – încoronarea suveranilor ca rege şi
regină a tuturor românilor; 6 mai 1928 – adunarea naţional-ţărănistă;
20 mai 1929 – aniversarea a 10 ani de la Marea Unire; 1933 – marea
adunare de protest împotriva revizionismului; 1937 – dezvelirea
obeliscului „Horea, Cloşca şi Crişan”), precum şi
cea din 1924 de la Avram Iancu (Vidra), prilejuită de aniversarea a
100 de ani de la naşterea marelui revoluţionar şi patriot.
În
perioada comunistă s-au organizat multe adunări grandioase la
care cei vizaţi erau obligaţi să participe. La cele care
urmăreau preamărirea partidului comunist, a conducătorilor
lui şi a realizărilor lor, oamenii au participat din obligaţie,
dar la cele de aniversare a unor evenimente şi personalităţi
istorice ei au participat cu tot sufletul. În ce privesc adunările
organizate pe meleagurile Albei în această perioadă, le
reamintim pe cele de la Blaj (mai 1948 – 100 de ani de la revoluţia
românească paşoptistă; mai 1973 – 125 de ani de la aceiaşi
revoluţie) de la Alba Iulia (octombrie 1948 – reunificarea
bisericii româneşti, ziua de 1 decembrie, începând cu anul 1968
– la 50 de ani de la Marea Unire – şi apoi periodic, din 5 în 5
ani) şi din alte localităţi.
După
revoluţia din decembrie 1989, ziua de 1 Decembrie a fost proclamată
Ziua Naţională a României, fiind aniversată anual la Alba
Iulia.
Ă
Ż
Ă
Continuitatea
de viaţă materială şi spirituală a populaţiei
autohtone pe meleagurile Albei, receptivitatea acestei populaţii faţă
de orice element de progres şi civilizaţie, numărul mare
şi varietatea instituţiilor de toate gradele ce au funcţionat
aici, de la cele politico-administrative la cele de cultură,
numeroasele personalităţi ale vieţii politice, sociale,
culturale şi economice care au trăit şi creat aici, precum
şi multitudinea de evenimente istorice de importanţă naţională
care s-au petrecut pe aceste meleaguri au determinat crearea unor arhive
de importanţă deosebită. Fără cercetarea şi
punerea în valoare a acestor arhive nu se poate face o reconstituire
veridică a istoriei acestor locuri, a Transilvaniei ca provincie
şi a poporului român în totalitatea sa şi nici a istoriei relaţiilor
cu statele din jur, mai apropiate sau mai depărtate.
Până
la înfiinţarea instituţiilor specializate în străngerea,
conservarea şi punerea în circuitul ştiinţific a
documentelor, arhivele create de către diferitele instituţii,
organizaţii şi asociaţii, precum şi documentele
cuprinse în colecţii familiale sau personale s-au păstrat la
creatori, de unde şi pericolul distrugerii sau dispariţiei lor,
ca urmare a unor calamităţi, a neglijenţei, a necunoaşterii
importanţei, a lipsei condiţiilor de păstrare şi a
altor cauze.
Tăbliţele
din lut ars, cu scriere pictogramatică presumeriană (mai veche
cu cca. 1000 de ani decât cea sumeriană) descoperite la Tărtăria
(judeţul Alba), în anul 1961, de către arheologul clujean
Nicolae Vlassa, a readus în discuţia specialiştilor, din ţară
şi din afara ei, problema celei mai vechi scrieri din istoria
omenirii.
Dintre
bogatele vestigii arheologice descoperite peste tot în judeţul Alba,
cele din epoca romană cuprind şi documente scrise, sub forma
monumentelor epigrafice şi a vestitelor table cerate descoperite în
minele de la Roşia Montană.
În
perioada ce a urmat formării poporului romîn şi a limbii române,
documentele scrise pe diferite suporturi (piele, pergament, etc.) fiind
extrem de rare şi costisitoare, presupunem că, atât la instituţiile
politico-administrative ce au luat fiinţă, cât şi la
persoanele fizice care intrau în posesia lor, aceste acte se păstrau
ca nişte obiecte de mare preţ, fiind bine asigurate.
