Acum 35-40 de ani am căutat în Cimitirul
Ortodox I din Zlatna crucea doctorului Vasile Pop.
Ştiam atunci doar atât despre el: a fost foarte preţuit de G.
Bariţiu în tipărirea “foilor” de la Braşov, a
fost un minunat medic de răni trupeşti şi sufleteşti
ale românilor de pe Valea Ampoiului.
De Paştele anului acesta, după terminarea slujbei din Biserica
Ortodoxă II, m-am rugat lui Dumnezeu şi Maicii Domnului să-mi
călăuzească paşii spre crucea căutată
altă dată. Aveam acuma informaţii importante despre
dr. Vasile Pop şi despre el, trebuiau să afle şi zlătnenii
cât mai repede.
Am ieşit din biserică şi după câţiva paşi
m-am aflat în faţa unei cruci din piatră (probabil lucrată
de elevii fostei şcoli de arte şi meserii).
Pe soclu era scris:
“Dr. Vasile Pop
1789-1842”
|

Mormantul dr. Vasile Pop de la Zlatna |
Eram bucuroasă, fericită, eram în faţa mormântului marelui
om, despre care Timotei Cipariu a spus:
“Vasile Pop - românul cel mai învăţat întru împărăţia
noastră”.
Cine a fost, ce a făcut pentru noi?
În istoria culturii româneşti din Transilvania este cunoscut prin
lucrări în domeniul medicinei, prin preocupările etnografice,
prin strădania în domeniul istoriografiei naţionale şi
prin preocupări în literatură. La loc de cinste stă
cotribuţia la bibliografia naţională prin lucrarea:
“Disertaţie despre tipografiile româneşti”, Sibiu, 1838.
Doctorul de la Zlatna, Vasile Pop este comparat, sub aspectul moştenirii
culturale şi a diversităţii documentelor investigate, cu
Dimitrie Cantemir.
S-a născut în anul 1789 în satul Chimitelnic, jud. Mureş, într-o
familie de intelectuali. Anii de studii au debutat în gimnaziul catolic
din Tg. Mureş.
Din informaţiile existente, puţine date sunt găsite despre
perioada petrecută aici. Urmează
anii de studii de la Liceul Piarist din Cluj. A fost găzduit la
Seminarul Sf. Iosif, fiind întreţinut de Fundaţia “Bobiana”
a episcolului Bob, directorul şcolilor din Blaj.
Calificativele obţinute sunt strălucite, atât în liceu, cât
şi la facultatea de filosofie şi de drept, ele dovedind o
serioasă pregătire umanistică. La aceasta se adaugă
şi debutul promiţător în activitatea culturală, prin
suita de elegii, dovedind certe înclinaţii poetice.
În anul 1811 îl găsim înscris la Universitatea din Viena, urmând să
se pregătească în domeniul filosofiei şi medicinei. Tatăl
îl dorea avocat, mama, preot. În 24 decembrie 1814 primeşte titlu
de doctor în filosofie. După opinia lui Gh. Asachi, Vasile Pop este
primul intelectual român, care a primit această recunoaştere
academică. În urma absolvirii facultăţii de medicină,
s-a pregătit pentru doctorat. În iulie 1817 a primit titlul de
doctor în medicină.
În a doua jumătate a anului 1817 începe o nouă etapă în
activitatea lui, prin stabilirea la Braşov. Experienţa acumulată
în anii de studii universitare o pune în aplicare. El îmbină
profesionalismul slujitorului lui Hipocrate, cu datoria patriotului pentru
alinarea suferinţelor trupeşti şi sufleteşti ale
neamului românesc.
Tot aici, la Braşov, publică lucrarea “Despre apele minerale”
de la Arpătac, Bodoc şi Covasna”, considerată de
istoriografia medicinei naţionale, prima lucrare medicală în
limba română.
