Īn
ziua de 13 august 2007 au avut loc manifestări dedicate aniversării
a 90 de ani de la naşterea strălucitului cercetător al
culturii populare Ovidiu Bīrlea. Īncepānd cu această dată
biblioteca din comuna Mogoş a primit denumirea Ovidiu Bīrlea
īn cadrul unei festivităţi organizată de Primăria
şi Consiliul Local Mogoş. Biblioteca
Judeţeană Lucian Blaga din Alba Iulia
īn colaborare cu Asociaţia Folcloriştilor şi
Etnografilor din judeţul Alba şi Asociaţia Datini străbune
a organizat cu acest prilej o evocare a personalităţii lui
Ovidiu Bīrlea la care au participat cercetători de prestigiu,
cunoscuţi şi rude ale folcloristului din Cluj-Napoca, Sibiu,
Sebeş şi Alba Iulia īmpreună cu localnicii. Īn aceeaşi
zi, la biblioteca din Bucium au continuat evocările din partea celor
care l-au cunoscut pe Ovidiu Bīrlea şi pe mama acestuia, buciumană
de origine. La Mogoş participanţii au vizitat Expoziţia
Etnografică ce tezaurizează o parte din comorile tradiţiei
populare din aceste locuri īncărcate de istorie, literatură
şi spiritualitate.
Au avut intervenţii. Ion
Cuceu din partea Arhivei de Folclor a Academiei Romāne, filiala
Cluj-Napoca, Cornel Nistea din partea Uniunii Scriitorilor, filiala Alba,
Doina Blaga din Sibiu nepoată a cărturarului, prof.
Ioan Voicu Macaveiu şi prof. Emil Jurcă din partea Societăţii
Avram Iancu, dr. Nicolae Danciu, consilier judeţean, nepot al cărturarului,
prof. Ilie Furduiu, prof Timar din Bārleşti, Victor Moisiu,
veteran din Mogoş, prieten cu folcloristul, ing. Silviu Bārlea, din
Baia de Arieş nepot, Ioan Sicoe din partea Asociaţiei
Datini străbune şi primarul Comunei Mogoş
Liviu Mircea Macavei
Activitatea a constat din
parastas de pomenire a lui Ovidiu şi Octavian Bīrlea; sfinţirea
plăcii cu denumirea bibliotecii comunale Mogoş Ovidiu Bīrlea,
evocări de suflet ale celor care au colaborat şi l-au cunoscut
pe Ovidiu Bīrlea, a rudelor acestuia şi a unor localnici care i-au
fost apropiaţi. Evocările au continuat şi la biblioteca
comunală din Bucium.
Participanţii au povestit interesante mărturii despre viaţa
şi destinul operei lui Ovidiu Bīrlea: amintirile din lagăr īn
parte recuperate(Macaveiu şi Danciu) şi felul special īn care
culegea folclor Ovidiu Bīrlea transformāndu-se īn alt om faţă
de omul de ştiinţă sobru, avea capacitatea de a duce pe
vorbitor acolo unde dorea, pentru a scoate autenticul ( Macaveiu)
legenda Mogoşului (Emil Jurca), orchestrele improvizate de
Ovidiu Bārlea la clăci sau cu alte ocazii pentru a īnveseli oamenii
şi a culege folclor (L.M.
Macaveiu şi primarul comunei Mogoş), interesul pentru tradiţii
şi alte amintiri (preotul din Mogoş); Ilie Furdui statistici
legate de şcoală şi propune că dacă se reeditează
Şteampuri fără apă să fie adăugat un
glosar foarte valoros pentru denumirile specifice mineritului; Victor
Moisiu a lui Mărincuş a depănat amintiri cu omul Ovidiu Bīrlea,
Ion Cuceu a vorbit despre ultimele zile de viaţă şi īnmormāntarea
lui Ovidiu Bīrlea la Cluj, biblioteca şi o parte din manuscrise
fiind trimise la biblioteca mitropoliei greco-catolice din Blaj, duşmănia
lui Mihai Pop şi marginalizarea permanentă a cărturarului.
