Unul dintre cei care a reuşit să facă o radiografie benefică
culturii şi civilizaţiei relaţiilor româno-chineze de-a
lungul timpului alături de distinsa lui soţie Anna Eva Budura, rămâne
prof. univ. Romulus Ioan Budura ambasador al României în R. Chineză
autor al mai multor lucrări şi coordonator al recentului volum -
“Politica independentă a României şi relaţiile româno-chineze
- 1954-1975 - documente”
Lucrarea
a apărut sub egida Arhivelor Naţionale ale României
recent la Bucureşti (iunie 2008).
Fragmentul
pe care îl publicăm în revista Dacoromania, considerăm a
fi edificator în acest sens.
(continuare din DACOROMANIA nr. 37)
|
|
STUDIU INTRODUCTIV (II)
Convorbirile desfăşurate în intervalul 3-10 martie 1964
s-au concentrat pe „salvgardarea unităţii lagărului
socialist şi a mişcării comuniste şi muncitoreşti
mondiale”, respectiv pe determinarea conducerii Partidului Comunist
Chinez de a accepta încetarea polemicii publice. Delegaţia română
avea indicaţii precise să evite implicarea sa în dezbaterea
problemelor care generau divergenţe, deoarece „de vreme ce cele două
partide mari nu au reuşit încă să facă acest lucru,
atunci cu atât mai puţin este posibil să o facă un partid
ca al nostru”, şi să se limiteze la pledoaria în favoarea încetării
polemicii publice. Delegaţia română a recurs la toate
argumentele ce i-au stat la dispoziţie ca şi la întreaga
abilitate de persuasiune conjugată a membrilor săi spre a-şi
atinge scopul propus. Nicolae Ceauşescu, la indicaţia conducerii
de la Bucureşti, a cerut o întrevedere specială cu Peng Zhen,
în cursul căreia a solicitat o nouă şedinţă de
convorbiri între cele două delegaţii. Şedinţa a avut
loc. Deşi Ion Gheorghe Maurer aprecia că în programata întâlnire
cu Mao Zedong să nu mai fie reluată pledoaria în favoarea încetării
polemice publice, totuşi ea a fost iniţiată de Nicolae Ceauşescu.
Cu toate acestea, delegaţiei române i s-a declarat ferm că
polemica publică nu va înceta până când Partidul Comunist
Chinez nu va răspunde tuturor atacurilor împotriva sa; or, până
la acea vreme, fuseseră luate în evidenţă peste 2000 de
atacuri - hotărâri, articole, cuvântări, declaraţii,
scrisori publice ale P.C.U.S, şi hotărârile antichineze a 42 de
partide etc.; aceasta cu atât mai mult, cu cât polemica publică nu
a fost iniţiată de Partidul Comunist Chinez, iar P.C.U.S. a
ameninţat că va publica raportul „anti-chinez” rostit de
M.A. Suslov la şedinţa plenară a C.C. al P.C.U.S din luna
februarie 1964, va da ,.o ripostă hotărâtă” Partidului
Comunist Chinez şi va adopta împotriva acestuia „măsuri
colective”. Mao Zedong, în maniera-i specifică, a apreciat că
polemica va dura şi „zece mii de ani”, adăugând că în
absenta „haosului” creat de polemica publică, Partidul
Muncitoresc Român nu şi-ar fi permis libertatea de acţiune de
acum şi, între altele, nu ar fi trimis actuala delegaţie la
Beijing.
Dată
fiind insistenţa cu care a pledat pentru încetarea imediată a
polemicii publice, delegaţia română - căreia i se amintise
că P.M.R. optase la început pentru polemica publică, iar acum
promova o altă poziţie - a simţit nevoia să remarce că
şi-a dat seama de faptul că iniţial a săvârşit o
greşeală şi a precizat de trei ori că actualul demers
îl întreprinde, potrivit spuselor lui Ion Gheorghe Maurer, „ca izvorând
din hotărârea noastră, fără a consulta pe nimeni
altcineva, decât conştiinţa noastră, ca fiind o expresie a
îngrijorării noastre, a dragostei şi prieteniei noastre pentru
toate partidele comuniste şi muncitoreşti, a dorinţei
noastre de a vedea mergând mai departe şi mai bine cauza revoluţiei”.
„După o lungă frământare am ajuns la concluzia că
polemica este bine să înceteze. Am încercat să arătăm
raţiunile pentru care am ajuns la acest punct de vedere. N-am avut
norocul să vă convingem nici pe dumneavoastră, nici pe
tovarăşii dumneavoastră, după cum ei au avut poate
nenorocul de a nu ne fi convins nici ei”. „Evoluţia lucrurilor ne
va arăta cine în această apreciere a avut dreptate” - a
subliniat liderul român.
Convorbirile
desfăşurate de-a lungul a şapte zile pe acest subiect au
adus în atenţia şi spre ştiinţa interlocutori lor-aşa
după cum au recunoscut şi Ion Gheorghe Maurer, şi Liu
Shaoqi - o sumedenie de informaţii despre cele două partide,
despre experienţa lor nefericită în raporturile cu P.C.U.S.,
despre politica mondială. Este cert că acest schimb substanţial
de informaţii a favorizat înfiriparea unor relaţii de simpatie
şi solidaritate între conducătorii celor două partide, ce
se vor răsfrânge pozitiv şi asupra raporturilor dintre România
şi China. Interesul marcat al Republicii Populare Chineze faţă
de perspectiva lărgirii C.A.E.R., prin includerea tuturor
ţărilor socialiste, în condiţiile în care este de aşteptat
modificarea statutului organizaţiei şi a principiilor care îi
stau la bază — interes exprimat în acea vreme într-o scrisoare
adresată P.C.U.S. - s-a dorit a fi un sprijin acordat României.
Cel de al
doilea obiectiv al deplasării delegaţiei la Beijing, aşa
cum a fost formulat în scrisoarea adresată de Gheorghe Gheorghiu-Dej
lui Mao Zedong, şi anume „ dezvoltarea relaţiilor frăţeşti
dintre partidele şi ţările noastre” a fost atins de vreme
ce Liu Shaoqi a declarat: „Indiferent cum va fi situaţia, mai bună
sau mai grea, între noi, între popoarele noastre, între partidele
noastre, între ţările noastre, relaţiile vor fi bune.
prieteneşti, vor dezvolta pe mai departe relaţiile de prietenie
dintre ţările noastre. Este bine că aţi venit la noi,
deoarece am avut prilejul să ne cunoaştem reciproc părerile
şi poziţiile noastre. Acesta este un lucru folositor. Oricum se
vor desfăşura lucrurile, relaţiile de prietenie dintre noi
se vor menţine şi se vor dezvolta pe mai departe. Este important
să existe încredere, mai ales în relaţiile dintre state şi
partide. Şi aşa va fi. Să respectăm ceea ce spunem.”
Sejurul
în Republica Populară Chineză a mai inclus şi vizite într-o
unitate industrială, într-o comună populară, la muzee, la
monumente şi situri istorice şi culturale etc. Atmosfera
statornicită a fost una de înţelegere şi prietenie.
Delegaţia
a părăsit China şi, după un sejur în Coreea, s-a
oprit la Piţunda, în Uniunea Sovietică, unde - potrivit
aranjamentului iniţial - a avut convorbiri cu Nikita S. Hruşciov
şi alţi lideri sovietici. Delegaţia promisese că va
informa conducerea P.C.U.S. despre convorbirile de la Beijing, în noaptea
de 13-14 martie 1964, mass-media chineze reiau polemica publică. Aşa
se face că răspunsul încredinţat delegaţiei române
de Partidul Comunist Chinez spre a fi transmis conducerii P.C.U.S. ajunge
la aceasta cu anticipaţie. Liu Shaoqi îl rugase pe Ion Gh. Maurer să
le spună sovieticilor că Partidul Comunist Chinez aşteaptă
ca P.C.U.S. să publice hotărârile şi materialele şedinţei
plenare a C.C. al P.C.U.S. din februarie 1964, să-i „dea o ripostă
hotărâtă” şi să adopte faţă de el „măsuri
colective”, deci să continue polemica publică. „Acesta este
răspunsul nostru. Noi nu putem da alt răspuns. Noi nu putem să-i
cerem să nu publice materialele şedinţei plenare din
februarie, să nu ne dea riposta cea mai hotărâtă şi să
nu ia măsurile colective. Dumneavoastră aţi spus că,
în drum spre ţară. vă veţi opri la Moscova. Vă
rugăm să transmiteţi tovarăşului Hrusciov şi
celorlalţi tovarăşi răspunsul nostru”. Analistului
istoric nu-i poate scăpa observaţia că acest răspuns a
fost în fapt - aşa cum remarca şi Nikita S. Hrusciov - formulat
de Mao Zedong, deoarece în scrisoarea C.C. al P.C.C. din 29 februarie
1964 adresată C.C. al P.C.U.S. se învedera şi o modalitate de
încetare a polemicii publice şi de clarificare a divergenţelor
pe baze principiale.
