În China, apariţia
palatelor a fost determinată nu doar de necesitatea asigurării
unui adăpost confortabil şi sigur domnitorilor, ci, înainte de
toate, de necesitatea împlinirii ritualurilor de cult cu semnificaţii
magice şi simbolurilor autorităţii regale şi ordinii
sociale. Menirea lor a rămas nealterată de-a lungul secolelor,
rolul lor primind conotaţii teoretice şi filosofice respectate
de toţi.
Primele edificii,
cunoscute până azi în istoria arhitecturii chineze, sunt MingTang-
Sălile Luminii. Acestea, în formă pătrată indicând
cele patru puncte cardinale, erau ridicate pe o platforma rotundă,
simbolizând cerul. Aici erau cinstiţi zeii, strămoşii
şi tot aici îşi îndeplinea Fiul Cerului îndatoririle sale de
mare preot, domnitor şi dascăl. Acestea erau construcţiile
de care aminteşte Cartea Ritualurilor (Lishu) atribuită lui
Confucius, construcţii ridicate după ce „Cel înţelept a
găsit metoda topirii metalelor şi a arderii tuburilor de lut”,
lăcaşuri destinate invocării zeilor şi spiritelor strămoşilor.
Apoi au fost ridicate edificii complexe care au încorporat aceste
sanctuare şi au devenit, fără a pierde menirea lor simbolică,
centrele de administrare a tării. Despre ele Cartea Ritualurilor
afirmă că erau „clădiri care defineau clar diferenţa
între domnitor şi demnitarii săi, care au condus la înnobilarea
simţămintelor între fraţii mai vârstnici şi cei mai
tineri, între părinte şi fiu, Ia instituirea unei ordine de
precădere între cei cu rang înalt şi cei de rând şi a
unei demarcaţii clare între bărbaţi şi femei”.
Distincţiile îşi găseau expresia în diferenţele
marcate de mărimea edificiilor, numărul sălilor care formau
complexul, precum şi de volumul lor în spaţiu. Acestea, pentru
a exprima statutul elitei, erau expuse pe un plan axial ce avea în centru
palatul regal, deoarece centrul simbolizează stăpânitorul
cerului, căruia, pe pământ, îi corespunde împăratul,
fiul său.
Pentru a respecta ideea
ordinii pe pământ, palatul imperial era plasat în centrul
capitalei, la rândul ei, era considerată centrul imperiului. Deci
palatul imperial era socotit nucleul ţării, de unde domnitorul
îşi exercita puterea prin virtute. Complexul din jurul acestuia,
numit Oraşul Palatelor, simboliza Steaua Polară, considerată
de cosmogonia chineză centrul universului „spre care se întorc cu
veneraţie toţi aştrii cerului”, ceea ce şi explică
numele de Zijincheng -Oraşul Interzis al Astrului Purpuriu. Potrivit
concepţiei confucianiste, palatele trebuie să se impună
prin maiestuozitate şi grandoare şi să se remarce printr-un
„stil artistic distins, sincer şi simplu, lipsite de stridenţe
ostentative” întregul complex, prin ansamblul său, trebuie să
tindă spre armonia universală
Începând cu dinastia
Zhou, (l 122-255 î.e.n.) când au fost stabilite principiile şi
planul concret al construirii capitalelor, Oraşelor Imperiale şi
Oraşelor Palatelor, acestea au fost respectate cu stricteţe, până
în secolul al XV-lea, când a fost ridicat Palatul Imperial din Beijing,
complex arhitectural reprezentativ al artei şi gândirii tradiţionale
chineze.
Într-o zi frumoasă
de toamnă când la Beijing cerul se înalţă şi se
limpezeşte, am urcat pe versantul vestic al Muntelui Priveliştilor
Minunate -Jingshan. Poteca şerpuia domol printr-o pădure
luxuriantă. Am făcut un scurt popas la primul pavilion cu numele
poetic de Chioşcul unde Mireasma Florilor se Adună, apoi la următorul
care mă îmbia să mă bucur de multitudinea priveliştilor
care mi se deschideau în faţă. lată-mă ajunsă în
vârful colinei, în Chioşcul celor 10 000 de Primăveri, acolo
unde se află centrul oraşului interior, punctul cel mai înalt
al oraşului Beijing. In faţa mea s-a deschis perspectiva largă
a capitalei chineze.
La poalele colinei spre
sud se distingeau contururile precise ale .Oraşului Imperial, iar în
interiorul acestuia, ale Oraşului Palatelor, numit în mod obişnuit
Oraşul Interzis al Astrului Purpuriu, Zijincheng. Acoperişurile
palatelor cu olane smălţuite în culoarea galbenului imperial se
succedau unul după altul până departe. In latura vestică a
Oraşului Imperial se întindeau salba de lacuri şi grădinile
imperiale de un verde intens străjuite de Pagoda Albă. Dincolo
de zidul stacojiu înconjurător se ridicau edificiile Chinei moderne
ale secolului al XX-lea. Am căutat să-mi concentrez privirea
doar asupra dreptunghiului ce păstra trecutul imperial. De acolo de
sus, mi se părea o impresionantă carte de istorie între coperţile
căreia au fost adunate documente, au fost eternizate faptele şi
amintirea unor personalităţi istorice, poveştile a miilor
de vieţi consumate în măreţie, în mod tragic sau anost,
în care au fost tezaurizate comori ale civilizaţiei chineze.
Oraşul Imperial, în
forma în care se păstrează astăzi, datează de la începutul
secolului al XV-lea, când cel de al treilea fiu al împăratului
ctitor al dinastiei Ming, numit guvernator al regiunii a cărei
capitală se afla la Beijing-ul de azi, a revendicat tronul părintelui
său şi cu forţa armelor şi-a impus voinţa şi
a mutat capitala imperiului de la Nanjing la Beijing.
