Romānia este patria noastrć şi a tuturor romānilor.

     E Romānia celor de demult şi-a celor de mai apoi
     E patria celor dispćruţi şi a celor ce va sć vie.

Barbu Ştefćnescu Delavrancea

OVIDIU BĪRLEA

(13 august 1917 – 7 ianuarie 1990)

   Īn ziua de 13 august 2007 au avut loc manifestări dedicate aniversării a 90 de ani de la naşterea strălucitului cercetător al culturii populare Ovidiu Bīrlea. Īncepānd cu această dată biblioteca din comuna Mogoş a primit denumirea „Ovidiu Bīrlea” īn cadrul unei festivităţi organizată de Primăria şi Consiliul Local Mogoş.  Biblioteca Judeţean㠄Lucian Blaga” din Alba Iulia  īn colaborare cu Asociaţia Folcloriştilor şi Etnografilor din judeţul Alba şi Asociaţia „Datini străbune” a organizat cu acest prilej o evocare a personalităţii lui Ovidiu Bīrlea la care au participat cercetători de prestigiu, cunoscuţi şi rude ale folcloristului din Cluj-Napoca, Sibiu, Sebeş şi Alba Iulia īmpreună cu localnicii. Īn aceeaşi zi, la biblioteca din Bucium au continuat evocările din partea celor care l-au cunoscut pe Ovidiu Bīrlea şi pe mama acestuia, buciumană de origine. La Mogoş participanţii au vizitat Expoziţia Etnografică ce tezaurizează o parte din comorile tradiţiei populare din aceste locuri īncărcate de istorie, literatură şi spiritualitate.

Au avut intervenţii. Ion Cuceu din partea Arhivei de Folclor a Academiei Romāne, filiala Cluj-Napoca, Cornel Nistea din partea Uniunii Scriitorilor, filiala Alba,  Doina Blaga din Sibiu – nepoată a cărturarului, prof. Ioan Voicu Macaveiu şi prof. Emil Jurcă din partea Societăţii „Avram Iancu”, dr. Nicolae Danciu, consilier judeţean, nepot al cărturarului,  prof. Ilie Furduiu, prof Timar din Bārleşti, Victor Moisiu, veteran din Mogoş, prieten cu folcloristul, ing. Silviu Bārlea, din Baia de Arieş – nepot, Ioan Sicoe din partea Asociaţiei „Datini străbune” şi primarul Comunei Mogoş  Liviu Mircea Macavei

Activitatea a constat din parastas de pomenire a lui Ovidiu şi Octavian Bīrlea; sfinţirea plăcii cu denumirea bibliotecii comunale Mogoş „Ovidiu Bīrlea”, evocări de suflet ale celor care au colaborat şi l-au cunoscut pe Ovidiu Bīrlea, a rudelor acestuia şi a unor localnici care i-au fost apropiaţi. Evocările au continuat şi la biblioteca comunală din Bucium.