În
lipsa unor arhive organizate, documentele intrau de obicei în patrimoniul
conducătorilor şi al familiilor acestora. În timpul
voievodatului Transilvaniei, cînd au fost instituite şi comitatele,
ca organe administrative teritoriale, a început crearea actelor de
cancelarie şi constituirea arhivelor acestor organe.
Sistemul
de drept feudal din perioada colonizărilor secuilor şi saşilor,
a daniilor de moşii şi titluri de nobleţe, ca şi
necesitatea ca documentele să fie păstrate în siguranţă,
au determinat apariţia „locurilor de adeverire”, printre care, la
1231, şi a Capitlului din Alba Iulia. Acesta era împuternicit să
emită, să transcrie, să autentifice şi să păstreze
actele de interes public şi de drept privat.
Prin
caracterul său, pe parcursul timpului, Capitlul din Alba lulia a
acumulat o cantitate însemnată de documente, de mare valoare pentru
istoriografie, constând din arhive ale unor instituţi, printre care
şi părţi din cele ale voievodatului şi principatului
Transilvaniei, diplome regale şi princiare, acte particulare, fonduri
familiale şi personale, corespondenţă diplomatică,
acte de administrare a averilor proprii şi altele. Multe din aceste
valoroase documente s-au distrus ca urmare a vicisitudinilor de tot felul.
În
prezent, documentele rămase de la capitlu se păstrează
parte la “Arhiepiscopia romano-catolică şi la Biblioteca
documentară „Batthyaneum” din Alba lulia, parte în afara
hotarelor ţării.
Avînd
în vedere că în perioada feudalismului timpuriu (secolele IX—XIV)
scrisul şi cititul, inclusiv învăţămîntul, au fost
un apanaj al bisericii, multe documente de valoare s-au creat şi s-au
păstrat în arhivele instituţiilor de cult. Este vorba la început
de cele de rit bizantin, apoi de cele romano-catolice, reformate,
greco-catolice şi altele. Pe meleagurile Albei au fost cunoscute:
episcopia de rit bizantin de la Alba Iulia (secolul X), mai apoi
episcopiile ortodoxe de la Geoagiu de Sus (secolul XIV) şi Alba Iulia
(secolul XVI), mitropolia ortodoxă de Alba Iulia. (1571-1701), urmată
de episcopia greco-catolică, iar după 1853, de mitropolia
greco-catolică de Alba Iulia şi Făgăraş din Blaj,
cu toate organele lor subordonate (vicariate, protopopiate, parohii, filii),
precum şi o mulţime de mănăstiri vechi. În ceea ce
priveşte instituţiile de cult ale naţionalităţilor
conlocuitoare, cele mai importante au fost episcopia romano-catolică
din Alba Iulia (secolul al XI-lea) cu parohiile ei subordonate, instituţiile
cultului reformat şi ale celui unitarian, bisericile evanghelice săseşti
şi sinagogile evreieşti.
Deşi
pe parcursul timpului multe documente s-au distrus sau pierdut, în
arhivele acestor instituţii au rămas documente originale sau în
copie extrem de valoroase pentru cercetarea istorică. Până la
introducerea în Transilvania a sistemului de registratură, în anul
1772, sistem adoptat şi de către instituţiile de cult,
documentele s-au păstrat sub formă de colecţii, uneori
grupate pe probleme (ordine superioare ecleziastice şi laice;
socoteli privind averile ; starea civilă, etc.), cu sau fără
evidenţe. O mare importanţă o au cronicile parohiale,
recensămintele credincioşilor şi inventarele de avere. După
anul 1772, actele s-au păstrat în ordinea numerelor de înregistrare,
în sistemul de registratură simplu sau pe numere de bază.
