,,În
elaborarea lucrării i-am avut mereu înaintea ochilor pe
cititorii cărora mă adresez înainte de toate, străduindu-mă
să-i fac să aibă o înţelegere deplină a
celor expuse şi fiind preocupat mai mult de utilitatea ei decât
de greutăţile întâmpinate. Dacă voi fi izbutit în
strădaniile mele, lucrarea va fi destinată să umple
un gol de mult simţit în cultura noastră.” (Nicolae
Lascu, Cum trăiau romanii, Bucureşti, Ed. Ştiinţifică,
1965.) |

|
Numele profesorului Nicolae Lascu rămâne întipărit cu
slove de aur în memoria culturii româneşti, mărturie a unui
rafinat traducător şi istoric al literaturii antice, un excepţional
clasicist, îndrumător, părinte cultural. Nicolae Lascu este
amintit de foştii elevi şi cunoscuţi ca fiind o
personalitate complexă, de o rară distincţie, un caracter
solar ce se nutrea dintr-o paternă simplitate care însă tăinuia
un impresionant sipet cultural.
S-a
născut la 20 aprilie 1908, în satul Benic, aproape de Alba Iulia,
fiind al şaselea copil, mezinul familiei făurarului Amos Laslo
şi al Savetei (născută Frâncu).
În anul 1938 reuşeşte să îşi reia vechiul
nume, Lascu, purtat înaintea politicii de deznaţionalizare de
familia sa românească. Copilăria sa poartă o pecete grea a
două evenimente importante: moartea fratelui său, Silviu, răpus
la o vârstă fragedă pe câmpul de luptă a primei conflagraţii
mondiale, şi gestul nobil de a ţese împreună cu surorile
sale Raveca, Anica şi Măriuca, drapelul localităţii
natale, pentru Marea Adunare Naţională din 1 Decembrie 1918 de
la Alba Iulia.
Copilul
Nicolae Lascu porneşte pe calea studiilor la şcoala din satul
natal, urmând apoi cursurile Liceului ,,Mihai Viteazul” din Alba Iulia,
unde, sub oblăduirea unor profesori iluştri, i se va înfiripa
pentru prima oară în suflet dorinţa acerbă de a cunoaşte
rădăcinile istoriei, îngropate adânc în pământul fertil
al antichităţii clasice. Se
remarcă a fi un student eminent, iar în anul 1927 susţine
bacalaureatul în mod exemplar, clasându-se pe primul loc. Va urma apoi
cursuri de filologie clasică în cadrul Facultăţii de
Litere şi Filosofie a Universităţii din Cluj, iar în anul
1931, îşi va lua licenţa universitară, magna cum laudae,
cu o lucrare despre traducerile româneşti ale poetului latin
Vergilius. Lucrarea va atrage atenţia, fiind premiată, fapt ce
va constitui un imbold pentru tânărul Nicolae Lascu spre a-şi
dedica destinul profesional studiului literaturii antice.
Prin
intermediul unei burse, va urma specializări postuniversitare la
Şcoala Română din Roma ,,Accademia di Romania” în perioada
anilor 1932-1934, obţinând titlul de doctor în anul 1936, cu tema Riflessi
d’arte figurate nella Metamorfosi di Ovidio. Urmează a fi
bursier la École Pratique
des Hautes Études din Paris în anii 1938-1939, iar apoi la cursurile
de vară de filologie clasică din Anglia, la Oxford şi
Cambridge.
Studiile
sale vor fi încununate cu o frumoasă carieră universitară:
va fi asistent (1934-1943), lector (1943-1948), conferenţiar
(1948-1950), profesor (1950-1973) la Catedra de Filologie clasice, apoi la
cea de Istorie antică a Universităţii din Cluj. În 1959
şi 1960 activează ca decan, iar între 1962 şi 1968 ca
prorector.
Va
debuta publicistic în 1923 la ,,Anuarul Liceului «Mihai Viteazul»”
din Alba Iulia, continuând o colaborare cu publicaţiile ,,Societatea
de mâine”, ,,Ausonia”, ,,Maia” (Florenţa), ,,Revista Clasică”,
,,Studii ovidianii” (Roma), ,,Studii literare”, ,,Transilvania”, ,,Ţara
nouă”, ,,Circolo Letterario (Sulmona, Italia) etc. semnând şi
cu pseudonimele N.Beniceanul şi N.N.Romanul.
Nicolae Lascu va avea şansa să materializeze în opera
sa, întreaga sa experienţă, atât profesională, cât
şi umană, acumulată în urma numeroaselor studii şi călătorii.
