Intuiţiile
ştiinţifice ale lui
Leonardo da
Vinci
În
conştiinţa marii majorităţi, Leonardo da Vinci este înainte de toate
autorul „Giocondei” şi al „Cinei de taină”. Celebrele sale picturi au
polarizat într-atâta interesul şi admiraţia lumii, încât omul de ştiinţă
Leonardo a rămas, mult timp, aproape total necunoscut. În realitate,
spirit enciclopedic - cel mai mare, din toate timpurile - el a fost
toată viaţa fascinat de problemele pe care le puneau toate ştiinţele, în
care s-a iniţiat ca autodidact, îi plăcea să se considere „fiul şi
discipolul experienţei”, - dar conştient că trebuia să se ridice
deasupra experienţei, până la înţelegerea cauzelor; căci
„în natură nu există nici un
efect fără raţiune; caută deci să înţelegi raţiunea şi nu te mărgini la
experienţă”. Teoria
trebuie, prin urmare, să fie ghidul sigur al practicii. Inginerul
trebuie să ştie experimenta şi să-şi supună calculului matematic
investigaţiile lui: „Mecanica este Paradisul ştiinţelor matematice,
căci prin ea ajungi la fructul matematici - afirma Leonardo. „Nu
există nici o certitudine unde nu se poate aplica una din ştiinţele
matematice”.
*
Dar Leonardo n-a
fost un „matematician de profesie”, matematica n-a studiat-o ca un scop
în sine. Despre ştiinţele matematice avea o concepţie exclusiv
aplicativă, recunoscându-i importanţa, şi mai ales necesitatea; în
complexa sa personalitate, matematica îndeplineşte o funcţie
instrumentală. Algebra nu 1-a preocupat deloc, limitându-se la cercetări
de geometrie pentru rezolvarea unor probleme de perspectivă şi de
optică, cercetări pe care le numea ,jocuri”
(ludi geometrici), -
probleme elementare de
geometrie plană, ce nu depăşeau noţiunile euclidiene ale vremii şi pe
care pictorii timpului le rezolvau empiric.
De o importanţă
mult mai mare - şi în care Leonardo a lăsat urme clare de originalitate
- sunt cercetările privind transformările solidelor
„fără scădere sau creştere a
materiei”,
cercetări pe care intenţiona să le adune într-un tratat în trei „cărţi”
(ceea ce n-a realizat), în aceste probleme s-a inspirat din Nicolaus
Cusanus („De transformationibus geometrics”), transformările
avute în vedere fiind: o coloană (pătrată sau circulară) în cub; a unui
cub într-o sferă; a unei coloane în alta mai mare sau mai mică; a unei
sfere într-o piramidă. - A făcut cercetări relative la centrele de
greutate a diferitelor solide, ca de ex. relative la geometria
tetraedrului. Un loc amplu în geometria leonardescă îl ocupă studiul
lunulelor (figura plană formată din două arce de cerc care au aceleaşi
extremităţi). De asemenea, Leonardo a construit instrumente matematice,
compase de reducţie, ce servesc pentru compunerea unei figuri
asemănătoare alteia.
*
Manuscrisele
sale cuprind numeroase observaţii şi speculaţii privind astronomia,
ştiinţă în care însă n-a adus contribuţii originale. Deşi cunoştea
proprietăţile lentilelor, n-a inventat, n-a construit un adevărat
ochean, iar despre telescop, nu există nici o menţiune în însemnările
lui Leonardo. Avea un mare respect pentru astronomia matematică, pe care
o studiase şi marele său prieten Luca Pacioli; poseda un exemplar din
„Cosmografia”
lui Ptolemeu şi alte
lucrări de astronomie, dar n-a făcut cercetări în domeniul mecanicii
cereşti, în astronomie îl fascinau calităţile optice ale materiei şi
interacţiunea dintre lumină şi „domeniul fizic”. - „Nu există
nici o parte în astronomie care să nu fie o funcţie a liniilor vizuale
şi a perspectivei” - scria el.
A început prin a
fi un adept al lui Aristotel care afirma că toate corpurile cereşti,
inclusiv planetele şi luna, sunt perfecte; dar, treptat, a ajuns la
concluzii proprii. Credea că Luna are o structură asemănătoare
Pământului, este alcătuită din aceleaşi materiale, în mare parte este
acoperită de apă, dar nu ştia de existenţa craterelor.
„Luna nu are lumină proprie.
Ea nu străluceşte fără Soare”.
Dă o explicaţie corectă
luminii cenuşii a Lunii, intuieşte adevărata cauză, zice că ea constă în
reflexul luminii pe care Pământul o trimite pe Lună după ce a primit-o
de la Soare.
„Dacă te-ai
afla pe Lună sau pe o stea, Pământul nostru ţi-ar apărea la fel ca şi
Luna”’, căci
„Pământul este o Stea foarte asemănătoare cu Luna „. - Iar despre
Soare, Leonardo scrie aceste inspirate cuvinte: „în Univers nu se
poate vedea un corp mai mare şi mai puternic decât Soarele; lumina lui
iluminează corpurile cereşti răspândite prin Univers; si forţele vieţii
coboară din el, pentru că şi căldura care este în animalele vii vine din
forţele vieţii şi nu exista altă căldură în Univers...”
