|
|
Oraşul
Alba Iulia se află printre cele mai vechi aşezări, cu
continuitate românească şi creştină din
Transilvania şi din ţara noastră.
Aşezat
pe cursul mijlociu al râului Mureş aproape de confluenţa
cu râurile Târnava, Ampoi, Sebeş, precum şi ca poartă
principală de intrare în frumoasa şi bogata zonă
auriferă a Munţilor Apuseni, a avut o importanţă
deosebită din cele mai vechi timpuri, fiind râvnit de toate
popoarele care au trecut peste ţara noastră până în
zilele noastre.
Densitatea
aşezărilor preistorice descoperite de specialiştii
Muzeului Naţional al Unirii din Alba Iulia împreună cu alţi
cercetători de renume din ţară pe meleagurile Albei
şi împrejurimi (Teleac, Sălişte, Limba, Pâclişa,
Ghirbom, Sebeş, Petreşti, Daia Română, Păuca, Câlnic,
Căpâlna, Pianul de Jos, Sântimbru, Mihalţ, Obreja,
Bucerdea Vinoasă, Cetea, Piatra Craivei, Ţelna, Ampoiţa,
Balomir, Tărtăria, Teiuş, etc) confirmă cu
prisosinţă condiţiile favorabile de viaţă
care au existat pe aceste meleaguri şi care au asigurat viaţa
şi continuitatea locuirii.
|

|
Însemnătatea
acestui oraş clădit pe o aşezare dacică THARMIS (TARNIS),
după cucerirea romană, din punct de vedere militar, politic,
economic, cultural şi mai ales religios a fost bine cunoscut în
decursul istoriei, în această parte a Europei.
Numeroasele
denumiri pe care le-a avut oraşul nostru, confirmă cu
certitudine desfăşurarea „frământată” cu
numeroase evenimente importante din istoria bimilenară a acestei aşezări,
între care au fost evenimentele istorico-religioase cunoscute, iar altele
mai puţin cunoscute, dar care au avut un rol hotărâtor pentru dăinuirea
neamului românesc şi a creştinismului, mai ales în
Transilvania, şi în ISTORIA ROMÂNIEI.
Poporul
român este unul dintre cele mai vechi popoare creştine din Europa.
Procesul
de încreştinare a strămoşilor noştri a fost complet
şi îndelungat. Încreştinarea lor a fost favorizată de o
serie de elemente ale religiei geto-dacilor apropiate de cele ale creştinismului
precum: rolul divinităţii supreme, Zamolxis ca zeu unic, credinţa
în nemurire, ideea sacrificiului de sine, austeritatea şi puritatea
vieţii preoţilor geto-daci etc.
Istoricul
Mircea Eliade afirma că: „CREDINŢELE RELATIVE
LA
ZAMOLXIS
ŞI
LA
CULTUL SĂU
AU FOST ABSORBITE ŞI TRANSFORMATE RADICAL DE CREŞTINISM”.
Schimbarea
religiei s-a făcut paşnic, nu prin lupte sau dărâmare de
temple, iar P.P. Panaitescu afirma că: „POPORUL DE
LA
SATE
ŞI-A PĂSTRAT VECHILE OBICEIURI ŞI NU VEDEAU O CONTRADICŢIE
ÎNTRE VECHEA RELIGIE ŞI NOUA RELIGIE, IAR OBICEIURILE LEGATE DE
CALENDARUL AGRICOL AU FOST ÎNLOCUITE UŞOR CU ÎNVĂŢĂTURA
CREŞTINĂ”.
Termeni
de credinţă au fost creaţi direct de strămoşii noştri
prin preoţii lor, fiind diferiţi de cei folosiţi în
Biserica Apuseană, dovedindu-se cu aceste argumente că românii
n-au fost încreştinaţi prin misionari de
la
Roma.
Biserica
strămoşească nu a fost niciodată sub jurisdicţia
Romei, mai ales că în primele trei secole fiecare biserică îşi
avea episcopul său, bucurându-se de o deplină independenţă
şi nedepinzând canonic de nici un alt ierarh.
Creştinismul
pe meleagurile Albei a apărut mai pregnant în a doua parte a sec. IV
aşa după cum rezultă din datele prezentate de specialiştii
Muzeului Unirii din Alba Iulia în urma cercetărilor efectuate în
decursul timpului.
