Continuare
din DACOROMANIA nr. 43
Urmând
practica de până în prezent, procesul de delimitare maritimă România
c. Ucraina beneficiază de o durată a audierilor publice
de 3 săptămâni, în perioada 2-19 septembrie 2008, organizate
în două tururi (runde) de pledoarii, într-un mod care să
asigure contradictorialitatea şi egalitatea procedurală a părţilor.
Primul stat
care pledează în primul tur este reclamantul (România), având
la dispoziţie 4 zile (3 ore pe zi, de la 10 la 13, ora Olandei/de la
11 la 14, ora României) în prima săptămână a fazei
orale, în perioadă 2-5 septembrie 2008.
În a doua săptămână
a fazei orale, pledează pârâtul (Ucraina), având la dispoziţie
un timp identic (în perioadă 9-12 septembrie 2008).
La finalul
primului tur, judecătorii pot pune părţilor întrebări,
la care se aşteaptă răspuns în timpul celui de-al doilea
tur sau ulterior finalizării pledoariilor orale, într-un termen dat,
în scris.
Urmează
un al doilea tur de pledoarii în a treia săptămână,
primul care pledează, în perioada 15-16 septembrie 2008, fiind
din nou România (reclamantul), pe parcursul a 2 zile (3 ore pe
zi), urmat de pârât, care dispune de un timp identic (în
perioada 18-19 septembrie 2008).
În acest
ultim tur, agenţii prezintă şi concluziile, conţinând
soluţia (linia de delimitare) pe care fiecare stat o
solicită CU.
Pe parcursul
celor două tururi, argumentaţia părţilor a fost susţinută
şi de avocaţii şi consilierii străini ai părţilor,
în prezentări individuale succesive.
Pledoariile
au fost susţinute în engleză şi franceză.
Pledoariile
au fost publice, ele fiind deschise (publice) participării - cu
respectarea regulilor stabilite de CIJ In acest sens - a presei scrise
şi radio-TV, precum şi a oricărei persoane interesate.
Echipa României
care a gestionat procesul de delimitare a
platoului continental şi a zonelor economice exclusive ale României
şi Ucrainei în Marea Neagră a avut două componente —
una românească (Bogdan Aurescu. Agentul României, co-Agenţii
Cosmin Dinescu - director general pentru afaceri juridice în MAE şi
Călin Fabian - ambasadorul României la Haga; echipa tehnică - 5
diplomaţi - Liviu Dumitru, Ioana Preda, Mirela Pascaru, Catrinel
Brumar, Irina Niţă; din echipă au mai făcut parte
Olivia Horvath - ofiţerul de presă al echipei, şi Rodica
Vasile - expert al Direcţiei Tehnologia Informaţiei din MAE,
precum şi experţii lt.comandor (r) Octavian Buzatu,
contra-amiral (r) Eugen Laurian şi căpitan Ovidiu Neghiu - de la
Direcţia Topografică a Ministerului Apărării şi
doi experţi din Ministerul Economiei (Agenţia Naţională
pentru Resurse Minerale) - director general Gicu Boroşi şi
director general adjunct Mihai Gherman (membru în Comisia ONU pentru
Limitele Platoului Continental) şi alta străină (James
Crawford - Universitatea din Cambridge, Alain Pellet -Universitatea Paris
Ouest Nanterre-La Defense şi Vaughan Lowe -Universitatea din Oxford,
Daniel Muller şi Simon Olleson; din echipa României a mai făcut
parte, în calitate de judecător ad-hoc profesorul francez
Jean Pierre Cot - preşedinte al Societăţii Franceze de
Drept Internaţional si judecător la Tribunalul Internaţional
pentru Dreptul Mării de la Hamburg), ceea ce corespunde modului în
care sunt alcătuite în mod obişnuit aceste echipe în
procedurile care au loc în faţa CIJ.
Conducerea
echipei a fost asigurată de componenta română,
prin Agentul României în proces (numit anterior sesizării CIJ),
care a avut responsabilitatea reprezentării ţării noastre
în relaţia cu CIJ pe parcursul derulării procedurilor,
Diferendul
dintre România şi Ucraina adus în faţa CIJ se referă
exclusiv la stabilirea exactă a suprafeţei de platou continental
şi de zonă economică exclusivă a României şi,
respectiv, a Ucrainei, în partea de nord-vest a Mării Negre.
În mod
concret, CIJ urmează să stabilească o linie unică de
delimitare a platoului continental şi a zonelor economice exclusive
ale celor două părţi din partea de nord-vest a Mării
Negre, prin indicarea coordonatelor geografice concrete ale punctelor care
o formează, definite prin latitudine şi longitudine. Această
linie va determina stabilirea exactă a suprafeţei de platou
continental şi de zonă economică exclusivă a României
şi, respectiv, a suprafeţei de platou continental şi de zonă
economică exclusivă care aparţine Ucrainei.
O a doua
precizare importantă se referă la faptul că problema
delimitării nu a implicat revendicări teritoriale sau probleme
de suveranitate.
În 1997,
prin Tratatul politic de bază şi Acordul conex (art.4 litera “h”), România şi Ucraina au
stabilit competenţa CIJ doar pentru soluţionarea „problemei
delimitării platoului continental şi a zonelor economice
exclusive”, fără a fi prevăzută şi o a doua
clauză, privind posibilitatea ca acest tribunal să decidă
asupra apartenenţei Insulei Şerpilor. Pe cale de consecinţă
CIJ nu putea să soluţioneze în cadrul procesului iniţiat
în 2004 mai mult decât s-a convenit de către părţi în
1997 că acest for jurisdicţional poate să soluţioneze.
Finalizarea,
la 19 septembrie 2008, a
fazei orale a procedurilor a fost urmată de deliberările Curţii
şi de pronunţarea unei hotărâri, cu caracter definitiv,
obligatoriu şi executoriu pentru părţi.
Conform
practicii CIJ, pronunţarea unei hotărâri într-un caz supus
soluţionării are loc într-un interval de 3 până la 6 luni
de la încheierea pledoariilor, în funcţie de complexitatea cazului.
Între
momentul finalizării deliberării (19 septembrie 2008), respectiv
cel al adoptării hotărârii şi pronunţării (3
februarie 2009), soluţia diferendului a rămas confidenţială,
ea nefiind comunicată părţilor. Soluţia a fost
aflată de către părţi şi de către public
doar în momentul pronunţării ei în şedinţă
publică.
