|
Fiecare comunitate umană îşi are propria sa istorie.
Prestigiul acesteia este dat de vechimea ei şi amplificat de apariţia
unei personalităţi care, prin activitatea sa, depăşeşte
memoria locală şi intră în conştiinţa naţională.
Satul Războieni Cetate se află în situaţia fericită
de a-şi găsi identitatea scrisă încă din antichitate.
Numele “Ad Batavos” (La Batavi), purtat în epoca stăpânirii
romane în Dacia, sugerează prezenţa în zonă a unei
puternice colectivităţi militare şi civile, originară
de la gurile Rhinului, din Olanda de azi. Dovezi arheologice de
necontestat susţin această afirmaţie. În această
localitate istorică s-a născut,
în a doua jumătate a secolului al XIX-lea, o personalitate
remarcabilă a şcolii şi bisericii româneşti, Lazăr
Triteanu.
A
văzut lumina zilei în 15 august 1872, într-o familie de
ţărani săraci, fiind al cincilea copil din cei şapte
ai lui George Triteanu şi Ana, născută Vinţeler. La vârsta
de cinci ani rămâne orfan de mamă. Cu eforturi materiale
deosebite, tatăl său îl înscrie pentru un an la şcoala
evanghelico-lutherană din Aiud, după care Lazăr Triteanu îşi
continuă studiile la Gimnaziul românesc din Blaj şi Gimnaziul
maghiar de stat din Sibiu. Aici studiază între anii 1890-1894. În
această perioadă se afirmă prin articole publicate în „Tribuna”
şi „Foaia poporului”, manifestându-se ca un aprig apărător
al idealurilor naţionale. Pentru că alături de alţi
tineri a ieşit în anul 1894 în întâmpinarea memorandiştilor
care se întorceau din închisorile maghiare, a fost exclus de două
ori de la examenul de bacalaureat1.
Examenul de maturitate, al clasei a VIII-a, l-a obţinut cu succes,
după lungi stăruinţe pe lângă autorităţi,
fiind admis să-l susţină la liceul românesc din Braşov.
Aici îi întâlneşte pe tinerii Sextil Puşcariu şi Ion
Scurtu, împreună cu aceştia şi inspiraţi de
redactorul revistei „Tribuna” din Sibiu, profesorul Gh.Bogdan-Duică,
organizează tinerimea română din liceele transilvane într-o
asociaţie care avea ca ideal „VENIN VOM LUA; ÎN FOC NE VOM SCĂLDA;
PENTRU IDEALUL NAŢIONAL” 2.
Din anul
1895 până în anul 1898 urmează cursurile Institutului
Seminarial Teologic-Pedagogic din Sibiu, o adevărată academie
românească în care s-a format cea mai mare parte din elita
intelectuală românească ardeleneană. Şi aici se
distinge printr-o pregătire strălucită preoţească
şi pedagogică, urmând în paralel cursurile teologice şi
prelegerile din secţiunea pedagogică. La sfârşitul anului
şcolar 1897-1898 a depus examen privat şi pentru profesia de învăţător,
obţinând această calificare într-un moment când în
Transilvania era o lipsă evidentă de dascăli români3, dar fiind un student eminent, a fost trimis ca
bursier la Universitatea din Budapesta pentru limbile română,
maghiară şi germană, urmând cursurile facultăţii
de filozofie, pe care le finalizează în anul 1901. Bursa a fost dată
de Arhidieceza Sibiului. Aşadar, Aiud, Blaj, Sibiu, Braşov
şi Budapesta sunt localităţile care au marcat traseul
studiilor şi al desăvârşirii intelectuale pentru tânărul
Triteanu Lazăr.
După
anul 1901, activitatea lui Triteanu se înscrie pe trei coordonate. În
primul rând, aceea de apărător al şcolilor româneşti
din Transilvania, în al doilea rând, de slujitor al Bisericii ortodoxe,
în calitatea de episcop al Romanului şi, nu în ultimul rând,
activitatea de om politic, fiind senator de drept în Parlamentul României
în perioada interbelică.