Întârzierea
a fost influenţată de cucerirea şi stăpânirea Daciei
de către romani şi mai ales de stabilirea guvernatorului roman
precum şi a sediului Legiunii XIII Gemina,
la
Alba Iulia.
Persecuţiile
sângeroase împotriva creştinilor începute în anul 64 de împăratul
Nero (54-68) au continuat şi în perioada împăratului Traian.
Începând
cu secolul II în Imperiul Roman s-a desfăşurat o politică
oficială împotriva credinţei creştine, iar împăratul
Traian (110-112) a decis pedeapsa cu moartea împotriva creştinilor
acuzaţi de subminarea ordinelor religioase şi politice tradiţionale.
Edificatoare
în acest sens sunt scrisorile/rapoartele guvernatorului din BITYNIA (din
S-E Mării Negre), Plinius cel Tânăr, către Împăratul
Traian privind anchetarea şi măsurile întreprinse împotriva
creştinilor (Pliniu cel Tânăr - „Opere complete”, ale cărei
traducere, note şi prefaţă au fost realizate de Lina
Manolache
la
Editura
„Univers” din Bucureşti). Redăm un extras edificator:
„DEOCAMDATĂ
ACEIA CARE MI-AU FOST DENUNŢAŢI DREPT CREŞTINI AM PROCEDAT
ÎN FELUL URMĂTOR: I-AM ÎNTREBAT PE EI DACĂ SUNT CREŞTINI,
PE CEI CARE RECUNOŞTEAU, I-AM ÎNTREBAT A DOUA OARĂ ŞI A
TREIA OARĂ, AMENINŢÂNDU-I CU MOARTEA, PE ACEIEA CARE RĂMÂNEAU
STATORNICI ÎN AFIRMĂRILE LOR, NU M-AM ÎNDOIT NICI O CLIPĂ, CĂ
TREBUIA PEDEPSITĂ MĂCAR ÎNCĂPĂŢĂNAREA
ŞI ÎNDĂRĂTNICIA LOR NECLINTITĂ”.
Cu
toate acestea, trebuie să menţionăm că Legiunea XIII
Gemina care îşi avea reşedinţa
la
Alba Iulia
era formată majoritar din soldaţi aduşi din Orientul
Apropiat, care credeau în zeul MITHRAS, iar unele precepte ale credinţei
acestuia se apropiau de cele ale dacilor, fapt ce a ajutat în procesul de
încreştinare.
Strămoşii
românilor au fost creştini încă înainte de apariţia goţilor
în părţile Daciei.
Aceasta
se poate dovedi şi printr-o piatră de mormânt din jurul anului
230 găsită în Dacia lângă, Cluj Napoca. Probabil din
perioada aducerii (165) din Palestina a Legiunii a V-a Macedonica şi
menţinerii acesteia pentru
apărarea celor trei Dacii -Dacia Porelissensis, Dacia Superior şi
Dacia Inferior împotriva dacilor liberi. Pe această piatră era
săpat semnul crucii după regulile creştineşti cu iniţialele
celor 4 cuvine „SIT TIBI TERRA LEVIS”, adică „SĂ-ŢI
FIE ŢĂRÂNA UŞOARĂ”, ROSTIRE CARE S-A PĂSTRAT PÂNĂ
ÎN ZILELEL NOASTRE, LA ÎNGROPĂCIUNEA CREŞTINILOR.
De
asemenea donariul sau tăbliţa votivă de
la
Biertan
„EGO ZENOVIUS, VOTUM POSUI” - „Eu Zenovius am făgăduit”
- cu disc cu monogramă creştină (sec. IV).
O
situaţie deosebită de pe meleagurile Albei, desfăşurată
după ocuparea Daciei şi ajungerea romanilor în inima aurului
Apusenilor,
la
Abrudion
(Abrud), a fost prezentată de scriitorul
şi ziaristul Ion Rusu Abrudeanu în lucrarea „Tragedia Aurului”,
apărută în perioada interbelică (Ioan Rusu Abrudeanu a făcut
parte dintr-o recunoscută familie veche de români ortodocşi
şi patrioţi din Abrud). În casa strămoşilor săi
- Grigore - a fost găzduit şi ocrotit călugărul
Sofronie, care fiind urmărit şi trădat împreună cu
gazda Grigore, s-au ascuns în biserica de unde a fost arestat de garda de
husari condusă de lt. Halmeghi, trimisă de
la
Alba Iulia.