Potrivit
procedurilor în ur, Curtea Internaţională de Justiţie (CIJ)
anunţă public data pronunţării Hotărârii
cu 2 - 3 săptămâni înaintea pronunţării.
Curtea
Internaţională de Justiţie a anunţat, printr-un
comunicat difuzat pe site-ul instituţiei, la 16 ianuarie
2009, că pronunţarea solemnă a Hotărârii Curţii Internaţionale
de Justiţie în cazul privind „Delimitarea Maritimă în
Marea Neagră” (România c. Ucraina) urma să aibă
Ioc pe data de 3 februarie 2009, în Marea Sală a Justiţiei
din Palatul Păcii din Haga, sediul Curţii, începând cu ora
10.00 (ora Olandei, ora 11.00 - ora României).
Anunţul
datei pronunţării Hotărârii CIJ marca încheierea fazei
deliberărilor Curţii cu privire la soluţia diferendului,
fază declanşată imediat după finalizarea audierilor
publice în proces, care au avut loc în perioadă 2-19 septembrie
2008.
Conform
practicii CIJ, în şedinţă publică solemnă (cu
durata de cca.2 ore), în prezenţa tuturor judecătorilor care au
luat parte la deliberări şi la adoptarea hotărârii, a
reprezentanţilor părţilor, a corpului diplomatic acreditat
la Haga şi a tuturor celor interesaţi, Hotărârea este
citită (cf. Cap. II. Competenţa Curţii.Art.58 din
Statutul CIJ) de către Preşedintele Curţii.
Delegaţia
română care a luat parte la ceremonia solemnă a pronunţării
Hotărârii a fost formată din Agentul României pentru CIJ,
Bogdan Aurescu, cei doi co-Agenţi, Cosmin Dinescu, director general
pentru afaceri juridice în MAE român şi Călin Fabian,
ambasadorul României la Haga, şi ceilalţi membri ai echipei române
care a gestionat procedurile în faţa CIJ în cazul privind „Delimitarea
Maritimă în Marea Neagră „ (România c. Ucraina).
Presa a fost
invitată să participe la ceremonia solemnă a pronunţării
Hotărârii CIJ. Ceremonia a putut fi transmisă în direct de către
televiziuni.
(Hotărârea
CIJ are trei părţi.
Prima parte
este introducerea, care menţionează numele judecătorilor
care au luat parte la proceduri (cel puţin 9 din cei 15 judecători
permanenţi, plus ale judecătorilor ad-hoc) şi ale
reprezentanţilor părţilor (Agenţi, co-agenţi,
consilieri, avocaţi), o sinteză a derulării procedurilor în
faţa CIJ, precum şi poziţiile fiecărei părţi
la diferend cu privire la soluţia de delimitare pe care o propune
spre adoptare CIJ (pe scurt metoda de delimitare propusă şi
traseul liniei de delimitare).
A doua parte
este dispozitivul hotărârii, care conţine sinteza
elementelor de fapt şi de drept ale cazului supus spre soluţionare
- contextul geografic al delimitării, poziţiile părţilor
cu privire la interpretarea contextului geografic şi referitoare la
normele care, în viziunea fiecărei părţi, ar trebui
aplicate şi la interpretarea care ar trebui, în opinia părţilor,
să fie dată acestora, inclusiv modul de aplicare a acestora
şi, în special, ceea ce Curtea reţine în privinţa
elementelor de fapt şi de drept. Declaraţiile sunt scurte şi
indică doar susţinerea sau dezacordul judecătorului
respectiv cu soluţia. Opiniile separate sunt redactate de judecătorii
care au votat pentru soluţia din hotărâre, dar care nu sunt de
acord cu raţionamentul care a condus majoritatea judecătorilor
la soluţie. Opiniile dizidente sunt redactate de judecătorii
care nu sunt de acord nici cu soluţia, nici cu raţionamentul
care a condus majoritatea judecătorilor la soluţie.
A treia
parte este paragraful operativ, care conţine soluţia
pe care o dă Curtea, adică modul de trasare a liniei
de delimitare a spaţiilor maritime, definită - conform celor
solicitate de părţile la diferend - prin coordonate geografice. De
asemenea, menţionează cum a votat fiecare judecător.
Totodată,
în astfel de hotărâri este inclusă şi o hartă care
ilustrează modul în care CIJ trasează linia de delimitare a spaţiilor
maritime).
In finalul
prezentării, preşedintele CIJ, judecătoarea britanică
Rosalyn Higgins, a dat citire paragrafului operativ, cel care conţine
hotărârea Curţii, prezentând coordonatele geografice
(latitudine, longitudine) ale punctelor prin care va trece linia de
delimitare: “In its Judgment, which is final, banding and withoul
appeal, the Court unanimously “Decides that starting front Point l,
as agreed by the Parties in Article l ofthe 2003 State Border Regime
Treaty, the line of the single maritime boundary delimiting the
continental shelf and the exclusive economic zones of România and Vkraine
in the Black Şea shall follow the 12-nautical-mile arc ofthe territorial
şea of Vkraine around Serpents’ island until Point 2 (with
co-ordinates 45° 03' 18.5” N and 30° 09' 24.6” E)
where the arc intersects with the line equidistint from România’s and
Ukraine’s adjacent coasts. From Point 2 the boundary line shall follow
the equidistince line through Points 3 (with co-ordinates 44°46’38.7”
N and 30°58’37.3"E) and4 (with co-ordinates 44°44'
13.4"Nand31° 10' 27.7” E) until it reaches Point 5 (with co-ordinates
44° 02' 53.0” N and 31° 24' 35.0” E). From Point 5 the maritime
boundary line shall continue along the line equidistint from the opposite
coasts of România and Vkraine in a southerly direction starting at a
geodetic azimuth of 185°23' 54.5” until it reaches the area
where the rights of third States may be afected”(în partea de sud
delimitarea a rămas/rămâne un deziderat!).
Linia
de delimitare stabilită de Curtea Internaţională de Justiţie
(3 februarie 2009)
Grefierul
CIJ a citit coordonatele geografice în limba franceză, cea de-a doua
limbă oficială a IJU, întrucât Preşedintele Curţii a
folosit limba engleză.
Originalele
hotărârii, semnate de preşedinte şi grefier şi având
sigiliul CIJ, au fost înmânate Agenţilor.
Hotărârea
Curţii Internaţionale de Justiţie de la Haga - 3 februarie
2009
Textul hotărârii
a fost distribuit apoi jurnaliştilor şi publicului prezent,
fiind postat la scurt timp pe site-ul Curţii.