După
cum el însuşi mărturiseşte, „în 1901 am intrat în
lupta contra curentului de maghiarizare a tuturor instituţiilor
culturale locuite de români . Cele mai vizate erau şcolile primare
confesionale româneşti”. A făcut acest lucru fiind numit
de Consiliul arhiepiscopesc Sibiu ajutor de referent şcolar pe lângă
dr. Daniil Popovici Barcianu, pe care Lazăr Triteanu îl numeşte
„cel mai distins profesor de pedagogie de la Şcoala normală
din Sibiu”.
Menţionăm
faptul că din punct de vedere istoric, politica şcolară a
guvernelor maghiare de la Budapesta din perioada dualismului (1867-1918)
s-a caracterizat printr-o legislaţie care urmărea să
desfiinţeze orice şcoală românească.
Aceste
legi culminează cu activitatea contelui Appony, prin legile din 1907
şi 1911, dar şi prin intenţia din 1917 de a etatiza şcolile
confesionale româneşti şi a trece clădirile şcolilor
în proprietatea statului maghiar. Această perioadă a anilor
1907-1917, Lazăr Triteanu o numeşte „asfixiantă”.
După 1903, când profesorul Popovici-Barcianu moare, conducerea
destinelor şcolii româneşti rămâne numai în sarcina
referentului Lazăr Triteanu .
Întreaga
activitate din aceşti ani o regăsim descrisă în lucrarea
„Şcoala noastră (1850-1916). Zona culturală”
apărută la Sibiu în 1919. Scrisă cu suflet şi pasiune
de un om care s-a aflat în fruntea luptei pentru salvarea şcolilor
româneşti, lucrarea rămâne şi azi, după aproape nouă
decenii, o operă de referinţă pentru oricine este doritor să
cunoască istoria învăţământului confesional românesc
din Transilvania, şi, din acest motiv, o reeditare a acesteia se
impune cu necesitate. Lazăr Triteanu analizează minuţios
legile şcolare din perioada dualismului, demascând caracterul
antiromânesc al acestora, iar în partea a doua, Zona culturală,
sunt prezentate toate documentele istorice din anii 1917-1918, când în
plin război mondial, Appony urmărea statizarea şcolilor
confesionale româneşti din zona de graniţă cu Regatul României,
începând din Bistriţa-Năsăud până în Caraş-Severin.
Asesorul Triteanu a fost cel care „s-a luat de piept” cu ministrul
Appony, întocmind alături de alţi patrioţi români, Miron
Cristea, Roman Ciorogariu, George Popovici, Ioan Lupaş, Lucian Borcia,
Andrei Bârseanu, memorii după memorii, încercând salvarea acestor
şcoli. Sibiul devenise capitala luptei pentru menţinerea unei
instituţii culturale fundamentale pentru naţiunea română,
şcoala, iar Lazăr Triteanu se manifesta ca un aprig apărător
al acestei instituţii. Revista „Crai Nou”, care apărea
la Sibiu, a apreciat această activitate consemnând următoarele:
„referatele lui Lazăr Triteanu erau clare şi desăvârşite
şi au fost întotdeauna bine apreciate” 4.
Aşadar,
din 1901 şi până la părăsirea Mitropoliei Sibiului
(1921), Lazăr Triteanu a răspuns de destinele şcolii
confesionale ortodoxe, o şcoală despre care scria „Odrăslită
din trunchiul sănătos al bisericii naţionale, şcoala
confesională română, alături de biserică, la fel ca o
candelă modestă, a luminat cărările poporului român
şi a veghiat la căpătâiul conştiinţei naţionale”
5.
Lazăr
Triteanu înţelege perfect contextul politic în care şi-a desfăşurat
lupta, în special în anii 1917-1918, ultimii ai primei mari conflagraţii
mondiale. În valoroasa lucrare „Şcoala
noastră (1850-1918). Zona culturală”, citim „Să
nu se uite un lucru, şi anume că oricât de mare, de nestrămutată,
a fost credinţa sufletelor noastre în biruinţa finală
a dreptăţii, totuşi, de multe ori, fără să
vrem, sau chiar în contra voinţei noastre, eram influenţaţi
de situaţia externă şi izolaţi ermetic de lumea mare,
sufletele noastre înfrigurate
de spectrul realităţii crude erau purtate de evenimentele de pe
fronturi, întocmai ca nişte luntrişoare de valurile mării
înviforate”6.