      Participanţii au povestit interesante mărturii despre viaţa şi destinul operei lui Ovidiu Bīrlea: amintirile din lagăr īn parte recuperate(Macaveiu şi Danciu) şi felul special īn care culegea folclor Ovidiu Bīrlea transformāndu-se īn alt om faţă de omul de ştiinţă sobru, avea capacitatea de a duce pe vorbitor acolo unde dorea, pentru a scoate autenticul ( Macaveiu)  legenda Mogoşului (Emil Jurca), orchestrele improvizate de Ovidiu Bārlea la clăci sau cu alte ocazii pentru a īnveseli oamenii şi a culege folclor  (L.M. Macaveiu şi primarul comunei Mogoş), interesul pentru tradiţii şi alte amintiri (preotul din Mogoş); Ilie Furdui statistici legate de şcoală şi propune că dacă se reediteaz㠄Şteampuri fără ap㔠să fie adăugat un glosar foarte valoros pentru denumirile specifice mineritului; Victor Moisiu a lui Mărincuş a depănat amintiri cu omul Ovidiu Bīrlea, Ion Cuceu a vorbit despre ultimele zile de viaţă şi īnmormāntarea lui Ovidiu Bīrlea la Cluj, biblioteca şi o parte din manuscrise fiind trimise la biblioteca mitropoliei greco-catolice din Blaj, duşmănia lui Mihai Pop şi marginalizarea permanentă a cărturarului. S-a relevat faptul că din 1969 a demisionat din Institutul de Folclor şi a trăi numai din cărţile pe care le-a publicat pānă īn 1990. Nu a fost primit la Universitatea din Timişoara fiind acceptat altcineva. Marginalizat toată viaţa şi după 1989, cāteva luni īn care a dus povara cancerului pe picioare pānă īn ultima zi: 7 ian. 1990. A refuzat premiul Academiei R.S.R. pentru Istoria Folcloristicii, a refuzat să primească o pensie chiar la insistenţele surorii lui şi īn ciuda demersurilor făcute de Ion Cuceu.  A dus o viaţă de schivnic trăind din puţinul pe care l-a cāştigat din tipărirea cărţilor. Felul de a trăi simplu şi modest, verticalitatea, īnalta competenţă de cercetător de teren, cultura vastă, acribia ştiinţifică a ceea ce a putut publica, adānca preţuire şi smerenie īn faţa marilor cărturari, iubirea locurilor natale şi a oamenilor,  refuzul de a accepta cenzura īi dau o aură de martir şi de ultim reprezentat al spiritului Şcolii Ardelene. Īnmormāntarea i s-a făcut cu ceremonia unui prelat cu o prezenţă masivă a ierarhilor şi preoţilor greco-catolici. ultim reprezentat al spiritului Şcolii Ardelene. Nu s-a făcut nimic timp de 17 ani pentru repunerea īn drepturi a omului şi a operei lui Ovidiu Bīrlea nici de către forurile ştiinţifice nici de către instituţiile care se ocupă de moştenirea culturală..

Īntālnirea a fost considerată de participanţi ca prim pas pentru aducerea īn viaţa culturală a  personalităţii şi operei lui Ovidiu Bīrlea drept care s-au conturat cāteva propuneri:

- construirea īn centrul comunei Mogoş a unei clădiri funcţionale asemănătoare ca arhitectură cu cele ale locului, care să găzduiască : biblioteca, expoziţia etnografică şi o sală dedicată lui Ovidiu şi Octavian Bīrlea personalităţi de seamă ale culturii şi spiritualităţii romāneşti şi europene;

- Constituirea zilei de 13 august  ca zi de īntālnire şi evocare a fraţilor Bārlea la Mogoş şi realizarea pānă la 13 august 2008 a două busturi : Ovidiu Bīrlea şi Octavian Bīrlea;

- reeditarea cărţilor lui Ovidiu Bīrlea „Eseu despre dansul romānesc” īn limba romānă, engleză şi franceză ce va fi realizat de Institutul Arhiva de Folclor din Cluj-Napoca, şi reeditarea volumului „Metoda de cercetare a folclorului” la Alba Iulia cu ocazia colocviilor de folclor;  continuarea publicării fondului Ion Micu Moldovan aflat īn arhive (Blaj sau Cluj), lucare īncepută de Ovidiu Bīrlea.; publicarea colecţiei Ovidiu Bīrlea,. cea mai autentică colecţie transcrisă gata ce se află la Institutul de Folclor din Bucureşti;

- valorificarea īn volumul colocviilor de folclor din 2008 a istoriilor orale şi amintirilor, evocărilor despre Ovidiu Bīrlea precum şi īn Caietele etnofolclorice ale jud. Alba;

- Iniţierea unor proiecte pentru obţinerea finanţării cărţilor şi colecţiei lui Ovidiu Bīrlea şi a cărţilor monseniorului Octavian Bīrlea.                          

