Începuturile
activităţii petroliere în Marea Neagră
– acţiunea unor
specialişti români curajoşi, competenţi şi cu demnitate patriotică –
Istoria începerii activităţii de
cercetare geologică a perspectivelor petroliere ale platoului
continental românesc al Mării Negre, a lucrărilor de foraj marin şi în
final a descoperirii de zăcăminte de petrol sub apele Marii Negre are un
caracter spectaculos care ne duce cu gândul la marile aventuri ale
omenirii, la străduinţele oamenilor de a împinge frontierele cunoaşterii
în cele mai inaccesibile zone ale Pământului.
Datorită acestui specific fabulos,
expunerea, pe care îmi revine onoarea să o prezint cu ocazia aniversarii
a 150 de ani de activitate petrolieră în România, se va abate de la
canoanele obişnuite ale comunicărilor de acest gen şi va avea un
caracter aparte, într-un stil aproape cinematografic de a prezenta
faptele, cu episoade între care se intercalează “flash-back”-uri şi
imagini panoramice
Aventura explorării şi a producţiei de
petrol din zonele acoperite de mările şi oceanele lumii, a început în
anul 1947 în Golful Mexic când compania americana “Kerr-McGee” a săpat o
sondă într-un punct situat în largul marii la o distanţă, de unde nu se
mai vedea ţărmul, criteriu care, de atunci, defineşte termenul de “off-shore”.
Ce a urmat se ştie, activitatea petrolieră marină a luat un avânt
nemaiîntâlnit, s-au descoperit rezerve uriaşe, astfel că astăzi o mare
parte a petrolului produs în lume provine din zăcăminte descoperite sub
apele mării.
În România, care este una din cele mai
vechi ţări producătoare de petrol din lume, problema cercetării
perspectivelor de petrol din cuprinsul platoului continental aferent
ţării noastre, s-a pus prima oara în anii 1967-69 când s-au elaborat de
către specialişti o serie de programe prioritare pentru mărirea
producţiei de petrol şi gaze între care şi un Program Prioritar având ca
obiect prospectarea geofizică (în principal seismică) a platoului
continental românesc al Marii Negre, precum şi un Program Prioritar
privind forajul marin. Au fost constituite grupuri de specialişti din
domeniul cercetării geologice şi geofizice, al tehnologiei forajului, al
construcţiei de utilaj petrolier al construcţiilor navale, al cercetării
în exploatarea zăcămintelor de petrol şi gaze etc. Au fost implicate
autorităţile din domeniile respective: Ministerul Petrolului, Comitetul
geologic, Ministerul Construcţiilor de Maşini, Ministerul
Transporturilor, Ministerul Comerţului Exterior, ICPPG – Câmpina,
Institutul Geologic ICEPRONAV-Galaţi, IPTANA - Bucureşti, ICPE -
Bucureşti, IFLGS - Bucureşti etc. Un rol important în elaborarea şi
stabilirea Programelor Prioritare l-a avut Consiliul Naţional pentru
Ştiinţă şi Tehnologie unde sunt de menţionat străduinţele şi
iniţiativele ing . Adamache V. Ionel.
Din cele arătate mai sus se poate vedea
anvergura acestui proiect, complexitatea problemelor ridicate de această
activitate, seriozitatea cu care a fost abordată pregătirea studiilor şi
a documentării în fiecare din domeniile legate de realizarea tuturor
aspectelor ce trebuiau să ducă în final la determinarea perspectivelor
descoperirii de hidrocarburi în cuprinsul platoului continental românesc
al Mării Negre, în fapt cea mai necunoscută şi neexplorată zonă de pe
cuprinsul ţării noastre. Privind retrospectiv acum, la acel moment din
istoria petrolului românesc, apare cu claritate imensa responsabilitate
pe care şi-au asumat-o toţi cei implicaţi în acest proiect. Trebuie
subliniat că nu exista în acel moment în ţara noastră nici un fel de
experienţă în domeniul tehnologiei forajului marin şi cu atât mai puţin
în domeniul construcţiei de echipamente şi utilaje specifice acestei
activităţi. Nu e de mirare că pentru mulţi în acel timp, acest proiect
copleşitor prin anvergura şi complexitatea lui apărea ca o utopie, ca o
aventură fără prea mari şanse de reuşită. Au fost atunci mulţi în
poziţii de decizie care au fost de părere că pentru ţara noastră cea mai
bună soluţie ar fi să se încheie un contract cu o firmă străină de
profil care să vină cu o platforma de foraj cu echipajul ei şi să
execute un număr de sonde pe structurile stabilite pe baza
prospecţiunilor seismice efectuate, tot pe bază de contract, de altă
firmă străină de profil iar rezultatele forajelor să ne fie puse la
dispoziţie pentru interpretare şi decizie. Aceasta soluţie elimina orice
risc pentru partea română în timpul executării forajelor de explorare şi
în cazul unor rezultate negative nu mai implica alte cheltuieli
suplimentare.