În
ceea ce priveşte documentele mai vechi de anul 1772 existente în
arhiva Capitlului din Alba Iulia, este remarcabil efortul făcut de către
custozii acestuia Beke, Antal şi Varju Elemer, ultimul pentru partea
care se păstrează la Biblioteca documentară „Batthyaneum”,
de a întocmi şi publica inventare cu cele mai valoroase documente
din această arhivă. O parte dintre cele 2021 de documente din
perioada 1246—1865, semnalate prin inventarele publicate între anii
1889—1895 de către Beke Antal, au fost apoi publicate în întregime
de către Franz Zimmermann şi succesorii săi în celebra
colecţie de documente: „Urkundenbuch...” (4 volume, Sibiu,
1897—1937) şi de către Academia Română în colecţia
de documente privind istoria României, seria Transilvania, veacurile XI—XIV.
Înainte
de acţiunea de publicare a lui Beke Antal, un număr redus de
documente din arhiva Capitlului Alba Iulia fuseseră publicate de către
Feher în „Codex diplomaticus”. Astfel s-a reuşit, pe de o parte
să se întocmească evidenţa documentelor celor mai
importante, pe de alta ca acestea să se pună în circuitul
ştiinţific.
O
mare realizare arhivistică a fost fişarea în întregime a
documentelor din arhiva Capitlului Alba Iulia şi întocmirea, în
anul 1900, a evidenţei generale a acestei arhive, materializată
în elaborarea indicelui cronologic (3 volume), a indicelui alfabetic pe
materii (2 volume), a indicelui topografic (l volum) şi a altor
indici speciali. O serie separată, cu indice propriu, a fost întocmită
pentru actele de administrare a moşiei capitlului de la Vinţu de
Jos.
După
semnele de arhivare existente pe documentele neînregistrate, mai vechi de
anul 1772, în arhiva Mitropoliei greco-catolice din Blaj şi în cele
ale parohiilor evanghelice C.A., reformate şi romano-catolice,
presupunem că şi pentru acestea s-au întocmit inventare de
arhivă.
La
organele locale ale administraţiei de stat: comitatele, magistratele
orăşeneşti, consiliile comunale, până la introducerea
sistemului de registratură, actele s-au păstrat tot sub formă
de colecţii. Cele mai importante s-au cuprins în volume legate sub
formă de condici şi fascicole. După introducerea sistemului
de registratură, aceste organe vor crea arhive bine organizate, având
la bază registrele contemporane de evidenţă a actelor. La
fel vor lucra şi instituţiile din sistemul justiţiei în a
doua jumătate a secolului al XlX-lea, în plus ele creând şi
serii mari de dosare de anchetă şi judecată.
În
teritoriul Albei, vicisitudinile au dus la distrugerea celei mai mari părţi
din arhivele vechi ale comitatului, oraşelor şi satelor
componente. Astfel, arhiva comitatului a ars, împreună cu sediul
acestuia din Aiud, în luna ianuarie 1849, rămânând din perioada
anterioară foarte puţine acte. Şi arhivele oraşelor au
avut de suferit, multe dintre ele fiind mai consistente numai de pe la sfârşitul
secolului al XVIII-lea (Aiud, Alba Iulia, Abrud). Doar la Sebeş s-au
păstrat documente din secolele XV—XVIII. Cel mai mult au avut însă
de suferit arhivele săteşti, care în prezent apar doar ca nişte
colecţii de documente fără continuitate.
Din
perioadele feudală şi modernă mai prezintă importanţă
arhivele create de către o seamă întreagă de instituţii
cu caracter economic printre care amintim: Administraţia domeniilor
statului din Zlatna, cuprinzând minele, pădurile şi
topitoriile, Monetăria de la Alba Iulia, Oficiul de sare şi
Atelierul de corăbii de la Partos. O bună parte dintre ele nu se
mai găsesc în prezent în ţară.
Pentru
românii transilvăneni de mare importanţă au fost înfiinţarea,
în a doua jumătate a secolului al XVIII-lea, şi, mai apoi,
diversificarea şcolilor româneşti din Blaj, precum şi
repunerea în funcţie a vechii tipografii bălgrădene în
aceeaşi localitate. Deşi arhivele vechi ale acestor instituţii
nu se mai păstrează decât în parte, unele documente intrând
în diferite colecţii, altele distrugându-se, se poate reconstitui
sistemul de evidenţă şi de păstrare a actelor, care
este cel al registraturii simple.
