Este îndeobşte cunoscut faptul că, în lungul proces al luptei
poporului român din Transilvania pentru libertate socială şi naţională,
revoluţia de la 1848-1849 a reprezentat un moment crucial, hotărâtor,
Punerea în
valoare a acumulărilor social-politice de până atunci pe un
plan superior, coroborată cu profunda înţelegere a momentului
istoric, aveau să demonstreze, aşa cum arăta Bariţiu,
că poporul român a ajuns nu numai la conştiinţa
individualităţii sale naţionale, dar şi la conştiinţa
demnităţii şi a valorii sale1.
Cu toate că
revoluţia a fost înfrântă, dezideratele formulate pe Câmpul
Libertăţii din Blaj la 3-5 (15-17) mai 1848 au rămas să
călăuzească lupta pentru libertate şi independenţă
a urmaşilor generaţiei paşoptiste, de-a lungul întregii
epoci moderne a României, până la desăvârşirea unităţii
sale de stat.
Dintre
numeroasele probleme ale revoluţiei transilvane de la 1848 una dintre
cele mai importante şi anume administraţia românească ni
se pare a fi evident vitregită de istoriografia noastră mai
veche şi mai nouă. Cele câteva consideraţiuni ce i-au fost
consacrate special2 sânt departe de a mulţumi, iar în studiile de
sinteză, monografice sau de alta natură, care abordează
problemele revoluţiei paşoptiste, pe lângă faptul că
este amintită oarecum în treacăt, apare mereu supărătoarea
confuzie dintre organizarea militară şi cea administrativă
a românilor.
Cauzele nu
pot ţine decât de lipsa materialului documentar, cunoscut fiind
faptul că cea mai mare parte din arhiva Comitetului Naţional Român
a dispărut în condiţiuni misterioase şi că puţine
dintre documentele create de către administraturile districtelor româneşti
care au funcţionat în perioada 30 octombrie 1848 — 21 septembrie
1849 au fost publicate3.
Poate dacă
Al. Papiu-Ilarian ar fi realizat şi cel de al III-lea volum al operei
sale Istoria. Românilor din Dacia Superioară, într-o perioadă
când presupunem că arhivele create la instituţiile şi
personalităţile din timpul revoluţiei se mai păstrau
încă, am fi avut astăzi la îndemână date incomparabil
mai bogate şi mai precise despre problema pusă în discuţie.
După cum se ştie, în schiţa volumului III al operei sale,
el a consacrat un capitol „noii organizări a ţării”4.
În faţa
acestei situaţii, scoaterea la iveală şi publicarea unor
documente inedite referitoare la aşa numita „administraţie românească”,
în primul rând a documentelor create de către chiar organele
acestei administraţii, capătă o importanţă
deosebită.
Acestui
scop îi este consacrat şi studiul de faţă, care urmăreşte
să dovedească cu documente autentice că administraţia
românească din timpul revoluţiei a fost o realitate şi că
prin întreaga sa organizare politică, militară şi
administrativă, prin modul în care a acţionat, poporul român
din Transilvania a demonstrat, împotriva oricăror afirmaţii
contrarii, că este capabil să se conducă si să se
administreze singur.
* * *
Faptul că
revoluţia de la 1848 i-a găsit pe românii transilvăneni înarmaţi
cu o ideologie clară, exprimată în programul lor politic,
capabili să se mobilizeze şi organizeze rapid şi să acţioneze
în masă în funcţie de împrejurări, demonstrează, fără
posibilitate de tăgadă, o lungă perioadă de acumulări,
maturizarea condiţiilor de afirmare a lor ca naţiune independentă.
Punctul întâi
al petiţiei naţionale adoptate pe Câmpul Libertăţii
din Blaj, punct fundamental care le‑a determinat şi pe
celelalte 15, arată cu fermitate că: „Naţiunea română,
răzimată pe principiul libertăţii, egalităţii
şi frăţiei, pretinde independenţa sa naţională,
în respectul politic, ca să figureze în numele său, ca naţiunea
română să-şi aibă reprezentanţii săi la
dieta ţării în proporţiunea cu numărul său, să-şi
aibă diregătorii săi în toate ramurile administrative,
judecătoreşti şi militare în aceeaşi proporţiune,
să se servească de limba sa în toate trebile ce se ating de dânsa,
atât în legislaţie, cât şi în administraţie.. .”5.
Pentru a
transforma în realitate aceste deziderate şi altele cuprinse în
programul lor politic, având în vedere conjunctura momentului şi
situaţia grea social-politică şi economică pe care o
aveau în cadrul principatului, românii simţeau nevoia unei alianţe
vremelnice.
În condiţiile
în care partida revoluţionară maghiară le refuza hotărât
recunoaşterea naţionalităţii, a limbii şi a
celorlalte drepturi ce decurgeau din acestea, ei au trecut de partea împăratului,
care le făcea cel puţin promisiuni.
Organizarea
temporară de atunci a românilor ca naţiune independentă
s-a realizat treptat, pe chiar parcursul revoluţiei. În acest proces
se pot stabili trei etape succesive şi distincte - politică,
militară şi administrativă. Odată realizate aceste
forme de organizare, ele s-au împletit apoi strâns în continuare.
Astfel,
declanşarea în luna martie 1848 a revoluţiei în imperiul
habsburgic a dat posibilitate românilor să se organizeze politiceşte
pentru a-şi putea susţine revendicările. Ei instituţionalizează
Adunarea Naţională ca for politic reprezentativ suprem, care în
luna mai, la Blaj, adoptă programul lor politic şi alege
organele executive - Comitetul Permanent şi deputaţiunile la
Dietă şi împărat. Nu avem nici o îndoială că
pentru a-si putea desfăşura activitatea Comitetul Permanent,
care şi-a fixat reşedinţa la Sibiu, a organizat şi o
reţea politică teritorială, cu ajutorul fruntaşilor
români de pretutindeni.
Evoluţia
evenimentelor în direcţia samavolniciilor şi a terorismului,
practicate de către nobilimea maghiară din Transilvania, cu
ajutorul gărzilor naţionale formate special şi al armatei,
asupra românilor, îi determină pe aceştia să convoace o
nouă adunare naţională la Blaj, în luna septembrie 1848.
De data
aceasta se hotărăşte înarmarea şi organizarea militară
a poporului român în scopuri de autoapărare6. Acţiunea fusese
deja începută de Iancu şi Axente7, astfel încât Comitetului
Naţional Român, reinstituit după adunarea din septembrie, nu-i
rămânea decât să o amplifice şi să obţină
aprobarea General Comando-ului din Sibiu.
După
ruperea definitivă a relaţiilor dintre partida revoluţionară
maghiară şi imperiali, în a doua parte a lunii octombrie,
şi declanşarea războiului civil în Transilvania, General
Comando recunoaşte Comitetul Naţional Român, sub denumirea de
„Comitet de pacificaţiune”, ca for conducător al naţiunii
române, bine înţeles sub controlul său şi aprobă înarmarea
şi organizarea militară a românilor în 15 prefecturi.
Comitetul
Naţional Român primeşte dreptul de a numi pe prefecţi, cu
confirmarea General Comandoului şi de a le îndruma activitatea.
Pentru a‑şi asigura totuşi controlul asupra acţiunilor
şi intenţiilor românilor înarmaţi, Comanda Generală
repartizează ofiţeri imperiali pe lângă prefecturi şi
chiar pe lângă unele formaţiuni mai mici.
Românii
s-au dovedit pregătiţi din timp, întrucât, imediat ce s-a
difuzat proclamaţia lui Puchner din 18 octombrie şi s-au numit,
la 21 octombrie, primii prefecţi, ei au şi început, în aceiaşi
zi, dezarmarea gărzilor maghiare, a slujbaşilor de stat, a
nobililor şi a slujitorilor acestora de pretutindeni.
Deşi
slab echipată şi înarmată, oastea populară românească
a reuşit în câteva zile să dezarmeze pe aproape toţi
rebelii din teritoriul aflat sub controlul prefecturilor.
În acelaşi
timp, armatele imperiale conduse de Urban, Gedeon şi alţi ofiţeri
capabili, sprijinite de formaţiunile de vânători şi lăncieri
români, înregistrau succese împotriva trupelor secuieşti,
silindu-le să se retragă în zonele de plecare8.
În
teritoriile astfel eliberate administraţia este preluată de către
români, mai întâi prin prefecturi şi organele lor subordonate,
care au primit instrucţiuni de a rezolva şi problemele
administrative, juridice şi economice locale9 şi, mai apoi, prin
organe administrative alese sau numite în acest scop. Comanda Generală
este nevoită să accepte această soluţie din mai multe
motive şi anume: românii formau majoritatea populaţiei
Principatului Transilvaniei şi erau stăpâni pe situaţie,
Comanda Generală făcuse deja promisiuni că românii vor
primi drepturi egale cu celelalte naţionalităţi, preluarea
administraţiei locale era un fapt împlinit în cele mai multe părţi
şi, în sfârşit, Comanda Generală, ocupată fiind cu
operaţiunile militare, nu dispunea de timpul necesar rezolvării
treburilor administrative şi nici nu avea posibilitatea de a institui
organe administrative proprii.
De fapt,
interesul major al organelor imperiale transilvănene era restabilirea
liniştei şi a ordinii în principat, combaterea oricăror
manifestări revoluţionare ale maselor, indiferent de naţionalitatea
lor. Astfel, în proclamaţia sa din 30 noiembrie 1848, generalul
Puchner cerea comandanţilor militari să sprijine organele
administrative instituite provizoriu, în străduinţa lor de a
introduce „rândul bun şi securitatea”10.
Instituirea
organelor administrative româneşti începe la 30 octombrie 1848
şi se continuă succesiv până spre sfârşitul
anului11. Papiu-Ilarian arată mai tîrziu că General Comando a
început să organizeze districtele curăţite de rebeli prin
Comitetul Naţional Român „după principiul naţional”12,
iar comitetul informa, la 19 noiembrie 1848, pe prefectul Constantin
Roman-Vivu că General Comando ordonă pe rând „restaurarea
oficiolatelor” din comitate13.
