Discurs
rostit la 2/14 mai 1848 în Catedrala Blajului de Simeon Bărnuţiu
Fraţi români !
I.
Cine să nu se închine înaintea înălţimii omeneşti,
când se uită la această adunare măreaţă,
care face să salte de bucurie inima fiecărui român bun
şi insuflă respect si spaimă celor ce nu vor
libertatea oamenilor si urăsc pe români ! Cine va mai putea
zice că românul nu doreşte o stare mai fericită, că
pe el nu-1 mişcă nici versul cel dulce de libertate,
nici chiar sentinţa de moarte, care i se prepară în
adunările ungureşti! |
|
II.
Ce judecaţi, fraţilor! au dacă presimţesc rândunelele
apropierea verii şi a iernii, şi animalele furtuna cea grea,
şi dacă unii oameni îşi spun mai înainte chiar şi
ora morţii, o ginte întreagă să nu presimtă pericolul
ce i se ameninţă, un popor întreg să stee nemişcat ca
piatra, când îi bate ora fericirii şi să tacă ca un surd
şi mut, când i se trage campana1 de
moarte? — Aceasta ar fi un lucru în contra naturii şi de tot cu
neputinţă; inima românilor, a bătut totdeauna pentru
libertate, şi iacă-i vedem şi acum, cu multă bucurie,
cum s-au deşteptat, şi cu ce uniune minunată s-au legat că
nu vor mai suferi ca să-i calce în picioare alte naţiuni; ei se
adunară cu cuget de a-şi vindica drepturile, care le usurpă
ungurii, săcuii şi saşii de cente de ani, şi ca să-şi
apere de perirea viitoare acel drept neînstrăinabil,
de care nici gotul nu cuteza a se atinge, nici [h]unul cel sălbatic,
nici turcul necredincios, iar acum cei unguri liberali ne-o spun în faţă,
că vor să-1 iee astăzi, în epoca frăţiei şi
a libertăţii.
III
.
Şi cine să nu se mişte acum, care popor să nu
se aprindă de acest spirit dumnezeesc, ce anunţă căderea
servituţei la toate popoarele, renaşterea Europei prin libertate
? Iacă şi Viena încă i se închină, şi preabunul
nostru împărat împlini dorinţa poporului, dându-i constituţiune
în 25 de zile ale lui Prier2;
câtă schimbare, ce bucurie! Acum nu mai e censură: a pierit
amica întunericului, dinaintea razelor libertăţii şi
patroana despotismului s-a stins cu ruşine din împărăţie;
de acum înainte nu va mai aştepta scriitoriul cu lunile şi cu
ani întregi după oarecâte foi, care le dedese în mîna unui omorâtor
de minte omenească; nici poporului nu-i va mai fi oprit a se uita in
cărţile diregătorilor ; nici a descoperi scăderile
guvernelor cele stricătoare fericirei omeneşti nu-i va mai fi păcat;
privilegiile şi monopolul vor cădea ; după titluri numai
secii vor mai umbla; legile şi judecăţile se vor face de
aleşii popoarelor, dar nu întru ascuns, ci la vederea tuturor; mişcarea
metropolei e mişcarea a toată împărăţia.
IV.
Ştiţi ce schimbare se făcu şi în vecina Ţară
Ungurească de vreo două luni încoace. Astăzi nu mai sunt
legate mâinile ungurilor, cum credeau ei că erau legate mai înainte,
de guvernul din Viena. Ei au acum ministeriul lor; singură persoana
Împăratului ca Rege îi mai leagă de împărăţie.
Asta însă nimic nu-i împedică, ca sa nu sboare cu răpejiunea
vulturului către ţinta doririlor ungureşti, către opul
cel mare al unguririi tuturor popoarelor. Ei au publicat că vor să
reverse bunătăţile constituţiunei peste toţi
locuitorii ţării, fără căutare la religiune sau
la naţionalitate; toţi locuitorii ţării, zic ei, vor
avea voie şi iertare să vorbească, să scrie, să
se apere şi să-şi descopere sentimentele în orice chip
legiuit, adecă censură nu va mai fi, ci va fi libertate de tipar
pentru toţi. Miniştrii Ungariei nu vor guverna ţara numai
după capul lor şi după plăcerea lor, cum fac miniştrii
statelor despotice, ci o vor guverna după, legile, care le va pune
ţara în dietă; şi dacă s-ar abate cu guvernarea de la
legile şi de la scopurile ţării, atunci vor fi răspunzători,
adecă se vor trage la judecată ca şi alţi răi,
şi vor fi certaţi după măsura relelor ce au făcut.
Apoi dieta nu se va strânge numai atunci, când i se va părea
principelui, ci în tot anul; şi la dietă nu vor trimite deputaţi
numai nobilii şi oarecâte urbi şi sate, ca până acum; în,
dietă nu vor şedea numai comiţii, baronii, prelaţii
şi episcopii, ci vor alege si vor trimite deputaţi toţi
oamenii, care vor avea calităţile cerute de lege; şi
aceasta pentru aceea va fi aşa, pentru că de aici înainte toţi
oamenii vor fi cetăţeni liberi; până acum numai nobilii
şi popii catolici erau liberi şi oarecâte urbi şi comunităţi
de unde urma că numai aceştia puteau trimite deputaţi. Tot
din astă cauză a libertăţii tuturor, de aici înainte
greutăţile ţării le vor purta toţi oamenii, vor
da dare toţi, şi ostaşi; şi vor lua parte la făcutul
călilor ; de la greutăţile aceste nu vor fi scoşi nici
domnii, cum era până acuma. Se va ridica o bancă naţională
pentru înaintarea, înlesnirea şi înflorirea industriei şi a
comerciului în toate părţile vieţii de stat. Dar mai e încă
un lucru minunat, de care şi morţii încă vor sălta de
bucurie în, morminte, când se va înfiinţa şi pe pământul
Ardealului; ăst lucru e ştergerea iobăgiei. Libertăţile
aceste mari se vor scrie toate în cartea constituţiunei pentru mai
mare tărie, şi pe constituţiune vor jura şi ostaşii.
Afară de aceste lucruri minunate, ministeriul a mai publicat încă
un punct: uniunea Ardealului cu Ţara Ungurească. Ce ferbere
şi ce turburare a căşunat în ţară uniunea
aceasta, nu e de lipsă a mai spune, că o ştiu toţi,
asta însă bine să o însemnăm, că această uniune
nu e nimic mai puţin, decât contopirea, care o doresc ungurii
demult; adecă ungurii vor, prin uniune, să şteargă
deocamdată privilegiile Ardealului si împreuna cu privilegiile să
stângă pe toate popoarele neungureşti, ca să facă din
toate numai o naţiune, care să se numească naţiunea,
cea mare şi tare ungurească. Ungurii leagă toate bunătăţile
vieţii constituţionale de uniunea cu Ungaria ; ei zic că în
uniune se cuprind toate şi că fără ea nu e cu putinţă
nici o libertate. Şi ,acum uniunea asta e la uşă; ce să
facem?