Începând
cu a doua jumătate a secolului al XlX-lea şi continuând apoi până
în epoca contemporană, în timp ce unele instituţii vechi se
mai menţin o vreme în activitate, ca urmare a puternicei dezvoltări
a forţelor de producţie şi a diversificării preocupărilor
umane, numărul instituţiilor creşte, diversificându-se
şi ele pe ramuri de activitate. Este vorba de cele industriale
(Salina şi Solvay din Ocna Mureş, întreprinderile metalurgice
Cugir şi Aiud, fabricile de industrie uşoară din Alba lulia
şi Sebeş, etc.); agricole (Camerele agricole Alba şi Târnava
Mică, serviciile agricole judeţene, Eforia judeţeană
de păşuni, serviciile zooveterinare, etc.); comerciale (camerele
de comerţ şi industrie, întreprinderile comerciale, etc.);
financiar-bancare (băncile „Patria” - Blaj, „Izvorul” şi
„Sebeşana” - Alba Iulia, casele de păstrare „Goronul”
şi „Ajutorul” - Aiud, etc.), şcolare, ştiinţifice,
de artă, sportive, societăţi şi reuniuni, partide
şi organizaţii de masă şi altele. În perioada modernă
şi, mai ales, contemporană arhivele instituţiilor vor creşte
mult şi ca volum.
Pe
meleagurile Albei au trăit sau au avut domenii şi conace multe
familii nobiliare, s-au născut, au trăit şi au creat
numeroase personalităţi ale vieţii noastre politice,
sociale, ştiinţifice, literare şi artistice, care au
constituit pe parcursul timpului importante fonduri familiale şi
personale de arhivă, precum şi colecţii de documente. Unele
dintre acestea s-au păstrat cu evidenţele lor contemporane,
altele s-au inventariat ulterior.
În
ceea ce priveşte constituirea de colecţii de documente, un rol
deosebit a revenit în judeţul Alba muzeelor şi bibliotecilor
documentare. Este vorba de Biblioteca documentară „Bethlen” din
Aiud (secolul al XVII-lea), Biblioteca documentară „Batthyaneum”
din Alba Iulia (1794), Muzeul „Unirii” din Alba Iulia (1888), urmate
de muzeele care s-au înfiinţat mai târziu: Aiud, Sebeş, Blaj,
Rimetea, Lupşa, Avram Iancu, Aurel Vlaicu, Zlatna, Roşia Montană
şi de Bibloteca documentară „Timotei Cipariu” din Blaj
(1973).
Având
în vedere că Arhivele Naţionale Alba Iulia au intrat în funcţie
relativ târziu, abia în anul 1954, până atunci, o seamă întreagă
de fonduri şi colecţii au fost preluate de către unităţile
înfiinţate mai devreme: Direcţiunea regională Cluj (1920),
iar mai apoi serviciile regionale Hunedoara şi Mureş (1951).
Incidental, fonduri sau fragmente de fonduri de pe meleagurile Albei au
ajuns şi în depozitele Arhivelor Naţionale Sibiu şi
Maramureş (Baia Mare).
Ă
Ż
Ż
Ă
Arhivele
Naţionale Alba Iulia au apărut în sistemul instituţional
din ţara noastră abia după adoptarea legislaţiei
arhivistice din perioada socialistă, respectiv a Decretului prezidial
nr. 17 din 27 ianuarie 1951 şi a Hotărârii Consiliului de Miniştri
nr. 472 din 29 mai 1951.
În
condiţiile împărţirii administrativ-teritoriale de atunci,
meleagurile Albei erau cuprinse în zonele de contact ale fostelor regiuni
Cluj, Mureş, Braşov şi Hunedoara. Astfel, raioanele Alba
şi Sebeş ţineau de regiunea Hunedoara, Aiud şi Câmpeni
de regiunea Cluj, iar raionul Târnăveni (de la l ianuarie 1961
raionul Mediaş), în care se afla Blajul cu împrejurimile sale, de
regiunea Mureş si, mai apoi, din 1952, de regiunea Braşov.
