100 de ani de la
zborul lui
Aurel VLAICU la Alba
Iulia
În
ziua de 5/18 august 1912, Aurel Vlaicu a zburat la Alba Iulia, deasupra
cetăţii lui Mihai şi deasupra platoului pe care au trosnit cândva oasele
lui Horea şi Cloşca, traşi pe roată. Zborul a durat 40 de minute. El s-a
urcat la 700 de metri, coborând apoi deasupra caselor.
Trecând pe acolo acceleratul, s-a luat
după el şi l-a întrecut. Când a voit să aterizeze, lumea s-a îngrămădit,
acoperind tot câmpul, inclusiv terenul pe care trebuia să coboare.
Atunci Vlaicu a luat din nou înălţime şi a aterizat dincolo de public.
Ca la toate zborurile din Ardeal, şi la Alba Iulia a fost însoţit de
prof. Constantin Nedelcu, un mare admirator al său. Nedelcu avea
misiunea de a contabiliza banii câştigaţi la fiecare zbor. Ca să scape
de mulţime, Vlaicu s-a aşezat din nou în avion, elicele au pornit şi în
clipa următoare maşina s-a ridicat ca un porumbel, săgetând văzduhul.
Clipa aceasta a fost cea mai frumoasă, cea mai mişcătoare şi uimitoare!
Lumea se aştepta ca pregătirea de zbor
să dureze timp mai îndelungat, Vlaicu să aibă nevoie de câţiva oameni de
ajutor, dar printr-o singură atingere a unui buton măreţul aparat,
ascultând porunca stăpânului său, s-a ridicat în văzduh uşor ca o
pasăre. Unui vultur, unui cocostârc, le-ar fi trebuit mai mult timp ca
să se înalţe.
Cu o iuţeală de necrezut Vlaicu ajunge
sus şi se îndreaptă spre apus, în câteva clipe fiind deasupra culmilor
ce coboară din Munţii Apuseni. Se întoarce apoi şi zboară acolo unde
Ampoiul intră în apele Mureşului, după care maşina se întoarce, asemenea
unui porumbel ce caută, dând grăbit din aripi, să fugă din calea
uliului. În ochii asistenţei, aparatul care se apropia parcă creştea din
ce în ce, ca un vultur uriaş care pluteşte cu aripile întinse, liniştit
în strălucirea soarelui de vară. Priveliştea aceasta de frumoasă plutire
liniştită se schimbă însă îndată. Pilotul, întoarce cârma maşinii spre
Ciugud, apoi se îndreaptă spre oraş, unde coboară deasupra pieţii din
Alba Iulia. Apoi, ridicându-se iarăşi în înălţimi, se îndreptă spre
publicul privitor, coborând printr-o minunată plutire, în mijlocul
mulţimii care-l aştepta. Compatrioţii l-au îmbrăţişat ca pe un apostol,
ca pe un arhanghel coborât din ceruri, ca să le arate cu maşina sa
"calea cea adevărată". Din frumoşii lui ochi negri şi strălucitori ca
doi luceferi, s-au prelins pe obraji lacrimi fierbinţi şi curate ca şi
sufletul său, ce-au căzut pe pământul sfânt al Alba Iuliei, ca un semn
de recunoaştere faţă de oamenii minunaţi ai acestui pământ strămoşesc.
Din lacrimile lui au răsărit şi vor mai răsări mulţi pomi, veşnic
înfloriţi, cu flori albe imaculate de o rară şi distinsă frumuseţe;
florile recunoştinţei naţionale ale albaiulienilor, cei ce au menirea să
ducă şi în viitor tradiţia românismului şi patriotismului acestui sfânt
oraş românesc: "Nemuritoarea Alba Iulia" tezaur al istoriei noastre
româneşti. După zborul de pomină de la Alba Iulia, Vlaicu şi-a demontat
aparatul ca să-l ducă la Sălişte.
Cu banii câştigaţi la Alba Iulia, el,
împreună cu fratele său, Ion Vlaicu, au plecat la Viena pentru a-şi
cumpăra un automobil, pe care dorea de mult să-l aibă. Cumpărându-şi
autoturismul, un "Laurient-Clement", de culoare roşie, Vlaicu a învăţat
conducerea lui în numai câteva ore - după cum povestea tatăl meu, şi
după ce i-a cumpărat şi lui o puşcă modernă de vânătoare, a doua zi, au
plecat spre Bintinţi (A. Vlaicu). Pe drum, neavând practica de
automobilist, au umflat prea tare cauciucurile şi din cauza vitezei cu
care-i plăcea să meargă, încălzindu-se aerul din ele, acestea au
explodat pe rând. Noroc că au avut cauciucurile de rezervă, cu care au
ajuns, cu greu, la Budapesta, unde a trebuit să-şi cumpere altele noi.
De aici şi până la Bintinţi şi de acolo până la Sălişte, drumul a fost o
plăcere, iar Vlaicu împreună cu fratele nostru care îl însoţea, au fost
foarte încântaţi de maşina lor.
Aeroplanul lui Vlaicu a stârnit
admiraţia tuturor acelora care-l vedeau zilnic zburând. Manevrele
aeriene de care acest aeroplan era capabil, nu erau nici măcar ajunse,
darămite întrecute, de vreunul din aeroplanele străine existente. Aurel
Vlaicu a fost un pasionat al creaţiei. Pentru acest ideal el a îndurat
toate neajunsurile şi greutăţile ce i s-au pus în cale. Visul său era
să-şi realizeze invenţia sa, să servească patriei sale, cu toate că
poate în străinătate, în acea vreme, ar fi reuşit mai uşor. Guvernanţii
vremii nu l-au înţeles îndeajuns. Mai bine a fost apreciat de către unii
capitalişti străini. Astfel, Fabrica Marconi de lângă Londra, şi-a
trimis chiar un reprezentant pentru a discuta cu Vlaicu condiţiile în
care ar fi urmat să meargă în Anglia, unde i s-ar fi încredinţat
conducerea fabricii pentru a construi aeroplanul său în serie. Deşi a
refuzat-o, oferta i-a produs lui Vlaicu o mare mulţumire, pentru că i-a
confirmat, odată în plus, superioritatea aeroplanului său faţă de cele
străine!Dintre toţi precursorii aviaţiei noastre Aurel Vlaicu a fost
printre cei mai străluciţi dar şi mai nedreptăţiţi . Aeroplanele lui se
remarcă printr-o construcţie originală şi îndrăzneaţă, iar în privinţa
performanţelor obţinute ele erau întru totul comparabile cu celelalte
aparate ale timpului său, în anumite privinţe prezentând chiar o netă
superioritate!
În construcţia aeroplanelor Vlaicu sunt
o serie de idei şi soluţii deosebit de importante şi valoroase, care
astăzi sunt curent utilizate. Deşi posibilităţile lui de documentare au
fost practic inexistente, aparatul lui a zburat de la primele încercări
şi n-a necesitat modificări ulterioare ceea ce atestă excepţionalele
calităţi de inventator şi constructor care le-a avut Vlaicu.
Zborurile lui simbolizează triumful
geniului poporului român, care ştie să depăşească toate obstacolele, să
învingă toate greutăţile, să biruie toate nedreptăţile, înălţându-se
mereu peste frământările istoriei sale!
Aurelia
VLAICU
(nepoata lui Aurel Vlaicu)
|
|