Fruntaşii
politici ai românilor transilvăneni au purtat discuţii de
doctrină şi principii, pentru a configura şi preciza
obiectivele luptei pentru unitate naţional-politică, cât şi
modul în care acestea aveau să fie transpuse în practică.
Dezideratele principale au fost stabilite din timp, fiind îmbunătăţite
şi reformulate pe parcurs. Cel care a redactat într-o ultimă
instanţă şi într-o formă unitară, corespunzătoare
obiectivelor de strategie politică, potrivit imperativelor vremii, aşa
cum se conturau ele în acel moment, a fost Vasile Goldiş.
Confirmarea oficială o avem de
la Ioan Fluieraş
care a declarat, în şedinţa
Parlamentului României, din 6 februarie 1928, că Vasile Goldiş
a elaborat documentul, în prezenţa lui Ştefan Cicio Pop, fiind
aşadar rezultatul consultării a doi dintre cei mai
reprezentativi oameni politici români ardeleni.
În
preziua Adunării, membrii Consiliului Naţional Român Central,
în jurul cărora s-au grupat şi alţi fruntaşi
proeminenţi, “înţelepţii” - cum îi socoteau
contemporanii - s-au adunat la 30 noiembrie 1918, sub preşedinţia
lui Ştefan Cicio Pop, în mai multe consfătuiri succesive. Discuţiile
au durat de dimineaţa, până noaptea târziu. S-a dezbătut
proiectul de Rezoluţie, care conţinea o seamă de principii
fundamentale, privind Unirea cu România.
Discuţii
vii a suscitat problema modului în care avea să fie înfăptuită
Unirea. O parte din cei prezenţi au propus o autonomie provizorie
(Aurel Vlad), spre a evita posibile zguduiri sociale. Alţi fruntaşi
susţineau soluţia unei autonomii, până la întrunirea Adunării
Constituante (Al. Vaida Voievod). Ştefan Cicio Pop combate ideea
autonomiei şi cere instituirea unei cârmuiri administrative pentru o
perioadă scurtă. In cuvântul său Ioan Broşu,
reprezentantul tineretului, cere proclamarea Unirii fără nicio
condiţie, spunând că “manifestarea adunării noastre să
fie ca un torent”. Ioan Mihuţ combate, în numele
social-democraţiei, Unirea fără condiţii, cerând
garanţii pentru drepturile democratice. Istoricul Silviu Dragomir, la
rândul său, combate autonomia, care poate fi foarte primejdioasă
pentru viitorul ţării. Autonomia este susţinută, în
interesul clasei muncitoare, şi de către Ioan Fluieraş. În
cuvântul său, Aurel Lazăr cere să se respingă ideea
autonomiei şi să se proclame suveranitatea poporului.
Socialistul Traian Novac propune Unirea cu România şi nu cu Regatul
României, ceea ce s-a acceptat şi s-a introdus în textul rezoluţiei.
Se hotărăşte redactarea în următoarea formă: “
Adunarea Naţională rezervă teritoriilor sus indicate
autonomie provizorie, până la întrunirea Constituantei, alese pe
baza votului universal”.
Cum
spiritele au început să se încingă, Silviu
Dragomir adaugă că: ‘’’Dacă şi noi
punem condiţii, dăm o armă duşmanilor noştri, ca
să ne lovească”. Iuliu Maniu se pronunţă în
consonanţă cu principiile de drept: ^Este peste orice îndoială
că Adunarea noastră este chemată a anunţa Unirea,
tuturor românilor [...] şi nu este vorba de a face un curent contrar
intereselor noastre[...], nu avem să desconsiderăm valoarea
practică a unor principii de stat, atunci când gândul unităţii
este asigurat”. Protopopul Vasile Saftu din Braşov spune că
“o asemenea autonomie slăbeşte însăşi ideea
Unirii”.
Şedinţa
este suspendată, iar când se reia, după amiază, discuţia
s-a înfierbântat din nou. Spre a evita amplificarea neînţelegerilor,
Consiliul Naţional Român Central hotărăşte ca şedinţa
următoare să nu se mai desfăşoare cu uşile
deschise, ci să participe numai cei îndreptăţiţi,
care se retrag într-o cameră alăturată, pentru a găsi
formula potrivită. După dezbateri lungi şi anevoioase, spre
miezul nopţii, s-a stabilit, în sfârşit, un acord şi s-a
dat formula definitivă proiectului de rezoluţie, ce avea să
fie prezentat în faţa Marii Adunări Naţionale. Una din
corectările - ce se va dovedi până astăzi de bun augur - a
fost suprimarea prevederii “deplină libertate autonomă naţională
pentru popoarele conlocuitoare”. O nouă redactare s-a operat în
ceea ce priveşte prevederea realizării reformei agrare
revendicată de către ţărănime. Celelalte
prevederi au rămas în formularea dată de către Vasile
Goldiş.
Între
timp afară, tineretul studios, sub îndrumarea profesorilor Andrei Bârseanu
şi Silviu Dragomir, difuzează apelul redactat, întărit cu
zeci de mii de semnături, în care se cerea unirea fără
condiţii.
Din
mărturiile participanţilor rezultă hotărârea şi
clarviziunea de care a dat dovadă Al. Vaida-Voievod. Pronunţându-se
în mod categoric împotriva oricărui provizorat, el a susţinut
cu tărie Unirea fără condiţii. Argumentele invocate au
fost: Unirea condiţionată nu este unire, aşa cum tot ce
este condiţionat nu este desăvârşit şi indiscutabil;
astfel că la tratativele de pace, cei interesaţi ar putea să
susţină că ei oferă Transilvaniei o situaţie mai
favorabilă, decât ar avea-o în cadrul statului român. Aceasta ar
fi o greşeală ireparabilă, cu repercusiuni imprevizibile
pentru întreg viitorul şi chiar pentru existenţa poporului român.