Odată
încheiată expunerea despre misiunea delegaţiei române la
Beijing, primul secretar al C.C. al P.C.U.S. a spus:,.Vreau să vă
exprim cea mai sinceră şi frăţească mulţumire
pentru efortul depus de dumneavoastră, partidul dumneavoastră
şi tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej, şi să vă
asigur că noi credem în mod cinstit şi sincer în intenţiile
dumneavoastră bune şi avem încredere că partidul
dumneavoastră va avea o poziţie revoluţionară,
marxist-leninistă. Când dumneavoastră aţi luat această
iniţiativă, noi am răspuns imediat că suntem complet
de acord cu dumneavoastră’’. Ion Gh.Maurer: „In trei ceasuri am
avut răspuns.” Nikita S. Hrusciov: „Deşi noi nu am scontat
pe rezultate, pentru că îi ştiam pe chinezi, totuşi am
considerat că în orice caz acţiunea partidului dumneavoastră
este folositoare. Nu trebuie să dezarmăm, trebuie să vedem
ce putem face şi ceea ce aţi făcut dumneavoastră este
tocmai aportul partidului dumneavoastră la cauza generală,
pentru unitatea generală/’
Împărtăşind
viziunea delegaţiei române despre consecinţele polemicii
publice şi imperativele de a-i pune capăt, conducerea sovietică
a refuzat sugestia ca P.C.U.S. să înceteze, pentru început
unilateral, polemica publică. Nikita S. Hrusciov a spus: „De aceea
eu aş fi vrut să vă propun dumneavoastră, întrucât aţi
dat dovadă de iniţiativă, să vă adresaţi din
partea dumneavoastră chinezilor, referindu-vă la faptul că
aţi ţinut seama de dorinţa lor şi aţi informat
conducerea P.C.U.S., şi să propuneţi să se elaboreze
un document comun, semnat de cele trei partide ale noastre, care să
fie adresate tuturor partidelor, în sensul că ne-am înţeles să
încetăm polemica şi că luăm asupra noastră
angajamentul să ne adresăm către toate partidele frăţeşti
pentru a nu da apă la moară duşmanului; după aceea, să
discutăm problemele asupra cărora există păreri
divergente”’. După cum se ştie, polemica publică a
continuat cu şi mai multă intensitate, afectând din ce în ce
mai grav relaţiile inter-statale.
Se impune
a fi menţionat şi faptul că Nikita S.Hrusciov s-a folosit
de împrejurarea în care se discuta de disputa teritorială şi
trasarea frontierei dintre U.R.S.S. şi R.P.C. şi a avertizat
delegaţia ca România să nu ridice problema Basarabiei - act pe
care Emil Bodnăraş îl va califica mai târziu drept provocator,
în luna iulie a aceluiaşi an, într-o convorbire cu socialiştii
japonezi, Mao Zedong menţionează Basarabia printre teritoriile
altor state ocupate cu forţa de Uniunea Sovietică; scopul lui
este lesne de înţeles. Liderii români vor continua să-i
informeze pe liderii chinezi despre evoluţiile din Basarabia, mai cu
seamă despre dislocarea populaţiei româneşti ademenită
prin oferte seducătoare să se statornicească în Kazahstan.
Logica lucrurilor îi va duce pe români la publicarea, nu peste multă
vreme, a scrierii lui Karl Marx:„însemnări despre Români”, care
fundamenta apartenenţa la România a teritoriului dintre Prut şi
Nistru.
Ca şi
în cazul convorbirilor cu conducerea Partidului Comunist Chinez, şi
în acest caz. delegaţia română are şansa să cunoască
nemijlocit informaţii cu care opera una din super-puteri, ca şi
resorturile deciziilor ei şi intenţiilor ei pe viitor.
Familiarizarea conducerii României cu toate acestea îi va fertiliza gândirea
politică, plasând-o la nivelul judecăţilor proprii
politicii mondiale.
În acea
primăvară a anului 1964, când Partidul Muncitoresc Român a dat
publicităţii cunoscuta „declaraţie de independenţă’’,
ce nu a fost publicată nici la Moscova, nici la Beijing, dar care nu
a stârnit reacţii violente nici dintr-o parte, nici dintr-alta, a
probat în mod grăitor justeţea orientării Bucureştilor
şi măiestria transpunerii ei în viaţă: punctele de
vedere ale conducerii României erau cunoscute tuturor părţilor
interesate şi întregii lumi, iar România se afla în raporturi
amicale cu actorii disputei de anvergură internaţională
şi-şi deschisese perspectiva promovării relaţiilor
sale cu toate statele lumii, pe baza respectării normelor de drept
şi în beneficiul naţiunii române. Practica anilor următori
a învederat că afirmarea independenţei României nu a fost un
capriciu trecător şi nici un calcul generat de vreo conjunctură
ci asumarea libertăţii de a acţiona pozitiv conform
intereselor naţionale, a căror legitimitate nu putea fi pusă
de nimeni la îndoială. Despre România anilor ’60 se vorbeşte
în termeni elogioşi.
După
ce la 19 martie 1964, Nicolae Ceauşescu a informat conducerea
Partidului Comunist Chinez, prin intermediul ambasadei de la Bucureşti,
despre convorbirile româno-sovietice de la Piţunda, între
conducerile P.M.R. şi P.C.C., ale României şi Chinei s-a
angajat un dialog substanţial, fie direct, fie prin intermediul
misiunilor diplomatice de la Bucureşti, respectiv Beijing. Astfel, până
în martie 1965, timp în care acest dialog a consacrat solidaritatea româno-chineză,
se înregistrează următoarele contacte importante: audienţa
la Gheorghe Gheorghiu-Dej a noului ambasador chinez, Liu Fang, cu prilejul
prezentării scrisorilor de acreditare, 10 aprilie 1964); convorbirea,
prilejuită de dejunul oferit de Gheorghe Gheorghiu-Dej ambasadorului
Liu Fang, la Snagov (5 iunie 1964); audienţa la Zhou Enlai, PengZhen
şi Chcn Yi a ambasadorului Dumitru Gheorghiu (i7 iulie 1964); audienţa
la Gheorghe Apostol şi Emil Bodnăraş a ambasadorului Liu
Fang, la Snagov (28 iulie 1964); primirea la Gheorghe Gheorghiu-Dej a
delegaţiei chineze, conduse de Li Xiannian, prezente la Bucureşti
la sărbătorirea zilei de 23 August (3 9 august 1964);
convorbirile delegaţiei române, conduse de Ion Gheorghe Maurer,
prezente la Beijing la sărbătorirea zilei de l Octombrie, cu
Zhou Enlai (29 şi 30 septembrie; 6 şi 7 octombrie 1964), cu Liu
Shaoqi (7 octombrie 1964), cu Mao Zedong (8 octombrie 1964); convorbirile
dintre delegaţia română, condusă de Ion Gheorghe Maurer,
şi delegaţia chineză, condusă de Zhou Enlai, prezente
la Moscova la sărbătorirea zilei de 7 Noiembrie ( 7, 8 şi
12 noiembrie 1964); audienta la Emil Bodnăraş a ambasadorului
Liu Fang ( 24 noiembrie 1964); audienţa la Emil Bodnăraş a
ambasadorului Liu Fang (l ianuarie 1965); audienţa la Emil Bodnăraş
a ambasadorului Liu Fang (9 ianuarie 1965); audienţa la Emil Bodnăraş
a ambasadorului Liu Fang (14 ianuarie 1965); audienţa la Ion Gheorghe
Maurer a ambasadorului Liu Fang (28 ianuarie 1965); convorbirile dintre
Nicolae Ceauşescu şi delegaţia chineză condusă de
Zhou Enlai, prezentă la Bucureşti la funeraliile lui Gheorghe
Gheorghiu-Dej. Subiectele abordate sunt numeroase şi foarte
importante. Comentarea lor prilejuiesc identificarea interesului fiecărei
părţi pentru o soluţionare sau alta a problemelor dezbătute,
ca şi sugerarea sprijinului pe care părţile şi-l pot
acorda în vederea soluţionării lor convenabile. Printre aceste
subiecte s-au aflat: încetarea polemicii publice; convocarea reuniunii
pregătitoare a conferinţei partidelor comuniste şi
muncitoreşti; nemulţumirea conducerii sovietice faţă
de măsurile de eliminare a fenomenului de rusificare a societăţii
româneşti şi de deschidere a acesteia spre Occident;
confruntarea din C.A.E.R şi opoziţia României faţă de
intenţiile de promovare a concepţiei valeviste; disponibilitatea
Chinei de a favoriza schimburile comerciale româno-chineze, spre a ajuta
România să facă faţă presiunilor sovietice; demiterea
lui Nikita S. Hruşciov şi viitoarea politică a noii
conduceri sovietice; obstrucţionarea de către U.R.S.S. şi
alte ţări socialiste a efortului Chinei de a deveni o putere
atomică şi apoi nucleară; invitarea Albaniei să-şi
ocupe locui legitim în Organizaţia Tratatului de la Varşovia,
ca şi invitarea Chinei. Coreei, Vietnamului şi Mongoliei să-şi
ocupe locurile de observatori în Organizaţie; intenţia U.R.S.S.
şi a altor ţări socialiste de a institui comandamentul
militar unic în cadrul Organizaţiei Tratatului de la Varşovia
şi de a coordona politica externă a ţărilor membre,
prin înfiinţarea comitetului miniştrilor de Externe; evoluţia
războiului din Vietnam şi corelarea ostilităţilor cu
tratativele în vederea atingerii obiectivului legitim al vietnamezilor.
Priveau
direct independenţa României nemulţumirea conducerii sovietice
faţă de evoluţiile din România, ca şi intenţia
P.C.U.S. şi a U.R.S.S. de a întări controlul asupra
ţărilor socialiste prin ridicarea competenţei C.A.E.R.
şi O.T.V. deasupra statelor suverane membre, în cursul întrevederii
din 28 iulie 1964, Emil Bodnăraş a spus: „Acum, înainte de a
vorbi de alte probleme, vrem să mulţumim din partea Biroului
nostru Politic pentru cuvintele adresate conducerii noastre de partid de către
conducătorii Partidului Comunist Chinez-cu prilejul primirii
ambasadorului român — şi îndeosebi să mulţumim pentru
sprijinul pe care Partidul Comunist Chinez socoteşte că ni-l
poate da în rezolvarea problemelor nu uşoare ce le avem în relaţiile
cu Uniunea Sovietică şi în această „încercuire” în
care ne găsim.”
