Cea
mai importantă mişcare contra uniatismului în Transilvania
şi care a avut şi cele mai importante succese a fost fără
îndoială răscoala dintre anii 1759-1761, condusă de către
călugărul Sofronie de
la Cioara. Ea
a fost rezultatul a aproape şase decenii de umilinţe
îndurate de românii ortodocşi din Transilvania, atât din partea
autorităţilor străine habsburgice, cât şi din partea
ierarhiei Bisericii Greco-Catolice. Au fost decenii în care Biserica
Ortodoxă din Ardeal a rămas fără ierarhi, şi fără
a mai fi recunoscută de către autorităţile vremii.
Umilinţele s-au manifestat şi prin numeroasele abuzuri la care
au fost supuşi românii ortodocşi: confiscări de bunuri,
confiscări abuzive de biserici şi transferarea acestora în mod
samavolnic în folosul uniţilor, arestări, întemniţări,
bătăi şi schingiuiri ale unor preoţi şi credincioşi
numai datorită faptului ca voiau să-şi păstreze credinţa
strămoşească şi să nu treacă la o credinţă
străină de sufletul poporului român.
Toate
aceste umilinţe au început la sfârşitul secolului al XVII-lea
când Transilvania va schimba “Jugul de lemn turcesc cu cel de fier
austriac” în urma războiului austro-turc dintre anii 1683-1699
încheiat cu victoria austriecilor. Prin pacea de Ia Carlowitz (1699)
Ungaria şi Transilvania intrau de drept în componenţa
Imperiului Habsburgic. De facto ocupaţia habsburgică a
Transilvaniei începuse din anul 1686 odată cu pătrunderea aici
a trupelor austriece şi se concretizase în 1690 când împăratul
Leopold I se proclamă principe al Transilvaniei şi dă o
diplomă pe baza căreia urma să se conducă în
continuare Transilvania.1
Odată
cu armata şi administraţia habsburgică, în Transilvania au
venit şi misionari iezuiţi cu scopul declarat de a reîntări
poziţiile Bisericii Catolice, care aproape că dispăruse
odată cu trecerea la confesiunile protestante a majorităţii
covârşitoare a maghiarilor, saşilor şi secuilor la jumătatea
secolului al XVI-lea.
Încercările
de reconvertire ale acestor populaţii la catolicism au eşuat, de
aceea propaganda iezuită s-a îndreptat asupra românilor ortodocşi
care erau populaţia majoritară în Transilvania, dar care nu
beneficia de nici un drept politic sau religios, având doar umilitorul
statut de “toleraţi”.
Prin
promisiuni mincinoase, prin presiuni politice şi prin şantaj, în
anul 1701, mitropolitul Atanasie Anghel Popa semnează
la Viena
unirea Bisericii Ortodoxe din Transilvania cu Biserica
Romano-Catolică. 2
Urmările
unirii au fost extrem de nefaste pentru românii ardeleni: Mitropolia
Ortodoxă a Transilvaniei şi Arhiepiscopia, Ţării
Ardealului se transformă într-o episcopie unită subordonată
Arhiepiscopiei Romano-Catolice maghiare de
la Esztergom
, episcopul era controlat în toată activitatea sa de
un teolog iezuit, legăturile cu Moldova şi Ţara Românească
erau întrerupte, iar drepturile promise românilor nu au fost niciodată
acordate.
Românii
nu au acceptat de bună voie unirea, păstrându-şi atât
cât puteau credinţa strămoşească şi înaintând
numeroase petiţii autorităţilor vremii prin care
cereau libertate religioasă şi permisiunea de a avea un
ierarh ortodox în Transilvania.
După
mişcarea Sfântului Visarion Sarai, lupta românilor a
continuat cu un şi mai mare elan, dar şi presiunile
autorităţilor au crescut trecându-se chiar la atrocităţi
asupra românilor: bătăi, schingiuiri, confiscări de
bunuri, arestări, confiscări de biserici în favoarea uniţilor,
condamnări la ani grei de temniţă şi multe
altele.
Toate
aceste atrocităţi au fost mărturisite prin petiţii
înaltelor autorităţi habsburgice prin delegaţi trimişi
la Viena
de către români, dar autorităţile
nu le-au luat în seamă, mai mult unii dintre petiţionari,
dintre care amintim pe ţăranul Oprea Miclăuş, au
fost aruncaţi în fioroasa temniţă de
la Kufstein
, murind ca martiri pentru Biserică şi
neam3.
Toate
aceste umilinţe şi nemulţumiri au transformat
Transilvania într-un adevărat “butoi de pulbere”, aşteptându-se
doar “scânteia” care să declanşeze deflagraţia
care avea să scuture din temelie edificiul putred al
uniatismului.