V. Ca să-mi pot da părerea,
cum să iasă odată gintea noastră din acest labirint,
în care o au băgat ungurii înainte vreo nouă cente de ani,
şi tot mai mult o încâlcesc, vă rog, fraţilor!, daţi-mi
voie, ca să spun mai înainte pe scurt raporturile românilor cu
ungurii, de când sânt sub domnirea ungurească, pentru că eu
consider pe două popoare ca pe doi oameni; precum doi oameni nu se
pot ajuta unul pe altul, dacă nu-şi cunosc lipsele, nici nu se
pot feri unii de alţii, dacă nu-şi cunosc firea şi
caracterul, chiar aşa vin de a se considera şi două
popoare. Daţi-mi voie ca să arăt ce legătură este
între naţionalitatea şi libertatea, cultura, chiemarea şi
toata viaţa unui popor, ca de aci să cunoaştem, ce să
judecăm de uniune şi ce să judecăm de libertatea
aceea, ce ne-o promit ungurii preţ pentru naţionalitate. O! de
v-ar face cuvântul meu, ca aşa să simţiţi cei 944 de
ani ai umilirii românilor, cum simte şerbul o zi de domnesc, în
care a lucrat de dimineaţă până seara flămând, ars
de sete şi bătut! O! de v-aţi înfiora de această leşinare
lungă a naţiunii noastre, ca şi când ar fi căzut
numai ieri la râul Căpuşului domnul nostru Gelu! Atunci, eu
sper, ca la, lumina istoriei şi a libertăţii va peri şi
năluca uniunii, cum pere negura dinaintea soarelui; acea nălucă
ce ne ameninţă moarte naţională după o leşinare
îndelungată. Iară experienţa părinţilor noştri
cea de o mie de ani ne va arăta ce cere astăzi de la noi onoarea
naţiunii române, şi ne va învăţa totdeodată ce
să facem, ca să punem fundament sigur la fericirea gintei
noastre pe viitor!
VI. „Senatns et Populus
Romanus beneficii et injuriae memor esse solet. Coeterum Boccko, quoniam
poenitet, delicti”gratiam facit, foedus “et amiciţia dabuntur cum
meruerit” (Sallust, lugurtha, cap.
CIV
); adecă „Senatul
şi Poporul Roman ţine minte facerea de bine şi nedreptatea;
lui Boch, fiindcă-i pare rău, îi iertă fărădelegea,
fedul si amiciţia i se vor da, când le va merita”;, cu aceste
cuvinte răspund romanii regelui Mauretaniei, când cerea acesta
uniunea cu romanii şi amiciţia lor. Cam asemenea, mi se pare,
s-ar cădea cu puţină distincţiune, să răspundă
şi senatul şi poporul daco-român; când îi chiamă ungurii
la uniune pe români. Aşa e, senatul şi poporul daco-român încă
ţine minte facerea de bine şi nedreptatea, chiar de i-o ar fi făcut
cineva înainte de o mie de ani. Senatul şi poporul daco-român
ţine minte, cum a intrat ungurul Tuhutum în patria noastră mai
întâi ca o vulpe, după aceea ca barbar cu război, fără
să-i fi dat românii vreo cauză de război; ţine minte
cum a căzut domnul românilor după o luptă sângeroasă,
şi cum au legat ungurii cu românii alianţă de pace prin
jurământ, care ungurii l-au călcat de multe cente de ani.
Senatul şi poporul daco-român ţine minte cum au luat ungurii pământul
românilor din Timiş, şi dintre Mureş şi Tisa. Senatul
şi poporul daco-român n-a uitat că numai de la incursiunea
ungurilor se trag toate relele, care le suferă ardelenii de o mie de
ani; de aici se trag şi suferinţele românilor din Timiş,
dintre Mureş şi Tisa, de la descălecarea ungurilor pe pământul
Daciei până în ziua de astăzi! Senatul şi poporul
daco-român ţine minte că ungurii şi atunci încă făureau
catene pentru români, când aceştia îşi vărsau sângele
pe şesurile Moldovei şi ale României în luptele cu turcii, cei
mai neîmpăcaţi duşmani ai naţiunii ungureşti;
şi acum iară urzesc plan nou ca să-i cucerească!
VII
. Însă câtă
mirare trebuie să ne cuprindă, fraţilor! când ne arată
istoria că ungurii nu erau atât de sălbatici, când veniră
asupra pământului românilor, cum s-au făcut după aceea,
mai târziu ; cum că ei, putem zice, sunt mai barbari astăzi decât
înainte de o mie de ani! Căci ei, după ce câştigară
bătaia, nici măcar la atâta nu-i constrâng pe români, ca să-1
cunoască domn pe Tuhutum, ci românii şi-1 aleseră domn de
bună voie în locul domnului lor, celui căzut; ei nu le iau nici
pământul, nici drepturile politice, nu-i constrâng la datini
barbare. Ci chiar din contră, ungurii se fac creştini după
legea bisericii răsăritului, de care se ţinea toată
biserica românilor; ei fac legătură de pace cu românii
şi de egalitate, aşa cât şi pe la 1291 încă îi
vedem şezând împreună cu românii în dieta ţării,
şi împreună judecind asupra lucrurilor pământului; românii
locuiesc pe acest timp în districtele lor româneşti nesupăraţi
de nimeni, pentru că, ungurii niciodată, n-au umplut ţara,
peste care îşi aroagă domnire, ei au fost totdeauna mai puţini
la număr, şi nici nu le trecea prin cap ca să persecute naţionalităţile
celelalte, ba încă Ştefan, cel dintâi rege al ungurilor, zice
că regnum unius linguae imbecille est. Atât erau de toleranţi
ungurii pe acele timpuri! Păcat însă, că această
purtare blândă a ungurilor nu ţine mai mult decât cam până
pe la 1291. De aci încoace ei încep a fi tot mai tirănoşi atât
cu poporul, cât şi către alte naţiuni, încât pe la anul
1437 poporul nu mai putea suferi batjocurile marilor ungureşti,
aleargă drept aceea la arme, ca să stoarcă cu puterea
respectul, cu care îi erau datori domnii pământeşti; şi
întru adevăr, putea să creadă cineva, că marii ungureşti
vor cugeta cum să împace inimile nemulţumite, prin ridicarea
relelor apăsătoare; ci ei lucrară chiar în contră, că
făcură sfat între sine, ca să stârpească pe popor,
nu cauzele răului. Mijlocul cel mai bun, la acest scop îl aflară
mai marii ungurilor în unirea celor trei naţiuni, a nobililor
dimpreună cu săcuii şi cu saşii. Cînd s-ar fi unit tătarii
cu turcii asupra românilor şi ar fi mai chemat la acea uniune încă
pe un popor mâncător de oameni, n-am trebui să ne mirăm; dar
când vedem că se uneşte astfel floarea unei naţiuni creştine
asupra poporului creştin, care o nutreşte în pace şi o
apară în război, de aceasta ne mirăm. Nimenea nu poate să
ne spună relele, ce s-au vărsat din astă fîntînă înveninată
preste tot poporul şi în parte preste naţiunea româna.
