“Aici
vom înălţa o catedrală,
Cu
sfinţi subţiri şi grei de bunătate,
Cu
aur stins şi marmură egală,
Iar
din zidari muri-vom jumătate.”
Ion Omescu
Fiecare din noi îşi poate alege
religia şi catedralele în care să se închine. Unii construiesc
piramide, temple, alte construcţii megalitice care îi costă
şi timp şi resurse financiare enorme. Ca exemplu ne poate servi
Lumânarea recunoştinţei de la intrarea în oraşul Soroca,
la construcţia căreia s-au turnat alături de beton,
milioane deloc puţine. Oare nu se ştie că în aceeaşi
stâncă, chiar imediat sub monumentul gigantic, stă uitată
şi părăsită chilia paleocreştină din Râpa
lui Bechir? Era oare urgent a
se spulbera milioanele în
trufaşul monument, în vreme ce avem cel mai de jos nivel de viaţă
în Europa? Nici un coleg venit în ospeţie de peste hotare după
1990 încoace, nu poate înţelege cum pot supravieţui cetăţenii
acestei ţări cu asemenea venituri...Oare nu avem nevoie de câteva
zeci de azile pentru bătrâni, cărora trebuie să le sărutăm
urmele pe unde trec, sau, cu părere de rău, şi de mai multe
orfelinate, sau de mai multe calculatoare şi manuale pentru tânăra
generaţie? Oare nu ar
merita dascălii din grădiniţe şi şcoli un salariu
din care să îşi poată procura câte un dicţionar,
vreo altă carte, sau un strai decent?
Pe de altă parte, zeci de temple
ale strămoşilor noştri mor în uitare, nu din cauza că
sunt greu accesibile, ci din alte motive... De fiecare dintre noi depinde
însă tăria interioară, aceea de a-şi construi un
modest templu în adâncul sufletului său. Fiecare poate avea o
modestă icoană pe masă, să se roage în fiecare zi,
chiar şi atunci când motivele vitrege ale sănătăţii
nu îi mai pot mişca trupul până la lăcaşurile
sfinte.
În una din sălile Ermitajului
stau paznici, de o parte şi de alta a monumentului lui Zeus,
busturile a doi daci din
marmură albă. Nu ştiam în care sală se află, dar
un curent invizibil, al unui fior necunoscut, însoţit parcă de
un fel de şoapte, m-a mânat uşurel în acea dimineaţă,
la ora deschiderii unuia dintre cele mai mari şi vestite muzee ale
lumii – direct înspre ei.
Nu m-am închinat lor, fiindcă nu
mi-au permis. Parcă uimiţi
de faptul că stau în faţa lor, având impresia că ei
ştiau parcă că voi veni, m-am oprit liniştit, parcă
la mine acasă, cu o mare satisfacţie de împlinire a unui ţel
spre care trebuia să ajung, deşi nimeni nu-mi fixase vreun
termen oarecare. Nu era o obligaţie, ci ceva firesc, care trebuia să
se întâmple.
Am simţit un val de salut din
partea lor, parcă au răsuflat uşuraţi, ceva de felul
– „În sfârşit, ai ajuns!”. Nu ştiu cât timp ne-am
privit unii pe alţii, dar când mi-am dat seama că într-adevăr
sunt ei şi ar fi bine să-i fotografiez, m-a pătruns teama că
nu mi se va permite şi am făcut mâhnit un cerc prin alte săli.
Era dimineaţa şi încă nimeni din puţinii vizitatori
nu îşi scosese la vedere aparatul de fotografiat. Apoi, mi-am luat
inima-n dinţi şi m-am apropiat de doamna supraveghetoare din
sala cu cele două busturi ale dacilor. Am întrebat-o, şi, spre
marea mea mirare, am primit răspunsul afirmativ: „Puteţi
fotografia, tinere, cât doriţi.”. Atunci mi-am dat seama că
şi în acea zi, zeii sunt cu mine!
Mă apropiam şi mă îndepărtam,
analizam trăsăturile feţelor, părului, hainele acelor
doi daci nobili cu căciuli simple pe cap. Parcă ne cunoşteam
mai de demult. Senzaţia era că le este trist acolo. Pământurile
Daciei sunt departe, dar nici „sămânţă” de daci nu
prea mai găseşti prin ele. Modestia încununa poporul dac, deşi
cu roada din minele de aur puteai să-ţi permiţi un port
mult mai bogat. Ca înfăţişare, dacii erau de statură
potrivită. Faţa lor avea trăsături energice. Purtau
plete şi barbă. Se îmbrăcau în cămăşi
lungi. Peste mijloc se încingeau cu o curea. Pe vreme rea îmbrăcau
cojoace. Căciulă însă, purtau doar cei avuţi...