 

Un portret īn efigie

“Īncercarea de a contura personalitatea cuiva e o acţiune cu atāt mai temerară cu cāt dimensiunile spirituale sunt mai mari. Prilejul confirmă din nou că sufletul omenesc e cea mai mare enigmă de īndată ce depăşeşte un anumit şablon”   -   scria Ovidiu Bārlea īn prefaţa la volumul “Efigii” apărut la Editura Cartea Romānească īn care evoca pe Nicolae Iorga, Dimitrie Caracostea, Constantin Brăiloiu, Lucian Blaga, Ion Muşlea, Ion Breazu, Anton Golopenţia şi Ilarion Cocişiu.

Īn 13 august 2007 Ovidiu Bīrlea ar fi īmplinit 90 de ani. L-am cunoscut cu mulţi ani īn urmă cānd venea din Bucureşti īn preajma Crăciunului la Alba Iulia să ia cursa de Mogoş sau Īntregalde pentru a ajunge acasă, la Bārleşti, unde mai trăia maica sa. I-am spus colinde , am vorbit despre obiceiuri, mi-a deschis cu generozitate cămara experienţei sale de folclorist şi cărturar. Cānd am ajuns la Bucureşti am fost primit ca o bună cunoştinţă īn locuinţa sa de pe strada “Sfinţii Apostoli” nr. 11 unde ducea o existenţă retrasă īntre rafturile de cărţi care nu-i lăsau loc decāt pentru o bucătărie īngustă şi o masă de lucru. Īmi aduc aminte că, atunci, avea pe masă o ediţie proaspătă a cărţii “O viaţă de om, aşa cum a fost” de Nicolae Iorga pe care o adnota prin comparaţie cu ediţia originală, minunāndu-se probabil şi indignāndu-se de tăieturile făcute de cenzură.

Locuia aproape īn plin centrul Bucureştiului, undeva foarte aproape de Teatrul Bulandra şi de Cişmigiu, dar īn casă nu avea lumină electrică. De plafon atārna o lampă cu petrol pe care o folosea probabil foarte puţin seara. Īn rest viaţa şi-o ducea la Biblioteca Academiei, la Institutul de folclor, prin anticariate, sau studia la lumina zilei. Cānd ajunsesem eu, dimineaţa devreme, īşi ceruse scuze că mirosea puţin a usturoi. S-a bucurat de vinul acrişor de pe Valea Mureşului pe care i l-am dus şi de o bucată de slănină afumată. Aş fi vrut să mai stau īn acea bibliotecă uriaşă, mai mult un depozit, căci abia intrai printre rafturile īnălţate pānă la tavan. Nu ştiu ce s-a īntāmplat cu acea bibliotecă fiindcă au venit buldozerele şi au ras totul de pe faţa pămāntului, chiar şi vila destul de elegantă de alături īn care intrasem prima dată crezānd că e casa profesorului.

La nevoia mea de a studia după o bibliografie esenţială a răspuns prompt ducāndu-mă īn oraş, la anticariate. Peste tot era primit ca unul de-al casei, se īnţelegea din priviri sau cu un singur sunet, sau cuvānt cu librarii. Aşa am găsit repede cărţi fundamentale despre cultura populară pe care le-am achiziţionat atunci cu preţuri care acum par infime. Spre ruşinea mea am rămas de căruţă căci la sfārşitul periplului nostru eu eram cel mai obosit iar domnul Bārlea era la fel de proaspăt ca dimineaţa… Să fi fost usturoiul? Sau obişnuinţa omului de la munte ?

