Domnia
lui Cuza a însemnat accelerarea procesului de modernizare a
ţării prin instituţionalizarea principiilor şi a
dezideratelor anului 1848, încheind în fapt un lung proces de
tranziţie spre regimul politic modern, spre o societate
structurată în liniile ei esenţiale după modelul
european. Exemplu tipic pentru reformismul secolului al XIX-lea, cei
şapte ani de domnie ai lui Cuza au demonstrat valoarea şi
importanţa statului naţional în afirmarea naţiunii
şi în promovarea interesului naţional. De asemenea au
fost dovada principiului conform căruia „unirea face
puterea”.
În
ciuda unor inerente greşeli pe care orice act de guvernare le
cunoaşte, asumate şi/sau neasumate, însă care au dus
la abdicarea forţată de la 11 februarie 1866, meritul mare
al lui Cuza este de a fi acţionat energic în sensul înfăptuirii
programului unionist al Adunărilor ad-hoc, de a fi împlinit
reformele fundamentale solicitate de modernizarea României şi
de a fi înţeles, atunci când misiunea sa s-a încheiat, să
se retragă spre a lăsa succesorilor săi posibilitatea
de a realiza integral aspiraţiile poporului român: independenţa
şi unitatea naţională.
Fiecare pas politic şi/sau militar a fost bine cântărit,
scopul fiind unul singur, promovarea intereselor naţionale
şi lărgirea autonomiei ţării. Amplele
reforme ce se derulau în spaţiul european au favorizat şi
inspirat reformele româneşti. Imperiul habsburgic1, Imperiul
otoman2, Rusia3, pentru a-şi asigura existenţa şi
dominaţia în zonă, încercau reforme în interior opunându-se,
în acelaşi timp, transformărilor adânci pe care le
doreau Principatele Unite Române, transformări care le-ar fi
primejduit propriile interesele, cu precădere economice. |
|
Pornindu-se
de la convingerea că „o naţiune spre a fi curat independentă
în exerciţiul drepturilor sale are trebuinţă de o putere
publică capabilă a-i face să i se respecte naţionalitatea
în afară”4,
în vastul program reformator inaugurat încă de la începutul anului
1859, apărarea naţională şi modernizarea sistemului
militar românesc au reprezentat o preocupare centrală. Armata era
chemată să garanteze existenţa viitoare a statului român
şi să contribuie la dobândirea dreptului de „a ne prenumăra
printre celelalte naţiuni libere, independente”5 ale
continentului. O armată naţională, bine echipată
şi bine instruită reprezenta condiţia absolut indispensabilă
pentru pregătirea luptei pentru obţinerea deplinei independenţe
de stat şi realizarea unităţii naţionale a tuturor românilor.
In
legatură cu locul şi rolul viitoarei armate în cadrul statului
român, cu structura şi fizionomia ei, a avut loc în acea perioada
un larg schimb de idei, înfruntari de opinii, au fost reactualizate
concepţii ale revoluţiei de la 1848, s-a facut apel la învăţămintele
trecutului. Subliniind că „toată garanţia independenţei
noastre naţionale, păstrarea şi respectarea dreptului
şi teritoriului nostru stau de azi înainte în puterea şi în mâna
noastră”, publicaţia Curierul Principatelor Unite arăta
necesitatea de a se efectua o „reorganizare a puterii militare pe bazele
unui sistem nou”.
Şi
alte publicaţii ale timpului insistau pe ideea că misiunea
armatei române trebuie să fie apărarea patriei, că
„n-avem a declara război, nici a ataca pe nimeni; e vorba, de apărarea
a tot ce omul are mai sacru – naţionalitatea”6.
Iniţiatorul
reformelor şi al măsurilor care aveau să ducă la înfăptuirea
unor profunde prefaceri în domeniul apărării ţării,
la crearea şi consolidarea armatei naţionale unitare a fost
domnitorul Alexandru Ioan Cuza. Atenţia pe care el a acordat-o în
permanenţă organismului militar era dictată de necesităţile
de apărare a tânărului stat român modern. Armata trebuia
astfel reorganizată, întărită, echipată, pregătită,
încât să fie capabilă să facă faţă oricărei
situaţii, cu atât mai mult cu cât Imperiul otoman şi Austria,
nerecunoscând Unirea, doreau intervenţia militară la nordul Dunării.
