MEMORIU cu
privire la erorile care apar în Stema României şi care se perpetuează de
peste nouă decenii
Subsemnatul Ioan Silviu
Nistor, profesor universitar emerit, doctor în istorie, mă adresez
autorităţilor competente ale Statului Român într-o problemă de cea mai
mare importanţă pentru istoria, demnitatea şi mândria poporului nostru.
Este vorba de modul în care este configurată Stema României, simbolurile
care au fost alese, autenticitatea şi veridicitatea acestora,
ajungându-se la situaţia ca, din cauza unor confuzii şi întâmplări
nefericite, întreaga situaţie să fie grav denaturată.
Stema unei tari
reprezintă o compoziţie de simboluri, recunoscute ca fiind autentice
care, asamblate în mod judicios - după principiile ştiinţei si artei
heraldice — alcătuiesc astfel armorialul statului respectiv. O condiţie
de cea mai mare importanţă o reprezintă recunoaşterea de către
comunitatea respectivă a respectivelor simboluri, considerate că le
aparţin, ele făcând parte din patrimoniul comunităţii, din tezaurul de
evenimente şi evenimente care au marcat evoluţia istorică a , populaţiei
de pe acel teritoriu.
În situaţia,
românilor, lupta pentru libertate şi unitate reprezintă principala
dimensiune a istoriei lor milenare, luptă care a dus - în condiţii
europene favorabile şi în consonanţă cu noile, principii şi norme din
relaţiile internaţionale a epocii moderne - la Unirea Principatelor în
1859 şi i la Marea Unire în 1918. Principalele momente ale acestei
lupte, marcate de sacrificii enorme, s-au constituit într-un trecut
glorios, reper de îndreptăţită mândrie, ce s-a fixat în patrimoniul
naţional, care se cuvine a fi fixat în simboluri heraldice, relevând în
mod adecvat personalitatea poporului român.
Studiile de
specialitate au conchis că alcătuirea însemnelor armoriale a avut loc,
pe teritoriul Europei, pe la mijlocul secolului al XII-lea, factorul
determinant constituindu-l evoluţia echipamentului militar. Odată cu
formarea structurilor societăţii feudale, acţiunile războinice au
căpătat amploare, ceea ce a dus la introducerea si perfecţionarea
platoşelor şi a coifului care îi apărau pe combatanţi, dar îi şi mascau,
făcându-i anonimi. Trebuia, de aceea, găsită o soluţie, pentru
identificarea rapidă a diferiţilor luptători, individual sau în grup. Se
impunea introducerea unor semne de recunoaştere, prin care atât marii
feudali, cât si cavalerii să-şi facă ştiută poziţia socială. rangul
nobiliar şi, implicit, faptele de arme şi de vitejie, prestigiul lor şi
al familiei, însemnele respective au fost imprimate pe scut si pe partea
superioară a coifului, pe toca săbiei şi pe acoperământul calului.
Steagurile militare aveau posibilităţi mai largi de grupare şi aranjare
a simbolurilor, fapt pentru care au jucat
un rol important în viitoarea alcătuire a stemelor.
Cruciadele -
nume dat celor opt expediţii militare, care au avut loc între anii 1096
şi 127o. întreprinse la îndemnul Bisericii Romane Universale de către
suveranii şi feudalii europeni, pentru eliberarea Sfântului Mormânt, au
contribuit în bună măsură la răspândirea si diversificarea blazoanelor.
Participarea unui mare număr de suverani, principi, mari seniori şi
cavaleri, care trebuiau să se individualizeze, cu atât mai mult cu cât
veneau din ţări diferite, a contribuit în mare măsură la cristalizarea
si generalizarea blazoanelor si la stimularea gustului pentru blazon.
Amplificarea fenomenului a impus apariţia, la sfârşitul secolului XV a
unor reglementări legislative cu caracter restrictiv.
În aceste
condiţii se constituie heraldica, ca ştiinţă auxiliară a istoriei, având
drept obiect stabilirea regulilor de alcătuire a stemelor (de stat, de
oraş, de familie), cât şi istoricul acestor însemne. Evoluţia a condus
la dobândirea caracterului permanent al sigiliilor, acestea fiind
transpuse, de regulă, pe scut si pe matrice sigilare.
Un moment
important al acestei evoluţii 1-a constituit apariţia stemelor statale,
situaţie concretizată prin folosirea pe scară largă, prin reprezentare
simbolică, de către toate statele a stemelor si drapelelor proprii.
Astfel, fiecare popor s-a individualizat printr-un însemn ce exprimă, în
limbaj plastic, specificul comunităţii respective, oglindeşte drumul său
în istorie, realităţile şi aspiraţiile prezentului, idealurile spre care
năzuieşte în perspectiva viitorului.