Opera
profesorului Nicolae Lascu, însumează aproape 300 de lucrări,
dedicate unei tematici variate de cercetări în domeniul filologiei
clasice, studii de gramatică a limbii latine, istorie antică,
cercetări ovidiene etc. Alcătuieşte manuale, cărţi
de popularizare, crestomaţii şi culegeri de texte, articole cu
conţinut politic, comentarii, recenzii, precum şi numeroase
traduceri (în volume distincte, antologii şi în reviste) din
scrierile Antichităţii, din poeţi şi istorici greci
şi latini (Ovidiu, Tibul, Horaţiu, Herodot, Strabo, Plutarh,
Xenophon, Polzbiu, Arrian, C. Rufus, Tacit ş.a.). A îngrijit şi
prefaţat/postfaţat ediţia din opera lui Ovidiu (1957),
Tacit, Sallustius ş.a. Pentru o fructuoasă activitate de
cercetare dedicată înlesnirii cunoaşterii istorice şi
culturale, Nicolae Lascu va
primi Premiul Academiei în anul 1947.
Titluri
care se remarcă în cadrul operei lui Nicolae Lascu: Cum trăiau
romanii (1965), Omul şi poetul (1971), Ovidiu, poetul
exilat la Tomis (1973), Lui Ovidiu (1977), Clasicii antici
în România (1974).
În
Cum trăiau romanii, Lascu urmăreşte evoluţia
vieţii latinilor, înregistrând numeroase informaţii de
civilizaţie materială, de existenţă cotidiană.
Reuşeşte cu multă minuţiozitate să anime crochiul
datelor exacte, realizând o frescă încărcată de culoare a
lumii evocate. După o cercetare asiduă dedicată operei
ovidiene, va culege rodul informaţiilor în rândurile monografiei
intitulate Ovidiu. Omul şi poetul, prima lucrare
consacrată poetului latin în România, ale cărei date esenţiale
vor fi concentrate în compendiul Ovidiu, poetul exilat la Tomis.
Autorul oferă date preţioase privind
personalitatea clasicului latin, creaţia sa, analizând şi
atitudinea posterităţii europene, inclusiv a celei româneşti.
Propune o decriptare riguroasă a mesajului profund uman al unei
opere-efigie pentru noua sensibilitate născută în Roma
secolului I d.Hr. şi îl invită pe cititor să participe la
lectura poeziei lui Ovidiu. Pledează pentru o cunoaştere şi
receptare în amănunt a operei elegiacului latin, realizând o
valoroasă antologie de
evocări literare ale poetului antic în spaţiul românesc
intitulată Lui Ovidiu (1977),
înregistrând piese folclorice, până la creaţiile unor
autori consacraţi, ca Gheorghe Asachi, Vasile Alecsandri, Ştefan
Augustin Doinaş, Cezar Baltag ş.a. În anul 1974 realizează
o complexă bibliografie, precedată de un studiu istoric şi
critic, intitulată Clasicii antici în România, oferind un
instrument de lucru indispensabil specialiştilor: alături de o
minuţioasă analiză a diferitelor căi de pătrundere
a literaturilor clasice în cultura română, de la învăţământ
la iniţiativele Academiei Române, adaugă un repertoriu
bibliografic aproape exhaustiv al traducerilor – integrale sau
fragmentare, publicate în periodice şi în volume sau rămase în
manuscrise – din opera a 157 de autori greci şi a 80 de autori
latini. Receptând cu multă migală ecourile scrierilor antice în
România, Lascu evidenţiază sentimentul clasic drept componentă
esenţială a spiritului românesc şi pune în valoare
adeziunea la valorile antice ca semn al apartenenţei la spaţiul
istoric şi cultural al Romei.
În
ziua de 24 iunie 1988, la Cluj, apune un astru tutelar, un profesor
emerit, părintele cultural, savantul
care şi-a dedicat existenţa cu multă rigoare şi
sensibilitate, studiului rădăcinilor culturale ale unui popor
nobil.
,,Dar,
cu toate că m-am folosit de o bogată documentare ştiinţifică,
nu am urmărit elaborarea unui manual de antichităţi private
romane. Scopul meu a fost să cuprind într-un volum de proporţii
mijlocii aspectele esenţiale şi cele mai caracteristice din viaţa
de toate zilele a oamenilor şi să le prezint într-o formă
accesibilă atât specialiştilor sau celor cu preocupări înrudite,
cât mai ales cercurilor mai largi ale cititorilor, care manifestă un
interes tot mai viu pentru antichitatea romană.” (Nicolae Lascu,
Cum trăiau romanii, Bucureşti,
Editura Ştiinţifică, 1965.)
Cristina Cofaru
|
|