Urmaşii
lor au făcut parte, în perioada 1848/1849, din armata lui Avram
Iancu.
Prezentăm
în această situaţie un extras din descrierea respectivă
care merită să fie cunoscută, având în vedere importanţa
acesteia.
„CU
O PASIUNE MEREU CRESCÂNDĂ, SPARGA DEVENISE PROZELITĂ ŞI
CAUTĂ SĂ SE INIŢIEZE ÎN TAINELE NOUEI RELIGII, CARE ÎN
CREDINŢA EI DESVĂLUIA ADEVĂRATUL ROST AL VIEŢEI, DÂND
ŞI PROBLEMEI MORALE O SOLUŢIUNE GRAŢIE UNUI DISCIPOL AL
EVANGHELISTULUI IOAN, UN GREC CU NUMELE DE CRISTU THEFILATOS, AJUNS ÎN
PROPAGANDA SECRETĂ CREŞTINĂ PÂNĂ ÎN MUNŢII
APUSENI, SPARGA ŞI FICA EI TAMYRA AU PRIMIT BOTEZUL DOMNULUI ÎN APA
CURATĂ CA ŞI CRISTALUL AL VĂII
|

|
|
Statuia
Spargei Bruda, in care ar fi intrat 40 kg aur curat |
CERNIŢA.
ELE VEDEAU CREŞTINISMUL, PENTRU VIAŢA VIITOARE CEL
MAI
DESĂVÂRŞIT OPTIMISM
SUB MANIFESTAŢIA ÎNŢELEAPTĂ A
VOINŢEI LUI DUMNEZEU”.
După
confiscarea bogăţiilor soţului său Bruda, un mare
patriot, care avusese îndrăzneala să sprijine cu aurul său
pe Decebal pentru purtarea războiului cu romanii şi după
dispariţia acestuia, familia a fost exilată într-un bordei din
mahalaua Sebina.
Cu
cât traiul vieţii era mai greu cu atât mai des îşi aducea
aminte de învăţăturile lui Isus Hristos şi cele ale
apostolilor. Ea găsea că suferinţa constituie o mare putere
de educaţie morală şi în flacăra conştiinţei
sale îşi zicea că rostul vieţii este să-l trăieşti
în dispreţul materialismului vulgar, din care gustase destul în
urma lăcomiei bărbatului său.
Factorul
principal, care a contribuit la răspândirea creştinismului, l-a
constituit EDICTUL DE
LA
MILANO
din anul
313
a
lui Constantin cel Mare prin care s-a proclamat libertatea de credinţă
şi egalitate în drepturi pentru creştinii din imperiu la care
s-a adăugat în anul 325,
la
Niceea PRIMUL
CONCILIU ECUMENIC AL BISERICII CREŞTINE UNDE S-AU PUS BAZELE
DOGMATICE ŞI CANONICE ALE ORTODOXIEI.
Cu
toate acestea, primul stat care a recunoscut oficial creştinismul al
fost Armenia în anul 301, deşi evocarea momentului la 1700 de ani
(2001) a trecut neobservat în lumea creştină.
Împăratul
Constantin cel Mare, dardan de origine, care la data de 11 mai
330
a
inaugurat oficial fosta colonie grecească BYZANTION, ca noua capitală
a Imperiului Roman sub numele de Constantinopol, cunoscând bogăţiile
Daciei şi în special cele ale Munţilor Apuseni, a întreprins o
serie de acţiuni pregătitoare strategiei propuse pentru
recucerirea acesteia.
În
anul
328
a
inaugurat podul peste Dunăre în dreptul Sucidavei (CELEI), lucrare a
arhitectului Teophilus Patricius şi a restaurat drumul pe Valea
Oltului către Transilvania pentru deplasarea trupelor, cunoscut
şi prin harta antică TABULA PEUNTINGERIANA.
Această
cale de comunicare folosită şi de către Traian la cucerirea
Daciei a contribuit în mod special la dezvoltarea creştinismului cu
o serie de evenimente istorice religioase cunoscute şi mai puţin
cunoscute pe meleagurile Albei Iulia.
Retragerea
aureliană, năvălirea în valuri a popoarelor migratoare: goţii,
hunii, gepizii, slavii etc., în perioada anilor 270-860 şi pe
teritoriul Daciei au stânjenit în mare măsură organizarea creştinismului
pe meleagurile Albei, oraşul fiind cunoscut într-o perioada şi
ca ORAŞUL DE AUR - CHRYSOPOLIS.