Comitatele
vechi au fost desfiinţate. Unele au fost repuse în funcţiune în
cadrul aceloraşi limite teritoriale sub o conducere nouă
(Hunedoara, Zarand, Târnava)14, altele au fost divizate şi
modificate teritorial, tot sub conduceri noi15. Noile unităţi
teritoriale s-au numit districte, iar noile lor organe administrative s-au
numit Administraturi.
Administraturile
formate pe teritoriile ce cuprindeau zonele principale ale vechilor
comitate, precum şi reşedinţele acestora se numeau
comitatense, iar cele ale noilor unităţi teritoriale create se
numeau districtuale16.
În
fruntea Administraturilor se numeau de către General Comando câte
doi co-administratori de obicei, dintre care unul recomandat de către
Comitetul Naţional Român, iar celălalt ales de către
autoritatea imperială dintre ofiţerii necombatanţi sau
dintre intelectualii de diferite naţionalităţi17. Ceilalţi
funcţionari se alegeau sau se numeau, după caz18.
Odată
instituite, Administraturile au început să organizeze noile instituţii
administrative din municipii, oraşe şi sate. Alegerea
reprezentanţilor se făcea pe cale democratică, proporţional
cu numărul locuitorilor de diferite naţionalităţi.
Acolo unde nu s-au putut ţine alegeri, noile organe au fost numite,
ţinându-se cont de acelaşi criteriu al reprezentării naţionale
proporţionale. Astfel, majoritatea celor aleşi au fost români,
iar limba oficială devine cea română, alături de cea
germană folosită în corespondenţa cu organele militare
imperiale.
Alături
de români au fost aleşi sau numiţi şi saşi, maghiari
sau reprezentanţi ai altor naţionalităţi. Toate
organele administrative instituie aveau şi atribuţiuni judecătoreşti19.
Trebuie reţinut, de asemenea, faptul că, datorită situaţiilor
diferite create de revoluţie, fiecare Administratură a avut un
anumit specific în privinţa organizării şi desfăşurării
activităţii.
Este
necesar să se amintească aici că scaunele săseşti
si-au păstrat autonomia, ba mai mult chiar, lor le-au fost alăturate
numeroase sate româneşti, ceea ce a stârnit opoziţia acestora
şi chiar conflicte20.
În afara
teritoriilor de competenţă ale administraţiei româneşti
au rămas şi zonele secuieşti, precum şi cele din
nordul principatului, care nu au mai putut fi organizate din cauza operaţiunilor
de război, reluate spre sfârşitul lunii decembrie 1848.
De
asemenea, trebuie să se reţină şi faptul că în
unele localităţi, chiar de pe teritoriile districtelor nou
create, românii nu s-au atins de vechea administraţie, în măsura
în care aceasta nu i-a deranjat cu nimic şi le-a satisfăcut
cererile.
Odată
instituită administraţia în noile districte, atribuţiunile
civile şi administrative ale prefecturilor şi ale organelor lor
subordonate încetează, acestea rămânând cu rolul lor
fundamental de forţă publică si forţă armată.
Este semnificativ în acest sens ordinul dat de către comitetul naţional
prefecţilor, la 8 decembrie 1848, prin care acesta cerea ca
centurionii (căpitanii) să nu se mai amestece în treburile
juzilor şi juraţilor şi nici în cele bisericeşti, întrucât
produc confuzie în administraţia civilă21.
Totodată
este necesar să se precizeze că, de câte ori a fost nevoie de
exercitarea atribuţiunilor administrative prin forţă publică,
organele civile au apelat la formaţiunile militare româneşti
şi la autoritatea conducătorilor acestora.
În
regiunile aflate sub controlul prefecturilor în care nu s-au putut forma
districtele administrative noi, în mod deosebit în cele de la nord de
Mureş, administraţia a fost condusă mai departe de către
prefecturi şi organele lor subordonate.
Insuficienţa
materialului documentar privind aceste probleme, faptul că în unele
zone au funcţionat organe administrative iar în altele atribuţiunile
lor au fost exercitate prin formaţiunile româneşti de gardă
naţională, au produs desigur confuziile care se mai menţin
încă în istoriografia noastră.
Documentele
pe care le punem în valoare în această lucrare, coroborate cu cele
editate până în prezent, dovedesc cu claritate că în timpul
revoluţiei paşoptiste românii au avut forme de organizare
militară şi administrativă distincte şi complimentare,
care au format în ansamblul lor ceea ce numim de obicei „administraţia
românească”. Faptul că în marea lor majoritate conducătorii,
funcţionarii si slujbaşii au fost români, că limba română
a fost utilizată în tranzacţii, protocoale şi corespondenţă
ca limbă oficiala, că românii dominau efectiv situaţia pe
o mare arie a principatului şi că erau dirijaţi de către
un organ politic şi administrativ central, pe care aveau deosebita
satisfacţie să-l numească „guvern românesc”22, ne arată
că, în anumite momente ale revoluţiei de la 1848—1849, ei au
beneficiat de prerogative ale puterii politice, limitate, e adevărat,
dar reale.
***
Administratura
comitatului Alba Inferioară (în documente mai apar si denumirile:
Administratura comitatului Alba de Jos, Administratura districtului Alba
Inferioară sau de Jos, Administratura Bălgradului)23 s-a format
după ce General Comando a emis ordinul nr. 4825 înregistrat la
Comitetul Naţional Român din Sibiu cu data de 28 noiembrie 1848.
Comitetul a notat în registru doar faptul că s-a ordonat
„restaurarea” comitatului Alba Inferioară din dreapta Mureşului,
cu reşedinţa la Alba Iulia, prin căpitanul Hild, Joseph
Fink şi Samuil Poruţiu24.
Anterior
se instituiseră, pe aceiaşi cale, comitatul Hunedoarei şi
districtul Făgăraşului la 30 octombrie, districtul Blajului
(pe teritoriul fostului comitat Alba Inferioară din stingă Mureşului)
la 7 noiembrie, comitatul Zarand la 8 noiembrie şi comitatul Târnavelor
la 17 noiembrie, iar la 3 şi la 10 noiembrie comitatul Alba Superioară,
alcătuit din numeroase enclave, a fost dezmembrat, diferitele lui părţi
fiind alipite la districtele româneşti şi săseşti
formate în jur.
În
registrul de intrare a corespondenţei Comitetului Naţional Român
mai este menţionat şi districtul Braşov25.
După
emiterea ordinului de instituire a Administraturii comitatului Alba
Inferioară, Comanda Generală a continuat acţiunea de punere
în funcţiune a noi districte, pe care documentele le amintesc.
Acestea nu mai sunt însă menţionate în registrul Comitetului
Naţional, probabil pentru că nu i s-au mai făcut comunicări
în scris despre înfiinţarea lor.
În ce
priveşte reorganizarea vechiului comitat Alba Inferioară,
Comitetul a fost fără îndoială consultat de către
Comanda Generală. Ne bazăm pe faptul că într-o notă a
sa, care trebuie să fi fost întocmită înainte de înfiinţarea
districtului Blaj, deci înainte de 7 noiembrie 1848, el propunea următoarele:
-
comitatul Alba Inferioară să fie împărţit în doua,
dincoace şi dincolo
de Mureş, sub denumirile de Alba Superioară şi
Inferioară.
- la
comitatul Alba Inferioară să aparţină partea de peste
Mureş, cu scaunul Arieş pînă la Turda şi cu reşedinţa
la Alba Iulia.
- la
comitatul Alba
Superioară să
aparţină partea
de dincoace de
Mureş, împreună cu Cetatea de Baltă,
până la Nyarad şi cu reşedinţa la Blaj26.
În linii mari aceste propuneri au fost însuşite de .către
Comanda Generală, care, evident, le-a
mai retuşat.
Astfel, după
17 noiembrie
1848, când
se dispune repunerea în
funcţie a comitatului
Târnava, cu
sediul la început în
Târnăveni şi
mai apoi
în Cetatea de Baltă27, presupunem că districtul Blaj
a rămas doar cu teritoriul
din stânga Mureşului aparţinând
vechiului comitat Alba
Inferioară. Şi
districtului din
dreapta Mureşului
i se
vor aduce
modificări pe
parcurs, după
ce iniţial
el a cuprins o
zonă vastă între Mureş şi zona centrală a Munţilor
Apuseni, până dincolo de Câmpeni, având ca limite spre S.V. satul
Sărăcsău, iar spre N.E. satul Cacova din depresiunea Iară,
aflată în apropierea Turzii28.
Între
timp, pe teritoriul comitatului Alba Inferioară, ca şi în alte
părţi ale Transilvaniei, începând cu 21 octombrie, se desfăşuraseră
acţiuni energice de dezarmare a gărzilor naţionale, a
nobilimii şi a diferiţilor slujbaşi maghiari. În mai puţin
de o săptămână, românii conduşi de prefecţii
Iancu, Axente Sever şi Petre Dobra, de tribunii şi centurionii
acestora erau, în linii mari, stăpâni pe situaţie. În satele
dezarmate se instituie organe administrative provizorii româneşti.
Acolo unde
organizarea gărzilor naţionale româneşti a rămas în
urmă sau nu au existat motive de acţiuni violente, vechii slujbaşi
au fost lăsaţi temporar în funcţie29.
Şi în
oraşele comitatului acţiunile de dezarmare au dus la înlocuirea
vechii administraţii. Astfel, la Alba Iulia, după dezarmarea
prin forţă a gărzii maghiare la 21 octombrie, în timpul căreia
au căzut morţi şi răniţi de ambele părţi,
românii impun un nou consiliu orăşenesc, format din 6 români
şi 6 maghiari, sub preşedenţia judecătorului Ioan
Erdeli, precum şi dreptul la organizarea militară a cetăţenilor
români pe cartiere. La 20 noiembrie, intervenind şi comanda cetăţii
în baza unor indicaţii superioare, consiliul oraşului este din
nou remaniat. Sunt aleşi 50 de membri, dintre care 30 de români,
reprezentând atât pe orăşeni cit si pe ţăranii din
jur care au participat la dezarmare şi 20 de alte naţionalităţi
(maghiari, germani, armeni, evrei)30. Noua structură a consiliului
reflecta proporţia naţionalităţilor din oraş.