Aşadar, cu toate
că trăia într-un timp când dominantă era concepţia geocentrică, Leonardo
susţine că „Pământul
e o Stea”, că
„nu se află în mijlocul cercului Soarelui şi nici în centrul lumii”. -
In Codicele Trivulzian vorbeşte despre „rotunzimea
Terrei”, într-o vreme când aceasta nu era unanim admisă. - într-o
perioadă când concepţia cosmică aristotelico-ptolemaică era încă
prevalentă, Leonardo, deşi reţine că Soarele e imobil, se exprimă foarte
clar despre rotaţia diurnă a Pământului în jurul propriei axe, indicând
că „Zilele nu încep în acelaşi timp în tot Universul, ci când în
emisfera noastră e miazăzi, în cealaltă emisferă e miazănoapte „. -
Dimensiunea globului terestru este indicată de Leonardo: 12.500.000 m.
(unităţi milaneze) - aproape de cea dată azi (12.713 km diametrul
polar).
*
În ce priveşte
interpretarea fenomenelor terestre, Leonardo este un geolog „neptunian”;
cu alte cuvinte, acordă maxima importanţă, în mod direct, rolului şi
funcţiei pe care o are apa în viaţa Pământului, - cu atât mai mult cu
cât el e înclinat să compare Pământul cu corpul omenesc:
,,Aşadar,
putem spune că Pământul are suflet vegetativ, şi că, anume, carnea sa e
ţărâna, oasele lui sunt stâncile ce formează munţii, sângele sunt venele
râurilor, lacul sângelui din jurul inimii este marea, oceanul;
respiraţia sa este creşterea şi descreşterea sângelui prin puls, şi
astfel este pentru întregul Pământ fluxul si refluxul mării şi
oceanului, iar căldura sufletului lumii este focul din centrul
Pământului... „
Leonardo s-a
ocupat intens de atmosferă, inventând şi un anemomentru -
,,pentru a cunoaşte mai bine
vânturile”. A dat
mare importanţă curenţilor atmosferici şi depunerilor eoliene ce
constituie dunele. Punând bazele unei noi ştiinţe, geologia, şi-a notat
cu precizie observaţiile: despre aluviunile şi abaterile cursului
râurilor, despre minereuri şi grohotişuri, despre influenţa fluxului şi
refluxului asupra solului, despre eroziunile cauzate munţilor de apele
ploilor, despre greutatea specifică a pietrelor, şi multe altele.
Iar pentru a
scrie un Tratat
despre ape şi-a
adunat un foarte bogat material de observaţii, schiţe, idei: despre
căderile de apă şi inundaţii, despre valuri şi formarea valurilor,
despre pânza freatică şi vâltori, despre viteza valurilor si forţa de
coroziune a apei, despre mişcările apei şi valurile concave sau convexe,
despre natura spumei, structura moleculară a apei şi multe alte asemenea
probleme de hidraulică şi dinamica lichidelor.
Despre
precipitaţiile meteorice a început să scrie în mod special o
Carte a ploilor,
în care trata pe larg despre
nori -”care sunt ceaţă trasă în sus de căldura soarelui”. - A
văzut foarte corect şi a descris just importanţa acţiunii incidente,
erozive şi exportante a apelor torenţiale care au plasmat relieful
terestru. - Pentru a cunoaşte mai bine asemenea fenomene a inventat un
instrument special - numit azi higrometru - „pentru a şti când e să
plouă”.
Pentru a se
constitui ca ştiinţă, paleontologia va trebui să-1 aştepte pe Cuvier;
Leonardo a studiat însă cu trei secole mai devreme natura si originea
scoicilor şi
a peştilor
pietrificaţi. Şi în timp ce pentru mulţi oameni de ştiinţă, chiar din
secolul al XVIII-lea, fosilele mai erau considerate încă a fi „lusus
naturae”, „vis vegetativa”, „vis lapidificata” „aura seminalis”,
suflul seminal care pătrunde în pământ odată cu apele ploii şi
„fecundează” stâncile, - Leonardo este primul care, după îndelungate
observaţii efectuate în Toscana şi Lombardia, se întreabă: ,,De ce
s-au găsit oasele peştilor mari, şi stridii, şi corali, şi alte
diferite, cochilii şi melci pe culmile înalte ale munţilor?” (Cod. Ant.
f. 20) - şi răspunde: „Aşa după cum miile de scoici aflate pe
înălţimile munţilor nu au fost aduse acolo de apele Potopului, tot
astfel şi mulţimea de scoici şi de corali de pe munţii din regiunile P
arma şi Piacenza” au rezultat din acţiunea lentă de pietrificare a
resturilor organice ale acestor vietăţi, operă a mâlului depus
de-alungul timpului pe fundul apelor peste aceste resturi. „Scoici,
stridii şi alte primate asemănătoare, care iau naştere în mâlul apelor
marine, vorbesc despre schimbările pământului”.
*
„Leonardo îl
anticipează cu cel puţin o jumătate de secol pe Andrea Cesalpino
(1519-1603), considerat fondatorul botanicii moderne; care însă nu face
decât să descrie vegetalele (întocmai ca Pliniu); în timp ce Leonardo
este un inovator şi un precursor prin interpretarea legilor pentru prima
dată propuse, prin generalizarea legilor care reglează forma vegetalelor
şi dezvoltarea lor” (A. Baldacci).
Dintre ştiinţele
naturii, botanica a fost cea care i-a reţinut mai mult atenţia, încă de
la vârsta de 20 de ani, de când datează pasiunea sa pentru iconografia
plantelor pe care, desenându-le, le examinează. Leonardo a adunat de-a
lungul anilor şi a consemnat zeci de observaţii în vederea unei lucrări
ce urma să fîe intitulată
Despre formele şi viaţa
vegetalelor,
şi care, împreună cu
Tratatul de anatomie
şi cu alte diverse tratate
proiectate de el, urmau să constituie o monumentală enciclopedie a
ştiinţelor.
