|
În
ultimul timp opinia publică românească este confruntată cu
o problemă care a dat naştere la o serie de discuţii,
dezbateri publice, controverse etc., care ocupă spaţii largi în
presa şi în emisiunile de televiziune. Este vorba de (re)amplasarea
(2004-2005) în municipiul Arad a monumentului ridicat în memoria celor
13 generali din armata revoluţionară maghiară executaţi
de autorităţile austriece în anul 1849
la Arad. Acest
monument a fost inaugurat în anul 1890 şi se susţine
că s-a vrut să simbolizeze o reconciliere a maghiarilor cu
austriecii mai ales având în vedere că din 1867 fiinţa
imperiul dualist austro-ungar l-a avut pe Franz Josef
I ca împărat. În fapt nu ştim exact care a fost
semnificaţia acestui monument pentru austrieci, dar din cele apărute
în presa maghiară a vremii rezulta clar că acest monument,
pentru maghiari reprezenta UNGARIA MILENARĂ şi preamărea
gloria ei, având în vedere că în perioada respectivă, Ungaria
se pregătea să celebreze cu mare fast împlinirea a 1000 de ani
dela aşezarea triburilor migratoare maghiare în Câmpia Panonică
şi stabilirea lor definitivă acolo (
896 A
.D.). Întreaga presă maghiară a timpului a
subliniat în termeni de un entuziasm delirant semnificaţia înălţătoare
a acestui monument destinat să eternizeze imaginea triumfală a
Ungariei milenare. Aşezarea maghiarilor în Panonia şi
sedentarizarea lor însemna începutul istoriei maghiarilor în Europa iar
monumentul, prin însăşi concepţia lui artistică,
simboliza exact acest lucru şi
marca împlinirea unui mileniu de istorie glorioasă. Exaltarea
şi tonul triumfalist al articolelor, al publicaţiilor, al
comentariilor şi al
prezentării semnificaţiei monumentului nu lasă loc nici
unei îndoieli cu privire la ceea ce acest monument a simbolizat din
totdeauna pentru maghiari,
respectiv UNGARIA MILENARĂ glorioasă.
Faptul
că execuţia celor 13 generali revoluţionari a avut loc
la Arad
„fu ocazia şi
nu cauza” (după expresia lui Bălcescu) amplasării
monumentului în acest oraş. Într-adevăr, analizând contextul
politic al anilor 80 ai secolului al XIX-lea rezulta următoarele
elemente care au determinat alegerea oraşului Arad pentru ridicarea
acestui monument:
1)
Transilvania era la data respectivă o fostă
provincie austriacă intrată în componenţa Ungariei
exclusiv datorită creării dualismului austro-ungar (1867) iar
monumentul avea tocmai această semnificaţie respectiv simboliza
stăpânirea de către Ungaria a Transilvaniei cu toate că
trupele revoluţionare maghiare fuseseră înfrânte. Se ştie
că unul din obiectivele revoluţiei maghiare era alipirea
Transilvaniei
la Ungaria
, lozinca lui Kossuth fiind „Unio vagy halal” (Unirea
sau moartea), iar monumentul „Ungariei Milenare” ridicat
la Arad
, pe teritoriul Transilvaniei arăta exact îndeplinirea,
e adevărat că în cadrul Austro-Ungariei, a acestui obiectiv.