Durerile lor noi numai atunci le-am putea cunoaşte, când s-ar scula
românii din morminte cu lacrimile pe faţă, care le-au stors
uniunea celor trei naţiuni de la anul 1437 până acum. Ajunge că
uniunea aceasta n-a fost decât o conspiraţiune în contra poporului,
care face şi acceptă legi şi instituţiuni inimice
libertăţii lui, şi priveghează cu ochi neadormiţi,
ca să nu i se mai roadă catenele servitutei!
VIII. Încă nu născuse
Verboczi pe lume, şi uniunea celor trei naţiuni înflorea:
nobilii cei mari dimpreună cu săcuii şi cu saşii
jurau, mai în tot anul, că nu vor suferi niciodată ca poporul să
ajungă la drepturi egale în ţară. După ce văzu
lumina zilei acest advocat al tiraniei, care nu trebuia să iasă
niciodată din iad, cele trei naţiuni îndată îl cuprinseră
cu braţele deschise şi sărutară legile lui ca
evanghelia dreptăţii pre pământ; iar poporul se îmbrăcă
în jale, căci Tripartitul pentru popor nu e evanghelie de bucurie,
ci îngerul morţii celei mai ruşinoase în jugul aristocraţilor.
IX.
Decretul Tripartit — aşa se cheamă cartea legilor scrisă
de Ştefan Verboczi, — despre o parte nimiceşte personalitatea
poporului, făcîndu-1 şerb domnilor pentru totdeauna, iară
despre altă parte îi răpeşte mijlocirea de a-şi câştiga
cele de lipsă spre traiul vieţii (Decr. Trip. p.
III
. tit. 30, § 7); şi
aşa îi stoarce toate puterile, ca să nu se mai poată
scoate din servitute. Pe popor îl împarte în nobili şi rustici,
nobililor le dă drepturi şi putere nemărginită preste
popor, fără de nici o datorie către acesta,
iară datoriile le
încarcă toate în spinarea poporului; pe popor îl desbracă de
drepturile omeneşti şi îi ia toată puterea de a se apăra
în contra cruzimii domneşti, zicând că rusticul nicidecât nu
se poate legiui cu cel nobil (D.T. part.
III
. tit. 31) ; poporului
nu-i este iertat a-şi alege judecători şi alţi diregători,
cum aleg nobilii; judecătorul lui e domnul său, care îl mână
toată ziua. Acesta lucră cu el după plăcerea sa, că
nu e nimenea, care să-1 apere de dânsul; apoi la comitat îl judecă
iară tot domnii pământeşti, şi aşa mai sus,
pretutindenea, tot judecători de aceia sunt puşi asupra lui,
care sunt juraţi a nu suferi ca să se ridice din pulbere vreodată.
Pentru popor nu vorbeşte nimenea nicăieri, căci el nu există
ca popor, în adunările marcale3 şi
în cele de ţară nobilii nu vorbesc de popor, fără
numai de oamenii lor (oz én embereim). Poporul drept aceea e condamnat
prin lege, ca sau să sufere orice nedreptate i-ar face domnii, sau să-şi
răsbune asupra lor tirăneşte, când poate. Ca să nu
poată scăpa nici într-un chip de furia domnilor acest popor
nefericit, legea l-a legat de glie (glebae adscripsit) (D.T. part.
III
. t. 25, § 2) şi
prin această măsură i-a asigurat pe domni, ca să poată
face ce vor voi cu poporul, fiind convinşi, că nimeni nu va
cuteza să-i dee loc de scăpare, când va cădea în acea fărădelege,
ca să părăsească locul domnului său. Nu se mulţumeşte
legea numai cu atâta, că-1 leagă de locul domnului său, ci
afară de aceasta îl supune domnilor pământeşti cu
rusticitate absolută pentru toată eternitatea, ca să nu mai
aibă nici o rază de speranţă, că doară vor
scăpa de jug oarecând măcar nepoţii sau strănepoţii
lor. (Decr. Trip, p.
III
. t. 25, § 2).
X.
Prin legi de aceste şi-au ridicat ungurii constituţiunea
lor cea faimoasă, paladiul privilegiilor sale, pe ruinele libertăţii
poporului, în puterea constituţiunii ungureşti numai nobilimea
are drept de a pune legi cu popii cei mari şi cu oarecâte urbi rău
reprezentate; poporul e scos afară cu totul, el e dator numai cu
ascultare oarbă, cu supunere pasivă. Nu se află nici o
instituţiune rea în dreptul roman şi în legile barbarilor,
care să nu o fi luat ungurii în constituţiunea lor ; ordinaţiunile
si decretele regilor ungureşti sunt documentele barbariei celei mai
de jos. Constituţiunea ungurească cea egoistă şi
inimică libertăţii poporului nimiceşte industria si
comerţul, stinge artele si ştiinţele ; şcoalele, care
steteră până acum în tot ţinutul coroanei ungureşti,
n-au fost decât cuiburi de neştiinţă şi de despotism
aristocratic, în. care s-au crescut împilători de popor, Subt
această constituţiune s-a stins pe încet si religiunea cea creştinească
a carităţii frăţeşti; ba, dacă compară
cineva legile cele răpitoare de proprietatea poporului, dacă
compară şerbitutea, care încă stă, cu purtarea
ungurilor când au venit ca barbari în acest pământ, află că
religiunea creştină n-a adaus nimic la îmblânzirea sălbăticiei
aristocratice; din contră, ei, îndată ce se făcură
creştini, începură a-i supune la serbitute şi pe ungurii
lor, care, fiind păgâni, erau liberi. Nu afli la unguri nici un
Ambrosiu, nici un Crisostom, care să apere proprietatea poporului si
a văduvelor în contra împăraţilor şi a aristocraţilor;
din contră, episcopii şi prelaţii ungureşti şed
în dietă împreună cu aristrocraţii, de pun legi asupra
poporului, ţin judeţe domneşti, ca ceilalţi aristocaţi,
şi cu dreapta dau binecuvântare poporului, iară cu stingă
îi bat ca domni pământeşti. Cine nu ştie că curţile
episcopilor catolici sunt locuri privilegiate de tortură, dar
cine ar cuteza să zică, că unele purtări ca aceste ale
lor ar fi lucruri nelegiuite, când sunt întemeiate toate bine pe
constituţiune, pe Tripartit, pe uz de cente de ani, pe privilegii, pe
diplomate regeşti şi împărăteşti ?
XI.
