TREZNEA
sat,
reşedinţă de comună cu acelaşi nume, judeţul
Sălaj - judeţ martir, menţionat documentar în 1440. Până
la 12 iulie 1995 satul Treznea a făcut parte din comuna Agrij. La 1
Decembrie 1918 avea 1237 de locuitori, din care 1138 români, ceilalţi
unguri şi evrei.
IP
localitate
în judeţul Sălaj, la 48 de km de Zalău. Atestată
documentar: 1208. La 1558 aparţinea de Comitatul Bihor. Are 190 m
altitudine faţă de nivelul mării, în 1553 avea 120 de
locuitori, care au trecut la calvinism, datorită lui Ippi Bertolan,
care a renovat parohia, ce se va extinde în 1793 cu un portic. Clădirea
parohială e considerată monument de artă. În altar, ca
raritate, era folosit un pahar din nucă de cocos, iar la recensământul
din 1992 existau 1688 locuitori, din care 439 ortodocşi, 1024 reformaţi,
23 greco-catolici, 59 romano-catolici, 129 baptişti, 24 alte
confesiuni. Există bisericuţa ortodoxă veche la intrarea în
cimitirul vechi şi una nouă, splendidă. Marcată pentru
totdeauna de masacrul din noaptea de 13 spre 14 septembrie 1940, când
compania de unguri a lui Vaşvari Zoltan a omorât 157 de români.
Desigur, unii spun că cifra se ridică la 200. Fie-le
ţărâna uşoară! Inima celui care scrie presară
binecuvântarea lui Dumnezeu peste Treznea şi Ip şi le rămâne
cingătoare la brâu precum vara lumina unui snop de spice.

Gropi
comune în cuvintele Treznea şi Ip
Ip
este o mică şi tulburătoare groapă comună în
cuvintele Limbii Române, a înţelepciunii, umanităţii, răbdării
şi neuitării individuale şi... colective.
Coborâţi,
dragi români, în fiecare groapă, încercaţi să ridicaţi
în braţe lacrima secată, suflaţi peste ea durerea, suferinţa
şi chinurile de-atunci şi puneţi-o în palmele mamelor,
bunicilor, pruncilor şi-o să simţiţi dacă ea se
face buchet de flori cu numele patriei, dacă multiplică însăşi
cronologia morţii în râu şi ram, în seminţele mirabile
şi-o să vedeţi că nu poate fi stâmpărată în
veci.
Să
vii în liniştea uşor pistruiată de amurg şi înserare,
să tragi rafale de gloanţe peste paşnicitatea românilor
şi să le faci ţăndări Numele şi Prenumele înseamnă
să suferi de o boală cumplită: a cruzimii, să răspândeşti
o boală neiertătoare peste două sate odihnindu-se sub
semnul binecuvântat al Crucii. Săpaţi şi mai adânc în
groapa cuvintelor Treznea şi Ip, a cuminţeniei neamului acesta
şi veţi da de 9 litere cele mai încărcate de sângele românesc
nevinovat, pentru că aceste litere formează două nume de
sate - deopotrivă incendiu al părinţilor, fraţilor,
surorilor, vecinilor, credinţei, dorului, doinei, incendiul patriei,
incendiu al pârjolului, romanităţii pe un areal al moşilor
şi strămoşilor noştri, ondulat ca spaţiu
mioritic, vase comunicante între laptele mamei şi cer, a clopotelor
bătând în dungă să-ndepărteze arşiţa păgână,
incendiu devenit masacru cu iz de holocaust ce fiare asemănare.