2)
Concepţia artistică a monumentului subliniază aceeaşi
idee conţinând elemente care se referă la cele 13 provincii
vasale coroanei Sfântului Ştefan, în paralel cu sacrificiul celor
13 generali revoluţionari:
Ludwig Aulich, etnic german, născut
la Pojon
, locotenet-colonel în armata austriacă, numit
general de Lajos Kossuth;
Jovan Damjanić, etnic sârb, născut
la Staza
(azi în Croaţia), locotenent-colonel în armata
austriacă, numit general de Kossuth;
Arisztid Dessewffy (Dezsőffy),
maghiar născut la Ósvacsákány (astăzi Čakanovce în
Slovacia), căpitan în armata austriacă;
Ernő Kiss, etnic armean, născut
la Timişoara
, comandant al regimentului de cavalerie II Hanovra, numit
general de Kossuth;
Karlo Knezić, etnic croat, născut
la Veliki Grđevac
(azi în Croaţia). A fost numit general după rănirea
lui Jovan Damianić;
Georg Lahner, etnic german, născut
în satul Necpál (astăzi Necpaly în Slovacia);
Vilmos Lázár, etnic maghiar născut
în Nagybecskerek ( azi Zrenjanin în Serbia );
Karl August Graf zu
Leiningen-Westerburg, conte german, născut în Ilbenstadt (azi
Niddatal, Hessa, Germania);
József Nagysándor, etnic maghiar născut
la Oradea
;
Ernst Pöelt von Pöeltenberg, născut
la Viena
, locotenent în armata imperială austriacă, nu
cunoştea maghiara, numit colonel de Kossuth;
Josef Schweidel, născut în
Zombor ( azi Sombor în Serbia), maior în armata austriacă;
Ignác Török, etnic maghiar născut
în Gödöllő, în apropiere de Budapesta;
Károly Vécsey, etnic maghiar născut
în Pesta, conte, locotenent colonel în armata austriacă, numit
general de Kossuth.
(http://ro.wikipedia.org/wiki/Cei_13_de_la_Arad)
3)
Ideea de „Libertate” pentru care au murit cei 13 generali revoluţionari
nu transpare din elementele artistice ale monumentului
şi nici nu avea cum să fie exprimată, întrucât
Ungaria nu era eliberată de sub dominaţia Austriei imperiale, ci
era o parte componentă a Austro-Ungariei, imperiul dualist, în care
oricum deciziile se luau
la Viena. Idealurile
de libertate clamate de revoluţia maghiară
şi de conducătorul ei L. Kossuth erau departe de a fi
fost realizate şi ca
atare nu au fost simbolizate de monument
şi nici nu au fost menţionate în presa vremii
şi în articolele criticilor de artă ai timpului
respectiv.
4)
Întreg ansamblul monumentului nu are un caracter de pios omagiu adus unor
martiri ai revoluţiei care s-au jertfit pentru idealurile ei,
monumentul având, dimpotrivă un caracter triumfal, glorificând
„Ungaria Milenară” care se pregătea să sărbătorească
în cadrul unor festivităţi grandioase împlinirea a 1000 de ani
dela stabilirea triburilor maghiare migratoare sub conducerea lui Arpad în
Câmpia Panonică (Ungaria de azi) în urma înfrângerii lor
la Lechfeld
de către împăratul german Otto I-ul cel Mare.
Se
vede limpede că ideea că acest monument ar simboliza o
reconciliere între maghiari şi
austrieci nu are consistenţa şi
nici nu ar fi avut nici un sens la peste 20 de ani dela crearea
dualismului austro-ungar care reprezenta mult mai mult decât o simplă
reconciliere în fapt fiind o asociere a doi foşti inamici. Pe de altă
parte, ideea de „Monument al libertăţii” nu are nici un
suport artistic şi nici
nu a fost menţionată ca atare în cronicile de artă mai
vechi sau mai noi, această nouă interpretare, dată
simbolisticii monumentului este de dată recentă şi are ca
scop clar deturnarea atenţiei opiniei publice de la adevărata
semnificaţie a acestui monument, respectiv aceea de a glorifica
„Ungaria Milenară” şi prin amplasarea lui
la Arad
, pe teritoriul Transilvaniei, a aduce în prim plan
prezenţa maghiară în această fostă provincie austriacă,
niciodată componentă a statului maghiar
şi locuită din totdeauna în majoritate de români.
Trebuie subliniat că Transilvania a fost de-a-lungul istoriei
voievodat, cel mult vasal coroanei ungare, nu a fost ocupată de turci
după înfrângerea Ungariei
la Mohacs
(1526), când Ungaria a devenit paşalâcul de Buda,
a rămas independentă, a devenit apoi provincie austriacă în
secolul XVIII. Prima dată în istorie când Transilvania a devenit
componentă a statului ungar a fost în anul 1867 când a luat fiinţă
imperiul dualist austro-ungar având pe Franz Josef I-ul ca împărat
al Austriei şi rege al
Ungariei.