Din aceste
însemnări rezultă că Leonardo a fost primul care a observat că frunzele
sunt aşezate pe o ramură nu la întâmplare, ci după anumite legi şi
raporturi matematice; că frunzele nu cresc una de-asupra celeilalte ca
să nu-şi facă umbră; că trunchiul arborilor este constituit din straturi
concentrice care permit să i se determine vârsta; că un curent de apă
urcă de la rădăcini spre vârf prin capilaritate, în timp ce un alt
curent coboară dinspre frunze spre rădăcini. - Apoi, Leonardo a
recunoscut solubilitatea clorofilei; a anticipat metoda culturilor în
mediu acvatic (cultivând el însuşi o plantă de bostan, nu în pământ, ci
în apă); a extras din plante uleiuri, esenţe, culori, şi a experimentat
acţiunea unor otrăvuri pe bază de arsenic şi mercur asupra plantelor; a
întrezărit un sistem de clasificare a plantelor şi a studiat influenţa
altitudinii asupra dezvoltării vegetaţiei. - Aceste cercetări,
observaţii, idei, însoţite de desene de o mare precizie şi frumuseţe,
fac ca Leonardo să fie considerat ca fondator
sau ca precursor al botanicii moderne.
Însăşi
identitatea de origine a frunzelor şi organelor florii, pe care geniul
lui Goethe o afirmă şi o descrie în
Metamorfoza plantelor,
este o descoperire a cărei
prioritate îi aparţine lui Leonardo.
*
Sutele de
observaţii pe care şi le notează Leonardo, fără a se preocupa prea mult
de a le pune în ordine sau a le lămuri imediat cu o teorie, au adus
contribuţii de prim ordin principiilor fundamentale ale mecanicii şi, în
general, în cele mai diferite domenii ale fizicii.
Contribuţia cea
mai importantă în domeniul mecanicii dată de Leonardo la legile mişcării
este cea care se referă la ceea ce se va numi mai târziu „principiul lui
Newton”, legea acţiunii şi a reacţiunii (acţionând asupra unui corp cu o
anumită forţă, acel corp va reacţiona cu o forţă egală, dar de sens
contrar). Cunoştea principiul lui Arhimede şi îl ştia aplica. Cunoştea
teoria sifonului şi teoria vaselor comunicante. Avea cunoştinţă de
fenomenul capilarităţii. A făcut - cel dintâi - experienţe legate de
legile frecării, de alunecare, servindu-se de un banc de probă inventat
de el, asemănător celui folosit de fizicianul Aug. de Coulomb cu trei
secole mai târziu. Leonardo şi-a pus problema influenţei pe care o are
mişcarea de rotaţie a Pământului asupra căderii unui corp greu de la o
mare înălţime, intuind deviaţia de la verticală a corpului în cădere,
binecunoscuta deviaţie spre est (fenomen verificat teoretic, în sec.
XVII, de Borelli, şi observat, practic, din turnul din Pisa în 1640). -
Din punct de vedere metodologic, Leonardo poate fi considerat un
precursor al lui Galilei prin importanţa atribuită fie experienţei, fie
matematicii.
Leonardo a avut
geniala intuiţie a principiului inerţiei („intuiţie”, nu descoperire,
pentru că n-a ajuns la formularea unui asemenea principiu). Tot în
câmpul mecanicii, a intuit principiul compunerii forţelor şi principiul
planului înclinat. Un rezultat genial în domeniul hidraulicii aplicate
este descoperirea principiului vaselor comunicante, fie pentru acelaşi
lichid, fie pentru diverse. - Fapt într-adevăr excepţional este că
aceste intuiţii n-au rămas la Leonardo pe un plan exclusiv teoretic, ci
s-au tradus în încercări de realizări efective sau măcar de proiectare
tehnică.
În fine, genială
este intuiţia analogiei dintre fenomenul luminii şi fenomenele
ondulatorii. „Nu vedea nicio deosebire între felul în care se comportă
undele de apă, sunete sau lumină, - şi aceasta 1-a condus la următoarea
constatare: „în
Cosmos, totul se propagă cu ajutorul undelor”.
Este adevărat că, fidel
idealului sau, uneori exagerat, de căutare a „unificării” naturii, a
mers prea departe şi a încercat, aşa cum o cerea noua sa convingere, să
lege şi mirosul de lumină şi căldură” (M. White).
*
În domeniul
opticii, în studiile dedicate lentilelor, problemelor luminii, umbrei,
culorilor, în cercetările iniţiate în premieră cu metode proprii a
acelei capodopere a naturii care este ochiul, intuiţiile şi
descoperirile lui Leonardo sunt de prim ordin.
Leonardo
cunoştea camera obscură, persistenţa imaginii pe retină, fenomenele de
contrast. A fost primul experimentator care şi-a dat seama de rolul
lentilelor şi primul care a scris despre vederea stereoscopică şi felul
în care cei doi ochi obţin informaţiile. A remarcat şi a descris foarte
clar şi precis fenomenul refracţiei; cu trei secole înaintea lui Tycho
Brahe, a descoperit refracţia atmosferică. A propus folosirea oglinzilor
concave cu o curbură foarte mică
„pentru a putea vedea luna „.
A studiat
funcţionarea lentilelor de ochelari în raport cu defectele de vedere;
ştia că prin o lentilă convergentă se poate obţine o imagine răsturnată
care poate fi îndreptată cu o altă lentilă. Descrie variaţiile de
diametru ale pupilei în funcţie de luminozitatea ambianţei - şi propune
experienţe de fotometrie care le anticipează pe cele care vor fi
efectuate abia la sfârşitul secolului al XVIII-lea.