În Ţările
Române, situate între Occident si Orient, introducerea şi utilizarea
blazoanelor a avut o situaţie aparte (lumea bizantină nu cunoscuse o
artă a blazonului), ceea ce a făcut să nu poată fi adoptate însemne
heraldice în formele utilizate în statele occidentale, care aparţineau
unei spiritualităţi şi tradiţii cultural-politic e diferite.
Stema Ţării
Româneşti, atestată
documentar şi recunoscută de către autoritatea statală, păstrată pe
vestigii de ordin sigilar si monetar, avea simboluri ce vor deveni
armeni tradiţionale ale statului muntean, fiind compusă în principal din
acvila valahică. Cel mai vechi vestigiu de acest fel care a putut fi
reconstituit integral, cu toate detaliile, este pecetea lui Mircea cel
Bătrân, de pe Tratatul de alianţă din 139o, cu regele Wladislav al
II-lea Jagiello. In interiorul unui scut de tip francez vechi, apare o
pasăre heraldică cu capul conturat, cu aripile strânse, având în
cantonul superior o cruce si o stea cu şase raze, flancată de o lună, cu
coarnele întoarse spre dreapta (crai nou).
În Moldova,
stema de stat,
aparţinând acestui pământ din cele mai vechi timpuri, a fost străvechiul
cap de bour, în poziţie frontală, cu o stea între coarne. Botul bourului
este flancat la dreapta de o roză cu petale, iar la stânga de o lună
crai nou conturnată. Si în cazul Moldovei, deşi apare si pe o seamă de
peceţi anterioare, deteriorate însă, stema nu a putut fi reconstituită
şi studiată corespunzător, decât pe pecetea lui Roman I, de pe hrisovul
din 3o martie 1392.
În
Transilvania
împrejurări istorice specifice au făcut ca stema proprie, definitiv
fixată, să nu apară până în secolul al XVII-lea. Voievozii transilvăneni
de până la 1526 foloseau, în toate împrejurările şi pe toată seria de
acte, sigilii cu stemele familiale, deşi Voievodatul Transilvaniei îşi
dobândise un statut clar de autonomie, în cadrul Regatului Ungariei.
După dezintegrarea statului feudal maghiar, în urma luptei de la Mohacs
din 1526, Transilvania va deveni principat autonom sub suveranitate
otomană, începând din 1541. Deşi împrejurarea favoriza apariţia unei
steme proprii, totuşi, atât în perioada de interregn, cât şi în cea a
primilor principi, se va continua vechea practică. Abia la sfârşitul
secolului al XVI-lea va apare, în cadrul heraldicii Imperiului
romano-german, o stemă a Transilvaniei, alcătuită dintr-un scut tăiat,
cu două cartiere suprapuse, în cartierul superior aflându-se o acvilă în
zbor, iar în cel inferior şapte munţi, plasaţi suprapus, 3+4, în vârful
cărora se află câte un turn, cu acoperiş ascuţit. Această stemă
prefigurează simbolurile heraldice ce vor deveni tradiţionale, astfel:
vulturul negru de stepă în zbor constituia emblema teritoriului
comitatelor dominate de nobilimea maghiară, iar cei şapte munţi cu
turnuri simbolizau teritoriul celor şapte cetăţi ale saşilor - arme
grăitoare care să satisfacă apelativul german al Transilvaniei
„Siebenburgen” - adică ţara celor şapte cetăţi. Prin urmare , în această
fază, cele două simboluri aveau încă un sens teritorial şi nu unul
etnic.
Întregirea
stemei se realizează în anul 1595, când pe stema sigilară a lui
Sigismund de Bathory - ca urmare a creării sale ca principe al
Imperiului romano-german de către împăratul Rudolf al 11-lea - apar şi
elementele care să simbolizeze cea de a treia „naţiune” privilegiată,
secuii, adică soarele şi semiluna. Se cuvine menţionat, că atât
voievozii cât şi principii Transilvaniei erau si comiţi ai secuilor.
Astfel, apare pentru prima oară, în sfragistica ardeleană, un sigiliu de
stat, care conţine înfăţişarea simbolică a celor trei „naţiuni”
privilegiate. Românii nefiind recunoscuţi ca având drepturi politice, nu
figurează în reprezentările heraldice ce transpuneau în simbol
realităţile politice din acest timp. Următorul moment apare la 24 mai
1659, când Dieta Transilvaniei, întrunită la Sebeş (atunci reşedinţa
unui scaun săsesc), a legiferat compoziţia heraldică a stemei,
statuându-se că simbolurile reprezintă cele trei naţiuni dominante,
adică aveau un caracter etnic. Stabilirea definitivă a stemei Transilvaniei,
în compoziţia statornicită în secolele anterioare, s-a făcut prin
diplomă solemnă de concedare, emisă de împărăteasa Măria Tereza, la 2
noiembrie 1765, cu prilejul ridicării Transilvaniei la rangul de Mare
Principat, împărăteasa devenind astfel mare principesă a Transilvaniei.