Primul
pas a fost unificarea armatei Moldovei şi a Munteniei prin
constituirea, în aprilie
1859,
a
taberei militare de
la
Floreşti
(lângă Ploieşti), la început sub comanda generalului
Constantin Milicescu, ulterior, sub comanda lui Cuza. Situată la jumătatea
distanţei dintre graniţele cu Turcia si Austria, tabăra de
la
Floreşti
a avut menirea de a preveni o invazie şi de a exercita totodată
presiuni asupra Austriei angrenată în războiul franco-sârbo-austriac.
Timp de 6 luni, aproape 12 000 de soldaţi munteni şi moldoveni
s-au instruit împreună sub directa supraveghere a domnitorului.
Concomitent cu uniformizarea şi perfecţionarea procesului de
instrucţie în tabără s-a întărit sentimentul
apartenenţei la o singură ţară, la un singur neam. Mai
mult, tabăra a marcat naşterea sentimentului de demnitate şi
valoare a armatei române gata de sacrificiu pentru pământul
ţării.
După
experienţa de
la
Floreşti
,
în 1861 sunt organizate noi tabere militare
la
Malmaison
,
Floreasca şi Colentina în Bucureşti, iar în 1863 1a
Cotroceni unde a fost amenajat şi un mare şi modern poligon de
tragere.
Noua
armată reunită, pe lângă faptul că avea nevoie de o
restructurare, avea nevoie şi de o conducere unică.
La
12 noiembrie 1859 s-a înfiinţat Statul major general în fruntea căruia
a fost numit generalul Ion Emanoil Florescu. Acest organism a fost
restructurat în 1863 pe patru secţii: lucrările corespondenţei
oastei, lucrările topografice, lucrările de geniu şi de
artilerie şi lucrările publice care reveneau armatei.
În
1862, prin contopirea ministerelor de război de
la
Iaşi
şi Bucureşti s-a format Ministerul de Război al
Principatelor Unite la comanda acestuia fiind numit generalul Ion Emanoil
Florescu. Comandantul suprem al forţelor armatei rămânea, însă,
Cuza, ministrul de război fiind doar „intermediarul domnitorului
pentru comenduirea şi administrarea armatei”7.
Soluţia
adoptată de Alexandru Ioan Cuza şi de sfetnicii săi apropiaţi
– Mihail Kogălniceanu, generalii Savel Manu şi Ion Emanoil
Florescu – privind unificarea şi perfecţionarea sistemului
militar şi fundamentarea principiilor doctrinare de bază a fost
aceea a îmbinării tradiţiei naţionale cu experienţa
acumulată în alte ţări, în special în Franţa.
Ideile
centrale ale programului de unificare, restructurare şi modernizare a
sistemului militar românesc au fost: creşterea numerică şi
calitativă a trupelor, diversificarea armelor, asigurarea unui invăţământ
militar performant, iniţierea unei industrii de armament pentru
aprovizionarea armatei, asigurarea unui cadru legislativ care să
confere respect, disciplină, ordine, forţă, noilor
structuri militare.
Pentru
început, s-a hotărît introducerea uniformei şi a
echipamentului unic, iar la 1 septembrie 1862, într-un cadru festiv, unităţilor
le-au fost împărţite steaguri tricolore, roşu-galben-albastru
cu deviza Honor et patria, tricolor instituit ca drapel de stat de
puterea revoluţionară de la 1848. Cu această ocazie
domnitorul a insistat pe puterea de simbol a steagului care reprezintă
România. „Steagul
este simbolul devotamentului, credinţei, ordinii şi al
disciplinei ce reprezintă oastea. Steagul e totdeodată trecutul,
prezentul şi viitorul ţării, întreaga istorie a României”
8.
Ca
verigi intermediare între eşaloanele superioare de comandă
şi unităţile militare dislocate pe teritoriul ţării,
în 1863 au fost înfiinţate trei comandamente teritoriale:
la
Bucureşti
,
pentru trupele staţionate în Muntenia până
la
Olt
,
la
Iaşi
,
pentru unităţile dislocate în Moldova, şi
la
Craiova
,
pentru trupele dispuse dincolo de Olt.
S-a
convenit, după îndelungi discuţii, ca armata ţării să
fie formată pe baza principiului înarmării şi instruirii
maselor populare. Legea pentru organizarea puterii armate în România,
adoptată în noiembrie/decembrie 1864 stabilea ca armata ţării
să aibă în componenţă armata permanentă, cu
rezerva ei, miliţiile, formate din grăniceri şi dorobanţi,
cu rezervele lor9 şi
gloatele10 care
puteau fi mobilizate în situaţii excepţionale.