Publicând
cronologic documentele care au marcat corespondenţa dintre Budapesta
şi Sibiu în anii 1917-1918, Triteanu se adresează cititorului „O
singură rugare am: Cetitorul care va lua în mână această
broşură şi se va apuca de cetirea ei cu gândul curat de a
cunoaşte o chestiune chinuitoare, dar de mare importanţă de
dragul adevărului şi nu pentru a căuta nod în papură
sau pete în soare, acel cetitor nepreocupat şi de bună credinţă
să se transpună cu mintea şi cu sufletul în atmosfera
asfixiantă a timpului în care s-au conceput actele aici publicate”
7.
Finalul
luptei pentru apărarea şcolilor româneşti se consemnează
în august-septembrie 1918, când se întrerupe orice corespondenţă
cu oficialităţile politice ale vremii, respectiv Comisariatul
guvernamental şi, scrie Lazăr Triteanu, „cu împăcarea
coborâtă din conştiinţa datoriei împlinite aşteptam
desfăşurarea evenimentelor” 8.
Zona culturală gândită de Appony se prăbuşise, un
document tardiv din 6 noiembrie 1918 recunoaşte acest lucru prin
persoana ministrului Lovaszy, „dispoziţiile făcute cu
privire la stratificarea şcoalelor din graniţă le revoc,
respectiv le scot din vigoare” 9.
Guvernul
maghiar, prin brutalitatea actului ultim al operei sale de distrugere,
ne-a oferit, spune Lazăr Triteanu, atât nouă, cât
şi întregii lumi civilizate, unul din argumentele cele mai
ponderoase la înfăptuirea idealului naţional10.
Acest
ideal, în apoteoza sa istorică, se va împlini la 1 Decembrie 1918.
Lazăr Triteanu, ca o recunoaştere a meritelor sale, va fi
desemnat alături de Nicolae Ivan, viitor episcop al Clujului, delegat
oficial din partea Bisericii ortodoxe la Marea Adunare Naţională
de la Alba-Iulia şi va fi ales în Sfatul Marii Adunări.
În
vara anului 1910, Lazăr Triteanu a fost hirotonit diacon şi
preot de către mitropolitul Ioan Meţianu, iar spre sfârşitul
aceluiaşi an, hirotosit protopop onorific.11 Câteva
episoade din aceşti ani de început ai preoţiei sunt legate
şi de localitatea natală Feldioara, azi Războieni Cetate.
Astfel, în anii 1909-1910, a sprijint comunitatea ortodoxă din
localitatea natală în demersurile de a construi o nouă biserică,
întrucât cea veche, fiind din lemn, a ars în 1904. Cu sprijinul său,
se obţine avizul guvernului de la Budapesta pentru ridicarea unui nou
lăcaş de cult, cu aportul material şi financiar exclusiv al
localnicilor. În 6 noiembrie 1911, oficiază în biserica nouă
dn Feldioara-Războieni cununia religioasă a vărului său,
Triteanu Romulus, cu Homola Maria Victoria12. Menţionez acest lucru pentru că Romulus Triteanu
este primul şef de gară român al staţiei C.F.R. din Războieni
Cetate, de după 1918, iar numele lui îl putem citi pe placa de
marmură aflată în Catedrala Ortodoxă din Tg. Mureş,
în calitate de membru al Consiliului parohial şi susţinător
financiar pentru zidirea catedralei.
În
anul 1921 Lazăr Triteanu îmbracă haina monahală, luând
numele de Lucian, este confirmat ca arhiereu în 1922, pentru scurt timp,
în episcopia Râmnicu Vâlcea, având funcţia de vicar, pentru ca
din martie 1923 să treacă în scaunul episcopal al Romanului.13 Din
acest an şi până în 1947, timp de aproape un sfert de veac, îl
găsim în această înaltă funcţie bisericească cu
numele de Lucian. Nu este singurul preot ardelean care trece Carpaţii,
după 1918, în Vechiul Regat. Primul patriarh al Bisericii ortodoxe,
Miron Cristea, a fost episcop de Caransebeş şi un apropiat al
lui Lazăr Triteanu încă din anii tinereţii, petrecuţi
la Sibiu.