La Abrud,
după afirmaţiile lui Ioan Maiorescu, care a întocmit raportul
lui Avram Iancu, consiliul orăşenesc a fost lăsat să
funcţioneze nestingherit până la intrarea lui Hatvany în oraş31.
Dintr-un
memoriu pe care consiliul oraşului îl înaintează la 25
septembrie 1849 guvernatorului civil şi militar al Transilvaniei
Wohlgernuth, aflăm încă că, dimpotrivă, intrând în
luna octombrie 1848 gloatele române în oraş, precum şi în
satele anexate Roşia şi Corna, după efectuarea dezarmării
s-au format un magistrat şi o sedrie montană noi. Aceste organe
au mai fost odată reinstituite după eliberarea Abrudului de sub
invadatorii conduşi de Hatvany şi Kemeny Farkaş32.
La Zlatna,
opoziţia nesocotită a gărzii conduse de Nemegyei a dus la
dezastrul din 23 octombrie, când oraşul arde iar populaţia se
împrăştie33. Ea rămâne o vreme pustie, până când,
spre sfârşitul lunii noiembrie 1848, Petru Dobra este numit de către
General Comando comisar pentru reinstituirea magistratului local34. Cum Câmpeniul
era demult dominat de Avram Iancu, care a aşezat acolo un nou
magistrat şi sediul Legiunii Auraria Gemina, mai rămâne să
amintim doar faptul că în Aiud, fosta reşedinţă a
comitatului şi principalul loc de concentrare a forţelor înarmate
maghiare, după dezarmarea din 8 noiembrie, prin comanda cetăţii
Alba Iulia se instituie un nou consiliu, format din români, maghiari
şi germani, având ca jude prim, mai întâi pe Petre Ioanette
probabil, şi mai apoi pe Joseph Hank35.
Astfel, în
momentul în care s-a dispus instituirea Admistraturii Alba Inferioară
se poate spune că exista o administraţie provizorie impusă
pe cale revoluţionară, în care românii jucau rolul principal
şi care era dirijată de către prefecţii Avram Iancu
şi Axente Sever împreună cu subalternii lor,
În aceeaşi
perioadă se desfăşoară în paralel şi organizarea
prefecturilor din zonă, în mod deosebit ale lui Iancu şi Axente.
Se formau viceprefecturile şi tribunatele, erau numiţi
viceprefecţii şi tribunii. Atunci când acest proces de
organizare s-a încheiat, putem spune că Administratura Alba
Inferioară se suprapunea zonei prefecturii Auraria Gemina, cuprinzând
şi o mică porţiune din prefectura lui Simion Balint.
Prin
aceasta ea devine cea mai importantă dintre Administraturile româneşti
instituite în toamna anului 1848, întrucât pe teritoriul ei se vor desfăşura
evenimentele cele mai de seamă ale revoluţiei, până la înăbuşirea
ei.
După
cum am amintit deja, pentru punerea în funcţie a Administraturii
Alba Inferioară, Comanda Generală a numit un ofiţer activ,
în persoana căp. Hild, pe Joseph Fink, probabil fost funcţionar
la Tezaurariat sau la vreo altă instituţie din Sibiu, ambii de
naţionalitate germană, şi pe Samuil Poruţiu,
recomandat din partea românilor.
Exceptând
districtul Făgăraşului, unde, de asemenea, s-au numit trei
coadministratori, dintre care însă 2 români, în celelalte
districte au fost numiţi numai câte doi, în 2 cazuri ambii fiind
români (Blaj şi Zarand)36.
Motivele
trebuie căutate în suspiciunile Comandei Generale faţă de
intenţiile şi buna credinţă a românilor, mai ales în
zona în care ei se dovediseră extrem de combativi, conduşi
fiind direct de către Iancu, în intenţiile iniţiale ale
imperialilor de a dejuca planurile prea îndrăzneţe ale românilor
şi, în sfârşit, credem noi, în importanţa deosebită
ce o avea cetatea Alba Iulia ca punct strategic şi ca cel mai mare
depozit de muniţie, armament şi echipament militar din
Principatul Transilvaniei.
Dar nici
românii nu se lasă mai prejos. În a doua jumătate a lunii
noiembrie 1848 este semnalată prezenţa la Alba Iulia a preşedintelui
Comitetului Naţional Român, Simion Bărnuţiu, care,
presupunem, se informează cum stau lucrurile, mai ales în legătură
cu organizarea militară şi administrativă a românilor din
zonă. Consecinţa a fost că din partea Comitetului este
recomandat pentru Alba Iulia, Samuel Poruţiu, un tânăr energic
şi bine pregătit, participant la mişcările revoluţionare
încă din primele faze. Originar de prin părţile Turzii,
Samuel Poruţiu, jurist şi filozof, fusese prezent la adunarea
din martie a tinerilor cancelişti de la Tîrgu Mureş şi la
adunările de la Blaj, în luna mai fiind ales în deputaţiunea
care a prezentat programul social-politic al românilor Dietei din Cluj.
După ce îşi petrece o bună parte din timp la Sibiu, stând
la dispoziţia Comitetului Naţional, spre sfârşitul lunii
noiembrie el primeşte misiunea de a organiza o nouă prefectură
românească în zona Turzii37.
Faima sa a
făcut ca, încă din luna iunie 1848, autorităţile
maghiare să-1 califice ca fiind printre cei mai primejdioşi
agitatori, alături de Bărnuţiu şi Buteanu, pentru
formarea unui stat românesc independent în Transilvania38.
Dintre cei
3 coadministratori, primul care a sosit la Alba Iulia, se pare că a
fost Ioseph Fink Poruţiu este căutat la l decembrie de către
Comitet prin preajma Turzii, cu ajutorul prefectului Axente Sever. În
ordinul Comitetului se arată că în comitate se fac alegeri, iar
românii trebuie să-şi apere cu această ocazie interesele
naţionale39. Se cere căutarea lui Poruţiu şi
trimiterea lui urgentă la Sibiu, întrucât a fost numit
coadministrator în comitatul Alba Inferioară de către Comanda
Generală, în urma propunerii Comitetului40.
La 16
decembrie Poruţiu şi căp. Hild încă nu erau la
Administratură, întrucât în aceiaşi zi Comitetul înregistrează
o înştiinţare a Comandei Generale ca s-a scris lui Hild să
se ducă la Alba Iulia, primindu-se ordinul ca şi Poruţiu să
fie trimis cât mai de grabă acolo41.
În urma
unor măsuri mai energice se pare că cei trei au fost reuniţi,
în sfârşit, la Alba Iulia, spre începutul decadei a treia a lunii
decembrie.
La 24
decembrie Simion Bărnuţiu îi poate astfel expedia o scrisoare
amicului său Poruţiu în localitate, dându-i sfaturi cum să
procedeze Administratura cu românii, care sunt asupriţi şi pârâţi
mereu din toate părţile42.
Din
raportul cu nr. 729 din 9 septembrie 1849 al Administraturii către
General Comando aflăm că aceasta şi-a început efectiv
activitatea la 25 decembrie 184843.
Deşi
mai rămăseseră puţine zile până la sfârşitul
anului, a fost organizată registratura, astfel că, până în
prezent, se cunosc două documente emise de către Administratură
în anul 1848 şi anume: cele înregistrate sub nr. 13 din 30
decembrie şi 17 din 31 decembrie. Primul este adresat viceprefectului
Bălaş Ioan de la Cricău, căruia i se cere ca, împreună
cu juzii şi juraţii satelor aflate în subordinea sa, să
strângă până la sfârşitul lunii aprilie 1849 restanţele
de dare împărătească din anul 1848, precum şi 3 părţi
din obligaţiile pe anul 1849. Al doilea este o circulară adresată
protopopilor români de pe teritoriul de competenţă al
Administraturii, exemplar trimis preotului Petru Truţa din Cricău,
prin care s-au difuzat instrucţiunile de inventariere a bunurilor
proprietarilor fugiţi de pe moşii emise de către General
Comando la 3 decembrie 1848, care, desigur, aşteptaseră de mult
timp să fie aplicate.44
Registrul
de corespondenţă şi celelalte acte intrate sau ieşite
în anul 1848 de la Administratură nu se păstrează sau încă
nu au ieşit la iveală.
Nu ştim
cu precizie cu ce s-a ocupat administratorul Ioseph Fink în Alba Iulia de
pe la începutul lunii decembrie. Presupunem că el a început
organizarea administraţiei româneşti în sate, întrucât, dacă
la 12 decembrie în Cricău treburile satului erau rezolvate prin
sfatul celor mai bătrîni conduşi de preot, Ia 18 decembrie în
satele ce se înşiruiau la poalele munţilor, de la Bucerdea
Vinoasă până la Gârbova de Jos, se aflau juzi (birăi) si
juraţi, precum şi comandanţi de gloată45.
Acţiunea
este însă temeinic organizată după intrarea în funcţiune
a Administraturii, astfel că pe la mijlocul lunii ianuarie 1849 în
toate satele şi oraşele comitatului erau instituite organe
administrative şi judecătoreşti româneşti.
În puţinele documente ce s-au păstrat de la
Administratură se amintesc peste 50 de localităţi cu organe
administrative şi peste 21 cu instanţe de judecată46.
Desigur că astfel de organe au funcţionat şi în celelalte
localităţi cu care Administratură nu a purtat corespondenţă
sau care nu sunt amintite în documentele ei.
Alegerea
noilor organe a avut un caracter profund democratic. Ea s-a făcut întotdeauna
în prezenţa întregii comunităţi, exceptându-i pe cei
plecaţi la „lagăr”, fiind aleşi prin aclamaţii, de
obicei, judele, notarul şi juraţii satelor. În oraşe, în
general, au rămas organele instituite după dezarmare, schimbându-se
doar denumirile unor funcţii, printre care şi cea de polgŕrmester
în jude prim sau jude primar.
Caracterul
democratic al alegerilor a constat şi în aceea că nu a fost
contestat nici un moment dreptul celorlalte naţionalităţi
din oraşe şi sate de a-şi alege reprezentanţi în
noile organe, desigur, respectându-se proporţiile numerice47.