Din fericire, grupurile de lucru
constituite pentru acest proiect au avut o viziune mai pragmatică, luând
în considerare că ţara noastră, în calitate de ţară producătoare de
petrol şi având şi o industrie de utilaj petrolier, are interesul să-şi
însuşească şi noile tehnologii de foraj inclusiv de foraj marin, este de
preferat să câştige experienţa şi în domeniul execuţiei de lucrări pe
mare precum şi în domeniul construcţiei de platforme de foraj marin în
viitor. Decizia curajoasă de-a implica România în a construi, pe bază de
licenţă, cu forţe proprii şi asistenţa tehnică de specialitate a unor
firme străine de prestigiu, platforme de foraj marin proprii, cu care să
execute forajele de explorare în Marea Neagra s-a dovedit a fi cea mai
raţională şi mai avantajoasă pentru ţara noastră.
Dar, cum se ştie încă din vechime,
“Audaces Fortuna juvat!” (Norocul surâde celor îndrăzneţi!), aşa că în
final, platformele româneşti au săpat sondele de explorare din Marea
Neagra, au descoperit zăcăminte de petrol şi de gaze, le-au pus în
exploatare şi astăzi România produce petrol din mare şi este una din
ţările care are capacitatea tehnică să execute lucrări de foraj marin,
cu platforme proprii, în Marea Mediterană, în Orientul Mijlociu, în
Golful Persic şi chiar şi în Oceanul Indian!
Odată stabilit obiectivul Programului
Prioritar Forajul Marin, toţi factorii implicaţi au trecut la elaborarea
strategiei de realizare a ţelului final; începerea activităţii
petroliere marine cu forţe proprii, cu echipamente construite în
principal în România.
În acel
moment al desfăşurării acţiunilor, în anul 1969 are loc o coincidenţă
interesantă; vine în România Dl. George Thomas vicepreşedinte al
companiei “The Offshore Company” însoţit de Dl. Emil Onaca în calitate
de consilier economic. Scopul vizitei Dlui. Thomas era să se documenteze
dacă în România exista capacităţi tehnice pentru a se construi platforme
de foraj marin după un proiect al companiei “Offehore Co.”, în module
transportabile pe nave maritime şi fluviale, care să fie duse din Marea
Neagra prin canalul Volga - Don în Marea Caspică pentru a fi asamblate
pentru Iran. Aceasta idee, care, să recunoaştem, are un caracter destul
de utopic, a fost prezentată companiei americane de către Dl. Onaca
cetăţean american de origine română, stabilit în California - SUA unde
are un birou de consultanţă economică. Compania “Offshore Co. a
considerat propunerea interesantă şi a decis să se documenteze în
România cu privire la capacitatea tehnică în domeniul petrolier a ţării
noastre. Oficialităţile române au organizat o vizită a Dlui. Thomas la
Şantierul Naval Galaţi şi la UPETROM Ploieşti, în urma cărora Dl. Thomas
s-a declarat impresionat de capacităţile tehnice ale celor două unităţi
vizitate şi şi-a exprimat convingerea că în România exista pe deplin
condiţii pentru a se construi platforme de foraj marin modeme.
Venirea Dlui. Thomas în România la
momentul oportun, s-a dovedit de bun augur, în perioada imediat
următoare începându-se tratativele cu mai multe companii din SUA, Franţa
şi Olanda pentru achiziţionarea unei licenţe în baza căreia să se
construiască platforme de foraj marin în S.N.Galaţi, care să fie dotate
cu echipamente de foraj fabricate la UPETROM Ploieşti. Documentarea şi
tratativele au fost duse de o comisie de specialişti din cadrul
Ministerului Petrolului, Comitetului Geologic, Ministerului
Construcţiilor de Maşini şi IMPEXMIN şi au durat până în 1972.
În cele din urmă, contractul a fost
încheiat cu compania “Offshore Co.” care a oferit cele mai bune
condiţii, o parte din finanţare, livrarea sistemului hidraulic de
ridicare a platformei (brevet propriu), proiectul tehnic, supravegherea
tehnică în timpul construcţiei în şantier, şi instruirea pe platformele
companiei a personalului român (ingineri, maiştri, sondori şefi,
mecanici, electricieni).
