De la Europa Sfintei
Alianţe la
„Primăvara popoarelor”.
Premise ale modernităţii în Ţările Române în prima jumătate a secolului
al XIX-lea
Motto: „În începuturile
româneşti n-a existat un suflet format, deoarece un popor se descoperă
sieşi şi lumii într-un proces îndelungat, ci numai dispoziţii,
virtualităţi care în totalitatea lor pot arăta sensul unei revoluţii şi
al unui destin.”
Emil Cioran,
Schimbarea la faţă a României
Dincolo de diversitatea
punctelor de vedere teoretice privind configurarea unui patern al
culturii româneşti, orice act de cercetare întreprins în acest sens va
poposi, inevitabil, asupra specificului neamului nostru. În viziunea
românească a lumii, fiinţa nu e de natură generală, ci un model
exemplar, un arhetip, în sensul său originar, paradigmatic. Surprinderea
caracteristicilor definitorii pentru spiritualitatea noastră porneşte de
la acel specific românesc al trăirii valorilor relevat în gândirea celor
mai de seamă gânditori ai neamului. Constantin Noica afirmă, de pildă,
că românii sunt un popor nefaustic, pentru care este caracteristic nu
realul istoric, ci acea modalitate de a fi în vremi. Mircea Vulcănescu,
la rândul său, vede în real şi nu în posibil întruparea etosului, a
sufletului naţional. Vasile Pârvan vorbeşte despre martiriul poporului
român supus adversităţilor istoriei şi despre existenţa unei „carapace
spirituale”1 în
care sufletul se refugiază pentru a se păstra intact. Mihai Ralea
consideră că sufletul etnic e rezultatul unei culturi, al unei vieţi
sociale anume. În eseul său Etnic şi estetic, publicat în
anul 1927, acesta defineşte arta unui popor ca fiind cea mai bună
diagnoză pentru psihologia sa etnică.
Evoluţia societăţii
româneşti, în ansamblul său, este strâns legată de situarea sa la
răspântia marilor civilizaţii, fiind influenţată de mutaţiile istorice,
sociale şi culturale care au avut loc în tulburătorul secol al XIX-lea.
Istoria românilor transilvăneni nu poate fi concepută decât în strânsă
şi permanentă legătură cu cea a fraţilor din afara arcului carpatic,
cele trei ţări româneşti, Moldova, Transilvania şi Ţara Românească,
evoluând în decursul istoriei în aceeaşi direcţie, tendinţele centripete
şi de unitate fiind permanente, ca şi legăturile continue ce nu aveau
fruntarii.
2
Pentru schiţarea
fizionomiei artistice a epocii este necesar să parcurgem, mai întâi, un
succinct excurs al marilor evenimente care au situat Europa Sfintei
Alianţe sub presiunea mişcărilor social-naţionale.
În toamna anului 1814 s-au
întrunit la Viena diplomaţii Europei pentru a dezbate reaşezarea
acesteia pe vechi temeiuri, după cutremurul pe care-l pricinuiseră
Revoluţia şi Imperiul. Actul final a fost semnat la 28 mai/9 iunie 1815,
la doar câteva zile înaintea bătăliei de la Waterloo. După ce la
Waterloo a fost înlăturată primejdia numită Napoleon, marile puteri au
hotărât să constituie Sfânta Alianţă, îndreptată împotriva revoluţiei şi
a oricăror manifestări ale ei. Totuşi, egalitatea civilă, libertatea
religioasă, reformele administrative, suprimarea corporaţiilor, noua
mentalitate modernă instalată nu au putut fi ignorate în străduinţele de
reaşezare a Europei. Marea Britanie, Rusia, Austria şi Prusia au cules
fructele izbânzii lor dar, în acelaşi timp, au trebuit să accepte şi
moştenirile revoluţionare ale căror amploare a crescut odată cu trecerea
timpului. Rând pe rând, s-au constituit statele ce aveau să ia locul
coloniilor spaniole şi portugheze de pe continentul american. În ambele
regate iberice acţiunile revoluţionare ce au avut loc la numai cinci ani
de la constituirea Sfintei Alianţe au fost încununate cu succes.
