Cu toata precarietatea condiţiilor de călătorie - drumuri
desfundate, nepietruite, lipsa podurilor peste râuri, hanuri mizere,
continua primejdie a răufăcătorilor, - circulaţia
intre regiuni si localităţi era intensă. In continuă
deplasare (de obicei pe jos) erau grupurile de pelerini, de negustori, de
mercenari demobilizaţi, de cerşetori, de studenţi, preoţi
şi călugări, de trimişi diplomatici ai principilor, de
curieri oficiali, de agenţii companiilor comerciale, de actori
ambulanţi, de intelectuali umanişti, erudiţi, artişti
în drum spre curţile princiare care să-i primească, sau
şcoli ori universităţi unde să-si desfăşoare
activitatea; sau - cum călătoreau Erasm, Rabelais, Montaigne, -
din simpla dorinţă de a vizita şi de a cunoaşte alte
locuri, monumente, oameni, obiceiuri.
Aproape continui erau apoi deplasările curţilor regale sau
princiare, care comportau efective considerabile: într-o deplasare a curţii
franceze din sec. XVI-cortegiul era format din 8.000 de persoane cu tot atâţia
cai (A, Lefranc). „Majoritatea conducătorilor de state, europeni
din secolele XV şi XVI îşi petreceau lungi perioade de timp în
călătorie, vizitând principalele oraşe din regatele lor,
sau doar deplasându-se de la un palat la altul. Carol Temerarul, când nu
era în război, circula mereu între Dijon, Bruges, Lille şi
Haga, sau la castelul său din Hesdin [...], Francisc I călătorea
tot timpul între Amboise, Chambord, Fontainebleau, Louvre şi St.
Germain. Feredinand şi Isabela îşi petreceau timpul între
Burgos şi Sevilla, Toledo şi Valladolid. Carol V [...] în
timpul celor 45 de ani de domnie a vizitat Germania de nouă ori,
Spania şi Italia de şapte ori, Franţa de patru ori, iar
Anglia şi Africa de Nord de câte două ori fiecare”.
Deplasările curţii franceze puteau fi comparate cu acele ale unor
armate. Benvenuto Cellini menţionează că pentru o asemenea
deplasare erau folosiţi 12.000 de cai; iar anual, când curtea în
deplasare era completă, avea la dispoziţie 18.000 de cai. „Dr.
Taylor, ambasadorul englez care a asistat la sosirea curţii la
Bordeaux în 1526 notează că erau pregătite grajduri pentru
22.000 de cai. Trenul de bagaje era enorm, cărând mobilă,
covoare, vesela de aur şi argint. Numai castelele regale vizitate
frecvent erau mobilate şi complet aranjate; celelalte rămâneau
goale între o vizită şi alta” (J. R. Knecht, - în A. G.
Dickens). - Când curtea nu se oprea la castele, se ridicau 3-400 de
corturi, mari, somptuoase, împodobite cu blazoanele nobililor proprietari.
Un martor ocular le descria ca fiind mai magnifice „decât minunile
piramidelor egiptene si ale amfiteatrelor romane”.
Spre sfârşitul secolului al XVI-lea călătorii din Anglia (dar
probabil că şi cei din alte ţări) aveau la dispoziţie
hărţi, cu itinerarii şi distanţe marcate între
localităţi. (In străinătate însă călătorii
englezi, necunoscând limba universală, latina, întâmpinau serioase
dificultăţi). Pe distanţe lungi călătoriile se făceau
călare (deşi de multe ori chiar şi negustorii mergeau pe
jos) pe cai sau pe catâri; în care scop, nu numai principii întreţineau
pentru uzul curţii lor grajduri cu mulţi cai1, ci şi cei care închiriau
caii. Bagajele, în coşuri mari de răchită, erau duse de
catâri; catârii însă duceau şi coşurile voluminoase,
comode, cu perne, în care luau loc femeile şi copiii. Regii, prinţii
şi marii seniori călăreau doar pe cai; demnitarii curţii
şi înalţii slujbaşi de stat, pe catâri. Doamnele de rang
înalt - cele care nu ştiau calări - luau loc pe o perna pusă
pe crupa calului, în spatele unui paj; la fel călătorea şi
soţia sau fiica oricui care dispunea de un cal. Viteza cu care se
putea călători, pe jos sau călare, nu depăşea în
medie 40 de km, pe zi - dacă drumurile erau practicabile.