Verboczi numeşte şi ginţile, pe care le fulgeră
cu anatema rusticităţii eterne şi a acestui despotism înfricoşat;
el zice că unii sunt unguri, saşi, germani, bohemi şi
schiai de legea creştină, alţii-s români,ruteni, sârbi
şi bulgari de rătăcirea grecilor ş.a. Dar fie deajuns
aceste trăsuri, ca să cunoască ce este şerbitutea si
acei ce nu i-au purtat niciodată greutăţile, ca să
ştie toţi cum se fac legiuite şi fărădelegile
cele mai mari, când sunt aparate de legi; cum calcă în picioare
dreptul unguresc pe o mulţime de ginţi, cum le desbracă de
demnitatea omenească, cum le răpeşte toate mijloacele de
cultură şi de apărare, cum dă toate bunătăţile
şi onorurile ţării aristocraţilor ; iar pe popor îl
încarcă cu greutăţi şi-1 dă legat în mâinile
aristocraţilor, ca pe o vită!
XII.
Să ne întoarcem acum de la aceste legi şi instituţiuni
de jale pentru popor şi de ruşine sempiternă4 pentru
aristocraţia ungurească, să, ne întoarcem către acel
mormânt, ce se numeşte Aprobate şi Compilate, în care zace naţiunea
noastră din Ardeal; să culegem oarecâte flori galbene din
florile morţilor, care cresc pe acest mormânt înfiorător, ca să
le dăm românilor, care vreau să vândă limba şi naţionalitatea
română pentru bunătăţile uniunii ungureşti, să-şi
pună cocardă la piepturi întru aducere aminte că au
conlucrat la îngroparea naţiunii lor însăşi. Într-un loc
Aprobatele declară pe naţiunea română scoasă din numărul
statelor ţării cu aceste cuvinte: ,,Cu toate că naţiunea
română în patria aceasta nici nu s-a numărat între staturi,
nici religiunea ei nu e una dintre religiunile cele recepte, totuşi până
când vor mai fi suferiţi pentru folosul ţarii, statul bisericii
române să se ţină de acestea”*. Într-alt loc zice:
„Cu toate că naţiunea română s-a admis în patria
aceasta pentru binele public, totuşi neluând aminte la starea sa cea
de jos”**; într-alt loc zice: „Că pe români numai până
atunci îi sufer în ţară, până când le va plăcea
principilor şi locuitorilor, ungurilor, săcuilor şi saşilor”;
„cei ce se ţin de secta românilor sau grecilor, cari în timpul
prezent se sufer, până când va plăcea principilor şi
locuitorilor ţării”; şi iarăşi: „Fiindcă
nici religiunea naţiunii române încă, nu e dintre cele 4
religiuni recepte”***. În urma acestor legi numai atât mai adaug, că
legile acestea, după care se gubernă Ardealul şi astăzi,
s-au întărit la stăruinţa celor trei naţiuni şi
după venirea Ardealului sub domnirea casei austriece prin aşa
numita diploma Leopoldină; şi românii se scoaseră din nou
de la toate diregătoriile, declarându-se de neabili numai pentru că
sunt români, cu aceste cuvinte: „La toate diregătoriile, cari sunt
de lipsă spre administrarea poliţiei, sau a dreptăţii,
sau a economiei, ne vom folosi cu indigeni transilvani, adică cu
unguri, săcui şi saşi, fără de nici o căutare
la religiune, şi de câte ori se va întâmpla să fie în vacanţa
vro diregătorie, niciodată nu vor precumpăni naţiunile
cele străine, sau acele, pe care ei, dimpreună cu noi, le numără
între străine, şi neabili la purtarea diregătoriilor”.
XIII.
Iată anatema înfricoşată asupra unei naţiuni întregi.
Ci, înainte de ce aş desluşi cum a pătruns acest fulger
prin toate clasele naţiunii române, nu pot să nu observ, că
ungurii nu se mulţumesc numai cu cât lipsesc de libertate pe naţiunea
română, ci încă o şi calomniază, zicând chiar prin
organul legislativ, că e o naţiune de jos, şi aceasta o zic
numai despre români, cu. toate că se poate zice pe aceste timpuri si
de unguri, precum şi de alte naţiuni, care gem sub aceste legi
draconice; pe aceste timpuri barbare nu se poate lăuda cu cultura sa
nici o naţiune de sub coroana Ungariei; nu se poate lăuda nici
cu cultura aristocraţilor, care nu mai într-aceea stă că
aceia se nutreau şi se îmbrăcau mai bine decât poporul, şi
erau deprinşi mai bine la măiestria de a împila poporul; nici
cu cultura poporului, pentru că poporul era desbrăcat de
libertate, care e condiţiunea cea dintâi a toată cultura
omenească; ci dacă se alegeau nişte bărbaţi din
oarecare naţiune, cum au fost Corvinii, cum au fost Mihai-eroul,
Ştefan-cel-Mare, şi alţi români, de care s-au mirat si
parte s-au temut contemporanii, se miră şi se va mira toata
posteritatea, cu unii ca aceştia s-a putut gloria pe drept naţiunea
care i-a născut, cum se poate gloria fiecare mamă cu fiii săi
cei înţelepţi. Cum poate însă să defaime cineva pe o
mama nobilă ca aceasta, fără să cadă însuşi
în judecata lumii, ca un calomniator fără de ruşine?
XIV.
După, această observaţiune mă întorc la influenţa
legilor ungureşti spre toată naţiunea română, spre
toate clasele ei. Mai întâi legea se apuca de bate pe toată naţiunea
în genere, ca fiind vulnerată toată să nu rămână
sănătos_nici un membru; apoi se apucă de biserică
şi de preoţi, pe biserică o declara numai tolerată, pe
preoţi îi supune la toate greutăţile, şi lipsindu-i
de tot ajutorul, numai de la preoţi români pretindea servicii pentru
stat, fără salar şi onoare; demanda ca la orice prepus să-i
prindă ca pe nişte lotri şi furi, căci ştia legea
că nu-i va apăra nimenea, fiind oprită naţiunea prin
lege, ca să n-aibă diregători din sânul său; asupra
arhiepiscopului românilor da putere fiecui ca să-l caute cu legea
unde va vrea, zicând că n-are reşedinţă, ca să-l
cerce la fumul său. Din aceste şi alte măsuri asupra
bisericii şi preoţilor români au curs râuri de lacrimi peste
toată naţiunea, şi încă curg. Dacă se mai află
vreo rază de lumină în preoţimea românilor şi printrînsa
în naţiune până la finitul secolului al 17-lea, aceea au de a
o mulţumi românii, turcilor, care le mai da de lucru ungurilor, de
nu-şi puteau executa după inima lor legile cele în contra românilor;
şi fiind deschisă comunicaţiunea românilor de dincoace cu
cei de dincolo de munţi, Ardelenii învăţau în România,
unde se hirotoneau şi arhiepiscopii noştri; maramurăşenii
şi selăgenii şi ceilalţi români vecini cu Moldova învăţau
aici, până ce s-a tăiat comunicaţiunea cu încetarea războaielor
turceşti şi prin alte împrejurări.