Priveam Oraşul
Palatelor ce se întindea în faţa mea şi căutam să-mi
imaginez cum a prins contururi cu 600 de ani în urmă. In perimetrul
vechii capitale a dinastiei mongole, noul suveran concepuse noi dimensiuni
oraşului său de scaun şi poruncise zidirea unui nou oraş
imperial, a unui nou nucleu al acestuia - Oraşul Palatelor zis şi
Oraşul Interzis. Timp de 14 ani, cei mai vestiţi arhitecţi
şi ingineri constructori, sute de mii de meseriaşi pricepuţi
precum şi în jur de un milion de ţărani au trudit aici
pentru a ridica şi decora edificiile imperiale. Tot atunci, cu pământul
dislocat din fundaţiile clădirilor şi din canalul ce înconjoară
cetatea domnească, s-a înălţat şi colina pe care mă
aflam. S-a durat astfel, aşa cum cere ştiinţa geomanţiei,
o pavăză în calea curenţilor negativi din nord, un paznic
al întregului complex care să-1 apere de spiritele malefice.
Azi dreptunghiul Oraşului
Palatelor, înconjurat de un zid stacojiu, se detaşează clar ca
o insulă în marea citadină a Bejing-ului modern. A supravieţuit
în mod miraculos taifunurilor şi mareelor de evenimente ce s~au abătut
asupra sa de-a lungul secolelor şi a păstrat cu înţelepciune
amintirea şi documentele acestora.
Oraşul Palatelor mă
atrăgea în mod irezistibil. Determinată să-1 vizitez
sistematic am început să cobor versantul vestic al Muntelui Priveliştilor
Minunate. Am făcut un popas în chioşcul de unde se deschid
vederii cele patru zări, apoi în cel care oferă cele mai
splendide panorame. Ajunsă la poalele colinei, m-am oprit lângă
o inscripţie ce marchează locul unde, în anul 1644, ultimul împărat
al dinastiei Ming, înfricoşat de pătrunderea armatelor
ţăranilor răsculaţi în capitală, s-a spânzurat
după ce şi-a ucis împărăteasa şi copiii.
Falnicul roşcov care a permis acest sacrilegiu a fost ferecat secole
de-a rândul în lanţuri grele, până când a îmbătrânit
şi s-a prăbuşit. Amintirea tragicului eveniment însă
persistă şi toţi vizitatorii parcului se opresc aici îngânduraţi.
Am poposit şi eu câteva minute lângă roşcovul nou
plantat. Am rememorat succesiunea unor evenimente similare în istoria
Chinei, când dinastii incapabile să guverneze în mod eficient
ţara pierdeau mandatul cerului. In această situaţie
interveneau armatele ţăranilor răsculaţi care înscăunau
un nou împărat, de obicei pe comandantul acestora, şi întemeiau
o nouă dinastie. Aşa cum a fost cazul strămoşului împăratului
sinucigaş, întemeietorul dinastiei Ming.
Am părăsit
parcul, această oază de verdeaţă cu chiparoşi
seculari, arbuşti înfloriţi, aranjamente florale încântătoare,
livezi încărcate cu fructe şi m-am îndreptat spre poarta de
sud a Oraşului Palatelor. Am înaintat de-a lungul zidului stacojiu,
de-a lungul canalului de apărare al acestuia. Pe strada Şanţului
de Sud am luat decizia să încep vizita mea în palatul imperial cu
un important component al acestuia - Arhivele Imperiale.
Am împins cu greu solida
poartă roşie şi am pătruns într-o curte spaţioasă.
In mijlocul acesteia, înălţată pe o terasă, cu faţa
orientată spre sud, ca orice edificiu imperial, se afla o construcţie
unică - cea mai veche construcţie destinată să păstreze
arhivele casei imperiale şi ale administrării întregului
imperiu. Acest complex a fost construit în anul 1534 şi este compus
dintr-o clădire centrală, patru construcţii anexe şi
un pavilion destinat ceremoniilor ocazionate de depunerea unor documente
de seamă.
Pentru a ajunge la clădirea
centrală, am urcat scările terasei înconjurată de o
balustradă de marmură iscusit sculptată. Stând în faţa
acesteia am rămas impresionată de robusteţea ei neobişnuită.
Mi-am dat seama că spre deosebire de construcţiile chineze
durate cu precădere din lemn, mă aflu în faţa unei case
zidite doar din piatră şi dintr-o cărămidă
specială de duritatea cimentului, iar arcadele şi canaturile
celor cinci intrări erau cioplite din blocuri întregi de piatră.
Am intrat prin poarta centrală şi am constatat că zidurile
din părţile estică şi vestică ale clădirii
au o grosime de 3,5 m, iar cele din partea nordică şi sudică
- câte 6 m. O adevărată cetate inexpugnabilă, în care
documentele erau ferite de schimbările temperaturii exterioare, de
pericolul incendiilor.
În interiorul clădirii,
lungă de 30 m., pe o estradă de marmură stau înşiruite
153 de lăzi înalte de l m şi jumătate, toate confecţionate
din lemn de camfor şi acoperite cu folii de cupru aurite, decorate cu
imaginea dragonului imperial. In interiorul acestora, în casete detaşabile
lucrate dintr-o esenţă parfumată, au fost păstrate,
ferite de umiditate si dăunători, timp de 400 de ani şi mai
bine, documentele caselor imperiale ale dinastiilor Ming şi Qing.
Aici erau depuse în mod curent sau în cadrul unor ceremonii fastuoase însemnările
zilnice cu privire la activitatea suveranului, edictele şi decretele
imperiale, rapoartele funcţionarilor locali, memoriile către
tron, listele de aur cu numele celor care au promovat examenul imperial,
documentele referitoare la relaţiile cu statele tributare şi
alte state, documentele serviciilor secrete, culegerile de opere
literar-artistice, cele peste 22.000 de volume ale Enciclopediei editată
în timpul domniei împăratului Yongle (în anul 1409), într-un cuvânt
toate documentele ce consemnau activitatea unui imens imperiu, în cele
două clădiri anexe, în dulapuri înalte de 3 m., se păstrau
şi impresionantele volume, groase de l m. şi grele de 150 kg, ce
conţineau arborele genealogic al împăraţilor şi al
familiilor lor. Aceste volume sunt considerate unice în lume atât în ce
priveşte mărimea cât şi în ce priveşte calitatea hârtiei
şi a artei caligrafierii. De fapt, fiecare document, fiecare piesă
de arhivă este o operă de artă. Ele sunt confecţionate
din mătase, brocart sau hârtie de cea mai bună calitate, iar
textul este caligrafiat cu tuş în stilul hai - cel regulat folosit
în cancelaria imperială şi este încadrat în elemente
decorative artistice.