Nemulţumirii
conducerii sovietice i-au dat expresie Mikoian, Podgornâi şi
Andropov în faţa unei delegaţii conduse de Stoica Chivu, aflată
în vizită în U.R.S.S. în vara anului 1964. Românii au fost acuzaţi
că; „publicând Declaraţia P.M.R. din aprilie 1964 am dezvăluit
anumite probleme din C.A.E.R. care nu trebuiau dezvăluite; am
prelucrat această declaraţie în partid, dezbătând pe larg
o serie de aspecte ale relaţiilor dintre Republica Populară Română
şi Uniunea Republicilor Sovietice Socialiste; în rândul activiştilor
de partid şi de stat s-a creat o atmosferă antisovietică;
s-a scos limba rusă ca obiect de studiu din şcoli; s-a desfiinţat
Institutul de Limba Rusă „Maxim Gorki”; au fost schimbate numele
străzilor; femeile sovietice căsătorite cu români au fost
obligate să adopte cetăţenia română; în România nu
se mai vorbeşte de rolul eliberator al Armatei Sovietice; în România
are loc o revizuire a bazei relaţiilor cu Uniunea Sovietică; în
domeniul comerţului ne orientăm tot mai mult spre Occident, fără
a vedea că prin aceasta ne vindem sufletul dracului; tovarăşul
Hruşciov este aspru criticat la şedinţele de prelucrare din
partid. Indirect, prin ambasadorul iugoslav la Moscova, s-a aflat că
Hruşciov i-a spus lui Tito, aflat în trecere prin Uniunea Sovietică,
că ‘în România atmosfera antisovietică a evoluat aşa de
mult, a căpătat forme atât de ascuţite încât manifestările
cu caracter naţionalist au mers până acolo încât în cadrul
prelucrărilor Declaraţiei s-a pus problema Basarabiei şi
Bucovinei de nord. Tovarăşul Hruşciov şi-a exprimat faţă
de Tito îngrijorarea sa faţă de această problemă.’
“ Deşi acuzaţiile aminteau de unele formulate în 1956 sau
prevesteau pe cele ce vor fi auzite în 1968, Uniunea Sovietică nu
s-a gândit să intervină în România. Dincolo de absenţa
din revendicările României a ieşirii unilaterale din Organizaţia
Tratatului de la Varşovia şi a recuperării teritoriilor
cotropite de U.R.S.S. în iunie 1940, precum şi de măsurile de
apărare adoptate de conducerea României, au contat, fără
îndoială, şi avertismentele Republicii Populare Chineze şi
Statelor Unite ale Americii.
Cât
priveşte C.A.E.R.-ui. sunt semnificative pentru sprijinul ce intenţiona
să-1 acorde României, raţionamentele lui Mao Zedong dezvăluite
delegaţiei române în octombrie 1964. Dacă perspectiva prăbuşirii
C.A.E.R. nu este reală, „să facem după părerea
dumneavoastră, adică la C.A.E.R. să participe toate
ţările socialiste. Să fie incluse China. Coreea. Vietnam.
Albania şi Cuba.[...j El (Hruşciov N.E.) ştie că lărgirea
C.A.E.R.-ului nu-i este favorabilă, deoarece trebuie să-şi
schimbe metodele de lucru. El trebuie să ţină seama cu adevărat
de egalitatea în drepturi si ajutorul reciproc. Nu se va mai putea merge
pe drumul creării de organisme suprastatale pentru a controla alte
ţări. în această privinţă părerile noastre
sunt identice. [...] După ce am ridicat problema revizuirii
statutului C.A.E.R., Hruşciov nu s-a mai referit la această
problemă în corespondenţa cu noi. [...] Faptul că nu a mai
menţionat acest lucru constituie o problemă. Lui îi este teamă.[...].
în viitor, dacă vom avea ocazie, vom menţiona problema aceasta
- trebuie schimbat Statutul C.A.E.R. [...] Noi ne vom consulta cu tovarăşii
din Vietnam, din Coreea ca să ridicăm împreună problema
schimbării Statutului C.A.E.R. şi a participării la această
organizaţie pe baza liberului consimţământ.[...] Peste o
jumătate de an, un an sau mai mult, noi vom dezlănţui o
ofensivă şi ne vom pronunţa pentru organizarea unei comisii
de ajutor economic reciproc între cele 13 ţări socialiste, pe
baza egalităţii.” După ce s-a constatat că reacţia
chineză intervine prea târziu, în replică Emil Bodnăraş
a reafirmat poziţia României: „Până atunci noi vom merge pe
acest drum şi pe această poziţie, oricât de greu ar fi.
pentru că nu este uşor.”” Se ştie că România
şi-a apărat interesele şi a promovat propria-i poziţie
cu consecvenţă şi fermitate.
În cazul
Organizaţiei Tratatului de la Varşovia. România a depus
eforturi pentru a-şi apăra independenţa recurgând la aceeaşi
reţetă: reactivarea Albaniei în Organizaţie şi înnoirea
invitaţiilor adresate Chinei, Coreei. Vietnamului de a lua parte la
lucrările Comitetului Politic Consultativ în calitatea lor de
observator. Conducerea chineză a apreciat iniţiativa, a agreat
demersurile României în acest sens, socotind că ar putea avea
anumite efecte, însă a remarcat că revenirea acestor
ţări la lucrările Comitetului Politic Consultativ este
improbabilă. România a fost nevoită să recurgă la
alte iniţiative pentru a-şi proteja independenţa şi
libertatea de mişcare pe arena internaţională. La 24
noiembrie 1964, Emil Bodnăraş. care subliniase respingerea, în
1963, de către România a intenţiei U.R.S.S. de a introduce
Republica Populară Mongolă în Organizaţia Tratatului de la
Varşovia şi dezacordul României cu propunerea U.R.S.S., din
1964, de a se înfiinţa un organ permanent al miniştrilor
Afacerilor Externe, dezvăluie ambasadorului Chinei că ,,în
documentul pe care îl pregătim vrem să abordăm problema
blocurilor militare, să propunem desfiinţarea lor, precum şi
a bazelor militare de toate felurile.” „Vrem ca acesta să fie
bine documentat şi să exprime problemele la nivelul situaţiei
actuale, a situaţiei din anul 1964 sau 1965, nu la nivelul situaţiei
din 1960-1961, conform rezoluţiilor Adunării Generale a O.N.U.
Prin aceasta vrem să scurtăm puţin aripile celor care vor să
restabilească hegemonia.”*4
Solidaritatea
româno-chineză este alimentată, în ultimele luni ale anului
1964 şi primele luni ale anului 1965, de interesul comun faţă
de identificarea orientării noii conduceri a P.C.U.S. şi U.R.S.S.
după demiterea lui Nikita S.Hruşciov, fată de încercarea
Uniunii Sovietice de a pune sub comanda sa armatele ţărilor
socialiste, faţă de boicotarea convocării consfătuirii
partidelor comuniste şi muncitoreşti menite a excomunica
Partidul Comunist Chinez, faţă de rezolvarea echitabilă a
problemei nediseminării armelor nucleare şi obstrucţionarea
Chinei de a accedea la arma nucleară, ca şi faţă de încheierea
intervenţiei americane din Vietnam, conform năzuinţelor
legitime ale poporului vietnamez.
Participarea
delegaţiei Partidului Comunist Chinez, condusă de Deng Xiaoping,
la Congresul al IV-lea al P.M.R., în iulie 1965, consacră relaţiile
speciale româno-chineze şi demonstrează menţinerea de relaţii
normale între România şi Uniunea Sovietică, de vreme ce delegaţia
P.C.U.S. este condusă de Leonid I. Brejnev. Noua conducere a României
cultivă solidaritatea chineză, însă se arată mai încrezătoare
în posibilităţile sale de a-şi promova punctele de vedere
în Organizaţia Tratatului de la Varşovia.
Primirea
ambasadorului Chinei la 21 septembrie 1965 de către secretarul
general al C.C. al P.C.R., este iniţiată de Nicolae Ceauşescu
spre a informa conducerea chineză despre convorbirile prilejuite de
vizita delegaţiei române în Uniunea Sovietică. Astfel
conducerii chineze i se face cunoscut întregul inventar al litigiilor româno-sovietice.
dovedindu-se disponibilitatea pentru un schimb sincer de informaţii
şi opinii şi încrederea că liderii chinezi vor simpatiza
cu poziţiile României. Aceştia află că. în hotărârea
lor de a proteja atributele statului român independent şi suveran,
conducătorii români au solicitat încetarea livrării de uraniu
către Uniunea Sovietică, returnarea tezaurului României
depozitat în U.R.S.S., anularea articolului de Convenţie care
prevedea administrarea comună a Dunării de Jos pe teritoriul României,
îmbunătăţirea activităţii Consiliului Politic
Consultativ ai Organizaţiei Tratatului dela Varşovia (pregătirea
din timp a ordinei de zi. acceptarea unanimităţii, organizarea
unui secretariat tehnic, admiterea ca ţările să fie
reprezentate şi de delegaţii împuternicite de Guvern, precum
şi invitarea Albaniei şi acceptarea observatorilor) şi îmbunătăţirea
activităţii Comandamentului Unic (înlocuirea Comandamentului
prin Consiliu în care să fie luate hotărâri prin unanimitate,
comandantul să nu facă parte din Ministerul vreunei ţări,
armatele să rămână sub comandă naţională,
comandantul urmând să aibe doar rolul de coordonare), şi altele.
Totodată, liderul român a relatat pledoaria ce a făcut-o în
favoarea normalizării relaţiilor dintre P.C.U.S. şi P.C.C.,
insistând asupra greşelilor săvârşite de partea sovietică.
Cultivarea
dialogului cu conducătorii chinezi este marcată de invitarea în
audienţă a ambasadorului Chinei, 28 octombrie 1965, la Emil Bodnăraş.