În legătură cu tratativele pentru
contract, sunt câteva aspecte care merită să fie menţionate. Echipa de
negociatori a fost condusă de ing Nicolae Stoianov din partea
Ministerului Petrolului şi avea în componenţă specialişti în domeniul
petrolului, economişti ingineri şi reprezentaţi ai unităţilor de comerţ
exterior. În timpul tratativelor a apărut o problema în legătura cu
interpretarea unui termen juridic în limba engleza, întrucât includerea
termenului respectiv în textul contractului ar fi limitat drastic
posibilităţile părţii române de-a folosi platformele construite sub
licenţa “Offshore Co.” în afara ţării, am întrebat, juristul părţii
americane care a refuzat să explice semnificaţia juridică a termenului
respectiv, recomandând să ne adresam unui birou de avocaţi. Cum
tratativele se desfăşurau într-o sală a bibliotecii Băncii Eximbank, am
solicitat o pauză şi am consultat Marele Dicţionar WEBSTER al limbii
engleze existent în bibliotecă, în care am găsit toate înţelesurile
termenului respectiv, introducând în textul contractului explicit
semnificaţia corectă. Ulterior la semnarea contractului Dl Watter Sauer
vicepreşedinte al băncii, care finanţa contractul, a felicitat
delegaţia română pentru tenacitatea cu care a susţinut interesele părţii
române.
Trebuie menţionat că, în tratativele
purtate cu partea americană, delegaţia română s-a bucurat de sprijinul
autorităţilor, inclusiv a preşedintelui SUA din acea perioadă, Richard
Nixon.
Contractul a fost semnat pe data de 14
Septembrie 1972, la ambasada română din Washington iar evenimentul a
fost relatat în presa americană.
În ţară, după semnarea contractului, s-a
trecut la acţiune. Au fost demarate toate programele de lucru. IPCUP a
început proiectarea instalaţiei de foraj marin şi a turlei speciale
dinamice pentru platforme marine. S-a stabilit locaţia bazei de
operaţiuni marine în portul Constaţa. ICEPRONAV-Galaţi a început
proiectarea a două nave de aprovizionare - remorcare pentru platforme
marine. S-a pregătit colaborarea cu sectorul de proiectare al
Şantierului Naval Galaţi pentru preluarea proiectului tehnic elaborat de
“Offshore Co.” şi întocmirea proiectului de execuţie al platformei de
foraj. A început amenajarea danei 34 în portul Constanţa, respectiv
construirea cheiului şi umplerea bazinului cu material rezultat din
excavarea Canalului Dunăre - Marea Neagra în vederea construirii Bazei
de operaţiuni marine Constanţa. MAPN a început organizarea unităţii de
helicoptere Tuzla, ce urma să deservească operaţiunile petroliere din
Marea Neagra.
Am considerat necesar să insist asupra
acestor aspecte, pentru a da o imagine a amplorii acestui proiect pentru
a se înţelege ce efort uriaş a necesitat realizarea de către ţara
noastră a acestei acţiuni grandioase, care a demonstrat lumii întregi
capacitatea tehnică a României.
....... Salt peste timp: 1973, 1974,
1975 ... în Şantierul Naval Galaţi construcţia primei platforme de foraj
marin se desfăşura conform graficului, sub supravegherea tehnică a
Registrului Naval American “American Bureau of Shipping” care urma să-i
acorde clasa şi a echipei de inspectori ai companiei “Offshore Co.” S-a
decis de asemenea ca această platformă să se numească GLORIA, nume pe
care l-a primit la lansarea ei la apă. Ca un fapt deosebit, care a dat
culoare evenimentului, a fost ca în spiritul colaborării internaţionale,
naşa platformei GLORIA, cea care a spart sticla de şampanie de corpul
platformei dându-i numele, a fost o tânără şi delicată japoneză pe nume
Masami Kono, (pentru prieteni, Mako), soţia unui specialist american,
inspector de sudură, care făcea parte din echipa care supraveghea
construcţia platformei în S.N. Galaţi. Era o persoană foarte
comunicativă, se străduia să înveţe româneşte, era permanent amabilă şi
surâzătoare, aşa că toţi, armatorul, constructorul şi chiar şi
autorităţile locale, au fost de acord că ea, ca naşă a platformei GLORIA
îi va purta noroc. Alegerea a fost bună, GLORIA a descoperit petrol în
Marea Neagră, a înfruntat furtuni şi pericole de-a-lungul anilor şi
continuă să fie activă şi sigură, până în zilele noastre.