Acum „casa de piatră”
este muzeu, o amintire a preocupării responsabile a vechilor
domnitori de a păstra pentru urmaşi valorile vremurilor lor. Moştenirea
lor a fost transferată într-un sediu nou, unde cele 10 milioane de
unităţi de arhivă sunt conservate după cerinţele
ştiinţei moderne şi puse la dispoziţia cercetătorilor
ştiinţifici din China şi din întreaga lume.
Am părăsit
Arhivele Imperiale amintindu-mi de bucuria pe care am simţit-o când
am ţinut în mână unele din documentele de pe vremea marelui împărat
Kangxi (1662-1723), contemporan cu Petru cel Mare al Rusiei şi cu
Regele Soare al Franţei, şi am putut admira minunata sa
caligrafie.
Când am părăsit
strada Şanţului de Sud auzul şi văzul mi-au fost
invadate de trepidaţia marii metropole. Pe cele 8 benzi ale
Bulevardului Liniştii îndelungate - Chang’anjie maşinile
treceau în viteză. Eu m-am grăbii să ajung în Piaţa
Liniştii Cereşti Tiananmen pentru a începe explorarea Oraşului
Palatelor.
În dreapta mea zidul
stacojiu - simbolul trecutului istoric, în stânga mea marele bulevard
aglomerat cu şiruri nesfârşite de maşini în plină
viteză - simbolul prezentului. In fata mea se contura Piaţa Liniştii
Cereşti, piaţă încărcată cu semnificaţie
sacră în epoca imperială a Chinei şi cu amintirea unor
evenimente politice determinante pentru evoluţia istoriei în secolul
al XX-lea.
În China, de-a lungul
istoriei, spaţiului din faţa sudică a palatelor imperiale i
s-a acordat o mare importanţă. Acesta era locul care trebuia să
reflecte măreţia casei imperiale, să inspire spaimă
şi să impună supuşenie. Aici se expuneau însemnele
imperiului, aici se realiza, într-un cadru solemn, legătura
suveranului cu supuşii săi, aici se marcau marile evenimente ale
dinastiilor.
În 1420, când a fost
construită Cetatea Imperială, poarta sudică, intrarea sa
principală a fost durată din coloane de lemn şi a fost
numită Chengtianmen - Poarta ce Sprijină Cerul pentru a sugera
statura mistică a împăratului - Fiu al Cerului care domneşte
asupra celor 9 zări ale cerului. In faţa porţii a fost orânduită
o piaţă ce măsura 11 hectare şi era înconjurată
de un zid stacojiu cu trei porţi. De aici, pornea un drum larg spre
sud şi altul în direcţia est-vest.
Aşa cum cerea cutuma
milenară, în partea estică a acestei porţi, într-un pâlc
de chiparoşi s-a ridicai un impresionant Templu pentru Cinstirea
Memoriei Strămoşilor, unde erau păstrate tabelele votive
ale predecesorilor casei imperiale, iar în vestul ei - Altarul Gliei Strămoşeşti,
unde se afla simbolul unităţii întregii ţări, o
platformă cu pământ adus din cele patru puncte cardinale ale
Chinei. In anul 1651, Poarta Cerului a fost reconstruită. Din cărămizi
mari, grele de 24 kg. fiecare, a fost zidită o fundaţie
trapeziodală înaltă de 10 m, cu 5 porţi - viaducte, iar
deasupra, un edificiu impresionant cu un acoperiş în doua pante
acoperit cu olane aurii. Poarta a fost numită Tian’anmen - Poarta
Liniştii Cereşti; este cea care domină astăzi piaţa
.
În faţa acesteia,
deasupra Râului cu Ape Aurii au fost arcuite 7 poduri de marmură,
unul central, pe calea imperială, pentru suveran, alte două
pentru membrii clanului imperial, urmat de alte două pentru demnitari
şi ultimele pentru persoane fără funcţii şi fără
rang..
Pe cele două laturi
ale podului imperial au fost ridicate „huabiao”. însemne ale puterii
- columne de marmură sculptate cu dragoni înalte de 10 m. Acestea au
în vârf un vas ce captează roua cerului, băutură menită
a asigura longevitatea împăratului, şi un animal mitic numit
“hou, care contemplează cerul”. Legenda spune că aceste
creaturi erau chemate să urmărească activitatea împăratului
şi să-1 avertizeze când îşi neglijează îndatoririle
sale de domnitor responsabil. Alături de acestea a fost aşezată,
imaginea sculptată în marmură, o pereche de lei, ce reflectă
autoritatea supremă a împăratului în fata căreia şi
regele animalelor se supune. Cel din vest, masculul are sub laba dreaptă
o minge de mătase, cel din est, leoaica are sub laba stângă un
pui. Imaginea acestui nobil animal o voi regăsi de nenumărate
ori pe parcursul vizitei în Palatul Imperial în noi şi noi
ipostaze.
Poarta Liniştii Cereşti
a fost martorul marilor alaiuri imperiale, când suveranul pleca spre
Templul Cerului sau cel al Pământului pentru prezentarea
sacrificiilor, al marilor ceremonii când domnitorul pleca la război
sau îşi conducea comandaţii în campaniile militare, al marilor
ceremonii de primire a celor victorioşi, al nenumăratelor
ritualuri de prezentare a sacrificiilor pentru cinstirea stindardului
şi, nu în ultimul rând, al momentelor importante de emitere a
edictelor imperiale. Acest document considerat sacru, după ce în
sala tronului a fost înmânat ministrului ceremonialului, a fost adus într-un
pavilion în formă de dragon pe terasa Porţii Liniştii Cereşti.