Până la apariţia trăsurii (în sec. XVI), vechiul mijloc de
călătorie în comun era căruţa, cu sau fără
coviltir; la începutul Evului Mediu era un mijloc rezervat înaltelor
personaje: căruţa regilor mero-vingieni era închisă,
ornamentată si avea perdele. Un progres notabil a înregistrat acest
vehicul odată cu invenţia avantrenului turnant permiţând
virajul (avantren inventat, se pare, în Germania, în sec. XVI), şi
a suspensiei cu ajutorul unor chingi groase de piele2. Dar cu aceste invenţii, deocamdată rar
aplicate, nu era dotată spre sfârşitul secolului al XVI-lea
nici chiar trăsura lui Henric IV al Franţei. La ocazii solemne
Elisabeta l a Angliei folosea o trăsură somptuoasă, trasă
de şase sau opt cai, fără suspensii, stând direct pe osii
(L. Lemonier)
Trăsura apare către sfârşitul secolului al XVI-lea; în
1550, la Paris existau doar trei trăsuri, în călătoriile
mai scurte şi mai ales în plimbările prin oraşe vehicolul
obişnuit (dar rezervat persoanelor importante) era litiera, cu
perdele sau cu geamuri, purtată de servitori sau de cai; Caterina de
Medici îşi făcuse intrarea în Paris într-o trăsură
elegantă, descoperită, purtată de catâri. Cunoscută
în Antichitate, folosită şi în Evul Mediu - de principi,
nobili şi înalţi demnitari - litiera era acoperită, avea
perdele şi era bogat ornamentată. Vehicol de lux, pentru una,
două şi chiar patru persoane, împiedicând circulaţia pe
străzile înguste ale Parisului, fiind interzisă de Carol IX;
dar în curând, permisă de succesorul său, a rămas în uz
(de obicei de dimensiunea mai redusă a „scaunului purtat”) până
în sec. XVIII.
În 1599, tânărul şi galantul nobil Fr. de Bassompiere, devenit
un personaj politic şi militar important, aduce din Italia prima trăsură
cu avantren turnant, suspensii din chingi de piele, dotată cu perdele
şi cu geamuri. Numărul trăsurilor creşte rapid; pentru
ca la începutul secolului următor folosirea lor să se extindă
si în mediul clerical, al magistraţilor oraşului si al
burghezilor bogaţi3. Spre sfârşitul
secolului al XVI-lea la Londra circulau numeroase trăsuri, unele mari
(dar fără suspensii), în care stăpâna putea fi însoţită
de servitoarea şi de copiii ei. Proiectul de lege din 1601 de a
limita numărul trăsurilor a fost respins de Parlament.
În general însă se considera nedemn si chiar degradant pentru un bărbat
să fie dus într-o trăsură - ca o femeie! Persoanele de
calitate - nobili, consilierii Parlamentului, medicii sau profesorii
universităţilor - prefereau să meargă călare sau
pe jos. Hernic IV permitea folosirea trăsurii numai femeilor, bătrânilor
si infirmilor, care nu erau în stare să călătorească.
În Prusia, în 1558 ducele de Braunschweig interzice trăsurile pe
motiv că acestea favorizează lenea şi întreţin trândăvia!
- Cei care nu voiau sau nu puteau utiliza trăsura se puteau folosi de
„scaunul purtat” - vehicol dus de doi servitori, foarte frecvent în
Italia secolului al XV-lea si la modă în Franţa, începând din
secolul următor şi până la Revoluţia franceză.
(Dar în unele oraşe de provincie, a rămas un vehicol frecvent
şi în sec. XIX). În secolele XVII şi XVIII „scaunele purtate”
erau complet închise, cu portiere şi geamuri mobile, şi luxos
decorate: unele (ca cele care pot fi azi admirate în muzee) erau adevărate
opere de artă - cu picturi graţioase, cu incrustaţii de
sidef, cu aplicaţii de bronz aurit, cu sculpturi în abanos.