Īl audiasem la Timişoara prin 1964 cānd īşi ţinea cursurile de folclor la tānăra Universitate de acolo. Acum īl aveam aproape şi am īndrăznit, cu uşurinţa tinereţii, să-l īntreb multe lucruri. La nerăbdarea mea de a publica materialele culese din teren mi-a răspuns cu īnţelepciune: “Soarta arhivelor este să aştepte”. Tārziu am īnţeles că nu era vorba de o aşteptare oarecare ci de o aşteptare rodnică a unui om sau a unui moment care să dea strălucire acelor texte smulse din uitare. Eram la fel de grăbit să mă afirm şi jinduiam la un doctorat, ori la acesta nu te puteai īnscrie fără voie de la partidul unic de atunci. Mi-a spus cu un zāmbet abia mijit: “ Scrie tu un raft de cărţi şi poate nu mai ai nevoie de doctorat”. N-am fost vrednic să-i urmez sfatul dar mă uit şi acum cu admiraţie la un raft de cărţi fundamentale pentru folclorul romānesc pe care le-a scris Ovidiu Bārlea.

A construit cu o răbdare şi o rigurozitate neobişnuită o operă cuprinzătoare de culegător, exeget, metodolog, istoric al folcloristicii, de editor al cărţilor neterminate ale iluştrilor săi predecesori cărora le-a definitivat lucrările: Tipologia folclorului din răspunsurile la chestionarele lui B.P.Hasdeu de Ion Muşlea şi Problemele tipologiei folclorice de Dimitrie Caracostea, ambele apărute īn 1971. De aceşti eminenţi cercetători ai culturii noastre populare īl leagă, deasemenea, meditaţia gravă asupra destinului focloristicii, scrie Iordan Datcu īn Dicţionarul etnologilor romāni, īn efortul   de a o elibera de sub tutela literaturii, a esteticii literare şi a diletantismului, de a o dota cu instrumentele de lucru necesare.

A cunoscut profund şi nemijlocit folclorul īn īntreagă evoluţia şi răspāndirea lui desfăşurānd īncă de foarte tānăr o intensă activitate de culegere şi īnregistrare cu tot ce era modern īn fiecare etapă devenind unul dintre cei mai avizaţi cercetători īn teren. A publicat primele culegeri de folclor īn 1933 īn revista “Satul” şi debutează cu studiul “ Procesul de creaţie al baladei populare romāne” īn Revista Fundaţiilor Regale īn 1941. Această experienţă deosebită, dublată de consultarea amănunţită a bibliografiei romāneşti şi universale de specialitate, īndeosebi cea germană, a fost sintetizată īn volumul: “Metoda de cercetare a folclorului” editat īn 1969. După ce oferă metodele şi exemplele cele mai clare şi eficiente de īnţelegere şi surprindere a actului folcloric Ovidiu Bīrlea precizează şi calităţile obligatorii ale unui cercetător īn domeniul culturii populare: un gust estetic special, o pregătire complex㠖 literară, muzicală, etnografică, estetică, istorică, lingvistică, de mişcare coregrafică etc.- pentru a fi apt să capteze aspectele sincretice dar şi mecanismele de creaţie, interpretare şi circulaţie ale fenomenului viu, care nu pot fi descoperite şi īnţelese doar studiind colecţiile.

Pornind pe urmele lui Ovidiu Bīrlea cu cāţiva ani īn urmă am stat de vorbă cu oameni care l-au cunoscut. Venea ori de cāte ori putea acasă, la Bārleştii Mogoşului unde avea prieteni şi īi provoca pe oameni să povestească, provoca īntālniri şi petreceri  - prilejuri de a-i face pe consătenii lui să-şi dezvăluie comoara sufletului adunată īn cāntece şi strigături, īn poveşti şi legende, pentru a le surprinde expresiile care fac deliciul paginilor sale de proză. De fapt nu a īncetat, vară de vară, să observe faptul folcloric viu convins că de fiecare dată descoperă alte taine al coagulării nestematelor care dau atāta strălucire şi profunzime culturii spirituale romāneşti. Dar să-i ascultăm pe consăteni vorbind despre Ovidiu Bīrlea al lor, al nostru şi al culturii romāneşti şi universale deopotrivă:

Aurel Ungurean, n. 1924

L-am cunoscut pe Ovidiu că venea pe aicea de lua folcloru, cāntece de pe-aicea, culegea. El o fost plecat īn armată, el o fost sublocotinent, Venea aiacea acasă şi era om de comitet. Aduna oameni aicea şi le cāştiga muzicanţi, īi distra pe oameni, un om mai distrator nu ezista aici la noi. Mumă-sa o fost de la Bucium şi tată-so o fost de-aicea, localnic aici, din moşi strămoşi. Avea avere mare… oameni īnstăriţi. De-aia l-o dat la şcoală că pe vremea aia nu merea hie cine la şcoală. Ţānea crāşma şi să ocupa cu vitele. Īi plăcea să meargă şi la polog, de cosāt nu cosa, merea cu aparatu, īi  īnregistra de-acolo, de  pe la oameni, că vezi, oamenii cān’ s-aduna făceau clăci, d-elea mari, şi-apăi s-aduna şi-apoi oamenii oricum să distrau, unu spunea una, unu spunea alta şi el īnregistra. Venea īn toată vara, toată vara el venea acasă, īn fiecare an. Mai venea şi aşa de nu sta prea mult. Mamă-sa o murit pe la 87 de ani, īi moartă de vo 15 ani. Taică-s o murit demult. Nici nu ştiu de cān o murit. Mariţi o fost a doua muiere la taicăs-o (vitreg). S-o adunat cu unu din buciumani cu care o făcut o fată dintr-un an cu mine, după aceea o mai avut un ficior cu trei ani mai mic, fraţi de mamă. Părinţii or avut īmpreună pe Ovidiu, Octavian, Sever şi Horia. Octavian e la Roma, Ăilalţi or murit toţi. Or mai avut īncă un frate şi o soră. Sora trăieşte la Cluj.  Da’ ficioru o murit.

Şcoala era la ei, īn căsāle lor, că nu era şcoala a statului, acuma este şcoala a statului, tot acolea lāngă căsāle lor.  Dăduse acolo o cameră că avea căsi mai multe. Īnvăţam acolo pān-la patru clase. De la patru ne duceam la centru. O mers la Baia de Arieş că era mai aproape de venea acasă. Atunci nu să cantona ca acuma la Alba şi-i dă statu bloc…  acum nu le mai dă nimic… să-şi facă casă dacă le trăbă.

Mere acolo sus la Sporovaia īi zācea, merea şi cu aparatu, departe, să ducea acolo că era frate-so ăla mai micu de cosa, apă el mere acolo, ajuta la polog dacă ajuta, dacă nu punea aparatu ăla acolo să cānte şi să īnregistreză. Să -ntālnea cu ceva oameni. Ie, nu mere pe cal călare, numa pe picior.  La deal, la deal… urca īncă un deal fără ăsta, mai mare ca ăsta. Om īn tătă firea.

Era un om aicea, discuta mult cu el, o murit, unu Brutus. Discuta mult. Era v-o zăce ani īntre ei, da ăla era un om aşa, mai cult on pic şi  ştia multe şi cu ăla discutau tăt mereu, fel şi fel.  Ăla era mai bătrān şi ştia mai demult. El o făcut nişte volumuri da’ nu ştiu la cine le-o dat. De pe la buciumani, de pe unde era mamă-sa.

Octavian o fost teolog, preot, da nu s-o căsătorit. Era mai mare decāt el. Ăla are  87 de ani, de trăieşte. El o vrut să se căsătorească cu o fată de aicea şi nu l-o-nvoit mumă-sa.    S-o supărat şi s-o dus. Nu ştiu, ca de-una la Roma une o fost cāţiva ani, o fost şi la New York pin America. O fost şi mamă-sa la el cu avionu, o fost la Roma. O venit şi el după aia, odată, aici. Da numa odată o călcat īn Mogoş de cānd s-o dus.

