|
1 Decembrie este Ziua Naţională
a României şi Ziua Naţională a Românilor de
pretutindeni.
Este
firesc să fie aşa, pentru că noi, românii
basa-rabeni, avem cu Ţara dureri comune, sărbători
comune, limbă comună, tradiţii comune, un trecut
comun şi, sperăm, şi un viitor comun.
1
Decembrie nu e o sărbătoare doar a „fraţilor de
peste Prut”, cum s-a spus mereu la noi, ci sărbătoarea
românilor. Adresarea „fraţilor!” a românilor de aici românilor
de dincolo şi viceversa, mi se pare improprie. Pentru că
românii suntem noi.
Cum
poate fi braţul meu sau un picior de-al meu frate cu mine?!
|
Iar
Basarabia este un braţ amputat al României, căruia unii cred că
timp de douăzeci de ani i-au putut creşte inimă, creier,
ochi de văzut şi urechi de auzit.
Să nu uităm că marea Zi de 1
Decembrie
1918 a
luat început
la Chişinău.
I
s-a spus în acele zile ţării noastre România Mare.
Dar
cred că acest nume a fost unul exagerat, pentru că nu se
adunaseră nici pe departe în aceleaşi fruntarii toate
teritoriile locuite majoritar de români: mai rămâneau în afara ei
Transnistria, Maramureşul de dincolo de Tisa, Banatul din Serbia, părţile
Timocului din Bulgaria şi Serbia, locurile de le Ghiula Ungariei
ş.a.
Cred
că Ţării de atunci trebuie să i se spună mai
degrabă România Firească. Cea pe care o mai vedem în visele
noastre.
Se
afirmă că Revoluţia Română a început
la Chişinău.
În presa, radioul şi televiziunea Basarabiei ne asumaserăm înaintea
Ţării dreptul de a fi liberi întru Cuvânt.
În
România de până la decembrie 1989 cel mai privit post de
televiziune era Chişinăul. Pentru aceasta era necesar un
dispozitiv meşterit de cunoscători de forma unui lighean. La
manifestările dedicate aniversării unui secol de la moartea
fizică a marelui Eminescu am fost foarte mirat să citesc pe toţi
stâlpii din Iaşi avize cu următorul conţinut: „Vând
lighene de prins ruşi.”
Ne
bucurăm că la 1 decembrie 2011, societatea Română de
Radiodifuziune lansează în Republica Moldova un nou post: Radio
Chişinău.
O
primă rândunică.
Pentru
că la cele câteva posturi de radio şi televiziune de limbă
română, dintre care lipseşte TVR 1, avem circa 50 de posturi de
televiziune şi vreo 30 de radio ruseşti, care pot fi prinse „fără
lighean”, şi care ţi
se vâră în suflet pretutindeni: în microbuze, în autocare, pe
stradă, în şcoli.
Conducătorii
Federaţiei Ruse şi-au pus recent în plan să reconstituie
URSS prin crearea unei Uniuni Vamale Euro-asiatice, care ar avea drept
model Uniunea Europeană. De
la Uniunea Vamală
cu vameşi comuni, se va trece la o monedă comună,
iar de la ea, la o graniţă păzită în comun, apoi la o
armată comună, la un parlament comun, la o conducere politică
comună…. Iar de aici până
la GULAG-urile
, închisorile siberiene şi casele de alienaţi pentru
disidenţi şi naţionalişti nu va
rămâne decât un singur pas.
Şi
atunci le vom porni iarăşi pe toate de la capăt: vom cere
limbă, alfabet, istorie nefalsificată, libertate…
Acest
lucru pentru noi înseamnă nu doar ideea pierderii perspectivelor de
integrare europeană, ci, lucrul cel mai trist: pierderea libertăţii.
Atunci
vom fi independenţi, dar sclavi; suverani, dar în robie.
Revenirea
Basarabiei în sfera de influenţă rusească va mai însemna
şi edificarea unei naţiuni „moldoveneşti” de esenţă
antiromânească.
