Simboluri
tradiţional creştine dispărute în satul Tibru
Sărut mâna străbunului meu de
bronz din Tibru. Poate că ţi-a fost greu, dar nu îmi este milă de tine,
pentru că te iubesc fiindcă pe genunchii tăi,între braţele tale şi
pieptul tău ai ţinut ca pe cel mai frumos jilţ pe străbunii mei mai
tineri. Te iubesc fiindcă de patru mii de ani încrestaţiile de pe vasul
tău dăinuiesc cusute pe straiele bătrâneşti ale tibrenilor mei.
Tibrul este un sat de viţă veche
aşezat între doi pinteni ai Munţilor Asfinţiţi cum îmi place mie să le
spun Munţilor Apuseni. Satul aparţine comunei Cricău, jud. Alba. În
prezent satul are 450 locuitori, dar suprafaţă pe care o stăpâneşte este
foarte mare. În perioada interbelică satul a avut aproximativ 1200 de
locuitori. Hotarele spre vecinătăţi sunt masivi stâncoşi: Piatra
Duceştilor spre Galda de Sus, Piatra Bulzului spre Poiana Galdei, Piatra
Corbului spre Cricău şi Piatra Craivei spre Craiva.
Aşezările romane s-au dezvoltat în
jurul castrelor, iar salba de sate din jurul cetăţii apulilor de pe
Piatra Craivii cu cele patru sanctuare şi grota (care cred că este
legată de cultul lui Zamolxis) sunt dace. În urmă cu şapte ani am găsit
substrucţii romane şi fragmente ceramice începând cu neoliticul şi
continuând cu epoca bronzului, a fierului, a întregului ev mediu şi tot
aşa până în prezent. Satul are o vechime multimilenară. Ceea ce este
uimitor, constă în faptul că, toate aceste perioade istorice sunt ţesute
pe verticală într-o adâncime mică, ceea ce înseamnă că în Tibru tot
timpul cineva a stat cu mătura şi nu a lăsat să se pună praful. Locuirea
vetrei a fost perpetuă. La început crezusem că eu am găsit toate
acestea, dar citind am constatat că siturile arheologice ale Tibrului au
fost menţionate de către alţii începând din secolul al 19-lea: Iohann
Michael Ackner în “Die romischen Inschriften în Dacien’’ Adalbert Cserni
în „Istoria jud. Alba în epoca romana” Traian Popa în „Romanii din jud.
Alba în veacurile 12 -13”, Carol Torma”CIL” (Corpus Inscriptiones
Latinarium) Georgius Gyorffy în „Geografia Historica Hungariae tempore
stirpis Arpadianae” dar mai ales în „Inscriptiones Daciae et Scytiae
Minoris Antiqvae” Eu doar le-am redescoperit. În vara anului 2006 am
mers în Tibru cu directorul Muzeului Etnografic din Viena Domnul Francz
Grieshofer şi soţia sa Doamna Helga profesoara de etnologie la
Universitatea din Viena . După ce le-am arătat două fundaţii romane,
ştiind că visul împăraţilor habsburgi a fost Cezar şi Augustus, le-am
dăruit o bucată de ţiglă romana pe care am scris cu carioca neagra “
Tibru bleipt Tibru “ precum vienezii semnalizează intrările şi ieşirile
din metropola lor cu “Viena rămâne Viena”. Din capul locului nu vreau să
se facă confuzie între simbolism (curent literar şi artistic îndreptat
împotriva parna-sianismului) şi simbologia tradiţională care este o
ştiinţă ca toate celelalte ştiinţe. Aş cuteza să spun chiar mai
riguroasă, pentru că simbolismul tradiţional pătrunde în principii şi
axiome vechi de când lumea. Cu tristeţe am constatat că în Tibru
simbolurile tradiţionale nu sunt pe punctul de a se stinge ci s-au
pierdut pentru totdeauna. Chiar şi bătrânilor care trăiesc în jurul
vârstei de 90 ani, reamintindu-le aceste simboluri, nu le mai cunosc
semnificaţia, măcar că, părinţii şi bunicii lor le practicau în masă şi
le-au folosit nealterate chiar dacă nu le cunoşteau sensul.
