neîntreruptă
fereastră spre lume
Există încă
un sentiment prolific al aurului, de-a lungul vremii cândva "ochi al
diavolului", "stâlp de casă părintească",
"cântarul din umbră a tot şi toate", "moneda de
schimb între moralitate şi imoralitate". Şi sintagmele nu
se opresc aici, pentru că aurul este considerat copilul minune al
lumii, adică: ai aur ai parte, ai aur îţi poţi permite orişice
pe plan naţional şi internaţional, el fiind îmbrăţişarea
pusă la bătaie pentru seva marilor pasiuni. Aurul nu e de azi,
nici de ieri, ci de alaltăieri care se pierde în acel prezent
istoric greu de stabilit ca început de meşteşug, ca act de
cultură şi civilizaţie, în numele căruia s-au purtat
războaie, au avut loc invazii, destrugerea unor comunităţi,
dar şi cetăţi defrişate, arse. Războaiele dintre
Traian şi Decebal poartă amprenta aceasta. Traian a pornit un război
de cotropire, nu de "romanizare", avea nevoie de aurul dacic
pentru a-şi putea continua existenţa pe multiplele fronturi.
Şi au cărat, şi-au tot cărat şi aurul musteşte
încă, sub văi, şi case, sub arbori, şi izvoare. E de
neînchipuit cât de avizi au putut fi romanii cu aurul românesc şi
ce vestigii au ridicat - coloană fără de sfârşit a hărniciei,
prelucrării acestui nobil metal, minunându-se, de altfel, de frumuseţea
devenirii lui sub mâinile atât de pricepute ale dacilor, făcători
de minuni - şi le-a convenit să fie stăpâni, să
ţină cât mai mult sub control respiraţia lui dacică.
Şi iată, că la Alba Iulia, într-o Sală de expoziţii
s-a desfăşurat, de curând, un spectacol al lumii cu personaje
"de prin lume readunate şi iară dacilor date", că,
în fond ce-ar putea fi cele cinci brăţări de aur spiralat
de aproape 1 kg, greutate fiecare dacă nu chiar felul în care ne
privesc dacii, moşii şi strămoşii noştri, pe noi
contemporanii, parcă făcându-ne cu mâna, îndemnându-ne să
desluşim în fiecare gram prelucrat timpul eroic al înţelepciunii
lor, încărcat de briliantele inimii, ale sufletului sculptate cu
migală în aceste fantastice rădăcini, pentru că
fiecare picătură galbenă prelucrată este chiar seminţia
unei mirabile seminţe, lăsată urmaşilor fereastră
neîntreruptă. Priveam vitrina cu aceste cinci brăţări
şi miile de ani năvăleau în sânge recunoscându-mă
de fiu, mulţumind, parcă, minţilor puse în mişcare
pentru a le readuce la lumină ca moştenire fără preţ.
Le priveam şi gândul m-a dus la vorba unui "academician":
"Dacii, după părăsirea aureliană" n-au mai
prelucrat aur două sute de ani". Sărmanul
"academician"! El există! Dar îl protejez. Mi-au cerut-o
chiar cele cinci degete ale mâinii cu care scriu, luate ca Litere mari
ale Limbii Române, ca spirale dacice.
Ne privim încă
şi ne vom privi până când le voi revedea luând forma unui
poem nesfârşit, până când se înţelege că
"iubirea de moşie e un zid" pe care trebuie să-l apărăm
cu orice preţ, pe care trebuie s-o păstrăm ca sentimentul
cel mai curat.
Sărut mâna,
meşteri daci!
Ioan
Mărgineanu
|
|