S-a relevat faptul că din 1969 a demisionat din Institutul de Folclor
şi a trăi numai din cărţile pe care le-a publicat pānă
īn 1990. Nu a fost primit la Universitatea din Timişoara fiind
acceptat altcineva. Marginalizat toată viaţa şi după
1989, cāteva luni īn care a dus povara cancerului pe picioare pānă
īn ultima zi: 7 ian. 1990. A refuzat premiul Academiei R.S.R. pentru Istoria
Folcloristicii, a refuzat să primească o pensie chiar la
insistenţele surorii lui şi īn ciuda demersurilor făcute
de Ion Cuceu. A dus o viaţă
de schivnic trăind din puţinul pe care l-a cāştigat din
tipărirea cărţilor. Felul de a trăi simplu şi
modest, verticalitatea, īnalta competenţă de cercetător de
teren, cultura vastă, acribia ştiinţifică a ceea ce a
putut publica, adānca preţuire şi smerenie īn faţa
marilor cărturari, iubirea locurilor natale şi a oamenilor,
refuzul de a accepta cenzura īi dau o aură de martir şi
de ultim reprezentat al spiritului Şcolii Ardelene. Īnmormāntarea i
s-a făcut cu ceremonia unui prelat cu o prezenţă masivă
a ierarhilor şi preoţilor greco-catolici. ultim reprezentat al
spiritului Şcolii Ardelene. Nu s-a făcut nimic timp de 17 ani
pentru repunerea īn drepturi a omului şi a operei lui Ovidiu Bīrlea
nici de către forurile ştiinţifice nici de către
instituţiile care se ocupă de moştenirea culturală..
Īntālnirea a fost considerată
de participanţi ca prim pas pentru aducerea īn viaţa culturală
a personalităţii
şi operei lui Ovidiu Bīrlea drept care s-au conturat cāteva
propuneri:
- construirea īn centrul comunei
Mogoş a unei clădiri funcţionale asemănătoare ca
arhitectură cu cele ale locului, care să găzduiască :
biblioteca, expoziţia etnografică şi o sală dedicată
lui Ovidiu şi Octavian Bīrlea personalităţi de seamă
ale culturii şi spiritualităţii romāneşti şi
europene;
- Constituirea zilei de 13 august
ca zi de īntālnire şi evocare a fraţilor Bārlea la
Mogoş şi realizarea pānă la 13 august 2008 a două
busturi : Ovidiu Bīrlea şi Octavian Bīrlea;
- reeditarea cărţilor
lui Ovidiu Bīrlea Eseu despre dansul romānesc īn limba romānă,
engleză şi franceză ce va fi realizat de Institutul Arhiva
de Folclor din Cluj-Napoca, şi reeditarea volumului Metoda de
cercetare a folclorului la Alba Iulia cu ocazia colocviilor de folclor;
continuarea publicării fondului Ion Micu Moldovan aflat īn
arhive (Blaj sau Cluj), lucare īncepută de Ovidiu Bīrlea.;
publicarea colecţiei Ovidiu Bīrlea,. cea mai autentică
colecţie transcrisă gata ce se află la Institutul de
Folclor din Bucureşti;
- valorificarea īn volumul
colocviilor de folclor din 2008 a istoriilor orale şi
amintirilor, evocărilor despre Ovidiu Bīrlea precum şi īn Caietele
etnofolclorice ale jud. Alba;
- Iniţierea unor proiecte
pentru obţinerea finanţării cărţilor şi
colecţiei lui Ovidiu Bīrlea şi a cărţilor
monseniorului Octavian Bīrlea.