Pentru dreptul de practică liberă în medicină, dr. Vasile
Pop cere de la magistratul oraşului Braşov un certificat, pe
care îl obţine ca urmare a caracterizării făcută de
doctor, de conducerea oraşului şi de comunitatea românescă
din Schei. Caracterizare comunităţii româneşti suna aşa:
“Noi mai jos subscrişii parohi bătrâni şi confesori din
suburbiile de sus şi de jos ale Braşovului, facem cunoscut prin
prezenta că venerabilul domn Basiliu
Pop, doctor în medicină şi filosofie, timp de 10 ani petrecuţi
în Braşov, nu numai că a salvat prin asistenţă
medicală, cu cea mai mare sârguinţă mulţi bolnavi
bogaţi şi săraci, de diferite boli foarte periculoase, dar
şi mai mult, ceea ce este foarte vrednic de laudă – chiar pe
poporul de jos foarte sărac, care înainte se înspăimânta de
toţi medicii şi de medicină spre marea lui pagubă
şi a bunului obştesc, l-a îndrumat şi ajutat cu asemenea
poveţe sănătoase, încât acesta se folosea cu deplin
succes şi în mod gratuit de ajutorul său, lucru care ne este
cunoscut nu numai din gura acestui popor oropsit şi sărac care
zilnic lăuda ajutorul gratuit şi binefăcător al
anumitului medic, dar chiar din propria noastră constatare”.
Un moment de referinţă, în schimbul cărturăresc
interromânesc, are loc odată cu angajarea doctorului Vasile Pop la
Seminarul de la Socola reorganizat de Veniamin Costache. În toamna anului
1820, Gh. Asachi recrutează intelectuali români din Transilvania,
printre care şi pe Vasile Pop, pentru şcolile superioare din
capitala Moldovei. Pe lângă direcţia seminarului, lui Vasile
Pop i s-a propus şi predarea cursului de filosofie şi filologie.
A îndeplinit funcţia de director şi a predat “filosofia
şi filologia sau comparaţiunea limbei române şi derivaţiunile
ei cu limba mumă – latina”.
După numai câteva luni, interesanta experienţă culturală
şi politică de la Iaşi a încetat din cauza evenimentelor
revoluţionare ale anului 1821.
Încetarea activităţii lui Vasile Pop, în capitala Moldovei, a
reprezentat o pierdere pentru învăţământul moldovean.
În anul 1828 guberniul îl numeşte medic în ţinutul Făgăraşului,
cu o remuneraţie anuală de 250 florini. Primeşte o circulară
, adresată şi lui, în vederea luării de măsuri,
pentru combaterea ciumei ce ameninţa Transilvania,
dinspre Ţara Românească şi Moldova.
În primăvara anului 1829 participă la un concurs pentru ocuparea
postului “phisicus cameralis” al domeniului Zlatnei. Aici la Zlatna începe
o nouă etapă, ultima din viaţa şi activitatea lui.
În mai 1829, Curtea imperială înştiinţa Tezaurariatul
Montanistic că a fost numit medic cameral al domeniului, cu un
salariu anual de 1004 florini
Din sârguinţa lui rezultă că a efectuat mai multe călătorii
în zona montană, pentru a cunoaşte viaţa minerilor, a
elaborat recomandări pentru organizarea serviciului medical şi a
asistenţei sociale în zonele miniere. În cei 13 ani petrecuţi
la Zlatna a dovedit un înalt simţ al răspunderii umane, un grad
superior al competenţei profesionale, o mare şi sinceră
dragoste pentru oameni în general şi faţă de suferinzi în
special, având o aleasă ţinută etică. S-a dovedit a
fi un competent îndrumător al cadrelor medicale de pe domeniul
Zlatnei. Rapoartele cu observaţiile medicale din primăvara
anului 1830 până în ultimii ani de activitate au vizat probleme
majore ale minerilor şi ale locuitorilor din Munţii Apuseni ca:
bolile profesionale, accidentele de muncă, vaccinarea copiilor, lupta
contra bolilor endemice, condiţii mai bune pentru cadrele medicale. A
încercat fără succes să înfiinţeze la Liceul
Medico-Chirurgical din Cluj catedra de “politia medica”
Încă din primul an de funcţionare ca medic în Zlatna a susţinut
în mod constant asigurarea personalului necesar circumscripţiilor
medicale aflate sub controlul său. A organizat inspecţii anuale
medicilor de la mine, cerându-le să informeze trimestrial, despre
numărul şi starea minerilor bolnavi. Încă din deceniile
3-4 ale secolului al XIX-lea, Vasile Pop a subliniat necesitatea redactării
unei “Tipografii medicale”, lucrare ce n-a fost definitivată din
lipsă de sprijin din partea forurilor superioare şi din cauza
morţii premature.