 

Marian Horea, n. 1917

La căsāle popii, la Mariţi, era şcoală primară. Şi Ovidiu o făcut aici şcoala primară, după aia  s-o dus la Abrud la liceu şi-o făcut liceul militar la Tārgu Mureş. El o fost şi ofiţer, locotenent de rezervă, după aia o plecat acolo, la Bucureşti. Tăt vene, tătdeuna. O bombăneam mult amāndoi că am copilărit la vaci, pe-aclo pe munte. Şi cān era copil era la vaci, tăt  cu cartea īn mānă şi să dădea sāngur pe-acol pe lāngă muşări(?) „Ce faci, mă?” Cetea p-aclo, īl pusăsă baciu-so de grijea de cai, avea doi cai. Că el nu i-o fost tată bun, el o fost rămas de ălălat dinainte, el şi cu Horia şi cu Octavian, numai cu Vāsālie şi cu Sabina n-o fost fraţi buni, ei or fost numai  de mamă. Tată-so, baciu-so, cum īi zācea el, īl cam īndepărta că la Ovidiu īi plăcea mult cartea. Baciu-so īl trimetea la vaci, la cai, la treburi de-aştea. Aşa o īnvăţat şi i-o prins bine. Mi să pare că o fost şi prizonier nu ştiu cāt timp. Un an şi ceva o stat īn Rusia. Īmi poveşte el din timpul cān era prizonier de-i ţānea cu cartofi dejeraţi, vai de capul lor. Or murit mulţi acolo īn lagărele alea. Şi-apă or reuşit cum or reuşit şi or scăpat.      Ce-am rās o dată de el că o ieşit, avea aparatu la el, şi ieşisă īn Doştină, acolo une au şura, Vasālie… şi eu veneam de jos, de-acolo de la soacra şi era cu aparatu cāntān acol  īnregistrat o nuntă cum era pe timpuri cu cai, cu tăte. Nu ştiu cu cine am venit din jos, a nimerit cu mine, am auzit muzica zicānd, juca, caii tropotin, rānchezān, ce era acolo, măi?! Ne-am oprit… că-i lucru slab, că-i nu ştiu ce.. după aia am auzit pe Ovidiu rāzānd de Ouţa, că Ouţa s-o apucat de joc şi de strāgat. Cān l-am auzit pe Ouţa am zās, mă ăsta-i Ovidiu cu aparatu sus la şură. Măi, i-am zis la Ovidiu, ne-ai spăriat īntr-o noapte cu aparatu tău, c-am zās că-i Bată-l Crucea, Lucru Slab. Să rādea Ovidiu, şod, aş, no, aşe o fost treaba. Vene tăt mereu, bghietu, O fost scris cărţi multe d-apăi i le-o prăpădit bată-i focu lor… Nu şi-or dat sama. Ce-o avut la Bucureşti zāce că le-ar fi luat soră-sa lui. Avea şi acasă aduse de tăte. Tăt povesteam cu el mult. Venea şi la mine acasă. Aveam şi vecinu acesta, Deoancă, oare de cāţi ai e mort? Patru ai cred că are, poate şi mai mult, mai… şapte ai. Dacă eram tăţi de-o samă tăt poveste, ne tăt mai păcăleam acolo unii pe alţii. Lui, pe-acasă īi zācea Paracalabu, la Deoancă. Zāceam, Paracalabu o fost un mare iscositor de arme primitive, de ce să-ţi fie ciudă că acela era un om mare, om īnvăţat, cu ştiinţă, făcea arme primitive… O lucrat, o avut operaţie la prostată, nu s-ogrijit şi, noa, l-o supărat. Bghietu Dioancă.

Mamă-sa o trăit mult, Era şoadă bghiata Mariţi. Era buciumană, din Bucium-Şasa. O avut crijmă şi prăvălie. Avea multe vorbe de glumă cum vorbea īn sat la ei, īntreba pe Vasalie, „mānci pacioci or īţi fac mazăre?” La cartofi le zācea picioci. Aşe le zācea mogoşenii noşti, şi-acum le zāc picioci. Buciumanii le zāc boabe, alţii crumpene, crumpili, mere de pămānt… Erau o grămadă de nume.