Armata
permanentă, nucleul sistemului de apărare a României după
Unirea din
1859,
a
cunoscut în cei şapte ani de domnie a lui Cuza, importante mutaţii
de ordin calitativ şi cantitativ devenind un instrument suplu,
modern, eficient al puterii militare defensive a ţării.
Efectivele
armatei au fost treptat mărite. Dacă în momentul Unirii
efectivele celor două armate erau de aproximativ 10 000 de soldaţi
şi ofiţeri cărora li se adăugau 3 000 de ostaşi
din formaţiunile teritoriale nepermanente, în 1865 armata permanentă
a ajuns la un efectiv de peste 19000 de combatanţi cărora li se
alăturau mai bine de 24500 cît numărau trupele teritoriale.
Această creştere s-a datorat noilor modalităţi de
recrutare şi înfiinţării de noi unităţi şi
subunităţi de diferite arme11.
Potrivit legii din 1864 recrutarea se făcea prin conscripţie12,
înrolări de bună voie13 şi
reangajări. Astfel, în 1860, au luat fiinţă încă două
regimente de infanterie cu câte două batalioane, un batalion de vânători,
două escadroane de cavalerie ce se adăugau celor două
existente şi primul regiment de geniu din armata română. Cele
patru baterii de artilerie au fost întrunite într-un regiment de
artilerie luându-se totodată măsuri pentru dotarea flotilei
„cu navele trebuincioase”.
La
sfârşitul domniei lui Cuza, genurile de armă din compunerea
armatei permanente erau: infanteria (compusă din regimente de linie
şi batalioane de vânători), cavaleria (din regimente de lăncieri
şi vânători), artileria (dintr-un regiment de artilerie cu
şase baterii şi un divizion de pontonieri), geniul (dintr-un
regiment cu două batalioane), flotila (din companii de marinari
şi navele respective).
În
cadrul formaţiunilor teritoriale, grănicerii erau organizaţi
pe pichete şi erau dispuşi pe linia Carpaţilor şi a
Dunării, iar dorobanţii, constituiţi în escadroane
şi batalioane, erau dispuşi în toate districtele teritoriale
existente. Ei se pregăteau în comunele lor cel puţin o dată
la două săptămâni şi se concentrau pentru manevre o
dată pe an timp de o lună. Caii dorobanţilor erau
proprietatea lor sau a comunelor din care făceau parte.
De
asemenea, s-a prevăzut organizarea jandarmeriei, a trupelor de
administraţie, intendenţei. şi serviciului sanitar, în
fruntea caruia a fost numit dr. Carol Davila.
Totodată,
în cadrul Ministerului de Război, pentru găsirea celor mai bune
soluţii au fost create comitete şi consilii pentru studii de
avizare precum consiliul tehnic, consiliul permanent al instrucţiunii
oastei, comitetul central pentru rezolvarea problemelor financiare,
consilii de administraţie în întreaga oştire etc.
Această
armată trebuia să beneficieze de o instrucţie de nivel
european. Pentru atingerea acestui obiectiv a fost asigurat cadrul
legislativ necesar prin elaborarea de regulamente şi adoptarea de
legi cu caracter militar. Încă din 1860 s-a aprobat Legea
privitoare la instrucţia armatei Principatelor Unite împreună
cu Regulamentul serviciului interior şi cel al Comenduirii
de garnizoană, Legea ierarhiei militare din 1862, Legea
privind înaintarea în grad din 1862, Legea asupra poziţiei
ofiţerilor din 1864, Regulamentul serviciului soldei din
1863, Regulamentul pensiilor din 1865, diferite alte regulamente
care vizau fiecare tip de armă etc.
O
grijă deosebită a acordat domnitorul încadrării cu ofiţeri,
echipării şi dotării cu armament corespunzător şi
în cantităţi suficiente a efectivelor aflate sub arme.