Cel
care va conduce mişcarea care a cutremurat din temelii uniaţia
din Transilvania, şi ar fi desfiinţat-o pentru întotdeauna,
dacă nu ar fi intervenit armata imperială, a fost călugărul
Sofronie de
la Cioara.
Nu
se cunosc prea multe informaţii despre el. Se ştie că
era născut în satul Cioara din comitatul Alba având numele de
botez Stan Popovici, fiind din familie preoţească. A
trecut munţii în Ţara Românească unde s-a călugărit,
la Cozia
, primind numele de Sofronie. |
|
Pe
la 1756 se întoarce în localitatea natală, şi se instalează
la Schitul Afteia
(în apropiere) unde se nevoia şi făcea gratuit
şcoală cu copiii iobagilor români. În 1757, autorităţile
intervin şi îi distrug schitul, el abia scăpând cu fuga.
Timp
de doi ani el pribegeşte
la Cozia
, iar din sat în sat a pregătit mişcarea ce
avea să aducă renaşterea ortodoxiei.4 Tot
în aceasta perioadă, cuviosul avea să facă o vizită
la Carlovitz
marelui apărător al Ortodoxiei din Imperiul
Habsurgic, mitropolitul Pavel Nenadovici, de la care primeşte sprijin
şi încurajare, precum şi promisiunea că va interveni la
autorităţile austriece în continuare, pentru a obţine
recunoaşterea Bisericii Ortodoxe din Transilvania.5
Timp
de doi ani cât s-a desfăşurat răscoala, a fost adevăratul
conducător al Bisericii Ortodoxe din Transilvania, numele său
fiind pronunţat cu adâncă smerenie de către fiecare român
ortodox care spera de la acest mare călugăr izbăvirea
poporului şi a Bisericii
străbune din aspra persecuţie la care era supus atât de către
autorităţile politice habsburgice cât şi de către
cele eclesiastice greco-catolice.
După
încheierea răscoalei, pentru a evita unele situaţii neplăcute,
Sofronie trece munţii în Ţara Româneasca, unde va ajunge
egumen
la Robaia
iar mai apoi arhimandrit
la Curtea
de Argeş.
El
va mai face unele vizite în clandestinitate în Transilvania, unde
generalul Bukow îl condamnase în lipsă la 5 ani de munca silnică,
şi va purta o asiduă corespondenţă cu foştii săi
colaboratori. Ultimele informaţii despre el le avem din anul 1774.6
A
fost canonizat în anul 1955, fiind prăznuit pe 21 octombrie alături
de alţi martiri şi luptători contra uniaţiei: călugărul
Visarion Sarai, ţăranul Oprea Miclăuş şi preoţii
Ioan din Galeş şi Moise Măcinic din Sibiel.
Datorită
tulburărilor din Transilvania legate de lupta ortodocşilor împotriva
uniaţiei, pentru a nu se destabiliza situaţia acestei provincii
în acel moment în care Austria se afla în război cu Prusia, la 13
iunie 1759, împărăteasa Măria Tereza este nevoită să
dea un decret de toleranţă, prin care se recunoaşte ortodocşilor
dreptul de a profesa liber credinţa fără a mai fi persecutaţi
pentru aceasta de către autorităţile politice sau episcopul
unit, dar le erau impuse trei condiţii umilitoare insuportabile: să
cedeze uniţilor bisericile care le luaseră în ultimii ani (dar
care fuseseră construite de ortodocşi) şi să nu mai
ocupe altele, să dea averile bisericeşti preoţilor uniţi
pentru a avea cu ce să se întreţină şi să nu-i
insulte pe preoţii uniţi şi să facă îndemnuri de
părăsire a unirii. Nu se vorbea nimic despre reînfiinţarea
ierarhiei ortodoxe, iar prin cele trei măsuri de fapt se anulau toate
prevederile referitoare la aşa-zisa toleranţă. Era de fapt
un mijloc de tergiversare a lucrurilor până la încheierea războiului
cu Prusia, pentru ca apoi lucrurile să revină la situaţia
dinainte. Acest edict nu putea decât să-i nemulţumească pe
românii ortodocşi şi să-i întărâte şi mai
mult.
În
toamna anului 1759, Sofronie participa la o adunare a sătenilor din
Apold ţinută de protopopul Ioan de Sălişte, cel care
avea să-i devină cel mai apropiat colaborator.
La
6 octombrie 1759, Sofronie adresează o proclamaţie către
locuitorii din Brad, aducându-le la cunoştinţă decretul
din 13 iulie 1759 prin care împărăteasa acorda libertatea de a
îmbrăţişa sau nu unirea, de a se declara uniţi sau
ortodocşi şi-i îndemna să fie cu băgare de seamă
la ancheta ce va urma: dacă vor să rămână în legea
şi ritul grec, sub porunca Bisericii Ierusalimului, să se adune
cu toţii şi să decidă. La urmă, îi îndemna să
ia cheile bisericii de la preoţii uniţi, pe care să-i
socotească de acum ca pe nişte simpli mireni.7
Prezenţa
lui Sofronie în Brad la 6 octombrie 1759 nu putea să fie întâmplătoare.