Femeile purtau cămaşă cu mâneci scurte, fustă, iar pe
cap se legau cu maramă, prinsă sub cocul părului.
Cuvântul înţelepţilor
stareţi era lege pentru comunitate, nu se pomenea de laşitate
sau trădare. Se vorbea puţin, clar şi răspicat, dar cu
proverbe, zicători, snoave şi legende, exemple luate din viaţa
animalelor, plantelor, pietrelor, izvoarelor, ecourilor din abisurile peşterilor
şi măreţiei munţilor, duhurilor din mlaştini, văzduhului
parfumat din păduri şi câmpii, stricteţii ciclurilor
naturale. Munca era o necesitate vitală şi o mândrie a fiecăruia.
Lumea contemporană a uitat de
zeii dacilor. Cum pot fi explicate lăsările în gunoaie şi
mizerie ale chiliilor străvechi de la Saharna, Cosăuţi,
Soroca, Socola? Toate sunt accesibile, dar nu sunt chiar comode pentru călugării
de astăzi... Sau cine le permite preoţilor să mâzgălească
pereţii sfintelor lăcaşuri cu scene din calvar, cu necuraţi
spurcaţi? Ce caută în sfintele lăcaşuri aceste
chipuri şi aceste scene? A fi preot încă nu înseamnă
şi atotpermisiune în biserică. Cel puţin nu este etic
şi estetic, prin biserici mai vin şi copii. Sunt anumite reguli
şi anumite principii în orice religii, bisericile fiind locuri
sfinte. Unul din puţinele exemple demne de urmat le puteţi
admira la mănăstirea Sfânta Agapia, judeţul Piatra-Neamţ,
pictată de marele Grigorescu. Dimensiunile ei nu sunt impunătoare,
dar sufletul curat al picturilor va pune în genunchi pe oricare. Înainte
de a picta o biserică plecaţi la ea, actuali preoţi, foşti
şi actuali păcătoşi. Cum poţi renova biserica
construită în stil medieval de la Rudi cu ţiglă din metal
şi ferestre din plastic? Lipsa de modestie, cultură elementară,
uneori ură faţă de cei care calcă, poate din întâmplare,
pragurile mănăstirilor noastre „musteşte” într-o bună
parte din ele. Anume creştinismul ne-a transformat intr-un popor
mioritic, prea bunăvoitor, prea cuminte şi prea răbdător.
Pentru daci, oaspeţii nu puteau fi şi stăpâni.
Lupul a fost un animal deosebit de preţuit
în regiunea istorico-culturală din sud-estul Europei. Acest animal
nu mănâncă hoituri, alege consoarta o dată în viaţă,
fiindu-i fidel până la moarte, este cel mai iubitor de libertate
dintre carnivore. In satul Jevreni, Republica Moldova, în toamna anului
2008, a fost reluată sărbătoarea comemorării lupului
de către vânători. Ca semn de recunoştinţă
şi stimă i se duc turte dulci cu miere în pădure şi i
se pun sub copacii seculari.
Lupul îl întâlnim figurat şi
pe Columna lui Traian ca emblemă de stat în stindardul dac: un corp
de balaur cu cap de lup, prelungit printr-o fâşie de postav în formă
de şarpe. Fiind alcătuit din aramă, de unde şi
supranumele lupii de aramă ai dacilor. Stegarul ţinea
ridicat lupul de aramă, care în iureşul bătăliei făcea
să şuiere aerul în gura lui deschisă şi să freamăte
solzii mobili de metal izbindu-se unii de alţii. Se producea un sunet
puternic şi strident, menit să sperie pe duşman şi să-i
încurajeze pe daci, care credeau în puterea protectoare a stindardului
lor. Dacă adăugăm că luptătorii din jurul
stegarului purtau măşti de lupi şi urşi, pe care le trăgeau
pe cap, şi mormăiau fioroşi ca nişte carnasieri, putem
să intuim teroarea pe care o exercita acest corp de elită al
armatei dace, temut de altfel pentru vitejia şi cruzimea sa.