De asemenea,
Grefa CIJ a făcut public un comunicat de presă şi un sumar
al hotărârii, care au fost transmise şi Secretariatului General
al ONU.
Secretarul
General ONU a fost informat direct cu privire la hotărâre.
După 4
ani, 4 luni şi 18 zile, CIJ de la
Haga a făcut publică oficial decizia privind diferendul româno-ucrainean
legat de delimitarea zonelor economice exclusive şi a platoului
continental al celor două ţări în Marea Neagră. [Eforturile
echipei României în cei 4 ani, 4 luni şi 18 zile, s-au concretizat
în:
• 1713 de pagini au avut
pledoariile scrise depuse de România în 2005 şi 2006
• 18 ore, în 6 zile - durata
pledoariilor orale ale României în procesul de la Haga - 3 ore pe zi, 4
zile în primul tur, 2 zile în al doilea tur
• aproape 400 de pagini au avut
textele pledoariilor orale susţinute de România în septembrie 2008
• 20 de membri a avut echipa
României care a susţinut faza orală a procesului în faţa
Curţii de la Haga, dintre care 5 consilieri străini, experţi
în domeniul dreptului internaţional
• 7 dintre membrii echipei României
au susţinut pledoarii în faţa completului Curţii -
Agentul, co-Agentul şi cei 5 experţi străini
• peste 4 ore şi jumătate
din totalul de 18 ore al pledoariilor României au însumat pledoariile
Agentului şi co-Agentului
• 13 discursuri prezentate în
prima rundă de pledoarii şi 10 în a două rundă
• 7 discursuri au fost susţinute
în limba franceză, iar 16 în limba engleză
• 36 de exemplare ale Dosarului
judecătorilor, cuprinzând elemente de probă care au susţinut
argumentaţia României, au fost transmise Grefei în fiecare zi a
pledoariilor părţii române. Aceste dosare s-au aflat în faţa
fiecărui judecător în timpul susţinerii pledoariilor
• 200 de documente (dintre care
147 în prima rundă şi 53 în cea de-a două) a cuprins în
total fiecare dosar transmis Curţii; din cele 200 de documente, 92 au
fost grafice special elaborate pentru etapa orală a procedurilor
(restul fiind extrase din documentele pertinente şi copii ale unor hărţi)
• peste 100 de proiecţii
în primul tur şi aproape 70 în al doilea tur au fost prezentate pe
ecran, în faţa judecătorilor CIJ
• România a cheltuit, în
final, 628.500 € pentru procesul privind delimitarea platoului
continental al Mării Negre, desfăşurat în perioadă
2004-2009; suma reprezintă mai puţin de jumătate din
prognozele iniţiale]
Prin decizia Curţii,
din cei 12.200 km2 aflaţi în dispută,
României i-au revenit 9.730 km2, adică 79,34% (cea mai
mare parte a platoului continental, spaţiile maritime ale României/NATO/UE
extinzându-se spre est), iar Ucrainei 2.500 km2, adică 20,66%.
Apud
“Libertatea” din 4 februarie 2009
Agentul României
la CIJ, Bogdan Aurescu, a ţinut să sublinieze că este vorba
de o decizie avantajoasă pentru ţara noastră.
România a
obţinut la Curtea de Justiţie de la Haga recunoaşterea a
aproximativ 80% din pretenţiile exprimate - cu privire la
platoul continental şi zona economică exclusivă din Marea
Neagră - încă din perioada negocierilor cu sovieticii.
Teritorial
(maritim) nu am câştigat nimic nou! La Haga ne-au fost recunoscute de către CIJ o parte din drepturile
noastre istorice! Este impropriu spus ca am câştigat ceva în plus,
pentru că, istoric vorbind, Ucraina a rămas cu Insula Şerpilor,
şi o parte din zona economică exclusivă şi platoul
continental care, dacă nu ar fi existat Protocolul din 4 februarie
1948 şi “succesiunea” Ucrainei din 1991, totul ne-ar fi
aparţinut nouă, în întregime, fără nici un proces la
Haga!
Am câştigat
ceva ce era/este al nostru, din ceea ce ni s-a luat abuziv!
Efectiv am câştigat
un proces important. Meritele revin echipei care a dus această bătălie încrâncenată
timp de mai mulţi ani. Diplomaţia românească a dovedit că
poate funcţiona eficient. De fapt, aceasta este marea victorie: o
demonstraţie de forţă în domeniul dreptului internaţional,
încununată de o victorie evidentă.
Hotărârea
pronunţată de către Curte este prima într-un caz
contencios inter-statal în care a fost implicată România şi,
în acelaşi timp, cea de-a 100-a hotărâre a CU.
Hotărârile
CIJ sunt obligatorii (Carta ONU,
art.94), definitive (nu pot fi contestate sau atacate cu apel sau
recurs) şi executorii, fiind imediat aplicabile, fără
nici un fel de alte formalităţi, ceea ce înseamnă că
părţile trebuie să se conformeze exact şi prompt,
pentru că ele fac parte din obligaţiile internaţionale
asumate prin Carta O.N.U. şi vizează asigurarea ordinii publice
internaţionale. Pe plan intern, nu sunt necesare niciun tip de
demersuri - de genul promulgării sau aprobării/ratificării
de către guvern sau parlament şi nici măcar cerinţa
publicării în Monitorul Oficial a textului original sau a traducerii
în limba română a hotărârii. Pe plan internaţional, de
asemenea, nu este necesar niciun fel de acord al părţilor pentru
punerea în executare a hotărârii.
În plus,
acest tip de hotărâri prevăd soluţii clare, care nu sunt
de natură să necesite acorduri speciale de punere în aplicare.
Nerespectarea
unei hotărâri a CIJ - care este
unul dintre cele şase organe principale, cel judiciar, al ONU -, ar
constitui un fapt de mare gravitate pe plan internaţional, care ar
atrage consecinţe foarte serioase pentru statul în cauză, inclusiv
izolarea internaţională a acestuia.
În cazul
excepţional al nerespectării hotărârii, cap. XIV din Carta
ONU (art.94§2) prevede că „Dacă oricare dintre părţile
la o cauză nu va executa obligaţiile ce-i revin în temeiul unei
hotărâri a Curţii, cealaltă parte se va putea adresa
Consiliului de Securitate care poate, în caz că socoteşte
necesar, să facă recomandări sau să hotărască
măsurile de luat pentru aducerea la îndeplinire a hotărârii”.
Nu s-a întâmplat
niciodată ca hotărârile CIJ să nu fie respectate.