Se consacra astfel discriminarea la care erau supuşi românii, care, în
acea vreme, reprezentau, potrivit conscripţiei oficiale, 66% din
populaţia Transilvaniei, ungurii şi secuii împreună 21 %, saşii 11 %,
alţii circa 2%.
Privitor la
semnificaţiile care s-au atribuit celor trei simboluri, lucrurile se
prezintă astfel: vulturul negru reprezintă o pasăre mistică,
simbolul-totem, din miturile ancestrale ale populaţiilor uralo-altaice
si turcmene. După 1880, vulturul negru devine simbolul principal,
cultivat de către o ideologie naţională agresivă. Această pasăre se
numeşte „Turul”, pasărea-totem, strămoaşă şi protectoare a naţiunii
maghiare, care a călăuzit triburile maghiare spre Europa şi Panonia. O
etapă concludentă este cea de după 1918, când frustrările adânci ale
aristocraţiei şi clasei politice maghiare au dus la amplificarea
spiritului reacţionar şi la apariţia mişcării fasciste, între
numeroasele organizaţii fasciste care s-au creat a fost si cea numită
„Turul” (Turul Szovetseg) care a desfăşurat o furibundă ideologie
fascistă, antiromânească, prin numeroasele materiale de propagandă
editate. Aşadar, Turul, simbolul anexipniust şi asimilator unguresc, al
fascismului şi revizionismului maghiar, este păstrat, paradoxal, la
loc de cinste, pe Stema României - România constituind o ţintă
predilectă a acestei organizaţii fasciste.
Cele şapte
cetăţi au fost considerate un simbol al saşilor, pe care ei şi 1-au
însuşit, considerându-1 un vechi patrimoniu naţional, fără să se
cunoască de fapt originea lui , chestiunea nefiind nici azi clarificată
de către istoricii saşi. Ei au încercat să identifice cele şapte cetăţi,
fie cu pretinse şapte castele, fie cu şapte oraşe pe care ei revendică a
le fi întemeiat. Cercetările care au extins aria de investigaţii şi pe
alte piste au avansat opinia că cele şapte cetăţi constituiau, încă din
vremuri mai vechi, blazonul Transilvaniei, acesta originându-se în
antichitate, în această viziune, blazonul Ardealului prezintă şapte
coline, blazon cunoscut în Occident ca emblemă a Transilvaniei, încă din
vremuri anterioare secolului XII. Aşa se explică faptul că valurile
succesive ale grupurilor germanice care au venit în Ardeal s-au obişnuit
cu denumirea de Siebenburgen încă din vechea lor patrie - cea a
burgurilor - înainte de a fi acceptat strămutarea for în Transilvania.
Termenul derivă din cel latin medieval,
mai vechi, de „Septem castra”, care 1-a premers în timp pe cel german.
De altfel, unii autori germani care au studiat etimologia acestei
denumiri, mărturisesc că cei şapte munţi nu au putut fi identificaţi pe
teren, ci doar în emblema respectivă.
Dar cele şapte
coline constituie din timpurile străvechi, până în prezent blazonul
Romei - prin unirea aşezărilor latine si sabine, de pe cele şapte coline
ale Romei, întro comunitate urbană consolidată, oraşul-stat Roma,
întemeiat potrivit tradiţiei, de către legendarul Romulus, la 21 aprilie
753 î.Cr. Pe de altă parte, blazonul Constantinopopului - noua Romă -
era format din şapte turnuri. Privitor la originea acestei embleme
istorice a Transilvaniei, logica ştiinţifică ne spune că prefigurarea
are loc, probabil, în secolul XI, din asocierea a două elemente:
descoperirea minelor oraşelor si castrelor romane - ceea ce a făcut, în
chip logic, legătura cu Roma, oraşul etern de pe cele şapte coline, la
care s-a adăugat aspectul reliefului Transilvaniei înconjurată de munţi.
Putem conchide aşadar, că la baza blazonului considerat ca simbol al
saşilor, stau vechile reprezentări al Transilvaniei româneşti, care s-au
conservat în ţoale creaţiile ulterioare, ca cel mai constant element
heraldic al acestei provincii.
Soarele şi
semiluna au constituit emblema atribuită secuilor, cele două corpuri
cereşti simbolizând veghea lor de zi si noapte, pentru a păzi
trecătorile Carpaţilor, de la frontiera de est a Transilvaniei. Cert
este faptul că acest simbol apare pentru prima oară în stema sigilară a
lui Sigismund Bathory din 1595.