În fiecare dac trăia un lup, ce
o dată trezit îi făcea pe inamici să ducă faima de
vitejie a întregului neam. În timpul războaielor cu romanii (anii
101 şi 106 e.n.) nici o femeie dacă nu putea fi capturată
de inamici, deoarece fiecare din ea purta cu sine un pumnal şi o
butelie, ploscă, sau o mică pungă
cu venin. Inamicul era ucis direct sau prin vicleşug, iar în
caz de eşec, rămânea sinuciderea. Trecerea în nefiinţă
pe câmpul de luptă era o fericire – însemna înălţarea
în lumea lui Zamolxis. Mult timp nu puteau înţelege romanii de ce
dacii mor râzând, iau în pumn o palmă de pământ şi o
strâng la piept. Credinţa în nemurirea sufletului a stat la baza
religiei dacilor. Herodot
vorbind despre expediţia lui Darius, regele perşilor, împotriva
sciţilor (anul 513 î.e.n.), scria despre daci: „cei mai viteji
şi cinstiţi dintre traci”.
Unul din marele, adevăratele
miracole ale copilăriei mele a fost prin 1968. A fost vizionarea
premierei filmului „Dacii” (în prezent inclus în Clasica filmului
mondial). Decebal („cel mai mare duşman al Romei”) a
trimis soli la imperatorul roman - Domicianus. Ei i-au prezentat următoarele
lucruri: în colivii – un şoarece, o broască, o pasăre; o
tolbă cu săgeţi şi un plug de fier.
Nu însemnau aceste lucruri aducerea la picioarele romanilor („jefuitorii
popoarelor”) a meleagului dacic cu toate vietăţile. Ele
spuneau: „Daca nu vă ascundeţi sub pământ ca şoarecii,
în ape ca broaştele, în văzduh ca păsările, nu veţi
scăpa de săgeţile noastre pentru că noi muncim acest pământ.”
Acesta a fost mesajul lui Decebal către romani. Comparaţi-l cu
cedarea tacită a judeţelor întregi vecinilor noştri din
est. Or, nu-şi inchipuiau dacii să se vadă trăind
şi ca robi ai altora! Istoricii vechi spun despre Decebal: „era
ager în planurile de război ca şi în împlinirea lor, ştia
să-şi aleagă timpul când să năvălească
asupra duşmanului, ca şi aceea când să bată în
retragere, era ... viteaz în luptă, ştia să se folosească
de biruinţă cu înţelepciune şi să iasă bine
dintr-o înfrângere”.
Pe atunci, dar şi mulţi, mulţi
ani mai târziu, tot ce ţinea de România, orice cuvânt, ilustraţie,
carte, obiect ce amintea de această ţară provoca furtuni
scandaloase pe stânga Prutului. Cuvântul România sau român era „sare
în ochi”. Câţiva ani în librăria „Drujba” (cu literatură
din ţările socialiste) se mai vindeau şi cărţi
româneşti. Maică-mea îl dojenea pe Taică-meu: „Focuşor!
Noi nu avem de mâncare pe masă, iar tu cumperi saci de cărţi
româneşti.”. Ştia Taică-meu ce ştia.
De prin 1970 am început să rugăm
prietenii care plecau în deplasări sau la odihnă pe la Moscova,
Sanct-Peterburg, Kiev, Yalta, Simferopol, Sochi, Tbilisi, Erevan şi
alte centre culturale din ex-URSS, să procure literatură din România.
În Chişinău nu mai apărea. Fiecare carte nouă era o
comoară, căci era
adusă „din altă lume”, era din „Ţară”. Ţara
care era pentru noi atât de departe încât nu mai spera nimeni că
va mai ajunge vreodată să-i sărute pământul.
Unii „colegi” de-ai lui Taică-meu,
venind în ospeţie, imediat atrăgeau atenţia ce fel de
tranzistor avea şi la ce post de radio era pus. Acei care cunoşteau
o singură limbă (rusa), sau erau căsătoriţi cu
rusoaice, erau consideraţi internaţionalişti, acei care
cunoşteau şi româna (mai ales cea în caractere latine) erau naţionalişti,
iar acei care cunoşteau şi franceza, engleza, germana sau
spaniola erau consideraţi „lepădături ale imperialismului
în stare de putrefacţie”.
Locuiam la Poşta Veche şi
zilnic, dar şi silnic, eram dus la unica grădiniţă
moldovenească din oraş – vizavi de Institutul Pedagogic „Ion
Creangă”. Celelalte erau mixte sau ruse. Cine te va crede azi că
a fost şi aşa regim în capitala noastră? Când a venit rândul
şcolii am dat examen de admitere în faţa comisiei la Şcoala
Nr. 1 (actualul Liceu „Gheorghe Asachi”). Era unica şcoală
moldovenească din tot Chişinăul. Celelalte erau sau mixte
sau ruse. Mulţi părinţi intenţionat îşi aranjau
copiii la şcoli ruse pentru a creşte adevăraţi internaţionalişti.