Într-un document, ce poartă data de 6 mai 1835, înaintat administraţiei,
critică abuzurile repetate ale unor medici şi farmacişti
şi cere măsuri urgente şi severe. Despre doctorul Vasile
Pop se poate spune că a avut preocupări constante şi în
ceea ce priveşte medicina veterinară. În raportul său din
17 iunie 1833 informa, în termeni realişti, administraţia
minieră despre rezultatele inspecţiei sanitare, măsurile
luate pentru înlăturarea febrei aftoase la Zlatna, Galaţi, Feneş,
Presaca, Petroşiani. În cele 5 localităţi a vizitat 240
familii cu 530 boi de jug, atinşi de febră aftoasă.
Rapoartele economico-sociale cu care s-au confruntat comunităţile
româneşti din Munţii Apuseni sunt convingătoare pentru
relităţile economico-sociale ale domeniului.
Perioada trăită de dr. Vasile Pop la Zlatna menţionează
o prietenie rar întâlnită cu G. Bariţiu. Corespondenţa
dintre ei este convingătoare prin cele 39 scrisori, schimbul dintre
ei prezentând importanţă politică şi culturală,
pentru istoria ideilor româneşti din Transilvania.
Despre dr. Vasile Pop, G. Bariţiu spunea: „Cel de la care n-a rămas
pe seama poporului român bunuri materiale, Vasile Pop lăsând moştenire
alte tezaure nepieritoare ne
dovedeşte dorinţa lui pentru luminarea şi progresul naţiunii
sale”.
Prietenia dintre cei doi porneşte de la colaborarea lor la periodicele
braşovene, în special la „Foaia pentru minte, inimă şi
literatură”. Era bucuros să dea sfaturi prudente redactorului
de la Braşov când acesta lua o hotărâre importantă, alături
de politica culturală urmărită în periodice.
O scrisoare din 30 martie 1838 dovedeşte acest lucru: „Nu pot să-ţi
scriu bucuria care mi-au făcut poşta de pe urmă, văzând
gazeta politicească. Aceasta e epohă pentru naţia noastră,
fără a se putea preţui şi pentru domnia ta un câmp în
care poţi să-ţi arăţi toate puterile spre
fericirea naţiunii şi în special şi însuşi a domniei
tale”.
În altă scrisoare, sfatul lui Vasile Pop este: „Numai atâta-ţi
scriu ca să fii statornic, în lucrul ce ai primit peste domnia ta,
şi despre ajutorul meu câtu-mi va fi prin putinţă să
fii încredinţat”.
Rostul politic şi cultural al foilor şi lectura lor o înţelegem
din scrisoarea datată 3 aprilie 1838: „Batăr cât de târziu,
totuş încep oamenii notri a se deştepta şi vedea că
şi noi suntem în stare a face ceva”.
Vasile Pop sugerează lui G. Bariţiu un schimb cărturăresc
interromânesc: „Cât puteţi, te rog fă-ne cunoştinţă
cu literatura Ţării Româneşti şi a Moldovei”.
Importanţa culturală şi politică, pe lângă
valoarea personală a sfaturilor pentru redactorul de la Braşov,
a fost mărturisită mai târziu în următorii termeni:
„Doctorul Pop a fost alăturea cu alţi opt până la nouă
bărbaţi cei dintâi şi cei mai tari şi mai constanţi
apărători, ajutători şi înaintători ai tinerei
literaturi româneşti de atunci adevăraţi pilaştri pe
care stă publicistica noastră românească din Transilvania,
iar mai anume consiliile sănătoase şi practice pe care le
întindea bărbatul trecut de ani 50 junelui redactor şi prin
care-i modera fervoarea firească în acea etate, a folosit naţiunii
mai mult decât ar fi folosit un tom de disertaţiuni din cauză că
într-o epocă pe când românul scria numai din graţie, iar nu că
ar fi avut vreun drept fundat pe legi, consiliul de moderaţiune fu
asiguratorul atât pentru gazetă cât şi pentru foaie şi
pentru mai multe alte producte literare, care au apucat a ieşi până
în anul 1848”.
Îi găsim alături pe cei doi colaborând la o serie de articole,
abordând diferite domenii culturale. Vasile Pop dezbate în repetate rânduri
probleme de filologie (ortografie) care sunt trimise spre Braşov.