La începutul secolului al XVII-lea aceste vehicole au devenit şi de uz
public, staţionând şi în. locuri frecventate, în pieţe
sau la răspântia unor străzi. Constructorii lor s-au gândit
apoi să le adapteze şi roţi - şi în 1686
municipalitatea Parisului acordă autorizaţia de funcţionare
a staţiilor de asemenea „scaune purtate”, împinse din spate.
Pe traseele lungi funcţionau releuri de cai de poştă (în
Anglia -tot la 10 mile), dar numai pentru funcţionarii statului sau
pentru mesagerii speciali. Pe parcurs călătorii obişnuiţi
găseau găzduire la mănăstiri (care practicau virtutea
creştină a ospitalităţii), sau la hanuri. Curtea regală
sau marii seniori călătoreau însoţiţi de servitori
care întindeau corturile pentru dormit şi de întregul personal de
serviciu necesar - de la bucătari până la potcovari şi rândaşi.
Hanurile - care ofereau contra piaţă găzduire şi mâncare
călătorilor, grajduri şi furaje pentru cai şi catâri
- au devenit numeroase în această perioadă, nu numai în marile
oraşe, ci şi în localităţile mici situate pe
drumurile mai frecventate, mai ales de negustori. Erau hanuri de diferite
tipuri: unele ofereau găzduire completă; altele, puneau la
dispoziţia călătorilor doar posibilitatea de a-şi găti
singuri mâncarea, cu alimentele aduse de acasă; în fine, erau
birturile fără camere de dormit şi fără grajduri.
Confortul şi curăţenia erau, în marea majoritate a hanurilor,
lamentabile. Uneori, pe o saltea de paie în loc de pat trebuiau să
doarmă trei-patru persoane. În sec. XVI, cele mai multe hanuri -
chiar cele din Italia - aveau ferestrele fără geamuri; încălzirea
se făcea cu jeraticul dintr-o căldare pusă în mijlocul
camerei. Erasm se plângea de condiţiile primitive ale hanurilor4 din
Germania; dar nici în alte ţări - nici chiar în Italia - situaţia
nu era cu mult diferită; cearşafuri peticite, cuverturi jegoase,
paturi tari, perne rău mirositoare, - fără a mai vorbi de
invazia insectelor”5. - Ceea ce nu înseamnă că în unele oraşe,
la Roma, Veneţia, Milano sau Padova nu existau şi hanuri, adevărate
hoteluri, foarte decente; cel din Roma la care a tras Montaigne i-a pus la
dispoziţie un apartament cu trei încăperi.
Dealtminteri, în Italia erau mulţi germani care se dedicaseră
ocupaţiei de hangiu; deşi această profesiune nu se bucura
deloc de prea multă stimă, întrucât hangiii prea îşi
speculau clienţii şi îi tratau prost. Cu toate acestea,
proprietarii unor mari hanuri erau uneori anumite instituţii sau
persoane absolut onorabile: la Veneţia, de pildă, cele mai multe
hoteluri erau proprietatea unor nobili, ale unor mănăstiri sau
ale municipalităţii, care asigurau clientelei de marcă
condiţii mai mult decât decente. La Milano, câteva asemenea
hanuri-hoteluri aparţineau familiei senioriale Visconti. În multe
hanuri din Roma camerele de dormit ale călătorilor erau situate
la parter; cele de la etaj erau ocupate de curtezane6.
În genere însă proprietarii sau gestionarii hanurilor şi
hotelurilor din Italia (foarte probabil ca şi din alte ţări)
erau supuşi unor obligaţii stricte: să declare sub jurământ
că nu vor găzdui hoţi, asasini, falsificatori, persoane urmărite
pentru motive politice sau duşmani ai Bisericii; la Florenţa - să
refuze accesul în hanul lor a prostituatelor, proxeneţilor şi
codoaşelor. Erau pedepsiţi sever dacă permiteau să se
joace jocuri de noroc. Nu răspundeau de valorile dispărute ale
clienţilor dacă aceştia nu le încredinţaseră
spre păstrare. Nu li se permitea să atragă clienţii
altor hangii. Negustorilor străini le furnizau informaţii asupra
mersului pieţei, puteau să le păstreze în depozit mărfurile,
le mijloceau contracte cu negustorii locali, garantându-le acestora
onorabilitatea clienţilor lor.