Audienţa readuce în dialogul româno-chinez, cu date substanţiale,
problema ne-diseminării nucleare, raportată la iniţiativele
sovietice şi la dezbaterile din O.N.U., problema războiului din
Vietnam, raportată la intenţiile americane de a ieşi din
conflict prin negocieri şi dorinţa Washington-ului de a fi încunoştinţat
de eventuale semnale venite din partea Hanoi-ului, ca şi problema
Kashmir-ului, raportată la ambiţiile inacceptabile ale Indiei.
Audienţa, a cărei tematică se lărgeşte
considerabil şi care face trimiteri la convorbiri cu oficialităţi
americane, se va constitui ca un precedent care va favoriza extinderea
dialogului româno-chinez la ampla problematică a lumii. De pe acum
liderii români şi chinezi se vor simţi tentaţi să se
consulte frecvent în definitivarea poziţiilor lor fată de
agenda internaţională.
O dovadă
în acest sens o oferă oprirea la Beijing în mai 1966 a delegaţiei
române, conduse de Emil Bodnăraş. ce se întorcea în patrie
venind de la Hanoi. Convorbirile îmbrăţişează
problematica vastă a relaţiilor fiecăreia din cele două
ţări cu celelalte ţări ale lumii, cu un anume accent
pe relaţiile cu Vietnamul şi solidaritatea cu lupta poporului
vietnamez, în spiritul într-ajutorării şi al preîntâmpinării
actelor adversarilor de a izola România şi China, împrejurarea
prilejuieşte, de asemenea, confirmarea vizitei oficiale pe care
premierul Zhou Enlai o va efectua în România peste câteva săptămâni.
Vizita
premierului Zhou Enlai în România, avută în vedere de mai mulţi
ani, era concepută ca un eveniment cu o semnificaţie deosebită
şi de natură hotărâtoare în evoluţia relaţiilor
româno-chineze. După mareşalul Zhu De, care întreprinsese o
vizită în România în 1955, Zhou Enlai era a doua figură
proeminentă din conducerea superioară a Chinei, care vizita România.
Convorbirilor cu liderul chinez li s-au alocat şapte zile, iar
oaspetelui i s-a organizat un program bogat şi divers, menit a-i
edifica asupra progreselor şi realizărilor României.
Convorbirile, desfăşurate la Bucureşti şi la Neptun,
au pus din nou în evidenţă disponibilitatea şi dorinţa
părţilor de a se informa fără rezerve despre evoluţiile
din propriile ţări, situaţia internaţională
şi perspectivele relaţiilor bilaterale. Starea de spirit solidară,
chiar dacă au fost constatate şi câteva deosebiri de păreri,
a dominat ansamblul contactelor româno-chineze. Partea română a
informat oaspeţii despre iniţiativele şi mutaţiile din
C.A.E.R. şi din Organizaţia Tratatului de la Varşovia,
inclusiv despre acelea care aduceau atingere suveranităţii
şi independenţei României. Deşi a învederat simpatia
Chinei cu România, liderul chinez a lăsat să se înţeleagă
că Beijing-ul nu mai dispune de mijloace de a înrâuri din interior
evoluţiile din cele două formaţiuni. Pe de altă parte,
liderii români, care doar cu câteva săptămâni în urmă
avuseseră convorbiri cu Leonid I. Brejnev care vizitase România, deşi
constatau pericolele pe care le reprezentau iniţiativele vizând
unificarea planurilor de dezvoltare a economiilor naţionale, formarea
comandamentului unit, a comisiei miniştrilor de Externe şi a
secretariatului unic, învederau credinţa că, odată cu depăşirea
izolării în care se plasase România, va putea determina adoptarea
de soluţii, care să nu afecteze atributele statului român.
Vizita se prefigura ca un succes remarcabil. Condiţionat de divergenţele
sino-sovietice ca şî de starea de spirit proprie ,,revoluţiei
culturale”, discursul pe care premierul Zhou Enlai se pregătea să-1
citească la mitingul prieteniei din Sala Palatului conţinea
referiri critice la adresa Uniunii Sovietice. Negocierile pentru scoaterea
acestor referiri, uneori aprinse, au întârziat începerea mitingului,
care totuşi a avut loc într-o atmosferă de prietenie.
Incidentul a condus la anularea intenţiei de a se da publicităţii
un comunicat comun şi, mai apoi, la răcirea, pentru o vreme, a
relaţiilor bilaterale. Conducerea României demonstrase că înţelege
să nu se implice în disputa sovieto-chineză şi că
doreşte să-şi menţină imparţialitatea şi
să dezvolte relaţii normale cu ambele mari puteri.
Dialogul
la nivel înalt va fi reluat, după câteva ezitări,
semnificative de altfel, ale părţii chineze, în toamna aceluiaşi
an, 1966. Reluarea va fi prilejuită de întoarcerea prin Beijing a
delegaţiei de partid şi guvernamentale române conduse de Ion
Gheorghe Maurer, care vizitase Republica Democrată Vietnam. Au
prevalat - este de presupus-atât interesul liderilor chinezi faţă
de cele discutate la Hanoi, cât şi ascendenta argumentelor avansate
în conducerea Partidului Comunist Chinez de gruparea reprezentată de
premierul Zhou Enlai. Reluarea va fi consolidată de vizita neoficială
întreprinsă în China, în iulie 1967, de delegaţia de partid
şi guvernamentală condusă de Ion Gheorghe Maurer, ca şi
de trecerea prin Beijing a unei delegaţii române în toamna aceluiaşi
an, la ducerea şi întoarcerea din Vietnam.
Vizita
neoficială s-a desfăşurat atât pe fondul ascensiunii în
poziţiile superioare ale P.C.C. a promotorilor „marii revoluţii
culturale”, ceea ce indica disponibilitatea şi interesul acestora
de a întreţine dialogul cu conducerea României, fapt de altfel
evidenţiat de premierul Zhou Enlai în toastul său la recepţia
oferită în onoarea delegaţiei române, cât şi pe fondul
afirmării cu vigoare a politicii Partidului Comunist Român, aşa
cum fusese ea îmbogăţită şi modernizată de noua
lui conducere călăuzită de c gândire independentă.
Expunerea delegaţiei române se impune cercetătorului prin ampla
ei cuprindere, prin orientările-i constructive şi prin
argumentele-i solide, din care nu lipsesc opiniile liderilor de frunte ai
lumii.
Ideile
independenţei şi suveranităţii au fost prezente în
dialogul reluat, într-o lumină oarecum diferită de cea din
trecut. Delegaţia română a dezvăluit pe larg eforturile ce
le-a depus atât în C.A.E.R. şi Organizaţia Tratatului de la
Varşovia, cât şi în mişcarea comunistă şi
muncitorească internaţională şi în procesul
construirii sistemului de securitate şi cooperare în Europa, evidenţiind
faptul că aceste eforturi le-a făcut şi le face singură
şi că totuşi a obţinut rezultate notabile. Adăugând
la vechile iniţiative adverse cărora trebuie să le facă
faţă, de pildă, în Organizaţia Tratatului de la Varşovia,
pe aceea de a transforma Consiliul Politic Consultativ într-o structură
suprastatală, care să adopte hotărâri obligatorii pentru
toate statele membre prin votul majorităţii, delegaţia română
a pledat din nou pentru implicarea Partidului Comunist Chinez şi a
Republicii Populare Chineze în această luptă pentru independenţă
şi suveranitate, pentru egalitate în drepturi şi împotriva
amestecului în treburile interne, relevând că în mod evident
rezultatele pozitive ar fi mult mai mari. Delegaţia chineză
şi-a reafirmat poziţia anterioară potrivit căreia se
eschiva de la implicare, apreciind că lupta hotărâtă ce o
desfăşoară din afară împotriva imperialismului,
revizionismului şi şovinismului este mult mai amplă şi
mai eficace. Totodată, delegaţia s-a folosit de această împrejurare
spre a informa partea chineză că România intenţionează
„să-şi construiască o bază proprie de producţie
militară”, spre a nu mai depinde de livrările din U.R.S.S.
şi Cehoslovacia, şi să-şi dezvolte ramurile
industriale-electronică şi electrotehnică, solicitând în
acest sens colaborarea Chinei. Reprezentanţii chinezi şi-au arătat
disponibilitatea de a examina cu bunăvoinţă propunerile
scrise ale părţii române, au indicat că sunt gata să
ia în considerare cu promptitudine orice solicitare concretă a României
privind schimburile comerciale şi cooperarea economică, arătându-se
însă nepregătiţi să încheie acorduri pe termen lung,
dată fiind incertitudinea în ceea ce priveşte menţinerea păcii.