Discuţiile
purtate asupra unor puncte contradictorii, dovedesc seriozitatea şi
maturitatea celor învestiţi cu încredere de către românii
ardeleni. Deosebirile de vederi şi deosebirile de nuanţe sau de
tactică politică concordă în problema esenţială,
primordială - voinţa nestrămutată şi neabătută
de Unire a Transilvaniei cu România, convingerea fermă cu privire la
dreptatea istorică, aşteptată de veacuri, ce se săvârşea
prin această hotărâre.
A
doua zi, duminică, l Decembrie 1918, s-a desfăşurat Măreaţa
Adunare Naţională. La ora 10 urcă pe scena construită
în sala Cazinoului, azi Sala Unirii, în aclamaţii şi
urale frenetice, membrii Consiliului Naţional Român Central şi
arhiereii. Peretele din fundalul sălii era împodobit cu tabloul lui Mihai
Viteazul, sus, iar mai jos tablourile celor trei eroi şi martiri:
Horea, Cloşca şi Crişan.
Salutând
Măreaţa Adunare, preşedintele ales, Gheorghe Pop de Băseşti,
cere delegaţilor să se “lase pătrunşi de fiorii
sfinţi ai acestui strălucit praznic naţional”, chemându-i
ca “în cea mai deplină şi frăţească armonie”,
să clădească “temeliile fericirii noastre naţionale
viitoare”.
Discursul
festiv şi solemn a fost rostit de către Vasile Goldiş,
profesor, istoric, om politic şi publicist, om de o vastă cultură,
cu înalte concepţii social-politice, care subliniază, în
cuvinte alese, istoria dramatică şi eroică a poporului român
de-a lungul veacurilor. De aceea, pentru edificarea unei societăţi
bazate pe muncă şi pe răsplata ei integrală, este
necesar să se jure credinţă naţiunii române, dar,
totodată, şi civilizaţiei umane. El rosteşte următoarele
cuvinte pline de adevăr: “veacuri de-a rândul poporul românesc,
adevăratul şi legitimul proprietar al pământului ce fusese
odinioară Dacia romană, a fost socotit străin şi rob
pe pământul lui strămoşesc “. El se referă
totodată şi la modul în care trebuie exercitată în viitor
puterea politică: “ Unirea tuturor românilor într-un singur
stat, numai atunci va fi statornicită şi garantată prin
istoria viitoare a lumii, dacă va răspunde tuturor îndatoririlor
impuse prin noua concepţie asupra vieţii, prin duhul vremurilor
noi [...] Civilizaţiunea care ne-a. eliberat pretinde de la noi
respectul pentru dânsa şi ne obligă să prăbuşim
în noul stat orice privilegiu şi să statornicim ca fundament al
acestui stat munca şi răsplata ei întreagă”. Vasile
Goldiş îşi încheie cuvântarea astfel: “Să jurăm
credinţă, de aici înainte, numai naţiunii române, dar tot
atunci să jurăm credinţă şi civilizaţiunei
umane “.
În
continuare el supune spre aprobare Măritei Adunări Naţionale
Rezoluţia de Unire, iar când a sfârşit lectura, toţi
participanţii au răspuns prin ovaţii şi aplauze
furtunoase, având puterea unui tunet. Elev de liceu
la Blaj
, Iulian Trifu,
îşi aminteşte că “uraganul de aplauze care a urmat ,
după citirea actului privitor
la Unire
, a durat
circa 10 - 15 minute “.
După
epuizarea cuvântărilor oficiale, preşedintele Gheorghe Pop de Băseşti
supune spre aprobare Rezoluţia citită de către
Vasile Goldiş, care a fost votată cu unanimitate şi cu însufleţire.
Preşedintele conchide: “Unirea Transilvaniei, Banatului şi
a Părţilor Ungurene cu ţara-mamă este decisă
pentru toate veacurile “.
În
acest fel, îndeplinind mandatul încredinţat de popor, documentul
prevede la punctul I: Adunarea Naţională a tuturor românilor
din Transilvania, Banat şi Ţara Ungurească, adunaţi
prin reprezentanţii lor îndreptăţiţi
la Alba
Iulia
, în ziua
de l Decembrie 1918, decretează unirea acelor români şi a
tuturor teritoriilor locuite de dânşii cu România.
Delegaţii
au ieşit apoi în fata celor peste 100.000 de participanţi,
grupaţi pe Platoul Romanilor, spre a le anunţa hotărârea.
De pe numeroasele tribune ridicate, oratori oficiali, între care
episcopii Iuliu Hossu şi Miron Cristea, şi alături de ei
fruntaşii mandataţi, Aurel Vlad,
Aurel Lazăr, Silviu Dragomir, prezintă publicului care
asculta cu sfinţenie şi aproba cu frenezie fiecare punct, textul
Rezoluţiei de Unire, în care reverberau aspiraţiile
seculare sfinte ale românilor transilvăneni.
Pentru
cei prezenţi
la Adunare
, pentru toţi
românii care au fost contemporanii evenimentului, ca şi pentru
posteritatea recunoscătoare, din veac în veac, rămân valabile
cele spuse de către Valeriu Branişte, unul din luptătorii
pentru Marea Unire: “Ţie măreaţă zi a istoriei,
în care s-a înfăptuit această minune, ne închinăm, înscriindu-te
nu numai cu litere de aur pe paginile istoriei, ci şi cu
litere nepieritoare pe lespezile sufletelor noastre “.
Prof. univ. dr. Ioan Silviu
NISTOR
|
|