Cum
ne-a spus Serghei Lavrov, ministrul de Externe al Federaţiei Ruse,
care a vizitat săptămâna trecută beciurile cu vinuri de
la Cricova
: „Noi, spre deosebire de România, recunoaştem identitatea voastră
moldovenească.”
Păi,
cum să n-o recunoaşteţi, dacă chiar voi aţi
croit-o, cu pistolul şi sabia?!
Iar
părerea mea este că naţiunile, inclusiv naţiunea română,
sunt zămislite de Dumnezeu. Cea „moldovenească” este zămislită
de oameni. De aceea niciodată aceasta nu va putea fi zămislită
până la capăt.
Toate
relele noastre ne vin mai degrabă din cauza geografiei, decât a
istoriei.
Papa
Paul al II-lea l-a întrebat pe Ion Gheorghe Maurer, aflat în 1970 în
vizită
la Vatican
: „Ce pot face pentru România?”
Dotat
cu simţul umorului, premierul român i-a răspuns: „Schimbaţi-i
aşezarea geografică.”
La
fel credem şi noi, că toate dramele ni se trag de la aşezarea
noastră geografică: Basarabia s-a nimerit în drumul Rusiei,
care urma s-o ducă
la Constantinopol.
Iar
acest vis al ei, pe care încă nu l-a abandonat, o face să ne
creeze probleme în continuare.
Ne-am
adunat aici români de pe toate meridianele lumii.
Eu
nu ştiu de ce am convingerea că pe alocuri îşi iubesc
ţara mai mult cei care sunt lipsiţi de ea. Adeseori se creează
impresia că mişcarea românească este mai puternică în
afara graniţelor României.
Un
exemplu care ne vizează: se ştie că ortodocşii îşi
pun icoanele cu faţa spre răsărit, însă noi românii
de dincolo de Prut le punem cu faţa spre occident. De ce?! Pentru că
acolo se află România.
Mi-a
vorbit un concetăţean de-al nostru ajuns în Surgut, oraş
al Siberiei:
-
Unde se adună 2-3 români este o mică Românie.
Românii
de acolo nu-şi cântă, ci-şi bocesc cântecele. Şi-şi
dansează horele, precum vechii evrei, ca pe nişte rugăciuni.
Departe de ţară, ei au descoperit că sarea din lacrimi este
bună şi pentru bucate.
În
Canada,
la Câmpul Românesc
, unde am fost în
vara acestui an, basarabenii veniţi la întâlnire mi-au spus într-un
fel nedumeriţi:
- Noi iubim mai mult România şi limba română decât mulţi
dintre cei sosiţi din România, care înjură România şi
vorbesc cu copiii lor doar în engleză.
M-am
certat şi eu relativ nu demult cu un intelectual bucureştean,
care drăcuia România, reproşându-mi între altele:
-
România e o ţară care nu merită să fie iubită.
Şi
atunci l-am întrebat:
-
Dar cine sunteţi dumneavoastră, ca să aveţi dreptul să-mi
înjuraţi ţara?
-
Eu sunt român, domnule! mi-a răspuns acela arogant.
-
Nu, l-am contrazis. Dumneavoastră nu sunteţi român.
Dumneavoastră sunteţi doar cetăţean român. Iar până
la a fi român mai aveţi mult.
-
De ce voi basarabenii vreţi să fiţi români? m-a întrebat
cineva din Ţară.
I-am
răspuns:
-
Români nu e ceea ce vrem să fim, ci ceea ce suntem.
În
ţară se creează de la o vreme impresia că cine înjură
mai talentat Ţara acela e mai patriot. Răsfoiesc unele publicaţii
bucureştene şi mă înspăimânt: „România – un
stat de infractori”, „Limba română trebuie abandonată”,
„România – o ţară din subistorie” ş.a., Aceste
titluri cultivă cititorului un complex pe care l-aş numi: ruşinea
de a fi român, dar a te ruşina de ceea ce eşti e ca şi cum
te-ai ruşina că eşti om.