Probabil el a mai fost şi înainte de această dată în
aceste locuri, unde avea mulţi susţinători. Din declaraţia
pe care el o face locuitorilor din Brad rezultă că aici erau
foarte mulţi ortodocşi, cărora el le cere să-şi păstreze
legea şi ritul grec, adică credinţa strămoşească,
înseamnă că numărul destul de mare de credincioşi
greco-catolici trecuţi în statisticile efectuate din ordinul
ierarhilor uniţi, nu erau în realitate, mulţi români ortodocşi
fiind consemnaţi la greco-catolici. Dacă în urma mişcării
lui Visarion Sarai din anul 1744, numărul uniţilor din Zarand a
scăzut foarte mult până la 1750, altfel nu poate fi justificată
desfiinţarea protopopiatului unit din Brad; cu atât mai mult a scăzut
numărul acestora după victoria ortodocşilor
la Hălmagiu
in 1754. Se poate observa însă şi durerosul
fapt că preoţii erau uniţi, şi se vor declara uniţi
şi în conscripţia care se va efectua trei ani mai târziu. Ataşamentul
zărăndenilor faţă de Sofronie poate fi demonstrat
şi de faptul că nu numai că nu l-au denunţat autorităţilor,
dar câteva săptămâni mai târziu, când Sofronie va fi arestat
în preajma sărbătorilor de iarnă şi închis
la Bobâlna
, va fi eliberat la 12 februarie 1760 de o ceată de
vreo 600 de oameni, majoritatea din Zarand. Această scenă avea să
fie preludiul unei mişcări de mari proporţii.
După
eliberare, Sofronie trece din nou prin Zarand, după care se
baricadează în apropierea acestuia, în cetatea de piatră a Munţilor
Apuseni, unde “nimeni nu se poate apropia de el, fiindcă românii
îl apără în tot chipul”, spune raportul comitelui suprem al
Zarandului către guvern.8
În
luna mai a anului 1760, o delegaţie de ţărani din
comitatele Zarand, Hunedoara şi Alba, prezintă Congregaţiei
de primăvară a nobililor ţinută
la Deva
, un memoriu redactat de însuşi Sofronie.
Afirmând
drepturile omeneşti călcate în picioare, îmbinând respectul
datorat autorităţilor cu ultima încercare ce o fac “cei mai răbdători
supuşi ai împărătesei”, memoriul spune între altele următoarele:
“Noi suntem gata la toate, dar religia nu ne-o părăsim
până trăim. Toate neamurile îşi au legea lor
şi trăiesc în pace, iar noi suntem prigoniţi neîncetat
pentru legea noastră. De ce nu ne daţi pace să ne odihnim?
De ce să dăm uniţilor bisericile, pe care bieţii de
noi le-am zidit cu cheltuielile şi cu mâinile noastre? Nu, niciodată
până suntem vii!....
Nu-i
de cuviinţa, nici Dumnezeu nu vrea, nici românii nu îngăduie.
Căci prea de ajuns ne-am rugat cu toată cuviinţa şi
n-am primit nici un răspuns ca şi când niciodată nu ne-am
fi rugat. Nici noi nu suntem vite, cum cred Măriile Voastre, ci
avem biserica noastră. Iar bisericile nu de aceea sunt clădite,
ca să rămână goale, şi nici noi nu ne vom închina în
grajduri, ci ne vom duce la biserici, ca să ne rugăm acolo
şi să nu rămână goale!... Protestăm
la Măriile Voastre
, oprindu-vă de a ne mai tulbura până ce va
veni vlădica.”
Memoriul
a făcut mare vâlvă în toată Transilvania. Un nobil
maghiar, Rettegi Gyorgy, rezuma semnificativ în memoriile sale cuprinsul
pretenţiilor formulate de români: “Nu ne putem mira îndeajuns
din ce pricină ne apăsaţi voi ungurii într-atât. Căci
ne-aţi pus pe gât şi jugul iobăgiei, cu toate că noi
suntem şi am fost mult mai numeroşi decât ungurii, ba suntem încă
şi mai vechi decât voi în această ţară, fiindcă
suntem rămăşiţele vechilor daci.”9
În
acest timp Sofronie ţine ample adunări în Zlatna, Abrud şi
Câmpeni. La 21 aprilie 1760, înconjurat de un mare număr de
ţărani, întră triumfător în Zlatna. Vorbeşte
mulţimilor cu înflăcărare despre nedreptăţile câte
s-au săvârşit de o jumătate de veac încoace, despre fărădelegile
episcopului unit, care îşi are hirotonia de la papa de
la Roma
, şi ale preoţilor uniţi, “papistaşi
nemţizaţi ce ţin două legi”; le îndeamnă să
primească preoţi sfinţiţi
la Carlovitz
după ritul oriental şi să dea ascultare
mitropolitului ortodox de
la Carlovitz.