Cu
toate acestea specialiştii arheologi de
la
Muzeul Naţional
al Unirii din Alba Iulia, prin cercetările
efectuate, au constatat din perioada prefeudală, sec. IV-VI urme
materiale paleocreştine.
Astfel
în zona Albei s-au descoperit printre altele: tiparul de turnat cruciuliţe
de
la
Sânmiclăuş
- „GRUIŞOR” (jud. Alba), cataramele
din bronz cu cruce ajurată de tip
Sucidava
la
Noşlac
,
Bratei şi Alba Iulia, precum şi unele artefacte provenite din
morminte şi diferite aşezări care aveau marcat semnul
crucii.
|

|

|

|

|
|
Catarama tip Sucidava descoperita la Alba
Iulia |
Catarama descoperita la Noslac, jud. Alba |
Catarama de bronz tip Sucidava descoperita
la Pecica (sec VI). |
Prima
descoperire cu caracter creştin din feudalismul timpuriu (sec. X) a
fost un vas de lut care avea în relief o ştampilă care reda
CHRISMONUL, iar monograma era compusă din literele greceşti XP,
care împreună cu alte obiecte au fost apreciate culturii Dridu (sec.
X-XI). În cursul cercetărilor arheoelgice (2001-2005) la locul
„Izvorul Împăratului” unde s-au dezvelit 49 de morminte de înhumaţie,
d-na Elvira Raţiu şi prof. M. Blăjan au descoperit în trei
morminte, cruci bizantine (sec. X-XI) din perioada episcopului HIEROTEUS,
astfel:
-
o cruce dublă relicvar;
-
o cruce dublă din bronz de tip relicvar, identică în privinţa
formei cu exemplarul precedent.
Pe
o faţă piesa are incizată imaginea Maicii Domnului cu mâinile
ridicate (oranta) iar pe cealaltă parte avea redat pe ISUS CHRISTOS răstignit
pe cruce, cruci folosite de ierarhi ai Bisericii Răsăritene.
În
mormântul unei femei adulte s-a aflat o cruciuliţă pectorală,
turnată din plumb.
Cel
mai important argument concret, în lumina adevărului istoric,
privind populaţia românească sedentară şi creştină
din Alba Iulia îl reprezintă ROTONDA BAPTISTERIU, care a fost dărâmată
şi ale cărei fundaţii se află sub pardoseală „în
nava laterală de sud a catedralei romano-catolice «Sf. Mihai», din
partea de S-V a cetăţii”.
|

|
|
Rotonda de la Alba Iulia care a existat sub
cladirea Arhiepiscopiei Romano |
Probabil
că în acest lăcaş de cult creştin a slujit călugărul
HIEROTEUS, devenit episcop misionar.
Pe
locul respectiv, iniţial, din perioada stăpânirii romane, se
ştie că a fost un templu roman care după încreştinarea
românilor din oraş a fost transformat într-un lăcaş de
cult creştin al românilor din Alba Iulia.
Constantin
Economu în lucrarea sa „ALBA IULIA - ITINERAR TURISTIC”, referitor la
cele de mai sus, menţionează că: „PRINTRE PIETRELE CARE
COMPUN ACEASTĂ CLĂDIRE (catedrala romano-catolică) S-A GĂSIT
PRIN 1550 UN ALTAR ROMAN DEDICAT LUI JUPITER ŞI IUNONEI DE CĂTRE
UN SOLDAT, MUCIANOS, CARE ARATĂ CĂ A ZIDIT ŞI UN TEMPLU
HOROLOGIAR PE VREMEA LUI MARCUS AURELIUS”.
Monumentul
a fost identificat în anul 1907 de către Ştefan Müller, cu
ocazia lucrărilor de restaurare a catedralei construită în stil
romanic în secolul XIII, iar ulterior de alţi cercetători
recunoscuţi ca Radu Heitel, Mihai Blăjan, Nicolae Gudea etc.
Existenţa
unui centru creştin puternic
la
Alba Iulia
,
care era binecunoscut în această parte a Europei, l-a determinat pe
împăratul Bizanţului Constantin Porfirogenetul (al VII-lea) în
jurul anilor 950/956 să-l invite
la
Constantinopol
pe Gilas / Iuliu cel Bătrân împreună
cu CĂLUGĂRUL HIEROTEUS.