Un portret īn efigie
Īncercarea de a contura
personalitatea cuiva e o acţiune cu atāt mai temerară cu cāt
dimensiunile spirituale sunt mai mari. Prilejul confirmă din nou că
sufletul omenesc e cea mai mare enigmă de īndată ce depăşeşte
un anumit şablon -
scria Ovidiu Bārlea īn prefaţa la volumul Efigii apărut
la Editura Cartea Romānească īn care evoca pe Nicolae Iorga,
Dimitrie Caracostea, Constantin Brăiloiu, Lucian Blaga, Ion Muşlea,
Ion Breazu, Anton Golopenţia şi Ilarion Cocişiu.
Īn 13 august 2007 Ovidiu Bīrlea
ar fi īmplinit 90 de ani. L-am cunoscut cu mulţi ani īn urmă cānd
venea din Bucureşti īn preajma Crăciunului la Alba Iulia să
ia cursa de Mogoş sau Īntregalde pentru a ajunge acasă, la Bārleşti,
unde mai trăia maica sa. I-am spus colinde , am vorbit despre
obiceiuri, mi-a deschis cu generozitate cămara experienţei sale
de folclorist şi cărturar. Cānd am ajuns la Bucureşti am
fost primit ca o bună cunoştinţă īn locuinţa sa
de pe strada Sfinţii Apostoli nr. 11 unde ducea o existenţă
retrasă īntre rafturile de cărţi care nu-i lăsau loc
decāt pentru o bucătărie īngustă şi o masă de
lucru. Īmi aduc aminte că, atunci, avea pe masă o ediţie
proaspătă a cărţii O viaţă de om, aşa
cum a fost de Nicolae Iorga pe care o adnota prin comparaţie cu
ediţia originală, minunāndu-se probabil şi indignāndu-se
de tăieturile făcute de cenzură.
Locuia aproape īn plin centrul
Bucureştiului, undeva foarte aproape de Teatrul Bulandra şi de
Cişmigiu, dar īn casă nu avea lumină electrică. De
plafon atārna o lampă cu petrol pe care o folosea probabil foarte puţin
seara. Īn rest viaţa şi-o ducea la Biblioteca Academiei, la
Institutul de folclor, prin anticariate, sau studia la lumina zilei. Cānd
ajunsesem eu, dimineaţa devreme, īşi ceruse scuze că
mirosea puţin a usturoi. S-a bucurat de vinul acrişor de pe
Valea Mureşului pe care i l-am dus şi de o bucată de slănină
afumată. Aş fi vrut să mai stau īn acea bibliotecă
uriaşă, mai mult un depozit, căci abia intrai printre
rafturile īnălţate pānă la tavan. Nu ştiu ce s-a īntāmplat
cu acea bibliotecă fiindcă au venit buldozerele şi au ras
totul de pe faţa pămāntului, chiar şi vila destul de
elegantă de alături īn care intrasem prima dată crezānd că
e casa profesorului.
La nevoia mea de a studia după
o bibliografie esenţială a răspuns prompt ducāndu-mă
īn oraş, la anticariate. Peste tot era primit ca unul de-al casei,
se īnţelegea din priviri sau cu un singur sunet, sau cuvānt cu
librarii. Aşa am găsit repede cărţi fundamentale
despre cultura populară pe care le-am achiziţionat atunci cu preţuri
care acum par infime. Spre ruşinea mea am rămas de căruţă
căci la sfārşitul periplului nostru eu eram cel mai obosit iar
domnul Bārlea era la fel de proaspăt ca dimineaţa
Să fi
fost usturoiul? Sau obişnuinţa omului de la munte ?
Īl audiasem la Timişoara
prin 1964 cānd īşi ţinea cursurile de folclor la tānăra
Universitate de acolo. Acum īl aveam aproape şi am īndrăznit,
cu uşurinţa tinereţii, să-l īntreb multe lucruri. La
nerăbdarea mea de a publica materialele culese din teren mi-a răspuns
cu īnţelepciune: Soarta arhivelor este să aştepte. Tārziu
am īnţeles că nu era vorba de o aşteptare oarecare ci de o
aşteptare rodnică a unui om sau a unui moment care să dea
strălucire acelor texte smulse din uitare. Eram la fel de grăbit
să mă afirm şi jinduiam la un doctorat, ori la acesta nu te
puteai īnscrie fără voie de la partidul unic de atunci. Mi-a
spus cu un zāmbet abia mijit: Scrie tu un raft de cărţi
şi poate nu mai ai nevoie de doctorat. N-am fost vrednic să-i
urmez sfatul dar mă uit şi acum cu admiraţie la un raft de
cărţi fundamentale pentru folclorul romānesc pe care le-a scris
Ovidiu Bārlea.