Bunăoară culoarea albastră „Mândră
Mărie”, culoare cu care în mod tradiţional erau spoite casele în
exterior şi interior, nu mai există doar dacă zgrepţeni, cu unghia
zugrăvelile, strat cu strat. Prima spoială este Mândra Mărie. Cândva,
aceste case acoperite cu paie, erau ca nişte petice de cer. Când spui
Mândră Mărie spui Frumoasa Maria şi nicidecum Frumoasa Paraschiva sau
Frumoasa Ileana. Mândra Mărie te duce cu gândul direct la Fecioara Maria
(Maica Precesta). Sunt sigur că uneori când intrau în case, bătrânii
noştri aveau sentimentul că se îngroapă în cer (în albastru), iar, când
priveau, afară vedeau: grădina, şura, calea, casa vecinului, vreun
peisaj.
Cum priveau, într-un cuvânt lumea? Răstignită. Răstignită pe ce? Pe
cruce. Pe crucea cui? A ferestrei; deoarece ferestrele aveau cruce deci
patru ochiuri. Neavând geam în locul sticlei casele bătrâneşti aveau
băşici de porc. În cromatica iconografică veşmintele Mariei erau pictate
în albastru.
In Roma antică vestalele erau
preotesele care păzeau focul sacru (lumina simboliza fidelitatea
).Vestalele erau alese în jurul vârstei de 10-12 ani, din cele mai
morale familii romane. Erau înveşmântate în alb. Timp de 10 ani urmau
şcoala vestalelor, după care 10 ani slujau ca preutese. Ultimii 10 ani
iniţiau copilele vestale. Dacă în timpul serviciului se întâmpla ca
focul să se stingă, erau aruncate de pe Stânca Tarpeiana, iar dacă se
dezvirginau erau îngropate de vii. Vestalele aveau atâta preţuire în
Roma antica încât gărzile pretoriene şi chiar şi împăratul Romei erau
obligaţi să se dea la o parte, ca ele să treacă . Dacă, un condamnat la
moarte, întâlnea o vestală, era iertat pe loc. În plastica vestalele
sunt pictate sau sculptate cu un opaiţ în mână. Din arhitectura vilelor
romane făcea partea atriumul. Tavanul atriumului, totdeauna, era negru
de la fumul focului fidelităţii. Curăţirea vetrei şi nestingerea focului
din casa romana erau în atribuţia soţiei . Să ne întoarcem în Tibru.
Fiecare casă, într-o odaie avea o icoana sub care era o poliţă pe care
se aflau o lumânare, o candelă şi o crenguţă de busuioc. Aici se rugau,
de regulă, bunicile noastre. Deasupra icoanei tavanul era afumat de la
candelă. Înainte de a completa uleiul din candelă bătrânele aprindeau
lumânarea şi apoi stingeau candela. Fiecare casă avea colţul său sacru,
micul său altar. Când bunica dinspre mama venea la noi, în Braşov, de
cum intra în casă spunea poimâine plec. Nu o puteai îndupleca, să mai
rămână. Nu accepta, nici chiar, ca
sora ei să alimenteze
candela micului ei templu. În urmă cu câţiva ani am încercat din
răsputeri să conving un tibrean rămas moştenitor în casa părinţilor săi,
să păstreze sacralitatea acestui colţ din casă invocând tot ceea ce
putea fi înduioşător. Am plecat de acolo trist, dar bucuros că nu m-a
bătut.
Obiceiul de a-ţi pune cenuşa în
cap, la vechile popoare antice, era un simbol al căinţei, al suferinţei.
Bătrânele tibrene ţesau cânepa, fireşte, arhaic. Ţesăturile din cânepă,
nu aveau albul inului ci, erau un pic griuli. Feţelor de masă şi astăzi
li se spun cenuşere . A fi trist în Tibru se spune, a umbla cu inima
cernită. Primăvara, în preajma Sfântului Gheorghe, în Tibru se întâmpla
ceva. Când înflorea spinul (coroana lui Christos, iar florile roşu cheag
stropii de sânge de pe fruntea Mântuitorului) la răsăritul soarelui
bărbaţii şi femeile îşi puneau cenuşerele pe cap şi mergeau pe hotar,
spre a scutura roua de pe holdele de grâu semănate toamna Strângeau roua
pe cenuşere. În aceeaşi zi femeile frământau aluatul pentru pâine, iar
bărbaţii, în aceeaşi zi, trăgeau vinul din toamna trecută, de pe
drojdie. În vinul curat puneau rouă .Ce altceva era aceasta decât:
mâncaţi că este trupul meu şi beţi căci este sângele meu. Strălimpede ca
în Tibru, roua îl simboliza pe Cristos .
Această memorie colectivă s-a
pierdut inevitabil, s-a stins pentru totdeauna. Aceste exemple sunt
mărturii ale trecutului pe care în mod deliberat le las ca o mărturie,
pentru cei care cândva vor fi capabili să le înţeleagă .
Ioan CĂLIMAN
|
|