Ovidiu cānta la gordună, strāga de joc p-aclo. La ultima vreme n-o mai adus aparatu. Ştiu că o īnregistrat odată la o nuntă, şi  tāmpitu ăla de Sabin Brebu, era preşedinte, şi-o zās „Aşa-z dau una pestă acela!”. Şi o zās Ovidiu: dă, că-l plăteşti tu de n-ai tu acasă ca să-l plăteşti pe acela. Noi rādeam, ne plăcea de el , noa, că eram tăţi. Tāmpitu ăla, mare comunist, nici n-o stat pre mult. O mai fi trăind pe la Petroşani. Am avut multe năcazuri cu el.

La Cutean am fost clasa a IV-a, noi. De-aia am fost amāndoi. Noi am fost din sus, la centru, că eram mai ocoşi. Cutean era preten cu tata. Era un īnvăţător bătrān, preten cu tata şi ne plăcea că ştiţi cum era, merem o zi două la şcoală şi restu la vaci. Am fujit de_acasă la şcoală că ce ştiu une-o zās tata că să merg cu el cu boii. Am ascuns străicuţa cu cărţile la streşină. Tata era şchiop. O venit bătrānu după mine şi „Mă, am zās să stai să vii cu mine cu boii” Cutean s-o omorāt de rās. He,He, He „-De ce-ai fujit de-acasă?” „-Da-poi īmi place mai mult aici la dumneavoastră la şcoală”. Eram ocoş. Īmi plăcea să īnvăţ. Era un om foarte greu la vorbă. Nu trebuia să te bată, mai īntindeai palma. Noi ficiorii eram de-o parte, fetele de alta, nu erau amestecaţi fetele cu ficiorii. Ovidiu īnvăţa foarte bine. Cān eram īn vacanţă, vara, la  vaci, apoi el era tăt cu cartea la el. L-o ajutat Cutean la multe, cān o văzut că poate şi-i place. Chiar unei biserica o fost şcoala veche; eram ciurdă de copii. Şcoala o demolat-o cān o făcut biserica. Biserica īi pe locu une o fost şcoala. Acolo erau şapte clase.

 (Cuteanu) Aducea straiţa plină cu mere, avea multă pomărie. Iarna, mai cătă Paşti, avea de-alea poinice şi roşii şi… Īn Mămăligani o fost īnsurat da, el o fost din Sulăreşti. Ăştia-s neam cu Crişenii, gospodărie bună, şi n-o avut copii, o-nfiat un nepot de-a lui de-o rămas acolo.

 

Şi acum să facem cāteva referiri la opera sa de folclorist. Cea mai importantă lucrare a lui Ovidiu Bīrlea este “Istoria folcloristicii romāneşti” din 1974 – o vastă sinteză  a preocupărilor consacrate folclorului literar dar şi muzical şi coregrafic ce rămāne un punct de referinţă obligatoriu pentru toţi cei care vor cerceta acest domeniu. Deosebit de valoroasă este impunătoarea “Antologie de proză populară epic㔠īn trei volume din 1966 – prima colecţie romānească de basme populare notate īn litera lor autentică. Prin partea ei introductivă a prefigurat o altă lucrare de sinteză, un veritabil corpus de mitologie, credinţe şi artă, şi anume. “Mică enciclopedie a poveştilor romāneşti” din 1976

In urma unor investigaţii sistematice de teren a realizat două cercetări de istorie literară: “Folclorul īn Ţiganiada lui Ion Budai Deleanu” şi “Poveştile lui Creang㔠ambele editate īn 1967. Dar Ovidiu Bīrlea a scris şi o lucrare special㠓Poetică folcloric㔠īn 1979 īn care urmăreşte “punerea īn lumină a normelor populare care condiţionează creaţia poetic㔠 oferind adevărate modele pentru ceea ce īnseamnă o cercetare asupra artei folclorice.