Scopul
mişcării sale este de a înscrie pe o listă pe cei ortodocşi,
în vederea venirii noului episcop. Zlătnenii s-au înscris cu toţii
pe lista sa şi în urma cuvântării, ocupă biserica pe care
le-o luaseră uniţii.
De
la Zlatna Sofronie
se îndreaptă spre Valea Arieşului, ţinând
cuvântări în satele de aici, câştigându-şi o
popularitate imensă, încât ţăranii alergau la el cu miile
să-1 vadă şi să-1 cheme în satele lor. Nimeni nu mai
asculta de poruncile autorităţilor îngrozite de manifestarea
spontană a poporului.
La Câmpeni
, Sofronie îşi organizează un fel de stat
major, trimiţând emisari peste tot pentru a ridica poporul. Mişcarea
se extinde şi în restul Transilvaniei, mai ales în Podişul Târnavelor
şi cursul superior al Mureşului.
Principalii
conducători au fost protopopul Ioan din Sălişte şi
preotul Ioan Piuariu din Sadu, tatăl viitorului medic Ioan
Piuariu-Molnar, cunoscut sub numele de “popa Tunsu”, pentru că
episcopul unit Petru Pavel Aron poruncise arestarea şi tunderea lui
în piaţa din Sibiu, determinându-l astfel să devină un duşman
neînduplecat al uniaţiei.10
Curtea
de
la Viena
află repede despre izbucnirea revoltei în
Transilvania. La conferinţa ministerială, majoritatea
consilierilor au propus măsuri blânde pentru potolirea spiritelor. A
biruit însă punctul de vedere al cancelarului aulic Bethlen care a
sfătuit-o pe împărăteasă să urmeze o cale
drastică. Astfel la 7 iulie 1760, guvernul ardelean dă poruncă
autorităţilor să-i prindă pe toţi răzvrătiţii
şi să-i aresteze.
În
conformitate cu acest ordin, la 1 august, s-a organizat o expediţie
de 43 de soldaţi, sub conducerea locotenentului Ioan Halmagy, împotriva
lui Sofronie, care este prins în biserica din Abrud, arestat şi dus
la Alba Iulia
iar
la Zlatna
, a fost eliberat de mulţimile de români furioase,
astfel încât autorităţile suferă o nouă înfrângere.
Vestea
se răspândeşte repede şi mulţimi nenumărate de
români se îndreaptă spre Zlatna, unde Sofronie proclamă
adunarea drept Sinod al Bisericii Ortodoxe, la care invită prin
circulare, din fiecare sat, preotul sau cantorul, cu doi-trei ţărani
mai de frunte, pentru a formula programul religios al mişcării.11
Sinodul
naţional bisericesc al românilor transilvăneni de
la Zlatna
a avut loc între 10 şi 11 august 1760. Principala
lui preocupare a fost de-a fixa modalităţile pentru înjghebarea
şi delimitarea episcopiei ortodoxe a Transilvaniei.
Sofronie
şi colaboratorii săi, fiind conştienţi de dificultăţile
unei ciocniri totale cu imperiul, au îndrumat discuţiile spre
probleme mai ales religioase şi implicit naţional populare, evitând
cele menite să atragă represalii din partea autorităţilor.
Cu
această ocazie s-a redactat un memoriu prin care se solicitau împărătesei
Măria Tereza:
1)
Libertate religioasă pentru ortodocşi,
2)
Înlăturarea episcopului unit Petru Pavel Aron
3)
Obţinerea unui episcop ortodox de
la Carlovitz
,
4)
Retrocedarea bisericilor
5)
Retrocedarea sesiilor parohiale,
6)
Încetarea prigoanei din partea preoţilor uniţi,
7)
Eliberarea celor închişi pentru credinţă,
8)
Să le dea voie Majestatea Sa să-şi ţie Legea lor, căci
atâta scârbă a copleşit sufletele lor împotriva episcopilor
şi popilor uniţi, încât mai bine vor moartea decât să-şi
părăsească Legea lor... În încheiere,
pe un ton ameninţător se spune: “E de temut dacă nu li
se va îndeplini cererea, că poporul nu va mai suporta necazurile,
dragostea între neamuri se va tulbura şi vor fi răscoale în
toată ţara”.12
Mişcarea
se extinde cu repeziciune în toată Transilvania şi nu mai putea
fi stăvilită. Emisarii trimişi de Sofronie circulă până
în Maramureş şi cele mai îndepărtate părţi ale
Transilvaniei, stârnind aceiaşi resurecţie a Ortodoxiei de sub
povara agresiunii uniate. La sfârşitul lunii august 1760, răsculaţii
năvălesc asupra Blajului, iar odiosul episcop Petru Pavel Aron
scapă numai cu fuga de răzbunarea poporului, ascunzându-se în
cetatea Sibiului.13
Împărăteasa
Măria Tereza a înţeles pe deplin situaţia şi la 20
octombrie 1760 dă un rescript guvernului ardelean, anunţând
trimiterea unei comisii pentru a analiza plângerile românilor. Totodată
acordă lui Sofronie un salvconduct pentru cazul că va dori să
se prezinte la comisie.