XV.
Mădularul tăiat de către trup nu mai poate trăi,
şi trupul, tăindu-se vre-un mădular, pătimeşte
şi dacă nu pere. Acest scop au avut ungurii, adoperindu-se a tăia
pe_nobilimea română de către trupul naţional. Cu cărţile
de nobilitate au vărsat o sumeţie în inima nobililor români,
ca să creadă cum că sunt unguri, gen mai ales decît genul
românilor iar la fraţii lor să caute cu despreţ, şi când
intră în biserică să se aleagă de ei. Pe lângă
aceasta ungurii purtau grije, ca nu cumva să apuce nobilii românilor
la diregătorii cardinale, să câştige posesiuni mai mari
prin donaţiune împărătească, fie fost cât de meritaţi
pentru patrie, şi aşa să apuce la vreo putere mai însemnată,
temându-se ca să nu facă aristocraţie română. În
secolul trecut a fost Meheşi consiliar de curte, şi în secolul
prezent Alexiu Nopcea cancelar; cu Meheşi s-a încheiat secolul
trecut, cu Nopcea se va încheia poate secolul prezent; ci şi
aceste minuni nu se fac, fără numai după ce s-au lăpădat
unii ca aceştia de biserică, prin urmare şi de naţiunea
română şi au trecut la catolicism şi la naţionalitatea
ungurească. În comitatele ungureşti nobilii români nu pot
ajunge la diregătorii, cu toate că cea mai mare parte a
nobilimii e română, în comitate un diregător român e
raritate, care face epocă în istoria românilor, şi numai câte
unul se naşte într-un secol, ca genii; în pământul Făgăraşului,
e română toată nobilimea, iară diregătorii sunt
secui, afară de câte un Copăceanu sau Boeru; numai în Cetatea
de piatră, şi în Maramureş, care se ţineau mai înainte
de Ardeal, sunt mai mulţi diregători români, care se ţin
încă de biserica naţională, dar pe aceştia îi
priveghează ungurii cu o mie de ochi şi se adoperă în tot
modul a-i unguri cum au ungurit pe Zeicanii, Golescii, Păgînescii
ş.a. din Haţeg, ca sa aibă prin cine să stoarcă
pe popor şi să-i ţină în întuneric pe nobilii români
din acea ţară, dacă nu pot să-i ungurească.
XVI.
Onoarea nobilimii române e subordonată pre tot locul sumeţiei
ungureşti, nobilii români la adunările marcale stau numai pe
afară. La, masa verde numai ungurii au vorbă şi intrare, ca
să proiecteze legi şi măsuri în contra românilor; legile
ungureşti pe nobilii români nici nu-i numesc pe numele naţiunii
lor, ci numai „azon sectán lévö atyánkfiai”, adică „fraţii
noştri de secta aceea”, însă care e această sectă?
Fără îndoială cea condamnată de Aprobate. Iată
în ce stă frăţia ungurilor că şi credinţa
şi chiar pe Dumnezeul fratelui său îl declară numai
tolerat, pentru că crede în Dumnezeul tuturor ginţilor, nu în
Dumnezeul ungurilor.
XVII. Sub atari augurii
rele, nobilimea română nu va apuca niciodată la valoarea ce i
se cade în stat, pentru că valoarea fără cultură,
cultura fără de libertate şi libertatea fără de
existenţă şi onoare naţională nu e cu putinţă.
Ci nobilii români au început a se pătrunde de sentimentul gradului
lor celui umilit în raport cu ungurii, căci sentimentul de onoare,
de se şi asupreşte până la un timp, nu se stinge. Când va
cunoaşte acest ram nobil al naţiunii noastre, că ramul
numai fiind in. legătură cu arborele înverzeşte, despicându-se
de către arbore, nu mai înfloreşte?
XVIII.
Dacă îi bate anatema aceasta politică şi pe preoţii
româneşti, de care tot mai aveau frică ungurii că le vor răspunde
cu anatemă preoţească, aşa cât trebuia să se
apere prin lege de ei (as oldk popák ne afuriszáljanak5 - dacă
îi bate bruma constituţiunii ungureşti chiar si pe nobilii români,
care au asemenea drepturi cu ungurii aristocraţi, ce vor face aceşti
aristocraţi cu poporul, pe care nu-1 apără nici o lege, după
ce l-a desbrăcat de demnitatea personală şi de proprietate
însăşi legea, ceea ce i-ar fi datoare cu apărare? Iată,
că după ce îi scot pe iobagi - aşa se cheamă acum
poporul aservit - la sapă, la secere sau la alte lucruri, îi pun
coardă ca de aci în Veza; spanii şi judeţii domneşti
îi mână cu alunul dindărăt, de se înalţă
pulberea în urma lor, ca în urma carelor ce fug pe drumul ţerii; când
e bărbatul la cărat de grâu, de fân, de vin domnesc, sau cu
aratul în alodiul domnesc, atunci femeea e în curte la cernut, la dires,
la scos de cânepă, la tors ; casa colonului e rămasă numai
în grija pruncului din leagăn; când e timp frumos, colonul lucră
la domni, când plouă vine la lucrul său, atunci ziua numai jumătate
i se ştie; când a finit lucrul domnului, în deşert îşi
aruncă şi el sămânţa în pământ, pentru că
acum a trecut timpul sămănăturii; când vine acasă de
la domni, atunci îl mână la drum şi la comitat şi la postării,
apoi când să mai facă clacă şi popii, că nici fără
popă nu poate fi? Cine ar avea inimă de a pune pomi şi a
planta vii; fiind astfel îngreunat, cine s-ar îndemna să înfrumuseţeze
pământul cu grădini, când ştie că numai aţâţă
pofta domnului său, ca să le iee cu puterea când va vrea ? Să
tăcem prestaţiunile cele multe: găinile Crăciunului,
mielul Paştilor, puii şi ouăle şi cupele de unt şi
zeciuelile; să trecem cu vederea vacile cele grase şi peile de
vulpi, care le da mai înainte popii româneşti. Dacă nu-şi
poate închipui cineva greutăţile care le sufereau oarecând
iudeii de la faraon în Egipt, să se uite la faraonii din Ardeal, cum
nu se mai mulţumesc aceştia acum cu ziua de lucru, ci dau cu
ruptul clăile, de e constrâns colonul a face ziuă din noapte
şi a lucra cu toată casa sa, ca să poată plini numărul
cel preste măsură ; sunt şi aristocraţi care îi bagă
în jug pe oameni şi grapă cu ei!
XIX.