Īncă şi mai impunătoare se prezintă o altă vastă sinteză. “Folclorul romānesc” īn două volume editate īn 1981 şi 1983, operă de căpetenie care reflectă stadiul actual al folcloristicii romāneşti.

Contactul permanent cu oamenii de la sate, cu viziunea lor despre lume, cu limba şi felul lor de a fi,  l-a īndemnat pe Ovidiu Bīrlea să scrie şi proză artistică, astfel că īn 1974 va publica un volum de povestiri “Urme pe piatr㔠iar īn 1979 romanul “Şteampuri fără apă”. Un alt roman a apărut postum, dar din păcate cartea īmprumutată nu s-a mai īntors la mine şi nu-mi amintesc acum titlul. Dar pot să spun că are aceleaşi reale calităţi narative ca şi cele dinainte, adică observaţie realistă şi autenticitate epică, capacitatea de a surprinde atmosfera specifică a momentului istoric sau etnografic, īmpletirea umorului cu halucinanta lume a legendelor, acurateţea detaliilor care preced sau īnsoţesc un moment semnificativ din viaţa eroilor săi.

Am putea spune că toată viaţa, Ovidiu Bīrlea a forat asemeni moţilor băieşi după aurul tainelor naşterii şi rodirii īn nestemate a creaţiilor folclorice, fie că a definitivat opera iluştrilor săi īnaintaşi, fie că a analizat şi clasificat materialele colecţiilor folclorice şi cele adunate de el, fie că a ordonat īn sinteze ample, practica şi teoria cercetării de pānă la el.

A văzut lumina zilei la 13 august 1917 īn satul Bīrleşti, com Mogoş, jud. Alba, fiu al lui Ioan Urs Bīrlea, agricultor şi al Mariei născută Costinaş, originară din Bucium. A făcut şcoala primară la Micleşti şi Bīrleşti, gimnaziul la Baia de Arieş, liceul militar din Tārgu Mureş şi a absolvit Facultatea de Litere şi Filosofie  a Universităţii din Bucureşti īn 1942. A lucrat ca funcţionar īn Departamentul naţionalităţilor īntre 1948-1949, apoi şef de lucrări, conferenţiar, cercetător, şeful sectorului literar la Institutul de Folclor din Bucureşti īntre 1963 – 1969, continuāndu-şi munca de cercetare pānă la ultima suflare īn 7 ianuarie 1990. Aşa cum v-am relatat la īnceput a dus o viaţă dăruită total preocupărilor cărturăreşti şi de cercetare folclorică īn contact direct cu oamenii. O viaţă simplă centrată pe o direcţie clară. A īntemeiat orizonturi noi īn folcloristică aşa cum fratele său monseniorul Octavian Bīrlea, rămas prin nu ştiu ce īmprejurări īn lumea liberă a coagulat energiile exilului romānesc din Europa occidentală īntāi şi apoi din America, īntemeind societăţi şi publicaţii.

Am īncercat şi eu această acţiune temerară de a contura personalitatea folcloristului, prozatorului, profesorului şi omului Ovidiu Bīrlea. Īmi dau seama că am reuşit prea puţin şi că din nou avea dreptate atunci cānd scria c㠓sufletul omenesc e cea mai mare enigmă de īndată ce depăşeşte un anumit şablon”. Am luminat foarte puţin din frumuseţea, verticalitatea şi claritatea de efigie a omului şi cărturarului pornit din tărāmul de legendă al  Munţilor Apuseni. Va veni vremea ca opera lui să fie adunată şi pusă cum trebuie īn valoare, iar acest profil să-şi găseasc㠓dăltuitorii” care să-l fixeze acolo unde īi este locul - īn Panteonul ştiinţei şi culturii romāneşti. Pānă atunci suntem datori să nu-l uităm.

                               prof. Avram Cristea