A construit cu o răbdare
şi o rigurozitate neobişnuită o operă cuprinzătoare
de culegător, exeget, metodolog, istoric al folcloristicii, de editor
al cărţilor neterminate ale iluştrilor săi predecesori
cărora le-a definitivat lucrările: Tipologia folclorului din
răspunsurile la chestionarele lui B.P.Hasdeu de Ion Muşlea
şi Problemele tipologiei folclorice de Dimitrie Caracostea,
ambele apărute īn 1971. De aceşti eminenţi cercetători
ai culturii noastre populare īl leagă, deasemenea, meditaţia
gravă asupra destinului focloristicii, scrie Iordan Datcu īn Dicţionarul
etnologilor romāni, īn efortul
de a o elibera de sub tutela literaturii, a esteticii literare
şi a diletantismului, de a o dota cu instrumentele de lucru necesare.
A cunoscut profund şi
nemijlocit folclorul īn īntreagă evoluţia şi răspāndirea
lui desfăşurānd īncă de foarte tānăr o intensă
activitate de culegere şi īnregistrare cu tot ce era modern īn
fiecare etapă devenind unul dintre cei mai avizaţi cercetători
īn teren. A publicat primele culegeri de folclor īn 1933 īn revista
Satul şi debutează cu studiul Procesul de creaţie
al baladei populare romāne īn Revista Fundaţiilor Regale īn
1941. Această experienţă deosebită, dublată de
consultarea amănunţită a bibliografiei romāneşti
şi universale de specialitate, īndeosebi cea germană, a fost
sintetizată īn volumul: Metoda de cercetare a folclorului
editat īn 1969. După ce oferă metodele şi exemplele cele
mai clare şi eficiente de īnţelegere şi surprindere a
actului folcloric Ovidiu Bīrlea precizează şi calităţile
obligatorii ale unui cercetător īn domeniul culturii populare: un
gust estetic special, o pregătire complexă literară,
muzicală, etnografică, estetică, istorică, lingvistică,
de mişcare coregrafică etc.- pentru a fi apt să capteze
aspectele sincretice dar şi mecanismele de creaţie, interpretare
şi circulaţie ale fenomenului viu, care nu pot fi descoperite
şi īnţelese doar studiind colecţiile.
Pornind pe urmele lui Ovidiu Bīrlea
cu cāţiva ani īn urmă am stat de vorbă cu oameni care
l-au cunoscut. Venea ori de cāte ori putea acasă, la Bārleştii
Mogoşului unde avea prieteni şi īi provoca pe oameni să
povestească, provoca īntālniri şi petreceri
- prilejuri de a-i face pe consătenii lui să-şi dezvăluie
comoara sufletului adunată īn cāntece şi strigături, īn
poveşti şi legende, pentru a le surprinde expresiile care fac
deliciul paginilor sale de proză. De fapt nu a īncetat, vară de
vară, să observe faptul folcloric viu convins că de fiecare
dată descoperă alte taine al coagulării nestematelor care
dau atāta strălucire şi profunzime culturii spirituale romāneşti.