Pe
baza deciziei din 5 iunie 1951 a Ministerului Afacerilor Interne, a fost
înfiinţată Secţia regională Hunedoara a Arhivelor
Statului, iar puţin mai târziu, prin decizia aceluiaşi minister
şi tot din anul 1951, a fost înfiinţat şi depozitul din
Alba Iulia, subordonat acestei secţii regionale. Din lipsă de
spaţiu, încă din anul 1951 s-a pus problemă mutării
sediului Secţiei regionale Hunedoara la Alba Iulia.
Prin
ordinul Direcţiei generale a Arhivelor Statului din 5 februarie 1953,
Secţia regională Hunedoara a fost transformată în Serviciu
regional al Arhivelor Statului, având şi două filiale
subordonate: la Alba Iulia şi Haţeg. Pentru filiala Alba Iulia
erau prevăzute trei posturi în schemă, avându-se în vedere că
aceasta trebuia să preia numeroasele fonduri şi colecţii
constituite pe teritoriul fostului comitat şi judeţ Alba (de până
la 1950).
Din
lipsă de personal, filiala Alba Iulia nu a putut intra în funcţiune
decât la 15 octombrie 1954, dată la care a fost încadrat aici un
şef de filială. În acelaşi fel vor intra în funcţiune
filialele raionale Blaj, la l august 1955 (subordonată Serviciului
regional Braşov) şi Aiud, la l septembrie 1955 (subordonată
Serviciului regional Cluj).
După
intrarea în funcţiune, filiala Alba Iulia va prelua, la 22 octombrie
1954, depozitele din cetatea oraşului (str. Ecaterina Varga nr. 2) cu arhivele Administraţiei financiare a judeţului
Alba şi ale organelor ei subordonate. Câteva
zile mai târziu, ea îşi va instala birourile în două încăperi
din clădirea Tribunalului popular raional Alba. Competenţa sa a
cuprins teritoriul raionului Alba până la 6 aprilie 1957, când
şi-a încetat activitatea datorită mutării la Alba Iulia a
Serviciului regional Hunedoara. Mutat de la Deva din lipsă de spaţiu,
Serviciul regional Hunedoara se va instala în clădirea Tribunalului
Alba şi va funcţiona aici până la l octombrie 1964, când
se va reîntoarce în oraşul de reşedinţă al regiunii.
Cu data de l octombrie 1964 este reînfiinţată filiala Alba
Iulia, cu competenţă în raioanele Alba şi Sebeş.
Filiala
Arhivelor Statului Aiud a avut competenţă pe teritoriul fostului
raion Aiud, până la 5 august 1968, când, prin comasare cu filiala
Alba Iulia, şi-a încetat activitatea.
Filiala
Arhivelor Statului Blaj si-a desfăşurat activitatea în raionul
Târnăveni, până la l ianuarie 1961, iar în continuare în
raionul Mediaş, până la l aprilie 1969, când a fost integrată
Filialei Arhivelor Statului judeţul Alba ca depozit.
După
noua împărţire administrativ-teritorială din februarie
1968 şi formarea actualului judeţ Alba, filiala Alba Iulia
(comasată de la 5 august 1968 cu cea de la Aiud) a rămas încă
în subordinea Serviciului regional Hunedoara, până la l aprilie
1969, când, prin reorganizarea aparatului teritorial al Direcţiei
generale a Arhivelor Statului, a fost înfiinţată Filiala judeţeană
Alba a Arhivelor Statului, cuprinzând şi fosta filială Blaj.
Foarte curând apoi, s-au transportat la sediul filialei de la Alba Iulia
documentele din depozitul de la Aiud. Depozitul din Blaj a rămas pe
loc.