Aici i se dădea citire în faţa întregului corp de demnitari îngenunchiat
în piaţă, apoi era aşezat în gura unui phoenix aurit
şi coborât în afara porţii. Un demnitar îl prelua, îl punea
pe o „tavă de nori” şi, ocrotit de un baldachin imperial,
era dus la Ministerul Ceremonialului, unde era copiat în mai multe
exemplarele, apoi acestea erau încredinţate curierilor speciali
pentru a fi duse în capitalele provinciilor.
Ultimul edict, astfel adus
la cunoştinţa naţiunii chineze, a fost cel din 25 decembrie
1911 semnat de împărăteasa Longyu în care anunţa
abdicarea ultimului împărat al dinastiei Qing, Puyi.
Pe latura estică a
Porţii Liniştii Cereşti, din trei în trei ani aveau loc
ceremoniile fastuoase în cadrul căreia erau anunţaţi
şi cinstiţi cei care au promovat examenele imperiale şi
erau înmânate însemnele de excelenţă celui care a ocupat
primul loc. De aici, viitorii demnitari ai Chinei erau conduşi spre
sala tronului pentru a fi primiţi de suveran.
Pe latura vestica a
acestei porţi, în schimb, în fiecare primăvară aveau loc
ceremonii de altă natură. Aici dădea citire ministrul
pedepselor deciziile luate de împărat, ca for suprem de justiţie,
în cazurile unor crime de o deosebită gravitate ce se pedepseau cu
condamnarea la moarte. Tot aici erau executaţi inculpaţii.
Pe laturile estice şi
vestice ale pieţei, de-a lungul coridoarelor de o mie de paşi,
se aflau clădirile, modeste de alt fel, ale tuturor ministerelor, ale
comandamentului armatei şi ale serviciilor secrete, precum şi
ale Academiei Imperiale şi Spitalului Imperial. Aici era zona cea mai
activă a palatului. Sute de demnitari, funcţionari, scribi
şi servitori se aflau într-o permanentă fierbere pentru a
rezolva problemele imensului imperiu.
Odată cu era
republicană, începută în anul 1912, în Piaţa Porţii
Liniştii Cereşti, piaţă încărcată cu
semnificaţie sacră în epoca imperială, au intervenit mari
schimbări, însă importanţa sa istorică tradiţională
a rămas şi a fost încărcată cu amintirea unor
evenimente politice determinante pentru evoluţia Chinei în secolul
al XX-lea. In Piaţa Porţii Liniştii Cereşti au avut
loc marile demonstraţii ale tineretului patriotic. Aceste demonstraţii
au debutat cu evenimentele de la 4 mai 1919 şi s-au repetat în anii
1925, 1926, 1935 şi 1947, ocazii în care tineretul şi-a ridicat
glasul în favoarea apărării integrităţii teritoriale
a Chinei şi a demnităţii sale naţionale, s-a pronunţat
împotriva războiului civil şi a guvernării corupte.
Aici, în faţa unei
mase de 300 000 de oameni, la l octombrie 1949, a fost proclamată întemeierea
Republicii Populare Chineze. Tot aici au avut loc acţiunile de masă
din anii 1976 şi 1989, în cadrul cărora s-a exprimat
determinarea noii generaţii de a impune şi de a consolida o nouă
orientare în dezvoltarea Chinei pe calea democraţiei, reformelor
şi deschiderii spre exterior.
Piaţa Porţii
Liniştii Cereşti s-a lărgit treptat ajungând astăzi
la 50 hectare. Ea s-a transformat în cea mai mare piaţă din
lume, în care încap l milion de oameni. Pe locul vechiului zid înconjurător,
al clădirilor ministerelor, în anul 1959 au fost construite, doar în
10 luni, pe latura vestică, impunătorul edificiu al
parlamentului chinez, iar în cea estică, sediul Muzeului Naţional
de Istorie. Pe vechiul drum imperial, pe axa Oraşului Palatelor
şi a vechiului oraş Beijing, s-a ridicat, în anul 1958,
Monumentul Eroilor Revoluţiei, apoi în anul 1976 -Mausoleul preşedintelui
Mao Zedong. Tot aici, pe un catarg înalt, în cadrul unei solemnităţi
impresionante, urmărită de un public larg, are loc în fiecare
dimineaţa, odată cu răsăritul soarelui, ceremonia înălţării
steagul naţional.
În ciuda schimbărilor,
Piaţa Tiananmen a rămas un loc sacru, un simbol al continuităţii
tradiţiilor istorice ale locuitorilor Chinei
De pe terasa Porţii
Liniştii Cereşti am aruncat încă o privire asupra celei
mai mari pieţe publice din lume, am coborât şi m-am îndreptat
spre Wumen -Poarta de Miazăzi - intrarea principală în Oraşul
Palatelor.
Păşeam pe
lespezile căii imperiale de sub bolta Cetăţii Imperiale cu
nume de rezonanţă simbolică - Tian’anmen - Poarta liniştii
Cereşti. Fiecare pas mă ducea mai aproape de Oraşul
Palatelor învăluit în imagini emblematice, a căror semnificaţie
le-am înţeles doar după mulţi ani de studiu şi
numeroase vizite. Am trecut de imensa poartă roşie bătută
cu bolţuri mari aurii. Fără să le mai număr,
ştiam că suma lor este multiplul numărului 9 - cifră
supremă ce simbolizează atotputernicia suveranului. Nu-i de
mirare că în această reşedinţa domnească numărul
încăperilor este 9 999 şi că pe parcursul vizitei mele voi
întâlni la această cifra şi multiplul său la tot pasul.
Am trecut de Poarta
Conduitei Cuviincioase - Duanmen şi iată-mă într-o curte
interioară dominată de Poarta de Miazăzi - Wumen, intrarea
principală în Oraşul Palatelor, în Oraşul Interzis al
Astrului Purpuriu. Mă impresionează culoarea stacojie ce domină
zidurile şi edificiile din jurul meu.
Cei care pătrundeau
aici pe vremuri înţelegeau semnificaţia acestei culori.