Acum
Sofronie putea să procedeze fără teamă la organizarea
Bisericii Ortodoxe. El se intitula “vicar al Sfântului Sinod din
Carlovitz”. Pretutindeni unde mergea era însoţit de 12 oameni,
garda lui restrânsă, pe lângă alţi 200 de ţărani
care îl urmau în alaiul cuvenit. Oamenii îl primeau ca pe un mântuitor
şi în fiecare localitate prin care trecea convoca un sobor de
preoţi şi ţărani, care părăseau unirea.
Punctul
culminant al mişcării populare l-a constituit Sinodul naţional-bisericesc
convocat
la Alba-Iulia
între 14-18 februarie 1761, în care revendicările
religioase au fost redactate în 19 puncte şi au fost comunicate
guvernului de însuşi Sofronie. Despre acest sinod, marele istoric
Silviu Dragomir spune că “el reprezintă triumful desăvârşit
al Ortodoxiei noastre, care a izbutit să scuture lanţurile
robiei, după şase decenii de suferinţă şi lupte
necurmate. “
Autorităţile
politice nu pot să rămână indiferente la extinderea mişcării
conduse de Sofronie şi la popularitatea tot mai mare a acestuia.
Guvernatorul
Transilvaniei, baronul Kemeny, raporta cancelariei aulice că “înnoirile
şi excesele lui Sofronie cresc zilnic şi reclama zi de zi atenţie
tot mai mare. Ni-e ruşine că un asemenea om stăpâneşte
guvernul şi toată ţara şi că lui singur i se îngăduie
orice, fără să fie pedepsit, spre marea piedică a
serviciului crăiesc... De altminteri toţi credem la sigur că
această scânteie ce a izbucnit sub pretextul religiunii se va
preface în foc mare”.15
Pentru
restabilirea ordinii în Ardeal, este numit la 12 martie 1761 generalul
Nicolae Adolf von Bukow, în calitate de comandant-militar al
Transilvaniei, fiind desemnat totodată şi preşedinte al
comisiei pentru cercetarea afacerilor religioase. Regimentele sale erau însoţite
de nou-numitul episcop al românilor ortodocşi din Transilvania,
Dionisie Novacovici.
Generalul
însoţit de episcop intră în Sibiu la 5 aprilie 1761 şi
două zile mai târziu are primele contacte cu românii ortodocşi,
primind o delegaţie a săliştenilor în frunte cu protopopul
Ioan, prietenul apropiat al lui Sofronie. La 9 aprilie lansează un
apel către toţi românii ardeleni, în care îi anunţă
că are poruncă să asculte toate plângerile, invitându-i să
se liniştească şi să trimită câte un delegat din
fiecare sat
la Sibiu
pe 26 aprilie, pentru a-şi exprima plângerile.
Paştile
anului 1761 au fost sărbătorite în Sibiu de o mare mulţime
de oameni, pe care văzându-i generalul, a renunţat să mai
intre în discuţie cu ei, desemnându-l în acest scop pe episcop.
Acesta îi impresionează pe oameni, bucuroşi că aveau acum
un ierarh ortodox după 60 de ani de asuprire şi teroare uniatistă.
La
l mai 1761, se prezintă în faţa generalului, după ce în
prealabil primise garanţii sigure, însuşi Sofronie, care
prezintă doleanţele în numele întregului popor român ortodox
din Transilvania, arătând abuzurile autorităţilor şi
ale episcopului unit. El se supune hotărârilor imperiale şi
acceptă să se pornească lucrările comisiei. A fost o
greşeală imensă făcută nu se ştie dacă
din propria voinţă sau la sfatul episcopului Dionisie Novacovici,
dar prin aceasta autorităţile au putut să salveze uniaţia
de la o ruină totală, şi să înceapă funesta
operaţie de dezmembrare a poporului român.16
Autorităţile
habsburgice, aplicând în mod arbitrar şi brutal vechile metode, vor
efectua cercetarea tuturor localităţilor româneşti unde cu
toate abuzurile săvârşite vor da publicităţii faptul
că în Transilvania erau 127.712 familii ortodoxe şi numai
25.174 familii unite. Însă preoţi erau 2238 uniţi şi
numai 1380 de ortodocşi.