Cu trei secole
înainte de Fresnel, Leonardo descoperă secretul culorilor strălucitoare
(de felul celor ale sidefiului scoicii sau a aripilor fluturelui) -
cauza constând nu în pigmenţii coloranţi, ci în descompunerea luminii,
în această ordine de idei, nenumărate sunt pasajele din însemnările sale
referitoare la fenomenul meteorologic al curcubeului. - S-a dedicat
studiului optic al culorilor, teoriei umbrei, perspectivei; cunoştea
teoria reflexiei pe oglinzi plane, dar n-a reuşit să rezolve pe cale
teoretică problema reflexiei pe o oglindă sferică, - a rezolvat-o însă
practic cu ajutorul unui instrument construit de el. De asemenea, a
cercetat condiţiile vederii în câmp obscur, intuind tehnica de iluminare
a probei, a obiectului de studiat, - tehnică esenţială în microscopie.
Descoperirea cea
mai „frumoasă” a lui Leonardo în materie de optică se referă la
albastrul cerului, al fumului ce pare albastru şi la culorile în care
participă mai mult albastrul. Explicaţia a fost dată de lordul Rayleigh
în 1871 - dar Leonardo a dat-o în
Codex Leicesler
cu trei sute de ani înaintea
lui, în aceşti termeni:
„Eu spun că
nuanţa albastră care se vede în atmosferă nu este culoarea proprie a
aerului, ci ea este cauzată de umezeala încălzită care s-a evaporat în
particule extrem de mici, imperceptibile (,,in minutissimi et
insensibili attimi”) pe care le atrag razele
soarelui şi le fac să pară
luminoase pe fundalul întunericului profund, intens, al regiunii de foc
ce formează acoperirea lor („che di sopra le fá coperchio „)”.
*
Leonardo si-a
început studiile anatomice înainte de vârsta de 30 de ani şi le-a
continuat, intens, până în 1515. Din mărturiile contemporanilor şi din
propriile declaraţii, a studiat anatomia disecând peste treizeci de
cadavre de ambele sexe şi de toate vârstele, pregătindu-şi singur
cadavrul, însoţind organele, piesele disecate, cu desene şi adnotări. -
Deşi vorbeşte de cele 120 de „cărţi” de anatomie ale sale (de fapt,
capitole), singurul document efectiv existent sunt filele cu desene şi
însemnări, ale codicelui Bibliotecii din Windsor.
„Caracteristic,
în studiul leonardesc al corpului uman este conexiunea strânsă între
cele două cercetări, anatomică şi fiziologică” (G. Favaro). Leonardo a
fost cel dintâi care a desenat cu precizie structura internă a corpului
omenesc. El a fost primul care a reprezentat poziţia exactă a bazinului,
primul care a descoperit forma osului sfenoidal şi a celui frontal,
primul care a desenat corect canalele lacrimale, curburile coloanei
vertebrale, înclinaţia sacrumului; primul care a studiat legile statice
şi dinamice care determină poziţia verticală a scheletului; primul care
a observat şi descris topografia, inserţia, atrofia şi modul de
funcţionare a muşchilor; primul care a studiat sistemul vaselor
sangvine, nervii şi embrionul uman în dezvoltarea lui. Desenele lui,
completând sau ilustrând descrierile, explicaţiile ori observaţiile
notate alături, alcătuiesc cel dintâi atlas anatomic exact şi precis.
Introducând pentru prima oară practica desenului anatomic, Leonardo a
pus bazele anatomiei descriptive. - Pe de altă parte, observaţiile sale
privind diferite mamifere (a cercetat cu atenţia şi inima boilor, dar
îndeosebi anatomia calului 1-a preocupat), peşti sau reptile, au
fundamentat şi studiul anatomiei comparate.
Apoi, de la
structură a trecut la funcţie, de la fenomen la cauză, de la anatomie la
fiziologie. Fiziologic, el recunoaşte corect legile generale ale
mecanicii musculare în raport cu vasele şi cu articulaţiile. Relativ la
aparatul circulator, anatomia şi fiziologia inimii reprezintă unul din
subiectele centrale căruia Leonardo i s-a dedicat cu o deosebită
diligentă, ilustrându-şi observaţiile cu numeroase desene şi scheme, -
făcând studii speciale şi pe inima unor mari mamifere.
Leonardo a
studiat sistemul nervos central şi îndeosebi encefalul, cu o tehnică
nouă care îi permitea să reproducă forma ventricolilor cerebrali prin
metoda introducerii „cerei pierdute” în cavitatea occipitală, - metodă
folosită şi în valvulele inimii. De altminteri, el a fost cel dintâi
care a afirmat că „
inima este un vas alcătuit dintr-un muşchi dens pus în mişcare şi hrănit
de artere şi vene, la fel ca ceilalţi muşchi”.
Din aparatul
uro-genital, de semnalat este mai ales contribuţia sa la studiul
rinichilor, (în schimb, nicio referinţă, nici măcar grafică, la glandele
suprarenale). Dar relativ la embriologia umană: în legătură cu organele
genitale şi cu procreaţia, interesante sunt teoriile sale privind
transmiterea caracterelor materne şi paterne fiilor si a determinării
influentei morale a acestora. - Nu este exclus ca Leonardo să fi intuit
măcar existenţa capilarelor; este cert însă că a semnalat în unele
organe - ca pielea şi ficatul - prezenţa „venelor capilare”. - Nu se
găseşte în însemnările sale nici o referinţă la glandele salivare şi la
pancreas; în schimb sunt corect reprezentate ficatul şi splina.