Stacojiul simbolizează în China Steaua Polară, considerată
centrul cosmosului. Prin analogic, acest palat a împrumutat culoarea
pentru a exprima gândul că aici se află centrul lumii chineze,
centrul întinsului imperiu chinez. Atât denumirea porţilor şi
a edificiilor din acest palat, care ocupă 720.000 m pătraţi,
cât şi culorile folosite au fost concepute pentru a impune smerenie
şi supunere celor care pătrundeau în incinte, pentru a
transmite mesaje atât suveranului cât şi demnitarilor chemaţi
să-1 asiste la buna administrare a ţării.
Cele cinci edificii
ridicate deasupra Porţii de Miazăzi, numite Palate ale
Phoenixului, au fost martorele tăcute ale intrării în palat a
alaiurilor nupţiale, a defilării celor care au promovat cu
succes ultima treaptă a examenelor imperiale, ale ceremoniei de
primire a celor întorşi victorioşi de pe câmpul de luptă.
Aici au urcat timp de 500 de ani şi mai bine cei 24 de împăraţi,
care şi-au avut reşedinţă în Oraşul Palatelor,
pentru a da citire unor decrete de mare importanţă, aşa cum
a procedat, de pildă, împăratul Guangxu în anul 1898 pentru a
enunţa adoptarea primelor reforme menite să modernizeze China.
Tot aici, în răpăitul tobelor şi dangătul clopotelor,
au participat împăraţii la ceremonia proclamării
calendarului anului următor, iar în ziua a 15-a a fiecărui nou
an - la sărbătoarea lampioanelor. In faţa acestei porţi
erau pedepsiţi cu lovituri de bastoane de bambus sau prin decapitare
demnitarii găsiţi vinovaţi de încălcarea legii.
Am părăsit
această curte încărcată de atâtea amintiri şi am
trecut pe sub bolta porţii maiestuoase, înaltă de aproape 40 m.
In faţa mea s-a deschis o curte dominată de cinci poduri de
marmură, numite brâie de jad, care se arcuiesc elegant peste Râul
cu Ape Aurii din interiorul Oraşului Palatelor. Trec peste unul
dintre ele şi mă îndrept spre Poarta Armoniei Supreme, intrarea
principală în Curtea Exterioară unde se află cele mai
importante trei edificii ale Oraşului Palatelor: Sala Armoniei
Supreme, Sala Centrală a Armoniei şi Sala Armoniei Asigurate,
palate cu denumiri simbolice, în care împăraţii Chinei îşi
exercitau puterea declarată divină.
Am trecut apoi pe sub
Poarta Armoniei Supreme, căutând locul unde în trecut împăraţii
ţineau sfat cu demnitarii lor şi luau decizii importante pentru
soarta Chinei. In faţa mea s-a deschis un spaţiu vast de 30 000
m pătraţi dominat de Sala Armoniei Supreme, edificiul central al
Oraşului Palatelor şi al întregii Chine, clădire care adăposteşte
sala tronului imperial. Clădirea dreptunghiulară, cu un acoperiş
în două ape, aşezată pe o terasă înconjurată de
trei inele de balustradă sculptată din marmură nu se impune
prin nici o linie avântată spre tăriile cerului, ci
impresionează prin stabilitatea şi echilibrul pe care le degajă.
M-am îndreptat spre acest simbol al autorităţii imperiale,
parcurgând cu paşi lenţi imensa piaţă. Am lăsat
la dreapta complexul de clădiri ce poartă numele de Palatul
Gloriei Literare şi la stânga pe cel cu numele de Palatul Gloriei
Militare. In trecut, în aceste încăperi împăraţii îşi
exercitau îndatoririle de dascăl, prezentau ofrande strămoşilor
naţiunii. Aici erau educaţi prinţii moştenitori şi,
nu întâmplător se afla Biblioteca Imperială. Aici elaborau
membrii Academici Imperiale şi intelectualii de frunte ai Chinei
culegerile ce conţineau capodoperele literar artistice ale tării,
iar pictorii imortalizau chipurile împăraţilor şi ale
membrilor familiei sale.
Ajunsă în faţa
marii terase, am urcat cele 44 de trepte admirând blocul de marmură
iscusit sculptat cu dragoni ce se zvârcolesc în spuma apelor. Pe
deasupra acestui „covor” preţios era purtată litiera împăratului
cu ocazia marilor ceremonii. Sus pe terasă - obiecte cu semnificaţii
simbolice: tâmâielniţe în forma de bâtlani şi broaşte
ţestoase, tripoide pentru a da expresie urării ca suveranul să
se bucure de viaţă lungă, o baniţă etalon pentru
măsurarea grânelor - simbolul grijii domnitorului pentru bunăstarea
supuşilor şi al echităţii sale în rezolvarea
treburilor statului, un cadran solar - emblema autorităţii
imperiale. Uitându-mă la toate acestea, am încercat să-mi
imaginez cum a arătat piaţa şi terasa cu ocazia marilor
ceremonii în epocile de glorie ale imperiului. Am găsit descrierea
lor în documentele arhivei Imperiale, în volume de memorii.
În zorii zilei marelui
eveniment, în faţa Porţii de Miază Zi erau postaţi
elefanţi încărcaţi cu obiecte de bun augur. Pe marea terasă,
în piaţa din fata Sălii Armoniei Supreme, erau expuse peste 500
de obiecte ceremoniale cu semnificaţie simbolică confecţionate
din aur, argint, jad, bronz, ceramică şi lemn preţios. Pe părţile
laterale ale acesteia, era aşezată orchestra imperială
formată din instrumentişti ce se foloseau de instrumente
muzicale antice. In piaţă erau staţionate detaşamentele
corpului imperial, purtând steaguri şi arme tradiţionale. Sute
de demnitari în marea ţinută de gală confecţionată
din mătăsuri grele brodate cu însemnele funcţiilor lor, cu
bâtlani pentru funcţionarii civili şi cu tigri pentru cei
militari, stăteau în faţa scărilor ce duceau spre terasă.
