Mitingul aviatic din
Târgu Mureş
a lui Aurel Vlaicu
(Articol
apărut în publicaţia „Szekely Naplo", Tîrgu Mureş, la data de 3.11.1912)
Imagini ale zborului 20 de minute în aer
În dimineaţa trecută s-au organizat, în mai
multe oraşe din provincie, încercări de zboruri, iar la Budapesta, pe
aeroportul din Rákos, aviatorii noştri, de asemenea, au făcut
tentative de survol. Cu excepţia unui singur avion, cel pilotat de
Kvász András, toate celelalte aparate de zbor s-au prăbuşit. Iar cu
ocazia întrecerilor aviatice din ziua lui Szent István - după cum am
putut citi în presă - aviatorii noştri au demonstrat că se pricep de
minune să ruleze pe sol. Mai mult, am avut ocazia să citim în aceeaşi
presă şi titluri sugestive de tipul: „A fost călcat... de avion!”
Şi în situaţia în care ziarele noastre sunt
nevoite să informeze despre atare eşecuri, practic nicăieri nu găsim
vreo informaţie despre faptul că Aurel Vlaicu, unul din cei mai
străluciţi constructori şi piloţi de avioane din Ungaria, repurtează
succes după succes cu zborurile sale. Explicaţia este evidentă:
ignoranţii şi superficialii îl acuză pe Vlaicu că se prevalează
ostentativ de naţionalitatea sa română, iar pe români că fac din
succesele sale aviatice veritabile sărbători naţionale.
Aşa stând lucrurile, strălucitele succese ale
lui Vlaicu au fost calificate, în cercurile aviatice maghiare, drept
exagerări naţionaliste, el fiind ignorat, marginalizat şi pus în
situaţia de-a nu-şi putea prezenta şi proba în faţa oficialităţilor nici
calităţile personale şi nici pe cele ale aparatului conceput şi
construit de dânsul. Aşa se face că unul dintre cei mai geniali piloţi
unguri este, în Ungaria, un ilustru necunoscut.
Faţă de cele de mai sus, cele constatate la
faţa locului (mitingul aviatic de la Tg.Mureş n.m.) au fost mai mult
decât edificatoare. Nu numai că nu exista nici cea mai vagă trimitere la
amintitul „naţionalism” dar, dimpotrivă, cu bucurie am putut constata că
oamenii lui Vlaicu au capitonat pereţii lojilor cu culorile naţionale
maghiare. Ca atare, alături de organizarea ireproşabilă a demonstraţiei
trebuie să apreciem şi politeţea desăvârşită a organizatorilor. (...)
Cei care au asistat la zborul lui Vlaicu nu
pot să creadă că acesta încă n-a avut ocazia să se producă şi la
Budapesta. Vlaicu nu este un înfigăreţ, merge doar acolo unde este
invitat. Iar cei din Budapesta (încă) nu 1-au invitat, pentru că Vlaicu
nu ştie să se... durige. Ştie doar să zboare!
Pe de altă parte, material n-a fost sprijinit
Vlaicu decât de străini - în marea lor majoritate români. În cercurile
aviatice maghiare el nici n-a fost băgat în seamă, deşi acolo a apelat
iniţial pentru ajutor. Românii în schimb l-au sprijinit, i-au creat
condiţiile necesare spre a construi aparate, astfel că la mitingul de
ieri a zburat deja cu cel de al doilea aparat al său. Iar noi putem
constata, cu invidie şi ciudă, că pe piesele şi angrenajele avionului cu
pricina se află imprimat textul consacrat: „Made in România”. Deci,
trebuie să recunoaştem, Vlaicu şi-a construit aparatele la Bucureşti, cu
ajutor românesc. Fără acest ajutor rămânea şi astăzi fără avion!
Cităm din Aurel Vlaicu: „Dacă aşi fi avut
bani, de mult rezolvam problema zborului. Poate o făceam chiar înaintea
lui Bleriot.”
De remarcat că Vlaicu excelează nu numai ca
pilot, ci şi ca şi constructor. Aparatul său are, de altfel, o serie
întreagă de elemente originale, dacă ar fi să amintim doar de elicea
dublă sau de faptul că ziţul şi motorul sunt amplasate sub nivelul
aripilor, ceea ce conferă aparatului o stabilitate apreciabilă şi
permite pilotului să vadă solul (vedere obturată de aripi la celelalte
tipuri) şi să poată ateriza la punct fix. (...)
Întregul oraş şi-a schimbat aspectul:
străzile, de regulă aproape pustii, gemeau de circulaţie; podul caselor
şi copacii din apropierea locului de desfăşurare a demonstraţiei gemeau,
la rândul lor, de oameni cocoţaţi. (...)
Publicul a părăsit zona, după terminarea
demonstraţiei, cu un deosebit sentiment de satisfacţie, cu precădere
acea parte a lui care n-a mai asistat până atunci la niciun zbor. A fost
un spectacol înălţător, fără nicio exagerare, ceea ce genialul Vlaicu a
reuşit să producă în aer cu avionul său...
Pálmai Gyula
P.S. Ieri după-masă, pe „Câmpia Măcelarilor”
(„Mészáros Rét”), s-au adunat multe mii de oameni, la care trebuie să-i
socotim şi pe restul locuitorilor din Tg. Mureş care, între orele 4 şi
5, l-au putut vedea pe Vlaicu zburând (fără a se zgârci, ridicându-se
peste dealurile ce mărginesc oraşul, ba înconjurându-l, ba traversându-l
în lung şi-n lat...). Deşi mulţi dintre ei n-au meritat acest spectacol
gratuit, pentru că exact notabilităţile oraşului au boicotat mitingul
propriu-zis. Ceea ce l-a supărat pe Vlaicu, dar, cu tactul ce-l
caracterizează, a comentat doar „lipsa de punctualitate”. De fapt,
peluza era arhiplină, tribuna de „o coroană” aproape plină, în schimb
lojile („de 5 coroane”) erau goale! (...)
Avionul pleacă la prima comandă. Vlaicu,
printre altele, face şi cascadorii. O reproducem pe cea mai
spectaculoasă: la un moment dat, ţipete în public: „S-a oprit motorul”!
S-a oprit, într-adevăr - avionul coboară în picaj, pentru
a fi, după repornirea motorului, redresat in extremis...
Demonstraţia a durat 20 de minute, fără
absolut niciun incident, de niciun fel.
Nota traducătorului
Am ţinut să traduc articolul din Szekely Naplo, 1912, primit de
la distinsul istoric Ioan Ranca, din Târgu Mureş, nu pentru a relata
lucruri (mai mult sau mai puţin) cunoscute despre Aurel Vlaicu, nu
pentru a arăta „şansele egale” de care beneficiau românii în
Austro-Ungaria (chiar geniali fiind!), ci pentru a ilustra, cu încă un
exemplu, cât de conjuncturală este (a fost şi va fi...) „maghiaritatea”
secuilor! (Şi, fireşte, pentru că în curând se vor împlini 100 de ani de
la fatalul accident din 1913).
dr. Zeno
MILLE
|
|