Documentele Administraturii vorbesc, spre exemplu, de judecii unguri din
Ighiu şi de judele maghiar din Cricău48. Unde nu a fost posibilă
organizarea alegerilor s-a procedat la numirea noilor organe, cu aprobarea
comunităţilor.
Având în
vedere că pe teritoriul Administraturii Alba Inferioară 95% din
populaţie o formau românii49 era firesc ca administraţia sa să
devină, pe calea eligibilităţii, românească. Erau
vremurile când, pentru prima dată în istoria Transilvaniei, românii,
ca populaţie majoritară, au impus, pe cale democratică, o
administraţie a lor, transpunând în realitate unele deziderate
cuprinse în programul politic adoptat pe Câmpul Libertăţii50.
Administraţia
românească a readus în realitatea social-politică a
Transilvaniei anilor 1848—1849 vechea organizare a obştilor,
desigur pe un plan superior, element evident şi foarte important de
continuitate. Satul era, prin urmare, condus din nou de bătrânii cei
mai venerabili şi mai competenţi ai comunităţii, numiţi
juraţi sau judeci, în frunte cu un jude sau primar51. Pentru înregistrarea
şi redactarea actelor era ales şi un notar, de obicei preotul
satului52.
Numărul
de juraţi nu a fost acelaşi peste tot, probabil pentru că
şi tradiţia era diferită de la zonă la zonă.
Astfel, la Vurpăr erau 4- juraţi, la Ighiu, Stremţ şi
Coşlar erau 5, la Ormeniş, Ţelna, Bucerdea şi multe
altele erau 6, iar la Aiudul de Sus, Poiana (Aiudului n.n.) şi Benic
erau 753. Într-un singur caz, în structura antistiei comunale şi
anume a celei din Benic, s-a întâlnit şi termenul de „jurat
mare”, pentru primul dintre cei 7 juraţi54.
Uneori,
din cauza nemulţumirii comunităţilor faţă de
competenţa sau comportarea juzilor şi a juraţilor aleşi,
s-au făcut noi alegeri, în prezenţa întregii populaţii a
localităţilor respective şi a unei comisii conduse de către
unul dintre reprezentanţii Administraturii. Aşa s-a întâmplat
la Ighiu în 7 martie 1849, când s-au ales „prin voia poporului” un
nou jude şi 5 juraţi, care apoi au depus jurământ de
credinţă „diregătoriei” şi la Cricău, spre sfârşitul
primei decade a aceleaşi luni, când o comisie constituită din
administratorul Ioseph Fink, vice-prefectul Ioan Bălaş şi
preotul Petru Truţa, notarul satului, a condus alegerea unui nou jude
şi a unor noi juraţi, „prin popor fără influienţe
străine”. Şi comunitatea din Mesentea a cerut urgenta înlocuire
a conducerii satului, dar acţiunea a fost amânată până la
efectuarea anchetei şi constituirea comisiei55.
Judele si
juraţii constituiau si scaunul de judecată sătesc. Acesta
avea numai competenţă locală şi rol de primă
instanţă. Când se constituia scaunul de judecată, juraţii
mai erau numiţi şi judeci sau bătrâni.
În oraşe,
magistratele constituiau şi scaune de judecată „magistratuale”
care dispuneau de închisori pentru detenţia celor arestaţi56.
Din
documente rezulta că a existat pe teritoriul Administraturii Alba
Inferioară şi o „comisiune cercetătoare a cauzelor
silvice”, iar la Baia de Arieş se pare că funcţiona un
scaun de judecată pentru cauzele miniere, întrucât acesta primeşte
spre rezolvare o cauză a localităţii Zlatna, aflată la
destul de mare distanţă pentru a se explica altfel57.
În
limbajul folosit de către noile organe alese şi instituite în
localităţile comitatului apar foarte des termenii de comunitate
şi obşte, reflectând, de asemenea, vechi tradiţii şi
elemente de continuitate ale populaţiei româneşti autohtone.
În lunile
noiembrie şi decembrie 1848, când perioada de relativă acalmie
şi de înşelătoare aparenţe că „ţara este
pacificată” a permis organizarea mai temeinică a
prefecturilor, viceprefecturilor, tribunatelor, centuriilor şi
decuriilor româneşti, ca formaţiuni de gardă naţională
cu misiuni de forţă armată si de ordine publică, în
fiecare localitate au apărut şi comandanţi militari români
cu mare autoritate. Ne referim la prefecţi, viceprefecţi,
tribuni, centurioni sau căpitani şi la decurioni. Comandanţii
militari de la nivelul localităţilor se mai numeau şi
ductori, conform nomenclaturii stabilite de către Comitetul Naţional58.
Este
interesant pentru zona Administraturii Alba Inferioară raportul din.
21 noiembrie 1848 al căpitanului din Vurpăr, Itu Petru, care
arată că bărbaţii din sat s-au organizat în decurii
de către 9 feciori, plus un căprar (decurion), care se poartă
bine „întru toate”59.
Căpitanii
satelor intrau în componenţa autorităţilor administrative
ca reprezentanţi ai forţei publice, astfel că ei apar în
documente împreună cu juzii, juraţii şi notarii. La ei se
apela atunci când era nevoie de executări silite60.Este necesar să
se sublinieze că organele administrative şi militare din comune
au purtat corespondenţa exclusiv în limba română, scrisă
cu litere latine, rar cu litere chirilice.
După
instituirea noii administraţii în toate localităţile
comitatului Alba Inferioară, pe care Comanda Generală nu uita
nici un moment să o eticheteze ca fiind „provizorie”61, conform
uzanţei folosite de către Comitetul Naţional, urma să
se desfăşoare alegerea funcţionarilor districtuali ai
Administraturii Alba Inferioară, prin delegaţii tuturor acestor
localităţi. Am mai arătat însă că fiecare
Administratură nou creată a avut un specific al ei, determinat
de condiţiile concrete locale şi de mersul evenimentelor revoluţionare.
În ce priveşte Administratura comitatului Alba Inferioară,
aceasta fiind instituită târziu, spre sfârşitul lunii
decembrie 1848, în timpul începerii ostilităţilor prilejuite
de intrarea în Transilvania a trupelor maghiare conduse de Bem, nu a mai
avut răgazul necesar pentru a urma calea utilizată de
Administraturile puse în funcţiune până atunci62. De aceea ea
nu a mai ajuns să organizeze şi cercuri sau inspectorate şi
nici să numească sau să aleagă inspectori, aşa
cum au făcut districtele Hunedoara şi Blaj63, decât târziu,
după ridicarea asediului cetăţii Alba Iulia.
În
schimb, în timp ce toate celelalte districte au fost pe rând desfiinţate
până la 21 martie 1849, prin ocuparea celei mai mari părţi
din Transilvania de către insurgenţii maghiari, eveniment în
cursul căruia probabil s-au distrus şi documentele create de
ele, Administratură Albei Inferioare a rămas în funcţiune
pentru că era suprapusă peste teritoriul Legiunii Auraria Gemina,
rămas, după cum se ştie, liber în cea mai mare parte a sa.
Prin
ordinul de instituire nr. 4825 de la sfârşitul lunii noiembrie 1848,
Comanda Generală, ţinând să sublinieze faptul că este
vorba de o unitate administrativă civilă provizorie, a precizat
că ea va avea sediul în oraşul Alba Iulia si nu în cetatea oraşului64.
Din lipsă
de local, Administratură a funcţionat în cele câteva zile de
la sfârşitul lunii decembrie 1848 probabil în clădirea
magistratului orăşenesc. În această perioadă se pare
că Samuel Poruţiu a preluat iniţiativa conducerii, întrucât
are prima semnătură, iar Fink semnează numai ca „adlătus”65.
Poruţiu
a fost în acele zile unicul redactor al corespondenţei, precum
şi registrator, utilizând, evident, numai limba română, întrucât
nici Hild şi nici Fink nu cunoşteau această limbă. Din
actele create mai târziu rezultă că Fink cunoştea doar
germana şi, într-o oarecare măsură, latina, ceea ce îi
permitea să pună unele rezoluţii în latină.
După
ce însă, la începutul lunii ianuarie 1849, generalul Pfersmann,
reprezentantul Comandei Generale din Sibiu, petrece câteva zile la Alba
lulia66, timp în care probabil îl impune pe Fink pentru a putea realiza
conlucrarea administraturii cu comanda cetăţii în condiţiile
de război, situaţia se schimbă. Fink va semna actele ca
administrator, iar Poruţiu ca adlatus sau coadministrator.
Campania
militară determină Comanda Generală să-1 recheme pe căpitanul
Hild Franz la unitatea sa, încă din primele zile ale lunii ianuarie
1849, scop în care îi şi expediază 60 de florini, probabil ca
salariu pentru zilele servite la Administratură67. Din momentul plecării
sale, la Administratură rămân în funcţie doar Fink şi
Poruţiu ca administrator şi, respectiv, coadministrator.
Tot în
primele zile ale lunii ianuarie se primeşte ordinul de a se pune în
funcţie, prin numire „până la alte vremuri”, slujbaşii
necesari Administraturii6S. Administratura se conformează şi
sunt angajaţi retroactiv de la l ianuarie 1849 doi diurnişti:
Ioan Tiriac şi Franz Haveletz, primul pentru scriptele în limba română
şi maghiară, cel de al doilea pentru cele scrise în limba
germană69. Totodată şi tot de la 1 ianuarie 1849, se închiriază
camerele necesare funcţionării oficiului în casa farmacistului
Samuel Gallik70.
Condiţiile
de război fac ca ordinele să vină direct de la Comanda
Generală sau prin comanda cetăţii Alba Iulia şi mai puţin
prin Comitetul Naţional. Astfel, în perioada cât a funcţionat
Administratura s-au înregistrat 50 de ordine ale Comandei Generale şi
3 rapoarte către aceasta, 51 de ordine de la comanda cetăţii
şi 3 rapoarte către aceasta şi doar 4 ordine de la
Comitetul Naţional şi doua rapoarte către acesta.71
Administratura
era lipsită de fonduri pentru salarii, rechizite şi întreţinere.