Dar să-i ascultăm pe consăteni vorbind despre Ovidiu Bīrlea
al lor, al nostru şi al culturii romāneşti şi universale
deopotrivă:
Aurel Ungurean, n. 1924
L-am cunoscut pe Ovidiu că
venea pe aicea de lua folcloru, cāntece de pe-aicea, culegea. El o fost
plecat īn armată, el o fost sublocotinent, Venea aiacea acasă
şi era om de comitet. Aduna oameni aicea şi le cāştiga
muzicanţi, īi distra pe oameni, un om mai distrator nu ezista aici
la noi. Mumă-sa o fost de la Bucium şi tată-so o fost
de-aicea, localnic aici, din moşi strămoşi. Avea avere
mare
oameni īnstăriţi. De-aia l-o dat la şcoală că
pe vremea aia nu merea hie cine la şcoală. Ţānea crāşma
şi să ocupa cu vitele. Īi plăcea să meargă
şi la polog, de cosāt nu cosa, merea cu aparatu, īi
īnregistra de-acolo, de pe
la oameni, că vezi, oamenii cān s-aduna făceau clăci,
d-elea mari, şi-apăi s-aduna şi-apoi oamenii oricum să
distrau, unu spunea una, unu spunea alta şi el īnregistra. Venea īn
toată vara, toată vara el venea acasă, īn fiecare an. Mai
venea şi aşa de nu sta prea mult. Mamă-sa o murit pe la 87
de ani, īi moartă de vo 15 ani. Taică-s o murit demult. Nici nu
ştiu de cān o murit. Mariţi o fost a doua muiere la taicăs-o
(vitreg). S-o adunat cu unu din buciumani cu care o făcut o fată
dintr-un an cu mine, după aceea o mai avut un ficior cu trei ani mai
mic, fraţi de mamă. Părinţii or avut īmpreună pe
Ovidiu, Octavian, Sever şi Horia. Octavian e la Roma, Ăilalţi
or murit toţi. Or mai avut īncă un frate şi o soră.
Sora trăieşte la Cluj. Da
ficioru o murit.
Şcoala era la ei, īn căsāle
lor, că nu era şcoala a statului, acuma este şcoala a
statului, tot acolea lāngă căsāle lor.
Dăduse acolo o cameră că avea căsi mai multe.
Īnvăţam acolo pān-la patru clase. De la patru ne duceam la
centru. O mers la Baia de Arieş că era mai aproape de venea acasă.
Atunci nu să cantona ca acuma la Alba şi-i dă statu bloc
acum nu le mai dă nimic
să-şi facă casă
dacă le trăbă.
Mere acolo sus la Sporovaia īi
zācea, merea şi cu aparatu, departe, să ducea acolo că era
frate-so ăla mai micu de cosa, apă el mere acolo, ajuta la polog
dacă ajuta, dacă nu punea aparatu ăla acolo să cānte
şi să īnregistreză. Să -ntālnea cu ceva oameni. Ie,
nu mere pe cal călare, numa pe picior.
La deal, la deal
urca īncă un deal fără ăsta,
mai mare ca ăsta. Om īn tătă firea.
Era un om aicea, discuta mult
cu el, o murit, unu Brutus. Discuta mult. Era v-o zăce ani īntre ei,
da ăla era un om aşa, mai cult on pic şi
ştia multe şi cu ăla discutau tăt mereu, fel
şi fel. Ăla era mai
bătrān şi ştia mai demult. El o făcut nişte
volumuri da nu ştiu la cine le-o dat. De pe la buciumani, de pe
unde era mamă-sa.
Octavian o fost teolog, preot,
da nu s-o căsătorit. Era mai mare decāt el. Ăla are
87 de ani, de trăieşte. El o vrut să se căsătorească
cu o fată de aicea şi nu l-o-nvoit mumă-sa.
S-o supărat şi s-o dus. Nu ştiu, ca de-una la Roma
une o fost cāţiva ani, o fost şi la New York pin America. O
fost şi mamă-sa la el cu avionu, o fost la Roma. O venit şi
el după aia, odată, aici. Da numa odată o călcat īn
Mogoş de cānd s-o dus.
Marian Horea, n. 1917
La căsāle popii, la Mariţi,
era şcoală primară. Şi Ovidiu o făcut aici şcoala
primară, după aia s-o
dus la Abrud la liceu şi-o făcut liceul militar la Tārgu Mureş.