Între timp, lucrările avansau pe toate
planurile, utilajele fabricate la Upetrom Ploieşti, la UCM- Reşiţa, la
Electroputere-Craiova, la Aversa -Bucureşti erau instalate în interiorul
platformei, amenajarea danei 34 în portul Constanţa se apropia de
finalizare, prospecţiunile seismice pe mare începeau să fie interpretate
şi geologii aveau deja în vedere câteva structuri cu perspective, pe
care să înceapă primele foraje.
Dat fiind ca toate operaţiile de foraj
ce urmau să fie efectuate pe mare aveau un caracter de explorare, se
luase decizia ca întreaga activitate desfăşurată pe mare să fie
încredinţată întreprinderii de Foraje şi Lucrări Geologice - IFLGS din
cadrul Departamentului Geologiei. Aceasta a început să se organizeze, a
înfiinţat Grupul de Foraj Marin la Constanţa şi în afară de amenajarea
unor birouri şi magazii în dana 34, în stilul caracteristic al
directorului Iorgu Zahiu, care nu scapă niciodată din vedere grija
pentru om, IFLGS a încheiat cu primăria din Constanţa, un contract
pentru construirea a 60 de apartamente pentru personalul ce urma să
lucreze în cadrul GFM. Aceste apartamente au fost date în folosinţă în
primăvara anului 1976, în momentul în care GLORIA sosea în portul
Constanţa, sincronizarea operaţiunilor fiind perfectă.
În luna mai 1976, lucrările în Şantierul
Naval Galaţi s-au încheiat, s-au contractat remorchere şi GLORIA a
plecat pe Dunăre spre Constanţa. După ce bara de la Sulina a fost
trecută cu unele emoţii datorită vântului şi curentului transversal la
ieşirea în Marea Neagră, convoiul şi-a continuat marşul spre portul
Constanţa. Pe 26 mai 1976 GLORIA a intrat în port şi a acostat la chei,
în dana 34.
Echipele de sudori de la SN Galaţi,
autorizaţi de compania “Offshore Co.” şi de Registrul Naval American
“American Bureau of Shipping” pentru sudarea picioarelor platformei,
s-au prezentat la GFM-Constanta pentru sudarea restului de tronsoane ale
picioarelor platformei, operaţie ce nu putea fi efectuată decât după
ieşirea platformei din Dunăre. Odată cu aceştia s-a mutat la Constanţa
şi echipa de specialişti care au supravegheat construcţia platformei în
şantier pentru efectuarea ultimelor verificări şi probe tehnologice. De
asemenea s-a prezentat la GFM-Constanţa echipa de specialişti în forajul
marin de la compania “Offshore Co.” ce urma să asigure asistenţa tehnică
pe durata primului an de exploatare a platformei, conform contractului.
În timp ce la S.N.-Galati se desfăşurau
lucrările de construcţie a platformei, o serie de ingineri de foraj,
maiştri sondori, ingineri şi maiştri mecanici, electricieni, ingineri de
sisteme hidraulice etc. au fost trimişi pentru instruire şi
specializare, să lucreze pe platforme de foraj ale firmei “Offshore Co.”
în diverse zone ale globului (Golful Persic, Nigeria, Marea Nordului,
Marea Roşie etc,). Toţi aceştia îşi terminaseră stagiul de pregătire şi
s-au prezentat la Constanţa, luându-şi în primire atribuţiile.
Primul foraj de explorare executat în
Marea Neagră a confirmat calităţile şi performanţele tipului de
platformă ales să fie construit în România. Pe prima locaţie, sonda nr.
1 Ovidiu Est, marea avea adâncimea de 84 m (platforma era proiectată
pentru adâncimea de apa de max. 90m), în primul an de activitate
platforma a înfruntat furtuni cu valuri de 10 -11 m (era proiectată
pentru valuri de max. 12 m şi a făcut faţă în condiţii foarte bune la
vânturi de 40-45 m/sec, iarăşi valori foarte apropiate de maxima
prevăzută în proiect. Forajul s-a desfăşurat în condiţii de lucru
normale, a atins adâncimea de 5006 m (capacitatea maxima a instalaţiei
era proiectata pentru 6000m). Sonda a furnizat un bogat material de
informaţii geologice, dar din punct de vedere economic a fost o sondă
sterilă, fiind abandonată.
