Timpul
regăsit… în pictură
Într-un peisaj citadin rutinat, o
tuşă de culoare echilibrează compoziţia unei zile perfecte, relaxează şi
schimbă modul de percepere a mediului ambiant. Acest fapt îl
demonstrează profesoara de biologie şi chimista, DOINA MARIA COS,
înzestrată cu o sensibilitate artistică deosebită, dovedindu-şi
aptitudinea prin transpunerea pe pânză a fascinantelor aspecte puse la
îndemâna iubitorului de artă.
Artista plastică albaiuliană şi-a
descoperit talentul în urmă cu mult timp, devenind o mare pasiune pentru
domnia sa. A fost inspirată de lucrările unei bune prietene, la început,
apoi de marii pictori Grigorescu, Luchian, Tonitza, Sava Albescu sau
Nicolae Vermont. Dezvăluie o predispoziţie aparte spre pasteluri,
temele abordate înfăţişând imagini din natură, flori viu colorate,
portrete de femei şi bărbaţi. Natura statică (nature morte), dar
şi peisajul transilvan, meleagurile natale (satul Ileni, jud. Braşov)
sunt temele preferate pentru picturile în ulei. Toate denotă o atenţie
desăvârşită, o mână sigură şi un spirit sensibil.
Fiică de preot, Doina Coş şi-a
exersat penelul realizând şi icoane pe suport din sticlă, carton,
lemn, ţiglă şi pânză, convinsă fiind că în arta sacră naturalul trebuie
să primeze. A studiat materiale de specialitate din domeniul
iconografiei şi a înţeles că va reuşi să creeze icoane respectând
canoanele impuse de Biserică. A optat pentru păstrarea tuşelor unor
şcoli deja celebre: Făgăraş, Nicula, Alba Iulia, Laz, Şcheii Braşovului.
Icoana reprezintă un mijloc de
apropiere al umanului de Divinitate, al efemerului de infinit, al
creaturii de Creatorul său şi un obiect de venerare pentru credincioşi
sau o simplă operă de artă pentru necredincioşi. Chipurile sfinte
reprezentate în icoane sunt ale Mântuitorului Hristos, Sfintei Treimi,
Maicii Domnului, Sfinţilor Nicolae, Gheorghe, Ghelasie de la Râmeţ şi
Parascheva.
Pictoriţa şi-a dovedit îndemânarea
artistică împodobind diverse obiecte practice, vase, pahare, pietre
chiar de diferite forme. Succesul obţinut în rândul prietenilor şi
cunoscuţilor au determinat-o să experimenteze întâlnirea cu marele
public.
În anul 1994 au fost expuse icoane
la o expoziţie personală din incinta Bibliotecii Judeţene “Lucian
Blaga”; în 1997 a prezentat noi lucrări religioase la biserica parohială
“Sfânta Ecaterina” din cartierul Cetate; a luat parte la vernisajele
colective în cadrul Cercului Militar albaiulian şi la cele dedicate
Zilei Naţionale; la Aiud, în anul 2005, participă, din nou, la un astfel
de eveniment public.
Începând cu anul 2008 şi culminând
cu toamna anului 2012, Doina Coş deschide o galerie ad-hoc în locuinţa
personală, unde sunt expuse pentru apropiaţi aproximativ cinci sute de
lucrări realizate in ulei, pastel, acuarelă, grafică.Cu acest prilej au
ieşit de sub lumina tiparului cinci albume de pictură care conţin
lucrările domniei sale, fiecare conţinând o dedicaţie specială.
Timp regăsit,
2008; Icoane, 2009 (in memoriam, părinţilor săi, preot
Gheorghe Rusu şi Maria Rusu); Popasuri de suflet. O lume
răsfrântă-n pictură, 2010 (nepoţilor, Andreas şi Eduard);
Corole în lumină, 2011 (familiei); Portrete ale regăsirii,
2012 (familiei şi prietenilor).
Artista înlesneşte o incursiune în
descifrarea calmului şi frumuseţii meleagurilor româneşti, în gingăşia
şi prospeţimea florilor, în frumuseţea portretelor zugrăvite cu multă
răbdare şi migală sau incită imaginaţia spre constelaţiile îndepărtate.
Creaţiile reprezintă sinceritatea din artă. Aici nu va fi posibil să se
trişeze vreodată.
Paleta coloristică este nuanţată,
fineţea tonurilor şi a tuşelor remarcându-se printr-o prospeţime care
cucereşte ochiul privitorului.
Odată cu venirea primăverii, la
începutul lunii martie anul acesta, Galeria Municipală de Artă Alba
Iulia a fost amfitrionul vernisajului expoziţiei de pictură
Popasuri de lumină, semnată Doina Coş. Domnul prof. dr. Traian
Mârza, preşedintele Uniunii Artiştilor Plastici Alba Iulia, a prezentat
expoziţia numeroşilor invitaţi şi iubitori de artă. Evenimentul a fost
unul de debut, dar şi o retrospectivă, totodată.
Iubitoare de tot ceea ce
întruchipează frumosul în toate formele sale, artista a transmis
mai departe câtorva discipoli tainele timpului regăsit în pictură,
nu le-a păstrat, ignorantă, în ungherele sufletului său, a privit atent
împreună cu reprezentanţii tinerei generaţii fiecare filă a jurnalelor
scrise cu…penelul.
Prof. Narcisa ALEXA
|
|