Cum au trecut însă atâtea secole peste unguri, fără să
ridice greutăţile aceste de pre umerii poporului! Dar ce vorbesc
eu de ridicare, au nu-i văzurăm numai în dieta din urmă,
cum se întreceau ca să răpească cu urbariu nou de la popor
si proprietatea care o are? În Germania începe a se şterge
servitutea încă pe la anul 1688, în Prusia se scoate de sub domnesc
proprietatea colonilor încă pe la începutul acestui secol, dar
ungurii i-ar vinde şi astăzi pe oameni, dacă n-ar fi fost
Iosif al II-lea ; nici măcar de ştergerea aviticităţii
n-a vorbit nici un ungur în vreo dietă din Ardeal, până la
baronul Dionisiu Kemenyi, ci părăsi şi acesta dieta cu
inima frântă de durere, căci nu putu să scoată nimic
la cale în contra mulţimii domnilor pământeşti.
Schimbarea, care o proiecta dieta ungurească pe la anul 1832, era să-l
vândă a doua oară pe popor la domnii pămînteşti;
şi ştergerea şerbitutei cea de astăzi o înveninează
cu uciderea naţionalităţii!
XX.
Cu toate acestea ungurii nu se credeau asiguraţi deajuns din partea
românilor numai cu uniunile încheiate până acum, pentru că
cea de la Asculeu fusese prea liberală pentru români, uniunea celor
trei naţiuni numai pe nobilii cei mai de frunte ai românilor îi trăsese
la complot, iar cealaltă nobilime română era legată de naţiunea
şi biserica română, cum este şi astăzi; deci după
intrarea reformaţiunii în Ardeal atâta lucrară ungurii până
ce-i traseră pe români la uniune religioasă cu sine, de ţinură
cu unitarii mai bine de o sută de ani, iară cu reformaţii
sau calvinii aproape la două cente de ani. Multe avură de a
suferi românii de la unguri pe acest timp, şi mulţi români de
frunte se lepădară atunci de legea şi limba părintească
şi se făcură unitari, calvini şi unguri. Pe aceste
timpuri trimeteau ungurii pe la români cercători din casă în
casă, şi la care români nu afla oala cu carne la foc, pe acela
îl pedepsea; pe acest timp îi făceau pe popii româneşti să
ierneze cânii domnilor; şi protopopii purtau pe umeri pe
superintendentul calvinesc; cărţile bisericeşti se traduseră.
De pe limba scheească în cea româna, şi le făceau românilor
şi alte cărţi cu dogmate reformate în limba română,
ca să-i poată unguri mai uşor; asta însă avu urmare
fericită pentru români, peste voia ungurilor că se scoase limba
scheească din biserica română şi intră cea naţională.
Ce minune! că românii, şi expatriaţi de Aprobate, şi
în astă formă asupriţi îşi ţinură încă
şi pe aceste timpuri puterea judecătorească în judeţele
protopopeşti şi puterea legislativă în sinoade; document,
că au avut odată existenţă şi viaţă naţională
: fie ca şi încercările ungurilor cele de astăzi, să
se frîngă în credinţa românilor către naţionalitatea
lor şi în bărbăţia lor!
XXI.
Către finitul secolului al 17-lea calamităţile românilor
întrec toată măsura, poporul se strâmbase de jugul cel greu,
nobilimea română încă n-avea mai nici un folos de privilegiul
nobilităţii, că aristocraţii cei mari o despoaie de
proprietate cu puterea, o asupresc şi o batjocoresc, şi nobilii
români, neştiind ungureşte şi neavând apărători
aleşi din mijlocul lor, nici la dietă, nici la comitate, scaune
şi magistrate, nici la curtea principilor pe nimenea, nicăieri
nu se pot apăra. Românilor nu le era iertat a umbla la şcoală,
fiind servi şi legaţi de pământ; abia se puteau răscumpăra
unii pentru ca să se facă preoţi, dar şi ca preoţi
încă n-aveau nici o prerogativă, care să-i scutească
de anatema Aprobatelor. Iertarea decimelor de la principele Bethlen şi
alţi, de-i şi uşura puţin, dar nu-i putea apăra
de batjocurile marilor ungureşti; în Aiud nu era iertat nici unui
preot românesc a intra să boteze şi să îngroape ; se
zice, că doi preoţi români mânând porcii domnilor la câmp,
fură întâmpinaţi de arhiepiscopul Teofil; acei preoţi văzând
că e arhiepiscopul, căzură în, genunchi şi lăcrimând
strigară: „Sfinţia Ta, ajută-ne, că suntem de perit!”
Dar cum putea să le ajute, când principii reformaţi îl făceau
şi pe arhiepiscopul românilor să boteze căţăi în
loc de prunci, şi dacă nu voia, îl băteau cu toiege şi
cu vână de bou, cum au făcut cu arhiepiscopul Sava. O, timpuri
barbare! O, tirănii neauzite! Periţi din istorie, strângeţi-vă
din memoria oamenilor, ca să nu mai creadă cei viitori că
ar putea degenera familia omenească la atari sălbăticii!
Ci să vedem anumit
cum se desfăşoară din aceste catastrofe un raport nou între
români si unguri.
XXII. Când se luptau românii
cu calamităţile aceste, ungurii catolici ardeleni încă scăpătaseră
foarte tare şi scăzuseră cu numărul sub domnirea
principilor reformaţi, nu puteau scoate nimica la cale nici în
diete, nici airea în favorul catolicilor. Deci ei se folosiră de împrejurarea
cea favoritoare, în care se afla acum supt domnirea casei de Austria,
şi chemară pe români la uniune nouă, legându-le toate
drepturile, privilegiile şi bunătăţile bisericii
catolice, dacă vor părăsi catolicismul sau ortodoxia
bisericii răsăritene şi vor îmbrăţişa
catolicismul bisericii apusene. Aşa românii, ca să scape de
batjocurile cele multe, se plecară de acceptară această
uniune cu ungurii, zic într-adins cu ungurii, nu cu Roma, pentru că
credinţa catolică şi uşurarea românilor nu era scopul
ungurilor, ci aceste erau numai nişte împrejurări favoritoare,
de care ungurii se bucurau şi se foloseau ca de împrejurarea
domnirii austriace, ca să-i poată trage pe români în partea
lor, că nici nu-i durea de sufletele românilor, nici nu le doria
fericirea, ei îi durea numai de aceea, că ce poartă protopopii
românilor pe umeri pe super-intendentul calvinesc şi nu pe episcopul
de la Alba-Iulia,1 sau
pe rectorul iesuiţilor din Cluj ; de aceea zisei, că uniunea
aceasta au făcut-o ungurii singur pentru binele lor, nu în folosul
românilor, şi cu această declaraţiune asigur pe toţi
custozii Sionului odată pentru totdeauna, ca să nu se teamă,
că voi să mă ating de natura cea dogmatică a uniunii,
când o cern numai din respect politic, ca un raport profan între unguri
şi români; numai despre uniune în acest înţeles zic eu, că
Strigoniul o a motivat în favorul bisericii ungureşti şi spre
subjugarea şi căderea celei române; Strigoniul o a plantat în
inima împăratului Leopold si a românilor; Strigoniul o a udat prin
iesuiţi; Strigoniul o a crescut; Strigoniul o a şi smuls după
aceea tot prin iesuiţi din inimile unei părţi a românilor
şi poate ca tot Strigoniul o va smulge şi din inimile celeilalte
părţi, dacă nu se va lasă de metropolitură, de
protectorat, de primaţie şi supremaţie şi de orice
domnire si influenţă asupra bisericii românilor. Sub înalta
protecţiune a acestui Strigoniu fabrica iesuiţii, diplome false
; scoteau rescripte de la curte şi bule de la Roma pentru noua
subjugare a bisericii române sub titlul de episcopat al Făgăraşului;
numai simplicitatea preoţilor români apără demnitatea
metropoliei românilor, de n-a apus cu totul, că nu luară întru
nimic atari bule şi rescripte, ci continuară şi după
uniunea aceasta, ca şi înainte de ea, a cînta în toate bisericile
române tot pe arhiepiscopul lor, ca şi mai nainte. Ce folos putea să
aibă Roma, desbrăcând de demnitatea arhiepiscopească pe
arhiereul românilor, care acum îşi întăriseră legăturile
cele naturale şi cu legătura religioasă, dacă nu lucra
Strigoniul unguresc la umilirea bisericii româneşti? Eu cred că
asta nu o făcea nici curtea împărătească, nici Roma,
dar Strigoniul manuducea toate lucrurile uniunii la curte şi la Roma,
şi fără influenţa şi voia lui nu se făcea
nimic în lucrurile bisericii române, cum nu se face nici astăzi.