Aprobările la diferitele ei rapoarte nu au sosit până la
desfiinţarea ei, cu atât mai puţin banii solicitaţi72. Încercările
celor doi coadministratori de a obţine măcar salariile de la
Sibiu, de la comanda cetăţii Alba Iulia, de la Oficiul de sare
din Partoş sau din colecte în contul contribuţiei de război,
se vor dovedi si ele infructuoase73, astfel că toţi cei aflaţi
în slujba Administraturii îşi vor desfăşura activitatea fără
remuneraţie.
Din documente rezultă că pe lângă Administratura Alba
Inferioară funcţiona şi un „scaun administratoriu”74,
pentru judecarea cauzelor mai grave şi ca instanţă de
recurs faţă de scaunele săteşti şi orăşeneşti.
Administratura numeşte acest scaun „Tribunal”75. Arestaţii
trimişi la administratură erau deţinuţi în închisoarea
magistratului orăşenesc76.
Probabil că
scaunul Administraturii era format tot din personalul redus al acesteia,
întrucât în acte nu apar numele altor funcţionari, în afară
de Fink, Poruţiu, Tiriac şi Haveletz. Erau departe de realitate
schemele şi salariile preconizate de Comitetul Naţional încă
în luna noiembrie 1848 sau schema aprobată de Comanda Generală
pentru districtul Hunedoara77.
Pentru
trimiterea şi primirea corespondenţei, în lipsa unor curieri
proprii, presupunem că Administratura a folosit serviciul de poştă,
atît cît şi acolo unde a funcţionat acesta, curierii militari,
precum şi pe cei ai satelor şi oraşelor.
Pentru
unele acţiuni deosebite, cum au fost alegerile, anchetele, rechiziţiile
şi altele erau instituite comisii speciale78.
Administratura
îşi organizează de la începutul anului 1849 şi
registratura, pe bază de registre de intrare-ieşire şi
index alfabetic. Prin comparaţie, putem deduce cum a arătat
şi registratura folosită la sfîrşitul anului 1848 care nu
s-a păstrat. În registre se scria aproape exclusiv în limba română,
atît la intrare cît si la ieşire, unde se puneau rezoluţiile
şi regestele răspunsurilor.
Ordinele
venite de la Comanda Generală, comanda cetăţii şi de
la alte câteva organe imperiale, precum şi rezoluţiile sau răspunsurile
la acestea, se scriau fie în limba germană, fie în limba română.
Câteva documente intrate, scrise în limba maghiară, au fost înregistrate,
de asemenea, fie în această limbă, fie în limba română.
Răspunsurile la acestea s-au dat însă întotdeauna în limba
maghiară.
Pentru
fiecare act intrat sau ieşit Administratura întocmea o „foaie de
referinţă”, pe care se treceau semnele de arhivare, rezumatul
documentului, rezoluţiile, precum şi conceptele răspunsurilor
sau ale ordinelor sale. Şi aceste documente se scriau în limba română
cu litere latine şi cu un limbaj destul de evoluat sub aspect literar
şi de structură gramaticală. Excepţii au făcut
unele documente scrise în limbă maghiară sau germană, la
care răspunsurile s-au conceptat în limbile respective.
Documentele
intrate de la organele subordonate erau scrise aproape exclusiv în limba
română, astfel că avem de-a face cu o instituţie cu adevărat
românească. Pînă si administratorul Fink, ajungînd să
cunoască „cauza românească”, începe să o apere cu
multă autoritate79. Aceasta face pe locuitorii satului Vurpăr să-si
adreseze una dintre cererile lor, cu multă încredere şi mândrie,
„Mult onoratei Administraturi a Românilor”80.
Este
interesant şi sigiliul acestei Administraturi. Pajura bicefală
ţinând coroana imperială, aflată în câmpul său,
demonstra ataşamentul românilor faţă de suveran, iar
legenda din exergă: „Sigil Unter Alb — Alba din deos — Also
Fejer Var”, reflecta recunoaşterea existenţei celor trei naţiuni
principale din Transilvania şi a dreptului lor la o viaţă
naţională independentă, chiar dacă, din curtoazie,
ordinea nu era cea firească. Peste pieptul pajurei bicefale a fost
gravat, în mod discret, un scut având pe suprafaţa sa unele
elemente ale emblemei comitatului Alba. Se disting mai ales spicul de grâu
în stânga şi barza într-un picior în dreapta81.
În
perioada de până la asediul cetăţii, Administratura
conlucra direct cu satele şi oraşele, prin juzi şi juraţi.
Pentru probleme de difuzare a unor înalte porunci în rândurile
poporului sau pentru întocmirea unor scripte se apela şi la
protopopii şi preoţii români de ambele confesiuni. De asemenea,
pentru probleme care necesitau forţă armată, ea apela la căpitanii
satelor, la tribuni, viceprefecţi şi chiar la prefecţii din
raza sa de activitate.
Până
la 11 martie 1849, când Comitetul Naţional se dizolvă şi părăseşte
Sibiul ocupat de trupele lui Bem, Administratura Alba Inferioară stătea
în sub-ordinea acestuia, deşi primea o seamă de ordine direct
sau indirect de la Comanda Generală. După această dată
ea rămâne încă câteva zile în subordinea Comandei Generale,
iar după ce aceasta împreună cu armata austriacă au părăsit
Transilvania, trecând în Ţara Românească (ultimele unităţi
la 21 martie)82, trece sub comanda cetăţii Alba Iulia.
La 25
martie, când sosesc în jurul Albei Iulia primele unităţi de
asediu ale insurgenţilor maghiari, sub comanda lui Kemeny Farkas83,
Administratura părăseşte oraşul şi intră în
cetate. Cu toate condiţiile de asediu, dintr-un raport al său
aflăm că ea a activat până la sfârşitul lunii
aprilie 1849, rezolvând probabil unele acte. Într-adevăr, în
registrele de corespondenţă ultima dată de rezolvare a
actelor intrate până la asediu este 5 mai 184984.
Intr-o
scrisoare de răspuns către Avram Iancu, care acuza
Administratura că s-a închis în fortăreaţă „cu
totală nepăsare de partea administrativă”, aceasta arată
că este adevărat că s-a retras în cetate, dar în mod
cinstit şi fără să se mişte cineva de la post. Arătând
că în timpul asediului Administratura a avut multe de pătimit,
probabil din cauza suspiciunilor colonelului August, comandantul cetăţii,
care îi ura pe români85, sau a faptului că funcţionarii ei au
trebuit să fie adăpostiţi şi hrăniţi, în
scrisoare se menţionează: „...noi ne-am apărat cu peana,
domnia-ta cu oastea”. Se exprimă, de asemenea, regretul că
Administratura nu s-a retras în munţi unde „ar fi fost mai apărată”86.
Este
evident că asediul nu a mai permis Administraturii să acţioneze
în mod eficient, chiar dacă în interiorul cetăţii ea se
străduia să apere în continuare ‘cauza românilor.
Administrarea teritoriului ei, rămas liber cu excepţia zonei din
lunca Mureşului, a dealurilor şi a unor depresiuni de la liziera
sud-estică a Apusenilor, intră în competenţa Prefecturii
Auraria Gemina, conduse de Iancu87. În scrisoarea sa către
Administratură, Avram lancu arată că în timpul în care
rebelii au ocupat Transilvania, prefectura sa „a rămas singura purtătoare
de grijă a acestui ţintit” şi că nici generalii ruşi,
nici comisarii sau generalii austrieci, învestiţi cu cele mai înalte
plenipotenţe, nu au putut da nici un fel de ordine în privinţa
zonei din munţi, fără să se fi înţeles cu această
prefectură. Pe scrisoare este aplicat în ceară roşie
şi foarte clar sigiliul Prefecturii Auraria Gemina88.
De fapt,
prefectura lui Iancu va cuprinde, în perioada încercuirii Munţilor
Apuseni din martie—iulie 1849, întregul teritoriu rămas liber,
prin urmare, pe lingă partea cea mai mare din districtul Alba
Inferioară şi părţi din prefecturile lui Buteanu,
Balint şi Solomon. De asemenea, se cunoaşte faptul că în
perioada la care ne-am referit pe teritoriul prefecturii lancului se
retrag cu lăncierii şi vânătorii lor şi prefecţii
Axente, Moldovan şi Vlăduţ.
Din
momentul retragerii în cetate Administratura Alba Inferioară îşi
încetează activitatea de registratură, cu nr. 489, probabil din
25 martie, întrucât din 24 martie sunt scăderi de acte la rubrica
ieşire. După acest număr Fink notează pe registru
momentul în care s-a reluat activitatea de înregistrare a actelor:
„După ridicarea încercuirii cetăţii Alba Carolina la 26
iulie 1849"89.
Se ştie
că spre sfârşitul lunii iulie 1849 campania trupelor de
intervenţie ruseşti şi austriece cunoaşte succese tot
mai mari. La 22 iulie armatele conduse de generalul Lüders reocupă
Sibiul şi apoi îşi continuă acţiunile spre zona Târnavelor90.
Abia
revenite în Sibiu, autorităţile imperiale emit, la 24 iulie
1849, prin Franz Dörsner, comisar superior cezaro-regesc, un ordin către
unităţile de administraţie şi jurisdicţiune din
principat, prin care le pune în vedere să confişte proclamaţiile
şi bancnotele lansate de către insurgenţi, să
procedeze la dezarmarea generală, să introducă limba maternă
a populaţiei de diferite naţionalităţi în administraţie,
şcoală şi biserică, să recunoască dreptul
tuturor locuitorilor la dezvoltarea lor naţională, inclusiv a
limbii lor naţionale.
În legătură
cu problemele sociale, în ordin se fac doar promisiuni vagi privind uşurarea
îndatoririlor urbariale ale populaţiei. De asemenea, prin precizarea
că bancnotele revoluţionarilor maghiari se vor distruge prin
comandanţii districtelor militare, sunt trădate intenţiile
camarilei de a institui în Transilvania regimul neoabsolutist91. Prin
promisiunile de rezolvare a problemelor naţionale şi sociale din
principat, imperialii urmăreau în mod evident pacificarea acestuia
pentru a se putea impune. Administratura Alba Inferioară se grăbeşte
să-şi reia activitatea imediat după ridicarea asediului cetăţii
Alba Iulia, pe de o parte pentru a aduce la îndeplinire dispoziţiunile
din ordin, pe de altă parte pentru a nu fi considerată desfiinţată.