Delegaţia
de
la
Alba Iulia
a fost primită
la
Constantinopol
cu mult fast iar împăratul Constantin
Porfirogenetul i-a acordat titlul de PATRICIUS
lui Gilas, iar pe călugărul HIEROTEUS, patriarhul bizanţului
Theopilactus, l-a uns EPISCOP. La întoarcere, după o lună de
zile, delegaţia s-a întors cu multe daruri, printre care obiecte
şi cărţi bisericeşti.
În
acest fel
la
Alba Iulia
,
la mijlocul sec. X, s-a creat prima organizare bisericească prin înfiinţarea
episcopiei organizată şi condusă de HIEROTEUS, dependentă
direct de PATRIARHIA DE
LA
CONSTANTINOPOL.
Arheologul
Radu Heitel, în perioada 1968-
1976
a
efectuat cercetări arheologice amănunţite asupra Catedralei
romano-catolice „Sf. Mihail”, afirmând despre „biserica rotundă”
că este primul monument
eclezistic de tradiţie bizantină ce poate fi legat de
„PERIOADA LUI HYEROTEUS - ŞI CEL
MAI
VECHI MONUMENT
ECLEZIASTIC DE ORIGINE BIZANTINĂ APARŢINÂND BISERICII RĂSĂRITENE
DE PE TERITORIUL TRANSILVANIEI”.
Descoperirea
pe Valea Mureşului a rotondelor de
la
Orăştie
,
Geoagiu şi chiar Kis-Zombor în apropierea graniţei între
Ungaria şi România, rotondă care, în interior, la baza
planului de construcţie are sistemul de cruce bizantină iar în
jurul acestui lăcaş de cult, în urma săpăturilor s-au
aflat monede bizantine ale împăratului CONSTANTINUS ROMANUS, având
în vedere contextul istoric al voievodatelor lui GLAD şi MENUMORUT.
Acelaşi cercetător, Radu Heitel, tot pe valea Mureşului a
identificat în anul 1977 o rotondă
la
VINEŞTI
,
lângă Săvârşin.
Din
cele prezentate mai sus rezultă, fără echivoc, activitatea
misionară privind credinţa ortodoxă care s-a desfăşurat
de către episcopul Hieroteus şi urmaşii săi cunoscuţi
TEOFILACT, IOAN şi ANTONIE.
Istoricul
I. Lupaş, la fel ca şi alţi istorici români, a susţinut
că organizarea BISERICII RĂSĂRITENE este mai veche decât a
celei apusene, argumentând că în Transilvania a existat o episcopie
ortodoxă înaintea întemeierii regatului ungar şi înainte de năvălirea
lor în Transilvania.
În
vederea susţinerii celor menţionate mai sus, mai amintim câteva
exemple edificatoare cu privire la răspândirea creştinismului răsăritean
în această parte a Europei.
În
tezaurul de
la
Sânicolaul Mare
s-au descoperit obiecte de cult de rit răsăritean din secolul
X-XI.
În
muzeul de
la
Giula
(R. Ungară) a ajuns un relicvier de bronz de tip bizantin din secolul
X-XI.
Între
Socodor şi Pil a fost găsită o amuletă din lut ars în
care a fost gravată o cruce (sec. X-XI).
La
Sânicolaul Mare
,
Szoreg şi Oroshaza din Republica Ungară s-au găsit câteva
cruci pectorale de TIP BIZANTIN.
O
descoperire importantă s-a realizat
la
Arad
unde s-a aflat o cruce bizantină emailată, probabil episcopală,
datată tot din sec. X-XI. Istoricul Mircea Dogaru care s-a documentat
şi la faţa locului, în lucrarea sa: „ROMÂNII ŞI
MAGHIARII ÎN GRĂDINA MAICII DOMNULUI”, apărută în anul
2003
la
Editura
„GLYKON” şi „FORTUNA” din Bucureşti, menţionează
următoarele: „IMPORTANT
ESTE FAPTUL CĂ ODATĂ
LA
ALBA
«GEULA» IULIU A ÎNTREPRINS O OPERĂ CONSTRUCTIVĂ, TRANSFORMÂND
AŞEZAREA ÎN SEDIU ARHIEPISCOPAL, MĂRTURIE STÂND DUPĂ RADU
HEITEL, ROTONDA BAPTISTERIU, PE CARE, ODATĂ INTRATĂ ÎN FAMILIA
ARPADIANO-ROMÂNĂ A LUI GEISA (tatăl lui VOICU) «SAROLTHA» O
VA COPIA ÎN CATEDRALELE DE
LA
VESPREM
ŞI ALBA REGALĂ, RIVALA UNGARĂ A ALBEI TRANSILVANE”.