Perioada
Renaşterii a adus în viaţa Europei reconsiderări si mutaţii de
proporţii, în plan economic, cultural şi politic, inclusiv în domeniul
heraldicii. Stemele şi sigiliile confecţionate acum sunt mai ample, în
cuprinsul lor apărând elemente noi fată de cele tradiţionale. Ţările
Române îşi afirmă cu vigoare vocaţia europeană şi spiritul de integrare.
Acum se realizează de către Mihai Viteazul prima unire şi centralizare
politică, ce are drept simbol emblema sigilară din 1600, care grupează
însemnele heraldice ale Ţării Româneşti, Moldovei şi Transilvaniei.
Stema sigilară aflată pe pecetea din 27 iulie 1600, prezintă următoarea
compoziţie: scut rotund având ca figuri centrale siluetele domnului şi
doamnei, în haine lungi, încoronaţi, ce susţin un scut în care se află
stema Moldovei - capul de bour având steaua între coarne, iar în stânga
şi în dreapta acestuia, soarele şi luna crai nou. Sub scut, între cele
două personaje se află un copac, la baza căruia se conturează şapte
movile, copacul fiind susţinut de
către doi lei afrontaţi. În partea de sus a câmpului sigilar, deasupra
unui arc de cerc dublu, se află acvila cruciată a Ţării Româneşti,
însoţită de soare la stânga şi de lună la dreapta. Textul din exergă
cuprinde următoarele cuvinte: „Io Mihail voievod al Ungrovlahiei,
Ardealului si Ţării Moldovei”. Problema care a suscitat vii discuţii
este cea a leilor afrontaţi, (unul în faţa celuilalt cu gurile
deschise). Semnificaţia acestora, este pusă de către cercetările de
specialitate, în legătură cu tradiţia perpetuată de-a lungul veacurilor,
a ipoteticei embleme a Daciei, tradiţie transmisă de izvoare, din care
s-au inspirit unii dintre cronicarii noştri, precum Nicolae Costin, fiul
lui Miron Costin. Un fapt interesant este acela că lei Daciei sunt
prezenţi si în lucrările sud-slave. Devenind destul de cunoscută, stema
Daciei apare şi în unele armoriale occidentale. Spre o mai buna
înţelegere, trebuie văzut cum a înţeles Mihai Viteazul problema şi
importanţa Ardealului, cum este ea oglindită în proiectele lui: „Atâţia
ani am stat împotriva turcilor, cu oamenii mei şi cu puţinul ajutor al
tării mele, necruţând niciodată sângele pentru Ardeal care, fiind sub
apărarea mea, întru nimic n-a cunoscut nici o pagubă şi este întreg”.
Nicolae Iorga,
autorul unei valoroase monografii istorice dedicate lui Mihai Viteazul,
afirma cu îndreptăţire în această privinţă: „ Pornită din instinctul
celui care se simţea legat de toate elementele risipite, ale aceluiaşi
neam”, l-a făcut să urmărească adunarea „într-un singur stat a acestor
fragmente de viaţă românească”. Această idee a „unei singure domnii
peste toate cele trei ţări el o trecu şi pe noua sa pecete”.
Aşadar prin
însemnele heraldice de pe pecetea lui Mihai Viteazul apare Dacia
reconstituită, România prefigurată. Această înfăptuire epocală a fost
perpetuată în timp, pe sigiliile domneşti ale domnilor români care i-au
urmat lui Mihai Viteazul, precum Radu Şerban, Şerban Cantacuzino,
Constantin Brâncoveanu, Dimitrie Cantemir, Ştefan Racovită, Mihai Şutu,
Mihail Sturdza etc. Cei doi lei apar si pe stema României moderne din
1872 si 1881.
În ceea ce
priveşte stema Transilvaniei, un moment nefast are lor în 1867, când se
constituie Imperiul austro-ungar, eveniment în urma căruia Transilvania
este anexată Ungariei, pierzându-şi identitatea statală. Ca urmare stema
Transilvaniei este integrată stemei Ungariei, situaţie care va dura până
în 1918.
După realizarea
unităţii naţionale şi de stat, remanierea stemei României devenise o
cerinţă imperioasa. Din nefericire realizarea acestui deziderat
important a urmat o cale sinuoasă. Cel care ia iniţiativa este Paul
Gore, un cărturar basarabean, urmaş al unei familii de boieri
basarabeniu, preocupaţi de istoria şi cultura românească, luptători de
seamă pentru cauza naţională. Paul Gore era preşedinte al Arhivelor
Statului din Basarabia si director al Muzeului din Chişinău, fiind ales
în 1919 membru de onoare al Academiei Române. Devotat si exigent, Paul
Gore era împotriva improvizaţiilor diletante şi a titlurilor fără merit.