În
etapa de început a activităţii lor, unităţile
Arhivelor Statului care au funcţionat pe teritoriul judeţului
Alba s-au străduit să concentreze în depozitele lor fondurile
de arhivă cele mai importante, pentru salvarea acestora de la
distrugere, întocmirea evidenţei şi, mai apoi, punerea lor în
valoare sub aspect ştiinţific şi practic. Astfel, la Alba
Iulia au fost concentrate fondurile instituţiilor care au funcţionat
în fostul comitat şi judeţ Alba (de până la 1950), la
Blaj cele din fostul comitat şi judeţ Târnava Mică, iar la
Aiud fondurile din fosta plasă Aiud. Valoarea documentar-istorică
şi practică a acestor fonduri depăşeşte cadrul
local, multe dintre documente având importanţă regională,
provincială sau chiar naţională.
Pentru
întocmirea evidenţei şi punerea în valoare a fondurilor
concentrate în depozite s-a căutat încadrarea unităţilor
Arhivelor Statului cu personal de specialitate. La început, filialele
Alba Iulia, Blaj şi Aiud au fost încadrate cu câte un singur
arhivist - şef de filială. Pe parcurs s-au creat apoi noi
posturi de arhivisti şi arhivari, în funcţie de nevoile muncii.
La
început filialele nu au avut localuri proprii, ci doar spaţii închiriate
în diferite edificii publice. Astfel, filiala Alba Iulia a ocupat iniţial
o aripă a Tribunalului raional Alba şi o parte din localul
fostei Administraţii financiare a judeţului Alba, filiala Blaj o
aripă din clădirea fostei bănci „Patria”, iar filiala
Aiud o aripă din clădirea Sfatului popular al raionului Aiud.
După
înfiinţarea filialei judeţene, aceasta a reuşit să
amenajeze şi să ocupe singură un local mai vechi, unde a
concentrat fondurile de la Alba Iulia şi Aiud, iar depozitul de la
Blaj a fost mutat la parterul clădirii fostei Prefecturi a judeţului
Târnava Mică din localitate. Inundaţiile mari din mai 1970
şi iulie 1975 au afectat însă grav aceste localuri, astfel că,
la Alba lulia, în anul 1979, a început construirea unui local nou,
modern, în zona Cetate, destinat să adăpostească întreaga
bază documentar-istorică a judeţului Alba. Acest local a
fost terminat şi dat în folosinţa în 1982.
Din
urmărirea modului de organizare şi desfăşurare a
activităţii la Arhivele Statului din judeţul Alba se pot
observa diferite etape parcurse, precum şi preocupările mai noi,
de modernizare, care au apărut. Astfel, în etapa 1954-1968 sarcinile
principale au fost cele de preluare în depozite a fondurilor abandonate
prin desfiinţarea vechilor instituţii, precum şi a celor păstrate
în condiţii necorespunzătoare şi întocmirea evidenţei
lor. Anii 1969-1970 au consemnat un uriaş efort pentru încheierea
evidenţei primare a fondurilor din depozitele Arhivelor Statului de
la Alba Iulia. În
1970, ca urmare a încheierii lucrărilor de evidenţă, s-a
început experimentarea cercetării tematice. In anul următor s-a
introdus deja clasificatorul tematic şi s-a început completarea
cartelelor cu date pentru calculatorul SARIAS. Activitatea în acest
domeniu a crescut şi s-a perfecţionat apoi mereu.
Începând cu anul
1972, s-a urmărit punerea în aplicare a prevederilor Decretului nr.
472/1971 privind Fondul Arhivistic Naţional la organizaţii,
culte şi persoane fizice. După ce decretul a fost îmbunătăţit
în 1974, ca urmare a apariţiei Legii ocrotirii Patrimoniului
cultural naţional, munca de îndrumare şi control s-a
intensificat tot mai mult, punându-se ordine în arhivele organizaţiilor
şi preluându-se în depozite noi fonduri şi colecţii.