Când
mă refer la dragostea de Ţară îmi amintesc de o frază
a mitropolitului Ardealului Antonie Plămădeală, care,
atunci când o nepoată de-a lui s-a plâns că România e gata să
se prăbuşească, i-a zis: „Nu te teme! Avem Basarabia
şi, dacă România va fi în pericol, de acolo va veni mântuirea.”
De
multe ori îmi vine şi
mie să întreb: Noi nu mai putem trăi fără ţară,
dar Dumneavoastră, Ţară, de ce puteţi trăi fără
noi?!
Într-un
document al Forului Românilor din Basarabia înmânat celor două
guverne se spune că problema Basarabiei nu mai constituie un litigiu
dintre România şi Rusia Ţaristă sau România şi URSS,
ci dintre România şi Republica Moldova.
Adică
dintre noi şi noi.
Dar
– cred, deşi s-ar putea să nu am dreptate – se creează
impresia că oamenii politici de
la Chişinău
şi Bucureşti
ar fi o naţiune aparte.
Invocând
înalte raţiuni diplomatice, politice, de conjunctură, ei îndepărtează
şi mai mult procesele de înlăturare a consecinţelor
odiosului Pact Ribbentrop-Molotov.
În
ultimul timp tot mai mulţi consângeni de-ai noştri au devenit
şi cetăţeni ai României, adică ai Europei.
Lucru
care ne bucură!
FDRM
a pledat şi pledează ca tuturor basarabenilor şi
bucovinenilor să li se restituie cetăţenia românească.
Conform
legislaţiei internaţionale noi suntem cetăţeni români
fără paşapoarte.
Nu
dorim nimic altceva decât să ni se restituie ceea ce ne aparţine.
Ceea ce ni s-a furat la 28 iunie 1940.
Forul
Democrat al Românilor din Republica Moldova a mai înaintat o iniţiativă:
ca tuturor basarabenilor şi descendenţilor acestora, care au
fost nevoiţi să părăsească Basarabia în 1940
şi 1944 şi să se refugieze în România, să li se
acorde cetăţenia Republicii Moldova. Ar fi un gest de dreptate,
care e conform legilor internaţionale.
Aceştia
ar putea participa, cel puţin electoral, la viaţa politică
a patriei abandonate.
Mai
avem încă multe de făcut pentru a fi împreună.
În
acest context, lucrul cel mai important nu ar fi, cum a zis un politician,
„să ne ţinem de neamuri”, ci – să ţinem
la Neam.
La Neamul
nostru Românesc!
Să
facem totul ca Prutul să nu mai fie un râu care desparte, ci unul
care apropie.
În
ultimii 20 de ani au avut loc Poduri de Flori, Poduri de Cântec, Poduri
de Verb, Poduri de Teatru, dar cele mai relevante mi se par a fi Podurile
de Carte şi Podurile de Rugăciune.
Cartea
e ceea ce reface legătura dintre noi şi Ţară, dar
şi cea dintre generaţii. E o binecuvântare când părinţii
şi copiii, dar şi românii de pe cele două maluri de Prut,
se întâlnesc deasupra filelor aceloraşi cărţi. Este ca
şi cum familia şi Ţara s-ar ruga împreună. Cât
spunem aceleaşi rugăciuni, cât citim aceleaşi cărţi
– nu se poate să nu reuşim.
Iar
noi trebuie să învingem, pentru că de partea noastră sunt:
Adevărul şi Dreptatea.
Să
sperăm că unu decembrie al Basarabiei se apropie.
La
mulţi ani, România!
La
mulţi ani, popor românesc de pretutindeni, oriunde te-ai afla!
Nicolae
DABIJA,
preşedinte
al Forului Democrat al Românilor
din
Republica Moldova
|