Investirea
în noua funcţie de episcop s-a făcut în 10 mai 1923 de către
regele Ferdinand iar înscăunarea în 10 iunie 1923, cu un ceremonial
fastuos, în catedrala Patriarhiei, fiind prezenţi prietenul său,
patriarhul Miron, mitropolitul Nicolae Bălan de la Sibiu, numeroşi
miniştri, parlamentari, dar şi protopopi din Ardeal, prieteni ai
noului ierarh.14
Analizând
discursurile episcopului, scrierile sale, lucrarea amintită, dar
şi articolele publicate în „Tribuna”, „Foaia Poporului”,
„Cronica Romanului”, „Telegraful Român”, în special pe
probleme şcolare, se confirmă aprecierea omului politic I.G.Duca,
despre Lazăr Triteanu, ca fiind „superior tuturor ardelenilor
prin inteligenţă”. Era însă şi un excelent
orator, „vorba lui era susţinută cu căldura dragostei
şi a convingerii, unde cade cucereşte, arde şi vindecă,
vorbeşte totdeauna în fraze alese, intuitive”.15 Gala Galaction,
un apropiat al episcopului, îl vede ca pe un „diplomat subţire,
sfătos şi isteţ”.
Vorbele
lui s-au unit cu faptele. „Plec, deci, pe pământul Eparhiei
moldovene, luminat prin tradiţiile unei vechi culturi bisericeşti
şi sfinţit prin sângele eroilor căzuţi pentru întregirea
neamului, cu hotărârea fermă de a lucra cu toate puterile mele
la consolidarea internă a ţării, la nobilitatea
moravurilor”.16
A
restaurat Catedrala episcopală din Roman şi a reparat
turnul-clopotniţă. S-au curăţat straturile de pictură
până s-a ajuns la stratul originar, frescele din secolul al XVI-lea,
contemporane cu domnia lui Petru Rareş. „Prin înlăturarea
straturilor de întuneric, în tablourile vii, mai mult pictate cu
sufletul, decât cu penelul, vorbeşte credinţa şi evlavia
de care erau pătrunşi strămoşii noştri”.17 Acesta
este un fragment din cuvântul rostit la redeschiderea catedralei, în
1928, după trei ani de renovare.
Din
1925 a început să apară revista „Cronica Romanului”, cu
o continuitate până în 1947. În paginile acesteia găsim
scrieri importante ale episcopului Lucian, dar şi ale preoţilor
şi învăţătorilor din Eparhia Romanului. Episcopul a
susţinut publicarea „Anuarului Episcopiei Romanului”, în
1936. A avut o contribuţie importantă la organizarea
bibliotecii eparhiale şi la punerea bazelor societăţii
culturale „Miron Costin”. Că a fost un om care a preţuit
cultura, putem constata şi din fapta sa deosebită, anume aceea că
în anul 1919, când s-a creat Biblioteca Centrală a Astrei de
la Sibiu, Lazăr Triteanu a fost unul dintre importanţii donatori
de carte.18 A
susţinut necontenit seminarul teologic din Roman, reînfiinţat
în 1919. Acorda o atenţie deosebită conferinţelor preoţeşti,
dar şi calendarelor editate, care se remarcau prin ţinuta grafică
atractivă. În 1930, pentru scurt timp, a fost director al revistei
„Biserica Ortodoxă Română”. A îndeplinit şi
importante misiuni încredinţate de Patriarhia română. Astfel,
în 1935, a fost cel care a sfinţit apa şi a pus piatra
fundamentală la biserica „Sfântul Ioan Botezătorul”
din preajma Ierusalimului, nu departe de Iordan,
înconjurat de 150 de
pelerini români la locurile sfinte. A participat la Conferinţa
Bisericilor Ortodoxe desfăşurată în anul 1930 la Vatoped,
în muntele Athos.
Episcopul
Lucian al Romanului îşi încheie activitatea în anul 1947, în mod
fortuit, când, printr-un decret de stat, noua conducere comunistă de
la Bucureşti a retras din Biserica Ortodoxă Română 16 înalţi
prelaţi.