Această
Hotărâre marchează finalul unui diferend complicat, derulat pe
parcursul a 42 de ani (1967-2009) - 20 de ani de negocieri (1967-1987) cu
URSS (10 runde) şi 6 ani (1988-2004) cu Ucraina (34 de runde).
“Este
finalul unui diferend complicat ce a durat patru decenii. Linia obţinută
este mai avantajoasa decât o soluţie ce ar fi putut fi obţinută
prin negociere. Decizia Curţii confirmă munca echipei şi a
strategiei pe care partea română a manifestat-o în faţa Curţii.
Este un succes diplomatic, un succes al aplicării dreptului internaţional”,
a declarat Agentul României, Bogdan Aurescu.
Într-un comunicat
al MAE (03.02.2009) se subliniază: “Hotărârea CIJ
recunoaşte jurisdicţia suverană şi drepturile suverane
ale României - în principal de exploatare a resurselor -pentru o
suprafaţă de 9730 km2 de platou
continental şi zonă economică exclusivă, adică
79,34% din zona de 12.200 km2 aflată
în dispută cu Ucraina (circa 70 de miliarde de metri cubi de gaz
şi 12 milioane de tone de petrol din estimările de până în
prezent). Hotărârea pune punct final unei dispute bilaterale
complexe care durează de 42 de ani şi care nu a putut fi
rezolvată prin niciun alt mijloc. România şi-a îndeplinit
astfel obiectivul strategic în acest dosar: trasarea unei linii
echitabile, nesusceptibilă de interpretări şi care permite
trecerea la exploatarea resurselor de hidrocarburi din zona alocată părţii
române prin soluţia CIJ. Soluţia CIJ reprezintă un succes
al aplicării dreptului internaţional, fiind o decizie corectă
şi echitabilă, favorabilă României.
Ministerul
Afacerilor Externe reiterează poziţia României de respectare a
hotărârii CIJ, care este o obligaţie ce decurge din Carta ONU
pentru ambele părţi la diferend. MAE român reaminteşte că
şi autorităţile din Ucraina au declarat în repetate rânduri
că vor respecta hotărârea Curţii, cel mai recent cu
prilejul vizitei domnului Cristian Diaconescu, ministrul afacerilor
externe, la Kiev, la data de 23 ianuarie 2009. MAE îşi exprimă
speranţa că pronunţarea Hotărârii CIJ va permite
trecerea la dezvoltarea mai departe a relaţiilor bilaterale, spre
beneficiul ambelor ţări şi al cetăţenilor lor.
MAE reaminteşte faptul că Hotărârea CIJ este direct
aplicabilă, obligatorie, definitivă (nu poate fi atacată)
şi executorie imediat, nefiind nevoie de demersuri de punere în
aplicare a hotărârii nici pe plan intern, nici internaţional,
în plan bilateral (nu sunt necesare acorduri de aplicare subsecvente la
nivel interstatal!). Linia de delimitare a fost trasată de CIJ
pornind de la aplicarea metodei sale de delimitare dezvoltată în
zeci de ani de jurisprudenţă consolidată, conform regulilor
relevante ale Dreptului Mării, aşa cum au fost acestea aplicate
de Curte la contextul geografic particular al zonei. Poziţia României
a fost apărată profesionist, cu toate argumentele disponibile
şi toate elementele de probă care puteau susţine interesele
şi soluţia propusă de România. Hotărârea permite României
să înceapă demersurile pentru exploatarea directă a
resurselor de hidrocarburi din zona în dispută care au fost alocate
de CIJ României, care până acum erau „ blocate” de la
exploatare, ceea ce constituie o contribuţie directă la
consolidarea independenţei energetice a României, cu atât mai
importantă în actualul context energetic european. MAE reiterează
convingerea sa că Hotărârea CIJ va avea un impact pozitiv în
plan bilateral şi regional, prin exemplul pe care îl oferă ca
mod de soluţionare a diferendelor în regiunea extinsa a Mării
Negre”.
Cristian
Diaconescu, ministrul de externe al României (03.02.2009): “Am fost informat în legătură cu conţinutul
deciziei Curţii Internaţionale de la Haga în ce priveşte
litigiul pentru platoul continental între România şi Ucraina. Sigur
că avem multe argumente să fim satisfăcuţi de această
hotărâre. In primul rând se stinge un litigiu între ţări
vecine, care durează de 42 de ani. în al doilea rând se confirmă
faptul că poziţia părţii române a fost întemeiată
din punctul de vedere al dreptului internaţional, cată vreme
instituţia care reprezintă comunitatea internaţională
în astfel de litigii a dat o decizie de câştig de cauză părţii
române în proporţie de 80%. (...). Aceste decizii sunt definitive
şi executorii. Vreau să fac precizarea că, în baza
dreptului internaţional, supravegherea aplicării unei astfel de
hotărâri revine Consiliului de Securitate al ONU. Nu a existat până
în acest moment niciun caz în care o astfel de hotărâre dată
de Curtea de la Haga să nu fie aplicată şi respectată
în litera şi spiritul ei. Face parte din argumentul de comportament
normal în cadrul comunităţii internaţionale. Totodată
vreau să sper că din punct de vedere politic scoatem de pe
agenda bilaterală a raporturilor româno-ucrainene o temă care
trenase foarte mult timp şi putem să ne concentrăm pe
aspectele politice ale unor relaţii bilaterale de bună vecinătate
în continuare.(...). Deocamdată se va face marcarea corespunzătoare
a teritoriului. Sunt mai multe categorii de drepturi şi obligaţii
care revin părţii, funcţie de distanţa de la
ţărm, după ce se face marcarea pe baza coordonatelor de
longitudine şi latitudine pe care le-a decis Curtea Internaţională;
sunt începând de la dreptul de pasaj al navelor până la accesul la
posibilităţile de exploatare. Vreau sa vă spun că
deocamdată trebuie sa fim rezervaţi şi prudenţi în
ceea ce priveşte încurajarea unor abordări privind o exploatare
extraordinară în acea zonă. în mod clar, vreau să vă
spun că nu s-au făcut prospecte extrem de detaliate din acest
punct de vedere. Există rezerve de hidrocarburi, dar urmează să
vedem în ce cantitate şi în ce măsură putem să
ajungem la ele”.