Amplul
schimb de informaţii s-a dovedit deosebit de util pentru ambele părţi,
dar mai ales pentru partea chineză, învederând, totodată, că
părţile sunt interesate în a-şi armoniza pe cât posibil
poziţiile: vis a vis de ceea ce nu cunoaştem sau nu înţelegem
din atitudinea celeilalte părţi să nu ne pronunţăm
public, a conchis Zhou Enlai, constatând şi existenta unor deosebiri
de păreri. Schimbul de informaţii s-a referit nu numai la situaţiile
interne ale celor două ţări, ci mai cu seamă la relaţiile
cu celelalte ţări socialiste, în special cu Uniunea Sovietică,
cu accente pe învăţămintele înfrângerii ţărilor
arabe în războiul cu Israelul, la lărgirea frontului de luptă
împotriva imperialismului, cu deosebire a celui american, la mişcarea
comunistă şi muncitorească internaţională, cu
accente pe conferinţele internaţionale, normele chemate să
reglementeze raporturile dintre partide şi loviturile de stat din
Indonesia, Brasilia, Ghana, Grecia etc.. la interzicerea parţială
a experienţelor nucleare şi la elaborarea unui acord echilibrat
privind ne-disemninarea nucleră, la construirea unui sistem de
securitate colectivă în Europa etc. Totodată, se cere a fi menţionate
în mod special expunerea de către delegaţia română a
informaţiilor privind interesul cercurilor guvernante americane de a
normaliza relaţiile cu China, evidenţiindu-se gândul că
situaţia internaţională ar dobândi un plus de stabilitate
şi moralitate, pledoaria delegaţiei române pentru coordonarea,
fie şi printr-o conferinţă, a ajutorului material acordat
poporului vietnamez şi pentru intensificarea sprijinului diplomatic
acordat acestuia în vederea obţinerii victoriei, ca şi întrebarea
delegaţiei române dacă guvernul de la Beijing doreşte vreo
acţiune specială în vederea restabilirii drepturilor legitime
ale Republicii Populare Chineze la O.N.U., de vreme ce România va deţine
preşedinţia sesiunii Adunării Generale. Partea chineză
a reţinut aparent cu scepticism expunerea privind interesul
cercurilor americane, a precizat că nu se opune coordonării
ajutorului acordat vietnamezilor, menţionând că ea, care acordă
ajutorul cel mai substanţial, va acţiona în continuare
independent, a încurajat partea română să militeze ca şi
în trecut pentru restabilirea drepturilor legitime ale R.P.C. la O.N.U.,
observând că nu există noi motive în favoarea unei soluţionări
corecte a problemei.
Vizita
din toamnă a delegaţiei române, conduse tot de Ion Gheorghe
Maurer, a prilejuit reafirmarea intenţiei de a intensifica sprijinul
politico-diplomatic acordat luptei poporului vietnamez împotriva intervenţiei
americane, dar mai ales consultarea între părţi în legătură
cu oportunitatea participării la consfătuirea mondială a
partidelor comuniste şi muncitoreşti ce se preconiza a fi
organizată la Moscova cu ocazia aniversării Revoluţiei din
Octombrie. Partea română şi-a argumentat hotărârea de a
participa la preconizata consfătuire, ca şi opinia că ar fi
oportună prezenţa delegaţiei P.C.C., iar partea chineză
şi-a argumentat refuzul de a se deplasa la Moscova, ca şi hotărârea
de a sărbători cum se cuvine evenimentul aniversar la Beijing.
Se impune a semnala, alături de disponibilitatea la dialog şi
reputata curtoazie a gazdelor chineze, prezenţa unei oarecare
nervozităţi, ce-şi poate găsi explicaţia în
evoluţia „revoluţiei culturale”, şi a sublinia că
liderii chinezi s-au dovedit, şi în acele împrejurări
particulare, a fi consecvenţi în prietenia şi solidaritatea cu
România.
Intrată
în anul 1968, evoluţia relaţiilor româno-chineze înregistrează
o creştere a schimburilor materiale dintre România şi China,
acceptarea de către România a reprezentării intereselor Chinei
în Indonesia şi Ghana şi alte semne semnificative pentru
consolidarea solidarităţii dintre cele două ţări.
Intervenţia armată a celor cinci state membre ale Organizaţiei
Tratatului de Ia Varşovia în Cehoslovacia introduce o notă
dramatică în această evoluţie. Conducerea chineză, la
al cărei ataşament s-a apelat în eventualitatea invadării
României, a reacţionat prompt, în această reacţie fiind
implicaţi direct Zhou Enlai şi Mao Zedong. Deşi condiţionată
de mentalitatea proprie „revoluţiei culturale”, potrivit căreia
cehoslovacii - pe care românii îi sprijineau — erau tot atât de
vinovaţi de intervenţie datorită orientărilor lor care
s-au îndepărtat de marxism-leninism şi au îmbrăţişat
capitularea, conducerea chineză, prin declaraţia premierului
Zhou Enlai, a condamnat vehement „invazia sovietică” şi a
reafirmat solidaritatea poporului chinez cu poporul român. In convorbirea
particulară avută cu ambasadorul României, înainte de începerea
recepţiei de 23 August, premierul Zhou Enlai a recomandat românilor
să reziste, asigurându-i că le va furniza şi tunuri la
nevoie. Declaraţia chineză, căreia i s-a alăturat
imediat şi avertismentul formulat public de preşedintele S.U.A..
Lyndon Johnson, a avut un efect pozitiv asupra stării de spirit a românilor,
care între timp îşi adoptaseră propriile măsuri de apărare.
Deja între China şi Uniunea Sovietică se înregistraseră
conflicte militare de-a lungul frontierei, dar este greu de presupus ca
vreuna din părţi să fi fost dispusă în acele împrejurări
să se ajungă la o extindere a acestora.
Invadarea
Cehoslovaciei s-a constituit într-un moment de reflecţie mai amplă
asupra solidarităţii româno-chineze. Chiar dacă
documentele disponibile nu lămuresc reacţia părţii
chineze la propunerea părţii române de a se realiza imediat o
întâlnire la nivel înalt, totuşi se poate constata o sporire a
disponibilităţii Chinei de a sprijini România prin schimburile
materiale. Nu lipsită de semnificaţie în acest context este
vizita în România a delegaţiei guvernamentale şi militare
chineze, conduse de şeful Marelui Stat Major, Huang Yongsheng, pentru
a cărei primire Zhou Enlai a ţinut să exprime personal mulţumiri
guvernului român.
Perseverând
în realizarea proiectului ei diplomatic de a-şi asigura
solidaritatea Chinei în protejarea şi afirmarea independenţei
României, conducerea de la Bucureşti a întreţinut de-a lungul
anului 1969 dialogul politic cu conducerea de la Beijing, implicată
în ,,revoluţia culturală’”, valorificând în acest scop
schimburile de mesaje prilejuite de congresele celor două partide de
guvernământ şi zilele naţionale, informarea liderilor
chinezi despre evenimente ca vizita în România a preşedintelui
S.U.A., Richard Nixon sau sesiunea Consiliului Politic Consultativ al
Organizaţiei Tratatului de la Varşovia ori consfătuirea de
la Moscova a partidelor comuniste şi muncitoreşti, ca şi
trecerea prin Beijing a delegaţiei române care participase la
funeraliile lui Ho Chi Minh. In această ultimă împrejurare
poate fi reţinută şi pledoaria premierului român, Ion
Gheorghe Maurer pentru detensionarea raporturilor sino-sovietice şi
adoptarea de măsuri pentru preîntâmpinarea vreunei conflagraţii.
Confirmarea
în poziţiile de conducere de către Congresul al IX-lea al P.C.C.
a promotorilor „revoluţiei culturale” a adus în faţa
conducerii României o echipă dispusă să acţioneze
viguros în consens cu propriile precepte şi obiective.
Disponibilitatea a fost pusă în evidentă de vizita în
Republica Populară Chineză a delegaţiei Marii Adunări
Naţionale şi a Consiliului de Stat, condusă de Emil Bodnăraş,
în iunie 1970. Ea şi-a găsit o primă expresie în
interesul conducerii chineze pentru dialog, mai cu seamă pentru obţinerea
de informaţii despre Uniunea Sovietică, partidele comuniste
şi muncitoreşti, atitudinea S.U.A. faţă de China,
perspectivele încheierii războiului din Indochina şi
contracararea efectelor loviturii de stat din Cambodgia etc. Apoi, ea
şi-a găsit expresia în intensificarea propagandei chineze peste
hotare şi în activarea factorilor de influenţă ai Chinei
în lume, în intenţia de a spori contactele cu partidele dispuse a
comunica cu comuniştii chinezi şi a conlucra cu acestea, în
vederea extinderii ariei de contact cu lumea exterioară a P.C.C., în
dorinţa de a normaliza relaţiile de stat cu U.R.S.S. şi a
reglementa problemele de frontieră, începând prin detensionarea
situaţiei de-a lungul graniţei, în reacţia pozitivă
la iniţiativa americană de a fi reluate convorbirile
ambasadoriale de la Varşovia etc. Mai apoi, ea şi-a găsit
expresia în hotărârea conducerii chineze de a acorda ajutor forţelor
de stânga, anti-imperialiste, aflate în nevoie.
Delegaţia
română, căreia i-a fost rezervată o primire pe cât de
onorantă pe atât de caldă, a avut bucuria să constate
manifestarea unui plus de solidaritate faţă de România din
partea Chinei. Astfel, delegaţia a avut şansa să mulţumească
părţii chineze pentru creşterea cu 30% a volumului
schimburilor comerciale, creştere prevăzută a fi realizată
în anul 1970. (La sfârşitul acelui an se va constata că
schimburile comerciale româno-chineze vor fi crescut de 2,5 ori în
ultimii cinci ani). Delegaţia, care prezentase părţii
chineze o listă de mărfuri necesare României pentru a diminua
efectele inundaţiilor - o listă ce se adăuga ajutoarelor
umanitare constând din echipamente medicale, medicamente etc. - şi
care aflase în timpul convorbirilor cu premierul Zhou Enlai că unele
mărfuri vor putea fi livrate integral, altele - parţial, iar
altele nu vor putea fi furnizate datorită penuriei lor şi obligaţiilor
la export, este încunoştinţată în ajunul plecării că,
din indicaţia preşedintelui Mao Zedong, cu care avusese o întrevedere,
„mărfurile solicitate de partea română vor fi acordate
<integral> în mod gratuit
de către R.P.Chineză”, „şi că transportul acestor
mărfuri în R.S.România va fi efectuat, de asemenea, în mod gratuit”.
„Valoarea acestui ajutor nerambursabil este de 52.000.000 yuani” se
preciza în raportul delegaţiei, ea reprezentând o treime din
valoarea ajutoarelor primite de România din străinătate.