Regiuni
întinse ca Bistriţa şi Haţegul au fost trecute fără
discernământ la uniaţie. Cu toate abuzurile însă se poate
demonstra faptul că numărul ortodocşilor era incomparabil
mai mare decât al greco-catolicilor. Au fost impuse însă măsuri
umilitoare ortodocşilor, care nu aveau voie să se opună
prozelitismului uniat, iar cea mai mare parte a bisericilor au fost datu
uniţilor. Dacă preotul era declarat unit, chiar dacă toţi
credincioşii erau ortodocşi, biserica era dată uniţilor.
Generalul
Bukow a distrus cu tunurile biserici, schituri şi mănăstiri
ortodoxe, lăsând Transilvania fără mănăstiri mai
bine de un secol, măsură ce a avut numeroase repercusiuni
negative asupra vieţii religios-morale şi culturale a românilor.17 Cu toate aceste urmări negative,
mişcarea condusă de Sfântul Sofronie de
la Cioara
a avut o însemnătate deosebită prin faptul că
a determinat autorităţile habsburgice să recunoască
existenţa Bisericii Ortodoxe în Transilvania ca fiind cea mai
importantă Biserică a românilor şi să permită
după şase decenii reînfiinţarea ierarhiei ortodoxe pentru
românii ardeleni.
Mişcarea
a avut şi importante urmări sub aspect naţional, deoarece a
demonstrat românilor ardeleni că pot prin mişcări naţionale
să obţină anumite drepturi, fiind astfel un model pentru mişcările
ce vor urma, în special răscoala din 1784 şi revoluţia de
la 1848.
Răscoala
condusă de Sfântul Sofronie de
la Cioara
, ale cărei evenimente, s-au produs în parte şi
pe teritoriul Zarandului, iar celelalte cu participarea şi a românilor
din Zarand, nu putea să nu aibă consecinţe pozitive şi
asupra locuitorilor acestui ţinut istoric.
Participarea
activă a zărăndenilor la această mişcare
demonstrează aversiunea pe care o aveau aceştia pentru uniaţie,
aversiune demonstrată de altfel şi înainte de acest eveniment,
atât după mişcarea condusă de Sfanţul Visarion Sărai
din anul 1744, cât mai ales cu ocazia evenimentelor de
la Hălmagiu
din anii 1749-1754. În perioada care a urmat mişcării,
în Transilvania, la ordinul generalului Bucow, o comisie imperială a
efectuat o statistică a românilor ardeleni, în care trebuia să
se vadă câţi ortodocşi şi câţi uniţi
sunt...
Aşa
cum arată istoricii, cu această ocazie s-au făcut numeroase
abuzuri pentru a fi salvată uniaţia. Astfel de abuzuri s-au făcut
bineînţeles şi în Zarand, dar nu la scară atât de mare
ca şi în alte regiuni ca de exemplu Bistriţa, Haţeg, Mărginimea
Sibiului etc., datorită atitudinii pe care o avea populaţia
comitatului faţă de uniaţie.
Aceasta
statistică fiind făcută de autorităţile politice
şi nu de cele bisericeşti cum a fost cazul celor din 1733 şi
1750, s-a făcut în funcţie de împărţirea
administrativ-teritorială a Transilvaniei, adică pe comitate
şi localităţi, şi nu pe protopopiate şi parohii.
Statistica s-a făcut pe familii şi nu pe număr de persoane,
în prima rubrică era trecut numele localităţii, iar în a
doua statutul religios al preoţilor şi familiilor, fiind împărţită
în patru coloane, în primele două fiind menţionaţi preoţii
şi familiile unite, iar în ultimele două preoţii şi
familiile “neunite” adică ortodoxe. In rubrica a treia erau
consemnate bisericile, fiind bineînţeles împărţită
tot în două coloane, pentru bisericile unite şi cele ortodoxe.
Rubrica a patra împărţită în patru coloane cuprindea date
despre averea parohiilor.
Comitatul
Zarand cuprindea atunci 93 de localităţi, unele fiind trecute în
statistică ca localităţi unitare deşi erau sate
distincte (de exemplu localităţi ca Bulzeşti, Juncu,
Ribicioara, erau în realitate câte două sate “de Sus” şi
“de Jos”). Din cele 93 de localităţi doar cinci erau
consemnate ca fiind în totalitate unite şi anume satele: Lunca, Cărăstău,
Birtin, Tătărăşti şi Prihodişte, adică
cele cinci sate care au fost trecute forţat la uniaţie în
timpul evenimentelor de
la Hălmagiu
şi ai căror locuitori nu li s-a dat dreptul de
a se prezenta în faţa comisiei de
la Hălmagiu
în luna mai a anului 1754.18 S-a
făcut un abuz la redactarea statisticii, altfel nu se poate explica
schimbarea bruscă a atitudinii tuturor locuitorilor acestor sate în
numai câţiva ani, pentru ca tot la fel să se schimbe brusc după
alţi câţiva ani deoarece în timpul răscoalei de la 1784
aceste sate erau curat ortodoxe. Restul satelor sunt menţionate ca
fiind în totalitate ortodoxe, în total, în aceste sate sunt consemnate
6367 de familii ortodoxe şi numai 208 familii unite, acestea fiind
toate în cele cinci sate.