În
1973 au început depistările documentelor de interes naţional
şi s-a organizat fişierul tematic al filialei pentru documente,
precum şi fişierul bibliotecii documentare. Un an mai târziu,
au început la filiala Alba lucrările de pregătire a
documentelor pentru microfilmare, în vederea creării fondului de
asigurare, astfel că, în 1975, s-au putut microfilma 12 fonduri mai
mici ca volum din depozitele filialei. Acţiunea a continuat apoi cu
rezultate cantitative şi calitative tot mai bune. În anul 1976
şi-a început activitatea la Alba Iulia laboratorul zonal de
microfilmare, care a lucrat în permanenţă cu rezultate satisfăcătoare.
În
anul următor, 1977, s-au început lucrările de perfecţionare
a evidenţei documentelor din depozite, pe fondul acţiunii
anterioare de predare în custodie a acestora arhiviştilor. Aceste
lucrări au continuat în anii următori şi se continuă
şi în prezent, cu o amploare tot mai mare.
Pentru
a putea efectua toate lucrările arhivistice cuprinse în planurile
Direcţiei generale a Arhivelor Statului şi ale filialei, precum
şi pe cele de cercetare şi publicare, arhivistii şi
personalul auxiliar au urmat forme de învăţămînt
profesional variate, pe bază de referate şi studiu individual.
Cursurile din anii 1973-1974, 1979, 1984 şi altele precum şi
cursurile post-universitare de istorie din anul 1976, la care au
participat arhiviştii filialei, le-au deschis acestora noi orizonturi
pentru perfecţionarea pregătirii lor multilaterale.
Consecinţa
unei tot mai bune pregătiri s-a reflectat în munca de cercetare
ştiinţifică şi cultural-educativă desfăşurată
de către arhivişti, mai ales din 1968 încoace. Studiile de
istorie şi arhivistică publicate în presă şi în
revistele de specialitate, sesiunile ştiinţifice de înaltă
ţinută simpozioanele, expoziţiile documentare, emisiunile
la radio şi TV precum şi celelalte forme de comunicare cu
specialiştii şi cu masele largi au devenit preocupări
permanente, iar calitatea lor a crescut.
În
perioada de după revoluţia din decembrie 1989, s-a ivit
necesitatea actualizării legislaţiei arhivistice din anul 1971,
nu atât din punct de vedere tehnic, organizatoric şi metodologic, cât
mai ales al schimbării unor denumiri depăşite şi de
punere de acord cu cerinţele legate de drepturile omului, de apariţia
sectoarelor private şi de termenele la care se pot pune în cercetare
categoriile mai deosebite de documente.
Astfel,
la 2 aprilie 1996 a fost adoptată Legea Nr. 16 privind Fondul
Arhivistic Naţional, prin care organul de coordonare pe ţară
ia denumirea de Arhivele Naţionale, iar fostele filiale judeţene
de Direcţii Judeţene ale Arhivelor Naţionale şi se
modifică termenele de punere în cercetare a documentelor ce privesc
drepturile omului, siguranţa naţională şi politică
externă a statului, precum şi cele ale actelor societăţilor
private, fiscale, notariale şi de justiţie.
În
aceste condiţii, Direcţia Judeţeană a Arhivelor Naţionale
Alba îşi continuă şi îşi amplifică activitatea,
punând un accent tot mai important pe computerizarea ei.
Pe
parcursul celor 50 de ani de activitate, Arhivele Naţionale Alba
Iulia au fost conduse de următorii:
-
Olaru Grigore, şef de filială (1954-1955)
-
Rotar Octavian, şef de filială (1955- 6 aprilie 1957), apoi
şef de serviciu regional (6 aprilie 1957 - aprilie 1964).
-
Pleşa Ioan, locţiitor şef de serviciu regional (aprilie -
septembrie 1964), apoi şef de filială (1 octombrie 1964 - 31
martie 1969); şef filială judeţeană (1 aprilie 1969 -
aprilie 1996) şi director D.J.A.N. Alba (aprilie 1996 - 31 ianuarie
1997)
-
Băruţă Aurel (1997 - 2005).
La
împlinirea unei jumătăţi de secol de activitate, urăm
prestigioasei instituţii de cultură albaiuliene şi
harnicului ei personal, mult succes în tot ce va întreprinde în viitor.
prof.
Ioan Pleşa
|
|