Arheologul
Radul Heitel, în perioada anilor 1968-1975, s-a preocupat prin cercetările
arheologice în mod deosebit de „rotonda baptisteriu” care a fost
primul lăcaş de cult ortodox al românilor din Alba Iulia şi
Transilvania, care după anul
956
a
devenit EPISCOPIA ORTODOXĂ CONDUSĂ DE PRIMUL EPISCOP -
HYEROTHEUS.
Aceste
lucrări s-au efectuat în cadrul cercetărilor arheologice amănunţite
efectuate
la
Catedrala
romano-catolică „Sf. Mihail” din Alba
Iulia care a fost construită
exact pe locul unde a existat ROTONDA BAPTISTERIU a lui HYEROTHEUS.
Despre
zona Aradului, privind existenţa creştinismului răsăritean
din aceeaşi perioadă, sec. X-XI, de asemenea cu o activitate
intensă, mai ales din perioada voievodatului lui Menumorut stâpânite
de Ahtum va trebui să constituie o preocupare deosebită a
specialiştilor, având în vedere importanţa acesteia şi
soarta similară cu ROTONDA BAPTISTERIU de
la
Alba Iulia.
Ştefan
I, regele maghiarilor prin trădarea lui CENADINUS, l-a învins pe
Ahtum iar mănăstirea „Sf. Ioan Botezătorul” de
la
Morisena
a fost luată de maghiari iar călugării alungaţi, fiind
transformată în biserică catolică şi adus din Veneţia
călugărul GERARD.
Astfel
urbs MORISENA a devenit CENAD iar după uciderea episcopului Gerard
din partea unor barbari maghiari, a fost canonizat.
În
anul 2005, părţi din moaştele Sf. Gerard au fost aduse din
Veneţia şi depuse
la Episcopia Romano-Catolică
din Timişoara cu ocazia împlinirii a 975 de ani de la înfiinţarea
Diocezei Romano Catolice, fără a se menţiona
|

|
|
Crucea binzantina de pe sarcofagul care se afla in
biserica romano-catolica din Cenad unde a existat Manastirea
Rasariteana "Sf. Ioan Botezatorul" a romanilor. |
în
întregime adevărata istorie, începând cu existenţa creştinismului
răsăritean pe acele meleaguri şi mai ales despre mănăstirea
ortodoxă „Sf. Ioan Botezătorul” de
la
Morisena.
O
situaţie deosebit de gravă o reprezintă însă dispariţia
documentelor privind cercetările şi constatările
specialistului Radu Heitel, având în vedere valoarea şi importanţa
constatărilor efectuate, atât pentru istoria creştinismului pe
aceste meleaguri şi chiar pentru istoria României.
De
asemenea, este regretabil că reprezentanţii instituţiilor
competente din Alba Iulia, din ceea ce cunoştea până în
prezent, nu au întreprins măsurile normale care erau necesare.
Cu
toate acestea, voi menţiona că în perioada anilor 2000-2002, un
colectiv al Muzeului Civilizaţiei Dacice de
la
Deva
a efectuat cercetări arheologice
la
Catedrala Romano-Catolică
„Sf. Mihail” şi
la Palatul Episcopal
din Alba Iulia, sprijinit de Fundaţia „TELEKI LASZLO” din
Budapesta şi Asociaţia Culturală „HERONIMUS”.
Lucrarea
a fost tradusă şi în limba română cu ajutorul financiar
la Consiliului Judeţean
Alba.
În
privinţa temei prezentate, un merit deosebit referitor la lucrarea
prezentată îl are d-na Daniela Marcu Istrate, care prezintă
şi „PERIOADA HIEROTHEUS” (sec. X), evidenţiindu-se dispariţia
misterioasă a documentelor specialistului Radu Heitel, cu bună
ştiinţă, prin cei interesaţi şi complicii
acestora.
