Extensiunea teritorială a geto-dacilor
Informaţiile mai amănunţite referitoare la teritoriul şi la repartizarea
teritorială a geto-dacilor în Dacia şi în zonele învecinate sunt de dată
târzie, din vremea când cunoştinţele geografice ale grecilor şi
romanilor s-au îmbogăţit odată cu explorările şi expansiunea romană la
Dunărea de Jos. Atari informaţii sunt lacunare şi contradictorii,
conţinând reminiscenţe vechi şi vagi din tradiţia geografică şi
istoriografică antică. Dar critica filologico-istorică de dată mai
recentă a stabilit unele puncte sigure, verificate prin elementele
onomatologice şi arheologice,
Teritoriul etnic propriu-zis al populaţiilor geto-dacice, vatra lor
permanentă, în momentul când apar în scrierile greceşti şi latine, Dacia
(Geţia) era cuprinsă aproximativ între Siret la est, Tisa la vest şi
Dunăre la sud şi depăşind aceste limite în Dobrogea (sud-est) şi într-o
porţiune din nord-estul actualei Bulgarii, până la Balcani. În unele
perioade teritoriul locuit de geto-daci era mai larg, depăşind limitele
Daciei, spre nord şi vest. Spre sud-est au ajuns până la Marea Neagră şi
parţial până la Haemus, unde populaţia getică este documentată prin
informaţii literare-istorice, epigrafice şi arheologice. Mai către vest
limita sudică a geto-dacilor era considerată Dunărea (Strabo, Pliniu,
Ptolemeu), iar în vestul provinciei romane Moesia Inferior locuiau
triburile moesilor şi tribalilor, la fel ca în Moesia Superior (Serbia
actuală unde locuiau şi populaţii illire ca dardanii). Către vest şi
nord-vest, dacii ajungeau până la Dunăre şi munţii Slovaciei, fiind
vecini cu suebii germanici pe râul Morava. Pe teritoriul Slovaciei
actuale se aflau triburile Racatriai şi Racatai lângă Dunăre, mai spre
nord-vest de localitatea Singone cu nume de origine foarte probabil
tracică. Extensiunea spre vest a daco-geţilor este documentată şi prin
materiale arheologice tipice ca şi prin atestarea unui „interpret al
dacilor” într-o inscripţie de la începutul sec. III î.e.n., la Brigetio,
în Ungaria la Dunăre cu referire sigură la dacii din sudul Slovaciei.
Teritoriul de expansiune spre vest şi nord-vest se reduce considerabil
în prima jumătate a secolului I e.n. când în câmpia dintre Dunăre şi
Tisa se aşază tribul războinic al sarmaţilor iazigi (Iazygii Metanaşti),
care se interpun între suebi şi daci. La sfârşitul sec. I e.n., limita
de vest a „Daciei” era râul Tisa, cum apare şi la geograful Ptolemeu în
veacul următor (Pliniu, Hist. Nat., IV, 80-81). La limita nordică,
limita Daciei era linia munţilor Carpaţi (Pădurea Hercinică), peste care
s-ar părea că populaţiile geto-dacice nu au trecut niciodată spre
miazănoapte, unde presupusa extensiune geto-dacică se baza pe două
elemente documentare ce nu au fost tocmai just interpretate: termenul
geografic „Dacia” la Agrippa şi prezenţa unor triburi libere la nord de
Carpaţii Păduroşi.
Problema „Daciei” în „tradiţia geografică romană” a fost elucidată în
sensul că limitele vaste, uriaşe faţă de realitatea etnică şi politică
dat de Marcus Vipsanius Agrippa (sfîrşitul sec. I î.e.n.) şi reproduse
de Plinius (Hist. Nat., IV, 81), ca şi de alte scrieri geografice romane
(„Divisio orbis”, Dimensuratio provinciarum) sunt mult exagerate. De
fapt chiar dacă Agrippa ar fi numit această regiune „Dacia”, nu înseamnă
că el a înţeles să afirme caracterul etnic dacic al întregului teritoriu
până la Marea Baltică, până unde el (din comoditate sau pentru a
,,simplifica” lucrurile) a extins termenul „Dacia”, în lipsa unui alt
nume mai potrivit zonei de vest a „Sarmaţiei”. Denumirea Dacia din
tradiţia geografică romană pentru regiunile de la nordul Carpaţilor
Păduroşi nu are un temei de realitate, nu este o dovadă istorică
(Pârvan, Getica, p.222).