XXIII.
Să zicem însă, fiindcă românul ţine minte facerea de
bine şi nedreptatea — beneficii et injurias memor esse solet, — să
zicem, cum că din fântâna uniunii au curs nişte mijloace
materiale pentru români, cu care nu puţin s-au ajutat, fiind cu
totul despuiaţi de averile bisericeşti sub principii calvineşti;
să zicem că din uniune a ieşit privilegiul preoţilor
români de a nu sta la judecată, încât pentru persoanele lor, fără
numai înaintea sinoadelor bisericii române; să zicem, că
uniunea a născut şi şcoalele Blajului, din care au răsărit
o mulţime de lumini între români; sa zicem că uniunea a dat
ocaziune unor români, de ne-au adus memoria începutului şi a sângelui
nostru din Roma şi au sămănat de nou virtuţile străbune
în pamântul Daciei; să zicem în urmă, că uniunea i-a înviat
pe români din leşinare, uniunea i-a deşteptat din somn şi
le-a insuflat spirit de viaţă, ca să lucre la îndreptarea
sorţii noastre de la Inocenţiu până în ziua de astăzi;
să nu uităm însă a pune în cumpănă şi
vulnerile înfipte naţiunii noastre prin uniune, dacă voim a ne
cunoaşte raporturile noastre cu Ungurii şi în acest respect.
XXIV. Îndată la începutul
uniunii vedem în sinoadele noastre pe patrele rector al iesuiţilor
presidând în. locul superintendentului reformat; şi pe alt iesuit
îl vedem neîncetat în coastele episcopului nostru priveghindu-l ca pe
un, făcător de rele. Acum spuneţi-mi, ce diferenţă
este între superintendentul de Tofeo şi între iesuitul Barânyi;
care din amândoi a fost mai bun pentru români? Îndată după
unire, episcopul catolic din. Alba-Iulia încalecă peste
arhiepiscopul nostru şi şi-1 face vicar, îl înfruntă, îl
dojeneşte, îl visită până ce îl scoate abia1 bula
papei din 1721, ab omni admoniţione, corre ptions, visitatione celui
episcop din Alba-Iulia; iar arhiepiscopul din Strigoniu îl desbracă
de demnitatea arhiepiscopească şi si-1 face sufragan; şi
biserica noastră o bagă în jug nou unguresc. Cu servitutea
aceasta nouă se introduce în clerul român un servilism nou, împreunat
cu o îngâmfare mizerabilă, mai ales în referinţă către
cei neuniţi, care n-aveau privilegiul uniţilor. Acest spirit
necurat locuieşte în mânăstirea din Blaj, sub călugări;
face advocat de iesuiţi şi pe un Petru Aron; dă
lucru deajuns episcopului Inocenţiu şi inimoşilor protopopi
de atunci; murind călugării rămâne ereditate capitulului
succesor în funcţiunile călugărilor ; şi de aici se
strecoară la cler; episcopii, capitulul, protopopi şi vicari
lucrau pe întrecute, spre cea mai profundă durere a clerului şi
a toată naţiunea, ca să nu mai scape biserica română
niciodată de sub această subditelă ruşinoasă;
fii nefericiţi! cine vă va apăra, daca părinţii
voştri dau mâna cu străinii în contra voastră? Ce ar zice
episcopul Inocenţiu, cînd ar vedea, că acum n-are
iesuitismul numai un advocat în biserica lui cea aservită şi sfâşiată
de iesuiţi? Ce a păcătuit biserica noastră? — întrebăm
şi noi cu episcopul Inocenţiu — dacă cumva n-a păcătuit
unindu-se, de “se pedepseşte cu infamia de desertoriu? Cu uniunea
deodată a intrat o ură între români care a ţinut mai bine
de 80 de ani. Iertaţi-mă, fraţilor! să trec cu vederea
furiile iadului, care i-au sfâşiat pe români în aceste timpuri
nefericite, nu postulareţi ca să descriu, cum se certau fiii cu
părinţii; cum se băteau fraţi cu fraţi fără
să ştie pentru ce; cum se afuriseau preoţii noştri
unii pe alţii; cum lucrau marii ungureşti şi mai ales
episcopii lor înaintea Curţii, ca să-i facă uniţi cu
puterea pe români; cum întărâtă pe episcopii uniţi
şi pe călugări, ca să facă proseliţi din români;
si aceştia nu vedeau că sunt numai unelte, cu care se folosea
invidia ungurească, ca să tulbure pacea între fraţi. Cine
ar putea spune-suferinţele românilor sub acele tulburări? Cei
neuniţi n-aveau nici preoţi, nici episcop, până ce căzură
sub jug sârbesc; nu-i apăra nici o lege în ţară,
şi pe deputaţii ce-i trimiteau la curtea împărătească
duşmanii lor făceau de-i puneau la prinsoare. Atât erau de mari
relele, care le suferea naţiunea română în urma uniunii, încât
încă pe la anul 1735, aşadar numai peste 35 de ani după făcuta
uniune, se plânge amar protopopul unit Nicoară Beianul către
episcopul Inocenţiu cu aceste cuvinte: „Tare mă tem că nu
vom avea alt folos din unirea aceasta, ce o am făcut; ci vom rămânea
numai cu ura dintre fraţi şi cu mustrarea cugetului”. Nu
mult după aceasta, alt protopop predica în, biserica aceasta, că
„i-au înşelat pe români cu unirea”; însă acum era târziu,
pentru că ura acum era rădăcinată între fraţi,
şi duşmanii românilor, care nu dorm niciodată, priveghiau
ca să nu se stingă vreodată, din mijlocul lor acest foc
infernal.