Leonardo a
încercat să pătrundă şi secretul mecanismului creşterii, al mersului, al
respiraţiei, al vorbirii, al percepţiei. Si, cu un secol şi jumătate
înaintea lui Harvey, a bănuit natura diferită a sângelui venos şi a
celui arterial. - A pregătit şi un mic tratat de fonetică -
„Despre voce „, -
analizând mecanismul
pronunţării vocalelor şi consoanelor, ţinând seama de mişcările buzelor
şi ale limbii, de modificările cavităţii oro-faringiene, de poziţia
vălului faţă de bolta palatului - si, în fine, a înregistrat relaţiile
dintre respiraţie, fonaţie şi deglutiţie.
*
În interpretarea
fenomenelor fiziologice Leonardo era convins că există o interconectare
şi o interdependenţa a acestora; ceea ce reflectă concepţia sa despre
complexitatea şi profunzimea naturii vieţii umane. Astfel, fenomenul
procreaţiei, de pildă, nu este doar o chestiune de transmitere a unei
secreţii, a unei substanţe seminale organice generative, ci în acelaşi
timp şi a uneia de natură spirituală, care provine, la urma urmei, din
zona afectivă a adevăratului sediu al sufletului - si pe care omul de
ştiinţă Leonardo îl caută cu atâta interes şi insistenţă fără a-1
găsi...
- O concepţie asemănătoare
privind originea, natura şi funcţia unor substanţe asociate cu diferite
părţi şi organe ale corpului a mai formulat Leonardo si în legătură cu
glandele lacrimale ale plânsului care vin direct din inimă, sediu al
oricărui sentiment (Zolner).
Asemenea concepţii arată că
Leonardo lega orice manifestare emoţională de un anumit organ şi pe care
o surprinde în numeroasele sale manifestări. Si fizionomia omului este o
prefigurare nemijlocită a temperamentului sau caracterului, o reflectare
directă a unui caracter individual şi a unor senzaţii de moment. -
Leonardo a dedicat cercetări insistente sistemelor de reproducere la
bărbat şi la femeie; dar concluziile lui, deşi semnificative pentru
caracterul omului Leonardo, rămân de natură
metafizică, la limitele omului de ştiinţă:
-
Bărbatul care se împreunează
cu reticenţa şi dispreţ zămisleşte copii iritabili şi nedemni de
încredere; dar daca acest contact este însoţit de multă dragoste şi
dorinţă din ambele părţi, copiii vor fi de o mare inteligenţă, plini de
vitalitate, vioiciune şi graţie”
Leonardo da Vinci, inginer
şi inventator
„Orice lege cunoscută -
scrie Leonardo -
poate şi trebuie să devină un mijloc de acţiune. Asta înseamnă ştiinţă
vie! Ştiinţa care nu leagă, într-un fel sau altul, teoria de practică,
este searbădă si fără viaţă. Dar este tot atât de adevărat că cel ce se
îndrăgosteşte de practică fără să ţină seama şi de teorie, este ca
navigatorul care se urcă pe o corabie fără cârmă sau busolă şi porneşte
fără să ştie încotro merge”.
Pentru Leonardo,
aşadar, „ştiinţă vie” înseamnă studierea fenomenelor şi cunoaşterea
legilor naturii pentru a o putea stăpâni şi pune în slujba omului. De
aici interesul său pentru ştiinţa aplicată, pentru tehnică. Iar în
materie de mecanica aplicată - ,,
nobilissima scienzia
strumentale over machinale „
-
Leonardo se situează deasupra
tuturor predecesorilor şi contemporanilor săi.
Leonardo se
proclamă „fiul si
discipolul experienţei” -dar
în acelaşi timp a intuit şi importanţa pe care calculul matematic şi
geometric o poate da - şi chiar trebuie să o dea - mecanicii. „Leonardo
este primul care consideră maşina ca pe un complex de elemente
cinematice pe care el le analizează, le descrie, le calculază şi le
desenează - în limitele cunoştinţelor sale, abandonând empirismul
cercetătorilor timpului său în câmpul mecanicii şi punând bazele unei
noi concepţii despre maşină şi a unei noi metode” (Giov. Canestrini). -
„N-a ajuns, şi nu putea ajunge să se servească de vapori ca forţă
motrice; dar nu e mai puţin adevărat că în cele două aparate pe care le
descrie în filele 10 şi 15 din „Codicele Leicester”, în realitate
el realizează două rudimentare motoare cu vapori”.
O simplă
enumerare a invenţiilor în domeniul tehnologiei militare, (sau măcar a
inovaţiilor aduse unor proiecte, unor modele preexistente) este în
măsură să ateste uimitoarea imaginaţie a lui Leonardo -, în mod evident
susţinută permanent şi de cunoştinţe ştiinţifice şi tehnice concrete,
adeseori chiar experimentale. Astfel: un tip de
„car acoperit” ~
cum îl numeşte el: o
surprinzătoare anticipaţie a carului blindat modern; sau care de luptă
echipate cu coase care, printr-un sistem de rotaţie, puteau tăia
picioarele cailor şi ale luptătorilor. Scări diferite de asalt,
dispozitive pentru escaladarea zidurilor. Poduri de campanie demontabile
- sau poduri militare suspendate prin vinciuri. O catapultă manevrată cu
ajutorul unei roţi cu clichet. O arbaletă uriaşă cu afetul montat pe
trei perechi de roţi înclinate - şi al cărei gigantic arc avea nu mai
puţin de 24 m. O altă arbaletă, cu tragere rapidă. Proiectile cu aripi
fixate pe partea posterioară pentru a-i asigura stabilitatea
direcţională: la lovirea obiectivului proiectilul pătrundea prin
deschizătura produsă, producând în interior explozia prafului de puşcă.