Membrii familiei imperiale stăteau în apropierea sălii
tronului, etalându-şi costumele elegante din mătăsuri strălucitoare,
artistic brodate în conformitate cu rangul fiecăruia şi normele
reglementărilor curţii imperiale. Fumul parfumat ce se ridica
din tâmăelniţe învăluia toată asistenţa, creând
o atmosferă de. mister. Tensiunea aşteptării ajungea la
maximum când pe terasa Porţii de Miazăzi începeau să bată
clopotele şi tobele anunţând plecarea suveranului din reşedinţa
imperială. Purtat pe litiera de mare ţinută, domnitorul era
dus la Sala de Centrală a Armoniei, unde i se citeau textul ce urma să-1
rostească şi i se reamintea desfăşurarea
ceremonialului. După ce se făceau ultimele retuşuri ale
ţinutei sale, se verificau toate detaliile ale fastuosului costum de
gală, brodat cu dragoni, alaiul imperial se îndrepta spre Sala
Armoniei Supreme. In sunetul primelor acorduri ale muzicii shao, împăratul
urca încet, cu paşi prescrişi de protocolul curţii
imperiale, treptele ce conduceau spre tronul impunător.
Sala Armoniei Supreme,
supranumită şi Sala Clopotelor de Aur, sugerează ideea
ordinii universale, ideea că aici se află locul unde se
armonizează interdependenţele dintre toate lucrurile din lume.
Acest edificiu este cea mai mare şi cea mai impunătoare construcţie
din Oraşul Palatelor. înaltă de 37 m., are o suprafaţă
de peste 2000 m pătraţi. Tavanul casetat este susţinut de
72 de pilaştri auriţi acoperiţi cu imaginea dragonului.
Tronul se află pe o estradă înaltă de 7 m. Este o banchetă
largă tapisată cu mătase aurie, sculptată cu dragoni
în posturi ce întrec orice imaginaţie, motiv care se repetă
şi pe paravanul din spatele acestuia.
In sala învăluită
în parfumul betelor de santal, suveranul primea omagiul sau, după
caz, felicitările membrilor familiei imperiale, ale demnitarilor, ale
reprezentanţilor popoarelor tributare şi ale solilor
ţărilor străine. Ceremonial chemat să demonstreze
şi să întărească autoritatea imperială era
foarte strict. In sală se aflau supraveghetori speciali care urmăreau
fiecare mişcare şi orice detaliu al ţinutei, cei care se abăteau
de la regulile prescrise erau aspru pedepsiţi pentru “lese
maiestate”.
După ce toţi cei
chemaţi să-şi prezinte omagiile sau felicitările îşi
onorau obligaţiile, suveranul se retrăgea şi, purtat pe
litieră, se îndrepta spre Sala Centrală a Armoniei, unde se
odihnea şi se relaxa. De aici. în funcţie de ocazie, se îndrepta
spre Sala Armoniei Asigurate pentru a primi şi ospăta pe
reprezentanţii ţărilor tributare sau ai minorităţilor
naţionale. După aceea părăsea Curtea Exterioară,
destinată contactelor protocolare cu supuşii şi reprezentanţii
altor state, şi se retrăgea în iatacurile imperiale unde trăia
în mod obişnuit cu familia sa.
Rezemată de
balustrada de marmură a Sălii Armoniei Asigurate priveam spre
Qianqingmen - Poarta Purităţii Celeste care conduce spre Curtea
Interioară a palatului imperial. Am traversat o curte spaţioasă
şi m-am oprit în faţa unei perechi de lei ce stăteau de
strajă în fata porţii. Turnat în bronz, apoi aurit, acest
simbol al autorităţii imperiale, face o impresie deosebită.
Leii nu sunt surprinşi în posturi rigide, pietrificate. Artistul
anonim a reuşit într-atât să le dea viată şi o
mobilitate jucăuşă încât aşteptam să-i aud mârâind
prieteneşte.
Intrarea în iatacurile
imperiale, Poarta Purităţii Celeşti - o platformă spaţioasă
încadrată de două încăperi largi a servit în timpul
primilor împăraţi ai ultimei dinastii drept sală de audienţe.
Aici îşi primea sfetnicii, la apariţia primelor raze ale
soarelui, marele împărat Kangxi. Aici se sfătuia cu ei zi de
zi. le asculta cu răbdare părerile, argumentele, semna decrete,
rezolva problemele marelui imperiu.
Urc cele câteva trepte de
marmură ce conduc spre poartă şi în faţa mea se înfăţişează,
la capătul unei alei pavată cu dale şi străjuită
de pomi de granate încărcaţi de fructe, primul complex
arhitectural al zonei, cunoscut sub denumirea Trei Palate şi Şase
Curţi Interioare. Trei edificii, replici mai modeste ale celor trei Săli
din Curtea Exterioară, aşezate pe o terasă înălţată,
poartă nume cu rezonanţă poetică, în care reverberează
semnificaţii simbolice profunde - Qianqinggong — Palatul Purităţii
Celeste, Kunninggong — Palatul Liniştii Pământeşti
şi, situat intre aceste două, Jiaotaidian - Sala Uniunii dintre
Cer şi Pământ.
Primul a servit ca reşedinţă
şi birou pentru 14 împăraţi ai dinastiei Ming şi 2 ai
dinastiei Qing, al doilea - ca reşedinţă împărăteselor,
iar al treilea a fost destinat marcării unor festivităţi de
mai mică importanţă, ca de pildă ziua de naştere
a împărăteselor, şi ţinerii unor audienţe intime
etc., şi tot aici, suverana creştea în fiecare primăvară
viermi de mătase pentru a servi drept exemplu supuselor în această
îndeletnicire.
Cele Trei Palate excelează
prin eleganţă şi sobrietate şi abundă totodată
în semne simbolice. In Palatul Purităţii Celeste, care începând
din secolul al XVIII-lea a devenit cancelarie imperială, în fata
unui paravan din lemn aurit, sculptat cu motive ale dragonului, se află
tronul, pe care motivul miticului animal este prezent în numeroase
ipostaze, şi o masă acoperită cu mătase galbenă.