Oricum, ea intenţiona să pună în aplicare dezideratele de
ordin naţional şi social cuprinse în ordin.
Pentru a
putea acţiona liber. Administratura părăseşte cetatea
şi se reinstalează în oraş, în localul lui Gállik. Se
reia activitatea registraturii cu nr. 490, fără a se preciza
data., dar nu mai târziu de începutul lunii august 1849, pentru a se
demonstra continuitatea existenţei sale.
La început
activitatea este greoaie. În satele şi oraşele ocupate de
insurgenţi vreme de peste 4 luni, precum si în altele care au fost
numai vremelnic ocupate sau atacate, administraţia a fost desfiinţată
sau înlăturată. Din aceste motive o bună parte din luna
august 1849 Administratura a distribuit ordine spre executare fie juzilor
şi juraţilor care mai erau în funcţie, fie preoţilor.
Încet, încet, organele administrative din sate şi oraşe îşi
reiau apoi activitatea92.
Pentru a
putea acţiona mai eficient şi pentru a completa organizarea
preconizată de către fostul Comitet Naţional Român, la 5
august, cu raportul nr. 53193. Administratura intervine la Comanda Generală
din Sibiu, atât pentru completarea posturilor de funcţionari
proprii, cât şi pentru instituirea a 5 cercuri sau inspectorate,
conduse de câte un .inspector, ca organe subordonate.
Încă
înainte de a se primi aprobarea la raport sunt aleşi inspectorii
dintre fruntaşii români care s-au distins în mod deosebit în
revoluţie şi care se bucurau de un mare prestigiu în faţa
poporului. Este vorba de Ioan Boer, judecător montanistic, fost
viceprefect al lui Avram Iancu pentru zona Abrudului. Dionisie Tobias,
jurist comitatens şi Dionisie Şuluţiu, jurist şi
cancelist tabular (la Tabla Regească n.n.), toţi trei din Abrud,
de Amos Tordoşian, avocat din Baia de Arieş, tribun al lui Iancu
şi mai apoi jude prim al localităţii şi de Ioan Pop
sau Pap, jurist, originar din Sebeş, Cluj sau Făgăraş94.
Încă
înainte de numirea oficială cei 5 inspectori şi-au început
atribuţiunile Astfel, Dionisie Şuluţiu primeşte spre
rezolvare plângeri încă de la 12 august, iar Amos Tordoşian
şi Ioan Boar erau în funcţie şi ei înainte de 22
august95.
Numirea
lor oficială s-a făcut cu acelaşi număr, 531, din 24
august 184996, probabil după sosirea aprobării de la Comanda
Generală, astfel că la 27 august Administratura poate adresa
circulara sa cu nr. 606 tuturor celor 5 inspectori, fiecăruia în
cercul său de activitate97.
Informaţii
precise despre teritoriul de competenţă al inspectoratelor avem
numai de la cel condus de Dionisie Şuluţiu şi anume: Ighiul
Inferior cu reşedinţa în Ighiu, care cuprindea satele: Ighiu,
Ţelna, Bucerdea Vinoasă, Craiva, Cricău,
Tibru, Benic,
Cetea, Mesentea,
Galda de
Jos, Coşlar,
Galtiu şi
Oiejdea98.
Teritoriile
celorlalte 4 inspectorate se pot stabili după comunele în care
inspectorii şi-au exercitat atribuţiunile. Astfel, inspectoratul
Alba Iulia, condus de Ioan Pop şi cu reşedinţa în oraş,
avea ca limită de SE râul Mureş, spre SV se întindea până
la satul Sărăcsău, iar spre NE până la Sântimbru. Înspre
NV inspectoratul cuprindea satele Bărăbanţ, Miceşti,
Şard, Pâclişa, Inuri, Vurpăr, Acmar şi Dealul
Fierului.
Inspectoratul
Aiud, condus de Amos Tordoşian şi cu reşedinţa în
Teiuş, se limita spre E cu Mureşul, la N mergea pînă în
depresiunea Iara, la Cacova, spre S până la Teiuş, iar spre munţi
cuprindea satele Stremţ, Geomal, Geoagiul de Sus, Aiudul de Sus
şi Poiana Aiudului. Din această zonă, după înăbuşirea
revoluţiei, Administratura pierde cîteva localităţi şi
anume: Vereşmort (Unirea), Bedeleu, Trascău, St. György şi
Vale, care trec în jurisdicţiunea Turziî99.
Inspectoratul
Câmpeni, condus de Ioan Boer şi cu reşedinţa în Abrud,
cuprindea întreaga zonă din jurul Câmpeniului, a Abrudului şi
Zlatnei, până în dreptul satelor Presaca Ampoiului, Bucium şi
Lupşa spre est.
În sfîrşit,
inspectoratul Ighiul Superior, condus de Dionisie Tobiaş şi cu
reşedinţa tot în Ighiu, cuprindea zona din munţi jalonată
de localităţile Poiana Ampoiului spre sud, Ighiel, Galda de Sus
şi Râmeţ spre SE şi mergând spre nord până la Baia
de Arieş. Este interesant faptul că Tobiaş şi-a încrustat
în sigiliul personal, pe lângă iniţialele D.T. şi
ciocanele miniere încrucişate, probabil pentru a demonstra că
este din Abrud100.
Metoda
numirii în funcţie a inspectorilor prin ordin nemulţumeşte
profund mai ales pe Avram Iancu, care, făcându-se exponentul
„muntenilor”, cere la 28 august 1849 administraturii să îi
revoce şi să organizeze alegeri cu participarea poporului.
Administratura răspunde prefectului că a fost silită de mulţimea
lucrărilor nerezolvate să-şi numească inspectori
şi că aceasta a făcut-o în mod provizoriu, cu aprobarea
Comandei Generale, ceea ce nu exclude posibilitatea ca în viitor să
fie organizate alegeri democratice101.
Tot prin
ordinul nr. 531 din 24 august 1849 Administratura a dispus inspectorilor să
realeagă, cu voia poporului, noi juzi, juraţi şi notari, în
satele din subordine. Se pare că de data aceasta „antistiile
comunale” noi alese s-au uniformizat ca număr, toate fiind formate
dintr-un jude, un econom, 6 juraţi şi un notar. Din organele
colective de conducere ale satelor dispar căpitanii, ca efect al
dezarmării şi desfiinţării treptate a „landsturmului”
românesc102. Juzii şi juraţii continuă să formeze
şi scaunele de judecată săteşti.
După
5 septembrie 1849 Amos Tordoşian se îmbolnăveşte şi
Administratura este nevoită să numească, cu ordinul nr.
714, ca inspector substitut pe Petre Ioanette, până atunci prim jude
al Aiudului sau al Băii de Arieş103. Originar din Câmpeni,
profesorul gimnazial Ioanette fusese tribun al lui Iancu la Trâmpoiele,
înainte de a fi intrat în administraţie104. Datorită hărniciei
sale şi, probabil, greutăţilor mai mari de administraţie
din cercul Aiudului, el va fi menţinut în postul de inspector
substitut şi după întoarcerea lui Amos
Tordoşian105.
Încă
o substituire o înregistrăm la Abrud. La 8 septembrie, Mihail
Telechi din Câmpeni, funcţionar al Tezaurariatului106 este numit de
Administratură, cu asentimentul lui Iancu, ca inspector al cercului Câmpeni,
în locul lui Ioan Boer, care urma să primească însărcinări
mai înalte din partea guvernatorului principatului107.
Se pare că
promovarea lui Boer nu a avut însă Ioc, pentru că după câteva
zile el îşi reocupă postul, iar Telechi nu mai apare în
documentele Administra-turii108.
Trebuie să
menţionăm că inspectoratele şi-au organizat
registraturi proprii şi că au constituit arhive, în schimb, ele
nu au avut atribuţiuni judecătoreşti.
Administratura
Alba Inferioară a avut, în general, o activitate birocratică,
în sensul că, neavând organe de execuţie şi de control
proprii, s-a mulţumit să trimită ordine şi să aştepte
primirea rapoartelor, ceea ce a încetinit operativitatea. Astfel, multe
documente înregistrate până la 25 martie au fost rezolvate târziu,
unele chiar în luna septembrie109.
După
instituirea inspectoratelor ordinele se difuzează acestora, precum
şi magistratelor orăşeneşti. În unele cazuri se
trimiteau circulare şi juzilor din întregul comitat sau corespondenţe
speciale adresate organelor administrative din unele sate sau oraşe.
Este
interesant faptul că inspectorii nu putea fi găsiţi la
sediul cercului lor decât foarte rar, întrucât îşi desfăşurau
activitatea mai mult în teren, efectuând anchete. În ce-l priveşte
pe Amos Tordoşian, mai ales, la început corespondenţa îi era
adresată la Baia de Arieş, apoi la Teiuş şi în urmă
se făcea doar menţiunea „ibi ubi” (acolo unde va fi, n.n.).
Multe dintre ordinele ce i-au fost adresate s-au reîntors la
Administratură, fără semnele de arhivare ale
inspectoratului Aiud, ceea ce înseamnă că Tordoşian nu a
fost găsit s-au acesta a restituit ordinele neînregistrate însoţite
de rapoarte că nu sunt de competenţa sa110. Difuzarea ordinelor
şi expedierea rapoartelor se făcea prin curieri111.
Între
timp, imperialii acţionau intens pentru reinstaurarea liniştei
şi a ordinii în principat, precum şi pentru introducerea unei
administraţii severe aflate sub controlul lor. Încă în
proclamaţia Comandei Generale din 20 august 1849 se arăta că
... „toată ţara are să înainteze către o administraţie
regulată”, iar în proclamaţia din 2 septembrie a
guvernatorului civil şi militar Wohlgemuth se afirma că în
scurt timp se vor pune în funcţiune toate instituţiile necesare
pentru „promovarea egalităţii în toată monarhia”112.
După ce într-o nouă proclamaţie a guvernatorului, din 18
septembrie, se amintesc districtele Transilvaniei, numindu-se însă
numai 5 dintre ele, prin publicaţiunea din 21 septembrie se hotăra
instituirea a 6 districte militare, „Spre introducerea unei regulate
administraţii provizorii” în condiţiile stării de război.