El o fost şi ofiţer, locotenent de rezervă, după aia o
plecat acolo, la Bucureşti. Tăt vene, tătdeuna. O bombăneam
mult amāndoi că am copilărit la vaci, pe-aclo pe munte. Şi
cān era copil era la vaci, tăt cu
cartea īn mānă şi să dădea sāngur pe-acol pe lāngă
muşări(?) Ce faci, mă? Cetea p-aclo, īl pusăsă
baciu-so de grijea de cai, avea doi cai. Că el nu i-o fost tată
bun, el o fost rămas de ălălat dinainte, el şi cu
Horia şi cu Octavian, numai cu Vāsālie şi cu Sabina n-o fost
fraţi buni, ei or fost numai de
mamă. Tată-so, baciu-so, cum īi zācea el, īl cam īndepărta
că la Ovidiu īi plăcea mult cartea. Baciu-so īl trimetea la
vaci, la cai, la treburi de-aştea. Aşa o īnvăţat
şi i-o prins bine. Mi să pare că o fost şi prizonier
nu ştiu cāt timp. Un an şi ceva o stat īn Rusia. Īmi poveşte
el din timpul cān era prizonier de-i ţānea cu cartofi dejeraţi,
vai de capul lor. Or murit mulţi acolo īn lagărele alea. Şi-apă
or reuşit cum or reuşit şi or scăpat.
Ce-am rās o dată de el că o ieşit, avea aparatu la
el, şi ieşisă īn Doştină, acolo une au şura,
Vasālie
şi eu veneam de jos, de-acolo de la soacra şi era cu
aparatu cāntān acol īnregistrat
o nuntă cum era pe timpuri cu cai, cu tăte. Nu ştiu cu cine
am venit din jos, a nimerit cu mine, am auzit muzica zicānd, juca, caii
tropotin, rānchezān, ce era acolo, măi?! Ne-am oprit
că-i
lucru slab, că-i nu ştiu ce.. după aia am auzit pe Ovidiu rāzānd
de Ouţa, că Ouţa s-o apucat de joc şi de strāgat. Cān
l-am auzit pe Ouţa am zās, mă ăsta-i Ovidiu cu aparatu sus
la şură. Măi, i-am zis la Ovidiu, ne-ai spăriat īntr-o
noapte cu aparatu tău, c-am zās că-i Bată-l Crucea, Lucru
Slab. Să rādea Ovidiu, şod, aş, no, aşe o fost
treaba. Vene tăt mereu, bghietu, O fost scris cărţi multe
d-apăi i le-o prăpădit bată-i focu lor
Nu şi-or
dat sama. Ce-o avut la Bucureşti zāce că le-ar fi luat soră-sa
lui. Avea şi acasă aduse de tăte. Tăt povesteam cu el
mult. Venea şi la mine acasă. Aveam şi vecinu acesta,
Deoancă, oare de cāţi ai e mort? Patru ai cred că are,
poate şi mai mult, mai
şapte ai. Dacă eram tăţi
de-o samă tăt poveste, ne tăt mai păcăleam acolo
unii pe alţii. Lui, pe-acasă īi zācea Paracalabu, la Deoancă.
Zāceam, Paracalabu o fost un mare iscositor de arme primitive, de ce să-ţi
fie ciudă că acela era un om mare, om īnvăţat, cu
ştiinţă, făcea arme primitive
O lucrat, o avut
operaţie la prostată, nu s-ogrijit şi, noa, l-o supărat.
Bghietu Dioancă.
Mamă-sa o trăit
mult, Era şoadă bghiata Mariţi. Era buciumană, din
Bucium-Şasa. O avut crijmă şi prăvălie. Avea
multe vorbe de glumă cum vorbea īn sat la ei, īntreba pe Vasalie,
mānci pacioci or īţi fac mazăre? La cartofi le zācea
picioci. Aşe le zācea mogoşenii noşti, şi-acum le zāc
picioci. Buciumanii le zāc boabe, alţii crumpene, crumpili, mere de
pămānt
Erau o grămadă de nume.
