Unde
se duc poeţii când nu mai sunt lângă noi? Poate lângă
Dumnezeul poeţilor, în raiul verbului aprins, în zenitul metaforei
mustind de sensuri, spre vreo constelaţie în care armonia şi
muzica stihurilor se revarsă ca un palid ecou până la noi... Ce
rămâne în urma poeţilor, când se duc pe cea lume şi nu
mai sunt cu noi? Praf de stele, amintiri, versuri răzleţe,
poezii, uneori o carte întreagă de versuri ori, în cele mai
fericite cazuri, o întreagă operă, amintiri... noian de
amintiri şi urmaşii lor. Care, cum. Unii preocupaţi să
stârnească frumos aducerea aminte, încercând să se ridice la
înălţimea aşteptărilor noastre... Căci asta e,
noi avem aşteptări, ne dorim ca memoria poetului să fie
nemaculată de vreun cuvânt nepotrivit, de vreun gest nemăsurat.
Iar istoria literaturii nu e chiar aşa plină de exemple de urmaşi
care au făcut eforturi să mulţumească aşteptările
marelui public, cel pentru care a ars - torţă poetul, ci mai
degrabă de întristătoare şiruri de dezamăgiri... Cea
mai mare dezamăgire - urmaşii lui Eminescu! Puţini, câţi
au fost din familiile risipite ale fraţilor, verilor, nepoţilor,
nu au părut nici o clipă conştienţi de ce uriaşă
menire ar fi putut avea, apărând memoria geniului culturii naţionale,
fructificând opera, păstrând neatinse toate vestigiile...
E
grea moştenirea unui poet! Cred că povara imaginii pe care o păstrează
generaţii în şir poate copleşi, poate îndemna la căderea
în păcat. Tocmai de aia trebuie făcut cât mai des recurs la
amintirea clară a personalităţii poetului. Iar Grigore
Vieru a fost o uriaşă personalitate a timpului său, fie că
unii nu vor să o recunoască. Omul, cu nevoi puţine, aproape
fără interes de cele materiale, dorindu-şi să aibă
cât să nu sufere ai lui că nu au, fără turnurile de
burjui ale multora dintre contemporanii mai puţin poeţi - nu a
avut maşină, nici case de vacanţă, nici haine de firmă,
nici măcar vreun stilou de marcă, oricum l-ar fi dăruit sau
rătăcit, căci nu punea preţ pe lucruri. De un bun simţ
rar. Cu o cultură de care niciodată nu a făcut paradă,
cu idei născute din lecturi dintre cele mai diverse, pe care le
puteai afla doar în discuţii private şi doar dacă reuşeai
să te apropii suficient de inima lui, Vieru era un suflet rar, dăruit
de Dumnezeu nu doar cu harul poeziei, ci şi cu acela al iubirii
şi mai ales
al iertării. Nu ştia să urască, nu putea, nu invidia.
Vicii puţine, mărunte, de neluat în seamă - ca orice om, căci
nu era sfânt, ci om, chiar dacă pentru noi apare ca un arhanghel al
Basarabiei şi al românimii risipită-n patru zări de nevoi
şi suferinţe. Puţine lucruri îl supărau - primul
dintre acestea, impostura! Poate şi pentru că era incapabil să
o înţeleagă. Discret, exagerat de discret. Mergea aproape
plutind, de parcă şi-ar fi dorit ca paşii săi să
nu tulbure somnul celor de sub pământ, râdea măsurat, (deşi,
pentru cei care îl cunosc mai puţin, mărturisesc aici: avea un
teribil simţ al umorului şi un har grozav în spusul
anecdotelor!), vorbea cu glas molcom, ştia că tonurile înalte
sunt doar ale celor care nu au argumente! Vorbea cu miez, cu sens, lăsa
bătutul câmpilor în grija altora, ştia să fie autentic
şi când se bucura şi când suferea, cabotinismul pur şi
simplu nu intra în structura sa. Era sincer preocupat de ceea ce putea
face el pentru ţară şi neam şi deloc interesat de ceea
ce ar fi putut să-i dea lui ţara şi neamul - din acest
punct de vedere era, dacă vorbele vor fi fost ale preşedintelui
american, în acelaşi gând cu John Fritzgerald Kenedy. Şi, cu
siguranţă, la fel ca şi citatul lider al Statelor Unite -
şi al lumii, poate -, avea aceeaşi forţă de a însufleţi
masele, aceeaşi priză la popor - de aici multe dintre geloziile
literare şi nu numai, stârnite de Grigore! Cu mâinile lui subţiratice,
parcă ieşite dintr-o străveche icoană bizantină,
păstrată în colţul casei mamei, cu glasul lin şi
timbrul cald al vocii, cu ochii scăldaţi de o lumină uşor
nepământeană - privea către toţi şi parcă
la fiecare - poetul ştia să ajungă la sufletul mulţimii,
să o facă să vibreze ca o unică fiinţă - de
acest lucru s-a prins repede şi puterea roşie, comunistă de
sorginte kaghebisto-stalinistă, drapată în falduri noi. Doar că
încercările lor de a-l face urât în ochii lumii, cu toate
scornelile şi mizeriile inventate, erau lamentabile şi atât de
lesne de aruncat în derizoriu de cel dintâi vers şoptit de poet în
faţa lumii.
Pe
Grigore Vieru îl iubea lumea pentru că îl simţeau de-al lor:
nesofisticat, adevărat, modest, ca orice om din popor. Din poporul
român.
La
Chişinău
ori Pererita.
la
Vârşet
- în Serbia, ori
la
Seehedin
în Ungaria,
la
Alba Iulia
ori Galaţi, în Italia ori America, Grigore Vieru era al poporului.
Tocmai de aceea moştenirea lui e grea, iar urmaşii fi-vor nevoiţi
să se poarte după chipul şi asemănarea sa, pentru ca să
poată face faţă comparaţiei cu modelul atât de viu în
amintirea românităţii. Orice stridenţă, un gest
nelalocul lui, fie cât de mic, e receptat ca o nefirească abatere de
la testamentul moral lăsat de poet. Sigur, nu sunt şcoli în
care să înveţi să fii urmaş de poet naţional, văduvă,
copil, nepot... iar exemplele de bravi urmaşi nu sunt nici ele prea
multe, îmi vine în minte, totuşi, un nume: Dorly Blaga. La rubrica
„aşa da!”, desigur, căci la „aşa nu!” am putea
scrie până mâine.
Dar
cât de grea ar fi moştenirea lui Grigore Vieru, şi urmaşii
şi poporul trebuie să ştie să o ducă cu
demnitate, să-i ţină idealurile şi principiile vii. Căci
numai poetul a murit, cu trupul. Sufletul, opera lui, modelul uman şi
amintirea ne rămân pe vecie.
CRISTIANA CRĂCIUN
|
|