La întâlnirea
cu membrii Comisiei pentru politica externă a Camerei Deputaţilor,
Cristian Diaconescu a declarat: „În opinia noastră,
cifrele avansate în diverse adresări publice sunt extrem de
relative. Nu mă feresc să spun că sunt uneori chiar
hazardate. Nu am nici un fel de evaluare. Nu am avut-o niciodată
şi vreau să vă spun că nici nu ne interesează
acest lucru. Ceea ce însă a fost important şi argumentează
ceea ce încerc să vă spun este că, practic, din 1997, prin
Tratatul politic de bază între România şi Ucraina şi
Acordul conex, ambele părţi au interzis executarea oricărui
fel de activitate de exploatare în acea zonă”. El a argumentat
că datele care se vehiculează sunt relative, având în vedere că
prospectarea ştiinţifică a zonei, deşi posibilă,
nu s-a făcut de companii sau de una din părţi (profesorul
geolog Nicolae Panin, fost director al GEOECOMAR, care s-a ocupat cu
studierea platformei continentale româneşti a Mării Negre,
afirma că în zona respectivă nu este vorba de rezerve mari de
gaz si petrol: „Tot ce s-a spus în ultimul timp au fost nişte
cifre fără nici un fel de acoperire”. Panin a mai spus că
nu există o evidenţă foarte clară a posibilelor zăcăminte
din Marea Neagră).
„Aceste
cantităţi uriaşe de gaze, de petrol ar urma sa fie
constatate dacă există sau nu abia după ce se intră în
operaţiuni petroliere serioase, care presupun nu doar o prospectare,
ci şi o activitate economică destul de laborioasă, pentru că
zona de exploatare este destul de dificilă. Este necesară, din câte
am înţeles (...), prezenţa unor companii internaţionale cu
experienţă şi foarte mari, pentru a putea pune în aplicare
un bun proiect”, a adăugat Cristian Diaconescu. El a admis că
în zonă există rezerve de hidrocarburi, dar cantitatea şi
posibilitatea de exploatare ale acestora sunt deocamdată incerte
Agentul
României în procesul de la Haga, Bogdan Aurescu, a declarat presei (03.02.2009):
„Hotărârea
pe care a pronunţat-o astăzi CIJ în cazul delimitării
maritime în Marea Neagră, România contra Ucraina, recunoaşte
jurisdicţia suverană şi drepturile suverane - în
principal, de exploatare - ale României pentru o suprafaţă de
platou continental şi zonă economică exclusivă de
9.700 km2, adică 79,34% din zona în dispută
cu Ucraina, de 12.200 km2. De asemenea, în această zonă
sunt estimate a fi alocate prin linia trasată de Curte aproximativ 70
de miliarde de metri cubi de gaz şi 12 milioane de tone de petrol.
Soluţia
CIJ este un succes al aplicării dreptului internaţional.
Caracterul său corect şi echitabil nu poate să fie pus sub
semnul întrebării. Este, prin urmare, o soluţie avantajoasă
pentru România, care a susţinut permanent o formulă de
delimitare conformă cu dreptul internaţional şi, evident, o
soluţie echitabilă, care este avantajoasă şi pentru
Ucraina. Este finalul unui diferend complicat, care a presupus, de mai
bine de 40 de ani, de când a luat naştere, negocieri cu Uniunea
Sovietică de 20 de ani, şase ani şi 34 de runde de
negocieri cu Ucraina, patru ani, patru luni şi 18 zile - care se împlinesc
astăzi - de confruntare juridică în faţa CIJ, şi
putem spune că la finalul acestui proces obiectivul nostru a fost
atins: obţinerea unei linii echitabile, clare, nesusceptibile de
interpretări şi care deschide accesul la resursele de
hidrocarburi care se găsesc în această zonă alocată
de hotărârea Curţii României.
România va
respecta hotărârea Curţii, este o obligaţie care decurge
pentru ambele părţi din Carta ONU. Sentinţa pronunţată
astăzi de către Curte, care este prima într-un caz contencios
interstatal în care este implicată România - şi, în acelaşi
timp, cea de-a 100 hotărâre a CIJ -, este o hotărâre
obligatorie, definitivă, direct aplicabilă şi executorie
imediat, nefiind necesare demersuri pe plan intern de punere în executare
sau demersuri la nivelul relaţiilor dintre cele două state. Este
o linie care a fost obţinută, aşa cum aţi văzut,
din argumentaţia Curţii, prin aplicarea metodei pe care Curtea a
aplicat-o în mod constant în jurisprudenţa sa, este o linie care a
ţinut seama de dreptul internaţional aplicabil, aşa cum a
fost acesta ajustat în funcţie de contextul geografic particular al
zonei în care a avut loc delimitarea. Din acest moment, indiferent de
percepţiile subiective ale părţilor, care au fost exprimate
prin liniile pe care le-au propus în faţa Curţii, - percepţii
care sunt, evident, anterioare soluţiei Curţii -, soluţia
Curţii este cea care exprimă adevărul juridic cu privire la
soluţia corectă în acest caz. Linia de delimitare împarte ceea
ce are dreptul efectiv România, respectiv Ucraina. Este o linie clar mai
avantajoasa decât o soluţie care ar fi putut sa fie obţinută
prin negociere. Este o linie mai bună decât orice propunere pe care
cealaltă parte, de-a lungul întregului proces, îndelungatului
proces de negociere, a propus-o părţii române. In sfârşit,
este o soluţie care confirmă munca pe care echipa României care
a reprezentat interesele statului nostru în faţa Curţii a
depus-o în aceşti ani. De asemenea, confirmă în mare parte
strategia pe care partea română a adoptat-o în faţa Curţii,
şi vreau să mulţumesc în mod deosebit colegilor mei care
au făcut acest efort. Este, practic, un rezultat care ridică nu
doar profilul internaţional al României, dar şi al scolii româneşti
de drept internaţional (...). Cred că este un succes diplomatic
important, cred că este un succes al aplicării dreptului internaţional”.
William
Worster, profesor de drept internaţional la
Universitatea din Haga, le atrăgea atenţia românilor într-un
interviu pentru Newsln: „Nu deschideţi încă şampania”,
fiindcă „până nu extrageţi aceste resurse, nici
nu simţiţi că sunt ale voastre”. Profesorul Worster
nu le ţinea oficialilor români o lecţie de diplomaţie
şi nici nu le vorbea despre riscurile imprudenţelor discursive,
dar observa că între lege şi politică este o distanţă
foarte mare şi că este important cum va fi pusă în
practică decizia Curţii de la Haga. Cu alte cuvinte, diplomaţii
români - şi nu numai ei! - ar trebui să depăşească
optimismul euforic şi să afle cum poate intra România în mod
concret în posesia teritoriului alocat, cum îl va delimita, dar mai ales
cum va negocia eficient cu Ucraina exploatarea zonelor economice comune.