Texte caligrafiate de mari maeştri şi de împăraţi,
expuse pe coloane şi pe paravan, aveau menirea să ţină
trează în conştiinţa suveranilor şi demnitarilor
preceptele unei guvernări eficiente şi oneste. Ideea dominantă
ale acestora este exprimată concis prin cele patru mari ideograme
caligrafiate pe un panou aşezat deasupra tronului. Acestea zheng da
guang ming sunt integritate si puritate in suflet şi gândire. In
spatele panoului se păstra testamentul împăraţilor
dinastiei Qing, în care îşi desemnau urmaşii la tron.
Piese de cloisone delicat
colorate completează atmosfera solemnă şi elegantă a sălii.
În Palatul Liniştii
Pământeşti, fostul iatac al împărăteselor, se păstrează
încă aranjamentul din timpul dinastiei Qing pentru celebrarea nunţilor
împărăteşti şi pentru prezentarea ofrandelor zeilor
triburilor manciuriene. Predominantă aici este culoarea roşie -
culoarea bucuriei şi a vieţii, simbol al prosperării urmaşilor.
Sala Uniunii dintre Cer
şi Pământ, a servit, începând din secolul al XVIII-lea, ca
loc de păstrare a celor 25 de sigilii imperiale, a unei clepsidre
formate dintr-un set de vase de bronz şi a unui orologiu, considerate
etaloane pentru măsurarea timpului în imperiu.
Am părăsit zona
celor Trei Palate şi am pornit în căutarea iatacurilor
imperiale. Am hotărât să încep cu latura vestică a axei
principale şi am ieşit pe o poartă laterală. M-am
strecurat printr-un coridor îngust ce şerpuia intre casele scunde
asemănătoare cu cele din cartierele vechi ale capitalei chineze.
Am dat de o poartă simplă cu două canaturi roşii în
fata căreia se aflau statuile a doi lei şi două felinare.
După o cercetare mai atentă, am constatat că au toate însemnele
celor postate în faţa edificiilor imperiale, semn sigur pentru mine
că sunt pe drumul cel bun. Faptul era confirmat şi de panoul de
deasupra porţii, pe care erau caligrafiate trei ideograme -
Yangxinrnen - Poarta înnobilării Sufletului.
Am pătruns într-o
curte umbrită de brazi şi chiparoşi, în care se aflau
plasate cu mult rafinament piese sculpturale cu semnificaţii
simbolice - bâtlani, căpriori, broaşte ţestoase, pagode.
Cu faţa spre sud, se află o clădire dreptunghiulară,
încadrată de două clădiri anexe. La mijloc, o uşă
largă şi două ferestre mari pe cele două laturi îi
conferă o luminozitate excelentă. Acesta este Palatul înnobilării
Sufletului unde între anii 1723 şi 1911, timp de aproape 200 de ani,
au locuit şi au condus imperiul chinez 8 împăraţi. Palatul
a fost martorul multor evenimente istorice hotărâtoare pentru soarta
Chinei. Aici au fost elaborate, de pildă, în anul 1898, primele
decrete ale împăratului Guangxu ce prevedeau introducerea unor
reforme pentru modernizarea Chinei şi tot aici, la 12 februarie 1912,
a abdicat Puyi, ultimul împărat al dinastiei Qing, marcând prin
aceasta începutul epocii republicane a Chinei..
Dreptunghiul edificiului
este împărţit în trei încăperi - în mijloc o sală
încăpătoare al cărei lux imperial îl reprezintă
consolele sofisticate ale coloanelor de susţinere decorate cu
elemente colorate într-o combinaţie de culori albastru si turquoise,
culori reci ce stimulează gândirea lucidă, şi plafonul
casetat ce avea în mijloc un dragon încolăcit în joacă cu o
perlă imensă. In faţa unei biblioteci impresionante se află
un birou larg acoperit cu mătase de culoare galbenă imperială.
Deasupra acestuia, pe un panou sunt caligrafiate laconicele semne
ideografice - zhongzheng renhe, adică Echitate şi Mărinimie,
principii după care trebuie să se conducă suveranul în
momentul luării deciziilor. Pe acest birou erau depuse, legate în
coperţi de mătase galbenă, rapoartele, edictele si alte
documente de mare importanţă supuse deciziei suveranului.
În partea dreaptă a
sălii se află un tron modest pe care se aşeza împăratul
când primea demnitarii şi solii altor ţări în audienţă.
Atunci când pe tronul Chinei s-au aflat împăraţi-copii, în
spatele lor se aşezau, ascunse privirilor de o perdea de mătase,
împărătesele regente, care şi dădeau indicaţii
în numele micului suveran nu arareori doborât de plictiseală
În partea stângă a
sălii se află iatacul imperial în care, sub un baldachin
iscusit brodat, se află un pat, o masă lungă cu obiecte de
artă, iar de-a lungul geamului o platformă, iarna încălzită.
Aici şi în încăperea alăturată, numită şi
Sala celor Trei Rarităţi, se păstrează opere ale celor
trei caligrafi de frunte ai Chinei, dar şi o colecţie de
manuscrise rare alături de obiecte de artă ce fac parte azi din
patrimoniul naţional. Intr-o ambianţă de mare rafinament
artistic, în faţa unei măsuţe scunde, rezemat de perne de
mătase, se odihnea împăratul, sorbind o ceaşcă de
ceai sau caligrafiind citate ale clasicilor ori citind o carte.
Stăteam în faţa
acestei clădiri modeste, care m-a impresionat prin eleganţă
şi indiciile unei trăiri intelectuale elevate, şi prin fata
ochilor minţii melc au trecut imaginile altor palate de pe alte
meridiane ale lumii, care m-au uimit prin luxul lor deopotrivă inutil
şi sfidător la adresa sărăciei locuitorilor acelor
ţări.