Chiar şi un aruncător de flăcări! - Tot în seria armelor de foc
figurează şi un tun montat pe afet cu 33 de ţevi - „dintre care, 11
pot trage deodată”, specifică el.
În domeniul
tehnicii artileriei, cu totul remarcabil este desenul (însoţit de
explicaţia modulului de funcţionare) a unui tun încărcat, nu prin ţeava,
ci prin chiulasă -, cu un mecanism de închidere a chiulasei şi o largă
cameră de pulbere. Apoi - un tun uşor de câmp cu trei ţevi, montat pe
două roţi, uşor deplasabil şi cu un tir rapid; vizarea era asigurată de
un angrenaj cu cremalieră şi o roată dinţată. Un mortier cu proiectile
explozive, cu o mare rază de împrăştiere. Un tun cu abur şi cu tragere
repetată -, aburul fiind utilizat aici ca sursă de energie mecanică. (Se
pare că acest tip de tun a fost folosit cu trei secole înaintea celui de
pe câmpul războiului civil american). Un tip de ghiulea de tun umplută
cu şrapnele; un alt tip, cu profil aerodinamic şi cu aripioare de
stabilizare. (Leonardo intuise importanţa rezistenţei aerului -, pe
care, peste două secole, Newton o va teoretiza).
Nenumărate sunt
proiectele (unele fiind mai curând îmbunătăţiri sau completări ale unor
invenţii preexistente) privind ingineria civilă. Mai „senzaţionale” -
dar şi mai puţin interesante din punct de vedere practic - aparţin
domeniului aviaţiei. Diverse tipuri de ornitoptere - aparate de zbor
bazate pe principiile zborului păsărilor - cu pilotul în diferite
poziţii, (Ideea sa constantă era că zborul omului era posibil prin
imitarea mecanică a naturii: un sistem de pârghii reproducând scheletul
aripilor păsărilor). Apoi - helicoptere cu elicea helicoidală şi cu
propulsie automată, mecanică. Apoi, un inclinometru pentru un aparat de
zbor - şi un model de paraşută (foarte asemănătoare paraşutei moderne).
Studiile şi
proiectele de lucrări hidraulice din manuscrisele lui Leonardo arată că
el a participat efectiv la vastele lucrări de asanare a zonelor
mlăştinoase din regiunile Vigevano, Lomellina (Pavia), Pontina (Lazio)
şi Piombino (Livorno); precum şi la sistematizarea hidrică din regiunea
Novară (Piemont). Alte proiecte privesc devierea cursului Arnoului,
sistematiarea fluviului Adda şi a canalului Martesana. Interesat este
planul barajului mobil de pe Isonzo, conceput pentru a inunda câmpiile
din jur în scop militar defensiv. Grandios este proiectul unui canal
care să facă legătura între Marea Mediterană şi Oceanul Atlantic. - Cu
această ocazie Leonardo formulează legi de mecanica fluidelor, absolut
remarcabile. Problemele care îi reţineau constant atenţia erau cele ale
formării albiei unui râu, vârtejurilor formării meandrelor ş.a.
Direct legate de
asemenea lucrări sunt alte invenţii, inovaţii, ameliorări, schiţate,
desenate, descrise, explicate. Astfel: studii de perfecţionare a
ecluzelor, noi mecanisme de pompe, sau folosirea pendulului în procesul
de acţionare al pompelor; o presă hidraulică, roţi hidraulice cu
diferite întrebuinţări, printre care şi una de mari dimensiuni acţionând
un dispozitiv de excavaţii (Leonardo propusese săparea unor canale de
dimensiuni neobişnuite - cu lăţimea de 18 m şi adâncimea de 6,50 m,
care, executate manual, presupuneau o muncă faraonică). Apoi - o dragă
montată pe o barcă, o dragă portuară - şi diferite bărci: barcă pusă în
mişcare cu ajutorul pedalelor, barcă semisubmersibilă dublu carenată,
barcă cu zbaturi, cu volant şi angrenaj acţionat cu ajutorul manivelei.
Leonardo începuse să scrie şi un tratat despre mori, schiţând complicate
sisteme de angrenaje şi roţi hidraulice.
În seria
vehiculelor de teren sunt de relevat: o căruţă cu comandă de direcţie
proprie; un mecanism de direcţie articulat pentru o căruţă cu patru
roţi; o căruţă uşoară cu trei roţi si cu deplasare automată, „folosind
energia înmagazinată într-un sistem de arcuri: desenul însă scoate în
evidenţă numai sistemul de transmisie, nu şi arcurile” (Ch. Gibbs-Smith)
- O atenţie specială este acordată utilajului industriei textile. Foarte
interesante sunt desenele unei maşini de depănat; sau a unei maşini de
tuns cu cilindri pentru ca suprafaţa stofei să devină egală şi pluşată;
sau un dispozitiv de confecţionat frânghii prin filarea şi răsucirea
simultană a 15 fire. Îndeosebi, maşina de filat 1-a preocupat pe
Leonardo mult; şi schiţa unei astfel de maşini s-a dovedit a fi de o
concepţie mult superioară „roţii lui Jürgen”, care va fi întrebuinţată,
totuşi, în filatură timp de aproape trei secole.