Ovidiu cānta la gordună,
strāga de joc p-aclo. La ultima vreme n-o mai adus aparatu. Ştiu că
o īnregistrat odată la o nuntă, şi
tāmpitu ăla de Sabin Brebu, era preşedinte, şi-o zās
Aşa-z dau una pestă acela!. Şi o zās Ovidiu: dă,
că-l plăteşti tu de n-ai tu acasă ca să-l plăteşti
pe acela. Noi rādeam, ne plăcea de el , noa, că eram tăţi.
Tāmpitu ăla, mare comunist, nici n-o stat pre mult. O mai fi trăind
pe la Petroşani. Am avut multe năcazuri cu el.
La Cutean am fost clasa a
IV-a, noi. De-aia am fost amāndoi. Noi am fost din sus, la centru, că
eram mai ocoşi. Cutean era preten cu tata. Era un īnvăţător
bătrān, preten cu tata şi ne plăcea că ştiţi
cum era, merem o zi două la şcoală şi restu la vaci.
Am fujit de_acasă la şcoală că ce ştiu une-o zās
tata că să merg cu el cu boii. Am ascuns străicuţa cu
cărţile la streşină. Tata era şchiop. O venit bătrānu
după mine şi Mă, am zās să stai să vii cu
mine cu boii Cutean s-o omorāt de rās. He,He, He -De ce-ai fujit
de-acasă? -Da-poi īmi place mai mult aici la dumneavoastră
la şcoală. Eram ocoş. Īmi plăcea să īnvăţ.
Era un om foarte greu la vorbă. Nu trebuia să te bată, mai
īntindeai palma. Noi ficiorii eram de-o parte, fetele de alta, nu erau
amestecaţi fetele cu ficiorii. Ovidiu īnvăţa foarte bine.
Cān eram īn vacanţă, vara, la
vaci, apoi el era tăt cu cartea la el. L-o ajutat Cutean la
multe, cān o văzut că poate şi-i place. Chiar unei
biserica o fost şcoala veche; eram ciurdă de copii. Şcoala
o demolat-o cān o făcut biserica. Biserica īi pe locu une o fost
şcoala. Acolo erau şapte clase.
(Cuteanu)
Aducea straiţa plină cu mere, avea multă pomărie.
Iarna, mai cătă Paşti, avea de-alea poinice şi roşii
şi
Īn Mămăligani o fost īnsurat da, el o fost din Sulăreşti.
Ăştia-s neam cu Crişenii, gospodărie bună, şi
n-o avut copii, o-nfiat un nepot de-a lui de-o rămas acolo.
Şi acum să facem cāteva
referiri la opera sa de folclorist. Cea mai importantă lucrare a lui
Ovidiu Bīrlea este Istoria folcloristicii romāneşti din 1974
o vastă sinteză a
preocupărilor consacrate folclorului literar dar şi muzical
şi coregrafic ce rămāne un punct de referinţă
obligatoriu pentru toţi cei care vor cerceta acest domeniu. Deosebit
de valoroasă este impunătoarea Antologie de proză
populară epică īn trei volume din 1966 prima colecţie
romānească de basme populare notate īn litera lor autentică.
Prin partea ei introductivă a prefigurat o altă lucrare de
sinteză, un veritabil corpus de mitologie, credinţe şi artă,
şi anume. Mică enciclopedie a poveştilor romāneşti
din 1976
In urma unor investigaţii
sistematice de teren a realizat două cercetări de istorie
literară: Folclorul īn Ţiganiada lui Ion Budai
Deleanu şi Poveştile lui Creangă ambele editate īn
1967. Dar Ovidiu Bīrlea a scris şi o lucrare specială Poetică
folclorică īn 1979 īn care urmăreşte punerea īn
lumină a normelor populare care condiţionează creaţia
poetică oferind adevărate
modele pentru ceea ce īnseamnă o cercetare asupra artei folclorice.