În
acest sens merită să se cunoască în întregime concluzia
specialistei Daniela Marcu Istrate, referitor la documentele respective
(pagina 25): „DEŞI SĂPĂTURILE AU FOST REALIZATE DIN BANI
PUBLICI, RAPOARTELE LOR NU SE PĂSTREAZĂ NICI ÎN ARHIVA FOSTEI
DIRECŢII A MONUMENTELOR ISTORICE (astăzi ARHIVA INSTITUTULUI
MONUMENTELOR ISTORICE). AŞA CUM AR FI FOST FIRESC. ÎN DOSARELE
RESPECTIVE SE AFLĂ DOAR UN PROCES VERBAL DE PREDARE A RAPORTULUI SAU
EVENTUAL UN RAPORT ADMINISTRATIV FOARTE SCURT. RAPOARTELE PROPRIU-ZISE DE
SĂPĂTURI AU FOST EXTRASE ÎNTRE TIMP DISPĂRÂND FĂRĂ
URMĂ.
DOCUMENTAŢIA
NU A RĂMAS NICI ÎN ARHIVA INSTITUTULUI DE ARHEOLOGIE, UNDE DL.
HEITEL A FOST ANGAJAT DUPĂ DESFIINŢAREA D.M.I., AŞA DUPĂ
CUM DIN NOU AR FI FOST FIRESC.
TOATE
ÎNCERCĂRILE MELE DIN ULTIMII 10 ANI DE A VEDEA ACEASTĂ
DOCUMENTAŢIE, RĂMASĂ ÎN POSESIA FAMILIEI HEITEL, NU AU
AVUT NICI CEL
MAI
MIC SUCCES.
POATE CĂ ACEST VOLUM VA CONSTITUI UN
IMPULS ÎN ACEASTĂ DIRECŢIE, CONVINGÂND
PE MOŞTENITORII ARHIVEI DOMNULUI HEITEL DE BUNELE NOASTRE
INTENŢII.
ADĂUGĂM
AICI CĂ ÎN TOAMNA ANULUI 2006, DINTR-O ÎNTÂMPLARE AM GĂSIT ÎNTR-O
ALTĂ ARHIVĂ PĂSTRATĂ
LA
CLUJ-NAPOCA
,
DESENELE CII
71968”
.
Dezvoltarea
creştinismului în perioada episcopului Hieroteus şi a urmaşilor
săi în zona Albei şi nu numai, a fost de netăgăduit,
având în vedere faptul că Imperiul Bizantin în perioada respectivă
a fost în plină ascensiune. În acest sens, amintim domnia împăratului
Constantin Porfirogenetul şi mai ales domnia împăratului Vasile
al II-lea Bulgarotonul, când forţa militară a Bizanţului a
atins apogeul.
Cu
toate acestea, datele cunoscute până în prezent despre această
perioadă a episcopului Hieroteus, importantă pentru istoria creştinismului
din această zonă, până în Panonia, sunt confuze şi
neelucidate, fapt ce rezultă şi din cronicele şi
descrierile unor cronicari bizantini sau a unor istorici maghiari şi
saşi mai ales în privinţa episcopului Hieroteus, dar şi
referitor la reşedinţa episcopiei răsăritene fără
a efectua comentariile logice care s-ar impune
Unele
dovezi convingătoare despre încreştinarea iniţială a
maghiarilor de biserica răsăriteană, au fost prezentate de
istoricul maghiar Farkas Joszef, astfel: „ESTE APROAPE INCONTESTABIL, CĂ
CEA
MAI
MARE PARTE
A POPOARELOR AFLATE DE STRĂMOŞII NOŞTRI ÎN ACEASTĂ
PATRIE -ANUME BULGARII LUI ZALAN, SCLAVII LUI SVATOPLUK, ROMÂNII LUI VLAD
ŞI SUPUŞII LUI MAROT - ÎNTRE CARE S-AU AŞEZAT STRĂBUNII
NOŞTRI ŞI CARI CHIAR ŞI ÎN CALITATEA LOR DE SUPUŞI AU
INFLUENŢAT VEROSIMIL PRIN SPIRITUL CULTURII LOR RELIGIOASE ASUPRA PĂRINŢILOR
NOŞTRI CARE ERAU CREDINCIOŞI AI BISERICII RĂSĂRITENE
ŞI ASTFEL PUTEM ACCEPTA CA ADEVĂR ISTORIC, CA BISERICA CREŞTINĂ
MAGHIARĂ ÎNAINTE DE ŞTEFAN CEL SFÂNT S-A TRANSFORMAT APROAPE
ÎN ÎNTREGIME SUB INFLUENŢA SPIRITUALĂ A BISERICII RĂSĂRITENE”.