La sfârşitul lunii
ianuarie 1821, a început procesul revoluţionar din Ţara Românească
iniţiat de Tudor Vladimirescu. Apelurile adresate de acesta marilor
monarhi creştini au fost însă respinse. Mai mult, Sfânta Alianţă a dat
mână liberă Porţii otomane pentru acţiunea represivă întreprinsă de
aceasta pentru înăbuşirea focarelor revoluţionare.
Restauraţia în Franţa a
avut loc sub conducerea înţeleaptă a lui Ludovic al XVIII-ea care a
acordat francezilor Charta sa, prin care sunt acceptate cuceriri
esenţiale ale perioadei anterioare (libertatea individuală, egalitatea
în faţa legii, libertatea cultelor, Codul civil napoleonian ş.a.).
Totuşi, după 1820, anul asasinării ducelui de Berry, au fost introduse
restrângeri care reflectau tendinţele de limitare a libertăţilor
obţinute.
Liniştea a fost
restabilită pe continent în perioada de criză din anii 1820-1821, dar
confruntarea dintre „trecut” şi „viitor” a continuat neîncetat, nu numai
în Franţa, ci şi în Germania şi Italia. Chiar şi în Imperiul Rusiei,
„jandarm al Europei”3,
după încetarea din viaţă a ţarului Alexandru, a avut loc mişcarea
decembristă, asemănătoare celorlalte acţiuni militare revoluţionare din
epocă. În perioadele 1820-1821 şi 1830-1831 s-a vădit că, deşi
continentul era dominat de grupul unor mari puteri, naţiunile trezite
îşi cereau împlinirea aspiraţiilor.
În sud-estul Europei
procesul de integrare continentală a continuat. Grecia, constituită ca
stat independent, principatele Moldovei şi Ţării Româneşti sub regimul
Regulamentului organic, supuse protectoratului Rusiei, Serbia care şi-a
întregit hotarele evidenţiau slăbirea puterii Imperiului otoman.
În deceniile premergătoare
Revoluţiei de la 1848, Transilvania se compunea, din punct de vedere
administrativ, din mai multe entităţi cu instituţii şi subordonări
specifice. Organul suprem de administrare a provinciei era Guberniul
Regesc cu sediul la Cluj Napoca, condus de un guvernator numit de
împăratul Austriei. Clericii ortodocşi şi intelectualii din Transilvania
au avut nenumărate încercări de a redobândi drepturile fundamentale ale
românilor ardeleni, însă Curtea de la Viena a acceptat doar soluţii de
compromis, menite a-i linişti pe petiţionari, fără a afecta sistemul
instituţional existent în esenţa lui. Ideile liberale, problemele
economice şi ale educaţiei, învăţământului, situaţia ţărănimii,
privilegiile nobiliare au rămas chestiuni intangibile. Mişcarea
naţională românească se prezenta, în preajma Revoluţiei, fortificată de
o evoluţie stăruitoare, marcată de acumulări constante, pe tărâmul
depăşirii diferenţelor confesionale, a modernizării structurilor sale
ideatice.
În ultimul deceniu al
celei dintâi jumătăţi a secolului al XIX-lea, marile puteri stăpâneau
Europa, dar nici una din ele în mod dominant, aşa încât mijlocul
acestuia anunţa, prin frământările sociale tot mai intense, marea
explozie revoluţionară a anului 1848.
Momentul culminant la
reprezentat Revoluţia din februarie 1848 din Franţa, devenit model al
reacţiilor în lanţ produs, în perioada următoare, de la Atlantic la
Marea Nordului, de la Mediterană la Marea Neagră.