În
fine, personalitatea lui Lazăr Triteanu nu ar fi suficient de luminată,
dacă nu vom menţiona şi câteva repere din activitatea pe tărâm
politic, în calitate de deputat, şi mai apoi de senator. În 1922,
îl găsim în Parlamentul României, din partea partidului lui
Averescu (Partidul Poporului). El îşi motivează astfel opţiunea:
„În calitate de deputat averescan, nu am slujit interesele
partidului, ci interesele bisericii şi ale neamului”, răspunzând,
în acest mod, mitropolitului Nicolae Bălan, care le cerea preoţilor
să nu se înroleze în vreun partid.19
Apogeul
discursului său politic îl identificăm în susţinerea
raportului la Legea pentru organizarea Bisericii ortodoxe din 1925. Lazăr
Triteanu subliniază importanţa istorică a Bisericii strămoşeşti,
amintind de contribuţia acesteia la făurirea statului naţional,
în 1918, de rolul cultural al bisericii în zidirea aceluiaşi
suflet. Reliefează raportul Stat-Biserică, prin ideea că
biserica nu a fost şi nu este o concurentă a statului, ea nu s-a
suprapus acestuia, dar este autocefală şi, în interiorul ei,
autonomă. Insistă pentru colaborarea dintre preoţi şi
mireni, fără ca principiul ierarhic al bisericii să sufere.
Regăsim în acest discurs idei care şi azi sunt de mare
actualitate.
Lazăr
Triteanu se stinge din viaţă în 1953, la venerabila vârstă
de 81 de ani. Prin testament, casa, proprietate pesonală, a trecut-o
în patrimoniul eparhiei. Pe crucea fixată la mormântul său din
cimitirul episcopal, o inscripţie simplă aminteşte trecătorilor
că „Aici odihneşte blândul episcop Lucian Triteanu
(1923-1947) a păstorit – născut 1972, decedat 1953”.
Întreaga
sa activitate a fost răsplătită prin numeroase distincţii:
„Răsplata Muncii” pentru Biserică, clasa I; „Coroana
României” în gradul de
Comandor; „Coroana României” în
gradul de Mare Ofiţer; „Coroana României”
în gradul de Mare Cruce (Cordonul); „Vulturul României”
în gradul de Comandor;
Medalia „Peleş”; „Serviciul Credincios”
în gradul de Mare Ofiţer.20
Toate
acestea conturează o imagine reală despre omul Lazăr
Triteanu şi faptele sale puse în slujba instituţiilor perene
ale neamului românesc, biserica şi şcoala.
Prof. Pantilimon POPOVICI
Războieni-Cetate
1
Neamţu, G.; Vaida Voevod, M., 1 Decembrie 1918. Mărturii
ale participanţilor, 2005, p.369.
2
Idem, p.370
3
Roşca, E., Monografia Institutului Seminarial
Teologic-Pedagogic Andreian, Sibiu, 1911, p.199.
4
Citat reprodus după Gelu Neamţu, Mircea Vaida Voevod,
op.cit. p.371.
5
Triteanu, L., Şcoala noastră (1850-1918). Zona
culturală, Sibiu, 1919, p.6.
6
Idem, p.58-59.
7
Idem, p.58.
8
Idem, p.152.
9
Idem, p.153.
10 Idem,
p.3.
11 Pacurariu,
M., Dicţionarul teologilor români, Bucureşti, 1996,
p.461-462.
12 Arhiva
Parohiei Războieni Cetate, Registrul de cununii, anul 1911.
13 Porcescu,
S., Episcopia Romanului, 1984, p.326.
14 Pacurariu,
M., op.cit., p.461; vezi şi Cărturari sibieni de altădată,
p.328.
15 Neamţu,
G.; Vaida Voevod, M., op.cit. p.371.
16 Porcesu,
S., op.cit., p.326.
17 Idem,
p.327.
18 Moga,
V., Astra şi societatea, 1918-1930, Cluj, 2003, p.416.
19 Idem,
p.248.
20 Neamţu,
G.; Vaida Voevod, M., op.cit. p.373.
|
|