În aceste regiuni de la nord de Carpaţi, vestul aşa numitei „Sarmaţia
Europea”, existau seminţii trace, de mult cunoscute şi necunoscute ca
atare, atestate istoric şi arheologic, în zona dintre izvoarele Vistulei
şi Başkizii Orientali unde geograful din sec. II e.n., Ptolemeu (III, 5,
9) menţionează o serie de populaţii, între care Arsietai, Saboci,
Piengetai, Biessi, mai la sud Costobocii transmontani, considerate de
origine şi cu nume trac, Setidava şi Susudata (-dava), a căror plasare
pe teren a fost şi rămâne controversată (Pârvan, Getica, p. 222). Este
mai probabil însă ca cele două localităţi pomenite de Ptolemeu şi
plasate pe Vistul şi Oder, între o mulţime de alte localităţi de origine
străină sunt fie dublete ale unor localităţi din Dacia rătăcite prin
acele locuri dintr-o eroare a geografului, fie că sunt greşit localizate
de Ptolemeu însuşi. La sud de costoboci, prin nordul Moldovei, se aflau
carpii, trib dacic înrudit îndeaproape cu geto-dacii, Carpo-dacii sunt
menţionaţi încă din anul 380 î.e.n. Triburilor trace din nord, din afara
arcului carpatic (costoboci, biessi, arsietai etc) li se atribuie
cultura materială Lipicka, numită astfel după localitatea Lipica Goma,
ce se extinde în zona Rohatin, Zalescik, Zbaraz etc., pe cursul superior
al Nistrului, până aproape de Lwow (Lemberg, Liov), în vestul Ucrainei
(Galiţia); este o cultură a epocii La Tene III şi romană, având forme
identice cu cele de la Grăsani, Tinosul şi Poiana, deci elemente
specifice traco-geto-dacice, între care mai remarcabile sunt materialele
ceramice: vasul bicontronic cu proeminenţe, ceaşca „afumătoare”, vase
cenuşii cu picior înalt şi cu buze evazate.
Cultura Lipicka a fost considerată de arheologi şi istorici ca o
prelungire din Moldova spre nord în Galiţia a culturii traco-getice din
epoca La Tene şi romană, încât apartenenţa triburilor trace atestate de
Ptolemeu aici apare deplin justificată, adică triburilor traco-getice
din afara graniţelor provinciei romane Dacia. Şi alte triburi
traco-getice locuiau în afara Daciei romane, numite de obicei „dacii
liberi”, mărginaşi, locuiau, amestecaţi cu alte seminţii (celţi,
germanici, sarmaţi) în Crişana, Sălaj-Sătmar, Maramureş, nordul
Ungariei, Slovacia, Galiţia etc.
Către est şi nord-est, geţii s-au extins şi peste linia Siretului:
teritoriul dintre Delta Dunării şi limanul Nistrului (Bugeac) purta
numele de stepa geţilor (Strabo, VII, 3,13,17, 305, 306) iar mai la est
şi nord alte elemente onomastice şi toponimice indică prezenţa
traco-geţilor. Între Siret şi Nistru populaţia tracă era amestecată cu
numeroase triburi celto-germanice şi sarmatice, a căror importanţă şi
localizare nu pot fi studiate mai îndeaproape. Apartenenţa la grupul
traco-getic a unor triburi ca Harpii, Carpianii, Tyragetai, Tagri nu
este pe deplin asigurată, dar nume de localităţi ca Zargidava,
Tamasidava şi Piroboridava la est de Siret (Ptolemeu, III, 7-8,10) sunt
evident trace şi arată o populaţie de aceeaşi origine. La Tyras (Cetatea
Albă) se întâlnesc în inscripţii, nume personale tipic traco-getice (Susas,
Zures); la răsărit de Nistru (Danastris), în Podolia un singur toponim
de acest fel este Clepidava, dar la Olbia sunt numeroase antroponimele
traco-getice (Daos, Dizazelni, Dyrpanais, Seuthes, Spartacos, Zurazis
etc).
Ca o iradiere spre est a elementelor trace poate fi considerată,
puternica enclavă tracică din zona Patiospaion şi Taman, în regatul
Bosporului Cimmerian. În regatul bosporan, dinastia spartacizilor (a lui
Spartacus, nume trac notoriu; sec IV î.e.n. şi urm.) şi o parte din
populaţie, în zona Kerc, Taman, Tanais era de această origine, purtând
nume pregnant tracice ca Abrozes, Auluporis, Auluzermis, Bastas, Benzeis,
Bithus, Dizas, Dorizos, Sadula etc., fiind fie imigrată în epoca
istorică (începînd cu sec. V î.e.n.), fie de obârşie indigenă, mai veche
descendentă a triburilor trace care vor fi existat în regiunea bosporană
din epoca primitivă, din jurul anului 1000 îen.
Informaţiile despre elementele traco-getice în regatul Bosporului au
fost adunate şi studiate de C.C. Mateescu, Nomi traci nel teritorio
scito-sarmatice, în Ephemeris Daco-romana, II, 1924, p. 178-237.
Prof. dr. Cloşca BĂLUŢĂ
|
|