In activităţile pregătitoare ale configurării stemei au apărut, din
nefericire, manifestări de orgolii, contestări şi polemici. Trei
instituţii si-au disputat întâietatea: Academia Română, Ministerul de
Externe şi Ministerul de Război. S-au depus mai multe proiecte de stemă,
între autori numărându-se: Nicolae Iorga, Dimitrie Onciul, Nicolae Docan
(secretar general la Ministerul de Externe)
şi Paul Gore.
Comisia a fost
constituită la 11 ianuarie 1921, prin decizia preşedintelui Consiliului
de Miniştri, generalul Alexandru Averescu, ca urmare a cererii
ministrului de Război, generalul Ioan Răşcanu. Armata era confruntată cu
o problemă stringentă, aceea a distribuirii drapelelor de luptă a
unităţilor militare nou create, drapele care trebuiau să aibă fixată
stema. Preşedinte al comisiei a fost numit Constantin Argetoianu, care
era ministru de Interne. Paul Gore s-a prezentat la comisie cu un
proiect refăcut şi cu un bogat material documentar. Proiectul lui Gore a
fost discutat amănunţit în comisie în februarie si martie 1921,
efectuându-se şi unele modificări, după care a fost aprobat.
Dezbaterile din
comisie si ecoul acestora au stârnit discuţii şi controverse. Un grup de
intelectuali, istorici, şi oameni de litere, scriitori, grupaţi în jurul
lui C-tin V. Obedeanu întocmesc un memoriu, în care cer ca în comisie să
se ia de bază stema lui Mihai Viteazul din 1600, în care Transilvania să
fie reprezentată prin cei doi lei afrontaţi. Problema era dificilă
pentru că singurul document cunoscut atunci cu pecetea lui Mihai
Viteazul, cel din 27 iulie 1600, (astăzi se cunosc trei) nu se afla în
ţară, fiind depus alături de alte valori arhivistice, împreună cu
tezaurul României la Moscova.
În această fază
a lucrărilor intervine un moment neaşteptat, greu de înţeles. Deşi
proiectul era aprobat de către membrii comisiei şi înaintat regelui, se
produce o schimbare surprinzătoare. Regele Ferdinand, indispus de
întârzierea lucrărilor comisiei şi, posibil, de scrupulele lui Paul
Gore, pierzându-şi răbdarea şi nemaiavând încredere în eficienţa
comisiei, a apelat la un om obscur, introdus, nu se ştie cum , pe uşa
din dos a cabinetului regal. Era Jozsef Sebestyen de Keopeczi, ungur din
Transilvania, individ cu veleităţi de nobil şi cu pretenţii de
heraldist, când de fapt nu era decât un un pictor heraldic. El a apărut
în momentul nevralgic, în lipsa lui Paul Gore plecat la Chişinău pentru
probleme familiare presante, iar indispoziţia regelui era maximă. La
cererea regelui de a opera modificări în stemă şi a-i prezenta forma
finală, Keopeczi procedează rapid la maltratarea ei. El fixează armele
Transilvaniei, în compoziţia din 1765, operând, pe stema din 1881,
rocada cu Dobrogea, în cartierul 4, adică exact
în acelaşi cartier pe care 1-a avut în stema Ungariei. O altă modificare
apare în armele Moldovei, unde capul de bour este înfăţişat în nuanţă
întunecată, desenat ca un cap de bizon, exact ca în Armele austriece ale
Bucovinei. Keopeczi a operat, aşadar, o diversiune de amploare,
amplasând în stema României Mari - înfăptuită prin eroism si jertfe -
simbolurile dominaţiei şi intereselor ungaro-austriece. El deschidea
astfel uşa nepotolitului revizionism secular ungar, oferindu-i
simbolistica heraldică necesară. Proiectul stemei, astfel ajustată i-a
fost prezentat regelui, care l-a semnat şi astfel l-a sancţionat.
Legea a fost
votată în Parlament în 1921, fără să atragă , în mod deosebit atenţia.
Dimpotrivă au fost destule nemulţumiri, inclusiv din partea membrilor
comisiei, care au rămas supăraţi, nemulţumiţi, de modul în care s-au
finalizat lucrurile. Cea mai clară dovadă în acest sens este modul în
care a fost configurată, stema aniversării a zece ani de la Marea Unire.