Semnificaţia acestui gest este înţeleasă pe deplin atunci
când se ia în considerare remarca lui Mao Zedong la spusele lui Emil
Bodnăraş: „nu am ştiut că o asemenea declaraţie
( ca cea formulată de premierul Zhou Enlai la recepţia oferită
la 23 august 1968 de ambasadorul României la Beijing n.e.) va avea o
asemenea importanţă’’ şi mai ales comentariul, formulat
în maniera-i specifică spre amuzamentul celor din jur: „Zhou Enlai
a rostit vorbe goale la recepţia dumneavoastră”. Era evident că
Republica Populară Chineză era gata să-şi onoreze
solidaritatea prin ajutoare substanţiale. Această
disponibilitate este notabilă şi în plan militar. Subiectul
este introdus în discuţie de premierul Zhou Enlai care afirmând că
„tovarăşii Mao Zedong şi Lin Biao acordă o mare atenţie
situaţiei de la dumneavoastră ( cea pricinuită de inundaţiile
devastatoare din primăvară, care indusese la Beijing temerea că
sub presiunea dificultăţilor românii vor ceda în faţa
Moscovei n.e.), oferă delegaţiei următoarea explicaţie:
„In expunerea dumneavoastră aţi spus că indiferent de
atitudinea Uniunii Sovietice, puteţi să discutaţi cu noi
probleme privind cooperarea în domeniul producţiei militare. In
trecut, noi am luat în consideraţie situaţia dumneavoastră
de încercuire. Acum vom putea reanaliza această problemă,
constatând că aţi rezistat cu succes presiunilor din ultimii
doi ani.” Premierul Zhou Enlai, care şi-a confirmat deplasarea
ministrului român al Forţelor Armate în R.P.D. Coreeană, a
subliniat că demnitarul român este aşteptat cu plăcere în
China, adăugând că „problemele privind colaborarea în
domeniul militar vor putea fi discutate detaliat cu prilejul acestei
vizite”. Se ştie că, peste ani, această iniţiativă
se va materializa într-o amplă operaţiune de cooperare. O
semnificaţie implicit militară a avut-o şi propunerea
formulată de Emil Bodnăraş ca între România şi China
să se deschidă o linie aeriană prin sud, care să nu
treacă prin U.R.S.S., propunere care a fost reţinută
imediat atât de Zhou Enlai, cât şi de Mao Zedong.
Ambele părţi
sunt satisfăcute să constate că în gândirea politică
a fiecăreia dintre ele este prezentă ideea bizuirii pe propriile
forţe în lupta pentru apărarea atributelor statului, protejarea
avuţiei naţionale, asigurarea prosperităţii populaţiei
şi exercitarea libertăţii de a acţiona în consens cu
interesele naţionale.
Acelaşi
an înregistrează alte câteva momente semnificative în consolidarea
solidarităţii româno-chineze. Premierul Zhou Enlai adresează
mulţumiri României pentru activitatea fructuoasă a delegaţiei
române în favoarea restabilirii drepturilor legitime ale Republicii
Populare Chineze în Organizaţia Naţiunilor Unite; ministrul român
al Forţelor Armate este informat că toate solicitările României
în contextul colaborării militare au fost satisfăcute de partea
chineză. O importanţă aparte o are însă vizita la
Beijing, spre sfârşitul lunii noiembrie, a delegaţiei
guvernamentale române, conduse de Gheorghe Rădulescu, vice-preşedinte
al Consiliului de Miniştri. Din însărcinarea Iui Nicolae Ceauşescu,
demnitarul român aduce la cunoştinţa conducerii chineze dorinţa
expresă a preşedintelui american Richard Nixon de a întreprinde
o vizită în China spre a discuta cu liderii chinezi problematica
normalizării relaţiilor dintre R.P.C şi S.U.A. Oficialităţii
române i se încredinţează răspunsul: dacă doreşte
să vină, este bine venit. Această misiune conferă deja
vizitei o importanţă aparte, de vreme ce României i se recunoaşte
un rol particular în viaţa internaţională, rol la care vor
recurge în acea vreme şi alte state,- şi îi oferă
acesteia certitudinea prieteniei a două mari puteri, capabile să
consolideze securitatea României. Dar importanţa acesteia nu se
rezumă doar la îndeplinirea acestei misiuni. Vice-preşedintele
Consiliului de Stat este, de asemenea, actorul unor negocieri ce conduc la
sporirea schimburilor materiale dintre România şi China, ce-şi
va găsi expresie mai cu seamă în semnarea acordurilor privind
acordarea a două credite României, în condiţii avantajoase, în
yuani şi în valută liber convertibilă, a căror
destinaţie va fi întărirea bazei industriale a României. Peste
doar câteva luni, va fi semnat acordul privind livrarea către România
a echipamentelor şi instalaţiilor complete ale unităţilor
industriale avute în vedere.
Vizita
liderului de partid şi de stat, Nicolae Ceauşescu, în fruntea
unei importante delegaţii, în iunie 1971 s-a impus atenţiei
publice nu numi ca un eveniment în relaţiile bilaterale ci şi
ca un eveniment de semnificaţie internaţională. Această
atenţie nu se explica doar prin aceea că vizita avea loc în
condiţiile desfăşurării „revoluţiei culturale”
în China, deşi şi acest fapt avea o încărcătură
politică semnificativă, ci mai cu seamă poziţiilor
celor două state în configuraţia puterii în lume. Situaţia
internă din China se stabilizase într-atâta încât conducerea îşi
putea exercita autoritatea în sensul atingerii obiectivelor constructive,
economia tării, cu deosebire producţia agricolă, se
redresase, înregistra creşteri şi, în particular, se angajase
pe calea modernizării. Capacitatea de apărare se întărise
spectaculos, mai cu deosebire pe seama armelor nucleare, rachetelor şi,
în general, a tehnologiilor de vârf. Influenţa Chinei în lume
crescuse, inclusiv prin apariţia multor formaţiuni care îmbrăţişaseră
„gândirea lui Mao Zedong” ca ideologie directoare. Deşi nu slăbiseră
criticile dure la adresa imperialismului şi social imperialismului,
riscurile unei confruntări militare cu S.U.A. sau cu U.R.S.S. se
diminuaseră considerabil, apărând semne evidente ale
perspectivei normalizării relaţiilor cu acestea: „diplomaţia
ping-pong-ului” şi reglementarea situaţiei de-a lungul
frontierei sino-sovietice. Rezultatul votului la O.N.U. din toamna anului
1970 în privinţa restabilirii drepturilor legitime ale Republicii
Populare Chineze, în condiţiile expulzării reprezentanţilor
jiangkaişişti, demonstraseră că în scurtă vreme
Republica Populară Chineză îşi va ocupa locul ce i se
cuvine în organizaţia mondială. România atrăgea atenţia
lumii prin evoluţii nu mai puţin spectaculoase. Menţinându-şi
fidelitatea faţă de C.A.E.R. şi Organizaţia Tratatului
de la Varşovia, România îşi asigurase în ultimii cinci ani o
evidentă libertate de mişcare în consens cu promovarea
intereselor naţionale. România impusese soluţiile de compromis
care îi protejau atributele statului suveran şi independent în cele
două structuri, se eliberase de dependenţa obedientă de
U.R.S.S., mergându-se până la desfiinţarea agenturii sovietice
din România, se afirmase ca un actor de sine stătător pe arena
internaţională reuşind să stabilească şi să
dezvolte relaţii substanţiale cu mai toate statele lumii,
alegerea ministrului român de Externe ca preşedinte al sesiunii Adunării
Generale a O.N.U constituind un exemplu elocvent în acest sens. în condiţiile
unor divergenţe cu U.R.S.S. sau cu S.U.A., cele două mari puteri
cultivau dialogul cu România în vederea soluţionării unor
probleme de anvergură internaţională sau mondială, în
acelaşi timp situaţia internă a României evolua îmbucurător.
România îşi dezvolta economia într-un ritm de peste 10%, reuşind
să planifice învestirea în anii 1971-1975 a 500 miliarde lei în
dezvoltarea economico-socială, de zece ori mai mult decât în anii
primului plan cincinal, şi acordând o atenţie sporită
modernizării producţiei şi diversificării ei în
beneficiul producerii bunurilor de consum. România abolise detenţia
politică, introdusese practica deferirii injustiţie a statutului,
pentru abuzurile săvârşite de funcţionarii publici,
redusese considerabil restricţionarea călătoriilor în străinătate,
aşezase administraţia României, conform unei tradiţii, pe
o nouă împărţire şi structură teritorială,
adoptase măsuri în consens cu exigentele democraţiei
participative. Rezistenţa la invadarea Cehoslovaciei sporeşte,
de asemenea, prestigiul României peste hotare.*5 Or, în
aceste împrejurări demersul conducerii României era firesc să
se bucure de atenţie.
Vizita
s-a constituit într-o demonstraţie convingătoare a prieteniei
româno-chineze şi a solidarităţii dintre conducerile celor
două ţări.
Deşi
liderul român a pledat pentru implicarea nemijlocită a Chinei în
problematica C.A.E.R. şi a Organizaţiei Tratatului de la Varşovia,
inclusiv pentru a sprijini lupta României din interiorul organizaţiilor
date - pledoarie la care s-a primit acelaşi răspuns ca şi
în ultimii ani şi anume că lupta Chinei din afară împotriva
social-imperialismului poate fi mai viguroasă şi mai eficace, răspuns
ce nu era lipsit de temei - era limpede că România se simţea
mai puţin ameninţată, cu deosebire după convorbirile
cu conducerea U.R.S.S. din 1970, şi că dorea mai degrabă să
se ajungă la reconcilierea dintre părţile aflate în
divergenţă. Sprijinul pentru consolidarea şi afirmarea României
şi-a găsit însă expresia în confirmarea aranjamentelor
anterioare privind schimburile comerciale şi cooperarea economică,
ca şi în acceptarea de către guvernul Chinei de a mai acorda un
credit în condiţii avantajoase României.