Hotărârea
CIJ a generat în Ucraina acuzaţii grave, insinuări, inclusiv
afirmaţii nelalocul lor!
Preşedintele
Viktor luşcenko a calificat
drept „strălucit” efortul diplomaţilor ucraineni. „Sunt
convins că decizia reprezintă un compromis sănătos.
Noi nu am pierdut nimic”; „Diplomaţia noastră a prădat
în mod strălucit România” (sic!); el este convins că
decizia este de 2,1: l în favoarea Ucrainei!
Premierul
Ucrainei, Iulia Timoşenko, i-a acuzat
de eşecul Ucrainei la Haga personal pe preşedintele Viktor Iuşcenko
şi ministrul de externe Vladimir Ogrâzko.
Ministrul de
Externe Volodimir Ogrizko a dat asigurări
că Ucraina „nu a pierdut niciun centimetru din teritoriul său”
(a fost demis marţi 3 martie 2009 de Rada Supremă, din cauza
modului în care a gestionat disputa cu România la CIJ!).
Adjunctul
ministrului ucrainean de externe, Oleksandr Kupcişin: „Suntem mulţumiţi de această decizie a
CIJ. (...)”; „Este puţin ciudat că CIJ a stabilit linia de
demarcaţie ignorând circumstanţele relevante”.
Purtătorul
de cuvânt al Ministerului Afacerilor Externe, Vasili Kirilici: „După o primă analiză,
considerăm decizia obiectivă”.
Agentul
Ucrainei la Haga, Volodimir Vasilenko: „Este prematur de apreciat verdictul Curţii Internaţionale de Justiţie
de la Haga în litigiul privind delimitarea platoului continental şi
a zonelor economice exclusive din Marea Neagră ca fiind o victorie fără
echivoc a României”; „(...) consider că atât România, cât
şi Ucraina pot fi considerate câştigătoare. (...)
majoritatea argumentelor pe care partea română şi-a construit
poziţia a fost respinsă de Curtea Internaţională de
Justiţie”; nu este cazul ca Ucraina să se
considere înfrântă în disputa cu România; „în partea
platoului care a revenit Ucrainei se află practic toate zăcămintele
de petrol şi gaze prospectate până acum”.
Rectorul
Academiei de ştiinţe juridice din Odessa, Serghei Kivalov aprecia că principala eroare a autorităţilor
ucrainene a fost aceea că au acceptat desfăşurarea
procesului la CU. „Nu trebuiau să accepte. Fără justiţie,
se putea negocia mult şi bine, şi, cine ştie, poate ca
Ucraina ar fi câştigat în fata ţării vecine”.
Opoziţia
ucraineană tună şi fulgeră, vorbind
despre trădare la cel mai înalt nivel!
Partidul
comuniştilor a solicitat Procuraturii deschiderea unei
acţiuni penale îndreptate împotriva preşedintelui Viktor Iuşcenko,
pentru „trădarea de patrie în legătură cu pierderea
de facto de Ucraina a unei părţi considerabile a teritoriului
economic strategic şi a platoului continental în zona Insulei Şerpilor”.
Liderul comuniştilor ucraineni Piotr Simonenko a declarat
că decizia Curţii Internaţionale de Justiţie „poate
avea consecinţe catastrofale pentru Ucraina”’, „ acţiunea
criminală a ministerului de Externe stabileşte astfel un
precedent care poate duce la încălcarea integrităţii
teritoriale a Ucrainei de către alte state”.
Politologul
ucrainean Vladimir Skaciko (în publicaţia
rusă „Pravda”) avertiza că după decizia din 3 februarie
2009S Ucraina
ar putea pierde şi alte dispute teritoriale, inclusiv cu Rusia (făcând
trimitere la Sevastopol). Decizia reprezintă un eşec pentru Kiev
şi deschide calea către noi revendicări teritoriale ale
Bucureştilor.
Analistul
ucrainean (prorus şi anti-NATO) Dmitri
Zaborin: „Mâine vom putea ajunge intr-o situaţie similară
cu Bucovina de Nord şi Basarabia de Sud, (...)”.
Deputatul
Valentin Kolesnicenko (Partidul Regiunilor), consideră că
„Ucraina a pierdut 14 mii de km pătraţi de teritoriu cu
imense rezerve de petrol şi gaze de miliarde de dolari”; eşecul
Ucrainei în disputa cu România privind delimitarea platoului continental
reprezintă o trădare a oficialilor Ucraineni: „Orice măsură
de pedeapsă pentru această infracţiune va fi prea mică,
în comparaţie cu prejudiciul adus ţării şi viitorului
poporului ucrainean. Este o trădare de stat şi răspunzătorii
ar trebui traşi la răspundere”.
Scriitoarea
ucraineană Oles Buzina într-un articol publicat în cotidianul Segodnya (21 septembrie 2008),
eronat şi fără o minimă decenţă, afirma că
„niciun stat din lumea care se respectă nu ţine cont de
această prăvălie” [Curtea
Internaţională de Justiţie de la Haga!]. Pentru „a închide
gura lacomă a României”, ea propunea autorităţilor
statului ucrainean să facă aluzie Bucureştilor că
Ucraina ar putea recunoaşte independenţa Transnistriei.
Presa rusa
sau ediţia ucraineană a unor ziare ruseşti, au intervenit şi ele pe această temă: „Ucraina a suferit
o înfrângere geopolitică şi economică pe frontul de
Vest”; „Meciul din Insula Şerpilor, la final: 1-0 pentru România.
Ucraina a pierdut bătălia pe frontul de vest” (Pravda).
Legat de
Insula Şerpilor şi audierile/Hotărârea de la Haga, credem
necesare câteva sublinieri de principiu:
• problema delimitării
nu a implicat revendicări teritoriale sau probleme de suveranitate
din partea României; prin demersul la CIJ ţara noastră nu a
cerut înapoierea Insulei Şerpilor, chestiunea validităţii
titlului originar rămânând deschisă!