Apoi, am vizitat micile
curţi interioare în care se aflau iatacurile celor două împărătesc
- al celei din est şi al celei din vest. Nici o reşedinţă
nu depăşea iatacul imperial în ce priveşte confortul
şi luxul. Ambele excelau printr-o eleganţă decentă
şi un simţ artistic bine echilibrat. In Palatul Primăverii
Permanente si în Palatul Supremei Elegante, de fapt nişte clădiri
cu un singur cat cu deschidere largă spre o curte interioară,
unde a locuit, de altfel ultima împărăteasă mamă,
Cixi, m-a impresionat frumuseţea dantelăriei sculptate în lemn
de santal şi mahon, care marca împărţirea dintre încăperi.
Mare împătimită a teatrului, împărăteasa avea aici,
în una din curţi, şi o mică scenă pe care eunucii curţii
erau chemaţi să interpreteze piese clasice ale teatrului tradiţional
chinez.
Apoi am pornit, pe uliţele
înguste spre zona celor Sase Curţi, unde în spatele unor porţi
masive, în mici curţi interioare, în apartamente sau cămăruţe
modeste şi chiar întunecoase, trăiau concubinele cu ranguri sau
fără rang. Priveam prin ferestre micile încăperi mobilate
cu strictul necesar, cu nimicuri atât de dragi oricărei femei şi
căutam să-mi imaginez cum îşi duceau existenţa aceste
fiinţe al cărei singur scop în viată era ca să-1 vadă
pe împărat, să fie agreate de el şi, apoi, dacă aveau
norocul, să nască un descendent imperial în urma căruia să
avanseze în ierarhia concubinelor, chiar până la rangul de împărăteasă-mamă.
Intuiam tragediile care s-au consumat aici, nefericirea a acelora care cădeau
în dizgraţie ca urmare a vreunei greşeli sau a uneltirilor
vreunei favorite frustrate şi care si-au sfârşit zilele în
sordidele lenggong- în palatele friguroase ale nepăsării şi
uitării.
În colţul unei curţi
meschine, mi-a atras atenţia o gură de puţ astupată cu
o sferă de marmură, asigurată, la rândul ei, cu un drug de
fier închis cu un lacăt. Este puţul în care si-a găsit
moartea favorita Zhen - Nestemata a împăratului Guangxu, la 14
august a anului 1900, când Armatele Aliate ale celor 8 ţări au
început asediul asupra capitalei Chinei. Atunci, a găsit de cuviinţă
împărăteasa-mamă Cixi să ordone aruncarea ei în fântână
pentru a o pedepsi pe ea, dar şi pe împărat, pentru încercările
lor de a introduce unele reforme care să conducă la modernizarea
Chinei, Ca mulţi dintre vizitatori, am poposit mai îndelungat în faţa
acestei sfere de marmură şi mi-a părut rău că nu
am avut o floare să o depun în acel loc.
Cu sufletul încărcat
de imaginile sutelor de femei care au trăit în această parte a
palatului m-am îndreptat spre Grădina Imperială. Speram că
aici, în această oază în care natura se îmbină armonios
cu arhitectura, voi putea retrăi momentele lor de bucurie.
Am intrat în grădină
prin una din porţile laterale şi m-am găsit într o lume de
basm. Chiparoşi, brazi, ginko, copaci exotici în forme contorsionate
ce creau impresia unor dragoni culcaţi, se bolteau deasupra mea, stânci
roase de ape m-au transpus intr-un peisaj marin, stalagtite ce urcau spre
tăriile cerului şi aglomerări calcaroase în forme
fantastice îmi aduceau răcoarea munţilor. Pavilioane ascunse de
vegetaţie sau aşezate deasupra bulboanelor de apă mă
îmbiau la visare şi mi-au chemat în memorie poezii de mult uitate.
Un munte îngrămădit din stânci aduse de departe, cu grote
şi drumeaguri abrupte, îmi produceau vertij şi rău de înălţime.
Aici, pe o suprafaţă
de doar 1,1 hectar, artiştii grădinilor chinezeşti au reuşit
să creeze o replică amăgitoare a naturii. Aici veneau împăraţii
să caute momente de inspiraţie pentru a scrie sau a recita
poezii, aici admirau luna şi se scăldau în razele ei de sărbătoarea
lunii pline la mijlocul toamnei, aici întâmpinau doamnele de la curte
cele patru anotimpuri, aici escaladau ele muntele, aşa cum cerea
datina, în ziua a 9-a a lunii a 9-a a calendarului lunar tradiţional
chinez.
Aici au găsit marii
împăraţi ai Chinei locul cel mai potrivit pentru a păstra
cele 12 000 de volume ale culegerii exhaustive ale operelor artistice,
literare şi istorice ale Chinei. Aici, în această grădină,
unde puteau fi consultate în liniştea amplificată de susurul
apei şi cântatul păsărilor.
Am coborât privirea pe
drumeagul ce şerpuia printre copaci, aranjamente florale şi
pavilioane şi am descoperit că pietricelele multicolore, care îl
compuneau, formează un covor fermecat. Sub paşii mei îşi
deschideau petalele flori, se hârjoneau mici vieţuitoare, răsăreau
peisaje şi apăreau personaje mitice şi ale operelor
literare clasice chineze. Priveam şi nu îmi venea să cred că
umilele pietre şlefuite de apele râurilor pot da naştere la o
asemenea operă de artă.
|
Drumul m-a dus spre poarta
de nord a palatului, spre Poarta Puterii Divine. Soarele cobora în
spatele Muntelui cu Privelişti Minunate. Ridicându-mi privirea aşteptam
să aud cele 108 lovituri ale clopoţelul, ce se afla pe vremuri
imperiale în edificiul deasupra porţii, pentru a anunţa
locatarii palatului sfârşitul unei zile.
Am parcurs drumul de-a
lungul axei nord-sud al Palatului Imperial din Beijing şi eram încărcată
cu impresii care cereau un timp pentru a fi asimilate. Dar nu puteam să
nu constat că au rămas încă multe locuri de vizitat şi
pe laturile estice şi vestice ale acestuia, cum ar fi doar colecţiile
de arta plastică, de porţelanuri, de ceasuri, de arta meşteşugărească
şi tezaurul imperial.
prof. dr. Anna Eva
BUDURA
|
|
|