Convorbirea
privind interesul pentru normalizarea relaţiilor sino-americane -
perspectivă evident favorabilă consolidării independenţei
României — a fost mai substanţială, ea depăşind
practica de până atunci potrivit căreia partea română
expunea pe larg mesajele americane, la care se primeau informaţii sau
comentarii laconice. De această dată Mao Zedong însuşi a
dorit să-şi confirme, folosind metafora dacă liderului român
îi place jocul de ping-pong, dacă România are o atitudine favorabilă
normalizării relaţiilor sino-americane. S-a declarat satisfăcut
când a primit un răspuns pozitiv. Premierul chinez, în schimb, a făcut
o expunere privind ruperea relaţiilor cu S.U.A. în 1949, în ajunul
triumfului deplin al revoluţiei populare, care invită la o
examinare mai profundă a părerii ce circulă de decenii cum
că ..administraţia Truman a pierdut China”, subliniindu-se
anti-comunismul înverşunat al acestuia. Potrivit lui Zhou Enlai,
ambasadorul american nu s-a retras asemenea ambasadorului sovietic la
Guangzhou odată cu trupele naţionaliste ci a rămas la
Nanjing, în capitala de atunci a Chinei. Conştient că în
pofida ajutorului de 2 miliarde de dolari acordat regimului lui Jiang
Jieshi. acesta nu va supravieţui confruntării cu comuniştii,
Leighton Stuart a propus Congresului S.U.A. sprijinirea comuniştilor
şi finanţarea reconstrucţiei Chinei sub guvernarea acestora
oferindu-le 5 miliarde de dolari. Propunerea ar fi fost încredinţată
unei personalităţi chineze democratice ca să o aducă
la cunoştinţa conducerii Partidului Comunist Chinez. Aceasta a
întârziat în îndeplinirea misiunii sale* şi, atunci când
ambasadorul american a venit la Beijing spre a se întâlni cu liderii
comunişti, opţiunea acestora pentru alianţa cu U.R.S.S.,
ţările de democraţie populară şi cauza
socialismului fusese deja fundamentată în lucrarea lui Mao Zedong ..Despre
dictatura democraţiei populare”. In aceeaşi vreme, Mao Zedong
va mai scrie şi alte articole, inclusiv „Adio domnule Stuart
Leighton”, în care va confirma ruptura cu S.U.A şi ralierea la
blocul condus de Uniunea Sovietică. Dezvăluind aceste fapte,
premierul chinez învedera de fapt disponibilitatea conducerii chineze de
a se angaja în discuţii privind normalizarea relaţiilor
sino-americane. De altfel, condiţionat fiind de aranjamentul făcut
cu americani de a nu dezvălui nimănui pregătirile pentru
apropiata vizită secretă la Beijing a consilierului Henry
Kissinger, premierul Zhou Enlai nu a scăpat prilejul de a observa că.
devreme ce a venit în China, echipa americană de tenis de masă,
pot veni şi alte echipe. In iulie 1971. va avea loc vizita la Beijing
a consilierului Henry Kissinger, iar cu prilejul vizitei în S.U.A. a preşedintelui
României. Nicolae Ceauşescu, preşedintele S.U.A., Richard
Nixon, va adresa public elogii şi mulţumiri şefului
statului român pentru contribuţia sa la normalizarea raporturilor
sino-americane.
Convorbirea
privind raporturile sino-sovietice au fost marcate de o atitudine mai
constructivă a părţii chineze, care, de altfel, a solicitat
delegaţiei române să transmită preşedintelui
Consiliului de Miniştri al U.R.S.S., Alexei Kosâghin, salutări,
odată cu reiterarea paşilor ce s-ar cuveni a fi făcuţi
pentru detensionarea situaţiei la graniţa sino-sovietică,
începerea reglementării problemelor de frontieră şi
normalizarea relaţiilor pe linie de stat între Republica Populară
Chineză şi U.R.S.S. Argumentând că polemica publică,
aşa cum a afirmat Mao Zedong, mai poate dura 9000 de ani. se impun*6 a proceda
la normalizarea relaţiilor pe linie de stat şi la valorificarea
acestora spre binele ambelor state. Evident şi această evoluţie
era de natură să favorizeze independenţa şi
securitatea României.
Vizita
prilejuieşte reactivarea publică a tuturor canalelor de
comunicare între România şi China, inclusiv a celor de partid, ca
şi plasarea României pe primul loc în ierarhia ţărilor
din Europa cu care Republica Populară Chineză întreţinea
relaţii diplomatice, urmând doar R.D.Vietnam şi R.P.D.Coreene.
Dispariţia
mareşalului Lin Biao din conducerea chineză în septembrie 1971
nu v-a simplifica lucrurile la nivelul factorilor superiori de decizie. De
altfel,,.trădarea” acestuia şi „încercarea lui de a fugi în
U.R.S.S.” nu au fost aduse la cunoştinţa publicului şi
partenerilor străini decât peste câţiva ani, deoarece
acreditarea acestor teze ar fi fost absurde pentru populaţia îndoctrinată
în sensul că Lin Biao era „cel mai apropiat tovarăş de
luptă al preşedintelui Mao Zedong, succesorul sigur al acestuia’’.
Lucrurile se vor complica atunci când campania de criticare a lui Lin
Biao va acroşa şi criticarea lui Kong Zi (Confucius), care de
fapt îl viza pe premierul Zhou Enlai. „Gruparea celor patru”, cum va
fi cunoscută mai târziu, milita cu înverşunare pentru
impunerea dominaţiei ei în conducerea chineză. Totuşi Zhou
Enlai a reuşit să se menţină în graţiile lui Mao
Zedong şi, totodată, să-şi consolideze raporturile cu
cercurile conducătoare ale armatei, ceea ce i-a permis să înrâurească
hotărâtor politica Republicii Populare Chineze, în toamna anului
1971, Republica Populară Chineză îşi ocupă locul
legitim ce i se cuvenea în Organizaţia Naţiunilor Unite, iar în
februarie 1972, odată cu vizita în China a preşedintelui
american Richard Nixon, inaugurează procesul normalizării relaţiilor
sino-americane şi tendinţa de destindere şi dezangajare în
Asia de Sud-Est.
Conducătorii
români, consecvenţi în realizarea proiectului lor, vor întreţine
cu perseverenţă pe căi diplomatice dialogul cu conducerea
chineză. In septembrie 1973, s-a apreciat oportun ca la Beijing să
se deplaseze o delegaţie a Partidului Comunist Român, condusă
de Emil Bodnăraş. Delegaţia a avut convorbiri cu Zhou Enlai
în calitate de vice-preşedinte al C.C. al P.C.C., asistat de Zhang
Chunqiao, membru al Comitetului Permanent al Biroului Politic al C.C. al
P.C.C. Invocând drept argument dorinţa de a da o amplă şi
întinsă perspectivă relaţiilor româno-chineze, Emil Bodnăraş
a propus părţii chineze: a. examinarea posibilităţii
încheierii unui acord de colaborare economică pe termen lung, care să
prevadă atât colaborarea bilaterală, cât şi colaborarea
pe terţe pieţe, şi b. încheierea unui tratat de prietenie
şi colaborare şi semnarea unei Declaraţii Solemne, a căror
perfectare să se realizeze cu prilejul eventualei vizite de răspuns
în România a vice-preşedintelui Zhou Enlai. Partea chineză a
manifestat rezerve faţă de acest gen de propuneri ale părţii
române. Apreciind că acestea nu mai sunt de natura celor făcute
anul trecut sau acum doi ani, ci sunt iniţiative de lungă durată
şi complexe, şeful delegaţiei chineze a conchis că ele
nu pot fi luate imediat în consideraţie. ,,Să creştem
necontenit schimburile comerciale şi, pe parcurs, s-ar putea ivi
situaţii noi, când va fi posibilă şi o dezvoltare
planificată a schimburilor economice”, a explicat Zhou Enlai. Cât
priveşte încheierea şi semnarea unor documente politice, observând
că hotărâri în această privinţă nu pot lua doar
cei de faţă, premierul chinez şi-a început argumentaţia
atitudinii rezervate faţă de această propunere prin
interogaţia retorică: ,,Mă gândesc însă dacă încheierea
unui tratat de prietenie şi semnarea unei Declaraţii Solemne ar
fi în folosul dumneavoastră?” la care a răspus: „Cred că
în condiţiile actuale, nu.” în continuare liderul chinez s-a
explicat: „în eventualitatea unui atac împotriva Chinei, sovieticii
vor porni la început împotriva dumneavoastră. Sunt convins că
dacă veţi fi pregătiţi ca în 1968. veţi fi de neînfrânt.[...]
Dacă se va ivi o asemenea situaţie, pregătirile
dumneavoastră vor juca un mare rol.” Pe de altă parte, şi-a
continuat premierul chinez explicaţia: „Dacă ne vor ataca pe
noi, aşa cum am mai spus. dacă vor intra în China, nu vor mai
ieşi de aici”. „Deci - a sumarizat Zhou Enlai - să nu vă
puneţi prea devreme într-o situaţia nefavorabilă prin
semnarea unui document. [...] Credem că un tratat politic ar fi o
povară în plus pentru dumneavoastră, încheierea de acorduri
comerciale, culturale etc. nu constituie o problemă. Un acord politic
ar trebui să înscrie o platformă politică comună
şi asta nu va fi în favoarea dumneavoastră; noi nu ne temem de
acest lucru, am îndrăznit să înscriem asemenea elemente în
comunicatul cu americanii”. După mai multe discuţii şi
explicaţii, s-a convenit ca partea română să trimită
părţii chineze, ca modele pentru orientarea lor, tratate de
prietenie şi colaborare ca şi acorduri de colaborare economică
pe termen lung încheiate cu ţările socialiste din Europa.