În faţa comisiei am recitat poezia „Limba noastră” de
Alexei Mateevici. În timpul recitalului meu nu s-a mişcat nici o filă
de hârtie, nu s-a adăugat nici o virgulă şi nici vreo
cratimă de către membrii comisiei în niciun document. O linişte
plutea în auditoriu. Vă întrebaţi de ce? Această poezie,
ajunsă azi imnul statului, şi care tot nu place, ba chiar deloc,
multora, era bine uitată şi … „extrem de naţionalistă”.
Vestea că a fost recitată această poezie a făcut
ocolul şcolii. Elevii din clasele mari urmau să mă întrebe
dacă eu sunt acela care am recitat „Limba noastră”. Se uitau
la mine cu mândrie şi cu zâmbet când mă vedeau la recreaţii.
Fiind educat de un bunel sever, eram
modest şi nu prea vorbăreţ, în comparaţie cu alţii,
care erau alintaţi de vacanţele petrecute în capitală, la
Marea Neagră, şi nu la ţară, aveau televizor şi
chiar telefon acasă, şi cu care dascălii, de obicei, lucrau
mai mult în timpul lecţiilor. Dar, într-o zi, a venit şi rândul
meu. Mai târziu aflasem că nici un elev din cele 4 clase primare,
ceea ce însemna cifra cam de 160 de inşi, nu a putut răspunde
la întrebarea sau să găsească măcar vreo analogie la
„matrioşca” rusă. Modest fiind am îndrăznit,
pare-mi-se pentru prima dată, să ridic mâna şi să răspund:
„Este ţărăncuţa rusă”.
O altă veste, bună pentru
unii şi nu prea pentru alţii, a făcut din nou ocolul şcolii.
După aceasta unii învăţători, dar şi elevi, se
uitau la mine cam rezervat. Simţeau că în mine, măcar că
eram slăbănog şi palid, undeva mai zace ceva, ceva simplu
şi arhicunoscut, parcă ceva de rudenie.
Dar parcă le era frică nu numai să spună
acestui lucru pe nume, nici să se gândească la el nu le ticnea.
Era lupul dacic.
Puteau oare clasicii Eminescu,
Alecsandri, Creangă, iar în prezent şi contemporanul nostru
Adrian Păunescu, născut Adrian Păun la Copăceni, Sângerei,
să scrie cu o mână în moldovenească şi cu alta în
română? Poate avem nevoie de traducători sau dicţionare când
ascultăm mărgăritarele cântate de: Maria Tănase,
Tudor Gheorghe, Irina Loghin, Sofia Vicoveanca, Dan Spătaru, Ovidiu
Comornic şi mulţi alţii? Ele, adevărurile, au fost
spuse clar şi răspicat chiar de
lingviştii-romanişti ruşi, încă mult înainte
de 1989 (R.A. Budagov, S.B. Berştein, Cu privire la unitatea de limbi
româno-moldovenească, 1956; articol publicat după 32 de ani de
la scrierea lui în revista „Nistru”, Nr. 11, Chişinău,
1988) .
De ce oare nu se pot uni partidele
politice, indiferent de denumire, pentru a munci la prosperarea bietei
populaţii de pe acest meleag ajunsă, alături de Albania,
cea mai săracă ţară din Europa? Nu este posibil aşa
ceva, deoarece bârfa, minciuna, invidia, cumătrismul, corupţia
şi făţărnicia, indiferenţa faţă de
greutăţile aproapelui, dar mai ales dorinţa de a fi „Şef”,
un şef cât de mic, dezbină forţele. Ca şi în orice
societate neocapitalistă sunt soldaţi, care îşi îndeplinesc
cinstit lucrul, duc credincios crucea mizerabilului salariu (profesori
şi educatoare în creşe şi grădiniţe, surori
medicale, lucrători ai muzeelor ...)
până la ultima zi de suflare, dar sunt şefi, care nu se
mai satură de făcut vânt şi de organizat „valuri în
lighiane”. De foarte multe ori suntem nevoiţi să ne aducem
aminte de cuvintele din cântec: „Foaie verde şi-o lalea,/ Fie pâinea
cât de grea,/ Chiar aici, în Ţara ta,/ Tot ţi-o fură
cineva!”.