Leonardo a
proiectat şi tot felul de unelte - cazmale, lopeţi, ciocane, roabe;
unelte noi, ingenioase, practice. A imaginat un fel de ascensor pentru
greutăţi mari. Apoi, un fel de cuţit circular uriaş pentru scobitul
trunchiurilor de lemn servind drept conducte; de asemenea, o lampă de
sudat fier. Într-o altă perioadă a proiectat un podometru, un
higrometru, un inclinascop şi mai multe tipuri de compasuri parabolice;
un aparat de măsurat forţa vântului; o maşină de fabricat ace în serie,
putând confecţiona (asigura Leonardo) 40.000 de ace într-o oră! A
schiţat şi un aparat -
„care
(explică el) măsurând
greutatea aerului să poată arăta schimbarea vremii”. Şi aceasta, cu
două secole înaintea invenţiei barometrului de către Torricelli.
De o infinită
diversitate sunt schiţele şi studiile de organe de maşini - şi, în
primul rând, diferite tipuri de scripeţi. Astfel, cu ajutorul unei
macarale cu scripeţi multipli
(palau)
Leonardo studiază tensiunea
funiilor şi problema descompunerii forţei de-a lungul mai multor
direcţii, în legătură cu scripetele sunt şi modelele de macara dublă, de
macara mobilă, de mecanisme de decuplare automată. Urmează maşini
diferite: o raboteză, o maşină de alezat, alta de perforat verticală, o
alta orizontală, pentru confecţionarea conductelor de lemn. Apoi - un
strung cu pedală, un laminor pentru confecţionarea benzilor de cupru, o
maşină pentru încercarea rezistenţei firelor metalice (folosind metoda
urmată mai târziu de Galilei). Un interes particular reprezintă desenele
de aparate pentru prelucrarea fierului. Astfel este maşina de crestat
pile - considerată „o primă şi ingenioasă exploatare a unei energii
necunoscute Antichităţii şi de puţin timp intrată în stăpânirea omului
prin opera constructorilor de orologii”: este vorba de un mecanism de
precizie acţionat - fără a mai fi nevoie de opera continuă a
lucrătorului - de o greutate suspendată presând în mod gradual.
Acest laminor
putea pregăti panglici metalice de grosimea dorită -, care puteau fi
apoi tăiate în forma unor discuri mici netede şi stanţate cu ajutorul
unei dălţi (inventată şi desenată de Leonardo); în felul acesta se putea
asigura un sistem de batere a monezilor, cu o exactitate necunoscută
prin metodele precedente. Progresele realizate mai târziu de către
meşterii din Nürnberg şi Augsburg pledează pentru cunoaşterea de către
aceştia a metodelor descrise de Leonardo.
În aceeaşi
ordine de preocupări se înscriu şi originalele sale sugestii privind
filetarea mecanică, săparea unui şanţ elicoidal pe suprafaţa cilindrului
metalic al şurubului (sau pe suprafaţa inferioară a piuliţei): o altă
inovaţie care a influenţat folosirea şi difuzarea pe scară largă a
şuruburilor metalice. „De fapt - precizează U. Forti - concepţia modernă
despre folosirea şurubului în construcţia de maşini şi de instrumente se
datorează esenţialmente lui Leonardo”.
Permanentă
preocupare, chiar obsedantă, a lui Leonardo „de a găsi o nouă sursă de
energie 1-a dus mereu la căutarea unor metode de transformare a mişcării
rectilinii-alternative în mişcarea de rotaţie - necesitatea de bază
pentru orice tip de mecanism” (Idem), în acest scop, Leonardo „a făcut
experienţe cu mecanisme cu clicheţi, angrenaje, came, scripeţi, vinciuri
şi mecanisme cu articulaţii, angrenaje cu cremalieră şi roată dinţată, a
valorificat forţa musculară, forţa vântului, a arcurilor şi volanţilor”,
pentru uniformizarea turaţiilor. Soluţiile propuse de el privesc cele
mai variate folosiri de transformare a mişcării - transmisii prin benzi
simple sau încrucişate, angrenaje şi sisteme de angrenaje conice, în
spirală, în trepte. Mecanismele inventate (sau poate măcar
perfecţionate) sunt din toate domeniile tehnicii. Un dispozitiv de
suspensie cardanică pentru busolele necesare navigaţiei maritime
folosite în condiţiile ruliului şi tangajului navei pe mare; un
egalizator al arcului de ceasornic; un dispozitiv
de transmisie cu viteză variabilă; un rotisor cu dispozitivul giratoriu
acţionat de o elice; aparate diferite - pentru măsurarea forţei de
expansiune a aerului, a vitezei unei nave, a presiunii vântului şi apei;
lanţuri de oţel cu nuclee cilindrice (ca cele folosite azi de pedalele
bicicletei) ş,a.
Problema
angrenajelor metalice (cele de lemn se uzau repede şi absorbeau o mare
cantitate de energie) îl preocupau în mod deosebit. Ca urmare, în
manuscrisele sale se întâlnesc angrenaje conice, care permit
transmiterea mişcărilor pe două planuri perpendiculare; precum şi
angrenaje elicoidale care asigurau o mai mare regularitate. - Multe din
aceste mecanisme sunt considerate în istoria tehnicii drept premiere
absolute. Astfel, transmisia cu lanţ şi roată dinţată imaginată de
Leonardo este „un dispozitiv mecanic deosebit de important pentru
transmisia de forţă, dar care, cu toate acestea, a lipsit din tehnologia
lumii occidentale până în secolul XVIII sau XIX”. Iar în seria organelor
de maşini, toate elementele motorului cu combustie internă (cu excepţia
niturilor) pot fi găsite - cu o sută de ani înaintea inventării acestui
motor - în lucrările lui Leonardo. „Multe din proiectele mecanismelor
moderne pot fi găsite în lucrările unui om care a trăit cu peste 250 de
ani înaintea începutului primei revoluţii industriale”
(Gh. Gibbs-Smith).