Noi
am coborât în fiecare suflet din groapa comună şi-am încercat
să scoatem incendiul groazei spunându-i pe nume, ştergându-l
de pe scoarţa copacilor, freamătul ieslii, zborul păsărilor
de pe obrajii celor ce-au rămas înveşmântaţi în nopţile
albe ale pustietăţii şi ne-am convins că ea a fost săpată
anume în arşiţa Numelui de România, şi-am ţinut
minte că nu avem de-a face cu o poveste, ci cu lacrima ei ce se
rostogolea de pe obrajii de Treznea şi Ip, cu una dintre cele mai
mari şi osândite lacrimi ale limbii române. Ne-am aplecat în
cimitirul vechi de la Treznea, în ziua de 9 septembrie, înconjurat de
sihăstria unor pruni sălbăticiţi de-atâtea movile ce
vorbesc în somn cu blestemele, chemându-şi localnicii să le
cureţe anotimpurile din crengi, am plimbat palmele pe marmura rece în
care erau încrustate cele 157 de nume şi prenume a împuşcaţilor
din noaptea acelei zile, când toamna se-mpleticise cu hărnicia pe câmp,
prin grădini, la pădure, la cules de fructe şi struguri
şi ne-am îngrozit când femei îmbrăcate în negru apăsau
pe literele uşor abătute de vreme crezând că din ele vor
ţâşni pentru o clipă
părinţii lor, copii, tineri şi vârstnici, femei şt bărbaţi,
să se îmbrăţişeze după 67 de ani. Apăsau
şi fredonau un plâns sfâşietor şi amintirea le aducea la
ora 20 a zilei de 9 septembrie, când trupe maghiare au intrat în
localitate şi la îndemnul grofului Boy Francisc şi-a iredentiştilor
unguri, au împuşcat fără milă pe cei 125 de români.
Gloanţele trosneau, fulgerau, moartea tuna, baionetele sfârtecau pântecele
mamelor să le scoată “pe valahi” afară, sau le tăiau
sânii şi sfârcurile, le scoteau unghiile iar bărbaţilor,
multora dintre ei le smulgeau organele genitale, le tăiau urechile,
degetele, le scoteau ochii sau îi ardeau de vii, fie în casa preotului
Traian Costea, a învăţătorului, fie prin grădini,
pivniţe, şuri, grajduri. Şi dintr-o pocnitură cât
isteria toată, totul a rămas ca trăsnit de fulger, 250 de
copii au devenit orfani, 200 de răniţi îşi chemau moartea
să-i ajute. Masacrul, genocidul purtau numele lt. col. Lazarsz, lt.
col Akaşi, slt. Vilos Roltay, a grofului Boy Francisc, acest rozător
nemernic la rădăcinile românismului, îngâmfat, plin de ură,
ce-şi făcuse un ţel din defrişarea românităţii,
slt. Szabo Zoltan, stegar Gruppa Alexandru, Tikoş Iosif, Süto Ioan,
Varga Alexandru etc., larme scoase pe ţeava puştii, să împrăştie
straturi de cadavre. Groapa comună în care au fost aduşi cu căruţele
ţigano-ungureşti şi aruncaţi ca nişte pietre,
dintre care unele încă aveau grai, a fost înveşmântată
în nor nestins. De atunci pământul aruncat peste ei s-a îngălbenit
la faţă, a rămas sterp şi parcă mai plin de bube,
ca atunci şi nu are curajul să ne privească în faţă.
Steagul tricolor arborat de Ion Străjan, Gh. Anghel şi S. Besoiu,
la mormântul din cimitirul vechi (pentru că organizatorii uitaseră
s-o facă) picura peste durere îmbrăţişări ale
Cetăţii eterne - Alba Iulia - ştergându-şi culorile
de uimire şi ochii în bemă.


Măria
B, Ana S., Todea Ana (din satul Preluca, comuna Horea), Anton Doina, Ana
Petrean, Hurea Clairta, Viorica Ionuţaş, Petru H. rămăseseră
de-o parte şi de alta a mormântului (să nu-i zicem monument)
pentru a-i alina bătăile inimii, destrămarea şi
nimicnicia, după ce suita de funcţii, preacurernicii părinţi
în frunte cu protopopul, au coborât în mijlocul satului la monumentul
nou şi îngrijit de crengile unor nuci seculari pe cele trei fălci
de beton şi pe zidul Primăriei, spălat încet-încet de-o
ploaie amirosind a toamnă, o ploaie rece ce se bătea cu vântul.
Treznea era o nuanţă a durerii şi aducerilor aminte peste
care unii trec atât de uşor. Păcat că nu erau
pliante, programe, doar cortegiul acela înfundat al suferinţelor.