Unirea Transilvaniei cu România a constituit un eveniment istoric,
sărbătorit an de an cu mare bucurie şi însufleţire, Astfel, Ziua de l
Decembrie era un prilej pentru populaţia Transilvaniei, ca şi pentru
autorităţi, scoală, armată, corpurile profesionale, societăţi şi
asociaţii culturale de a marca la modul - cuvenit sărbătoarea românească
de mare vibraţie. împlinirea unui deceniu de la gloriosul eveniment a
fost transformată într-o sărbătoare de proporţii. S-a constituit un
comitet de organizare a manifestărilor, din care au tăcut parte:
patriarhul-regent Miron Cristea, Nicolae Iorga, Ştefan Cicio-Pop, Vasile
Goldiş, Octavian Goga, Teodor Mihali,
Liviu Rebreanu, Onisifor Ghibu, Romulus Vuia, Simion Mehedinţi s.a.
Pregătirea serbărilor s-a făcut sub auspiciile ASTRE1. Comitetul de
organizare a decis confecţionarea unei steme, cât şi a unor medalii
aniversative. Pentru stemă a fost adoptată emblema sigilară a lui Mihai
Viteazul, ei neacceptând să se oprească Ia noua stemă a României, sau la
o compoziţie derivată din aceasta. In bordura mare a stemei a fost
trecut textul „UNIREA TRANSILVANIEI CU ROMÂNIA”, iar pe bordura mică,
semicirculară, din registrul superior, au fost înscrişi anii aniversari
„1918-1928".
Regimul comunist
a înlăturat stema din 1921, înlocuind-o cu o nouă emblemă de stat, care
nici nu avea măcar caracteristicile unei steme. După ce au exclus
simbolurile tradiţionale româneşti, comuniştii au decis ca stema să
reflecte noua structură socială, iar într-un stat care nu are istorie,
natura poate lua locul societăţii şi a istoriei sale, iar vegetaţia şi
mineralele iau locul oamenilor şi al valorilor făurite de ai prin secole
de aspiraţii şi luptă. Astfel, stemele R.P.R din 1948 si 1952, cât şi
stema R.S.R. din Î965 au fost configurate pe baza aceleiaşi concepţii.
În decembrie
1989, între primele manifestări ale populaţiei revoltate, a fost aceea a
decupării stemei din steagul ţării. Destemarea drapelului naţional
tricolor a reprezentat demonstraţia clară a repudierii regimului
comunist de către masele de oameni ieşiţi în stradă, exprimată într-o
formă categorică. Pe străzile oraşelor României, drapelul tricolor, cu
stema decupată, a devenit emblema revoluţiei, semnul inconfundabil al
victoriei acesteia. A fost singura manifestare de acest gen din istoria
stenografiei româneşti, inedită, în bună parte, şi în manifestările
internaţionale.
Începând din
1990 s-au făcut încercări şi s-au elaborat proiecte pentru alcătuirea
noii steme de stat, constituindu-se mai multe comisii. Preocupările s-au
intensificat după adoptarea Constituţiei din 21 noiembrie 1991,
constituindu-se Comisia parlamentară pentru redactarea proiectului legii
stemei ţării, act care a avut loc în şedinţa din 9 iulie 1992. , când
Parlamentul României se afla în sesiune extraordinară, spre a discuta
problema războiului sângeros din Transnistria. Comisia alcătuită din 3
senatori şi şase deputaţi şi-a ales ca preşedinte pe senatorul Vasile
Moiş, vicepreşedinte al Senatului, iar ca secretar pe senatorul Mihai
Teodorescu. Cum între timp problema stemei dobândise audienţă, s-au
elaborat si prezentat o seamă de proiecte, trimise autorităţilor
centrale: şapte din ele au fost semnate de către autorii lor, între care
amintim pe Acad. Dan Berindei, Jean Nicolas Mănescu care-1 depune în
numele Partidului Naţional Liberal, Ramiro Georgescu din New York,
Octavian Dogariu, Adrian Silistraru,
ş.a., la care se adaugă mai
multe proiecte anonime, întocmite de către oameni de bună credinţă dar
cu o redusă pregătire de specialitate, fapt pentru care şi elaboratele
lor sunt mai degrabă naive şi simpliste.
Deşi trecuseră
trei ani de la evenimentele din 1989, iar ţările vecine ieşite şi ele
din regimul comunist îşi rezolvaseră problema stemei, la noi chestiunea
a fost mereu amânată, din motive nu îndeajuns explicate. Comisia
parlamentară s-a întrunit abia la 18 august 1992, dar situaţia a devenit
confuză, întrucât Adunarea Constituantă urma să-şi înceteze în curând
activitatea şi să fie organizate alegeri generale, pentru a fi ales
Parlamentul , în forma prevăzută de Constituţia din 1991. Autorităţile
au comunicat în acest sens, că problema stemei va fi rezolvată de către
noul Parlament ce va fi ales. Apoi, pe neaşteptate, proiectul a intrat
în discuţia Adunării Constituante şi a fost votat la 10 septembrie 1992.