În
continuarea analizării diferitelor aspecte legate de caracterul
acestui monument care, indiferent de semnificaţia
şi de simbolistica lui, trebuie subliniat că are
incontestabil o certă valoare artistica
şi o mare importanţă pentru mândria naţională
a poporului maghiar, reprezentând trecutul „Ungariei milenare”,
considerăm că este necesar să examinam contextul politic al
ultimelor decenii ale secolului al XIX-lea, perioadă în care a fost
realizat acest monument.
Germania,
sub conducerea lui Bismarck, era în plină ascensiune, iar după
înfrângerea Franţei în 1871 avea un rol deosebit de important în
politica europeană, redevenind imperiu, iar Wilhem I-ul fiind
proclamat împărat.
Franţa
învinsă, pierdea Alsacia şi
Lorena iar, datorită frământărilor interne influenţa
ei în plan european era minoră. Ungaria a gravitat întotdeauna în
sfera de influenţă a Împeriului Habsburgic
şi implicit ca parte componentă acum a Austro-Ungariei
era strâns legată de Germania. Triumful Germaniei asupra Franţei
sporea substanţial influenţa acesteia
şi în plan cultural şi
economic asupra ţărilor din Europa centrală. Acest lucru
s-a evidenţiat în literatură şi arta ţărilor
central europene până spre finele secolului al XIX-lea când Franţa
a reuşit să revină în prim plan în artă, ştiinţă
şi literatură.
În
anii imediat următori după victoria Germaniei asupra Franţei,
autorităţile germane au hotărât să realizeze un
monument grandios care să eternizeze pentru posteritate gloria
Germaniei învingătoare. Monumentul a fost amplasat pe o înălţime
ce domina valea Rinului lângă Rudesheim
şi este realmente grandios
şi în concepţie şi
ca dimensiuni (spada personajului central care simbolizează Germania
are 7 metri lungime!). Monumentul a fost intitulat „GERMANIA” care era
simbolizată de o femeie care ţine în mâna dreaptă o cunună
şi în mâna stângă o spadă şi preamărea
eroismul şi sacrificiul
armatei germane care a adus patriei victoria asupra Franţei în războiul
din 1870-71 şi anexarea
Alsaciei şi a Lorenei
la Imperiul German.
Revenind
la consideraţiile anterioare noi credem că influenţa germană
s-a resimţit în mod substanţial în concepţia tematică
şi semnificaţia monumentului de
la Arad. Comparând
realizarea artistică a celor două monumente
care prezintă asemănări frapante, se poate vedea cu
claritate că la baza concepţiei ambelor ansambluri stă
ideia glorificării patriilor, respectiv Germania
şi Ungaria. Nu sacrificiul generalilor revoluţionari
constituie simbolistica principală a monumentului de
la Arad
şi cu atât
mai puţin reconcilierea dintre austrieci
şi maghiari, ci aşa cum se vede limpede din concepţia
artistică a realizatorilor celor două opere de artă, ideea
centrală este glorificarea patriei legată de evenimente cruciale
din istoria sfârşitului de secol XIX a celor două ţări,
respectiv victoria asupra Franţei, anexarea provinciilor Alsacia
şi Lorena şi
unificarea Germaniei prin (re)înfiinţarea Imperiului German sub
Kaiser-ul Wilhelm I pentru monumentul „GERMANIA”
şi sărbătorirea împlinirii a 1000 de ani de la
stabilirea maghiarilor migratori în Câmpia Panonică în cazul
monumentului „UNGARIA MILENARĂ”.
Pentru
oricine care priveşte cele două monumente asemănarea
ideatică a realizării artistice şi a simbolisticii lor este
evidentă şi e clar că
mesajul transmis posterităţii se referă la glorificarea
patriilor respective. Dacă în cazul monumentului „GERMANIA”
semnificaţia lui este declarată
şi clară, în cazul monumentului „UNGARIA MILENARĂ”,
cu toate că la vremea inaugurării lui s-a afirmat cu claritate că
se referă la patria glorioasă a maghiarilor la împlinirea a
1000 de ani de existenţă a ei în Europa, astăzi se încearcă
din motive lesne de înţeles să se deturneze atenţia
opiniei publice, a autorităţilor locale din Arad
şi mai ales a guvernului român de la adevărata semnificaţie
a acestui monument, respectiv de a marca prezenţa maghiară pe
teritoriul Transilvaniei.