Pornindu-se
de la convingerea că numai prin şcoală „se poate dezvolta
şi întări instituţiunea militară”14,
învăţământul militar s-a bucurat de o atenţie
constantă în timpul lui Cuza. Au fost reactivate şcolile de
alfabetizare dat fiind numărul ridicat de recruţi neştiutori
de carte. Şcoala militară din Bucureşti creată
prin reunirea Şcolii miltare din Iaşi şi din Bucureşti,
a fost reorganizată pe două secţii, una pentru pregătirea
ofiţerilor de artilerie şi geniu, cealaltă pentru pregătirea
ofiţerilor de infanterie şi cavalerie. A luat fiinţă Şcoala
copiilor de trupă pentru copiii în vârstă de 12 ani, fii
ai ofiţerilor, subofiţerilor sau soldaţilor în activitate.
A fost creată şi subordonată armatei Şcoala de arte
şi meserii. Pentru o bună pregătire fizică a
cadrelor militare,
la
Iaşi
au fost puse bazele Şcolii normale militare de scrimă,
gimnastică şi tragere la ţintă. În vederea pregătirii
instructorilor pentru toate genurile de armă, în Bucureşti a
fost creat un detaşament model. Învăţământul militar
sanitar a cunoscut acelaşi drum ascendent.
Aşadar,
acum se pun bazele unui învăţământ militar performant
care va asigura armatei române cadrele militare necesare.
Pentru
înzestrarea armatei cu armament şi echipament s-a dus o politică
dintre cele mai active determinată de necesitatea înlocuirii
mijloacelor de luptă uzate fizic şi moral cu altele moderne. S-a
acţionat pe două planuri, unul a vizat dezvoltarea industriei naţionale
de apărare15,
celălalt, dezvoltarea bunelor relaţii cu analogii externi în
scopul contractării unor importuri de armament, cu precădere din
Belgia şi Franţa.
În
1861, în clădirile fostei mănăstiri Mihai Vodă din
capitală şi-au început activitatea primele ateliere militare
menite să repare şi să confecţioneze echipament şi
harnaşament pentru armată.
Pentru
conducerea şi organizarea activităţii întreprinderilor de
profil a fost creată, spre sfârşitul lui 1861, Direcţia
Stabilimentelor de Infanterie cu trei secţii: Pirotehnia şi
Arsenalul din Bucureşti
şi Fabrica de pulbere de
la
Târgşor
,
lângă Ploieşti. În
1963
a
fost creat Arsenalul Armatei din Dealul Spirii, o manufactură de
arme. O turnătorie de tunuri a fost deschisă
la
Târgovişte
,
ulterior fiind transformată în depozit.
La
Brăila
,
pentru executarea lucrărilor de întreţinere şi reparaţii
a navelor s-a creat Arsenalul flotilei.
Cea
mai mare parte a armamentului modern cu care a fost dotată armata în
această perioadă s-a achiziţionat din Franţa,
domnitorul român aflându-se în bune relaţii cu Napoleon al
III-lea. O misiune militară franceză, sosită în ţară
la solicitarea lui Cuza, a contribuit la perfecţionarea organizatorică
a armatei române, la însuşirea mânuirii de către militari a
noului armament intrat în dotarea unităţilor de diferite arme.
În plus, Cuza a trimis mai mulţi ofiţeri la manevre şi la
studii în Italia, Anglia, Prusia şi, mai ales, în Franţa. De
asemenea, la manevrele armatei române asistau ofiţeri din alte
armate europene.
Organizarea
unei armate moderne presupunea şi existenţa unor organe de presă
militară. Astfel, cu sprijinul domniei, în februarie
1860
a
văzut lumina tiparului primul număr al ziarului Monitorul
oastei, săptămânal
care se adresa „tuturor gradelor ostăşeşti”. În 1864
apar România militară, cu studii de istorie militară în
cadrul cărora se insista pe importanţa traditiilor de luptă
ale poporului şi ale armatei române, pe faptul că organizarea
armatei, instrucţia şi educaţia trebuie să se facă
în raport cu firea, tradiţiile, năzuinţele culturale
şi naţionale ale poporului român. Tot în anul
1864
a
apărut Anuarul militar al oastei române, iar în
1865
a
fost publicat un Almanah militar.
La
încheierea domniei, Cuza a lăsat o armată cu o înfăţişare
modernă, un Stat Major General şi unul princiar, un Comitet
Consultativ (1865), un Consiliu Permanent al Instrucţiunii (1865)
şi alte organe centrale de conducere bine articulate, 7 regimente de
infanterie, 2 de cavalerie, unul de artilerie, 14 baterii, câte un
batalion de vânători, de geniu şi de pompieri, o flotilă
fluvială, alte trupe şi servicii, o armată regulată însumand
circa 20 000 de ostaşi, la care se adauga 25 000 de grăniceri
şi dorobanţi, o armată echipată, înzestrată
şi instruită.