In dezbaterile care au avut loc au luat cuvântul si experţii de
specialitate: Acad Dan Berindei care se pronunţă pentru proiectul supus
discuţiei, afirmând că este stema României Mari,
fără a
se referi la problemele
nevralgice. Urmează la cuvânt Conf. dr. Măria Dogaru care îşi permite să
falsifice în mod grav lucrurile. Ea arată, în ceea ce priveşte
Transilvania, că stema veche a provinciei a fost, într-adevăr, utilizată
de către naţiunile privilegiate, ca stemă proprie, dar simbolurile
respective nu sunt, de fapt, ale naţiunilor privilegiate ci ale
pământului Transilvaniei. Acest lucru îl spune „spre cinstea sa” un
savant maghiar, Gazbloc de Wajay, heraldist recunoscut. In fond se
referea la contele Szabolcs de Wajay, urmaş al familiei grofilor de
Wajay din Ardeal. Deşi Măria Dogaru îl prezintă ca „faimos heraldist”,
bibliografia de specialitate maghiară, cât şi dicţionarele din ţara
vecină îl ignoră. Dorind să clarific lucrurile, am recurs la baza de
date a Bibliotecii Naţionale Maghiare din Budapesta, unde Wajay apare ca
om de litere, fiind considerat istoric literar Analizând lista luciilor
publicate, în domeniul heraldicii, am constatat că acestea sunt puţine,
iar principala carte este cea care prezintă familiile nobile maghiare şi
blazoanele acestora. Cartea apare în 1987, în regim privat, cu un
colectiv de referenţi purtători de titluri nobiliare. Este o carte
impregnată de spirit anacronic şi grandomanie vetustă. Au existat totuşi
forţe care au reuşit să-1 propulseze în Societatea Internaţională de
Heraldică şi Genealogie.
Nu putem să nu
observăm că, prin Szabolcs de Wajay a fost reînviată, în 1992, fantoma
lui Jozsef Sebestyen de Keopeczi din 1921. Atâta timp cât se creează
confuzii de către manipulatori interesaţi sau inconştienţi, lucrurile
pot ajunge la falsificări grave. Luările de cuvânt ale membrilor
Adunării Constituante au fost lipsite de consistentă, formale,
irelevante, caracterizându-se prin afirmarea orientărilor de partid,
vădindu-se o redusă cunoaştere a problemelor de bază din domeniul
heraldic, întrucât, în acea perioadă, a fost resuscitată problema
monarhiei, grija mare a Frontului Salvării Naţionale a fost să blocheze
această orientare, inclusiv pe plan heraldic. Aşa se explică păstrarea
stemei din 1921, de pe care s-au îndepărtat coroana regală, sceptrul cât
şi ecusonul regal, din scutul central. Spre jena noastră însemnele
Transilvaniei au rămas cele din stema din 1921 care păstra în mod
riguros vechile însemne exclusiviste, discreţionare din stema
Transilvaniei medievale şi din stema Ungariei. Aşadar, de
peste patru secole, românii
din Transilvania, populaţia băştinaşă şi majoritară, nu este
reprezentată heraldic în stema provinciei, fiind exclusă cu obstinaţie,
situaţie care se menţine, în mod absurd, si în stema României Mari,
statul naţional român unitar înfăptuindu-se prin lupta şi jertfa
românilor, împotriva dominaţiei vechilor oprimatori.
Legea
stemei de stat a României a fost votată la 10 septembrie 1992. eveniment
care a trecut aproape neobservat, atât de către presă, care 1-a tratat
cu dezinteres, cât şi de către cercurile de opinie şi grupurile de
populaţie. Evenimentul politic care a pus total în umbră adoptarea de
către Parlament a stemei de stat, au fost alegerile parlamentare şi
prezidenţiale din 27 septembrie 1992, care au focalizat întreaga
atenţie. Lupta politica acerbă şi rivalităţile exacerbate dintre partide
şi grupările de forţe politice au acaparat întreaga atenţie a opiniei
publice.
În cartea
publicată în urmă cu zece ani, întitulată
Stema României. Istoria unui
simbol. Studiu critic
(Cluj/Napoca, Editura Studia,
2003, 350 pag. pi.) am propus şi un proiect pentru o stemă a României
mai judicios alcătuită, întrucât problema esenţială este alegerea
corectă a simbolurilor, înlăturând orice posibilitate de răstălmăcire a
semnificaţiilor acestora, am propus următoarea compoziţie heraldică.