Pe de altă parte, hotelurile din marile oraşe erau ţinute sub
supravegherea unui serviciu special de poliţie, care controla mişcarea
călătorilor străini7; data sosirii şi cea a plecării erau înregistrate
cu precizie la acest serviciu8. Controlul era
exercitat dintr-o exigenţă nu administrativă, ci politică.
„La Bologna, nimeni nu putea să rămână în oraş înainte
de a se prezenta la acest oficiu, unde declara cine este, de unde vine,
unde merge; iar dacă are asupra sa scrisori şi documente,
trebuia să le prezinte spre a fi verificate. Controlul lăsa să
circule fără nici-o dificultate numai pelerinii, cerşetorii,
studenţii şi cei care erau în posesia unor paşapoarte
imperiale, sau din partea unor principi” (Idem).
prof. univ. dr. Ovidiu DRIMBA
Note:
1. Ercole I d’Este, ducele Ferrarei, avea „80 de cai suri şi alţii
de mare preţ. Pentru ducesa erau circa J 5, printre care roibi.il
favorit şi calul-leopard, pentru că era dresat anume ca să
poarte în crupă ghepardul ei de vânătoare. Mai erau alţi
26 de cai mari de înhămat la căruţe; apoi, un număr
nesiărşiî de cai pentru şoimari, curieri, paji. Apoi, 40
de catâri” f F r. Cognasso).
2. Suspensiile din chingi de piele groasă de bou, fuseseră
inventate la sfârşitul secolului al XIV-lea, dar au rămas
aplicate foarte rar timp de don S secole (şi fără a
dispensa vehicolul de o mulţime de perne, pentru a amortiza zdruncinăturile).
3. Se construiesc acum
trăsuri grele, cu banchete în lungime, fiecare cu 4 - 5 locuri. Un
cetăţean din Amiens ia iniţiativa de a pune la dispoziţia
doritorilor trăsuri pe anumite trasee stabilite, închiriindu-le cu
ora sau cu ziua. în Franţa, începând din 1650 se reglementează
concesionarea unui număr de trasuri cu doi cai pentru asemenea curse,
cu orar şi cu trasee fixe.
4. „Într-o singură încăpere mare - scria Erasm - sunt îngrămădite
uneori până la 80 -90 de persoane [...]. Masa este servită la 6
sau 8 mese [...]. Uneori trebuie să aştepţi şi o oră
până să ţi se servească primul fel [...]. Paturile au
cearşafuri care poate că au fost folosite sase luni fără
a fi spălate” (Apttd Scherr, vd. Bibliografia).
5. În timpul călătoriei sale în Italia, Montaigne relatează
„ceea ce i s-a întâmplat la Florenţa, unde, luându-si salteaua
şi cuvertura, s-a dus să se culce pe o masă, gonit fiind
din cameră de nişte mici animale îngrozitoare - «de care
paturile sunt extrem de năpădite»” (F. Cognasso), în schimb,
hanurile germane le găsea mai confortabile.
6. Faimoasa
Vannozza, concubina papei Alexandru VI Borgia, condusese personal nu mai
puţin de patru asemenea hanuri şi birturi.
7. Încă din sec.
XIV hangii din toate oraşele Italiei erau obligaţi să anunţe
poliţiei clienţii nou veniţi; la Roma - în fiecare seară.
La Genova, în sec. XVI călătorii străini in trecere puteau
rămâne în oraş numai 4 zile. In perioada unor epidemii (ca cea
din 1580), străinilor veniţi la Roma li se cerea să
prezinte un certificat de sănătate - Controalele astfel
efectuate puteau deci stabili dacă străinul era urmărit de
către oraşul său pentru vreun delict săvârşit.
8.
De pilda: pentru luna iulie 1412 este consemnat că în oraşul
Bologna au intrat 841 de persoane, din care 196 călare; în aprilie
1419 - 376 de persoane, dintre care 104 călare, etc.
|
|