Am lăsat coroana pregătită de ec. Ioan Străjan între
două case chiar la intrare în Treznea, pe lângă o placă
pe care scria: Treznea, localitate
martiră a neamului românesc.
Peste
Munţii Meceşului se aplecaseră crengi de ceaţă,
acompaniindu-ne... Lăsăm în urmă pe cei 3000 de
locuitori... şi peste o săptămână ne trezim sub
pleoapa satului Ip, dincolo de municipiul Zalău, la 45 de km, aplaudaţi
de nori, apoi de raze zgârcite de soare. Aici, la IP în noaptea de 13
spre 14 septembrie 1940, la orele 23 şi 23 de minute, xenofobul,
şovinistul, butoiul cu pulbere, groful Farags Istvan, avându-i
parteneri pe poştaşul Kerekeş Beniamin, ce cunoştea
componenţa fiecărei familii de români din localitate, învăţătorul
U. Adalbert, pe preotul reformat Kovacs Bela şi pe locotenentul
companiei de unguri Vaşvari Zoltan, împreună cu echipe ale
terorii formate din 5-6 soldaţi, 2-3 unguri mascaţi au fost curăţaţi
de pe faţa satului 157 de români în cele mai bestiale moduri.
Pretutindeni unde i-au întâlnit, sfârtecând pântecele mamelor
gravide, un lanţ al atrocităţii greu de imaginat, şi
tot căruţe ţigano-ungureşti au cărat cadavrele la
groapa comună săpată la cimitirul vechi, aruncându-le
unele peste altele, vii sau moarte, unse apoi cu var nestins şi pământ
de 50-60 cm. La văzul cadavrelor, acelaşi locotenent Vaşvari
Zoltan, a exclamat: “Faină clacă de gunoi s-a făcut”.
Ordinarul! Cine, ce era acest “gunoi”? Nimeni altul decât nucleu de
români radiaţi din satul Ip. Şi când? Tocmai când românii se
pregăteau ca în ziua de 14 septembrie să sărbătorească
„Ziua Crucii”. Nefericitul de grof, fanaticul locotenent şi suita
lor au uitat că a existat un supravieţuitor, pe care
l-am cunoscut şi noi, cu Ion Străjan şi Ilie Furdui,
pe nume Mihai Butcovan, căruia i-au omorât întreaga familie, tata,
3 surori etc. şi care a scris o carte bazată pe cruda realitate:
“O pagină de istorie scrisă cu sânge”, povestind la cei
peste 80 de ani cu lux de amănunte cronologia morţii la Ip.
Şi ca întreg cinismul să fie şi mai clar, mai abundent,
acelaşi Vaşvari a replicat la dorinţa unuia de a ridica o
cruce la mormânt: “La câini nu le trebuie cruce!”. Îţi
reamintim talpă de potcoavă siberiana că “acei câini”
din groapa comună erau oameni erau români! Mai vrei comentarii?
Oficialităţi
şi partide, fanfară şi defilare la monumentul vechi şi
cel nou, zecile de coroane n-au putut şterge de pe obrazul zilei
umezeala măcelului şi noi încercam să dăm o definiţie
uitării, întrebându-ne de ce-am tăcut de atunci şi până
azi, de. frica măcelarilor, să nu cumva să scormonim
cruzimea, să-i scoatem nevinovaţi, să-i lăsăm să-şi
pârguiască din nou peste Transilvania stârvul de vidră sau pur
şi simplu că ne este indiferentă propria noastră
biografie! Un lucru e cert: noi am fost la Treznea şi Ip să înfăşurăm
lacrima de neam în inima tricolorului, să se poată odihni aşa
răvăşită, ciuntită de gloanţe cum este, să
reamintim tuturor că Treznea şi Ip nu este o invenţie a
istoriei ci însăşi istoria unui holocaust maghiar golit în tot
ce mişcă, râu, ram, pentru că sufletul românesc nu-i făcut
numai din gropi în cuvinte, în suferinţă ci şi din
acoperişuri vaste ale bucuriei, răbdării, înţelepciunii.
Dumnezeu ţine într-o mână durerea de la Treznea şi Ip, în
cealaltă dreptul la adevăr. Se-aude?
scriitor Ion Mărgineanu
|
|