A trecut anul 1989, nu mai este
cenaclul literar « Alexei Mateeevici» pe aleea clasicilor din Chişinău,
şi nu de aceea că nu sunt amatori de poezie ... La începutul
manifestaţiei jubileului deschiderii aleii clasicilor din toamna
anului 2008, nu a fost nici un poet, nici un scriitor. Erau însă
prezenţi cântăreţi mai tineri şi din acei care au
trecut în a doua tinereţe, veniseră ei mai la timp deoarece au
fost sponsorizaţi. Aceasta nu mai este o ruşine stimaţi
concetăţeni. Este o trădare. Indiferenţa, locul curat
şi călduţ, lenea de a ne sufleca mânecile pentru a munci,
de a fi punctuali, de a ne mai aşeza şi strâmb şi a mai gândi
şi drept – iată ce
ne va duce de râpă, pe de o parte umflându-ne în pene, iar pe de
alta cerşind, la groapa menajeră a istoriei omenirii.
Ţin să Vă aduc la cunoştinţă,
că în anii 80, la Universitatea de Stat din Tiraspol (in prezent
refugiată la Chişinău), supranumită de unii „Smirnoffi”
din acele timpuri: „Marea naţionalismului
în imensul ocean al internaţionalismului” existau cenaclul
literar „La steaua” şi teatrul „Leanca”. La
această instituţie de învăţământ superior
existau şi grupe cu predarea în limba „moldovenească” în
comparaţie cu institutele din capitală: de medicină,
agricol, politehnic, unde toate obiectele erau predate numai în rusă.
Şi aceste adevăruri au fost date uitării. Cine te va crede
azi?
În serile de „Sfanta Joi”, la
22.00, de foarte mulţi studenţi ai acestei instituţii, era
ascultat la radiou, cam pe ascuns, cenaclul „Flacăra”, condus de
Adrian Păunescu. Uneori, de către acei în care „mai gemea un
lup dacic”, la cenacluri se cânta „Treceţi batalioane române
Carpaţii”, dar se recitau şi versurile lui Esenin şi se cântau
capodoperele lui Okudjava şi al lui Omar Hayam. Pot să mă mândresc
cu aceea că întorcându-mă de la studiile făcute la
Facultatea de Geografie de la Tiraspol (la care am avut profesori cu o înaltă
pregătire profesională, cu şcoli şi de pe « vremea
românilor », dar şi cu şcoli cu tradiţii din Rusia),
în 1987, am început, împreună cu Anatol Şalaru şi zeci
de alţi amatori „zăpăciţi” de poezie şi cântec,
fondarea, între cărţile bibliotecii de câteva mii de volume,
adunate de Bunelul şi Taică-meu, a cenaclului „Alexei
Mateevici” de pe aleea clasicilor din Chişinău.
Ce se trezeşte oare în mine când
aud tânăra generaţie salutându-se – „Privet”,
argumentând hotărât – „Po liubomu” sau luându-şi
rămas bun prin „Poka”? Nu ştiu de ce, dar dorinţa
de a pune mâna pe un bici, harapnic sau o măciucă începe să
mă înfierbânte în asemenea clipe. De noi depinde să ne călcăm
şi mai departe pe gât şi să păstrăm tăcerea,
să rămânem şi în continuare “un popor mioritic”
– anume graţie canoanelor bisericii creştine,
să cedăm şi să iertăm în continuare căţărarea
obraznică pe masă în Sfânta sfintelor - Casa cea Mare (a nu se
încurca cu incorectul termen scris
de Ion Druţă “Casa Mare”, bănuiesc pentru a nu
le sta în gât cititorilor de alte limbi, deoarece în nici un sat, de la
nici un gospodar, nu vei auzi “Casa Mare” ci Casa cea Mare,
huiduirea limbii noastre şi a celor mai sfinte lucruri sau să
spunem lucrurilor pe nume şi să spargem gheaţa tăcerii
acoperită de mucegaiul indiferenţei şi de lenea capacităţilor
noastre intelectuale.
La despărţire acei doi daci
din Ermitaj mi-au şoptit: „Ştim cum e când iei viaţa în
piept.” Acum mă întreb: nu se trezeşte oare şi în voi,
stimaţi cititori, măcar uneori, măcar un pui din lupii
dacici?
Theodor OBADĂ
Membru
al Federaţiei
Internaţionale
a Jurnaliştilor Chişinău
P.S.: Aceasta-i arta de a învinge
Să ai curajul să spui Da,
Să ai curajul să spui Nu,
Şi-n fiecare clipă Grea;
Să fii mereu acelaşi Tu,
Să ştii să crezi când
alţii de Înşeală,
Să te ridici când alţii te
Doboară,
Să poţi păstra ce alţii
vor s-Alunge,
Să ştii să râzi când
sufletul îţi Plange,
Şi cald Tu să Rămâi,
chiar dacă-afară Ninge.
Autor anonim, culeasă în satul Pârâta, raionul Dubăsari, 25.
IX. 2005.
|
|