A doua sondă de explorare a fost săpată
pe structura Midia; a fost dusă până la o adâncime de peste 4000 m, dar
a întâmpinat dificultăţi de foraj majore (pierderi de circulaţie masive,
imposibil de stăvilit) şi în cele din urmă a fost abandonată fiind de
asemenea o sondă sterilă.
Aşa s-a ajuns la a treia locaţie din
Marea Neagră, GLORIA fiind amplasată pe structura Lebăda respectiv pe
locaţia 8 Lebăda, într-o zona cu adâncimea mării de cca. 50 m, situată
în dreptul lacului Razelm, la 80 km NE de Constanţa.
În acest punct, în toamna anului 1979 a
început o nouă eră în istoria exploatării petrolului în România, în timp
ce forajul avansa în formaţiunile calcaroase din Cretacicul superior, la
o adâncime în jur de 2500 m, geologul de serviciu care analiza în
laboratorul platformei - Cabina Geoservices, în lumina ultravioletă
probele de sita - detritusul - colectat din metru în metru din circuitul
fluidului de foraj, a observat că fragmentele de rocă prezentau o
puternică luminiscenţă, caracteristică ţiţeiului. Totodată aparatura de
detectare a hidrocarburilor în fluidul de foraj a semnalat prezenţa
acestora. S-a oprit forajul şi s-a extras o carotă din talpă, care s-a
dovedit a fi impregnată cu ţiţei. S-a decis imediat să se efectueze o
probă de producţie cu un tester fixat la sabotul coloanei de 9 5/8 in.
Este greu de descris emoţia care a
cuprins întreg personalul implicat în aceasta acţiune, starea de
tensiune pe care trăiau toţi în aşteptarea momentului care avea să
însemne încununarea atâtor ani de eforturi şi străduinţe, împlinirea
unui vis pe care îl poartă în suflet fiecare petrolist: să vadă prima
găleată de ţiţei dintr-un zăcământ nou, la descoperirea căruia şi-a adus
şi el aportul său.
S-a adus pe platformă tot echipamentul
special pentru efectuarea probelor de producţie pe mare şi s-au montat
pe platformă arzătoarele speciale pentru arderea ţiţeiului şi a gazelor
produse în timpul probelor.
Când totul a fost pregătit, toate
măsurile de siguranţă luate, s-a deschis sonda şi din conducta de ieşire
a început să curgă un firicel subţire de apa. Sub ochii tuturor celor
care urmăreau încordaţi operaţia, curgerea a început încet, să fie din
ce în ce mai puternică, fluidul s-a tulburat, a început să fie spumat şi
brusc o rafală violentă de gaze şi lichid colorat în brun închis a
izbucnit din ţeava de ieşire în haba de pe podul sondei, urmată de un
jet puternic de ţiţei spumat, răspândind în jur mirosul atât de drag şi
familiar petroliştilor.
Cum haba se umplea rapid, a început o
agitaţie febrilă. Sondorii s-au repezit la ventile, au făcut linia la
manifoldul de duze, şi în continuare prin încălzitorul cu aburi la
separatorul orizontal. De acolo, gazele măsurate prin contoarele
diferenţiale, au fost dirijate la arzător iar ţiţeiul la tancurile de
măsură de unde, după înregistrarea cantităţilor produse erau la rândul
lor pompate la arzător.
Când arzătorul a fost aprins şi o
vâlvătaie uriaşă a început să se zbată în bătaia vântului la capătul
braţului ce susţinea dispozitivul de ardere, ca un drapel victorios
anunţând câştigarea luptei cu natura şi deschiderea porţilor adâncurilor
cucerite, pentru ca tezaurul ascuns la mii de metri în pământ, de
milioane de ani, să fie adus oamenilor la zi, entuziasmul şi bucuria
tuturor celor prezenţi s-a dezlănţuit fără a mai cunoaşte limite.
Oamenii se îmbrăţişau, chiuiau, îşi
aruncau căştile de sondor în aer, alţii îşi muiau mâinile în ţiţeiul din
habă, mulţi aveau lacrimi de bucurie în ochi...
A fost cu adevărat o clipă astrală, una
din acele clipe pentru care merită să trăieşti o viaţă de străduinţe, de
eforturi, clipa la care ai visat poate ani, încununarea speranţelor,
răsplata pentru nenumăratele nopţi nedormite, pentru arşiţa verilor
fierbinţi şi gerul şi viscolele îndurate lângă atâtea sonde de-lungul
unei vieţi închinate acestei pasiuni nestăvilite de a cauta, de a
descoperi şi de a aduce la suprafaţă acel preţios sânge al civilizaţiei
actuale.