• chestiunea apartenenţei
Insulei Şerpilor nu a făcut şi nu putea face, în mod
obiectiv, obiectul procesului - Curtea nu se putea pronunţa asupra
apartenenţei Insulei Şerpilor, pentru că nu avea în
competenţă să facă acest lucru (în 1997, prin
Tratatul politic de bază şi Acordul conex - art.4 litera
“h”-, România şi Ucraina au stabilit competenţa CIJ doar
pentru soluţionarea „problemei delimitării platoului
continental şi a zonelor economice exclusive”,
fără a fi prevăzută şi o a două
clauză, privind posibilitatea ca acest tribunal să decidă
asupra apartenenţei Insulei Şerpilor)
• Agentul României
Bogdan Aurescu, în timpul audierilor, a descris istoricul ocupării
ilicite a Insulei Şerpilor, demonstrând nedreptăţile
create deja de această situaţie - contrară dreptului
internaţional (mai precis Tratatului de Pace de la Paris din 1947) -
în zona gurilor Dunării şi în proximitatea formaţiunii
geografice în cauză. Aurescu a evidenţiat şi efectele
inechitabile pentru România ale modului arbitrar de stabilire a
frontierei maritime în 1949, cu încălcarea regulilor de drept în
materie. “Deşi România, ca stat european responsabil nu înţelege
să ceară în cadrul procesului de la CIJ anularea acestei situaţii
ilegale la momentul producerii ei - ca dovadă stând chiar Tratatul
de baza din 1997 - şi nici nu pretinde Curţii să acţioneze
după principiul unei „justiţii compensatorii”, aşa cum
a încercat să acrediteze Ucraina în documentele fazei scrise, România
nu acceptă ca aceste situaţii ilegale şi efectele lor
profund inechitabile să afecteze suplimentar drepturile teritoriale
ale României în contextul prezentei delimitări”’, “România
nu poate accepta extinderea consecinţelor inechitabile produse deja
de nedreptatea istorică prin care formaţiunea geografică
Insula Şerpilor a fost ocupată ilicit de către URSS în
1948”, a subliniat Agentul României, Bogdan Aurescu, în faţa
CIJ.
Cei 15 jurişti
ai Curţii Internaţionale de Justiţie de la Haga, cu
unanimitate de voturi (!), au decis că Insula Şerpilor:
• nu poate fi
considerată punct de bază în trasarea liniei de delimitare;
Insula Şerpilor nu este considerată ca fiind integrată în
coasta Ucrainei şi deci nu poate fi considerat un punct de bază
pentru trasarea liniei de delimitare;
• nu poate fi considerată
ţărm
• nu poate influenţa linia
de demarcaţie; Decizia CIJ poate fi considerată o victorie a României,
pentru că excluderea Insulei Şerpilor de pe lista punctelor de
demarcaţie luate în considerare creează premisele unei normalităţi
maritime între cele două ţări
• nu este relevantă
pentru delimitarea între Ucraina şi România; zonele economice
exclusive vor fi atribuite conform principiului echitabilităţii
• “Având în vedere
că nu influenţează decizia, Curtea nu consideră
necesar să se pronunţe asupra naturii formaţiunii”
• Insulei Şerpilor i
se menţine o mare teritorială de 12 mile marine
Potenţialul
economic al celor 9730 km2 ce au revenit României în urma
hotărârii de la Haga din 3 februarie 2009, a stârnit interesul
marilor companii de pe piaţa mondială a petrolului. Potrivit
agenţiei Reuters, şi-au făcut publică intenţia
contactării României în vederea participării la licitaţiile
de concesiuni din platoul continental al Mării Negre: Total (Franţa),
Royal Dutch Shell (Anglia-Olanda), British Petroleum (Olanda) dar şi
concerne locale precum OMV (Austria - deţine 51,011% din Acţiunile
Petrom). Agenţia Naţională pentru Resurse Minerale (ANRM) a
primit deja scrisori de intenţie şi semnale din partea unor
companii - Petrom, Rompetrol, Marahton Oil, Valhalla Oil&Gas, Grinby
Oil&Gas, Nexus Energy, Romgaz şi LukOil România (membră a
grupului rus LukOil) - care intenţionează să participe la
viitoarele licitaţii pentru concesionarea perimetrelor de pe platoul
continental al Mării Negre.
Procedurile
de concesionare durează
cel puţin un an şi jumătate şi includ: delimitarea
perimetrelor; elaborarea pachetelor de date; publicarea anunţului în
Monitorul Oficial al României şi în Jurnalul Oficial al Uniunii
Europene - etapă care durează cel puţin trei luni;
depunerea şi evaluarea ofertelor; negocierea acordurilor petroliere (şi,
în final); aprobarea acestora prin hotărâri de guvern, după obţinerea
avizelor ministerelor abilitate.
Companiile
care au deja perimetre concesionate în Marea Neagră pot relua
activităţile de explorare şi exploatare, perimetrele
neconcesionate (cea. 1000 km2 fiecare)
urmând a fi scoase la licitaţie internaţională.
Procedurile
şi operaţiunile petroliere necesar a fi efectuate până la
punerea efectivă în exploatare a unui nou zăcământ pot
dura câţiva ani. Potrivit experţilor, prospectarea zonei ar
putea dura până la 10 ani, abia după această perioadă
începând exploatarea efectivă a zonei.
Platforma
continentală românească a Mării Negre şi resursele ei
constituie obiectiv strategic naţional, aparţin statului, iar Agenţia Naţională pentru Resurse
Minerale este autoritatea desemnată să le valorifice (prin
concesionare) în interesul poporului român.
Bucuria câştigării
acestui diferend internaţional la CIJ a fost serios umbrită de o
serie de dezvăluiri care, în ansamblu, se subsumează „scandalului
Sterling”, care atestă că foştii guvernanţi ai
României au concesionat o anume suprafaţă din ceea ce ne-a
revenit în urma delimitării, înainte ca Hotărârea CIJ să
fie pronunţată!
Este
incredibil - s-a concesionat înainte de 3 februarie 2009 o suprafaţă
care, parţial, se suprapune peste suprafaţă obţinută
de România prin amintita decizie a CU! (pe lângă faptul că
actul normativ a fost promovat la nici două luni de la prezentarea
pledoariilor României în faţa Curţii de la Haga, documentul a
fost semnat de către demnitari care nu aveau legătură cu
acel act. Aflând de hotărârea semnată de guvernul Tăriceanu,
Ministerul Afacerilor Externe de la Kiev a declarat sec: „România a
pierdut în zadar 22 de ani”! l...)
Potrivit
paginii de internet a companiei Sterling Resources perimetrul XV Pelican
se suprapune, parţial cu suprafaţa de 9.730 km2 de platou
continental pe care le-a câştigat România prin decizia Curţii
Internaţionale de Justiţie de la Haga, din 3 februarie 2009!