Aflat la Paris în
februarie 1848, Bălcescu îi scria lui Alecsandri: „Află că naţia cea
mare s-a ridicat şi că libertatea lumei s-a mântuit[…]. Minunata
revoluţie, ce te căiesc amarnic că n-ai văzut-o cu ochii, va schimba
faţa lumii.”4
Motivaţiile
social-economice şi politice s-au îmbinat cu cele naţionale şi a avut
loc ceea ce istoricii numesc „primăvara popoarelor”. Anul 1848 avea să
fie şi un an al solidarităţii naţiunilor oprimate, înregistrându-se
entuziasta participare a reprezentanţilor altor naţiuni în timpul
evenimentelor desfăşurate în capitala Franţei. La procesul revoluţionar
european din 1848 au participat toate categoriile sociale: ţărani,
muncitori, păturile mijlocii burgheze, o parte a nobilimii (mai ales în
Ungaria şi în Principatele Române), studenţii, tineretul intelectual,
rolul hotărâtor în definirea ideologiilor şi programelor revenind elitei
intelectuale şi politice.
Anul 1848 a fost,
neîndoielnic, anul marilor nădejdi. Transilvania privea spre Principate
fără a se opri doar la trecutul istoric, ci înglobând şi realităţile
prezentului, considerate ca temei al aspiraţiilor viitoare. Existenţa în
Moldova şi Ţara Românească a unor instituţii administrative, juridice,
culturale care îşi desfăşurau activitatea în limba română, a unor
principi şi clase conducătoare puternice, cu resurse materiale şi
spirituale potrivite propăşirii neamului, erau evocate cu speranţa
consolidării credinţei şi speranţei într-un viitor comun.
Literaţi, artişti, oameni
politici au deschis drumuri noi şi au cultivat valorile menite să
sincronizeze spaţiul românesc celui european. Generaţia de artilşti
români de la 1848 este considerată generaţia de sacrificiu din arta
românească. Secolul al XIX-lea poate fi considerat cel mai spectaculos
în istoria românilor datorită trecerii de la Evul Mediu la modernitate.
În acest proces, rolul hotărâtor revine culturii care a schimbat
mentalităţi şi a orientat societatea românească spre un model european.
Fenomen general european,
Revoluţia de la 1848 a schimbat soarta spaţiilor româneşti care s-au
încadrat şi ele în acest proces înnoitor. Deceniile anterioare au
accentuat calea spre integrarea economică, politică şi spirituală a
continentului, iar în ceea ce îi priveşte pe români, integrarea
europeană a fost însoţită de o integrare românească. În pofida
graniţelor politice, s-a conturat piaţa naţională, s-a prefigurat
constituirea naţiunii române, dezvoltându-se puternic şi conştiinţa
unităţii românilor, cea spirituală impunând întruchiparea ei în plan
politic.
România
revoluţionară – C.D. Rosenthal
Luptând pentru eliberarea
sa natională si socială, poporul roman a putut să ajungă in această
perioadă la o mare inflorire a culturii sale. Este timpul in care au
elaborat unele din lucrările lor cele mai valoroase istoricul si
revolutionarul N. Bălcescu, poetul V. Alecsandri, istoricul si
dramaturgul B. P. Haşdeu, istoricul A. Papiu - Ilarian, pictorul N.
Grigorescu si marele poet M. Eminescu.
Revoluţia de la 1848 a
lăsat posterităţii o moştenire preţioasă, înscriind naţiunea română în
„calendarul lumii”, situând-o astfel în conştiinţa europeană şi creând
premisele de constituire a României moderne.
Prof. Ioana
Adriana RAICA
Note
1 Pentru o
definiţie a specificului românesc, crestomaţie de Gabriel Stănescu,
Editura Criterion Publishing, Bucureşti, 2006, p. 11.
2 Marius Porumb,
Pictura românească din Transilvania, Editura Dacia, Cluj-Napoca,
1981, p. 9.
3 Dan Berindei,
Europa Sfintei Alianţe sub presiunea mişcărilor social-naţionale, în
Istoria Românilor, volumul VII, Editura Enciclopedică, Bucureşti,
2003, p. 7.
4 Idem, p.
13.
|
|