În
ce priveşte preoţii, este interesant de observat că în
multe sate declarate în totalitate ortodoxe, preoţii s-au declarat
uniţi. Astfel, erau 38 de preoţi uniţi şi numai 36
ortodocşi. Dacă ţinem cont de arondarea parohiilor zărăndene
la cele două eparhii, atunci putem observa că exceptând trei
preoţi din Hălmagiu (probabil cei trei, care au îmbrăţişat
unirea la 1749 şi 1754), toţi preoţii declaraţi uniţi
erau din parohiile care aparţinuseră Episcopiei Unite din
Transilvania, care fuseseră hirotoniţi bineînţeles de
episcopii acestei eparhii faţă de care şi depuseseră
jurământ de credinţă.
De
altfel în aceste sate nu apar decât şapte preoţi declaraţi
ortodocşi. Sunt foarte multe localităţi în care nu apar
preoţi, unele fiind parohii vacante iar altele fiind păstorite
de preoţi navetişti care au fost consemnaţi în localităţile
unde locuiau nu unde păstoreau, altfel nu poate fi explicat numărul
mare de preoţi din unele sate cum ar fi Hălmagiu (unde sunt menţionaţi
11 preoţi).
În
ce priveşte bisericile, sunt menţionate 79 de biserici ortodoxe
şi numai 4 greco-catolice. Toate bisericile greco-catolice sunt
consemnate în cele cinci sate declarate în totalitate unite (Prihodiştea
şi Tătărăştiul având o singură biserică,
fiind de altfel consemnate ca fiind o singură parohie). Este
interesant de menţionat faptul că biserica din Hălmagiu, pe
care comisia imperială din 1754 o dăduse celor trei preoţi
uniţi obligându-i pe ortodocşi să-şi construiască
o nouă biserică, este menţionată ca fiind ortodoxă,
deşi ulterior va fi în serviciul uniţilor. Faptul nu poate fi
explicat decât printr-un compromis la nivel local, prin care cei trei
preoţi neavând credincioşi, au permis ortodocşilor să-şi
facă slujbele în biserică, până la terminarea noii
biserici care era atunci în construcţie. Faptul că bisericile
nu au fost atribuite preoţilor uniţi ca şi în majoritatea
părţilor Transilvaniei, demonstrează clar, acţiunea
hotărâtă a locuitorilor acestei zone care nu au permis acest
lucru. Statistica demonstrează clar revenirea
la Ortodoxie
a majorităţii covârşitoare a românilor
din Zarand.19
După
revenirea la ortodoxie a românilor din partea de est a Zarandului, aceştia
au fost organizaţi de către episcopul Dionisie Novacovici într-un
protopopiat. Din statistica efectuată în anul 1766 din ordinul
acestuia, se observă că sediul protopopiatului se află în
satul Trestia. Protopopiatul cuprindea 38 de parohii având în total un
număr de 12 493 de credincioşi. Nu se dau date referitoare la
numărul de preoţi sau numele acestora, dar probabil între timp
mulţi dintre preoţii declaraţi uniţi în statistica
efectuată de generalul Bucow, au urmat păstoriţilor lor
revenind
la Ortodoxie.20
Acest
protopopiat ortodox funcţionase în clandestinitate şi înainte
de 1761, fiind pentru prima dată menţionat în anul 1749, fiind
probabil organizat in urma masivelor reveniri
la Ortodoxie
de după mişcarea condusă de Sfântul
Visarion Sărai.21
O
altă statistică avem abia din anul 1805, în care se obsearvă
că întreaga zonă a Bradului revenise
la Ortodoxie
, aşa cum era firesc şi cum dorise Sfântul
Sofronie de
la Cioara.22
Uniatismul
nu a mai câştigat teren în Zarand decât câteva decenii mai târziu,
datorită unor vanităţi omeneşti, ceea ce rezultă
că în ce priveşte acest ţinut, lupta locuitorilor săi
sub steagul Sfântului Sofronie de
la Cioara
a fost încununată cu succes, fiind un imbold pentru
mişcările naţionale care vor urma.
Prof.