... Aşa a început epopeea petrolului din
Marea Neagră! Memorabila zi se îndrepta către seară, soarele se apleca
spre apus, către locul unde cerul şi marea se întâlneau la orizont; când
soarele a atins marea, parcă s-a oprit o fracţiune de secundă, spunând
faustian: “Mai stai clipă, eşti prea frumoasă ...” iar cele două
vâlvătăi parcă s-au privit reciproc, după care soarele a coborât în mare
iar flacăra uriaşă de pe GLORIA a rămas să lumineze noaptea ce se lăsa
încet peste ape.
A
urmat apoi un eveniment la care nimeni
nu se aştepta, în jurul platformei care lumina ca o uriaşă făclie în
noapte au început să apară luminiţe, o mulţime de nave mai mari şi mai
mici au înconjurat platforma, în eter era un vacarm de apeluri radio, de
semnale Morse, cele mai multe în limba rusă, care întrebau, discutau
între ei, multe nave şi-au modificat cursul ca să treacă prin apropierea
platformei
În această apoteoză de lumină
galbenă-roşiatică a flăcării dela GLORIA, s-a încheiat cea mai frumoasa
zi din viaţa celor care au visat să vadă petrol produs din Marea Neagra,
fie că au fost geologi, geofizicieni, ingineri, petrolişti, mecanici,
proiectanţi, cercetători, constructori de maşini, constructori de nave,
de instalaţii portuare, de conducte, maiştri şi sondori, căpitani de
nave şi marinari, piloţi de helicoptere şi mulţi, mulţi alţii. Cu toţii
au meritat pe deplin această răsplată pentru străduinţele lor, pentru
încrederea lor în reuşita finală a acestei acţiuni de mare anvergură,
care a demonstrat lumii întregi potenţialul tehnic al României şi
capacitatea tehnică a specialiştilor români.
Ce a urmat se ştie. Lucrările s-au
amplificat într-un ritm accelerat, s-a înfiinţat întreprinderea
„PETROMAR”, s-au construit înca 6 platforme de foraj, nave de
aprovizionare - remorcare mai puternice, platforme fixe de producţie,
s-a construit o bază modernă de operaţiuni marine în portul Constanţa,
ateliere şi bază tubulară, s-au săpat zeci de sonde de explorare, de
exploatare, de injecţie, deviate şi orizontale (premieră!), s-au
descoperit zăcăminte noi, s-au instalat conducte submarine de ţiţei şi
de gaze, s-a construit o platformă centrală de producţie, terminalul
petrolier de la Midia iar din 1987 şi până azi, România a produs
milioane de tone de petrol din Marea Neagră.
... Să nu uităm însă că totul a început
atunci în acea zi şi în acea noapte mirifică în care flacăra primului
petrol provenind din Marea Neagră a luminat peste apele ei...
... A fost odată ca niciodată ... a fost
o vreme când, inteligenţa şi capacitatea creatoare a românilor, când,
energiile şi forţa economică a României erau îndreptate către propăşirea
ţării (NU către îmbogăţirea unora!), aveau în vedere înflorirea ţării,
creşterea prestigiului ţării pe plan internaţional, valorificarea
resurselor naturale în folosul poporului român!
Cele expuse mai sus, modul în care se
mobilizau şi se concentrau toate forţele tehnice şi economice ale ţării
pentru realizarea unui proiect de mare anvergură, constituie un exemplu
mai mult decât elocvent al acestei afirmaţii.
........
Acum, privind la ce se întâmplă în ţara
noastră, nu putem decât să ne gândim la versurile marelui nostru poet
Eminescu:
“Iară noi? ...noi epigonii? ...Simţiri
reci, harfe zdrobite,
Mici de zile, mari de patimi, inimi
bătrâne, urâte,
Măşti râzânde, puse bine pe-un caracter
inimic;
Dumnezeul nostru: umbra, ...Patria,
noastră: o frază;
În noi totul e spoială, totu-i lustru
fără bază;
Voi credeaţi în scrisul vostru, noi nu
credem în nimic!
.........
Noi reducem tot la praful, azi în noi,
mâine în ruine,
Proşti şi genii, mic şi mare, sunet,
sufletul, lumina.............................. Toate-s praf ... Lumea-i
cum este şi ca dânsa suntem noi...”
... Păcat! ...
Ing. SEICEANU
Septimiu
Constanţa
|
|