Scutul albastru rămâne identic ca formă şi cromatică cu cel din stemele
din 1921 şi 1992. Acvila de pe stema din 1991 nu era o specie reală,
autohtonă, ci o ficţiune, o reprezentare
convenţională. Tendinţa în heraldica modernă este însă ca statele să-şi
aşeze în stemă simboluri endemice, reale, specifice naturii, reliefului
şi biogeografiei proprii. Comisia parlamentară din 1992 a optat pentru
acvila de câmpie (Aquila heliaca), o acvilă specifică sudului Europei şi
Asiei Centrale. Analizând această problemă, considerăm că mai potrivită
este acvila de munte (Aquila chrysaetos), care este la noi pasăre
sedentară, vieţuind în Carpaţi, adaptată aşadar reliefului nostru.
Acvila de munte are penajul de culoare maro închisă. Ca simbol heraldic
ea semnifică totodată vulturul roman, însemnul victoriei romane. In ceea
ce priveşte piesele din ghearele acvilei, care reprezintă atributele
suveranităţi şi, totodată, arme de apărare, acestea sunt sabia lui
Ştefan cel Mare x şi buzduganul lui Mihai Viteazul. In ciocul acvilei
este aşezată o cruce patriarhală, simbol al credinţei poporului român
Pe pieptul
acvilei este fixat scutul mijlociu, împărţit în trei cartiere, în care
sunt plasate însemnele celor trei provincii româneşti care au avut
identitate statală, adică personalitate politică. Celelalte entităţi
administraţi v-teritoriale care au avut o individualitate, au fost
regiuni aparţinând • provinciilor istorice, astfel: Muntenia cu Dobrogea
si Oltenia, Moldova cu Basarabia si Bucovina şi Transilvania cu Banatul.
Crişana şi Maramureşul. In cartierul superior din dreapta, pe fond auriu
- culoarea galbenă fiind specifică acestei provincii - este aşezată
stema Ţării Româneşti, acvila valahică cruciată. Considerăm că trebuie
renunţat si aici la tipul acvilei de aur convenţionale, care este
înlocuită cu acvila de munte. Acvila are la dreapta capului soarele, iar
la stânga luna, crai nou, amândouă de aur. Cartierul superior din stânga
va conţine stema Moldovei istorice. Pe fond roşu - culoarea principală a
Moldovei - este aşezat capul de bour. între coamele căruia este plasată
o stea cu cinci colţuri
de aur. Botul bourului este flancat la dreapta de o roză cu petalele
argintii, iar la stânga o lună crai nou, conturată. de aceeaşi culoare.
In cartierul trei (de jos), pe fond albastru - culoarea tradiţională de
bază a principatului intracarpatic - apar doi lei afrontaţi de aur,
ţinând în câte o labă o sabie curbă (falces) dacică, care reprezintă
străvechea emblemă a Daciei, Transilvania fiind situată în centrul
Regatului dacic condus de Burebista şi Decebal. constituind apoi
teritoriul pe care s-a organizat provincia romană Dacia. Cu cealaltă
labă leii susţin scutul central. În partea de jos a cartierului se află
şapte cetăţi suprapuse (4+3), care semnifică emblema Romei (oraşul celor
şapte coline), cetăţile reprezentând totodată atât vechile cetăţi
dacice, cât şi castrele romane şi, de-asemenea, emblema
Constantinopolului (noua Romă),oraşul celor şapte turnuri. Cetăţile
indică, totodată, procesul de urbanizare care a fost mai timpuriu şi mai
accentuat în Transilvania, făcând trimitere si la tradiţia saşilor care
au adoptat aceste simboluri şi denumirea de Siebenburgen, derivată din
termenul latinesc mai vechi, de Septem castra.
Socotim,
totodată, necesar un al treilea scut, tăiat, aşezat central care să
redea, într-o formă proprie, începuturile îndepărtate ale istoriei
românilor, prin reprezentarea celor două elemente de bază ale
etnogenezei româneşti, transpuse prin simbolurile devenite emblematice,
dobândind conţinut heraldic, ale antichităţii daco-romane: stindardul
dacic - balaurul zburător cu cap de lup - şi Lupa Capitolina. simbolul
latinităţii. Aceste două simboluri, aşezate în scut, pe fond galben, vor
constitui ecusonul central broşat.
Am redat consideraţiile care
se impun, expuse întro formă succintă, pentru a putea fi lămuritoare şi
concludente, bază de analiză şi decizie pentru autorităţile statale
competente, spre a putea îndrepta această problemă, a cărei rezolvare se
impune ca o chestiune presantă, ce ţine de demnitatea şi mândria noastră
naţională.
Cluj-Napoca, l
octombrie 2013
Prof.
univ. emerit dr. Ioan Silviu NISTOR
|
|