Rezerva exprimată de partea chineză, motivată fie prin
argumentele ce le-a invocat, fie prin invocarea oricăror alte
argumente învedera că liderii responsabili ai Chinei erau conştienţi
că echipa conducătoare se află într-un anume provizorat
şi că încheierea şi semnarea unor documente de genul celor
propuse de partea română reclamă existenţa unui partener
chinez durabil şi o situaţie internă clarificată
şi consolidată. Peste ani, asemenea documente vor fi semnate
şi încheiate de conducerile celor două ţări.
Vizita,
care a prilejuit şi un amplu schimb de informaţii şi opinii
şi a avut meritul de a consacra noi canale de comunicare între cele
două părţi, se constituie şi ca un eveniment
politico-diplomatic semnificativ pe fondul interesului crescând al
statelor lumii de a iniţia contacte şi stabili relaţii cu
Republica Populară Chineză.
Iniţiativa
ingenioasă a premierului Zhou Enlai, îmbrăţişată
de preşedintele Mao Zedong, a readus în vara anului 1974 în
conducerea superioară a Chinei pe Deng Xiaoping, care fusese
ostracizat de promotorii „revoluţiei culturale”’. Apariţia
sa în public este, între altele, prilejuită de două evenimente
ce ţin de relaţiile româno-chineze: primirea delegaţiei
militare conduse de şeful Marelui Stat Major, Ion Gheorghe. şi
participarea la recepţia oferită de ambasadorul român în ziua
de 23 August. Preluând în fapt rolul lui Zhou Enlai - a cărui boală
se agravase - liderul chinez a apreciat că ,,în actuala situaţie
internaţională, cât şi în viitor, România va fi supusă
în continuare unor presiuni externe.” In acest context, vice-premierul
Consiliului de Stat a dat asigurări că „R.P.Chineză a
fost şi va rămâne un prieten de nădejde al poporului român
în lupta pentru asigurarea independenţei şi suveranităţii
naţionale, că sprijină poziţiile exprimate în această
direcţie de conducerea de partid şi de stat a României, a
relevat sprijinul reciproc pe care şi-1 acordă cele două
state, partide şi popoare ale noastre, arătând că
R.P.Chineză se simte obligată să sprijine şi mai mult
România pe toate planurile”. De vreme ce se adresa delegaţiei
militare, Deng Xiaoping a adăugat: „Intre armatele Chinei şi
României există relaţii foarte bune, care se dezvoltă
continuu, <iar> R.P.Chineză va face toate eforturile pentru întărirea
lor în continuare.” Este de presupus ca revenirea lui Deng Xiaoping să
fi determinat schimbarea în ultimul moment a hotărârii conducerii
chineze de a nu trimite la Bucureşti, cu prilejul împlinirii a 30 de
ani de la actul de la 23 august 1944, o delegaţie de partid şi
guvernamentală. Delegaţia chineză, condusă de Li
Xiannian, membru al Biroului Politic al C.C. al P.C.C. şi
vice-premier al Consiliului de Stat, a dat un plus de semnificaţie sărbătoririi
evenimentului, cu atât mai mult cu cât Uniunea Sovietică era
reprezentată de o delegaţie condusă de Alexei Kosâghin,
membru al Biroului Politic al C.C. al P.C.U.S., preşedintele
Consiliului de Miniştri al U.R,S.S.. Convorbirile, consacrate mai
ales problematicii internaţionale, relevă o adâncire a cunoaşterii
între cele două părţi şi a disponibilităţii
de a-şi armoniza poziţiile, cu atât mai mult cu cât în
1973-1974 sporiseră schimburile comerciale, se realizaseră
progrese însemnate în valorificarea creditelor obţinute în 1970,
se detaliase utilizarea creditului de 200 de milioane de yuani solicitat
în 1971, făcuse paşi considerabili înainte colaborarea
tehnico-ştiinţifică, se extinsese colaborarea ştiinţifică
şi culturală, se încheiaseră formalităţile
pentru deschiderea liniei aeriene Bucureşti-Beijing şi se
perfectaseră aranjamentele privind construirea pe bază de
reciprocitate a sediilor celor două ambasade la Beijing, respectiv la
Bucureşti.
Triumful
luptei popoarelor din Indochina oferă părţii române - care
avusese merite incontestabile în atingerea acestui obiectiv — un nou
prilej de a continua dialogul cu conducerea Republicii Populare Chineze.
Delegaţia condusă de Paul Niculescu-Mizil se opreşte la întoarcerea
din Vietnam, în mai 1975, la Beijing unde are convorbiri cu Li Xiannian.
Apoi, în perspectiva pregătirii noului plan cincinal 1976-1980.
partea română iniţiază deplasarea în Vietnam şi în
China a delegaţiei de partid, condusă de Ilie Verdeţ,
membru al Comitetului Politic Executiv, secretar al C.C. al P.C.R., din
care face parte şi generalul Gheorghe Gomoiu, adjunct al ministrului
Apărării. Delegaţia, care are convorbiri cu Ji Denggui,
membru al Biroului Politic al C.C. al P.C.C., vicepremier al Consiliului
de Stat, avansează părţii chineze propuneri în sensul dublării
schimburilor materiale în cursul următorilor cinci ani şi anume:
stabilirea unui nivel înalt al reprezentării părţilor în
comisia mixtă de comerţ; lărgirea nomenclatorului de mărfuri;
accelerarea contractărilor de mărfuri pe anul 1976; extinderea
livrărilor de maşini şi instalaţii în afara
creditelor; examinarea unui program de cooperare de lungă durată.
După cum se ştie, propunerile părţii române au fost
luate în considerare.
Dialogul
româno-chinez la nivel înalt, iniţiat şi întreţinut cu
perseverenţă de liderii români, constată în 1975 o aşezare
statornică a solidarităţii şi cooperării dintre
România şi China. De-a lungul anilor, între liderii celor două
ţâri s-au consolidat raporturi de respect şi simpatie, de încredere
şi solidaritate, stări de spirit ce s-au răsfrânt pozitiv
asupra relaţiilor româno-chineze, cum rareori a înregistrat istoria.
Absenţa dintre protagoniştii acestui dialog a fostului preşedinte
al Consiliului de Miniştri, Ion Gheorghe Maurer (eliberat din funcţie),
a vicepreşedintelui Consiliului de Stat, Emil Bodnăraş (
grav bolnav) a conferit primirii liderului român, Ilie Verdeţ de către
premierul Zhou Enlai, în spitalul în care se afla internat, în
septembrie 1975, valoarea de dovadă convingătoare, atât raţională
cât şi emoţională, a acestui adevăr: remarcabila
personalitate chineză primea ultimul oaspete străin al vieţii
sale, iar acela era un demnitar român. Liderul chinez a ales în mod
deliberat această împrejurare pentru a transmite lumii două
mesaje importante, l. „în prezent, prim-vicepremierul (Deng Xiaoping
n.n.) şi-a asumat întreaga responsabilitate”, indicând că
acesta a preluat funcţiile de conducere în partid, în administraţia
guvernamentală şi în armată. „Vă rog să credeţi
- a reţinut Ilie Verdeţ spusele lui Zhou Enlai - că
prietenia Chinei faţă de România nu se va schimba, cel ce va
conduce dezvoltarea Chinei în viitor este Deng Xiaoping, iar Deng
Xiaoping este un prieten fidel al poporului român”. 2. „Poporul
chinez va sta întotdeauna alături de poporul român, va sprijini
lupta dusă de poporul român pentru cauza dreaptă a apărării
independenţei şi suveranităţii naţionale. Doar că,
în China circulă o vorbă din vechime, potrivit căreia „apa
de departe nu poate stinge focul din apropiere” La urma urmelor, între
China şi România este o distanţă mult prea mare. Treburile
Europei nu mai pot fi ţinute în mâini de cele două puteri -
S.U.A. şi U.R.S.S., ţările mici şi mijlocii nu-şi
pot pune speranţele în ceea ce priveşte securitatea în
superputeri, ci doar în unirea lor, în dezvoltarea bunei vecinătăţi
şi prieteniei, în colaborarea mutual avantajoasă, deoarece
numai aşa se poate dobândi şi apăra independenţa naţională.”
Documentele
înserate în această culegere demonstrează - credem - în mod
convingător statornicirea între România şi China - în anii
’50, ’60 şi ’70 ai secolului trecut — de raporturi solide
relevante pentru independenţa şi suveranitatea României, ca
şi priceperea şi perseverenţa cu care conducătorii români,
de-a lungul anilor, au ştiut să cultive dialogul româno-chinez
la nivel înalt, urmărind implicit înfăptuirea unui proiect
scump şi anume acela de a dobândi libertatea de acţiune în
vederea protejării avuţiei naţionale, dezvoltării
economico-sociale a ţării şi deschiderii acesteia spre relaţii
rodnice cu toate statele lumii.
Ambasador
Romulus Ioan Budura, sinolog
*4 În timpul
călătoriei spre litoralul românesc, în cursul vizitei întreprinse
în România în vara anului 1966. Zhou Enlai s-a pronunţat explicit
împotriva desfiinţării Organizaţiei Tratatului de la Varşovia,
concomitent cu cea a N.A.T.O. (N.E.)
*5 Invadarea
Cehoslovaciei va fi însă folosită de Nicolae Ceauşescu ca
pretext pentru abandonarea proceselor de democratizare programate şi
revenirea la practici şi orientări de guvernare autoritare
şi restrictive
*6 De teamă
să nu intre în conflict cu noua orientare a P.C.C. şi să
nu-şi atragă suferinţe de pe urma îndrăznelii sale.
personalitatea democratica a făcut cunoscut mesajul ce i se încredinţase
spre a fi transmis conducerii P.C.C de abia în 1957
|
|