O
situaţie deosebită şi regretabilă o reprezintă
lipsa oricăror documente româneşti din perioada respectivă
care au existat în mod sigur şi care au fost sustrase şi
distruse de cei interesaţi la care s-a adăugat lipsa noastră
de documentare şi cercetare atât în ţară cât mai ales în
arhivele şi bibliotecile cunoscute ale Imperiului Austro-Ungar,
Bizantin şi la arhivele Vaticanului.
O
astfel de exemplificare convingătoare avem posibilitatea de a o
reprezenta în continuare printr-un extras din SEMATISMUL VENERATULUI CLER
AL ARHIDIECEZEI METROPOLITANE GRECO-CATOLICE ROMÂNE DE
LA
ALBA IULIA
ŞI FĂGĂRAŞ PRE ANUL
DOMNULUI 1900 - DE
LA
SFÂNTA UNIRE
200 ANI”.
După
mare trădare a credinţei strămoşeşti din 7
octombrie 1698 de aici de
la
Alba Iulia
, săvârşită de mitropolitul
Atanasie Anghel, coordonată de Primatul catolic de
la
Esztergon
(Strigoniu) şi cu sprijinul Curţii de
la
Viena
,
procatolică, s-au preluat în întregime de către greco-catolici
clădirile Mitropoliei Ortodoxe a Bălgradului şi
Arhiepiscopiei Ţării Ardealului cu întreg patrimoniul existent
Între
acestea, în mod sigur, se aflau şi documente importante privind
istoria neamului românesc, dar mai ales documente şi cărţi
privind credinţa strămoşească ortodoxă precum
şi cele existente din perioada primei organizări bisericeşti
de
la
Alba Iulia
prin înfiinţarea episcopiei şi numirea lui Hieroteu ca episcop,
documente care au dispărut şi probabil au fost distruse.
După
trecerea Transilvaniei sub stăpânirea Habsurgilor, imediat, la începutul
sec. al XVIII-lea pentru a dispărea orice urmă a credinţei
ortodoxe din Alba Iulia, clădirile Mitropoliei Ortodoxe a Bălgradului
şi Arhiepiscopiei Ţării Ardealului au fost dărâmate,
„justificat” după opinia istoricilor maghiari şi austrieci
pentru construirea cetăţii, fapt nereal, care rezultă clar
din evenimentele religioase desfăşurate ulterior, mai ales în
Alba Iulia şi în unele localităţi din Transilvania.
Regretele
târzii ale lui Athanasie Anghel, devenit episcop greco-catolic din
mitropolit ortodox, care a decedat la data de 19 auguste 1713, au alarmat
pe cei care erau în spatele unirii bisericii româneşti cu Roma.
În
SEMATISMUL VENERATULUI CLER AL ARHIDIOCEZEI METROPOLITANE GRECO-CATOLICE
ROMÂNE DE
LA
ALBA IULIA
ŞI FĂGĂRAŞ DIN ANUL 1900 rezultă clar hotărârea
Curţii de
la
Viena
,
menţionată la pag. 20: „PÂNĂ
LA COMPLETAREA SCAUNULUI
EPISCOPESC, RÂNDUI CA BISERICA UNITĂ SĂ FIE GUVERNATĂ DE
VICARUL GENERAL EPISCOPESC ŞI DE TEOLOGUL IEZUIT. ASTFEL DE LA 1716-
1721
A
FOST DIRECTOR ŞI APĂRĂTOR AL UNIŢILOR, IESUITUL GEORGE
REGAI, CARE ŞTIA ŞI ROMÂNEŞTE ŞI CARE ARE MERITUL DE
A FI ADUNAT
MAI
MULTE DOCUMENTE
RELATIV
LA ISTORIA ROMÂNILOR
ÎNAINTE DE UNIRE”.
Cele
menţionate mai sus exclud orice explicaţie pe tema prezentată
în acest material.
În
încheiere, având în vedere importanţa perioadei episcopului
Hieroteu şi a urmaşilor săi pentru ISTORIA CREŞTINISMULUI
şi pentru ISTORIA ROMÂNIEI în general, propun a se analiza
constituirea unei comisii formată din specialişti, împreună
cu tineri studenţi, care pe baza unui plan de acţiune bine
stabilit să se cerceteze această perioadă a sec. X-XII din
Alba Iulia şi împrejurimi, precum şi din ţările
vecine.
Ec. Ioan STRĂJAN
|