Ca
şi alte momente ale vieţii, şcoala este o etapă
importantă pentru un elev, care trebuie să asimileze creativ
experienţa umană, valoarea având caracter nepieritor, într-o
perioadă scurtă, dar mai ales corect ştiinţific şi
cu o încărcătură sufletească mare, cu specific tradiţional
românesc, mai ales acum într-o Românie europeană.
De la
început diferenţiem cercetarea ştiinţifică - mai ales
în domeniul limbii şi literaturii române, în particular în
folclor, de care vom aminti aici câteva idei de cultivare a identităţii
româneşti, de problemele receptării unor obiceiuri legate de
viaţa omului sau obiceiuri calendaristice. Mai exact spus ca şi
în alte domenii, deşi există o bogată
arhivă a Institutului de Etnografie şi Folclor care nu
este pe deplin valorificată, apoi se proliferează în devălmăşie
"lucrări" gen "monografii" în care folclorul
literar este inclus printre descrieri de clădiri, obiecte
etnografice, partea de semnificaţii ideatice rămâne în ceaţă,
accentul fiind pus pe spectaculos, eventual, bine ar fi să fie aşa,
pentru valorificarea turistică. Dar pentru a vinde un produs turistic
nu trebuie să măsluim folclorul! Aşadar o minimă decenţă
în a specifica sursa culegerii folclorului, pentru a nu
"colporta" producţii uniformizatoare cu urmări de
degradare a ideii iniţiale.
În
aceeaşi idee, pentru a suplini lipsa din manualele de gimnaziu şi
din programa şcolară a literaturii populare ca şi capital
deschis integrării europene, am iniţiat sub egida Asociaţia
"Şcoala Albei" şi Asociaţiei Folcloriştilor
şi Etnografilor Alba un ciclu de manifestări dedicate Moşilor
de iarnă, îndeosebi lui Moş Andrei, ca patron al şcolarilor,
lui Moş Crăciun şi Colindatul un fenomen viu, apreciat
şi de dr. Mircea Eliade - anul 2007 fiind Centenarul naşterii
marelui savant al religiilor şi credinţelor religioase. Desigur
nu numai la Colegiul "Dorin Pavel" din Alba Iulia dar şi în
alte şcoli obiceiurile de iarnă primesc atenţia cuvenită,
la fel ca şi obiceiurile de primăvară - Dragobetele, Mărţişorul
sau Zilele babei cu legături din perioada dacică din istoria românească
(S. Fl. Marian).
Zeul
Dragostei la românii - acest Cap de Primăvară, Năvalnicului
i s-au dedicat întreceri de perechi - văruţe şi veri, în
ultimii cinci ani, înscrierea la Concursul de desene, măşti, ca
şi parada măştilor populare sau proba de dans fiind
numeroasă.
Aşa
cum o expoziţie cu brăţări dacice (din aur fie ele)
"prădate" şi "recuperate" stârneşte
interes faţă de cultura strămoşilor şi
perpetuarea Babei Dochia, a legendelor privitoare la Munţii Carpaţi,
la regele Decebal şi la împăratul Traian stârneşte, păstrând
proporţiile, interesul copiilor, care astăzi călătoresc,
mulţi dintre ei în Spania şi Italia şi vin de acolo cu
legendele locului.
Cu
legendele (autentice) trebuie să trăim aici, să călătorim
în Europa şi în lume aplecându-ne la un studiu atent al acestora.
Prof. Oliviu Iacob
|
|