Toate
acestea au fost structurate şi puse să funcţioneze în
pofida situaţiei financiare dificile. Totul a fost posibil pentru că,
din 1859 până în1865 inclusiv, în medie 25% din bugetul anual a
fost rezervat satisfacerii nevoilor armatei şi modernizării ei.
Pe lângă acest procent ridicat înscris în bugetul ţării,
în cursul fiecărui an financiar se alocau fonduri importante sub
forma creditelor suplimentare şi extraordinare pentru acoperirea
cheltuielilor neprevăzute. Alte credite au fost făcute prin împrumuturi
naţionale. O cotă parte din aceste împrumuturi erau acoperite
din fondurile statului, o alta era oferită de locuitori. Pentru
dotarea armatei, pe lângă fondurile alocate de la bugetul
Ministerului de Război, o sursă importantă de subvenţii
a reprezentat-o împrumuturile şi subscripţiile publice. Au
existat şi donaţii particulare.
Pe
plan european, pentru consolidarea Unirii şi afirmarea statului român,
Cuza a promovat o politică militară fermă de apărare a
suveranităţii ţării stabilind relaţii cu puterile
susţinătoare ale politicii româneşti, mai ales cu Franta.
Au fost extinse raporturile politico-militare cu ţările mici
şi mijlocii (Serbia, Belgia), s-a acordat sprijin mişcărilor
de eliberare naţională ale popoarelor vecine (unguri, polonezi,
bulgari). Cuza şi-a manifestat constant interesul şi intenţia
de întregire a Unirii cu celelalte provincii locuite de români,
sprijinindu-i, tot timpul domniei sale, pe românii rămaşi în
1859 în componenţa marilor imperii europene.
Bilanţul
realizărilor pe tărâm militar întregeste imaginea operei de aşezare
a României pe baze moderne în perioada domniei lui Cuza. Fundamentarea
unui sistem militar modern a fost gândită de Cuza nu ca o creştere
a puterii armate a statului român în contra altor popoare, ci ca o
expresie a modelului românesc de modernizare a societăţii prin
toate componentele sale, armatei revenindu-i, cum era şi firesc, un
rol esenţial, progresist.. Mutaţiile survenite în dimensionarea
şi funcţionarea organismului militar românesc au fost dictate
de raţiunile apărării ţării în faţa oricărui
agresor ce ar fi atentat la integritatea teritorială a României
moderne.
Ionela Simona MIRCEA
NOTE
1
Imperiul habsburgic se afla în plină epocă liberală.
2
Imperiul otoman cunoştea epoca tanzimatului.
3
În Rusia se încerca o reformă agrară.
4
*** Istoria militară a poporului român, vol. IV, Bucureşti,
1987, p. 413.
5
G
.
Borănescu, Necesitatea unei armate, în Revista militară,
vol. 1, 1864, apud *** Istoria militară a poporului român, vol.
IV, Bucureşti, 1987, p. 413.
6
Anunţatorul român, februarie 1859.
7
Monitorul oastei, an V, nr. 27, 19 decembrie 1864, p. 457.
8
Mesagii, proclamaţii, răspunsuri şi scrisori oficiale
ale lui Cuza Vodă, Vălenii
de Munte, 1910, p. 90.
9
Erau incluşi toţi cetăţenii români cu vârsta între
20 şi 26 de ani.
10
Cuprindeau toţi bărbaţii apţi de luptă peste 26
de ani, împărţiţi în trei clase de mobilizare în funcţie
de vârstă.
11
*** Istoria militară a poporului român, vol. IV, Bucureşti,
1987, p. 413 şi urm.
12
Chemări anuale prin tragere la sorţi, sistem aplicat pe întreg
teritoriul ţării cu excepţia zonelor de frontieră care
furnizau soldaţi pentru trupele de grăniceri.
13
Voluntariatul dura 4 ani şi era forma de satisfacere a serviciului
militar de către cetăţenii români între 17 şi 30 de
ani, care trebuiau să îndeplinească câteva condiţii. Ce
vizau statutul civil şi de moralitate, precum şi pregătirea
fizică şi intelectuală.
14
*** Istoria militară a poporului român, vol. IV, Bucureşti,
1987, p. 438.
15
De accesorii, muniţii, reparare a mijloacelor de luptă, etc
|
|