Liorean-Gheorghe BANCIU
Şcoala Generală Tomeşti- Hunedoara
NOTE:
*
Materialul a fost prezentat în cadrul Festivalului cultural-patriotic “Ţara
Crăişorului”- Ediţia 2009 organizat de către
O.N.G. “Ţara Iancului - iubirea mea” Deva. www.taraiancului.ro
1 Silviu
Dragomir, “Istoria dezrobirii religioase a românilor ardeleni”,
voi. I, Sibiu 1920. D.4 - 6
2 Nicolae
lorga, “ Istoria românilor din Ardeal şi Ungaria”, Editura
Ştinţifică şi Enciclopedică, Bucureşti 1989,
p. 234-236
3 Teodor
Damşa, “Biserica Greco-Catolică din România în perspectivă
istorică”, Editura de Vest, Timişoara 1994, p. 66-68
4
Teodor Bodogae, “Cuviosul Sofronie de
la Cioara
” în “Sfinţi
români şi apărători ai Legii strămoşeşti”,
Editura Institutului Biblic şi de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române,
Bucureşti 1987, p. 450 - 460
5
Silviu Anuichi “Relaţii bisericeşti
româno-sârbe din secolul al XVII-lea şi al XVIII-lea”, în
“Biserica Ortodoxă Română”, an XCVII, Nr. 7 - 8/1979,
p.971.
6 Teodor
Bodogae, “Op. cit.” p.465
7
Teodor Damşa, “Op. cit.”, p. 73
8
Silviu Dragomir, “Op. cit.”, vol. II, p.
156
9 Ibidem,
p.158
10
Teodor Damşa, “Op. cit.”, p.75
11 Ibidem,
p.76
12
Silviu Dragomir, “Op.cit “, p. 180
13
Teodor Damşa , “Op.cit”, p. 77
14 Silviu
Dragomir, “Op. cit.” p. 197
15 Ibidem,
p.220
16 Teodor
Damşa, “Op, cit.” p. 82
17 Mircea
Păcurariu, “Istoria Bisericii Ortodoxe Române”, Editura
Institutului Biblic şi de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române,
Bucureşti 1993, volumul II, p.389
18 Florian
Dudaş, “Zarandul, chipuri şi fapte din trecut”, Editura
Albatros, Bucureşti 1981, p. 58
19 Virgil
Ciobanu , “Statistica românilor ardeleni din anii 1760 - / 762
“ in “ Anuarul Institutului de Istorie Naţională”, Cluj
1926, p. 665 – 669
20
Keith
Hitcins, loan Beju, “ Statistica românilor ortodocşi din
Transilvania din anul /
766”
, în “Mitropolia
Ardealului” 7-9/1971, p. 535
21
Virgil Perianu, “ Cronica protopopilor din
Tractul Zarand, 1749 -
1970”
, (manuscris), Biblioteca
Protopopiatului Ortodox Brad, p.2
22 Eugen
Gagyi de Eted, “Regulatio Diocensis Transilvaniae Disunitae anno
1805”
in “Transilvania”
2/1911, p. 170-172
Bibliografie
1.
Anuichi Silviu, “Relaţii bisericeşti româno - sârbe din
secolul al XVII - lea şi al XVIII-lea”, in “Biserica Ortodoxă
Română”, an XCVII, nr. 7 - 8 / 1979
2.
Bodogae Teodor, “Cuviosul Sofronie de
la Cioara
”, în “Sfinţi români
şi apărători ai Legii strămoşeşti”,
Editura Institutului Biblic şi de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române,
Bucureşti 1987
3.
Ciobanu Virgil, “Statistica românilor ardeleni din anii 1760-
1762”
, in “Anuarul
Institutului de Istorie Naţională”, Cluj 1926
4.
Damşa Teodor, “Biserica Greco-Catolică din România în
perspectivă istorică”,Editura de Vest, Timişoara 1993
5.
Dragomir Silviu, “Istoria desrobirii religioase a românilor
ardeleni”, Sibiu 1920
6.
Dudaş Florian, “ Zarandul, chipuri şi fapte din trecut”, Editura
Albatros, Bucureşti 1981
7.
Gagyi Eugen de Eted, “Regulatio Diocensis Transilvaniae Disunitae
anno
1805”
în “Transilvania”, nr.
211911
8.
Hitcins Keith, Beju loan, “Statistica românilor ortodocşi din
Transilvania din anul
1766”
, în “Mitropolia
Ardealului” nr. 7-97 1971
9.
Iorga Nicolae, “Istoria românilor din Ardeal şi Ungaria”, Editura
Ştinţifică şi Enciclopedică, Bucureşti 1989
10.
Păcurariu Mircea, “Istoria Bisericii Ortodoxe Române”,
vol. II, Editura
Institutului Biblic şi de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române,
Bucureşti 1993
11.
Perianu Virgii, “Cronica protopopilor din Tractul Zarand, 1749-
1970”
, (manuscris). Biblioteca
Protopopiatului Ortodox Brad
|
|