În istoriografia naţională, relaţia dintre Vasile Pop, G.
Bariţiu şi T. Cipariu reprezintă unul dintre cele mai
interesante capitole din dezvoltarea culturii româneşti din
Transilvania.
În perioada 1834-1837, V. Pop trimite cinci scrisori, preţioase sub
aspect informaţional pentru etapa pregătitoare a lucrării
sale „Disertaţie despre tipografiile româneşti”. Ele
reprezintă un schimb de idei din deceniul patru al secolului trecut
între Zlatna şi Blaj.
Pentru lucrarea „Disertaţie despre tipografiile româeşti”, V.
Pop s-a documentat intens, dar a apelat şi la cunoştinţele
lui T. Cipariu.
Doctorul de Zlatna scria: „Douăzeci de ani sunt de când mă străduiesc
în adunarea şi orânduirea tipografiilor româneşti.
Pentru aceea prin călătoria mea prin Ungaria, Transilvania, Ţara
Românească, Moldova şi Basarabia nu au rămas o biserică,
un preot, sau un dascălaş la care nu m-aş fi abătut
ori nu aş fi cercetat şi întrebat despre acest fel de cărţi,
din care se pot afla batar urmele tipografiilor noastre.
Pe lângă această călătorie scris-am o mulţime de cărţi
la felurimi de bărbaţi tipografi şi bibliofoli cerând
cataloage şi însemnări de cărţi româneşti, dar
batăr că nu-i ruşine a spune, de la mulţi nici răspuns
nu am căpătat. La atâta apatie ajunsese râvna către
literatura noastră. Unul a fost, pe care aicea cu mulţumită
îl numesc părintele Timotei Ţipar, profesor al limbilor
orientale în Academia Blajului şi director tipografiilor de acolo,
care la întâia mea scrisoare mi-au trimis catalogul cărţilor
româneşti, care se află în Biblioteca Seminarului şi a părinţilor
călugări de acolo. Prin aceste îndelungate ale mele osteneli am
avut acea norocire cât am aflat cărţi (adeseori la oameni cu
prea puţină învăţătură) despre care mai
nainte nici un literator român nici că a visat... Cine au ştiut
ceva până acum despre acea veche tipografie din Sâmbăta Mare,
despre cea din Cluj în
Transilvania. Poate au mai fost şi alte tipografii româneşti,
care acum cu totul s-au stins însă, a căror producturi cine
ştie întru cui mâini se află sau cu ce praf stau acoperite.
Descoperirea acestora o las celor viitori. Mie mi-e destul, că am
putut adăuga aceste oase care erau răsipite prin alte locuri
şi a le pune fieştecare la scheletul său şi că am
deschis calea pe care cu mai lesnire să poată călători
cei următori”.
La 6 martie 1842, survenea moartea dr. Vasile Pop. După cum mărturiseşte
emoţionant G. Bariţiu căruia i-a trimis cu o lună
şi jumătate înainte de a-şi da obştescul sfârşit,
ultima scrisoare (24 ianuarie 1842). V Pop a fost jelit nu numai de
familia sa, ci de naţiunea întreagă. În zilele în care se
afla V. Pop pe patul durerilor, comunele româneşti din acel ţinut
trimiteau la Zlatna, oameni însărcinaţi înadins, pentru ca să
le aducă ştire despre starea binefăcătorului lor.
Piaţa din faţa locuinţei lui din Zlatna totdeauna era plină
de oameni, iar în momentele când aflară că medicul lor şi-a
dat sufletul, un plânset comun pornise între dânşii”.
Textul rămâne cât se poate de elocvent pentru dragostea de care s-a
bucurat acest OM în rândul zlătnenilor pe care i-a ajutat, i-a sfătuit,
în cei 13 ani cât a activat la Zlatna.
Poţi să ne ierţi că te-am uitat atâţia zeci de
ani? Promitem că mormântul tău şi ce ai făcut pentru
neamul românesc nu vor fi uitate.
Ec. Melania FOROSIGAN

Biserica "Adormirea Maicii Domnului" din
Zlatna,
cititorita in anul 1424 de jupanul Stanislav
Hraboru si jupanita Anca - (locul de veci al lui Vasile pop) |
|