Între acestea era şi districtul Alba Carolina (Bălgradului) cu
sediul în Alba luîia, care cuprindea comitatele Alba Inferioară,
Hunedoara, Zarand şi Cetatea de Baltă, cu excepţia
scaunelor săseşti şi a zonelor alipite acestora, care au rămas
autonome şi a câtorva localităţi din comitatul Turda.
Comanda districtelor o preiau câte un comandant militar şi câte un
comisar civil. Ele urmau să se împartă în cercuri (Bezirk)
şi subcercuri –(Unterbezirk.). Se preciza că în scaunul săsesc
Sibiu şi în zonele alipite acestuia va râmâne în funcţie, în
mod provizoriu, organizarea de până atunci în ţinuturi
(districtele create în toamna anului 1848 n.n.) şi inspectorate
(subcercuri)113.
La 21
septembrie 1849 districtul Alba intră în funcţiune sub comanda
colonelului Eisler şi a comisarului civil Ioseph Meltzer, fost
secretar al. Tezaurariatului114. Şi la Alba Inferioară se impun
însă formele de organizare instituite de români, deşi în
publicaţiunea guvernatorului se exceptase numai Sibiul cu zonele sale
de competenţă. Ele vor rămâne neschimbate ca teritoriu
şi conduse de aceiaşi oameni. În schimb se vor modifică
denumirile, în loc de districtul sau comitatul Alba Inferioară, de
la 21 septembrie 1849, avem de-a face cu Cercul Alba Inferioară (sau
de Jos), iar în loc de Administratură, organul administrativ se va
numi Ocîrmuire115.
Inspectoratele
s-au transformat şi ele în subcercuri. (Unterbezirk) fără
modificări teritoriale, iar scaunele de judecată săteşti
s-au numit în continuare judecătorii rurale116.
Nici funcţionarii
nu au putut fi schimbaţi din posturile lor. Fink va deveni, de la 21
septembrie, comisar al cercului, Poruţiu „adlatus”, iar
inspectorii rămân cu aceiaşi nomenclatură. Sunt menţinuţi
în funcţie şi funcţionarii inferiori.
Cu atât
mai puţin s-a putut renunţa la limba română ca limbă
oficială de administraţie şi justiţie. Ea rămâne
prezentă în protocoale şi corespondenţă până la
sfârşitul anului 1849 şi începutul celui următor, deşi
de la 1 noiembrie se luaseră măsuri severe de introducere a
limbii germane, ca singura limbă oficială admisă în
administraţie. Sub pretextul că inspectorii, notarii, juzii
şi alţii slujbaşi din oraşe şi sate nu cunoşteau
limba germană, limba română s-a menţinut, cu disperare am
putea spune, până în primele luni ale anului 1850. Spre sfârşitul
anului 1849 se începe şi procesul de înlocuire treptată a funcţionarilor
români cu alţii străini, evident, sub pretextul că nu
cunosc limba germană117.
Astfel, se
încheie, oficial la 21 septembrie, 1849, în realitate mult mai târziu,
activitatea administraţiei româneşti din comitatul Alba
Inferioară, desfăşurată în cea mai fierbinte perioadă
a revoluţiei de la 1848—1849. (Va urma)
Ioan PLEŞA,
Liviu PALIHOVICI
Note
1 George
Bariţiu, Părţi alese din istoria Transilvaniei pe două
sute de ani din urmă, voi. II, Sibiu, 1890, p. 619.
2 Noi am
putut stabili doar trei: Liviu Maior, Aspecte ale organizării
administraţiei româneşti din anii 1848—1849 în Transilvania,
în ActaMN, IV, Cluj, 1967, pp, 563—569; L. Ursuţiu, Un document
privind organizarea administrativă a românilor în revoluţia
din 1848 în Transilvania, în ActaMN, IV, Cluj, 1969, pp. 593—611;
Liviu Maior, Organizarea administrativă a Munţilor Apuseni ca
„Ţară Românească” de către Avram iancu
(1848—1849), în Studia Universitatis „Babeş-Bolyai”, Series
Historia, Fasciculus II, XVII, 1972, pp. 39—45.
3 A se
vedea în acest sens: Silviu Dragomir, Studii şi documente privitoare
la revoluţia românilor din Transilvania in anii 1848—1849, voi.
II, Sibiu, 1944, Introducere I, pp. X—XV; Eugen Hulea, în acelaşi
volum, Introducere II, pp. XX—XXV. De remarcat că nu apar documente
decât de la Administraturile Hunedoara şi Alba de Jos, mai fiind
amintite în acte cele de la Blaj, Cetatea de Baltă, Făgăraş,
Zarand şi Braşov (pp. 570—578); George Bariţiu, op. cit.,
pp. 417, 470, 472 şi documentele publicate.
4
Al. Papiu-Ilarian,
Istoria Românilor
din Dacia
Superioară, Schiţa
tomului III, publicată de Ştefan Pascu, Sibiu, 1943, p.
92.
5
Victor Cheresteşiu, Adunarea Naţională de
la Blaj, 3—5
(15—17) mai
1848, Ed. Politică, Bucureşti, 1966, p. 459.
6
Ştefan Pascu,
Avram Iancu,
Ed. Meridiane, Bucureşti,
1972, pp.
109—114;
Constantin
C. Giurescu si
alţii, Istoria
României în date,
Ed. Enciclopedică
Română, Bucureşti, 1971, p. 192.
7
Ştefan Pascu, op. cit., pp.
98—119;, Const. C. Giurescu, op.
cit., p. 192; Liviu
Maior, Aspecte ale organizării administraţiei româneşti...,
p. 564.
8
În legătură
cu aceste
probleme se
pot consulta
oricare din
lucrările de
bază privind
revoluţia de la
1848 în
Transilvania, începând
cu George
Bariţiu, op. cit.
9
Silviu Dragomir, op. cit., pp. 334, 410.
10
Muzeul Unirii Alba lulia, colecţia de documente, doc. nr, 21
(nr. vechi 20).
11
Silviu Dragomir, op. cit., pp. 569—578.
12
Al. Papiu-Ilarian, op. cit., p. 92.
13
Ştefan Manciulea,
Scrisori şi
acte privitoare
la mişcarea
revoluţionară a
Românilor din
Ardeal şi
Ungaria, în
1848—49, în
Anuarul Institutului de
Istorie Naţională,
IV, Bucureşti,
1929, pp.
277—278 şi
Silviu Dragomir,
op. cit.,
p. 316.
14
Silviu Dragomir, op. cit., pp. 34-59, 570—572.
15
Ibidem, pp. 570—575.
16
Ibidem, documentele
privind districtele de
la Hunedoara,
Alba Iulia,
Blaj, Cetatea de
Baltă etc.
şi documentele
create de către
Administratura Alba
Inferioară aflate la Direcţia Arhivelor Naţionale
Alba.
17
Victor Cheresteşiu şi
alţii, Din istoria
Transilvaniei, II, Ediţia
a II-a, Ed. Acad.
R.P.R., Bucureşti,
1963, p.
97; Silviu
Dragomir, op.
cit., pp.
570—575.
IS Liviu
Maior, op.
cit., p. 566;
Silviu Dragomir, op. cit., pp.
46—47, unde se
relatează cum s-a făcut la Administratura Hunedoara.
19
Ştefan Pascu,
op. cit,
pp. 125—138;
Liviu Maior,
op. cit.,
pp. 565—566.
20
Silviu Dragomir, op. cit., pp. 546, 575—578, referitoare mai ales
la scaunele săseşti Braşov şi Mediaş, care erau
denumite tot „districte”.
21 Ibidem,
pp. 203, 350; Muzeul Unirii Alba Iulia, col. cit., doc. nr. 171 (nr. vechi
122). Ordinul aflat la muzeu este adresat lui Iancu sau lui Axente; Ştefan
Manciulea, op. cit., p. 268.
22 George
Bariţiu, op. cit., p. 314,
23 D.A.N.
Alba, fond Prefectura jud. Alba, actele Administraturii comitatului Alba
Inferioară, cu nr. 461, 545, 557, 558, 568, 630/1849 şi altele.
24 Ibidem,
actul nr. 730/1849; la Silviu Dragomir, op, cit., p. 573 ordinul apare cu
nr. 4852. Una din surse a inversat probabil ultimele două cifre.
25
Silviu Dragomir,
op. cit.,
pp. 570-578;
George Bariţiu,
op. cit.,
p. 373.
26
Silviu Dragomir, op. cit., p. 546.
27 Ibidem,
pp. 572—573.
28
Delimitarea s-a făcut cu aproximaţie ţinîndu-se cont de
datele furnizate în nota Comitetului Naţional Român (vezi nota 26)
şi de localităţile pe care le avea în subordine
Administratura Alba.
29
Ştefan Pascu,
op. cit.,
pp. 121,
126—128; G.
Bariţiu, op.
cit., pp.
346, 352.
30
Szilagyi Farkas,
Alsóféhervârmegye monografiaja,
vol. III,
Aiud, 1898,
pp. 205—206; D.A.N. Alba, fond Prefectura jud.
Alba, dos. 47/1858—1861,
anexa G a memoriului
din 28 nov. 1858.
31
Virgil Popescu-Rîmniceanu,
Istoria mişcării
româneşti din
Ardeal în
anii 1848 şi 1849, Bucureşti, 1919, p. 82.
32
D.A.N. Alba, fond Districtul militar şi civil Alba lulia, act
nr. 308/1849,
33
George Bariţiu, op. cit., pp. 348—352.
34
Silviu Dragomir, op. cit., p. 573.
35 D.A.N.
Alba, fond Prefectura Alba, actele
Ad-turii Alba Inferioară,
reg. nr. 2/1849, nr. de înreg. 714 şi actul nr. 640/1849.
36 Silviu
Dragomir, op. cit, pp. 570—573.
37
Ibidem, p.
149, şi
vol. V,
1947, p.
242; Victor
Cheresteşiu, Adunarea
naţională de la Blaj, pp.
178; 197, 471; G. Bariţiu,
op. cit., pp.
80, 126;
Ştefan Pascu, op.
cit., p, 119.