*
Această nevoie
de a raţionaliza este o atitudine ignorată până atunci în general de
tehnicieni. De aceea, influenţa sa - directă sau indirectă - asupra
tehnologiei secolului al XVI-lea este perceptibilă în tratate
ştiinţifice si tehnice italiene, şi chiar în cele franceze sau germane.
Superioritatea gândirii ştiinţifice şi tehnice a lui Leonardo apare şi
mai clară comparându-i desenele tehnice cu schiţele din manuscrisele
inginerilor germani din timpul său -, care apar imperfecte şi
incomplete, reduse la o simplă formă grafică, neînsoţite de descrieri
tehnice, explicaţii ştiinţifice şi calcule matematice adecvate.
Dar intervine
întrebarea: dacă şi în ce fel a contribuit inginerul Leonardo în mod
practic, efectiv, la progresul tehnicii timpului? Cu alte cuvinte: dacă
au fost cunoscute în epocă? Şi ce aplicaţii practice au avut? Dacă şi ce
influenţă reală au exercitat ideile sale în secolele XV, XVI şi
următoarele -, ştiut fiind că manuscrisele sale cu conţinut ştiinţific
şi tehnic au rămas netipărite timp de peste trei secole?
Adevărul este că
aceste manuscrise n-au rămas necunoscute - nici chiar în timpul vieţii
lui, şi cu atât mai puţin îndată după moartea sa (intervenită în 1519).
Fără îndoială că
Leonardo întreţinea legături cu diferite categorii de meşteşugari. Este
cât se poate de evident că schiţele sale tehnice nu sunt izvorâte doar
din imaginaţie şi nici nu sunt rezultatul unui simplu observator
detaşat. Şi este normal ca multe din ideile şi metodele sale să fi fost,
în mod necesar, cunoscute meşterilor cu care lucra; meşteri care, apoi,
le vor fi difuzat în centrele mai importante din Italia Centrală şi
Septentrională, unde ei au continuat să lucreze. - După moartea sa,
influenţa inginerului si omului de ştiinţă Leonardo a continuat să se
exercite în mod indubitabil: faptele sunt clare.
Prin testament,
Leonardo şi-a lăsat întreaga, imensa cantitate de manuscrise celui mai
iubit elev al său, Francesco Melzi, în casa căruia au rămas până la
moartea acestuia (în 1570) - şi care foarte probabil că le arăta - cu
sentimente de admiraţie nereţinută, de pietate, de veneraţie pentru
maestrul său - vizitatorilor (Giorgio Vasari, de pildă, recunoaşte că
le-a cunoscut îndeaproape în casa lui Melzi). Juristul Cardan-senior (m.
1524), foarte interesat de problemele opticii, era un prieten personal
al lui Leonardo - şi cu siguranţă că le-a putut consulta. „Despre fiul
său, renumitul matematician Geronimo Cardan (n. 1501) se ştie că a
achiziţionat o parte din aceste manuscrise, folosindu-le fără scrupule”
(Ivor Hart). Printre familiarii lui Melzi era şi poligraful napoletan
Gianbattista della Porta (n. 1535) care, sub influenţa directă a
lecturii notelor lui Leonardo, a scris despre forţa vaporilor acţionând
în vederea ridicării apei la un nivel mai înalt, - Alţii (ca
matematicianul N. Tartaglia, cosmograful Petrus Apianus, sau
algebricianul - interesat mult şi de hidraulică - Raffaele Bombelli) au
fost influenţaţi indirect de Leonardo. Acelaşi lucru se poate spune
despre Simon Stevin şi
cercetările lui paralele cu cele ale lui Leonardo; şi - într-o măsură
mult mai mare - despre Benedetto Castelli, al cărui Tratat de
hidraulică (1628) este considerat a fi profund influenţat de notele
lui Leonardo.
În 1523 Alfonso
d’Este, ducele Ferrarei, este înştiinţat de un vizitator din Milano că
„un frate al lui Melzi cunoaşte multe secrete şi idei ale lui Leonardo”.
Acest frate, Orazio, acceptă tipărirea diferitelor manuscrise pe care i
le lăsase Francesco. Când proiectul său eşuează, încearcă să vândă o
parte din ele; le preia avocatul pisan Mazzenta, care un timp le reţine,
apoi dispersându-le. Desenele de mecanică rămân în mâinile lui Pompeo
Leoni (care intenţionează, dar fără a reuşi, să le vândă regelui
Spaniei) şi ale moştenitorilor săi; până când contele Galeazzo Arconati
le cumpără şi, în 1636, le donează Bibliotecii Ambrosiana din Milano, în
acest timp, creşte considerabil interesul manifestat faţă de
manuscrisele lui Leonardo - din care se fac mai multe copii din ordinul
cardinalului Francesco Barberini, nepotul papei Urban VIII, ajungând pe
această cale în Biblioteca Vaticană. - Alte codice (Leicester, Arundel,
Lytton) vor fi achiziţionate în secolul al XVII-lea, ajungând în Anglia.
Dintre cele luate de
Napoleon - cu ocazia invaziei Milanului - multe nu s-au mai întors de
la.Paris.
În concluzie:
Leonardo da Vinci era mult mai cunoscut şi mai apreciat ca artist,
pentru ca ideile sale să exercite o influenţă serioasă şi asupra
cercetării ştiinţifice şi tehnice. Pentru că aceste idei devansau prea
mult contemporaneitatea şi posibilităţii epocii.
prof.univ.dr. Ovidiu DRIMBA
|
|