XXV. Au nu meritau preoţii
românilor, pentru serviciile lor către stat. pământurile
şi salariile acele, care le-au căpătat numai sub titlul
uniunii? Apoi spuneţi-mi, cu cât e mai invidentă starea preoţilor
uniţi luându-i peste tot, decât a celor neuniţi, care trăiesc
din agrii lor, pentru care fac zile la domni? Cine nu ştie că
episcopii noştri de la uniune încoace numai cu numele au fost
episcopi, iară într-adevăr au fost notari săteşti,
care fac instanţe pentru câte o porţiune canonică, fără
să simtă clerul vreo îndreptare adevărată a stării
sale; că deşi sunt constrânşi domnii pâmânteşti
a-oare să le arunce popilor noştri câte un pământ pe o
coastă rea, şi aceasta încă numai pentru ca să mai
astupe gura episcopului, însă pe de altă parte se pun de măsură
teritoriul satului şi fac ce fac de iau locurile cele mai bune de la
preoţii românilor, si atunci iară dau de lucru
notariului-episcop, ca să scrie la curte, la guvern, unde tot aceia
judecă, care şi răpesc şi care decretează în
diete, ca domnii pământeşti să iee toate pădurile de
la comunităţile române desdăunare pentru porţiunile
canonice. Dar apoi, nu puteau merge românii la învăţătură
la Roma şi ca neuniţi, acolo unde merg sâneni şi japoni.
Iudei şi protestanţi, mahomedani şi păgâni; au nu-şi
puteau ridica şcoale şi ca neuniţi, cum îşi ridicară
domnire peste români nişte sârbi venetici tot sub împăratul
Leopold, dacă îşi concentrau toate puterile preoţii,
nobilii şi cetăţenii şi tot poporul român, şi
dacă lucrau cu cuget şi cu o inimă la toate împrejurările
pentru libertatea şi fericirea românilor; au nu făcea,
totdeauna mai mare întipărire în inimile ungurilor o ginte conjurată
pentru apărarea drepturilor sale, decât o naţiune sfâşiată
în partide neunite ?
XXVI. Cine va putea zice,
că uniunea a muiat inima ungurilor, ca să voiască binele naţiunii
noastre şi să-i dee îndărăpt drepturile răpite?
Să ne uităm, rogu-vă, la episcopul Inocentul Micul, cum
ruga toate puterile cereşti şi pământeşti pentru români;
dar când cerea ca să se receapă şi naţiunea română,
ca cele trei naţiuni, staturile şi ordinile îi răspundeau,
că se va răsturna casa ţării pe ei, dacă-i vor lăsa
şi pe români să intre într-însa. Când se ruga, ca să
facă loc şi episcopului unit între consiliarii guvernului,
pentru ca să aibă şi românii măcar un, apărător,
cel guvern catolic arăta la curtea împărătească, că
episcopul românilor „nici e jurist, nici statist”, şi din astă
causă nu poate fi consiliat! De naţiunea noastră zicea, că
n-are aşezământ şi căpătâi în ţară,
nu da dare, nu poartă greutăţi, e plecată la sediţiuni
şi pentru aceea nu merită Consideraţiune. A trecut mai jumătate
de secol, când îşi reînoesc românii cererea pentru naţionalitate
la 1791; dar staturile şi ordinile, afară de răspunsul lor
cel ordinar, mai adaug că românii nu sunt culţi deajuns pentru
drepturi politice; să se cultiveze mai întâi clerul, apoi şi
poporul, şi. apoi vor vedea ; deci însărcinară pe un
Antoniu Iosika, ca să facă plan pentru cultura românilor. Ce
cugetaţi că s-a ales din această comedie? La anul 1816,
adică 25 de ani după dietă, a ieşit decret de curte,
în urma acelui plan, că unde vor fi doi preoţi într-o
comunitate, unul catolic, celălalt unit, acolo numai celui catolic să
se dee porţiune canonică ex nexu unionis! Aci vede fiecine, că
uniunea nu i-a plecat pe unguri spre fericirea românilor, nici nu i-a
oprit ca să nu le iee în bătaie de joc rugămintele lor
cele mai drepte. Care preot se va putea cultiva, când nu are ce mânca;
care naţiune s-a cultivat, fiind subjugată ? De ce n-au învăţat
românii din relele suferite de la cele trei naţiuni, ca să se
ferească de uniunea cu calvinii şi cu unitarii; de ce nu i-au învăţat
sarcinile cele grele ale acestei uniuni, ca să nu păşească
la uniune cu ungurii catolici? Aşa este, românii n-au învăţat,
ci s-au unit odată cu calvinii, arătând că biserica română
e mai rea decât a calvinilor; de altădată cu unitarii, arătând
că e mai de jos decât a unitarilor; şi la urmă cu ungurii
catolici, arătând de nou că e mai de jos decât cea ungurească.
Cine să preţuiască biserica română, dacă se ruşinează
românii de ea, cine să-i fi stimat pe români, daca ei nici nu-şi
respectă biserica, nici pe sine? Cine se poate plânge căci îl
calcă în picioare, dacă se face vierme? Acum ce vom zice de
toate uniunile acestea şi de toate bunătăţile lor, când
vedem că toate acestea au fost numai nişte laţuri, cu care
ne-au prins; furii cu care ne-au încăierat; spaime, cu care ne-au înfricat;
şerpi, cu care ne-au întocsecat. Să jurăm, că nu
ne vom lăsa ca să ne mai înşele ; să jurăm, că
nu vor mai putea turbura pacea si bună înţelegerea noastră
nici iesuiţii, nici călugării sârbesti, nici misionarii
Strigoniului, nici agenţii naţiunilor străine, chiar şi
când s-ar îmbrăca în vestminte de preoţi şi episcopi româneşti;
să jurăm că nici diavolii iadului nu vor mai putea rumpe
legăturile amoarei frăţeşti, cu care e legată
adunarea aceasta şi printr-însa toată naţiunea română.
XXVII. Să jurăm,
fraţilor! şi ca fraţi de un sânge să ieşim la
luptă în contra acelui duşman al naţionalităţii
noastre, ce vine către noi cu flamura de uniune nouă de la
Ţara Ungurească!
Continuarea
discursului în revista
DACOROMANIA
nr. 37
Articolul
a fost preluat din volumul I “1848 la români” - o istorie în date
şi mărturii, de Cornelia Bodea (pag. 446-459)
|
|