38
Victor Cheresteşiu, Adunarea Naţională de la Blaj,
p. 339.
39
Problema este
subliniată şi
în ordinul
din 18
nov. 1848
trimis prefectului
Const. Roman;
vezi Şt.
Manciulea, op.
cit., pp.
277—278 şi
Silviu Dragomir,
op. cit., vol. II, p. 316.
40
Muzeul Unirii
Alba lulia,
col. cit.,
doc. nr.
170 (nr.
vechi 121);
publicat şi de Silviu Dragomir, op: cit., voi. II, pp. 201—202.
41
Silviu Dragomir, op. cit., voi. II, p. 575.
42
Ibidem, p. 206.
43
D.A.N. Alba, fond
Prefectura Alba,
actele Administraturii
Alba Inferioară,
act nr. 729/1849.
44 D.A.N.
judeţul Arad, fondul personal Bălaş-Lisa, dosar Nr.
12/1848, fila 1; Silviu Dragomir, op. cit., vol. II, pp. 392-393.
45 Silviu
Dragomir, op. cit. pp. 355-356, 371-372.
46 D.A.N.
Alba, fond
Prefectura Alba, actele
Administraturii Alba
pe anul 1849.
47 Ştefan
Pascu, op.
cit., pp.
126—132; Liviu Maior,
op. cit., p.
565.
48 D.A.N.
Alba, fond
Prefectura Alba, actele
Administraturii Alba
Inf., registrele nr:
1/1849, nr. de înreg. 276 şi nr. 2/1849, nr. de întreg. 650.
49
Virgil Popescu-Rîmniceanu, op. cit., p. 191.
50
Ştefan Pascu, op. cit., pp. 125—127.
51
Se mai
folosea şi
denumirea maghiarizată
de „birău”,
de la
termenul „biró”.
52
D.A.N. Alba, fond
Prefect. Alba, actele
Administraturii Alba
Inferioară, reg. nr. 1/1849,
nr. de înreg. 362, reg.
nr. 2/1849, nr.
de înreg. 647 si
actele cu nr, 392 şi 547/1849.
53
Ibidem, reg.
nr. 1/1849,
nr. de înreg.
276 şi
475 şi
actele cu
nr. 389;
393, 547, 639, 645 şi 837/1849.
54
Ibidem, act nr. 393/1849.
55
Ibidem, reg. nr, 1/1849, nr. de înreg. 276, 338 şi 362.
56
Ibidem, reg.
nr. l
şi 2/1849, nr.
de înreg. 198,
314, 344, 345, 413,
467, 475, 489, 773 şi altele, precum şi actele cu. nr. 552, 586,
647, 706, şi altele/1849.
57
Ibidem, reg.
nr. 1/1849,
nr. de
înreg. -223; reg.
nr. 2/1849,
nr. de
înreg. 743 şi actul nr. 743/1849.
58
Silviu Dragomir, op. cit., voi. II, p.. 424.
59
Ibidem, p. 320
60
D.N.A. Alba, fond
Prefectura Alba,
actele Ad-turii
Alba Inferioară,
nr, 389, 392 şi 547/1849 şi reg. nr. 1/1849, nr. de înreg.
248, 275, 279, 289, 331, 338, 411, 421, 446 şi altele.
61
Ibidem, actul nr. 384/1849.
62
Ştefan Pascu, op. cit., p. 131; Liviu Maior, op. cit., pp.
565—566.
63
Silviu Dragomir, op. cit., voi. II, pp. 37, 47, 64, 373 şi
535—538.
64 D.A.N.
Alba, fond Prefect.
Alba, actele Ad-turii
Alba Inferioară,
act nr. 730/1849.
65 Silviu
Dragomir, op. cit., vol. II, pp. 206, 241—242, 398.
66
Szilagyi Farkas, op. cit,, p. 255.
67 D.A.N.
Alba, fond
Prefect. Alba,
actele Ad-turii
Alba Inferioară,
reg index nr. 6/1849, nr. de înreg. 8 şi 18, literele A, D,
G, H, L.
68 Ibidem,
nr. de înreg. 8, literele E, L, R.
69 Ibidem,
act nr. 728/1849.
70
Ibidem, act nr. 730/1849.
71
Ibidem, reg. nr. l—6/1849.
72
Ibidem, actele Cercului Alba, reg. nr.
3/1849, nr. de înreg. 1097
şi actele nr. 728, 729 şi 730/1849 de la administratură.
73
Ibidem, reg. index nr. 6/1849, nr. de înreg.
7, 58, 140, 479,
literele F şi P.
74
Ibidem, actele nr. 662 şi 704/1849.
75
Ibidem, reg. nr. 2/1849, nr. de înreg. 773.
76
Ibidem şi nr. de înreg. 850, reg. nr. 1/1849, nr. de înreg.
489.
77
Silviu Dragomir, op. cit., vol.- II, pp. 36—37, 53—59.
78
D.A.N. Alba, fond
Prefect. Alba,
actele Ad-turii
Alba Inferioară,
reg. 1/1849, nr.
de înreg. 253,
266, 322,
502, 503,
508; reg. 2/1849,
nr, de înreg.
726 şi reg. index
nr. 6/1849, nr. de înreg. 64 şi 89, lit. B.
79
Ibidem, reg.
nr. 2/1849,
nr. de înreg.
756 şi Silviu Dragomir, op.
cit., vol. II, pp. 218, 220.
80
Ibidem, actele Cercului Alba, act. nr. 874/1849.
81
Ibidem, actele
cu nr.
474, 526,
708, 760
şi altele
de la
administratură.
82 George
Bariţiu, op. cit., pp. 469—485.
83
Szilagyi Farkas, op. cit., p. 357.
84 D.A.N.
Alba, fond Prefect. Alba, actele Ad-turii Alba Inferioară, act nr.
728/1849 şi reg. nr. 1/1849, nr. de înreg. 489.
85 Ştefan
Pascu, Iosif Pervain şi alţii, George Bariţ şi
contemporanii săi, vol. I, Ed. Minerva, Bucureşti. 1973, pp.
327—329; Silviu Dragomir op. cit., vol, , I, Introducere, p. XI.
86 D.A.N.
Alba, fond Prefect. Alba, actele Ad-turii Alba Inferioară, act nr.
669/1849.
87 Ştefan
Pascu, op. cit., pp. 125—138; 228—229.
88 D.A.N.
Alba, fond Prefect. Alba, actele Ad-turii Alba Inferioara, act nr.
669/1849.
89 Ibidem,
reg. nr. 1/1849, filele 45—51.
90 George
Bariţiu, op. cit., p. 604.
91 D.N.A.
Alba, fond
Prefect. Alba,
actele Ad-turii
Alba Inferioară,
act nr. 565/1849.
92
Ibidem, reg.
nr. l
şi 2/1849,
nr. de înreg.
de la 490 la
864 şi documentele
din perioada august-septembrie 1849.
93
Ibidem, reg. nr. 1/1849,
nr. de înreg. 531 şi
actele cu nr. 728; 742; 837/1849. În
actul nr.
728, păstrat
sub formă
de concept,
s-a trecut
greşit nr.
531 din
5 septembrie, în loc de 5 august.
94 Ibidem,
reg. nr.
1—6/1849 şi
actele Administraturii din
august-septembrie; Silviu Dragomir, op. cit., vol. II, pp.
144—159, 204, 207, 211—212, 262.
95
Ibidem, reg.
nr. 1/1849,
nr. de
înreg. 434
si actele
cu nr.
565 si
568/1849.
96
Ibidem, actele
cu nr.
742 şi
837/1849 şi
actele Cercului
Alba, actul
nr. 1367/1849.
97
Ibidem, act nr. 606/1849.
98 Ibidem,
act nr. 837/1849.
99 Ibidem,
actele nr. 560 şi 625/1849 şi reg. nr. l şi 2/1849.
100
Ibidem, reg.
l—6 şi
actele Administraturii
din august-septembrie;
actele Cercului Alba, act nr. 1052/1849.
101
Ibidem, act nr. 669/1849.
102
Ibidem, act nr. 837/1849.
103
Ibidem, reg
nr. 2/1849,
nr. de
înreg. 714,
Silviu Dragomir,
op. cit.,
vol. II, p. 288.
104
Silviu Dragomir, op. cit., vol. II. pp. 144, 220 şi 240.
105 D.A.N.
Alba, fond Prefect.
Alba. actele
Ad-turii Alba Inferioară,
reg.
l, 2 si 6/1849 şi actele din lunile august-septembrie.
106 Silviu
Dragomir, op. cit., vol. II, p. 144.
107 D.A.N.
Alba, fond
Prefect. Alba,
actele Ad-turii
Alba Inferioară,
act nr, 742/1849.
108
Ibidem, act nr. 817/1849 şi următoarele.
109
Ibidem, reg. nr. 1/1849, nr. de înreg. 294, 303, 308, 330 şi altele.
110
Ibidem, actele nr. 474, 565, 569, 578, 624/1849 şi altele.
111
Ibidem, act
nr. 742/1849,
în care
se cere
lui Mihail
Telechi să-şi numească. „cursori”
pentru purtarea
poruncilor în
satele cercului şi
a rapoartelor către
Administratură.
112
Ibidem, actele nr. 627 şi 738/1849.
113
Ibidem, actele Cercului Alba, actele nr. 1009 şi 1158/1849.
114
Ibidem, act nr. 952/1849.
115
Ibidem, actele Ad-turii Alba Inferioară, act nr. 643/1849 şi
actele Cercului Alba de după 21 sept, 1849 (Ex. nr. 987).
116
Ibidem, actele Cercului Alba, actele
nr. 954, 1333 şi 1352/1849,
precum şi altele de după 21 sept. 1849.
117
Ibidem, actele
nr. 1020,
1302, 1330,
1617, 2157,
2185, 2194,
2392/1849 şi
actele Ad-turii Alba, nr. 638, 745 şi 781/1849.
(O dovadă în plus a continuităţii administraţiei româneşti
pe teritoriul Administraturii Alba Inferioară este şi faptul că
registratura Cercului de după 21 septembrie 1849 a continuat
numerotarea actelor după Nr. 864, ultimul al Administraturii, cu Nr.
865 al Cercului)
|
|