Īncă şi mai impunătoare
se prezintă o altă vastă sinteză. Folclorul romānesc
īn două volume editate īn 1981 şi 1983, operă de căpetenie
care reflectă stadiul actual al folcloristicii romāneşti.
Contactul permanent cu oamenii de
la sate, cu viziunea lor despre lume, cu limba şi felul lor de a fi,
l-a īndemnat pe Ovidiu Bīrlea să scrie şi proză
artistică, astfel că īn 1974 va publica un volum de povestiri
Urme pe piatră iar īn 1979 romanul Şteampuri fără
apă. Un alt roman a apărut postum, dar din păcate cartea
īmprumutată nu s-a mai īntors la mine şi nu-mi amintesc acum
titlul. Dar pot să spun că are aceleaşi reale calităţi
narative ca şi cele dinainte, adică observaţie realistă
şi autenticitate epică, capacitatea de a surprinde atmosfera
specifică a momentului istoric sau etnografic, īmpletirea umorului
cu halucinanta lume a legendelor, acurateţea detaliilor care preced
sau īnsoţesc un moment semnificativ din viaţa eroilor săi.
Am putea spune că toată
viaţa, Ovidiu Bīrlea a forat asemeni moţilor băieşi
după aurul tainelor naşterii şi rodirii īn nestemate a
creaţiilor folclorice, fie că a definitivat opera iluştrilor
săi īnaintaşi, fie că a analizat şi clasificat
materialele colecţiilor folclorice şi cele adunate de el, fie că
a ordonat īn sinteze ample, practica şi teoria cercetării de pānă
la el.
A văzut lumina zilei la 13
august 1917 īn satul Bīrleşti, com Mogoş, jud. Alba, fiu al
lui Ioan Urs Bīrlea, agricultor şi al Mariei născută
Costinaş, originară din Bucium. A făcut şcoala primară
la Micleşti şi Bīrleşti, gimnaziul la Baia de Arieş,
liceul militar din Tārgu Mureş şi a absolvit Facultatea de
Litere şi Filosofie a
Universităţii din Bucureşti īn 1942. A lucrat ca funcţionar
īn Departamentul naţionalităţilor īntre 1948-1949, apoi
şef de lucrări, conferenţiar, cercetător, şeful
sectorului literar la Institutul de Folclor din Bucureşti īntre 1963
1969, continuāndu-şi munca de cercetare pānă la ultima
suflare īn 7 ianuarie 1990. Aşa cum v-am relatat la īnceput a dus o
viaţă dăruită total preocupărilor cărturăreşti
şi de cercetare folclorică īn contact direct cu oamenii. O viaţă
simplă centrată pe o direcţie clară. A īntemeiat
orizonturi noi īn folcloristică aşa cum fratele său
monseniorul Octavian Bīrlea, rămas prin nu ştiu ce īmprejurări
īn lumea liberă a coagulat energiile exilului romānesc din Europa
occidentală īntāi şi apoi din America, īntemeind societăţi
şi publicaţii.
Am īncercat şi eu această
acţiune temerară de a contura personalitatea folcloristului,
prozatorului, profesorului şi omului Ovidiu Bīrlea. Īmi dau seama că
am reuşit prea puţin şi că din nou avea dreptate
atunci cānd scria că sufletul omenesc e cea mai mare enigmă
de īndată ce depăşeşte un anumit şablon. Am
luminat foarte puţin din frumuseţea, verticalitatea şi
claritatea de efigie a omului şi cărturarului pornit din tărāmul
de legendă al Munţilor
Apuseni. Va veni vremea ca opera lui să fie adunată şi pusă
cum trebuie īn valoare, iar acest profil să-şi găsească
dăltuitorii care să-l fixeze acolo unde īi este locul -
īn Panteonul ştiinţei şi culturii romāneşti. Pānă
atunci suntem datori să nu-l uităm.
prof. Avram Cristea
|
|