Trebuie
subliniat că dacă s-ar fi avut în vedere omagierea eroilor
martiri ai revoluţiei maghiare, concepţia artistică ar fi
fost dominată de respect şi
pios omagiu adus sacrificiului acestora pentru patria maghiară şi
monumentul nu ar fi avut caracterul triumfal care i-a fost imprimat de
creatorul lui, care corespunde realmente ideii de preamărire a
patriei milenare, de exaltare a orgoliului naţional maghiar şi
demonstrează cu evidenţă că aceasta a fost semnificaţia
din totdeauna a respectivului monument, omagierea „UNGARIEI MILENARE”.
Mai
trebuie subliniat faptul că, în căzul monumentului
„GERMANIA” dela Rudesheim, deşi a fost înălţat pentru
a celebra victoria asupra Franţei, deşi războiul s-a purtat
pe teritoriul francez, iar eroii au căzut în luptele de acolo
şi în urma acestui război Germania a anexat provinciile
Alsacia şi Lorena,
monumentul NU a fost amplasat pe teritoriul acestor provincii cucerite, ci
în interiorul Germaniei.
În
încheiere, din cele expuse mai sus se desprind următoarele
concluzii:
1)
Monumentul în cauză glorifică
„UNGARIA MILENARĂ” incluzând elemente ce simbolizează cele
13 provincii vasale coroanei sfântului Ştefan
şi omagiază palid, în subsidiar, sacrificiul eroilor
revoluţiei executaţi
la Arad.
2)
Monumentul nu are elemente artistice care să simbolizeze LIBERTATEA
(care nu are naţionalitate cum a ţinut să sublinieze dl.
Tokay Gyorgy!), ci din contră omagiază
şi preamăreşte UNGARIA MILENARĂ patria
maghiarilor.
3)
Trebuie arătat însă că pentru revoluţionarii maghiari
noţiunea de libertate avea înţelesuri diferite dacă era
vorba de alte naţionalităţi conlocuitoare cu maghiarii
astfel că trupele revoluţionare comandate de cei 13 generali
revoluţionari, chiar dacă au luptat pentru libertatea
maghiarilor împotriva tiraniei reprezentată de imperiul habsburgic,
au tratat cu aroganţă năzuinţele de libertate ale
celorlalte naţionalităţi, iar în ceea ce priveşte
comportamentul faţă de români, acesta a fost de o violenţă
extremă, 40.000 de români, în mare parte femei
şi copii fiind ucişi cu cruzime şi cca. 300 de sate
incendiate şi devastate.
De menţionat că aceste victime erau locuitori neînarmaţi
care nu participau în nici un fel la luptele dintre trupele revoluţionare
şi armata imperială austriacă.
4)
Chiar dacă pentru maghiari cei 13 generali
sunt martiri ai revoluţiei maghiare, atrocităţile comise de
trupele de sub comanda acestora faţă de români trezesc până
în zilele noastre resentimente care nu contribuie la buna înţelegere
între poporul român şi
cel maghiar, iar amplasarea monumentului
la Arad
nu face decât să creeze tensiuni care vor constitui
totdeauna obstacole de netrecut în calea unei reale reconcilieri româno-maghiare.
Pentru
toate considerentele de mai sus este evident că acest monument are o
semnificaţie deosebită pentru poporul maghiar, constituie un
simbol al mândriei naţionale maghiare
şi evocă un moment important din istoria poporului
maghiar, ca atare nu-şi poate avea locul pe teritoriul României nici
la Arad
şi nici
în altă parte , întrucât nu pentru poporul român
şi libertatea lui au luptat
şi s-au jertfit cei 13 generali revoluţionari.
Poporul
maghiar are dreptul şi
datoria sacra să-şi omagieze eroii care de-a-lungul istoriei au
luptat şi s-au jertfit
pentru libertatea şi
gloria patriei lor, iar monumentele care să eternizeze memoria lor
şi să reamintească generaţiilor viitoare
sacrificiul lor, trebuie înălţate pe teritoriul Ungariei,
patria pentru care şi-au dat viaţa şi nu pe teritoriul României.
Septimiu
Zaharia SEICEANU
|