Avram Iancu - civism,
responsabilitate şi libertate
Motto: „Duhul lui Iancu rămână de-a pururi în inima
poporului nostru, ca o întărire pentru cei şovăielnici, ca o neînfricată
împintenare pre jertfă a tuturora şi cu o călăuză bună în vremile grele
de care nu este scutită soarta niciunui popor.”
(I.P.S. Mitropolitul Ardealului Nicolae Bălan, Ţebea, 1
aug. 1924, cu ocazia aniversării centanarului naşterii lui Avram Iancu)
Avram Iancu – patronul spiritual al şcolii noastre a
reprezentat un simbol într-o perioadă istorică în care poporul român
lupta pentru eliberarea socială si naţională. El a reprezentat o stare
de spirit, un simbol al ideii de unitate, idee pentru care a luptat şi
în slujba căreia şi-a pus întreaga sa viaţă. S-a remarcat prin
inteligenţă, modestie, curaj, implicare şi prin reale calităţi de lider.
Sunt calităţi umane care definesc modele demne de urmat.
Avram Iancu este modelul ce dăinuie peste veacuri,
reprezentând dimensiunea patriotică a poporului român şi obsesia
permanentă a luptei pentru respectarea libertăţilor.
Societatea în care trăim are nevoie de o revigorare a
ideii de patriotism care să fie în strânsă relaţie cu celelalte valori
democratice: respectul, altruismul, toleranţa, spiritul civic,
implicarea socială, respectul pentru cultura românească şi pentru
elitele naţionale. Aceste valori şi atitudini trebuie sădite şi formate
încă din copilărie, de către familie, care îi poate oferi copilului
exemple pozitive de conduită. Un rol important în acest sens revine
şcolii şi dascălilor care vor fi responsabili de succesul sau eşecul
fiecăruia dintre tinerii pe care i-au format.
Într-o lume în schimbare, într-o lume în mişcare şi
extrem de eterogenă, este rolul nostru, al educatorilor, de a face
cunoscute elevilor viaţa şi activitatea personalităţilor istorice şi de
a forma la elevi trăsături de caracter aidoma celor ale patrioţilor
acestui neam.
Avem cu toţii nevoie de modele, cu atât mai mult cei
tineri, care sunt în căutare de repere morale şi intelectuale, ca
fundamente în formarea personalităţii, iar noi, dascălii, sperăm să
contribuim la întărirea unor valori spirituale unanim recunoscute.
Şcoala, prin educaţia pe care o furnizează, îşi pune
amprenta în formarea personalităţii copiilor în ce priveşte atitudinea
şi comportamentul lor civic. Aceste aspecte ale personalităţii
contribuie la integrarea viitorilor tineri în societate, la modul în
care se raportează la societatea în care trăiesc. Tinerii de astăzi
înţeleg că au doar drepturi, fără să li se ceară nimic în schimb, ori
societatea are şi aşteptări de la fiecare individ în parte. Drepturile
sunt reglementate de legi şi regulamente care trebuie respectate, iar
libertate absolută nu există, deoarece, dacă oricine ar fi liber să facă
orice, atunci, fără voia sa, ar îngrădi dreptul la libertatea altcuiva.
Un rol important îl are viaţa privată, familia cu
zestrea ereditară şi educaţia primită în primii ani de viaţă în ce
priveşte manifestarea unor comportamente responsabile. În manifestarea
acestor comportamente responsabile îşi pun, de asemenea, amprenta
anturajul, mass-media şi alte instituţii educative.
Şcoala Gimnazială ,,Avram Iancu” a omagiat
personalitatea eroului Avram Iancu, care este şi patronul spiritual al
şcolii noastre, cu ocazia aniversării a 190 de ani de la naştere. În
cadrul manifestărilor ,,Zilele şcolii” a fost dezvelit bustul marelui
patriot naţional, în prezenţa elevilor şi dascălilor şcolii, a
oficialităţilor locale, a unor oameni de cultură, istorici.
Evenimentul, pe lângă respectul şi preţuirea noastră, a însemnat şi o
lecţie de istorie şi de patriotism pentru generaţiile de elevi. Lecţia
de patriotism este una extrem de importantă şi de necesară în contextul
actual, când modelele autentice sunt tot mai firave, fiind astfel nevoie
să facem apel la istorie pentru a găsi adevăratele repere în ce priveşte
sentimentul naţional şi ataşamentul faţă de valorile poporului român.
prof.
Elena IGNAT
Director al Şcolii Gimnaziale „Avram Iancu”Alba Iulia
|
|