Circa jumătate
din zona câştigată de România la Haga va fi preluată de
Petrom (OMV-Petrom este marele câştigător al deciziei de la
Haga!), foarte puţin revenind canadienilor de la Sterling (din
cei cca.5000 km2 concesionaţi, 80% revin OMV-Petrom
şi 20% firmei Sterling).
De la un contract
iniţial de explorare şi împărţire a producţiei
de hidrocarburi din perimetrele XIII (Pelican) şi XV (Midia), încheiat
în timpul guvernării Stolojan (6 august 1992 - în baza Legii
nr.64/1992), pe 30 de ani cu posibilitatea prelungirii cu încă 15 -
prin care statul român avea dreptul la 45% din producţie, iar
compania Enterprise Oil cu care se încheiase contractul 55% -, prin preluări
succesive [în anul 2001 compania Paladin Resources a cumpărat
Enterprise Oil Exploration Ltd (Marea Britanie); în 2005, Talisman Energy
a achiziţionat Paladin Resources; potrivit informaţiilor
publicate de Sterling Resources Ltd, cele două perimetre au intrat în
proprietatea companiei în 2006, ele fiind cumpărate în urma unui
aranjament financiar realizat cu compania Talisman Energy), s-a ajuns la
un contract de concesiune cu Sterling Resources (canadienii plătesc
statului român o redevenţă între 3,5%-13,5% din valoarea
ţiţeiului extras şi o redevenţa de 3,5%-13% din
valoarea gazelor extrase...).
Acest lucru
a fost posibil datorită faptului că Guvernul Călin Popescu
Tăriceanu a modificat (la sfârşitul mandatului!) prin Ordonanţa
de Urgenţă nr.101 din 4 octombrie 2007, atât Legea minelor, cât
şi Legea petrolului. Modificările aduse Legii petrolului au
permis încheierea unui act adiţional [ce are o anexă secretă
de 42 de pagini, ce prevede transformarea licenţei de explorare
pentru cele două perimetre într-un contract de concesionarei] între
Agenţia Naţională a Resurselor Minerale şi firma
canadiană Sterling Resources.
Pe H.G.
nr.1446 apar semnăturile şefului Cancelariei premierului, Dorin
Marian (fost consilier în cadrul Rompetrol Group pe când compania era încă
în proprietatea lui Dinu Patriciu. In februarie 2007, Dorin Marian,
devine prim-consilier al lui Popescu Tăriceanu şi din 12 iulie
2007 şef al Cancelariei Primului Ministru, cu rang de ministru), preşedintelui
ANRM Bogdan Găbudeanu, ministrului Mediului Attila Korodi, Cătălin
Doica, secretar de stat la Ministerul Economiei şi Varujan Vosganian,
ministrul Economiei şi Finanţelor.
Ordonanţa
a fost depusă la Senat pe 9 octombrie 2007 şi aprobată în
27 noiembrie 2007, iar la Camera Deputaţilor a ajuns pe 10 decembrie
2007. In 5 mai 2008, actul normativ a primit raport de respingere în
Comisia de industrii a Camerei, în 13 mai a fost dezbătut în plenul
Camerei şi retrimis Comisiei de industrii.
Legat de
aceste aspecte, Primul Ministru Emil Boc a ţinut să precizeze
următoarele:
• acordul în discuţie a
fost suspendat în perioada 2003-2008, apoi a fost „repus dintr-o dată
pe rol”
• între 1992-2008 acordului
iniţial i s-au adăugat 11 acte adiţionale
• în contractul cu Sterlin
Resources Ltd. există un capitol distinct - „Operaţiuni
petroliere în zona aflată în curs de delimitare la CIJ de la Haga”
-, care nu se găseşte în niciunul din contractele
anterioare
• „Ordonanţa în baza
căreia s-a făcut această diminuare a patrimoniului statului
român este încă în Parlament şi avem şansa să o
respingem şi să aducem lucrurile la normalitate, pentru ca tot
ce înseamnă bogăţie naturală în această ţară
să fie utilizat în concordanţă cu interesul naţional,
şi nu cu interesul de grup al vechiului guvern”
Primul
Ministru a cerut parlamentarilor să trateze „cu maximă
responsabilitate” dezbaterile asupra ordonanţei, pe care a
catalogat-o drept „o acţiune premeditată a Guvernului Tăriceanu
(...). Din 2007, şi-a pregătit mişcarea din 2008, pe
final de mandat, pentru a acorda acel contract care prejudiciază
financiar interesele României, iar noi avem datoria să curmăm
acest abuz”!
Primul
Ministru a dispus (5 februarie 2009) demararea procedurilor legale în
vederea declasificării anexei secrete la H.G. nr.1446/12 noiembrie
2008 privind aprobarea Actului adiţional nr. 11 la Contractul de
explorare şi împărţire a producţiei pentru
perimetrele XIII Pelican şi XV Midia.
INSULA
SERPILOR
De asemenea,
Emil Boc a sesizat Departamentul de Control al Primului-Ministru în
vederea elucidării condiţiilor în care a fost atribuit
contractul de concesionare încheiat între Agenţia Naţională
pentru Resurse Minerale (ANRM) şi Sterling Resources Ltd.
Preşedintele
României a spus că Guvernul trebuie să găsească
atât soluţii, cât şi explicaţii în cazul contractului
Sterling, chiar dacă acest lucru ar duce la o dispută juridică:
“Mi-aş dori mult să clarificaţi disputa legată de
concesiunile din Marea Neagră”, a spus Traian Băsescu, cerând
totodată să se dea o explicaţie şi o soluţie,
chiar dacă “ar fi nevoie să trecem printr-o dispută
juridică”.
(Contractul
petrolier ar putea fi desfiinţat fără mari complicaţii
juridice, asta în condiţiile în care autorităţile doresc
cu adevărat acest lucru. Acest lucru ar fi posibil, între altele, în
baza faptului că pentru a fi valabil, controversatul contract
petrolier avea nevoie şi de avizul Consiliului Concurenţei. Pe
el, nu apare şi semnătura/viza Consiliului Concurenţei!)
În
contextual geopolitic actual nu putem omite pe istoricul Gheorghe I. Brătianu
care, profetic, aprecia că problemele Mării Negre şi
ale Caucazului vor veni de la petrol.
La fel de
realist şi exact sună vorbele inspiratului politician Take
lonescu: “Va veni un timp când se va dovedi că atmosfera
grea care apasă România conţine numeroşi vapori de petrol”!
...
prof.univ.dr. Dominut Padureanu |
|
|